Ja, norm is inderdaad een verkeerd woord. Helemaal eens. Een norm moet je meestal aan voldoen, dat is in deze discussie echt onzin.quote:Op zondag 12 januari 2025 22:05 schreef Janneke141 het volgende:
Misschien handig om onderscheid te maken tussen de begrippen 'meerderheid' en 'norm'.
Ik zie nog overal 'normale' gezinnetjes, voor zover ik TV kijk. Ook wel wat niet-blanke of niet-hetero stelletjes her en der maar zeker niet alleen maar. Waar of wat kijk jij dan?quote:Op zondag 12 januari 2025 22:02 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het nucleaire gezin om het zo te noemen zie je helemaal niet meer. Dat je inclusief wil zijn is heel begrijpelijk als adverteerder. Je wil immers alles en iedereen aanspreken en dat vind ik ook een goed streven omdat we nou eenmaal zo'n samenleving hebben.
Alleen is het wel een beetje gek dat je de norm, want dat is het nog wel, helemaal niet meer ziet. Het ene vervangen voor het ander heeft nog nooit gewerkt en komt (voor mij zeker) nogal geforceerd over.
Ik kijk zelden televisie. De keren dat ik het kijk heb ik vooral het gevoel dat ik degene ben die niet meer aansluit ipv andersomquote:Op zondag 12 januari 2025 22:09 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik zie nog overal 'normale' gezinnetjes, voor zover ik TV kijk. Ook wel wat niet-blanke of niet-hetero stelletjes her en der maar zeker niet alleen maar.
Daarvan is dus verreweg het grootste deel bi+. Tja, als die dan grotendeels alsnog een relatie hebben met iemand van een ander geslacht valt dat op straat, bij het sportveld of zelfs in je kennissenkring natuurlijk niet echt op. Moet zeggen dat het er wel meer zijn dan ik dacht, op basis van mijn waarnemingen bij sportveld en winkels ed.quote:Op zondag 12 januari 2025 21:33 schreef Perrin het volgende:
[..]
In totaal zo'n 1 op de 6 in NL is niet (puur) hetero.
[ afbeelding ]
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)erland-?onepage=true
Ja, er ligt nu na 9 jaar steggelen en gedoe eindelijk een rapport met het advies dat LHBTI ook dominee, ouderling, diaken kunnen worden en ook kunnen trouwen in de kerk en aan het avondmaal mogen, houdt een kleine minderheid (schatting: tussen de 5 en de 10%) het besluit al een jaar tegen. Frustrerend. Ja, homofilie wordt een zonde genoemd in de bijbel, maar oordelen over mensen wordt nog vaker een zonde genoemd en helaas was dat toch lang de norm.quote:Op zondag 12 januari 2025 22:32 schreef Perrin het volgende:
Ja dat gaat ook niet van de ene op de andere dag. Moeten een paar generaties overheengaan
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
Wat mij betreft meer omdat ik dat bredere gevoel bij toch wel een redelijk deel van de bevolking wil begrijpen (of misschien is begrijpen een verkeerd woord, aanvoelen?), zo uitzonderlijk is die ene user niet meer.quote:Op zondag 12 januari 2025 22:51 schreef probeer het volgende:
Maar eh... we lopen het nu al tig posts te hebben over de normativiteit van niet-heteroseksuelen omdat één user één korte post maakte die hij toch niet toe gaat lichten?
quote:Op zondag 12 januari 2025 22:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, er ligt nu na 9 jaar steggelen en gedoe eindelijk een rapport met het advies dat LHBTI ook dominee, ouderling, diaken kunnen worden en ook kunnen trouwen in de kerk en aan het avondmaal mogen, houdt een kleine minderheid (schatting: tussen de 5 en de 10%) het besluit al een jaar tegen. Frustrerend. Ja, homofilie wordt een zonde genoemd in de bijbel, maar oordelen over mensen wordt nog vaker een zonde genoemd en helaas was dat toch lang de norm.Is dat er ook niet in gelegen dat een felle 10% zich verzet omdat zij de puurheid van het kerkelijk instituut hoog wil houden en de publicitaire schade voor "lief" neemt. LHTBI+ als maatschappelijke norm is natuurlijk van voorbijgaande aard. De kerk als instituut niet.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
https://www.studioalphen.(...)-negatieve-reacties/quote:Op zondag 12 januari 2025 22:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat mij betreft meer omdat ik dat bredere gevoel bij toch wel een redelijk deel van de bevolking wil begrijpen (of misschien is begrijpen een verkeerd woord, aanvoelen?), zo uitzonderlijk is die ene user niet meer.
Zowel Jumbo als AH hebben een heel gewoon wit Nederlands gezin met pa, ma en kinderen. Om er maar even twee grote uit te pakken.quote:Op zondag 12 januari 2025 22:02 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het nucleaire gezin om het zo te noemen zie je helemaal niet meer. Dat je inclusief wil zijn is heel begrijpelijk als adverteerder. Je wil immers alles en iedereen aanspreken en dat vind ik ook een goed streven omdat we nou eenmaal zo'n samenleving hebben.
Alleen is het wel een beetje gek dat je de norm, want dat is het nog wel, helemaal niet meer ziet. Het ene vervangen voor het ander heeft nog nooit gewerkt en komt (voor mij zeker) nogal geforceerd over.
Zal er wellicht mee te maken hebben dat voor laagopgeleiden een eigen huis steeds meer uit zicht begint te raken en openbaar vervoer en de wijken achteruit gaan. In die zin ervaart die groep wel degelijk economische achteruitgang.quote:Op zondag 12 januari 2025 20:08 schreef Hanca het volgende:
Een verhaal van een politicoloog in Trouw. Ik ben het niet volkomen met hem eens, maar wel lezenswaardig: https://www.trouw.nl/tijd(...)hand-werkt~bc366589/
Waar hij wat mij betreft aan voorbij gaat is dat ook lager opgeleiden een tv en een auto hebben en op vakantie kunnen, dat is wat mij betreft de grootste reden dat de echt linkse economische standpunten werden verlaten: doel was bereikt, bijna iedereen heeft een prettig leven in Nederland. De schrijver doet alsof alleen bij hoogopgeleiden aan hun materiële behoefte is voldaan. Maar juist de laagopgeleiden zijn tegen hun financiële belang in gaan stemmen, omdat voor hen nog meer economische verheffing niet zo belangrijk meer is. Hij bagatelliseert de vooruitgang van de arme helft, terwijl daar juist de vooruitgang enorm is geweest tov ouders en grootouders. Ze zijn mobieler en hebben meer toegang tot en tijd voor luxe.
Waar hij wel een punt heeft is dat de hoogopgeleide, kosmopolitische mens de laagopgeleide uit het oog is verloren en zelfs bekrompen is gaan noemen en daardoor echt wel een oorzaak van de kloof.
Dit stukje is wel tekenend:
[..]
Geen idee hoe betrouwbaar dat onderzoek is, zo diep ben ik er niet in gedoken: https://www.cambridge.org(...)C34B969B0094B2B1FAEF
Maar als je mensen intolerant, xenofoob en bekrompen noemt, moet je niet gek opkijken als ze van je vervreemden.
Niet helemaal vergelijkbaar, maar je ziet dit wel met dingen als datingwebsites, havo-vwo-scholen en verzekeringen voor hoogopgeleiden.quote:Anders dan vroeger zijn er nu geen grote maatschappelijke organisaties die hoogopgeleiden willen isoleren om hun identiteit te versterken.
Die groep heeft dan ook een aandeel in het veroorzaken van hun situatie.quote:Op zondag 12 januari 2025 23:50 schreef Perrin het volgende:
Vroeger wisten lageropgeleiden het ook niet allemaal beter omdat ze iets op feesboek hadden gelezen en luisterden ze nog netjes naar ons hogeropgeleiden.
Ja maar het zijn toch ook diezelfde lager opgeleiden die stemmen op partijen die het OV slechter willen maken, geen investeringen willen doen in wijken, een eigen huis verder uit zicht brengen. Zodat voornamelijk het bedrijfsleven er op vooruitgaat maar toch ook al die elites waar ze zon hekel aan hebben geen centje pijn voelen van het conservatieve beleid.quote:Op zondag 12 januari 2025 23:48 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Zal er wellicht mee te maken hebben dat voor laagopgeleiden een eigen huis steeds meer uit zicht begint te raken en openbaar vervoer en de wijken achteruit gaan. In die zin ervaart die groep wel degelijk economische achteruitgang.
[..]
Niet helemaal vergelijkbaar, maar je ziet dit wel met dingen als datingwebsites, havo-vwo-scholen en verzekeringen voor hoogopgeleiden.
Een twitter bericht rechtstreeks van de Telegraaf zelf ja, niet van een derde. Dus blijkbaar presenteren zij zich in jouw beleving als een deugende zie-je-wel krant. Dat schreef je tenminste.quote:Op zondag 12 januari 2025 15:47 schreef quo_ het volgende:
[..]
Het gaat hierbij om een x/twitter bericht. Of is de eigen bubbel al zo potdicht dat daar niet buiten geklikt kan worden.
Er is tegenwoordig natuurlijk ook een significante groep kiezers voor wie kwaliteitsmedia een vies woord is. Dat is zogenaamd 'mainstream media' en die term is genoeg om ze volledig te diskwalificeren. Maakt je wereldbeeld overzichtelijk als je niet meer inhoudelijk hoeft te oordelen over de kwaliteit van een stuk en elk stukje random bagger op internet evenveel waarde heeft als een goed stukje onderzoeksjournalistiek.quote:Op maandag 13 januari 2025 06:10 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Een twitter bericht rechtstreeks van de Telegraaf zelf ja, niet van een derde. Dus blijkbaar presenteren zij zich in jouw beleving als een deugende zie-je-wel krant. Dat schreef je tenminste.
Wat mijn bubbels betreft: geen x/twitter, geen facebook, sowieso geen socials voor informatie. Enkel verschillende kwaliteitskranten en andere bronnen waarvan ik weet dat ze doorgaans journalistiek hun werk doen, ik luister bijvoorbeeld ook de politieke podcast van bijvoorbeeld de Telegraaf.
De 'publicitaire schade' heeft er helemaal niks mee te maken, het erkennen dat een homo niet zondiger is dan anderen wel. En ook het erkennen dat je zo geboren bent, het is geen ziekte oid. En het bestaan van LHBTI mensen, ook in de kerk, is niet van voorbijgaande aard.quote:Op zondag 12 januari 2025 23:06 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Is dat er ook niet in gelegen dat een felle 10% zich verzet omdat zij de puurheid van het kerkelijk instituut hoog wil houden en de publicitaire schade voor "lief" neemt. LHTBI+ als maatschappelijke norm is natuurlijk van voorbijgaande aard. De kerk als instituut niet.
Dat vind ik heel raar. Een man die als man geboren wordt maar later toch een vrouw wil zijn en zich laat transformeren is niet de norm. Het is een foutje van de natuur. Heel zielig voor die persoon maar hij is niet normaal, hij is ziek. Althans dat vind ik.quote:Op zondag 12 januari 2025 19:42 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ja dat vind ik normaal, waarom moet dat de norm zijn, wie bepaalt dat, ik niet en jij ook niet, het is in 2025 zeer gewoon om met hetzelfde geslacht te gaan of zelfs in transitie te gaan, tijden veranderen nu eenmaal
Ik vind eerlijk gezegd dat deze kwestie weinig met links of rechts te maken heeft maar meer met conservatief en progressief.quote:Op maandag 13 januari 2025 08:52 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Dat vind ik heel raar. Een man die als man geboren wordt maar later toch een vrouw wil zijn en zich laat transformeren is niet de norm. Het is een foutje van de natuur. Heel zielig voor die persoon maar hij is niet normaal, hij is ziek. Althans dat vind ik.
Onder andere om deze reden vind ik dat het linkse denken ver van mij af staat.
Rechtse mensen vinden woke en gender-identiteit flauwekul. Linkse mensen vinden dit ontzettend belangrijk. Het is dus een links-rechts dingetje.quote:Op maandag 13 januari 2025 08:56 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ik vind eerlijk gezegd dat deze kwestie weinig met links of rechts te maken heeft maar meer met conservatief en progressief.
Ik vind het goed dat de mogelijkheid er is om van geslacht te veranderen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |