abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216358719
quote:
1s.gif Op zondag 19 januari 2025 15:21 schreef kloon_bassie het volgende:
Lekker kortzichtig hier.

Er zijn gewoon te weinig huizen. Door de maatregelen verschuiven de problemen naar een andere groep.

De mensen die particulier huren zijn vaak niet eens op zoek naar een koopwoning, of krijgen helemaal geen hypotheek. Die mensen komen nu klem te zitten. Waar voorheen de starters klem zaten die graag wilden kopen maar waar geen beschikbare woningen voor waren.

Je kan best juichen pedaalemmer, maar per saldo is er geen verschil voor de totale vraag en het aanbod. Enige verschil is een verschuiving naar een andere doelgroep.

Of dat goed of slecht is? Geen flauw idee. Gaan we over een aantal jaar wel achter komen. Het heeft in ieder geval geen prijsdrukkend effect op de woningwaarde want er is ook met deze maatregelen geen overschot aan koopwoningen.
Als de mensen die huren niet op zoek zijn naar en koophuis, waarom is er dan zoveel geklaag door mensen die huren die een koophuis willen kopen maar niet kunnen tegen de huidige prijzen? Terwijl vaak hun huur hoger is dan wat hun hypotheek zou zijn.
  zondag 19 januari 2025 @ 19:15:08 #202
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216358728
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 19:13 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Ach gut, ik zie het. Een typfoutje.
BS, dat is geen typfout maar een gebrek aan kennis, anders was je er niet zo dom op door blijven gaan.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_216358738
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 19:15 schreef Leandra het volgende:

[..]
BS dat is geen typfout maar een gebrek aan kennis, anders was je er niet zo dom op door blijven gaan.
En nu, Leandra?
pi_216358745
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 17:44 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Bron?

Ik woon zelf in de sociale huursector, maar ik zou niet geregistreerd staan als iemand die zoekt naar een koopwoning omdat ik geen hypotheek krijg. Echter ben ik wel degelijk op zoek naar een koopwoning. Alleen krijg ik geen hypotheek. Dus hoe zou je mensen zoals ik (waar die nou ook wonen, bij ouders, sociale huur of vrije sectorhuur) dan moeten 'meten' als zoekende naar een koopwoning?
Helemaal geen hypotheek of te weinig hypotheek voor wat je zou willen? Waarom zou je zoeken als je uberhaupt geen hypotheek kunt krijgen?
pi_216358756
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 19:16 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Helemaal geen hypotheek of te weinig hypotheek voor wat je zou willen? Waarom zou je zoeken als je uberhaupt geen hypotheek kunt krijgen?
Ik ben woningzoekend, maar om deze reden zit ik niet dagelijks op funda nee. Het heeft geen zin, want er wordt te veel gevraagd voor de woningen.

De woning die ik noemde is 200 duizend euro waard, maar staat te koop voor meer dan 400 duizend euro.
  zondag 19 januari 2025 @ 19:18:04 #206
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216358761
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 19:14 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Als de mensen die huren niet op zoek zijn naar en koophuis, waarom is er dan zoveel geklaag door mensen die huren die een koophuis willen kopen maar niet kunnen tegen de huidige prijzen? Terwijl vaak hun huur hoger is dan wat hun hypotheek zou zijn.
Sommigen klagen gewoon om het klagen en denken dat ze wel 2 ton kunnen bieden op een huis van 419K, en zijn waarschijnlijk ook nog verontwaardigd als de makelaar ze recht in hun gezicht uitlacht en de verkopers niet met een tegenbod komen.

Overigens zou mijn tegenbod als verkoper dan 450.000 zijn, als iemand zo'n absurd bod doet.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_216358774
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 19:17 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Ik ben woningzoekend, maar om deze reden zit ik niet dagelijks op funda nee. Het heeft geen zin, want er wordt te veel gevraagd voor de woningen.

De woning die ik noemde is 200 duizend euro waard, maar staat te koop voor meer dan 400 duizend euro.
Een woning is waard wat de koper ervoor betaalt. C'est la vie.
pi_216358779
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 19:18 schreef Leandra het volgende:

[..]
Sommigen klagen gewoon om het klagen en denken dat ze wel 2 ton kunnen bieden op een huis van 419K, en zijn waarschijnlijk ook nog verontwaardigd als de makelaar ze recht in hun gezicht uitlacht en de verkopers niet met een tegenbod komen.

Overigens zou mijn tegenbod als verkoper dan 450.000 zijn, als iemand zo'n absurd bod doet.
Als genoeg mensen vaak genoeg gewoon een eerlijke prijs bieden ipv de woekerprijs kan er wel wat veranderen. Ik alleen als roepende in de woestijn kan dat niet, nee.
  Moderator zondag 19 januari 2025 @ 19:21:45 #209
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_216358804
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 19:19 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Als genoeg mensen vaak genoeg gewoon een eerlijke prijs bieden ipv de woekerprijs kan er wel wat veranderen. Ik alleen als roepende in de woestijn kan dat niet, nee.
Die mensen bieden geen 'eerlijke' prijs (lees; als dat 'eerlijk' dermate laag is dat jij mee kunt doen is dat hoe dan niet 'eerlijk', dat is gewoon dat het jou dan beter uitkomt maar dat heeft niets met eerlijk te maken) omdat ze dat huis willen, en dús bieden ze een 'oneerlijke' (waar niks oneerlijks aan is) prijs zodat de kans dat ze dat huis krijgen zo groot mogelijk is.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_216358815
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 19:21 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Die mensen bieden geen 'eerlijke' prijs (lees; als dat 'eerlijk' dermate laag is dat jij mee kunt doen is dat hoe dan niet 'eerlijk', dat is gewoon dat het jou dan beter uitkomt maar dat heeft niets met eerlijk te maken) omdat ze dat huis willen, en dús bieden ze een 'oneerlijke' (waar niks oneerlijks aan is) prijs zodat de kans dat ze dat huis krijgen zo groot mogelijk is.
En wat is dan precies het probleem met het 'uitponden' van huurwoningen? Dan betalen ze toch lekker een half miljoen voor hun krot? :W
  Moderator zondag 19 januari 2025 @ 19:25:28 #211
16180 crew  CoolGuy
pi_216358842
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 19:22 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
En wat is dan precies het probleem met het 'uitponden' van huurwoningen? Dan betalen ze toch lekker een half miljoen voor hun krot? :W
Ik heb daar 0 probleem mee. Geen enkel. Maar of ze dat wel of niet doen, JIJ gaat er in ieder geval niet makkelijker een huis door kunnen kopen.
pi_216358935
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 19:19 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Zou jij het eerlijk vinden als iemand iets koopt van jou voor de helft van de prijs waarvoor je het zou kunnen verkopen?
  zondag 19 januari 2025 @ 19:50:15 #213
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216359131
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 19:33 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Zou jij het eerlijk vinden als iemand iets koopt van jou voor de helft van de prijs waarvoor je het zou kunnen verkopen?
Dat niet alleen, als het nieuw gebouwd moest worden zou het al meer kosten, maar goed, als iemand hartje randstad graag doet alsof alles dat meer kost dan het in Eemshaven zou kosten te duur is, dan snappen ze het gewoon niet.

Lekker blijven klagen dat het allemaal zo oneerlijk is.
Als je voor een dubbeltje eerste rang wilt zitten moet je naar noord-oost Groningen verhuizen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator zondag 19 januari 2025 @ 19:54:32 #214
16180 crew  CoolGuy
pi_216359170
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 19:33 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
\Wat verwacht je nou voor antwoord dan? :P Want hij kan hier moeilijk 'nee' antwoorden, want immers, het is wat hij zelf wil, maar dat betekent dat iemand het ook voor die 'eerlijke' prijs moet VERkopen, maar als hij dan vervolgens in de positie van de verkopende partij zou zijn kan hij nu niet zeggen dat hij het daar niet voor zou verkopen, want dan zou hij hypocriet zijn.

Maar 'ja' antwoorden is ongeloofwaardig, want niemand die een huis verkoopt voor bedrag X als hij voor datzelfde huis ook makkelijk bedrag X x2 kan krijgen.
pi_216359277
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 19:25 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik heb daar 0 probleem mee. Geen enkel. Maar of ze dat wel of niet doen, JIJ gaat er in ieder geval niet makkelijker een huis door kunnen kopen.
Nu nog niet nee. Maar als er massaal woningen worden verkocht, gaat uiteindelijk de prijs omlaag. En dat ga JIJ dan in je portemonnee voelen mocht jij je huis willen verkopen.
pi_216359284
quote:

[..]
Ja want dan ben ik daarmee akkoord gegaan hè, anders verkoop ik het niet als ik niet akkoord ben met de prijs.
pi_216359289
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 19:50 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat niet alleen, als het nieuw gebouwd moest worden zou het al meer kosten, maar goed, als iemand hartje randstad graag doet alsof alles dat meer kost dan het in Eemshaven zou kosten te duur is, dan snappen ze het gewoon niet.

Lekker blijven klagen dat het allemaal zo oneerlijk is.
Als je voor een dubbeltje eerste rang wilt zitten moet je naar noord-oost Groningen verhuizen.
Het woongenot in noord-oost groningen is m.i. veel lager dan hier in de regio Bollenstreek.
  Moderator zondag 19 januari 2025 @ 20:06:29 #218
16180 crew  CoolGuy
pi_216359314
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 20:03 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Nu nog niet nee. Maar als er massaal woningen worden verkocht, gaat uiteindelijk de prijs omlaag. En dat ga JIJ dan in je portemonnee voelen mocht jij je huis willen verkopen.
Ja, 'massaal'. Gaat niet gebeuren, en zo wel, IK hoef en wil niet te verhuizen, dus ik blijf gewoon wonen, want ik woon hier dikke prima, dus hoé ga ik van dit fantasietje precies last krijgen?
pi_216359325
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 20:06 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, 'massaal'. Gaat niet gebeuren, en zo wel, IK hoef en wil niet te verhuizen, dus ik blijf gewoon wonen, want ik woon hier dikke prima, dus hoé ga ik van dit fantasietje precies last krijgen?
Beter lezen. Als je wil verkopen ga je er last van krijgen, dat schreef ik.
  Moderator zondag 19 januari 2025 @ 20:08:40 #220
16180 crew  CoolGuy
pi_216359333
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 20:07 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Van wat, van jouw fantasietje? want deze situatie gaat niet gebeuren EN ik hoef dit huis niet te verkopen, óók niet in die situatie, dus dit is een fantasie, niet meer en niet minder.
pi_216359344
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 20:08 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Van wat, van jouw fantasietje? want deze situatie gaat niet gebeuren EN ik hoef dit huis niet te verkopen, óók niet in die situatie, dus dit is een fantasie, niet meer en niet minder.
Of jij je huis verkoopt interesseert me niet, ik schreef 'als' je wil verkopen dan ga je het voelen in je portemonnee, aan die uitspraak is niets onwaar.
  Moderator zondag 19 januari 2025 @ 20:10:52 #222
16180 crew  CoolGuy
pi_216359354
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 20:09 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Of jij je huis verkoopt interesseert me niet, ik schreef 'als' je wil verkopen dan ga je het voelen in je portemonnee, aan die uitspraak is niets onwaar.
'als' jij een fatsoenlijke baan zou hebben zou je een huis kunnen kopen, daar is net zo min iets onwaar aan, maar dingen die niet zo zijn zijn niet zo, en heeft dus ook 0 zin om daar over te fantaseren.
pi_216359370
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 20:10 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
'als' jij een fatsoenlijke baan zou hebben zou je een huis kunnen kopen, daar is net zo min iets onwaar aan, maar dingen die niet zo zijn zijn niet zo, en heeft dus ook 0 zin om daar over te fantaseren.
Is een modaal verdiende functie volgens jou een 'fatsoenlijke baan'?
  Moderator zondag 19 januari 2025 @ 20:13:17 #224
16180 crew  CoolGuy
pi_216359378
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 20:12 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Is een modaal verdiende functie volgens jou een 'fatsoenlijke baan'?
Nee, niet in de context van de huizenmarkt, want je kunt er in deze huizenmarkt geen huis mee kopen, dus nee, dat is niet een fatsoenlijke baan dan he, in dat licht.
pi_216359393
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 20:13 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee, niet in de context van de huizenmarkt, want je kunt er in deze huizenmarkt geen huis mee kopen, dus nee, dat is niet een fatsoenlijke baan dan he, in dat licht.
Ok CoolGuy. Bedankt voor je bijdrage. Dus een modaal verdiende functie is 'niet fatsoenlijk'. Hebben we weer wat geleerd vandaag, die nemen we mee. :W
  Moderator zondag 19 januari 2025 @ 20:14:18 #226
16180 crew  CoolGuy
pi_216359395
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 20:14 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Ok CoolGuy. Bedankt voor je bijdrage. Dus een modal verdiende functie is 'niet fatsoenlijk'. Hebben we weer wat geleerd vandaag, die nemen we mee. :W
Kun je er een huis mee kopen?
pi_216359401
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 20:14 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Kun je er een huis mee kopen?
In Oude-Pekela kan dat, ja. Echter is het woongenot in die regio veel lager dan in de regio Bollenstreek waar ik nu woon.

Vind ik zelf dan hè. Er zijn natuurlijk inboorlingen uit Oude-Pekela die niets liever willen dan daar wonen, maar daar ben ik er niet één van.
  Moderator zondag 19 januari 2025 @ 20:17:35 #228
16180 crew  CoolGuy
pi_216359431
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 20:15 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
In Oude-Pekela kan dat, ja. Echter is het woongenot in die regio veel lager dan in de regio Bollenstreek waar ik nu woon.

Vind ik zelf dan hè. Er zijn natuurlijk inboorlingen uit Oude-Pekela die niets liever willen dan daar wonen, maar daar ben ik er niet één van.
Nou, dus of naar Oude-Pekela verhuizen of niet doen en blijven klagen.
pi_216359440
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 20:17 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou, dus of naar Oude-Pekela verhuizen of niet doen en blijven klagen.
Ik kies ervoor om niet naar Oude-Pekela te verhuizen, net als jij want jij woont ook niet in Oude-Pekela.
  Moderator zondag 19 januari 2025 @ 20:26:38 #230
16180 crew  CoolGuy
pi_216359531
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 20:18 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Ik kies ervoor om niet naar Oude-Pekela te verhuizen, net als jij want jij woont ook niet in Oude-Pekela.
Dat klopt, maar ik hoéf daar niet te wonen want ik kan meer betalen dan van die plaatsen afhankelijk moeten zijn.
  zondag 19 januari 2025 @ 20:30:15 #231
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_216359574
quote:

[..]
Zucht. Het nieuws is juist dat verhuurders massaal hun huurhuizen te koop zetten. Heeft dat invloed op de verkoopprijs van andere huizen? Neen, de vraag is immers vele malen groter dan het aanbod.

Ik heb medelijden met jouw leerkrachten van de basisschool. Als je zo eigenwijs bent dat je na 4x uitleggen het nog niet wil begrijpen.

De huizenprijzen gaan pas dalen als er minder vraag komt dan er aanbod is. En dat kan allerlei redenen hebben maar de maatregelen die de afgelopen jaren doorgevoerd zijn, dragen daar in ieder geval niet aan bij. Wat kan helpen: bouwen, renteverhoging, slechte economie met hoge werkloosheid, oorlog, etc.
pi_216359691
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 20:26 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat klopt, maar ik hoéf daar niet te wonen want ik kan meer betalen dan van die plaatsen afhankelijk moeten zijn.
En ik hoef daar ook niet te wonen want ik woon nu in een sociale huurwoning in de Bollenstreek.

Maar voor mij zijn er nog honderden anderen die al jarenlang op de wachtlijsten staan, of te veel verdienen voor een sociale huurwoning in de Bollenstreek, en de woningen worden hier te duur verkocht. Dat is dus een probleem dat de politiek zou moeten oplossen.
pi_216359712
quote:
1s.gif Op zondag 19 januari 2025 20:30 schreef kloon_bassie het volgende:

[..]
Zucht. Het nieuws is juist dat verhuurders massaal hun huurhuizen te koop zetten. Heeft dat invloed op de verkoopprijs van andere huizen? Neen, de vraag is immers vele malen groter dan het aanbod.
Nu zakken de prijzen nog niet massaal maar dat gaat natuurlijk wel gebeuren als deze massale verkooptrend zich doorzet.

quote:
De huizenprijzen gaan pas dalen als er minder vraag komt dan er aanbod is. En dat kan allerlei redenen hebben maar de maatregelen die de afgelopen jaren doorgevoerd zijn, dragen daar in ieder geval niet aan bij. Wat kan helpen: bouwen, renteverhoging, slechte economie met hoge werkloosheid, oorlog, etc.
En woningbouw aanbesteden en door de overheid woningen laten bouwen verlaagt ook de prijs
pi_216359720
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 20:46 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Nu zakken de prijzen nog niet massaal maar dat gaat natuurlijk wel gebeuren als deze massale verkooptrend zich doorzet.
[..]
En woningbouw aanbesteden en door de overheid woningen laten bouwen verlaagt ook de prijs
Je denkt dat verhuurders een oneindig aantal huizen in de verkoop kunnen gooien ja?
  zondag 19 januari 2025 @ 20:48:06 #235
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216359731
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 20:18 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Maar ondertussen wel onrealistische bedragen blijven roepen voor appartementen in de randstad waar je wel zou willen wonen.

Ik wil hier ook wel wonen en dan kan ik wel heel verongelijkt gaan roepen dat ik het belachelijk vind dat het meer dan een miljoen moet kosten, maar als ik maximaal een miljoen wil uitgeven moet ik mijn eisen bijstellen en moet ik ook naar Veendam.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_216359733
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 20:47 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Je denkt dat verhuurders een oneindig aantal huizen in de verkoop kunnen gooien ja?
Op een gegeven moment is alles verkocht wat verkocht kan worden
pi_216359747
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 20:48 schreef Leandra het volgende:

[..]
Maar ondertussen wel onrealistische bedragen blijven roepen voor appartementen in de randstad waar je wel zou willen wonen.

Ik wil hier ook wel wonen en dan kan ik wel heel verongelijkt gaan roepen dat ik het belachelijk vind dat het meer dan een miljoen moet kosten, maar als ik maximaal een miljoen wil uitgeven moet ik mijn eisen bijstellen en moet ik ook naar Veendam.
Je kan proberen 9 ton te bieden nee heb je ja kun je krijgen. Maar dit is midden op de biblebelt, Leandra. Dan mag je op zondag je auto niet wassen.
  zondag 19 januari 2025 @ 20:51:12 #238
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216359762
In Den Haag is er af en toe nog wel wat: https://www.funda.nl/deta(...)enburg-104/43876150/
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator / Redactie FP zondag 19 januari 2025 @ 20:51:31 #239
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_216359766
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 20:51 schreef Leandra het volgende:
In Den Haag is er af en toe nog wel wat: https://www.funda.nl/deta(...)enburg-104/43876150/
Sweet mercy.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
  zondag 19 januari 2025 @ 20:52:22 #240
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216359775
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 20:49 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Je kan proberen 9 ton te bieden nee heb je ja kun je krijgen. Maar dit is midden op de biblebelt, Leandra. Dan mag je op zondag je auto niet wassen.
Nee, het huis is simpelweg veel meer waard dan een miljoen, als ik wil dat een makelaar in de regio me ooit nog serieus te woord staat hoef ik geen 900.000 of een miljoen te bieden voor een huis dat voor 1.900.000 te koop staat.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_216359789
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 20:48 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Op een gegeven moment is alles verkocht wat verkocht kan worden
En ik durf wel te stellen dat verhuurders die van plan waren hun huis te verkopen vanwege de nieuwe regels dat afgelopen jaar danwel dit jaar doen, en dan is dat ook weer voorbij.
pi_216359813
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 20:52 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nee, het huis is simpelweg veel meer waard dan een miljoen, als ik wil dat een makelaar in de regio me ooit nog serieus te woord staat hoef ik geen 900.000 of een miljoen te bieden voor een huis dat voor 1.900.000 te koop staat.
Hiermee geef je dus aan dat de prijzen kunstmatig hoog worden gehouden door de makelaarslobby.
pi_216359824
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 20:53 schreef Scorpie het volgende:

[..]
En ik durf wel te stellen dat verhuurders die van plan waren hun huis te verkopen vanwege de nieuwe regels dat afgelopen jaar danwel dit jaar doen, en dan is dat ook weer voorbij.
En waarom wordt er in de telegraaf, vastgoedwebsites etc. dan gezegd dat dit allemaal zo een ongelooflijke horror is?

Wat is hier erg aan dan?
  zondag 19 januari 2025 @ 21:00:01 #244
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216359847
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 20:57 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Hiermee geef je dus aan dat de prijzen kunstmatig hoog worden gehouden door de makelaarslobby.
Nee, dat verzin je gewoon omdat je het niet snapt.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 19 januari 2025 @ 21:00:30 #245
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_216359854
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 20:48 schreef Leandra het volgende:

[..]

is een reeele prijs, daar gaat het voor weg, alleen riet daar ben ik niet zo van
alsje het kan financieren dan gewoon doen

met verwarmd zwembad :*
als je daar woont dan hoef je nooit meer met vakantie
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_216359874
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 21:00 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nee, dat verzin je gewoon omdat je het niet snapt.
Als jij niet lager durft te bieden dan de vraagprijs uit angst dat je dan geen huizen meer kunt kopen in de regio is dat wel gewoon een logische conclusie. Want er zijn maar X makelaars per regio, en die kennen elkaar allemaal, en als jij op de zwarte lijst staat krijg je dus niks meer.

Dat lijkt mij zeg maar best wel een probleem waar wat aan zou moeten worden gedaan of niet dan, Leandra?
  zondag 19 januari 2025 @ 21:02:39 #247
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216359882
Maar laat ik het even simpel houden: stel, de lokale garage heeft een Dacia Duster staan voor ¤ 6.000
Je vindt die auto leuk, maakt er een proefrit mee en zegt vervolgens dat je hem wel wilt kopen, voor ¤ 3.000

Denk je dat je ooit nog een auto meekrijgt voor een proefrit? Of dat ze je gaan helpen als er een mankement aan je auto is?
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 19 januari 2025 @ 21:03:15 #248
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216359888
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 21:01 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Als jij niet lager durft te bieden dan de vraagprijs uit angst dat je dan geen huizen meer kunt kopen in de regio is dat wel gewoon een logische conclusie. Want er zijn maar X makelaars per regio, en die kennen elkaar allemaal, en als jij op de zwarte lijst staat krijg je dus niks meer.

Dat lijkt mij zeg maar best wel een probleem waar wat aan zou moeten worden gedaan of niet dan, Leandra?
Lager bieden dan de vraagprijs is iets anders dan de helft bieden :')
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator / Redactie FP zondag 19 januari 2025 @ 21:03:33 #249
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_216359892
Dit hele topic ontspoort ;(
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_216359897
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 21:02 schreef Leandra het volgende:
Maar laat ik het even simpel houden: stel, de lokale garage heeft een Dacia Duster staan voor ¤ 6.000
Je vindt die auto leuk, maakt er een proefrit mee en zegt vervolgens dat je hem wel wilt kopen, voor ¤ 3.000

Denk je dat je ooit nog een auto meekrijgt voor een proefrit? Of dat ze je gaan helpen als er een mankement aan je auto is?
Als ik na de proefrit van mening ben dat de Dacia Duster minder waard is dan de vraagprijs, dan steek ik mijn hand uit met mijn handpalm naar boven. Dan zeg ik 3000. De garagist lacht dan en geeft er een klap op. 6000 en geen cent minder. Dan zeg ik 3500 en steek ik weer m'n hand uit. Klap d'r op, 5500.

Uiteindelijk kom je dan tot een prijs. Dan klap je drie keer en zeg je 'geluk'.
  zondag 19 januari 2025 @ 21:05:06 #251
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216359907
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 21:04 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Als ik na de proefrit van mening ben dat de Dacia Duster minder waard is dan de vraagprijs, dan steek ik mijn hand uit met mijn handpalm naar boven. Dan zeg ik 3000. De garagist lacht dan en geeft er een klap op. 6000 en geen cent minder. Dan zeg ik 3500 en steek ik weer m'n hand uit. Klap d'r op, 5500.

Uiteindelijk kom je dan tot een prijs. Dan klap je drie keer en zeg je 'geluk'.
Succes en droom lekker verder.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_216359909
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 20:58 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
En waarom wordt er in de telegraaf, vastgoedwebsites etc. dan gezegd dat dit allemaal zo een ongelooflijke horror is?

Wat is hier erg aan dan?
Omdat je een hele midddnklasse huurders zo de kans ontneemt om een betaalbaar huis te huren. Of ben je werkelijk zo naïef om te denken dat die mensen voor hetzelfde geld een gelijkwaardige woning kunnen kopen danwel een maandelijkse hypotheek voor datzelfde geld krijgen? Want uit die droom kan je gemakkelijk geholpen worden:

In het derde kwartaal van 2024 bedroeg de gemiddelde huurprijs in de vrije sector in Nederland ¤1.751,10 per maand.  Dit komt overeen met een gemiddelde huurprijs van ¤19,28 per vierkante meter per maand.  In Amsterdam betaalden nieuwe huurders gemiddeld ¤2.305 per maand, wat neerkomt op ¤26,96 per vierkante meter. 

Wat betreft hypotheeklasten: in het derde kwartaal van 2024 was de gemiddelde hypotheeksom voor de aankoop van een woning ¤449.000.  Bij een hypotheek van ¤432.000 bedragen de bruto maandlasten ongeveer ¤1.960 en de netto maandlasten circa ¤1.535, uitgaande van een annuïteitenhypotheek met een rentevaste periode van 10 jaar en een rentepercentage van 3,59%. 

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 19-01-2025 21:06:33 ]
pi_216359910
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 21:03 schreef Leandra het volgende:

[..]
Hoezo? Als jij vindt dat het dat waard is mag je bieden wat je wil. Misschien komt er na een asbestonderzoek uit dat het een asbestpaleis is en bied je echt een heel stuk minder, kan toch?
  zondag 19 januari 2025 @ 21:06:26 #254
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_216359916
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 20:57 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Allahoe akbar zul je bedoelen.
Wij hebben in die wijk gewoond als starters. Als je niet weet waar je het over hebt, hou dan gewoon je mond want dit slaat nergens op.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_216359920
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 21:05 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Hoezo? Als jij vindt dat het dat waard is mag je bieden wat je wil. Misschien komt er na een asbestonderzoek uit dat het een asbestpaleis is en bied je echt een heel stuk minder, kan toch?
Ik heb een Deja vu met 10 jaar geleden :')
pi_216359923
quote:
1s.gif Op zondag 19 januari 2025 21:05 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Omdat je een hele midddnklasse huurders zo de kans ontneemt om een betaalbaar huis te huren. Of ben je werkelijk zo naïef om te denken dat die mensen voor hetzelfde geld een gelijkwaardige woning kunnen kopen danwel een maandelijkse hypotheek voor datzelfde geld krijgen? Want uit die droom kan je gemakkelijk geholpen worden:

In het derde kwartaal van 2024 bedroeg de gemiddelde huurprijs in de vrije sector in Nederland ¤1.751,10 per maand.  Dit komt overeen met een gemiddelde huurprijs van ¤19,28 per vierkante meter per maand.  In Amsterdam betaalden nieuwe huurders gemiddeld ¤2.305 per maand, wat neerkomt op ¤26,96 per vierkante meter. 

Wat betreft hypotheeklasten: in het derde kwartaal van 2024 was de gemiddelde hypotheeksom voor de aankoop van een woning ¤449.000.  Bij een hypotheek van ¤432.000 bedragen de bruto maandlasten ongeveer ¤1.960 en de netto maandlasten circa ¤1.535, uitgaande van een annuïteitenhypotheek met een rentevaste periode van 10 jaar en een rentepercentage van 3,59%. 
Heb je dit in chat gpt gegooid want die maandlasten lijken mij absoluut niet te kloppen bij die hypotheken.

En een huurprijs vrije sector van 1700 euro per maand is niet een betaalbare woning voor de middenklasse. Dat is ver boven de NIBUD norm dat huren 33 procent van je bruto inkomen moet zijn als financieel verantwoorde keuze.
pi_216359928
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 20:07 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Misschien wil hij niet verkopen. Misschien levert het na een daling nog wel meer op dan waar hij het voor gekocht heeft. Misschien daalt het huis dat hij daarna wil kopen ook wel in waarde. Misschien is het woongenot door de jaren heen hem die daling wel waard geweest.

Genoeg scenario's te bedenken waarin het echt niet zo'n drama is.
pi_216359936
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 21:08 schreef Halcon het volgende:

[..]
Misschien wil hij niet verkopen. Misschien levert het na een daling nog wel meer op dan waar hij het voor gekocht heeft. Misschien daalt het huis dat hij daarna wil kopen ook wel in waarde. Misschien is het woongenot door de jaren heen hem die daling wel waard geweest.

Genoeg scenario's te bedenken waarin het echt niet zo'n drama is.
Van mij mag ie blijven zitten hoor :W daar ging het helemaal niet om.
pi_216359943
quote:
1s.gif Op zondag 19 januari 2025 15:34 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dan spreek jij toch echt andere mensen dan ik. Alle particuliere huurders die ik ken zouden liever kopen. En kunnen ook best een hypotheek krijgen van 250k oid. Alleen is dat tegenwoordig in een groot deel van het land niet meer genoeg om iets groters dan een bezemkast te kunnen kopen.
Dan ga je in een ander deel van het land wonen. Als je maximaal 250k kunt financieren heb je ook weer niet zo'n topbaan dat je het daarvoor moet laten.
pi_216359961
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 21:09 schreef Halcon het volgende:

[..]
Dan ga je in een ander deel van het land wonen. Als je maximaal 250k kunt financieren heb je ook weer niet zo'n topbaan dat je het daarvoor moet laten.
Hebben wij gedaan, maar niet iedereen laat familie, vrienden zo makkelijk achter. Je kunt ook mantelzorger zijn of juist mantelzorg nodig hebben.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_216359988
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 21:03 schreef Leandra het volgende:

[..]
We hadden tien jaar geleden toch ook zo’n mafklapper in het huizentopic die dacht wel ff een huis voor een ton / 50% van de vraagprijs op te kunnen pikken? Is dit dezelfde gast denk je?
  zondag 19 januari 2025 @ 21:18:07 #262
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216360010
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 21:07 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Ik heb een Deja vu met 10 jaar geleden :')
"De helft bieden en je poot stijf houden, na 6 maanden bellen ze je huilend op of je het alsnog wilt kopen" :D
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_216360015
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 21:18 schreef Leandra het volgende:

[..]
"De helft bieden en je poot stijf houden, na 6 maanden bellen ze je huilend op of je het alsnog wilt kopen" :D
JA DIE GAST JA! wie was die mafklapper ook alweer , nooit meer gezien daarna
pi_216360059
quote:

[..]
Ja want dan ben ik daarmee akkoord gegaan hè, anders verkoop ik het niet als ik niet akkoord ben met de prijs.
Maar zou je er ook mee akkoord gaan?

En wat @Leandra zegt: Zo'n appartement wat voor 419k te koop staat, en jij 200k waard vindt, is niet te bouwen voor 200k vandaag de dag. Het is waarschijnlijk ook niet te bouwen voor 300k. Als je kijkt naar de materiaalkosten en arbeid alleen is dat niet te doen, en daar is nauwelijks op te besparen. Grondprijs is iets waar de overheid iets aan kan doen, maar bij een appartement van minder invloed. Vergunningen zal ook niet veel in de prijs kunnen schelen, maar vooral sneller en makkelijker kunnen. De beste route is misschien nog wel een vervallen woning kopen en die in de loop der jaren opknappen.
  zondag 19 januari 2025 @ 21:26:38 #265
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216360073
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 21:24 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

En wat @:Leandra zegt: Zo'n appartement wat voor 419k te koop staat, en jij 200k waard vindt, is niet te bouwen voor 200k vandaag de dag. Het is waarschijnlijk ook niet te bouwen voor 300k. Als je kijkt naar de materiaalkosten en arbeid alleen is dat niet te doen, en daar is nauwelijks op te besparen. Grondprijs is iets waar de overheid iets aan kan doen, maar bij een appartement van minder invloed. Vergunningen zal ook niet veel in de prijs kunnen schelen, maar vooral sneller en makkelijker kunnen. De beste route is misschien nog wel een vervallen woning kopen en die in de loop der jaren opknappen.
Grondprijs is idd voor een appartement minder van belang, maar het blijft grond in het hart van de randstad, dus dat is duur....
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator zondag 19 januari 2025 @ 21:42:08 #266
16180 crew  CoolGuy
pi_216360242
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 21:26 schreef Leandra het volgende:

[..]
Grondprijs is idd voor een appartement minder van belang, maar het blijft grond in het hart van de randstad, dus dat is duur....
Ja maar dit is onderdeel van de act he. Want dat is wat dit is. Om de zoveel even in dit topic komen om de boel op stelten te zetten. Dingen roepen die niet eens een beetje kloppen of zelfs maar ergens op slaan, om even reacties te harken, om het even over welk onderwerp, en dan rinse & repeat.
pi_216360259
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 21:24 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Weet ik niet, is nogal hypothethisch allemaal hè.

quote:
En wat @:Leandra zegt: Zo'n appartement wat voor 419k te koop staat, en jij 200k waard vindt, is niet te bouwen voor 200k vandaag de dag. Het is waarschijnlijk ook niet te bouwen voor 300k. Als je kijkt naar de materiaalkosten en arbeid alleen is dat niet te doen, en daar is nauwelijks op te besparen. Grondprijs is iets waar de overheid iets aan kan doen, maar bij een appartement van minder invloed. Vergunningen zal ook niet veel in de prijs kunnen schelen, maar vooral sneller en makkelijker kunnen. De beste route is misschien nog wel een vervallen woning kopen en die in de loop der jaren opknappen.
Natuurlijk kan dat wel een stuk goedkoper. Bouwgrond is bijvoorbeeld kunstmatig duur. Vergunning zijn ook kunstmatig duur.

Vervallen woningen kan je ook niet voor een spotprijsje kopen want waar in Nederland heb je nou echt krotten die half op instorten staan, dat valt over het algemeen reuze mee. Bouwmaterialen bij de GAMMA zijn absoluut niet gratis, als je wat moet laten doen wordt het al helemaal een dure grap, je mag niet alles zelf doen etc.
pi_216360282
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 21:26 schreef Leandra het volgende:

[..]
Zo duur dat een modaal verdiende leerkracht middelbareschoolonderwijs niet in die hele regio kan kopen? Geloof ik niks van.
pi_216360344
Dat appartement was in 2017 minder dan 2 ton waard, dus eigenlijk had je het toen moeten kopen..
pi_216360356
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 21:52 schreef poemojn het volgende:
Dat appartement was in 2017 minder dan 2 ton waard, dus eigenlijk had je het toen moeten kopen..
Dat toont dus aan dat wat @Leandra beweert, dat de woningen intrinsiek gewoon veel meer waard zouden zijn, kolder is.
  Moderator zondag 19 januari 2025 @ 21:56:55 #271
16180 crew  CoolGuy
pi_216360392
Jij hebt toch ook gewoon Economie gehad op school? Je snapt toch wel hoe basale dingen werken?
pi_216360402
tja wat is de intrinsieke waarde..
quote:
01-01-2023 360.000 euro
01-01-2022 400.000 euro
01-01-2021 311.000 euro
01-01-2020 279.000 euro
01-01-2019 259.000 euro
01-01-2018 234.000 euro
01-01-2017 187.000 euro
01-01-2016 110.000 euro
01-01-2015 39.000 euro
hier het lijstje Woz-waarden van het appartement dat je postte. Bouwjaar 2017 dus misschien moet je vooral naar 2018 kijken voor de waarde. De kans dat de waarde op korte termijn zo onderuitkachelt dat je het voor 2 ton kunt kopen lijkt niet heel groot. Zeg nooit nooit, maar als het gebeurt zul je wel flink lef moeten hebben om te kopen in een ingewikkelde markt.
pi_216360477
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 21:56 schreef CoolGuy het volgende:
Jij hebt toch ook gewoon Economie gehad op school? Je snapt toch wel hoe basale dingen werken?
Alleen in de 3e klas. Ik koos namelijk voor een natuurwetenschappenprofiel zonder Economie in de bovenbouw.
pi_216360483
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 21:58 schreef poemojn het volgende:
tja wat is de intrinsieke waarde..
[..]
hier het lijstje Woz-waarden van het appartement dat je postte. Bouwjaar 2017 dus misschien moet je vooral naar 2018 kijken voor de waarde. De kans dat de waarde op korte termijn zo onderuitkachelt dat je het voor 2 ton kunt kopen lijkt niet heel groot. Zeg nooit nooit, maar als het gebeurt zul je wel flink lef moeten hebben om te kopen in een ingewikkelde markt.
Het is waard waar het voor gebouwd is natuurlijk.
pi_216360524
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 12:13 schreef Halcon het volgende:

[..]
Dat ook.

Wat dat betreft zelf toch ook al het één en ander aan de hand gehad:
- stel dat huurde vertrok met huurachterstand zonder op te zeggen. Woning bleek ook vies te zijn en binnen was er het een en ander beschadigd. Er staat nu nog steeds 6 duizend euro open wat ik probeer te incasseren.
- huurder van een ander appartement had ook een achterstand, binnen was het een vuilstort. Totale kostenpost: 4 duizend euro. Uiteindelijk wel weten te incasseren na een gerechtelijke procedure.
Sick fucks.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_216360541
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 22:06 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Het is waard waar het voor gebouwd is natuurlijk.
ah. als je tzt wilt kopen misschien toch maar een aankoopmakelaar erbij vragen O+

en hier kun je de herbouwwaarde berekenen https://www.independer.nl/opstalverzekering/info/herbouwwaarde
pi_216360568
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 22:11 schreef poemojn het volgende:

[..]
ah. als je tzt wilt kopen misschien toch maar een aankoopmakelaar erbij vragen O+
Veel zin heeft het niet, want er wordt achterlijk veel gevraagd in deze regio.

Dan zou ik met de hele bups moeten verhuizen naar Oude-Pekela, nee dank je.
  Moderator zondag 19 januari 2025 @ 22:14:45 #278
16180 crew  CoolGuy
pi_216360576
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 22:13 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]

Dat hoeft niet. Je kunt ook gewoon blijven wonen waar je woont.
pi_216360592
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 22:14 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat hoeft niet. Je kunt ook gewoon blijven wonen waar je woont.
Dat doe ik nu.

Maar daarmee houd ik een plek bezet voor mensen waar de sociale huurwoningen ooit voor waren bedoeld, namelijk mensen die beneden modaal verdienen. Dat is dus geen wenselijke situatie, en daar zou de politiek wat aan moeten doen. En dat is dan ook het hele punt van deze posts, niet dat gejijbak de hele tijd (wat ik van jou ook heb gerapporteerd maar goed aangezien je zelf moderator bent heb je die TR's natuurlijk gewoon meteen in de kliko gesmeten).
pi_216360625
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 22:13 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]

ja, maar als de markt daalt, ook.
Voor ons huis is de herbouwwaarde hoger dan de WOZ-waarde, en lager dan de vorig jaar getaxeerde waarde. Voor het appartement dat je noemde scheelt het ook vrij veel. Als de markt flink zou dalen, zoals met die kredietcrisis jaren geleden, heb je nog minder om je bod op te baseren dan nu. Dan is een aankoopmakelaar wel handig.
pi_216360715
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 22:18 schreef poemojn het volgende:

[..]
ja, maar als de markt daalt, ook.
Voor ons huis is de herbouwwaarde hoger dan de WOZ-waarde, en lager dan de vorig jaar getaxeerde waarde. Voor het appartement dat je noemde scheelt het ook vrij veel. Als de markt flink zou dalen, zoals met die kredietcrisis jaren geleden, heb je nog minder om je bod op te baseren dan nu. Dan is een aankoopmakelaar wel handig.
Ik verwacht dat de huizenprijzen gaan dalen als de babyboomers statistisch gezien beginnen te overlijden. Het overgrote merendeel van de babyboomers is namelijk huizenbezitter en nu al redelijk oud. Dat zal statistisch gezien zo in de jaren 30 gebeuren.

De erfgenamen van deze babyboomers zullen natuurlijk wel deels gaan wonen in die huizen maar lang niet allemaal, en verhuren wordt minder aantrekkelijk gemaakt. Ook zijn deze huizen vaak erg groot en lenen zich slecht voor verhuur, gevolg is massale verkoop en dus prijzendaling.
pi_216360752
dan ben je 10 jaar verder dan nu, zelfs als de woningen tot die tijd maar 2% per jaar stijgen zal het appartement waar het over gaat niet op 200.000 euro uitkomen waarschijnlijk.
ken je deze site? https://woningstats.nl/waarde
pi_216361241
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 22:25 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Ik verwacht dat de huizenprijzen gaan dalen als de babyboomers statistisch gezien beginnen te overlijden. Het overgrote merendeel van de babyboomers is namelijk huizenbezitter en nu al redelijk oud. Dat zal statistisch gezien zo in de jaren 30 gebeuren.

De erfgenamen van deze babyboomers zullen natuurlijk wel deels gaan wonen in die huizen maar lang niet allemaal, en verhuren wordt minder aantrekkelijk gemaakt. Ook zijn deze huizen vaak erg groot en lenen zich slecht voor verhuur, gevolg is massale verkoop en dus prijzendaling.
Dan heb je het wel over een specifiek deel van de markt. Een appartement in een stadscentrum of een blokkendoos in een Vinex-wijk, dat zijn nog wel twee verschillende dingen.
pi_216362998
quote:
1s.gif Op zondag 19 januari 2025 15:21 schreef kloon_bassie het volgende:
Lekker kortzichtig hier.

Er zijn gewoon te weinig huizen. Door de maatregelen verschuiven de problemen naar een andere groep.

Met minder mensen, zouden er genoeg huizen zijn.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_216363011
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 19:16 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Zal wel iets psychologisch zijn; verlangen naar iets onbereikbaars. Heb ik ook.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_216363019
quote:
1s.gif Op zondag 19 januari 2025 20:30 schreef kloon_bassie het volgende:
+ Mensen verplicht bij elkaar laten wonen?
pi_216363111
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 13:33 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
voor het gerecht gaat de overheid dat NOOIT winnen
de overheid staat niet boven de wet

i proved you wrong
no you didn't.

door dit soort procedures worden bouwprojecten jaren vertraagd. jaren en jaren en jaren. de klacht hoeft niet gegrond te zijn om een project stil te leggen. als iedereen op eigen houtje gaat liggen bouwen wat en waar ze maar willen komt alles stil te liggen. grote, effectieve projecten (waar de overheid nog niet echt een ster in is geweest) is wat er nodig is..

quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 11:54 schreef blomke het volgende:

[..]
Onzin, je hebt als burger geen wettelijk/juridisch recht op uitzicht. Bezwaren moeten gebaseerd zijn op milieuzaken (NOx/NH3), geluidsoverlast, stankoverlast, landbouwgif e.d. Been there. did that.

En dat de overheid (welke overheid) "bouwprojecten er doorheen duwt...." Het tegengestelde is het geval; de overheid is juist de belemmerende factor.

Voorbeeld hier vlakbij: https://dorpsplein-bergen.nl/nieuwsberichten/

Slogan: "door één bezwaar, nog geen woning klaar".
niks onzin. je ondersteund mijn punt juist met je bron inclusief pakkende slogan. het bezwaar hoeft ook niet gegrond te zijn om jaren vertraging op te lopen. start de zaak en de bouw ligt stil tot de zaak afgehandeld is. zie je eigen voorbeeld. ook al wordt het bezwaar afgewezen. en nee, niemand gaat een zaak starten op "ik wil naar buiten kijken" maar landschapsvervuiling, niet in het beeld passen, tast de natuur aan, bang voor overlast etc. etc. is slechts een kleine greep uit de mogelijke bezwaren. een bezwaar hoeft niet gegrond verklaard te worden om de boel te vertragen.

dat gedeeltes van de overheid momenteel een belemmerende factor zijn hoor je mij niet tegenspreken. ik denk dat met een juiste aanpak de overheid wel kan helpen met projecten erdoor drukken.
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 11:49 schreef blomke het volgende:

[..]
Slimme zet.

Twee appartementen duur verhuren betekent veel extra inkomsten voor de verhuurder(s) die hun geld ook weer elders uitgeven. Dat die verhuurders voor kapitaalkrachtige expats kiezen, is ook logisch; daar verdient ie meer aan dan aan een tweetal starters die wellicht voor problemen en ellenlange juridische procedures gaan zorgen. Zoals je zelf al stelt: "een verhuurder wil geen dief van z'n eigen portemonnee zijn".
uiteraard een slimme zet. maar door dit soort constructies onttrek je dus 2 starters appartementen aan de gehele woningmarkt en duw je er expats in. op dit soort zaken mag van mij wel wat overheids regulering zitten.

quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 11:32 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nee , daar pleit ik niet voor

wel dat de overheid voldoende bouw locaties aanwijst
vroeger noemde men die groeikernen
dus je pleit voor overheidsbemoeienis met bouwen? check.
quote:
[..]
stoppen met dat idiote binnenstedelijk bouwen , daar staan al huizen , die mensen die maken zeer terecht bezwaar

dat binnenstedelijke levert minder klachten op gek genoeg. het is vooral op de legere locaties waar de huidige bewoners graag willen dat dat zo blijft.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
  maandag 20 januari 2025 @ 09:25:15 #288
323876 michaelmoore
pi_216363322
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 08:55 schreef freak1 het volgende:

[..]
het is vooral op de legere locaties waar de huidige bewoners graag willen dat dat zo blijft.
op lege locaties daar wonen geen mensen
https://www.rtvutrecht.nl(...)5000-woningen-bouwen
we moeten weer terug naar het groeikernenbeleid van de jaren 80 van de vorige eeuw , grote lege locaties waar ongestoord vele duizenden wioning gebouwd kunnen worden
zoals deze
https://www.studioalphen.(...)ekpolder-ligt-klaar/
het binnenstedelijk bouwen dat lukt niet meer, niet alleen in amsterdam, in alle steden niet meer door de terechte bezwaren van omwonenden , de oude kantoorlocaties die zijn ook op
omwonenden maken terecht onophoudelijk bezwaren, die ze vaak winnen, met enorme afkoopsommen kan er dan pas beperkt toch iets gebouwd worden

en er doordrukken dat gaat niet , vanwege het eigendomsrecht va bewoners
quote:
De plannen
De nieuw aangewezen locatie biedt op 125 ha plaats aan ongeveer 5.500 woningen, dit is conform het advies van deskundige Wim Kuijken aan minister Hugo de Jonge.
Globaal gaat het bij de woningen om een mix van lage hoogbouw, maximaal 5 of 6 hoog, en vooral veel eengezinswoningen.
De verdeling in prijsklassen is 30 procent sociaal, 30 procent midden en 40 procent duurder. Volgens wethouder Van As is het bij dit soort locaties zo dat de duurdere woningen de goedkope mogelijk maken.
Dat heeft te maken met de grondposities, alleen op grond in eigendom van de gemeente is het mogelijk om uitsluitend sociaal te bouwen.

Geen locatie meer in de stad
Op basis van het Masterplan voor Alphen-Stad wordt al jaren gesproken over een nieuwe uitleglocatie.

[ Bericht 7% gewijzigd door michaelmoore op 20-01-2025 09:48:36 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 20 januari 2025 @ 09:43:43 #289
323876 michaelmoore
pi_216363474
x

[ Bericht 100% gewijzigd door michaelmoore op 20-01-2025 09:44:08 ]
pi_216363644
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 09:25 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
op lege locaties daar wonen geen mensen
https://www.rtvutrecht.nl(...)5000-woningen-bouwen
we moeten weer terug naar het groeikernenbeleid van de jaren 80 van de vorige eeuw , grote lege locaties waar ongestoord vele duizenden wioning gebouwd kunnen worden
zoals deze
https://www.studioalphen.(...)ekpolder-ligt-klaar/
het binnenstedelijk bouwen dat lukt niet meer, niet alleen in amsterdam, in alle steden niet meer door de terechte bezwaren van omwonenden , de oude kantoorlocaties die zijn ook op
omwonenden maken terecht onophoudelijk bezwaren, die ze vaak winnen, met enorme afkoopsommen kan er dan pas beperkt toch iets gebouwd worden

en er doordrukken dat gaat niet , vanwege het eigendomsrecht va bewoners
[..]

dank voor het verdraaien.

-ik zei legere loaties, niet lege locaties. lege locaties kun je sowieso niet bouwen aangezien het daar, gek genoeg, leeg is. dus ook geen infrastructuur wat mensen toch wel graag hebben. supermarkten, publieke diensten etc. etc.
-jij blijft doorratelen over binnenstedelijk bouwen. ik zeg toch nergens dat we dat vooral moeten doen? ik ben het geheel eens met dat we moeten bouwen op plekken waar plek is voor de woningen. maar je kunt niet om het feit heen dat je wel huizen kan bouwen maar daar niemand wil wonen als de voorzieningen niet in orde zijn.
-waarom begin je over eigendomsrecht? heb ik het gehad over het onteigenen van woningen?

je hebt echt een eigen verhaaltje hier.. ik weet niet wat je beantwoord maar het heeft weinig te maken met wat ik zei.
en dank u meneer Dood,
pi_216363664
quote:

[..]

Heb je ook statistiekjes die je stelling bewijzen?
  maandag 20 januari 2025 @ 10:01:05 #292
323876 michaelmoore
pi_216363727
quote:

[..]

ZO klopt ie denk ik
Boomers gaan niet dood , die gaan met heeeele laaaaange vakanties naar Afrika en naar Curacao , snorrekele enzo
[..]
quote:
Ik verwacht dat de huizenprijzen gaan dalen als de babyboomers statistisch gezien beginnen te overlijden.
weer naar bejaardenhuizen kunnen verhuizen , net als vroeger

Het overgrote merendeel van de babyboomers is namelijk huizenbezitter en nu al redelijk oud. Dat zal statistisch gezien zo in de jaren 30 gebeuren.
pi_216363780
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 10:01 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ZO klopt ie denk ik
Boomers gaan niet dood , die gaan met heeeele laaaaange vakanties
[..]
[..]

en weer die fucking bejaardenhuizen he.
juist, lekker alles regelen voor de boomers die ook de huizen al hadden, laten we voroal daarvoor nieuwe shit bouwen. deze discussie is al hoog en breed me tje gevoerd ik ga niet alle quotes weer omhoog halen maar vanuit elk onderzoek blijft telkens weer dat de oplossing die jij schetst echt alleen maar in je hoofd zit en geen echte oplossing is.
ik snap dat jij lekker in een luxe bejaardenhuis wil en op je wenken bediend wil worden maar dat helpt in deze geen moer.
en dank u meneer Dood,
  maandag 20 januari 2025 @ 10:07:51 #294
323876 michaelmoore
pi_216363826
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 10:04 schreef freak1 het volgende:
k snap dat jij lekker in een luxe bejaardenhuis wil en op je wenken bediend wil worden maar dat helpt in deze geen moer.
nee hoor, ik hebgenoeg aan een heel klein hokkie, zodat ik mijn huis in nederland uit kan

ben niet zoveel in nederland meer, maar als ik ziek mocht worden, dan moet ik wel ergens heen kunnen waar verzorging is
pi_216363891
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 10:07 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nee hoor, ik hebgenoeg aan een heel klein hokkie, zodat ik mijn huis in nederland uit kan

ben niet zoveel in nederland meer, maar als ik ziek mocht worden, dan moet ik wel ergens heen kunnen waar verzorging is
https://www.funda.nl/deta(...)rsstraat-3/43859860/
alstublieft
en nog in het centrum ook, alle zorg en mogelijkheden op een paar cm afstand. alles wat je wilt toch?
ik neem aan dat je dan morgen verhuisd?
en dank u meneer Dood,
  maandag 20 januari 2025 @ 10:15:28 #296
323876 michaelmoore
pi_216363904
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 10:14 schreef freak1 het volgende:

[..]
https://www.funda.nl/deta(...)rsstraat-3/43859860/
alstublieft
en nog in het centrum ook, alle zorg en mogelijkheden op een paar cm afstand. alles wat je wilt toch?
ik neem aan dat je dan morgen verhuisd?
is dat een bejaarden huis waar je ook kan kaarten en praten met gelijkgestemde mensen ??

ik ga toch niet van een groot huis naar een klein hok op 4 hoog drie keer bellen ,gekkie, dan kan ik beter in afrika blijven tot ik dood ga en het met de medicijnman uitzoeken hier

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 20-01-2025 10:34:23 ]
pi_216363942
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 10:07 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 10:15 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
is dat een bejaarden huis waar je ook kan kaarten en praten met gelijkgestemde mensen ??

ik ga toch niet van een groot hok naar een klein hok ,gekkie, dan kan ik beter in afrika blijven tot ik dood ga
zie quote hierboven. eerst wil je ene klein hokkie. nu wil je ineens iets anders? maar wat ik je stuurde heeft een coffeeshop als buren, daar zitten genoeg gelijkgestemde mensen met wie je kan kaarten en praten.
en dank u meneer Dood,
  maandag 20 januari 2025 @ 10:19:32 #298
323876 michaelmoore
pi_216363952
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 10:18 schreef freak1 het volgende:

[..]
[..]
zie quote hierboven. eerst wil je ene klein hokkie. nu wil je ineens iets anders? maar wat ik je stuurde heeft een coffeeshop als buren, daar zitten genoeg gelijkgestemde mensen met wie je kan kaarten en praten.
jij wilt dat ik met allemaal mafjoelkels in een coffeshop ga zitten op me oude dag en na een paar uur merken dat mijn portemonnee en mijn bankkaart weg is

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 20-01-2025 10:31:12 ]
pi_216363974
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 10:19 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
jijwilt dat ik met allmaal mafjoelkels in een coffeshop ga zitten
dan ga je naar koffie en krijtjes, een koffiebar op 15 meter afstand van dat huis waar ouderen een kopje koffie kunnen doen en een kaartje leggen. dat is toch exact wat je zoekt?

ik stuur je precies wat je zoekt en jij past telkens de spelregels aan. er is gewoon te koop wat je zoekt maar je verzint telkens weer een manier om dit soort onzin te verkondigen
en dank u meneer Dood,
  maandag 20 januari 2025 @ 10:23:47 #300
323876 michaelmoore
pi_216364005
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 10:21 schreef freak1 het volgende:

[..]
dan ga je naar koffie en krijtjes, een koffiebar op 15 meter afstand van dat huis waar ouderen een kopje koffie kunnen doen en een kaartje leggen. dat is toch exact wat je zoekt?

ik stuur je precies wat je zoekt en jij past telkens de spelregels aan. er is gewoon te koop wat je zoekt maar je verzint telkens weer een manier om dit soort onzin te verkondigen
nou ik wacht de ontwikkelingen wel af, als ik niet thuis ben gebruik ik ook geen gas en stroom he

komt vast een keer goed als er 2 miljoen 80 jarigen in nederland zijn met in ieder huis een persoon die altijd op vakantie is, eens kijken of de overheid dan nog zo graag de thuiszorgkosten wil dokken

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 20-01-2025 10:30:36 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')