abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 13 januari 2025 @ 14:19:50 #51
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_216280739
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 14:14 schreef Beau_ter_Ham het volgende:

[..]
De exacte plaats doet er niet toe, maar ergens in Andalucía. De termómetro in mijn tuin geeft toch echt 24 graden aan (hangt wel in het zonnetje)
Haha ja oke, dan speel je wel beetje vals. Hier een graad of 16 maar in de warme felle zon voelt het idd gemakkelijk als 20+

Maar oke, offtopic verder :P
  maandag 13 januari 2025 @ 14:21:48 #52
508131 Beau_ter_Ham
Weg wegens slecht beleid
pi_216280764
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 14:19 schreef dick_laurent het volgende:

[..]
Haha ja oke, dan speel je wel beetje vals. Hier een graad of 16 maar in de warme felle zon voelt het idd gemakkelijk als 20+

Maar oke, offtopic verder :P
Vals of niet, de temperatuur is heerlijk hier ;) (maar we gaan weer ontopic)
Wegens minachting van de admin voor de leden (en zijn onfatsoenlijk gedrag ) heb ik dit forum verlaten
pi_216281036
quote:
7s.gif Op maandag 13 januari 2025 14:15 schreef sigme het volgende:

[..]
Als je comfortabeler wil verwarmen zou ik kiezen voor een pelletkachel (gebruiksgemak) of een finoven (comfort).
Ikzelf stook met een finoven als enige verwarming, daarbij koop ik dan vrij duur brandhout en dan heb ik een simpel goed systeem wat supercomfortabel is.
Bedankt voor de tips ^O^
pi_216283450
Morgen ga ik naar Belgie om petroleum te halen en daar verkopen ze ook Petroleumcokes.
Nooit van gehoord en kan er weinig over vinden, zal een zakje meenemen om te testen.
pi_216284195
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 17:46 schreef Candymannetje het volgende:
Morgen ga ik naar Belgie om petroleum te halen en daar verkopen ze ook Petroleumcokes.
Nooit van gehoord en kan er weinig over vinden, zal een zakje meenemen om te testen.
Veel succes er mee, je weet dat dat kankerverwekkend is als je geen super afzuiging hebt?
Zie oa hier: https://www.omroepzeeland(...)briek-waren-onveilig

Ik zou niet weten waarom je je eigen gezondheid om zeep wil helpen met kolen of cokes. Als je een overbrugging wil, koop dan een gaskachel die je kunt aansluiten op een gasfles.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_216284629
quote:
1s.gif Op maandag 13 januari 2025 18:41 schreef Hanca het volgende:
Ik zou niet weten waarom je je eigen gezondheid om zeep wil helpen met kolen of cokes. Als je een overbrugging wil, koop dan een gaskachel die je kunt aansluiten op een gasfles.
TS kookt op gas, dus heeft zijn woning waarschijnlijk gewoon een gasaansluiting. Waarom niet een normale gaskachel? Veel praktischer en beter voor jezelf, de buren en het milieu.

Stoken op kolen? Ik kan me niet voorstellen dat iemand dat anno deze eeuw nog zou willen, dus ik vermoed een trol. Misschien meteen maar een hoge schoorsteen metselen en een stoommachine aanschaffen? En dan het hele huis volhangen met assen en riemoverbrengingen om de wasmachine en koelkastpomp aan te drijven.
Tip voor TS: carbidlampen geven veel licht en gebruiken geen stroom.
pi_216285538
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 19:16 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
TS kookt op gas, dus heeft zijn woning waarschijnlijk gewoon een gasaansluiting. Waarom niet een normale gaskachel? Veel praktischer en beter voor jezelf, de buren en het milieu.

Stoken op kolen? Ik kan me niet voorstellen dat iemand dat anno deze eeuw nog zou willen, dus ik vermoed een trol. Misschien meteen maar een hoge schoorsteen metselen en een stoommachine aanschaffen? En dan het hele huis volhangen met assen en riemoverbrengingen om de wasmachine en koelkastpomp aan te drijven.
Yep maar we moeten van het gas af en het is asociaal duur dus ik ga daar niet in investeren.
Heb een petroleumkachel en een allesbrander om het huis mee te verwarmen.
Niks geen trol verder.
  maandag 13 januari 2025 @ 20:19:36 #58
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_216285756
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 20:08 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Yep maar we moeten van het gas af en het is asociaal duur dus ik ga daar niet in investeren.
Niks geen trol verder.
Nee precies, het is dan ook veel beter om te investeren in technieken om je huis te verwarmen zoals ze dat 80 jaar geleden deden!
Huilen dan.
  maandag 13 januari 2025 @ 20:20:00 #59
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_216285766
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 19:16 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]

een gaskachel op flessengas aamsljuiten op de schoorsteen??

nee dan zou ik ook voor een allesbrander gaan, is eigenlijk je eigen biomassa verbrander als je ook je lege melkpakken in gooit en daar kun je heel goed een briket in leggen soms

veel mensen die er soms een briket inleggen savonds zodat ie de hele nacht blijft gloeien
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_216285798
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 20:08 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Niks geen trol verder.
Dus je kookt al op gas maar wil niet zeg 200 euro uitgeven voor een gevelkachel. Veel goorder dan bruinkool kan je het niet maken in een woonwijk.

Maar goed, heel oud zal je er niet mee worden dus er is nog hoop voor de buren
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
  Moderator maandag 13 januari 2025 @ 20:23:35 #61
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_216286129
quote:
10s.gif Op maandag 13 januari 2025 20:19 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Nee precies, het is dan ook veel beter om te investeren in technieken om je huis te verwarmen zoals ze dat 80 jaar geleden deden!
Ik woon in een huis van 120 jaar oud.
Het valt me op dat ze de technieken die destijds gebruikt werden nu weer gaan toepassen en dat vooruitgang noemen.
pi_216286279
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 20:41 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Het valt me op dat ze de technieken die destijds gebruikt werden nu weer gaan toepassen en dat vooruitgang noemen.
Ja, ze hadden toen warmtepompen en zonnepanelen?

Ik ken, op jou nu na dan, niemand die over gaat op kolen. En ik ken vrijwel niemand die het hele huis verwarmt op hout, dat kan ook binnen woonwijken niet zonder heel asociaal te zijn (hout stoken met mist of windstilte, dat is gewoon echt not done).

Echt, bruinkool is een verschrikkelijk slecht plan en petroleumcokes zo mogelijk nog slechter. Ik neem aan dat je elektriciteit hebt, kies dan voor een zo zuinig mogelijke vorm van een elektrische kachel. Superzuinig zal het nooit zijn, maar beter dan kolen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  maandag 13 januari 2025 @ 20:49:43 #64
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_216286284
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 20:41 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Wie is 'ze', en over welke technieken heb je het?
Huilen dan.
  maandag 13 januari 2025 @ 21:02:00 #65
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_216286514
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 20:20 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
een gaskachel op flessengas aamsljuiten op de schoorsteen??

nee dan zou ik ook voor een allesbrander gaan, is eigenlijk je eigen biomassa verbrander als je ook je lege melkpakken in gooit en daar kun je heel goed een briket in leggen soms

veel mensen die er soms een briket inleggen savonds zodat ie de hele nacht blijft gloeien
Lege melkpakken zou ik er niet ingooien, dat is bepaald geen schone brandstof :') En een briket om het warm te houden? Met een aanmaakblokje en een lucifer is het binnen 30 seconden weer aan, dus dat lijkt me niet de moeite.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_216286753
quote:
1s.gif Op maandag 13 januari 2025 20:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, ze hadden toen warmtepompen en zonnepanelen?

Ik ken, op jou nu na dan, niemand die over gaat op kolen. En ik ken vrijwel niemand die het hele huis verwarmt op hout, dat kan ook binnen woonwijken niet zonder heel asociaal te zijn (hout stoken met mist of windstilte, dat is gewoon echt not done).

Echt, bruinkool is een verschrikkelijk slecht plan en petroleumcokes zo mogelijk nog slechter. Ik neem aan dat je elektriciteit hebt, kies dan voor een zo zuinig mogelijke vorm van een elektrische kachel. Superzuinig zal het nooit zijn, maar beter dan kolen.
Wie zegt dat ik in een woonwijk woon?
pi_216286768
quote:
7s.gif Op maandag 13 januari 2025 20:49 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Wie is 'ze', en over welke technieken heb je het?
Met name over ondergrondse opvang van regenwater.
pi_216286807
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 21:16 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Wie zegt dat ik in een woonwijk woon?
Dat zal wel niet, gezien het feit dat je geen aansluiting hebt. Maar dat je zelf die ellende en ziekteverwekkende stoffen binnen wil halen snap ik echt niks van.
pi_216286857
quote:
7s.gif Op maandag 13 januari 2025 21:02 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Lege melkpakken zou ik er niet ingooien, dat is bepaald geen schone brandstof :') En een briket om het warm te houden? Met een aanmaakblokje en een lucifer is het binnen 30 seconden weer aan, dus dat lijkt me niet de moeite.
Als je ooit de warmte uit uitsluitend een allesbrander hebt moeten halen leer je een briket voor de nacht wel waarderen hoor.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 13 januari 2025 @ 21:26:22 #70
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_216286891
quote:
3s.gif Op maandag 13 januari 2025 21:24 schreef sigme het volgende:

[..]
Als je ooit de warmte uit uitsluitend een allesbrander hebt moeten halen leer je een briket voor de nacht wel waarderen hoor.
Één zo'n ding geeft toch geen merkbare warmte af in je huis?
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_216287377
Jammer dat een onderwerp als verwarming zoveel polarisatie oproept.
Triest eigenlijk, laat maar zitten, ga me wel verder orienteren in buitenlandse groepen.
pi_216287601
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 21:59 schreef Candymannetje het volgende:
Jammer dat een onderwerp als verwarming zoveel polarisatie oproept.
Triest eigenlijk, laat maar zitten, ga me wel verder orienteren in buitenlandse groepen.
Ja de fok deugbrigade zet graag overal zijn stempel op.
-
  maandag 13 januari 2025 @ 22:21:15 #73
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_216287704
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 21:17 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Met name over ondergrondse opvang van regenwater.
En wat is, in de context van dit topic, daar de relevantie van :? .
Huilen dan.
  dinsdag 14 januari 2025 @ 12:29:12 #74
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_216292137
2 jaar geleden heb ik 2 aanhangers vol turf gekregen. Er was een man overleden die de hele tuin er mee had vol liggen. Zelf vind ik het heerlijk naar vroeger ruiken maar we stoken het alleen als de wind uit noord of oost komt. Nu stoken we turf ook anders kwa luchttoevoer dan hout en kan onze kachels kunnen dat ook hebben. We hadden in de caravan een kolenkachel die aangepast was naar houtkachel en die brandde er ook goed op.

Zulke bricketten hebben we nog nooit geprobeerd. De houtkachel is bij ons de hoofdverwarming maar ons huisje is erg goed geisoleerd en smorgens gloeit het hout ook nog. Het is een klein kacheltje, 3 kW, die ons hele kleine huisje kan verwarmen. Erg zuinig dus. Heerlijke warmte.
To BG or not to BG!
  dinsdag 14 januari 2025 @ 12:44:34 #75
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_216292378
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 12:29 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Mensen beseffen niet hoe afhankelijk ze zijn van derden en hoe daar misbruik van gemaakt wordt.
Zelfs nu met de dreigingen uit het buitenland blijven ze geloven in de kracht van hun vinex-wijk en denken ze dat hun niks gaat gebeuren.
Jij bent ook regelmatig in het buitenland toch?
Ik ook en als je dan bij de mensen thuis komt en kijkt hoe ze leven besef je pas hoe fragiel onze maatschappij is.
Wij hebben de afgelopen 3,5 jaar in een caravan gewoond, offgrid, en zijn vorige maand in ons huisje getrokken. Houtkachel is de hoofdverwarming maar we gaan ergens de komende jaren een massa-leemkachel naar russisch model maken. Verder koken en douchen we op flessengas en dat blijven we doen. De gasflessen staan buiten in een veilig hok, ver van het huis en er liggen leidingen onder de grond. We zijn 4 gasflessen van 12,5 liter per jaar nodig a 40 euro per stuk. Bevalt goed, twee keer per jaar halen we gas (je mag niet met meer dan 2 flessen rondrijden) en dat bevalt eigenlijk heel goed. Nu kook ik ook vaak op de houtkachel en koken we in de zomer wel elektrisch wanneer we genoeg stroom hebben in onze accu's. We maken een koelkast in een diep gat in de grond in de keuken, kijken hoe dat gaat, enige stukje van de vloer die dus niet is geisolleerd. Ons doel is ook om onafhankelijk te zijn van derden. We wonen wel afgelegen in het buitengebied dus niemand heeft er last van, de andere 200 bewoners van het dorpje stoken ook allemaal hout. Ons volgend project is om ons eigen gasinstallatie te maken zodat je van 1 kilo snijafval 4 uur kunt koken.
To BG or not to BG!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')