abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 19 januari 2025 @ 09:41:15 #151
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_216351776
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 09:32 schreef freak1 het volgende:
ik probeer dus te begrijpen waarom het zo slecht zou zijn om particuliere verhuur van huizen onaantrekkelijker te maken zo slecht is?
iedere vrije markt beinvloeding door de overheid is slecht
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_216351837
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 09:41 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
dank voor je absoluut kansloze on-onderbouwde antwoord. je mening is genoteerd.

heb je ook een onderbouwd antwoord waarom dit slecht zou zijn voor de woningmarkt?

de algemene mening in dit topic is namelijk wel heel bijzonder...
er mag NIET ingegrepen worden door de overheid, want dat is slecht
de woningmarkt functioneerd niet want starters zijn kansloos
de vrije markt lost alles op
de vrije markt creeert nu alle problemen

wut?
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
  zondag 19 januari 2025 @ 09:55:43 #153
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_216351963
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 09:45 schreef freak1 het volgende:

[..]
dank voor je absoluut kansloze on-onderbouwde antwoord. je mening is genoteerd.

heb je ook een onderbouwd antwoord waarom dit slecht zou zijn voor de woningmarkt?

de algemene mening in dit topic is namelijk wel heel bijzonder...
er mag NIET ingegrepen worden door de overheid, want dat is slecht
de woningmarkt functioneerd niet want starters zijn kansloos
de vrije markt lost alles op
de vrije markt creeert nu alle problemen

wut?
vrije woningmarkt die bestaat niet in nederland, die blokkeert de overheid volledig al jaren

als die er was dan werd er voldoende gebouwd , niet alles in het centrum van riotterdam maar ook bij alle dorpen,

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 19-01-2025 11:51:14 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_216352223
quote:

[..]
even los van dat het uiteraard debiel is dat je beslissingen neemt op halve cijfers, probeer ik te snappen wat het issue is als particuliere beleggers de boel te koop (moeten) zetten.

• we zijn het er allemaal over eens dat het hebben van een huis er in de meeste gevallen voor zorgt dat je kapitaal toeneemt. huizenprijzen stijgen harder dan inflatie.

• we zijn het er allemaal over eens dat een belangrijk deel van de huizenprijzen stuwing voort komt uit een tekort aan woningen. als er meer woningen te koop staan, is er dus meer kans op prijs stabilisatie

• woningtekort is woningtekort. de huur voor een particulier pand zal nooit lager zijn dan de hypotheekkosten voor dat pand, of dat pand nu verhuurd of verkocht wordt, wellicht andere doelgroep maar de totale huizenberg wordt er niet groter of kleiner van

ik probeer dus te begrijpen waarom het zo slecht zou zijn om particuliere verhuur van huizen onaantrekkelijker te maken zo slecht is?
Particuliere verhuur van huizen betekent dat mensen wat verdienen en da's blijkbaar niet de bedoeling. Ik snap overigens wel dat dat niet belastingvrij kan. Het zijn gewoon inkomsten.

En als iemand 4 of 5 panden in de verhuur heeft, dan is dat simpelweg bedrijfsmatig. Ik vind wel dat de overheid iedereen de gelegenheid zou moeten geven om het, zonder overdrachtsbelasting, over te hevelen naar een eigen BV.

Als de overheid, en vooral als Hugo de Jonge dat doet, zich ergens fanatiek mee bemoeit, gaat het vaak niet de goede kant op, maar de slechte kant op. Dit is zo'n typisch gevalletje "de overheid is niet de oplossing, maar het probleem".
pi_216352231
quote:

[..]
even los van dat het uiteraard debiel is dat je beslissingen neemt op halve cijfers, probeer ik te snappen wat het issue is als particuliere beleggers de boel te koop (moeten) zetten.

• we zijn het er allemaal over eens dat het hebben van een huis er in de meeste gevallen voor zorgt dat je kapitaal toeneemt. huizenprijzen stijgen harder dan inflatie.

• we zijn het er allemaal over eens dat een belangrijk deel van de huizenprijzen stuwing voort komt uit een tekort aan woningen. als er meer woningen te koop staan, is er dus meer kans op prijs stabilisatie

• woningtekort is woningtekort. de huur voor een particulier pand zal nooit lager zijn dan de hypotheekkosten voor dat pand, of dat pand nu verhuurd of verkocht wordt, wellicht andere doelgroep maar de totale huizenberg wordt er niet groter of kleiner van

Het is een fiscaal voordeel voor huizenbezit.

Een halve tel later zitten we te zeiken dat huurders teveel betalen en niet worden gematst.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_216352363
quote:
1s.gif Op zondag 19 januari 2025 06:41 schreef ludovico het volgende:
https://vastgoedinsider.n(...)l-hoger-dan-gedacht/

Vanwege belastingdruk een pand dat bestemd was voor verhuur moeten verkopen.

Door domme privé verzinsels van incapabele Hugo.

Tis nogal wat
Mooi toch. Ik bied de helft. Jij wil ervan af, ik wil mijn eerste eigen woning. Win win. :W
pi_216352585
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 10:20 schreef ludovico het volgende:

[..]
Het is een fiscaal voordeel voor huizenbezit.

Een halve tel later zitten we te zeiken dat huurders teveel betalen en niet worden gematst.
Er zijn teveel mensen en te weinig woningen. Dat heeft nu eenmaal z'n prijs voor de huurder. Daar kan de verhuurder ook niet veel aan doen.

Het fors belasten heeft in elk geval als effect dat men of meer huur zal vragen of het pand aan de huurmarkt zal onttrekken.
pi_216352591
quote:
1s.gif Op zondag 19 januari 2025 06:41 schreef ludovico het volgende:
https://vastgoedinsider.n(...)l-hoger-dan-gedacht/

Vanwege belastingdruk een pand dat bestemd was voor verhuur moeten verkopen.

Door domme privé verzinsels van incapabele Hugo.

Tis nogal wat
Hugo kan er niks van. Echt alles waar die kneus zich tegenaan bemoeit gaat naar de vaantjes.
pi_216352633
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 10:51 schreef Halcon het volgende:

[..]
Er zijn teveel mensen en te weinig woningen. Dat heeft nu eenmaal z'n prijs voor de huurder. Daar kan de verhuurder ook niet veel aan doen.

Het fors belasten heeft in elk geval als effect dat men of meer huur zal vragen of het pand aan de huurmarkt zal onttrekken.
naja daar kan een verhuurder wel wat aan doen, maar de verhuurder wil (en terecht) ook geen dief van eigen portomonnee zijn. als 700 genoeg is, maar 1100 kan gevraagd worden, dan zou ik ook voor die 1100 gaan.

en het pand aan de huurmarkt onttrekken = verkopen dus het pand wordt niet aan de huizenmarkt onttrokken
en dank u meneer Dood,
pi_216352842
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 10:08 schreef Gia het volgende:

[..]
WOZ is vaak ver onder de taxatiewaarde. In ons geval in elk geval wel. Geen zin om dit te veranderen. Er wordt gekeken naar vergelijkbare woningen in dezelfde buurt, maar die zijn hier niet.
Met die lage WOZ is het voor ons wellicht ook mogelijk om onder de taxatiewaarde te verkopen aan een eigen kind, zonder dat dit als erfenis gezien wordt.
Voor een flutprijs verhuren. Dan taxeer je op basis van de waarde in verhuurde staat en verkoop je het op basis van die taxatie.
pi_216352858
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 09:55 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
vrije woningmarkt die bestaat niet in nederland, die blokkeert de overhei volledig al jaren

als die er was dan werd er voldoende gebouwd , niet alles in het centrum van riotterdam maar ook bij alle dorpen
tegenargument;
als er een vrije woningmarkt was, waar iedereen maar overal alles mocht bouwen (want daar pleit je toch voor?) dan wordt er gegarandeerd nog minder gebouwd dan nu.
onderbouwing?
ieder bouwproject gaat onmiddelijk door de complete wijk gedwarsboomd worden omdat het uitzicht verpest wordt. 100 procent garantie. de enige manier om te bouwen is dat de overheid de bouwprojecten erdoorheen duwt.
prove me wrong.
en dank u meneer Dood,
pi_216352887
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 10:57 schreef freak1 het volgende:

[..]
naja daar kan een verhuurder wel wat aan doen, maar de verhuurder wil (en terecht) ook geen dief van eigen portomonnee zijn. als 700 genoeg is, maar 1100 kan gevraagd worden, dan zou ik ook voor die 1100 gaan.

en het pand aan de huurmarkt onttrekken = verkopen dus het pand wordt niet aan de huizenmarkt onttrokken
Pand dat wordt verkocht zal in de meeste gevallen door de koper bewoond worden. Dus dat verdwijnt er een pand uit de huurmarkt.

Je kunt van verhuurders niet verwachten dat zij filantropen worden omdat de overheid er een puinhoop van maakt, vind ik.

Wat veel mensen vergeten, is dat de huur niet 1 op 1 winst is. Je hebt natuurlijk ook nog kosten.
pi_216352912
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 11:10 schreef freak1 het volgende:

[..]
tegenargument;
als er een vrije woningmarkt was, waar iedereen maar overal alles mocht bouwen (want daar pleit je toch voor?) dan wordt er gegarandeerd nog minder gebouwd dan nu.
onderbouwing?
ieder bouwproject gaat onmiddelijk door de complete wijk gedwarsboomd worden omdat het uitzicht verpest wordt. 100 procent garantie. de enige manier om te bouwen is dat de overheid de bouwprojecten erdoorheen duwt.
prove me wrong.
Als er al meer wordt gebouwd, zit je natuurlijk ook met het probleem dat met meer bouwen niet meteen de infrastructuur die daar voor nodig is ook is uitgebreid.

En je dwingt dan de overheid niet om iets te doen aan onderliggende problemen, zoals migratie.
pi_216352980
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 11:14 schreef Halcon het volgende:

[..]
Als er al meer wordt gebouwd, zit je natuurlijk ook met het probleem dat met meer bouwen niet meteen de infrastructuur die daar voor nodig is ook is uitgebreid.

En je dwingt dan de overheid niet om iets te doen aan onderliggende problemen, zoals migratie.
helemaal mee eens. meer bouwen is onderdeel van de oplossing wat mij betreft, maar ook specifiek bouwen voor specifieke doelgroepen.. en de infra erop aanpassen.. en de instroom erop aanpassen..

quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 11:12 schreef Halcon het volgende:

[..]
Pand dat wordt verkocht zal in de meeste gevallen door de koper bewoond worden. Dus dat verdwijnt er een pand uit de huurmarkt.

Je kunt van verhuurders niet verwachten dat zij filantropen worden omdat de overheid er een puinhoop van maakt, vind ik.

Wat veel mensen vergeten, is dat de huur niet 1 op 1 winst is. Je hebt natuurlijk ook nog kosten.
uiteraard niet, ik snap het volledig dat je moet vragen wat de markt toestaat. dief, eigen portemonnee etc. etc.
huur is zeker geen winst, dat beweer ik ook nergens.

wat ik denk dat de woningmarkt niet helpt is zaken dat, toen ik bijvoorbeeld mijn huis een 6 jaar geleden verkocht, de nieuwe kopers samen gingen wonen in mijn oude huis. dat was al een 5ton+ huis. beiden hadden een eigen appartement in de stad, al een jaar of 5, en het nieuwe huis werd gefinancierd met de overwaarde uit beiden appartementen, de appartementen werden aangehouden en gingen voor de hoofdprijs de verhuur in.
tja. dat helpt de markt ook niet echt uiteraard.. daar kwamen expats in en daar werd een prima prijs op verdiend... + het feit dat de woningen over de jaren heen ook weer meer geld waard werden. in die gevallen denk ik, dat is niet goed geregeld.. daar is het blijkbaar fiscaal dermate voordelig om die woning uit de koopmarkt voor starters te trekken en in de verhuurmarkt voor expats te duwen dat daar wat mij betreft wat aan gedaan mag worden..
en dank u meneer Dood,
  zondag 19 januari 2025 @ 11:32:08 #165
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_216353229
quote:

[..]
tegenargument;

nee , daar pleit ik niet voor

wel dat de overheid voldoende bouw locaties aanwijst
vroeger noemde men die groeikernen

quote:
onderbouwing?
prove me wrong.
stoppen met dat idiote binnenstedelijk bouwen , daar staan al huizen , die mensen die maken zeer terecht bezwaar

[ Bericht 12% gewijzigd door CoolGuy op 19-01-2025 15:10:14 ]
  zondag 19 januari 2025 @ 11:37:04 #166
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_216353289
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 11:18 schreef freak1 het volgende:

wat ik denk dat de woningmarkt niet helpt is zaken dat, toen ik bijvoorbeeld mijn huis een 6 jaar geleden verkocht, de nieuwe kopers samen gingen wonen in mijn oude huis. dat was al een 5ton+ huis. beiden hadden een eigen appartement in de stad, al een jaar of 5, en het nieuwe huis werd gefinancierd met de overwaarde uit beiden appartementen, de appartementen werden aangehouden en gingen voor de hoofdprijs de verhuur in.
dat is vrije woningmarkt dat mag, de schuld van misstanden is de overheid, die moet meer locaties aanwijzen, ruimte zat.

quote:

juist
pi_216353417
quote:

[..]

Dat werkt de huurmarkt tegen en vergroot dus de gap.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_216353440
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 10:57 schreef freak1 het volgende:

[..]

Nee maar wel naar koop gealloceerd. En we klagen al dat de huurmarkt te duur is tov koop. Maken we vervolgens de huurmarkt nog kutter.
pi_216353475
quote:

[..]

En vooral het risico.
pi_216353492
quote:

tja. dat helpt de markt ook niet echt uiteraard.. daar kwamen expats in en daar werd een prima prijs op verdiend... + het feit dat de woningen over de jaren heen ook weer meer geld waard werden. in die gevallen denk ik, dat is niet goed geregeld.. daar is het blijkbaar fiscaal dermate voordelig om die woning uit de koopmarkt voor starters te trekken en in de verhuurmarkt voor expats te duwen dat daar wat mij betreft wat aan gedaan mag worden..
Slimme zet.

Twee appartementen duur verhuren betekent veel extra inkomsten voor de verhuurder(s) die hun geld ook weer elders uitgeven. Dat die verhuurders voor kapitaalkrachtige expats kiezen, is ook logisch; daar verdient ie meer aan dan aan een tweetal starters die wellicht voor problemen en ellenlange juridische procedures gaan zorgen. Zoals je zelf al stelt: "een verhuurder wil geen dief van z'n eigen portemonnee zijn".
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_216353496
quote:

[..]
helemaal mee eens. meer bouwen is onderdeel van de oplossing wat mij betreft, maar ook specifiek bouwen voor specifieke doelgroepen.. en de infra erop aanpassen.. en de instroom erop aanpassen..
[..]
uiteraard niet, ik snap het volledig dat je moet vragen wat de markt toestaat. dief, eigen portemonnee etc. etc.

Huren is te duur, laten we het nog duurder maken!

??

Het is een vrije markt. Men kan beleggen in aandelen of in huizen. Het staat allemaal in verhouding met elkaar.

Als woningen een koopje zijn met te lage prijzen dan neemt de vraag daar toe. Zijn ze te duur neemt de vraag af.

Maar je gaat dat risico bij woningen niet lopen tegen te laag rendement.

Waarom moet er fiscaal geprikkeld worden hier? Waarom moet huren onaantrekkelijker zijn wat de huurmarkt op grotere afstand zet tot de koopmarkt?

Andersom is overigens ook maar vaag. Als er iets moet gebeuren is dat de fiscale poppenkast zoveel moet worden afgebouwd.

Huurtoeslag is ook een subsidie op alleen wonen. Defacto. Weg...
pi_216353599
quote:

onderbouwing?
prove me wrong.
Onzin, je hebt als burger geen wettelijk/juridisch recht op uitzicht. Bezwaren moeten gebaseerd zijn op milieuzaken (NOx/NH3), geluidsoverlast, stankoverlast, landbouwgif e.d. Been there. did that.

En dat de overheid (welke overheid) "bouwprojecten er doorheen duwt...." Het tegengestelde is het geval; de overheid is juist de belemmerende factor.

Voorbeeld hier vlakbij: https://dorpsplein-bergen.nl/nieuwsberichten/

Slogan: "door één bezwaar, nog geen woning klaar".

[ Bericht 6% gewijzigd door blomke op 19-01-2025 12:10:23 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 19 januari 2025 @ 11:58:47 #173
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_216353658
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 11:49 schreef blomke het volgende:

[..]
Slimme zet.

Twee appartementen duur verhuren betekent veel extra inkomsten voor de verhuurder(s) die hun geld ook weer elders uitgeven. Dat die verhuurders voor kapitaalkrachtige expats kiezen, is ook logisch; daar verdient ie meer aan dan aan een tweetal starters die wellicht voor problemen en ellenlange juridische procedures gaan zorgen. Zoals je zelf al stelt: "een verhuurder wil geen dief van z'n eigen portemonnee zijn".
niemand wil zichzelf te kort doen,of het nu om huur gaat of over koekjes, van beide zakem mag en kan Groen Links NIETS zeggen
  zondag 19 januari 2025 @ 11:59:46 #174
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_216353673
quote:
1s.gif Op zondag 19 januari 2025 11:50 schreef ludovico het volgende:

[..]
Huren is te duur, laten we het nog duurder maken!

??

Het is een vrije markt. Men kan beleggen in aandelen of in huizen. Het staat allemaal in verhouding met elkaar.

Als woningen een koopje zijn met te lage prijzen dan neemt de vraag daar toe. Zijn ze te duur neemt de vraag af.

Maar je gaat dat risico bij woningen niet lopen tegen te laag rendement.

Waarom moet er fiscaal geprikkeld worden hier? Waarom moet huren onaantrekkelijker zijn wat de huurmarkt op grotere afstand zet tot de koopmarkt?

Andersom is overigens ook maar vaag. Als er iets moet gebeuren is dat de fiscale poppenkast zoveel moet worden afgebouwd.

Huurtoeslag is ook een subsidie op alleen wonen. Defacto. Weg...
huurtoeslag en HRA is allemaal gerommel van de overheid die wonen bewust steeds duurder maakt
pi_216353823
quote:

[..]
[..]

Dat kun je mensen moeilijk kwalijk nemen natuurlijk.

Als ze het geld dat die appartementen opbrengen niet nodig hebben, kun je beter verhuren. Dan heb je maandelijks een inkomen.

Mensen die in loondienst werken gaan er door inflatie vaak op achteruit en zelfstandigen hebben natuurlijk ook tig uitdagingen. Appartementen leveren dan elke maand zeker geld op, want huurders vind je altijd wel.

En je gaat het natuurlijk niet voor een flutprijs verhuren aan mensen die al tig jaren ingeschreven staan, maar kiest voor een hogere prijs. Dan krijg je natuurlijk vaak een ander publiek.
pi_216353843
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 11:48 schreef ludovico het volgende:

[..]
En vooral het risico.
Dat ook.

Wat dat betreft zelf toch ook al het één en ander aan de hand gehad:
- stel dat huurde vertrok met huurachterstand zonder op te zeggen. Woning bleek ook vies te zijn en binnen was er het een en ander beschadigd. Er staat nu nog steeds 6 duizend euro open wat ik probeer te incasseren.
- huurder van een ander appartement had ook een achterstand, binnen was het een vuilstort. Totale kostenpost: 4 duizend euro. Uiteindelijk wel weten te incasseren na een gerechtelijke procedure.
  zondag 19 januari 2025 @ 13:33:23 #177
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_216354657
quote:

prove me wrong.
voor het gerecht gaat de overheid dat NOOIT winnen
de overheid staat niet boven de wet

i proved you wrong
pi_216354726
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 13:33 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
voor het gerecht gaat de overheid dat NOOIT winnen
de overheid staat niet boven de wet

i proved you wrong
Maar jij wilt juist dat de overheid zich er niet mee bemoeit? Heb jezelf niet door dat dat niet kan? De overheid moet zich ermee bemoeien, de overheid gaat over de omgeving, en hoe die ingericht wordt. Dat is toch zeker iets wat niet aan een vrije markt over gelaten kan worden, dan wordt het een (nog groter) zooitje.
  zondag 19 januari 2025 @ 13:51:09 #179
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_216354908
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 13:38 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Maar jij wilt juist dat de overheid zich er niet mee bemoeit?
datzeg ik niet

ik zeg dat de overheid (Groen Links ) moet stoppen met persee dwingend binnenstedelijk bouwen, dat gaat niet

want voor het gerecht gaan ze steeds nat , met dat gezeur
pi_216355011
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 13:51 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
datzeg ik niet

ik zeg dat de overheid (Groen Links ) moet stoppen met persee dwingend binnenstedelijk bouwen, dat gaat niet

want voor het gerecht gaan ze steeds nat , met dat gezeur
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 09:41 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
pi_216355859
quote:

[..]

Mooi toch, verkoop het lekker aan iemand die er zelf gaat wonen *O*
pi_216355898
quote:

[..]
tegenargument;
onderbouwing?
prove me wrong.
Nou ja ik zal even advocaat van de duivel spelen, bij een 100 procent vrije huurmarkt heeft buurvrouw Gerda dus ook niet meer het recht om in bezwaar te gaan. Dan mag iedereen met geld alles overal bouwen, ook een torenflat in Schubbekutteveen, en wordt het een rommeltje. Kan ook.

Maar liever niet, nee. :')

quote:

[..]

En die koper hoeft niet meer te huren, dus verdwijnt er ook een huurder uit de huurmarkt, win win *O*
pi_216355967
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 12:13 schreef Halcon het volgende:

[..]
Dat ook.

Wat dat betreft zelf toch ook al het één en ander aan de hand gehad:
- stel dat huurde vertrok met huurachterstand zonder op te zeggen. Woning bleek ook vies te zijn en binnen was er het een en ander beschadigd. Er staat nu nog steeds 6 duizend euro open wat ik probeer te incasseren.
- huurder van een ander appartement had ook een achterstand, binnen was het een vuilstort. Totale kostenpost: 4 duizend euro. Uiteindelijk wel weten te incasseren na een gerechtelijke procedure.
Jammer dat ze geen cement in het toilet hebben gegooid
  zondag 19 januari 2025 @ 15:21:45 #184
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_216356183
Lekker kortzichtig hier.

Er zijn gewoon te weinig huizen. Door de maatregelen verschuiven de problemen naar een andere groep.

De mensen die particulier huren zijn vaak niet eens op zoek naar een koopwoning, of krijgen helemaal geen hypotheek. Die mensen komen nu klem te zitten. Waar voorheen de starters klem zaten die graag wilden kopen maar waar geen beschikbare woningen voor waren.

Je kan best juichen pedaalemmer, maar per saldo is er geen verschil voor de totale vraag en het aanbod. Enige verschil is een verschuiving naar een andere doelgroep.

Of dat goed of slecht is? Geen flauw idee. Gaan we over een aantal jaar wel achter komen. Het heeft in ieder geval geen prijsdrukkend effect op de woningwaarde want er is ook met deze maatregelen geen overschot aan koopwoningen.
pi_216356345
quote:
1s.gif Op zondag 19 januari 2025 15:21 schreef kloon_bassie het volgende:
De mensen die particulier huren zijn vaak niet eens op zoek naar een koopwoning, of krijgen helemaal geen hypotheek.
Dan spreek jij toch echt andere mensen dan ik. Alle particuliere huurders die ik ken zouden liever kopen. En kunnen ook best een hypotheek krijgen van 250k oid. Alleen is dat tegenwoordig in een groot deel van het land niet meer genoeg om iets groters dan een bezemkast te kunnen kopen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  zondag 19 januari 2025 @ 15:38:18 #186
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_216356386
quote:
1s.gif Op zondag 19 januari 2025 15:34 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dan spreek jij toch echt andere mensen dan ik. Alle particuliere huurders die ik ken zouden liever kopen. En kunnen ook best een hypotheek krijgen van 250k oid. Alleen is dat tegenwoordig in een groot deel van het land niet meer genoeg om iets groters dan een bezemkast te kunnen kopen.
Nou vooruit, waar ik zei of kunnen geen hypotheek krijgen moet staan of kunnen onvoldoende hypotheek krijgen.

Die mensen die nu particulier huren en een hypotheek van 250k kunnen krijgen zitten nu klem. Die moeten uit het huis. En dat huis wordt niet aan hen verkocht maar aan mensen die het wel kunnen betalen.

Precies wat ik bedoel, het probleem verschuift naar een andere groep.
  zondag 19 januari 2025 @ 15:39:39 #187
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_216356399
quote:

[..]

men moet weer in de weilande gaan bouwen net als vroeger
pi_216356431
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 15:38 schreef kloon_bassie het volgende:

[..]
Nou vooruit, waar ik zei of kunnen geen hypotheek krijgen moet staan of kunnen onvoldoende hypotheek krijgen.

Die mensen die nu particulier huren en een hypotheek van 250k kunnen krijgen zitten nu klem. Die moeten uit het huis. En dat huis wordt niet aan hen verkocht maar aan mensen die het wel kunnen betalen.

Dat ben ik met je eens. Uiteindelijk zal alleen een veel groter aanbod de mensen echt helpen.

PS: Die huurwet van De Jonge had trouwens ook niet tot doel om het huisentekort op te lossen, het is een langetermijnwet zoals de wet op het minimumloon. Met het huidige huizentekort heeft hij weinig te maken en hij heeft er ook geen effect op.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_216357867
quote:
1s.gif Op zondag 19 januari 2025 15:21 schreef kloon_bassie het volgende:
Lekker kortzichtig hier.

Er zijn gewoon te weinig huizen. Door de maatregelen verschuiven de problemen naar een andere groep.

De mensen die particulier huren zijn vaak niet eens op zoek naar een koopwoning,
Bron?

Ik woon zelf in de sociale huursector, maar ik zou niet geregistreerd staan als iemand die zoekt naar een koopwoning omdat ik geen hypotheek krijg. Echter ben ik wel degelijk op zoek naar een koopwoning. Alleen krijg ik geen hypotheek. Dus hoe zou je mensen zoals ik (waar die nou ook wonen, bij ouders, sociale huur of vrije sectorhuur) dan moeten 'meten' als zoekende naar een koopwoning?
pi_216357882
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 15:38 schreef kloon_bassie het volgende:

[..]

Van wie moeten die uit hun huis? Als je gewoon een huurcontract onbepaalde tijd hebt hoef je nergens heen hoor.
pi_216357964
Ik huur nu 3 slaapkamers, ongeveer 80 m2, apartement in een galerijflat, centrum van een dorp in de buurt van grote steden in de randstad. 700 euro per maand ongeveer. Energielabel is laag maar ook weer geen tochtgat met schimmel/enkelglas of zo, gewoon netjes dubbelglas, CV, en heerlijk GASFORNUIS (veel beter dan inductie).

Ik zou graag iets vergelijkbaars willen kopen in deze regio maar dan ligt de prijs helaas te hoog. Daar krijg ik niet alleen geen hypotheek voor, ik zou het ook niet willen betalen.

Bijvoorbeeld dit (wel veel hoger energielabel maar iets kleinere woning dan): https://www.funda.nl/deta(...)uxushaag-2/43878115/

419 duizend euro vind ik te veel. Daar krijg ik met mijn modale inkomen geen hypotheek voor, maar zelfs als dat zou kunnen met een woekerlening/hypotheek (zoals dat in het verleden ook nog wel kon voor de crises), vind ik het niet verantwoord. Dat is meer dan 10x mijn maandsalaris, hoezo moet zo een appartementje zo duur zijn?

Ik vind dan 200 ton duizend euro een schappelijkere prijs. Het is een mooie locatie, maar Voorhout is nou ook weer niet de Achterzijds Voorburgwal in Amsterdam-Centrum hè.

Ik zou daar dus hooguit 200 ton duizend euro op bieden. Kan je eigenlijk zo laag bieden, of is er een minimum wat je mag onderbieden? Hypothetisch dan he ik ga niet specifiek deze kopen hoor maar het is een voorbeeld.

[ Bericht 2% gewijzigd door pedaalemmerzak op 19-01-2025 19:14:50 ]
  zondag 19 januari 2025 @ 17:56:16 #192
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_216357965
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 17:45 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Van wie moeten die uit hun huis? Als je gewoon een huurcontract onbepaalde tijd hebt hoef je nergens heen hoor.
Dat is wel een hele grote als. Dat hele uitponden gaat om huizen waarin huurders zaten en in onbewoonde staat verkocht worden. En die mensen moeten ergens heen.
pi_216357988
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 17:56 schreef kloon_bassie het volgende:

[..]
Dat is wel een hele grote als. Dat hele uitponden gaat om huizen waarin huurders zaten en in onbewoonde staat verkocht worden. En die mensen moeten ergens heen.
Deze mensen hadden dus een tijdelijk contract, die hadden er anders ook uitgemoeten. Of anders hadden ze wellicht een nieuw tijdelijk contract gekregen voor een veel te hoge woekerhuurprijs.

Overigens is het niet aan te raden om je dakloos te laten maken door je huisbaas. Zodra je dakloos bent gaat je kwaliteit van leven, gezondheid, kansen op een baan etc. héél snel achteruit. Voor je het weet zit je aan de heroïne de hele dag.
  zondag 19 januari 2025 @ 17:58:44 #194
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_216357989
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 17:44 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Bron?

Ik woon zelf in de sociale huursector, maar ik zou niet geregistreerd staan als iemand die zoekt naar een koopwoning omdat ik geen hypotheek krijg. Echter ben ik wel degelijk op zoek naar een koopwoning. Alleen krijg ik geen hypotheek. Dus hoe zou je mensen zoals ik (waar die nou ook wonen, bij ouders, sociale huur of vrije sectorhuur) dan moeten 'meten' als zoekende naar een koopwoning?
Zie mijn reactie aan Hanca, jij kan onvoldoende hypotheek krijgen. Dus jij zit ook klem.

En bron, kom op. Denk een beetje na. Het is vrij logisch dat mensen die niet kunnen of willen kopen de dupe zijn van de verkoop van huurhuizen.
pi_216357995
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 17:58 schreef kloon_bassie het volgende:

[..]
Zie mijn reactie aan Hanca, jij kan onvoldoende hypotheek krijgen. Dus jij zit ook klem.

En bron, kom op. Denk een beetje na. Het is vrij logisch dat mensen die niet kunnen of willen kopen de dupe zijn van de verkoop van huurhuizen.
Ze mogen mijn huis prima verkopen hoor. Ik heb immers een huurcontract onbepaalde tijd. :W
  zondag 19 januari 2025 @ 18:07:31 #196
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_216358077
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 17:59 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Ze mogen mijn huis prima verkopen hoor. Ik heb immers een huurcontract onbepaalde tijd. :W
Zucht… het kwartje valt niet echt he?

Jij staat hier te juichen dat er huizen verkocht worden maar dat verandert helemaal niets aan de verkoop- of verhuurprijzen. Die prijzen zijn namelijk afhankelijk van de vraag en aanbod. En de vraag was, is en blijft voorlopig veel groter dan het aanbod. Door deze maatregelen verandert er dus ook niets aan jouw persoonlijke situatie, huizen worden niet ineens 50% goedkoper.

En voor 200 ton kun je makkelijk een appartement kopen hoor. In t centrum van New York zelfs.
pi_216358422
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 18:07 schreef kloon_bassie het volgende:

[..]
Zucht… het kwartje valt niet echt he?

Jij staat hier te juichen dat er huizen verkocht worden maar dat verandert helemaal niets aan de verkoop- of verhuurprijzen. Die prijzen zijn namelijk afhankelijk van de vraag en aanbod. En de vraag was, is en blijft voorlopig veel groter dan het aanbod. Door deze maatregelen verandert er dus ook niets aan jouw persoonlijke situatie, huizen worden niet ineens 50% goedkoper.
Niet ineens nee, maar misschien wel over een paar jaar.

quote:
En voor 200 ton kun je makkelijk een appartement kopen hoor. In t centrum van New York zelfs.
Heb je hier ook een bron/link van, zoals ik ook gaf als voorbeeld? Of zuig je dit gewoon uit je duim?
  Moderator zondag 19 januari 2025 @ 18:45:45 #198
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_216358451
Jij denkt echt dat je voor 20 miljoen geen appartement kunt kopen in New York? (200 TON is 200 x 100.000 = 20 miljoen).
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 19 januari 2025 @ 19:12:46 #199
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216358692
Geen wonder, al die jaren geneuzel over de huizenmarkt, als je denkt dat je zelfs voor 200 ton niets kunt kopen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_216358698
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 18:45 schreef CoolGuy het volgende:
Jij denkt echt dat je voor 20 miljoen geen appartement kunt kopen in New York? (200 TON is 200 x 100.000 = 20 miljoen).
Ach gut, ik zie het. Een typfoutje.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')