Dan sla je de plank dus echt volledig mis. Ik vraag om tips voor mijzelf, geen tips om de puber te beteugelenquote:
Nouja, de afspraken die er dus nu gemaakt worden zorgen voor strubbelingen, juist omdat er dus nooit afspraken waren. (En een aantal van de dingen die je noemt zou ik graag zien, maar die komen er never nooit niet door, want het maakt vriend allemaal niet zoveel uit. Waar hij het meeste bang voor is dat puber niet meer komt doordat er ineens veel regels zijn) Die kwamen pas toen er wat meer mensen in huis zaten. De puber is inmiddels net 18. Hij heeft wel verantwoordelijkheidsbesef, want als hij de dag erna naar school moet, is hij niet heel laat thuis. Hij zit wel redelijk standaard tot 2 a 3 uur op zijn computer, dus hij krijgt wel echt te weinig slaapquote:Op zaterdag 4 januari 2025 15:06 schreef Tink89 het volgende: Ik niet, maar dat doet er eigenlijk niet toe. Ik zou het eens hebben over structurele afspraken om dit behapbaarder te maken en mogelijke aanpassingen in je huis. Een vloerkleed, niet boven eten maar beneden, oordoppen, slaapmeditatie, akoestische panelen, white noise (ik kan de app 'balance' aanbevelen voor meditatie en noise), een appje als hij thuis is, zodat je makkelijker kunt gaan slapen, regelen dat hij af en toe bij vrienden slaapt? Edit: rigoureus, maar kun je de tussenwand extra isoleren? Hoe oud is de puber en komt hij dan echt ook doordeweeks om 3 uur pas thuis? Dat vind ik dan best heftig eigenlijk...
Vakantie voorbij: heerlijk! Afzwemmen, nog beter denk ik!quote:Op zaterdag 4 januari 2025 15:08 schreef Tink89 het volgende:
Waar we wakker liggen, snurken of misschien wel op de bank slapen. Maar ook: waar de vakantie weer voorbij is en prul eindelijk mag afzwemmen vanmiddag!
Ik gebruik tegenwoordig eerst van die gewone oordopjes die je eerst klein rolt en dan in je gehoorgang duwt, en daarna plak ik deze er overheen. Werkt als een tierelier.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 16:25 schreef Troel het volgende:
[..]
Vakantie voorbij: heerlijk! Afzwemmen, nog beter denk ik!
En ja, ik slaap dus ook wel eens op de bank als vriend echt echt echt te hard snurktMaar dat lost helaas ook niet alles op en het bed slaapt toch wel echt veel lekkerder
Die kan ik nog wel eens proberen. De meeste oordopjes passen links prima, maar rechts i het een hel. Doet gewoon zeer. Ik probeer dus zoveel mogelijk op mijn rechteroor te liggen met een loop in mijn linkeroorquote:Op zaterdag 4 januari 2025 16:37 schreef -Spring het volgende:
[..]
Ik gebruik tegenwoordig eerst van die gewone oordopjes die je eerst klein rolt en dan in je gehoorgang duwt, en daarna plak ik deze er overheen. Werkt als een tierelier.
https://www.bol.com/nl/nl(...)te/9300000172098012/
Onze slaapkamer is naast de badkamer en ik heb nu de regel ingesteld dat deze na 22 uur niet meer gebruikt mag worden.
Puber houdt van laat en uitgebreid douchen en zelfs als ze zachtjes doet, kan ik er niet van slapen. Niet alleen van de geluiden die ze maakt maar ook van het licht dat brandt. We hebben raampjes in de deuren en daar schijnt het doorheen.
Ik heb een slaapmasker geprobeerd maar dat werkt niet. Als ik wéét dat het licht daar brandt, Piep ik telkens door de spleetjes heen om te kijken of het al uit is.
Nope, dat soort evenementen zijn nog wat te hoog gegrepen voor ons allebei.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 16:58 schreef Vicky het volgende:
@:exode gaan jullie nog naar Disney in concert?
Ik slaap standaard met oordopjes in. @:spring je link brengt me naar de homepage van Bol
Dan moet ik dus bij je man zijnquote:Op zaterdag 4 januari 2025 17:19 schreef vencodark het volgende:
Ik heb allang besloten geen spullen van mensen meer aan te nemen die ze wegdoen.
Ik heb genoeg.
Als mijn man er nou ook zo over dacht.![]()
Ah jammer. Misschien volgend jaar.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 17:09 schreef exode het volgende:
[..]
Nope, dat soort evenementen zijn nog wat te hoog gegrepen voor ons allebei.
Je schreef toch echt dat je blij was dat je eigen kinderen daar niet van houden, maar maakt verder niet uit.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 16:24 schreef Troel het volgende:
[..]
Dan sla je de plank dus echt volledig mis. Ik vraag om tips voor mijzelf, geen tips om de puber te beteugelenIk zal toch echt de enige niet zijn die wakker ligt zeg maar.
[..]
Nouja, de afspraken die er dus nu gemaakt worden zorgen voor strubbelingen, juist omdat er dus nooit afspraken waren. (En een aantal van de dingen die je noemt zou ik graag zien, maar die komen er never nooit niet door, want het maakt vriend allemaal niet zoveel uit. Waar hij het meeste bang voor is dat puber niet meer komt doordat er ineens veel regels zijn) Die kwamen pas toen er wat meer mensen in huis zaten. De puber is inmiddels net 18. Hij heeft wel verantwoordelijkheidsbesef, want als hij de dag erna naar school moet, is hij niet heel laat thuis. Hij zit wel redelijk standaard tot 2 a 3 uur op zijn computer, dus hij krijgt wel echt te weinig slaapMaarja, als het hem niet zint vertrekt ie richting zijn moeder en dat is het laatste wat we willen gezien de situatie daar.
Ja, omdat ik dan de heisa maal 3 heb en ik waarschijnlijk helemaal niet meer slaapquote:Op zaterdag 4 januari 2025 17:56 schreef LeSage het volgende:
[..]
Je schreef toch echt dat je blij was dat je eigen kinderen daar niet van houden, maar maakt verder niet uit.
Voor jezelf zou ik inderdaad wat aanpassingen proberen te maken. Kun je in het ergste geval niet wat kamerwisselingen doen?
Oh sorryquote:Op zaterdag 4 januari 2025 16:58 schreef Vicky het volgende:
@:exode gaan jullie nog naar Disney in concert?
Ik slaap standaard met oordopjes in. @:spring je link brengt me naar de homepage van Bol
Ik zag in beide gevallen toch echt die dopjes? Vaag?quote:Op zaterdag 4 januari 2025 18:00 schreef -Spring het volgende:
Jezus. Weer. Wat stom. Ik deel toch echt de link.
[ afbeelding ]
Ik kom ook op de homepage als ik erop klikquote:Op zaterdag 4 januari 2025 18:01 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik zag in beide gevallen toch echt die dopjes? Vaag?
Yay, gefeliciteerdquote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:20 schreef Tink89 het volgende:
Met vlag en wimpel geslaagd voor A! Nog effe een paar maandjes voor B en dan geven we het op. Als ze C niet wil doen, vind ik het wel gezegend.
Gheghe.quote:Op zondag 5 januari 2025 09:38 schreef livelink het volgende:
Ter ere van de TT mijn zondagochtend-verhaal.
Ik kom vanochtend nietsvermoedend naar beneden, ligt daar iemand op de bank te slapen. Zoon was gisterenavond naar een feestje en twee vrienden zouden bij ons komen slapen. Ik had boven twee bedden opgemaakt voor de logees, maar 1 bleek dus niet meer in staat te zijn geweest boven te komen. Hij werd natuurlijk wakker toen ik binnenkwam. Ik heb hem een kop koffie gegeven en water met paracetamol en mijn zoon wakker gemaakt.
Mijn zoon is nu eieren met spek voor hem aan het maken.
Hij is hier met de auto naar toe gekomen gisteren en ik heb hem net toch maar gezegd dat hij van mij de eerstkomende uren niet naar huis mag rijden.
Ik heb ze wel thuis horen komen om 03.30, maar heb verder prima geslapen![]()
Een batterij die de ongebruikte energie van de zonnepanelen opslaat zodat die niet tegen betaling terug aan het net geleverd wordt.quote:Op zondag 5 januari 2025 12:10 schreef amaranta het volgende:
Wij hebben niet zo veel lege flessen of blikken. Wij drinken nauwelijks frisdrank. Meestal staan ze in de vensterbank van de bijkeuken. Omdat het er niet zoveel zijn, kan het daar prima.
Echter… als daar ook nog lege potten chocopasta (en die hebben we wel heel veel, want zoon eet pasta bij het leven) staan dan gaat de hond ermee aan de haal. Dus ik heb buiten een tasje staan voor de glasbak en zo nu en dan neem ik hem mee naar de supermarkt.
Wat is een thuis batterij?
Zoals ik al zei, hier veel flessen en blikjes. Voor 50 cent gaan zij ook niet. Dit gaat om tussen de 2 en 6 euro meestal.quote:Op zondag 5 januari 2025 13:28 schreef amaranta het volgende:
Lekker bezig Kyara Mijn kinderen lopen helaas nog niet misschien naar de supermarkt voor 50 ct.
Of ervoor zorgt dat de onbalans op het net minder wordtquote:Op zondag 5 januari 2025 12:16 schreef -Spring het volgende:
[..]
Een batterij die de ongebruikte energie van de zonnepanelen opslaat zodat die niet tegen betaling terug aan het net geleverd wordt.
Mijn oudste heeft geleerd dat 1 promille na twee uur verdwijntquote:Op zondag 5 januari 2025 13:53 schreef livelink het volgende:
Ouderen over andermans kinderen is altijd lastig. Ik ben echt wel streng geweest en heb de 19-jarige die vannacht te dronken was om naar boven te lopen toch echt verboden om al met de auto naar huis te gaan. Hij deed er niet moeilijk over en was het ook wel met me eens, maar mijn zoon vond het duidelijk ongemakkelijk. Maar goed, ze zijn samen nu op pad en hij heeft zijn sleutels bij mij achtergelaten. Ik verwacht hen over een uurtje of twee wel weer terug en dan mag hij van mij wel rijden, hoewel ik eigenlijk geen idee heb hoe lang het duurt voor je weer nuchter genoeg bent om te kunnen rijden. Ze hebben rond 03.00 voor het laatst alcohol gedronken, dus dan is het zo'n 12 uur later.
Tja, dan zal het dan wel akkoord zijn. Veel meer kan ik dan toch niet doen. Hij maakte verder op mij ook geen dronken indruk meer vanochtend.quote:Op zondag 5 januari 2025 13:58 schreef Troel het volgende:
[..]
Mijn oudste heeft geleerd dat 1 promille na twee uur verdwijnt(hoop dat ik het goed onthouden heb)
Vroegah hadden we altijd van die dingen aan de radiatoren hangenquote:Op zondag 5 januari 2025 14:21 schreef Mushanga71 het volgende:
Hier nooit alcohol, scheelt toch weer een slok op een borrel![]()
Ik kocht gister bij action 2 hygrometers. En nu is de luchtvochtigheid in de woon en slaapkamer 38/39%. Nou heb ik de laatste tijd wel prikkels boven in mn neus en dat zei ik tegen zoon. En hij beschreef dus precies het gevoel.
Heb net maar een luchtbevochtiger met aromatherapie besteld. Kijken of dat iets doet?
Heb nu de deur op een kier staan maar behalve kou, wordt de lucht daar niet vochtiger van, zeg maar
Verwarming droogt lucht uit, zelfs in ons huis is de vochtigheid onder de 40%. Die dingen die Troel zegt zijn dan ideaal.quote:Op zondag 5 januari 2025 14:21 schreef Mushanga71 het volgende:
Hier nooit alcohol, scheelt toch weer een slok op een borrel![]()
Ik kocht gister bij action 2 hygrometers. En nu is de luchtvochtigheid in de woon en slaapkamer 38/39%. Nou heb ik de laatste tijd wel prikkels boven in mn neus en dat zei ik tegen zoon. En hij beschreef dus precies het gevoel.
Heb net maar een luchtbevochtiger met aromatherapie besteld. Kijken of dat iets doet?
Heb nu de deur op een kier staan maar behalve kou, wordt de lucht daar niet vochtiger van, zeg maar
Jaa, wij ook. Had ze vroeger ook op de flat dus daar keek ik voor. Zijn best wel prijzig nu. En ik heb er niks aan in de slaapkamer, geen verwarmingquote:Op zondag 5 januari 2025 14:23 schreef Troel het volgende:
[..]
Vroegah hadden we altijd van die dingen aan de radiatoren hangen
Nee, deur open helpt niet, kwam ik net achterquote:Op zondag 5 januari 2025 14:28 schreef exode het volgende:
[..]
Verwarming droogt lucht uit, zelfs in ons huis is de vochtigheid onder de 40%. Die dingen die Troel zegt zijn dan ideaal.
Ventileren droogt ook, dus die deur open helpt niet.
Je kan eventueel ook was drogen in je slaapkamer, dan stijgt het heel snel
Ja die hebben wij ook hangen (alleen niet genoeg om de luchtvochtigheid op te krikken, 33% nu), straks met de vloerverwarming lukt dat niet meer of moet je dan een plasje water op de grond gooienquote:Op zondag 5 januari 2025 14:23 schreef Troel het volgende:
[..]
Vroegah hadden we altijd van die dingen aan de radiatoren hangen
Het lijkt wel te helpen. Het voelde ook minder droog met ademen.quote:Op zondag 5 januari 2025 15:37 schreef Mushanga71 het volgende:
Raam s'nachts open heeft hier geen nut qua frisse lucht. Lamellen en de gordijnen zijn dicht (die komen tot de vloer) dus het enige wat er dan doorheen komt, is geluid. En zelfs met oordoppen in, hoor ik de buurhonden![]()
Maar de diffuser helpt dus wel @:Phaidra?
Tip voor plastic bakken, action. Is cheaper dan ikeejaa
We krijgen pvc, maar dan moet ik de vloerenman vragen om de hele vloer te lakken, als ik er water op wil gooienquote:Op zondag 5 januari 2025 16:27 schreef Mushanga71 het volgende:
@:Nijna ik bestelde er één voor een oppervlakte van 40m2 én hij heeft 2 standen. Ik ga kijken of het werkt.
Plasje water op de grond kan, maar niet bij laminaat. Gaat het van bobbelen![]()
Wow, luchtvochtigheid gestegen naar 42%.
Ik vind zelf IKEA veel prettiger dan die van de Action. Blijven langer goedquote:Op zondag 5 januari 2025 15:37 schreef Mushanga71 het volgende:
Raam s'nachts open heeft hier geen nut qua frisse lucht. Lamellen en de gordijnen zijn dicht (die komen tot de vloer) dus het enige wat er dan doorheen komt, is geluid. En zelfs met oordoppen in, hoor ik de buurhonden![]()
Maar de diffuser helpt dus wel @:Phaidra?
Tip voor plastic bakken, action. Is cheaper dan ikeejaa
Thanks, we gaan het zien. Krijg um dinsdag binnenquote:Op zondag 5 januari 2025 17:01 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Het lijkt wel te helpen. Het voelde ook minder droog met ademen.
Pannetje water lijkt me verstandiger iddquote:Op zondag 5 januari 2025 17:04 schreef Nijna het volgende:
[..]
We krijgen pvc, maar dan moet ik de vloerenman vragen om de hele vloer te lakken, als ik er water op wil gooien.
Ga ik maar niet doen op de nieuwe vloer dan. Ik zet wel een pannetje water op
Hebben wij pas sinds kort, maar wat een genotquote:Op zondag 5 januari 2025 19:13 schreef Vicky het volgende:
Hier staan eigenlijk bijna altijd de ramen op de winterstand.
Ik kan niet slapen met ramen dicht.
Waarom in de zomer pas? En heb je dan nergens water op je vloer ofzo?quote:Op zondag 5 januari 2025 19:56 schreef Mushanga71 het volgende:
S'ochtens staan de ramen boven een paar uur open
Maar ik had daarstraks de tuindeur op een kier open en na een uur weer dicht want koud, maar dat hielp dus niks.
Nu, na het koken staat de meter op 48%. Neus/keelkriebels zijn wel weg.
Ik heb ook kiepramen en die kan ik ook op een kiertje open laten. Misschien is dat wat?
Heb er nooit zo opgelet hoor, het is dat ik sinds gister die hygrometers in huis heb én dat zoon dus ook last van zn neus heeft. En toen telde ik 1+1![]()
Maar slapen met ramen open![]()
Dochter had op dr studentenkamer ook zo'n luchtreiniger geplaatst exode, en die filters werden best vies. Kan je nagaan wat je eigenlijk allemaal aan shizzle binnenademt.
Wilde ik net gaan douchen, water koud. Moest de ketel weer worden bijgevuld![]()
Er lekt een radiator in de woonkamer. Zou dan eigenlijk moeten denken dat dat de luchtvochtigheid wel regelt. Nope.
In de zomer maar laten vervangen, wil een zwarte radiator
Vertell hoe werkt dat?quote:Op zondag 5 januari 2025 20:21 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Hebben wij pas sinds kort, maar wat een genotNiet meer vrieskoud om frisse lucht te scoren.
Omdat ik dan de verwarming niet nodig hebquote:Op zondag 5 januari 2025 20:27 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Waarom in de zomer pas? En heb je dan nergens water op je vloer ofzo?
En team slapen met het raam dicht in de winter, maar wel elke ochtend goed luchten. We hebben rondom rolluiken, dus open laten heeft weinig zin. Maar ook geen verwarming aan ofzo op de slaapkamer, het is er meestal 16-17 graden.
Wij hebben sinds kort kunststof kozijnen, klap-kiep. Als je het raam openklapt, kun je in het kozijn een pinnetje omzetten om niet met de standaard kiep te openen maar echt op een kiertje, net genoeg om te luchten.quote:Op zondag 5 januari 2025 20:32 schreef Ynske het volgende:
[..]
Vertell hoe werkt dat?
Wij hebben ramen van 2021
Ik vind naar voren trekken een beetje raar geformuleerd. Wat je doet is dat stukje zachtjes van het kozijn weg bewegen. Niet naar je toe dus maar naar links of rechts, afhankelijk van je draaikant.quote:Als het draaikiepraam in uw woning wel een zomer- en winterstand heeft, herkent u deze aan het langwerpige metalen mechanisme bovenin het kozijn (de zogeheten energiespaarschaar) met een U-vormige pal onderaan. Deze zit doorgaans aan de binnenkant van het raam, aan de kant van de handgreep.
huis warmer
Lees ook: Zo houdt u uw huis warmer tijdens kou en vorst
Hoe stelt u de winterstand in?
Als u het raam op de winterstand zet, gaat hij maar een klein stukje open, zo’n 2 à 4 centimeter. U laat wel frisse lucht binnen, voor de nodige ventilatie, maar zorgt er tegelijkertijd voor dat het niet te veel tocht in huis. Hoe doet u dit? Eerst zet u het raam volledig open, dan trekt u de energiespaarschaar naar voren. U zorgt ervoor dat de U-vormige pal onderin met de punten naar boven wijst. En dan duwt u het mechanisme weer terug op zijn plaats.
Hoe stelt u de zomerstand in?
Voor het instellen van de zomerstand voert u dezelfde handelingen omgekeerd uit. Maar ditmaal duwt u de punten van de U-vormige pal naar beneden. De U wordt in dit geval dus een kleine letter N.
Die stand is ook handig jaquote:Op zondag 5 januari 2025 22:25 schreef exode het volgende:
B heeft zijn raam wel eens in een laat maar waaien stand gezet, telt dat ook? Raam zat nog maar aan 1 punt vast. Gelukkig via een Youtube filmpje zelf op kunnen lossen.
De radiator lekt maar het bakje blijft droog? Ik zou hiermee uitkijken hoor!quote:Op zondag 5 januari 2025 20:44 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Omdat ik dan de verwarming niet nodig hebIk kwam er dus achter dat ie lekt, door een plas water eronder. Staat nu een bakje onder maar das dus steeds droog. Geen idee hoeveel water er in een cv gaat, maar het streepje van het metertje moet op 2. De ketel gaf 0,5 aan en dan kapt ie ermee.
Ik kan niet eens slapen met de verwarming aan, ik mis er helemaal niks aan dat die het ook niet doetTis daar 18C.
Hygrometer geeft daar trouwens 58% aan. Heb net gedoucht en zoon staat er nu onder. Zal daar wel mee te maken hebben, denk ik. Zal morgen es opletten. Moet ik voor boven straks een ontvochtiger hebben
Bestel nieuwe, ruim ze op en dan vind je vast die oude weer terug.quote:Op maandag 6 januari 2025 11:02 schreef oh-oh het volgende:
Ik ben trouwens een hele batch van die blokjes kwijt![]()
Besteld, opgeruimd en nooit meer teruggevonden.
Maar die van Rituals zijn wel echt heel fijn! En navulbaar met gratisch stokjes enzo. Hier Ayurveda grootverbruikerquote:Op maandag 6 januari 2025 09:54 schreef vencodark het volgende:
Gebruiken jullie weleens van die geurstokjes in zo’n fles?
Ik vind Rituals te duur en zoek dus iets lekkers wat niet gelijk chemisch en naar toilet ruikt maar waar ik dus niet de hoofdprijs voor betaal.
Ja, navulbaar is een mooie.quote:Op maandag 6 januari 2025 11:51 schreef Troel het volgende:
[..]
Maar die van Rituals zijn wel echt heel fijn! En navulbaar met gratisch stokjes enzo. Hier Ayurveda grootverbruiker
Kauw had dus hongerquote:Op maandag 6 januari 2025 11:52 schreef Hupje het volgende:
Ik ben van mijn dubbele set kliko's afKennelijk was vandaag dé ophaaldag. Ik heb dat dus echt nergens gelezen. Maar toen ik vanochtend vertrok stonden er overal alle soorten containers, dus heb de mijne er maar bij gezet
![]()
Ik heb ook mijn vogel pindakaas maar weggehaald. Ik dacht lekker naïef dat de vogeltjes honger hadden de afgelopen week. Maar er bleek een kauw uitgebreid te lunchen uit de potBeetje jammer.
Ik kon de afgelopen 2 potten uit de tuin vissen omdat de eksters ermee aan de haal waren gegaan.quote:Op maandag 6 januari 2025 11:52 schreef Hupje het volgende:
Ik ben van mijn dubbele set kliko's afKennelijk was vandaag dé ophaaldag. Ik heb dat dus echt nergens gelezen. Maar toen ik vanochtend vertrok stonden er overal alle soorten containers, dus heb de mijne er maar bij gezet
![]()
Ik heb ook mijn vogel pindakaas maar weggehaald. Ik dacht lekker naïef dat de vogeltjes honger hadden de afgelopen week. Maar er bleek een kauw uitgebreid te lunchen uit de potBeetje jammer.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |