quote:Koolmonoxide
Koolmonoxide (CO) komt van zichzelf niet voor in de atmosfeer. Het gas verbindt zich in ons lichaam heel sterk met hemoglobine. In een normale situatie zorgt dit eiwit in onze rode bloedlichaampjes ervoor dat zuurstof van onze longen naar onze organen wordt gebracht en kooldioxide wordt afgevoerd. Helaas bindt koolmonoxide veel sterker aan hemoglobine dan zuurstof en kooldioxide, waardoor het de plaats van deze gassen inneemt. Daardoor kan CO al snel dodelijk zijn.
Door schone lucht te ademen verlaat het gebonden koolmonoxide weer het lichaam. Dit proces gaat echter veel langzamer dan het opnemen, waardoor dagelijkse blootstelling aan een kleine concentratie koolmonoxide ook gevaar kan opleveren, door opbouw van het gas in het lichaam.
Kooldioxide
CO2 komt al in beperkte mate in de atmosfeer voor en is veel minder toxisch dan CO. Slechts in hoge concentraties is verstikking mogelijk. Een hoge CO2-waarde kan wel hoofdpijn, sufheid en concentratiestoornissen veroorzaken. Het menselijk lichaam produceert zelf CO2 en verwijdert dit door uitademing. CO2-metingen worden daarom vooral uitgevoerd in openbare gebouwen, kantoren en klaslokalen, waar veel personen aanwezig zijn en een goede luchtkwaliteit belangrijk is. Naast de effecten op de mens is CO2 ook een broeikasgas en heeft het daardoor een negatieve invloed op de opwarming van de aarde.
Zowel CO als CO2 zijn geur- en kleurloos. Je neemt ze dus niet waar tot je er hinder van ondervindt. In het geval van CO is het vaak al te laat voordat je het merkt. Je kan er dus maar beter voor zorgen dat je maatregelen neemt om jezelf en anderen preventief te beschermen.
Het zeer giftige CO ontstaat bij onvolledige verbranding van brandstoffen. Dit kan onder meer gebeuren in verwarmingsinstallaties. Zorg er dus steeds voor dat je het CO-gehalte monitort tijdens werkzaamheden aan een cv-installatie, dat je een CO-meting uitvoert voordat je de verwarmingsruimte betreedt, dat de ruimte goed geventileerd is en dat je de ketel in goed werkende staat achterlaat. Werkt de ketel niet naar behoren, dan stel je hem buiten werking voordat je de ruimte verlaat! Zo vermijd je gevaarlijke situaties.
https://hydrokube.be/nl/is-co2-gevaarlijkquote:De concentratie kooldioxide in verse lucht varieert tussen 0,03% en 0,06% (600 ppm). Het is daarom gevaarlijk bij inademing in hoge concentraties (> bij 8% volume, of 80.000 ppm). De grenswaarde of het maximale niveau dat als veilig wordt beschouwd voor een gezonde volwassene gedurende een werkdag is 0,5% (5.000 ppm).
Kooldioxide(CO2)
Het is onbrandbaar (niet ontvlambaar) en niet explosief. Het is een gas dat aanwezig is in de lucht die we elke dag inademen. Het is onschadelijk in lage concentraties, maar heeft gevaarlijke effecten (bewustzijnsverlies, verstikking) wanneer de concentraties in de lucht hoger zijn dan 5 of 8%. Als het in een open of vlak gebied ontsnapt, zal de CO2 zich snel verspreiden, zelfs zonder de hulp van de wind. Boven een bepaalde concentratie in de lucht, kan het gevaarlijk zijn, zelfs dodelijk. Het schadelijke effect voor de mens is dat het zuurstofgehalte van de lucht daalt.
En koolmonoxide (CO) moet je niet verwarren met kooldioxide (CO2). Dit komt omdat overtollig CO2 zich niet nestelt in het lichaam (mitochondriën) (in tegenstelling tot CO). De concentratie kooldioxide in verse lucht varieert tussen 0,03% en 0,06% (600 ppm). Het is daarom gevaarlijk bij inademing in hoge concentraties (> bij 8% volume, of 80.000 ppm). De grenswaarde of het maximale niveau dat als veilig wordt beschouwd voor een gezonde volwassene gedurende een werkdag is 0,5% (5.000 ppm). Een ruimte met externe ventilatie is noodzakelijk om elk risico te beperken.
Te veel CO2: waargenomen symptomen
De symptomen zijn afhankelijk van de dosis: kortademigheid, beklemmend gevoel op de borst, hartkloppingen, zweten, paresthesie van de ledematen en duizeligheid.
Vanaf een concentratie van meer dan 3% tot 8% CO2 gedurende meer dan 15 minuten, is het eerste effect op de amplitude en versnelling van de ademhaling door een gebrek aan zuurstof. Dit is een teken dat er iets mis is en dat je de kamer zo snel mogelijk moet verlaten.
Een derde van de proefpersonen kreeg hoofdpijn na 5 tot 20 minuten bij 8% CO2.
De tijdsduur en het concentratieniveau dat nodig is om het als fataal te beschouwen, variëren naargelang de bron. 10 tot 25% gedurende enkele uren voor sommigen, en meer dan 30 tot 40% voor anderen. (bron "Asphyxie oxyprive- Travail en espaces confinés-JDV Strasbourg janvier 2005 MICHEL Fabienne, Capacité)
Ik heb liever dat jij het mij uitlegt.quote:Op woensdag 15 januari 2025 19:29 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Scholar.google.com -> CO2 cognitive performance -> trek je eigen conclusies
Dan kan je lang wachten. Waarom zou ik jou iets uitleggen wanneer je, naar eigen zeggen, zelf al zo goed op de hoogte bent?quote:Op woensdag 15 januari 2025 21:22 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik heb liever dat jij het mij uitlegt.
Ik werk al 10 jaar met CO2 maar jij weet het schijnbaar beter dus ik zit met spanning op jou uitleg te wachten.
Ik ben gewoon benieuwd naar jou ervaringenquote:Op woensdag 15 januari 2025 21:24 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dan kan je lang wachten. Waarom zou ik jou iets uitleggen wanneer je, naar eigen zeggen, zelf al zo goed op de hoogte bent?
Die heb ik al uiteengezet in de reactie die je "toevallig" niet citeert.quote:Op woensdag 15 januari 2025 21:30 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik ben gewoon benieuwd naar jou ervaringen
Ik ken het van mijn duikopleiding al ging het daar over stikstofdruk maar dat is ergens vergelijkbaar. Dan moest je een simpel rekentaakje maken en dat werd getimed. Exact hetzelfde taakje moest je onderwater op 30 m diepte maken en toen dacht ik echt dat ik even snel was. Bleek dat ik er twee keer zo lang over deed.quote:Op woensdag 15 januari 2025 19:20 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Kan je dat ook wetenschappelijk onderbouwen?
Nope, je hebt helemaal niks onderbouwd.quote:Op woensdag 15 januari 2025 21:31 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Die heb ik al uiteengezet in de reactie die je "toevallig" niet citeert.
De post van sigme negeer je ook.quote:Op donderdag 16 januari 2025 08:48 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Nope, je hebt helemaal niks onderbouwd.
Je loopt wat dom te lullen maar er is nog niks zinnigs geplaatst.
Tja door teveel co2 heeft een persoon hier zichtbare moeite met cognitieve zaken. Maar hij ontkent het gewoon.quote:Op donderdag 16 januari 2025 09:00 schreef Lienekien het volgende:
[..]
De post van sigme negeer je ook.
En ik vraag me af wat TS eigenlijk bedoelt met ‘CO2 is zo dodelijk als water’.quote:Op donderdag 16 januari 2025 09:06 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Tja door teveel co2 heeft een persoon hier zichtbare moeite met cognitieve zaken. Maar hij ontkent het gewoon.
quote:Op woensdag 15 januari 2025 17:56 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
CO2 is niet echt een gevaar, heb je een CO meter?
CO is een sluipmoordenaar, CO2 is zo dodelijk als water.
Dat lijkt me duidelijk: hij onderkent dat je je bewust moet zijn van de risico's van CO2. Aan 'water' overlijden immers jaarlijks behoorlijk wat mensen!quote:Op donderdag 16 januari 2025 09:09 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En ik vraag me af wat TS eigenlijk bedoelt met ‘CO2 is zo dodelijk als water’.
[..]
Water is niet dodelijk, tot je de kop een tijdje onder water houdtquote:Op donderdag 16 januari 2025 09:09 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En ik vraag me af wat TS eigenlijk bedoelt met ‘CO2 is zo dodelijk als water’.
[..]
Want dingen zijn natuurlijk pas een probleem als je eraan doodgaat.quote:Op donderdag 16 januari 2025 09:25 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Water is niet dodelijk, tot je de kop een tijdje onder water houdt![]()
Hetzelfde geldt voor CO2.
Onder normale omstandigheden is CO2 niet dodelijk.
Als je wilt komen te overlijden aan CO2 moet je echt je best doen.
Gezien o.a. de informatie van sigme zou ik me ook wel rekenschap geven van schadelijke gevolgen anders dan alleen de dood.quote:Op donderdag 16 januari 2025 09:25 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Water is niet dodelijk, tot je de kop een tijdje onder water houdt![]()
Hetzelfde geldt voor CO2.
Onder normale omstandigheden is CO2 niet dodelijk.
Als je wilt komen te overlijden aan CO2 moet je echt je best doen.
Zeker maar dat is dan meer vervelend.quote:Op donderdag 16 januari 2025 09:29 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Gezien o.a. de informatie van sigme zou ik me ook wel rekenschap geven van schadelijke gevolgen anders dan alleen de dood.
quote:Op donderdag 16 januari 2025 09:28 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Want dingen zijn natuurlijk pas een probleem als je eraan doodgaat.
Oh, dus wat jij ‘dom lullen’ noemt snijdt wel degelijk hout.quote:Op donderdag 16 januari 2025 09:32 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Zeker maar dat is dan meer vervelend.
De dood is onomkeerbaar.
[..]
Nee, want CO2 is niet ongezond.quote:Op donderdag 16 januari 2025 09:35 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Oh, dus wat jij ‘dom lullen’ noemt snijdt wel degelijk hout.
Kan je dat ook wetenschappelijk onderbouwen?quote:Op donderdag 16 januari 2025 09:40 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Nee, want CO2 is niet ongezond.
En wat voor de ene vervelend is dat hoeft voor een ander geen probleem te zijn.
Jazeker, want kooldioxide is simpelweg niet giftig.quote:Op donderdag 16 januari 2025 09:42 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Kan je dat ook wetenschappelijk onderbouwen?
Dat bord voor je kop brandt vast ook lekker in je allesbrander.quote:Op donderdag 16 januari 2025 09:40 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Nee, want CO2 is niet ongezond.
En wat voor de ene vervelend is dat hoeft voor een ander geen probleem te zijn.
In de praktijk is het praktisch onmogelijk om klachten over te houden aan een hoog CO2 gehalte.quote:Op donderdag 16 januari 2025 09:54 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat bord voor je kop brandt vast ook lekker in je allesbrander.
Of stoffen giftig zijn hangt van de concentratie af. Dat is met kooldioxide evengoed.quote:Op donderdag 16 januari 2025 09:44 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Jazeker, want kooldioxide is simpelweg niet giftig.
Wat dacht je van ‘klachten ervaren bij verblijf in een ruimte met een hoog CO2-gehalte’?quote:Op donderdag 16 januari 2025 09:57 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
In de praktijk is het praktisch onmogelijk om klachten over te houden aan een hoog CO2 gehalte.
Niet mijn schuld verder.
Ik snap je punt maar met die redenatie kan je water ook giftig noemen.quote:Op donderdag 16 januari 2025 10:01 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Of stoffen giftig zijn hangt van de concentratie af. Dat is met kooldioxide evengoed.
Watervergiftiging bestaat inderdaad.quote:Op donderdag 16 januari 2025 10:06 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik snap je punt maar met die redenatie kan je water ook giftig noemen.
Klopt, want die klachten verdwijnen vanzelf als je een raampje open zet.quote:Op donderdag 16 januari 2025 10:04 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Wat dacht je van ‘klachten ervaren bij verblijf in een ruimte met een hoog CO2-gehalte’?
Ook niet belangrijk, zeker?
Maar dat maakt water nog geen giftige stof.quote:Op donderdag 16 januari 2025 10:07 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Watervergiftiging bestaat inderdaad.
Ha, dus ventileren is een goed punt?quote:Op donderdag 16 januari 2025 10:08 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Klopt, want die klachten verdwijnen vanzelf als je een raampje open zet.
Ongemakkelijk misschien maar niet gevaarlijk.
De hoge concentraties zijn in de praktijk niet haalbaar tenzij je het in een gecontroleerde omgeving doet.
Maar dat maakt water nog geen ongevaarlijke stof.quote:Op donderdag 16 januari 2025 10:08 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Maar dat maakt water nog geen giftige stof.
Ventileren is altijd goedquote:Op donderdag 16 januari 2025 10:10 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ha, dus ventileren is een goed punt?
[..]
Maar dat maakt water nog geen ongevaarlijke stof.
Ga maar een ander in de zeik nemen.quote:Op donderdag 16 januari 2025 10:13 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ventileren is altijd goed![]()
Wat is het gevaar van water dan?
Iets kan ook niet acuut gevaarlijk maar nog steeds ongezond zijn. Hoe weet jij zeker dat er geen gezondheidsschade optreedt bij herhaaldelijk langdurige blootstelling aan concentraties die niet acuut gevaarlijk zijn?quote:Op donderdag 16 januari 2025 10:08 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Klopt, want die klachten verdwijnen vanzelf als je een raampje open zet.
Ongemakkelijk misschien maar niet gevaarlijk.
De hoge concentraties zijn in de praktijk niet haalbaar tenzij je het in een gecontroleerde omgeving doet.
Maar dat doe je, blijkbaar, niet voor water en CO2. Waarom dan wel blijft een mysterie!quote:Op donderdag 16 januari 2025 10:10 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ha, dus ventileren is een goed punt?
Je krijgt van een sigaret wel giftige stoffen binnen.quote:Op donderdag 16 januari 2025 14:00 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Iets kan ook niet acuut gevaarlijk maar nog steeds ongezond zijn. Hoe weet jij zeker dat er geen gezondheidsschade optreedt bij herhaaldelijk langdurige blootstelling aan concentraties die niet acuut gevaarlijk zijn?
Een sigaret roken is ook niet gevaarlijk.
Waarom reageer je niet op het gemaakte punt? Een enkele sigaret roken kan geen kwaad, evenals een korte en/of sporadische blootstelling aan hoge CO2-concentraties. Kettingroken daarentegen...quote:Op donderdag 16 januari 2025 17:48 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Je krijgt van een sigaret wel giftige stoffen binnen.
Dat zeg je nou wel, maar het is natuurlijk niet voor niks dat tegenwoordig in elk klaslokaal een CO2-meter verplicht is om daar te hoge CO2-concentraties te voorkomen.quote:Op donderdag 16 januari 2025 20:05 schreef sigme het volgende:
CO2 is natuurlijk in hoge doses gevaarlijk. Elke gasconcentratie anders dan 'normale lucht' vervangt uiteindelijk zoveel 'normale lucht' dat het voor mensen gevaarlijk wordt.
Dat komt bij CO2 niet zozeer door die CO2 maar door het gebrek aan lucht.
Voordat een CO2-concentratie zó hoog is dat het gevaarlijk wordt is er echt meer aan de hand dan je huis verwarmen met kolen. Of met hout. Sowieso is bij alle verwarming waar een vlam aan te pas komt er wel reden om rekening te houden met CO, ook als je een supermoderne cv-ketel op aardgas hebt. Maar CO2 is echt een verwaarloosbaar probleem hoor.
Het zal met CO2 inderdaad niet snel gevaarlijk worden, maar er is dan ook niemand die dat beweert. Het gaat erom of bij hoge, maar niet-gevaarlijke concentraties, nadelige gezondheidseffecten (kunnen) optreden.quote:Op donderdag 16 januari 2025 20:05 schreef sigme het volgende:
CO2 is natuurlijk in hoge doses gevaarlijk. Elke gasconcentratie anders dan 'normale lucht' vervangt uiteindelijk zoveel 'normale lucht' dat het voor mensen gevaarlijk wordt.
Dat komt bij CO2 niet zozeer door die CO2 maar door het gebrek aan lucht.
Voordat een CO2-concentratie zó hoog is dat het gevaarlijk wordt is er echt meer aan de hand dan je huis verwarmen met kolen. Of met hout. Sowieso is bij alle verwarming waar een vlam aan te pas komt er wel reden om rekening te houden met CO, ook als je een supermoderne cv-ketel op aardgas hebt. Maar CO2 is echt een verwaarloosbaar probleem hoor.
Kettingrokers gaan niet dood aan teveel CO2.quote:Op donderdag 16 januari 2025 18:55 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Waarom reageer je niet op het gemaakte punt? Een enkele sigaret roken kan geen kwaad, evenals een korte en/of sporadische blootstelling aan hoge CO2-concentraties. Kettingroken daarentegen...
Euh nou, dat is een van de best rare consequenties van corona.quote:Op donderdag 16 januari 2025 20:11 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat zeg je nou wel, maar het is natuurlijk niet voor niks dat tegenwoordig in elk klaslokaal een CO2-meter verplicht is om daar te hoge CO2-concentraties te voorkomen.
https://www.rijksoverheid(...)inzet-luchtreinigersquote:In de klas moet je voortdurend kunnen meten of de ventilatie in orde is. Uit een recente peiling onder scholen blijkt dat circa 60% een werkende CO2-meter in ieder klaslokaal heeft hangen, maar 40% heeft dat om diverse redenen nog niet. Hoewel bij vele scholen de meters wel in bestelling zijn, is het noodzakelijk om op alle plekken voorbereid te zijn als de coronabesmettingscijfers mogelijk verder oplopen. Daarom wordt een werkende CO2-meter in iedere klas verplicht.
Ben je nou zelf een ontkenner van gezondheidsklachten door een hoog CO2-gehalte, terwijl je zelf nota bene daar de gegevens over hebt gepost?quote:Op donderdag 16 januari 2025 20:31 schreef sigme het volgende:
[..]
Euh nou, dat is een van de best rare consequenties van corona.
[..]
https://www.rijksoverheid(...)inzet-luchtreinigers
Ik zou dat niet echt als maat nemen voor het gevaar van CO2. Het gaat om het gevaar van gebrek aan ventilatie, waarvoor CO2 een geschikte maat is (bij ademende wezens).
De scholen die ik ken gaan er in elk geval veel te strak mee om: boven de 800 is ramen open. Terwijl een klas met 30 kinderen altijd boven de 800 zit. En dus nu enorm koud. Een beetje verstandig doen (bijvoorbeeld ramen open tijdens klaswissel) zou ik hier wel aanraden.quote:Op donderdag 16 januari 2025 20:35 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ben je nou zelf een ontkenner van gezondheidsklachten door een hoog CO2-gehalte, terwijl je zelf nota bene daar de gegevens over hebt gepost?
Nee, eigenlijk niet.quote:Op donderdag 16 januari 2025 20:35 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ben je nou zelf een ontkenner van gezondheidsklachten door een hoog CO2-gehalte, terwijl je zelf nota bene daar de gegevens over hebt gepost?
Toch staat er in de tekst wel degelijk te lezen dat de CO2 zelf bepaalde klachten kan veroorzaken.quote:Op donderdag 16 januari 2025 22:01 schreef sigme het volgende:
[..]
Nee, eigenlijk niet.
Ik interpreteer die gegevens anders. CO2 an sich is niet gevaarlijk, een gebrek aan frisse lucht wel (dus een overmaat aan CO2 is gevaarlijk wegens gebrek aan lucht). CO2 zelf doet een mens geen kwaad, vandaar dat frisse lucht het probleem verhelpt. Dat is op geen manier in tegenspraak met die gegevens.
Vraag aan jou: waarom kwam jij dan met die informatie over CO en CO2?quote:Op donderdag 16 januari 2025 22:01 schreef sigme het volgende:
[..]
Nee, eigenlijk niet.
Ik interpreteer die gegevens anders. CO2 an sich is niet gevaarlijk, een gebrek aan frisse lucht wel (dus een overmaat aan CO2 is gevaarlijk wegens gebrek aan lucht). CO2 zelf doet een mens geen kwaad, vandaar dat frisse lucht het probleem verhelpt. Dat is op geen manier in tegenspraak met die gegevens.
En ik vind het nogal offtopic; wat was het nut van de mate van giftigheid van CO2 nou voor de vraag of je kolen kan stoken in een allesbrander?
Niet gevaarlijk, mogelijk wel ongezond.quote:Op donderdag 16 januari 2025 22:01 schreef sigme het volgende:
[..]
Nee, eigenlijk niet.
En ik vind het nogal offtopic; wat was het nut van de mate van giftigheid van CO2 nou voor de vraag of je kolen kan stoken in een allesbrander?
Om te laten zien wat het verschil is in 'giftigheid' tussen CO en CO2.quote:Op donderdag 16 januari 2025 22:11 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Vraag aan jou: waarom kwam jij dan met die informatie over CO en CO2?
Dat verklaart niet waarom mensen wel probleemloos op een hoogte van 200m (of véél hoger) kunnen verblijven zonder dezelfde symptomen te ervaren als bij sterk verhoogde concentraties kooldioxide.quote:Op donderdag 16 januari 2025 22:45 schreef sigme het volgende:
CO2 is een totaal ander verhaal, en is op zichzelf niet giftig, maar als het de plaats inneemt van de zuurstof die je inademt, krijg je zuurstoftekort.
Bij kettingroken krijg je constant giftige stoffen binnen.quote:Op donderdag 16 januari 2025 18:55 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Waarom reageer je niet op het gemaakte punt? Een enkele sigaret roken kan geen kwaad, evenals een korte en/of sporadische blootstelling aan hoge CO2-concentraties. Kettingroken daarentegen...
Toch lijkt het erop dat chronische blootstelling aan hogere concentraties CO2 (al vanaf 1000ppm) nadelige gevolgen heeft voor de gezondheid op langere termijn.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 01:09 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Bij kettingroken krijg je constant giftige stoffen binnen.
Bij langdurige blootstelling aan een hoog CO2 krijg je geen giftige stoffen binnen.
Ben je niet in de war met CO?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |