Nee joh.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 18:51 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Omdat het Pentagon zei dat de waarneming van mensen gekleurd is en het een mix is van militaire drones, commerciële/consumenten drones, vliegtuigen, ballonnen, etc.
Ineens ziet iedereen overal drones vliegen. Heb je gekeken hoe veel waarnemingen er allemaal zijn gedaan de afgelopen twee maand? En in welke landen allemaal?
Dat lijkt me iets te enthousiast voor Rusland. En ik denk eerlijk gezegd dat China ook niet zoiets groots opgezet heeft. Dus het zal een combinatie zijn van allemaal dingen, met waarschijnlijk een groot aandeel gewoon commerciële drones van Jan en Ingrid.
Kat en muisspel qua frequentie waar ze op vliegen en welke frequentie wordt gejammed en welke nieuwe technologie er is om te jammen en welke nieuwe manieren om connectie te houden.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 18:51 schreef phpmystyle het volgende:
Is het niet tegenwoordig zo dat vijandelijke drones "gejammed" kunnen worden? Of is dat weerbarstiger dan dat het lijkt?
Dat was wel het verhaal achter de speedbootdrones die de Russische helicopter laatst neerhaalde. Die vloog daar om vijandelijke drones te jammen/op te sporen. Maar dat jammen van elkaars frequenties zal ook een kat en muisspel in electroworld zijn.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 18:51 schreef phpmystyle het volgende:
Is het niet tegenwoordig zo dat vijandelijke drones "gejammed" kunnen worden? Of is dat weerbarstiger dan dat het lijkt?
Er vliegt van alles door de lucht, maar iedereen let er ineens op vanwege dat New Jersey verhaal.quote:
Wat lul je nou man. Er vliegen 20 enorme drones boven een denemarkse haven, de geheime dienst en defensie komen erbij en ze vliegen met enorme snelheid over zee weg.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 18:57 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Er vliegt van alles door de lucht, maar iedereen let er ineens op vanwege dat New Jersey verhaal.
Zelfde als je een auto koopt en je iemand anders de dag erna met dezelfde auto ziet rijden.
Ik denk niet dat militaire drones hun lampjes aan hebben.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:01 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wat lul je nou man. Er vliegen 20 enorme drones boven een denemarkse haven, de geheime dienst en defensie komen erbij en ze vliegen met enorme snelheid over zee weg.
En jij begint over ufo’s, vreemde waarnemingen en massa hysterie?
Weeral een russische helikopter neergestort, deze zou gecrashed zijn tijdens het neerschieten van dronesquote:Russian military helicopter crashes in Voronezh region
As ASTRA has learned, on January 1, a military Mi-28 helicopter crashed and caught fire in the Voronezh Region. This happened around 6 p.m. in a field in the Kamensky District.
There were two crew members on board - they died, ASTRA sources in the region's emergency services said.
The helicopter crashed 250 km from the front line. The cause of the accident is unknown.
🌱 Subscribe to ASTRA. Stay up to date with events that the Kremlin media is forbidden to talk about.
Op basis van die berichten werd wel de luchthaven van New Yersey gesloten. Tsjaquote:Op zaterdag 4 januari 2025 18:57 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Er vliegt van alles door de lucht, maar iedereen let er ineens op vanwege dat New Jersey verhaal.
Zelfde als je een auto koopt en je iemand anders de dag erna met dezelfde auto ziet rijden.
Waarom niet dan? Een F35 heeft ook lampjes aan.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:02 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik denk niet dat militaire drones hun lampjes aan hebben.
Nogal een verschil he, omdat die echt niet in het geheim hoeft te opereren als je met 800 KM per uur door het vijandelijk luchtruim schiet.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:12 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Waarom niet dan? Een F35 heeft ook lampjes aan.
Wie zegt dat het geheim moet dan, als ze een afschrikkende werking moeten hebben en zeer snel kunnen bewegen. Ook handig dat je eigen luchtmacht ze wel zietquote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:13 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nogal een verschil he, omdat die echt niet in het geheim hoeft te opereren als je met 800 KM per uur door het vijandelijk luchtruim schiet.
Je denkt dat de luchtmacht hoogwaardige technologie probeert te ontwijken met lampjes?quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:15 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wie zegt dat het geheim moet dan, als ze een afschrikkende werking moeten hebben en zeer snel kunnen bewegen. Ook handig dat je eigen luchtmacht ze wel ziet
Altijd handig dat ze ze op landingsbaan even voor je aanzetten als je met je luchtmacht daar aan komt zakken.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:16 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je denkt dat de luchtmacht hoogwaardige technologie probeert te ontwijken met lampjes?
Ja duh, we willen nu echt wel dat de Russen dat ding zien aankomen. Meestal zetten ze ook nog wat andere toeters en bellen aan zodat die beter opvalt op de radar. Hebben ze minder gegevens om te analyseren.quote:
Het zijn gewoon drones, wat is daar nou moeilijk aan?quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:16 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je denkt dat de luchtmacht hoogwaardige technologie probeert te ontwijken met lampjes?
Ouch.quote:A platoon of 14 Russian soldiers surrendered to just two Ukrainian paratroopers from the 79th Air Assault Brigade.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lewptfrcvc27
Ja en dat zijn nu net de drones die je echt niet zomaar met het blote oog ziet, die zitten een stuk hoger en hebben echt geen knipperlampjes.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:33 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het zijn gewoon drones, wat is daar nou moeilijk aan?
Er zijn natuurlijk ook mensen die gewone drones zien of weerballonnen
Maar die grote dingen die van ver over zee aankomen zijn gewoon militaire drones en in dit geval van U.S./NAVO daar zet ik gerust een kratje bier op.
Wat is “dat”?quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:38 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja en dat zijn nu net de drones die je echt niet zomaar met het blote oog ziet, die zitten een stuk hoger en hebben echt geen knipperlampjes.
quote:
quote:Op zaterdag 4 januari 2025 18:36 schreef skysherrif het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
https://t.me/odshbr79/461 <- volledig filmpje
Dan de vraag hoe ze worden bestuurd. ISS strikes back? Als er verkeersvliegtuigen of anderszins hoog vliegende objecten als baksteken uit de lucht lijken komen te vallen, dan hebben deze drones nare militaire toepassingen. Of massaal explosieven neerlaten op een dichtbevolkt gebied of militaire bases, een soort Pearl Harbour, maar dan 85 jaar later.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:38 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja en dat zijn nu net de drones die je echt niet zomaar met het blote oog ziet, die zitten een stuk hoger en hebben echt geen knipperlampjes.
Wat mensen kunnen bedenken, maken ze, en zullen ze willen gebruiken.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:42 schreef xpompompomx het volgende:
Je gaat me toch niet vertellen dat er tegenwoordig straaljagers en andere militaire vliegtuigen zijn waar je lampjes uit kan zetten!??!?! OMG OMG!!!
Hoe is het mogelijk dat dat door mensenhanden gemaakt kan worden!!!![]()
![]()
![]()
quote:
Vergelding van aanvallen van Oekraine door Rusland kan gerelateerd worden met hybride oorlogsvoeringsacties, dus niet op Oekraïens grondgebied, elders op grond/luchtruim/water op voorzieningen van Navo-lidstaten. En een ideologisch Russische partizanenstrijd in Navo-lidstaten kan ook. Zijn Russen altijd al goed in geweest.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 20:06 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
[ x ]
Het kan echt van alles zijn. Maar deze dingen worden constant waargenomen, alleen het lijkt nu meer omdat mensen er op letten vanwege dat hele drone flap gebeuren.
Maar dit is het Oekraine topic, dus ik laat het hierbij tenzij je daar een link met vindt natuurlijk.
Ah, al benoemd dus.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 18:54 schreef skysherrif het volgende:
Kat en muisspel qua frequentie waar ze op vliegen en welke frequentie wordt gejammed en welke nieuwe technologie er is om te jammen en welke nieuwe manieren om connectie te houden.
Plus de revolutie in fibre drones, waar drones vliegen met Fibre optics (dus aan een kilometers lang glasvezeldraad) en die zijn NIET te jammen.
Navigatie verlichting is gewoon verplicht bij types als de MQ-9, RQ-4 etc.Die vliegen gewoon in gecontroleerd luchtruim dus moeten ze aan alle eisen voldoen.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:38 schreef raptorix het volgende:
Ik ben ook van mening dat het vooral massa hysterie is. De "waarnemeningen" worden vooral gedaan als het donker is, zelfs de Starlink treintjes en airliners worden aangezien voor drones.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:01 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat lul je nou man. Er vliegen 20 enorme drones boven een denemarkse haven, de geheime dienst en defensie komen erbij en ze vliegen met enorme snelheid over zee weg.
En jij begint over ufo’s, vreemde waarnemingen en massa hysterie?
Maar dan nog denk ik wel dat die gewoon uitgaan als ze in contested airspace gaan.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 21:01 schreef AchJa het volgende:
[..]
Navigatie verlichting is gewoon verplicht bij types als de MQ-9, RQ-4 etc.Die vliegen gewoon in gecontroleerd luchtruim dus moeten ze aan alle eisen voldoen.
Ik denk dat heel veel waarnemingen ongegrond zijn en idd vliegtuigen, satellieten en dergelijke.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 21:04 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik ben ook van mening dat het vooral massa hysterie is. De "waarnemeningen" worden vooral gedaan als het donker is, zelfs de Starlink treintjes en airliners worden aangezien voor drones.
[ afbeelding ]
Je wil met dat soort toestellen eigenljk helemaal niet in contested airspace zitten aangezien het gewoon sitting ducks zijn dan. Als je boven eventueel gesloten luchtruim kunt blijven dan moeten de lampjes conform regelgeving gewoon weer aan.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 21:12 schreef ExTec het volgende:
Maar dan nog denk ik wel dat die gewoon uitgaan als ze in contested airspace gaan.
Ik denk eerder dat er wat lokalen aan het spelen zijn met hun commerciele drones... Geofencing eruit slopen is niet heel ingewikkeld.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 21:17 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik denk dat heel veel waarnemingen ongegrond zijn en idd vliegtuigen, satellieten en dergelijke.
Maar ook worden er drones waargenomen.
Zoals onlangs op 4-5 december boven US basis Rammstein in Duitsland.
https://www.spiegel.de/pa(...)33-9a69-9e109968787b
En dan de reactie van US def: “ja inderdaad vlogen er drones, die hebben geen schade aan de bevolking of militaire processen opgeleverd. Er vind overleg plaatst met de Duitse diverse organisaties”
Dat zegt mij dat het hun eigen drones zijn.
Geloof me, de Amerikanen hebben (vang)drones en andere manieren om deze drones direct uit de lucht te halen boven de basis. En dat zullen ze doen. Vandaar dat ik niet geloof dat dat commerciële drones zijn en juist daarom moeten het wel eigen UAV’s zijnquote:Op zaterdag 4 januari 2025 21:24 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat er wat lokalen aan het spelen zijn met hun commerciele drones... Geofencing eruit slopen is niet heel ingewikkeld.
Ik ken Ramstein AFB aardig goed, kom daar regelmatig en die hebben daar echt geen uitgebreid anti-drone systeem staan. Maar goed, het zijn wederom waarneming bij donker.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 21:31 schreef Lospedrosa het volgende:
Geloof me, de Amerikanen hebben (vang)drones en andere manieren om deze drones direct uit de lucht te halen boven de basis. En dat zullen ze doen. Vandaar dat ik niet geloof dat dat commerciële drones zijn en juist daarom moeten het wel eigen UAV’s zijn
Persoonlijk vind ik het vooralsnog niet heel erg spannend.quote:Ramstein Air Base confirms unauthorized drone activity earlier this month
Drone flights were detected in the dark and around dusk, according to the Rheinland-Pfalz police, who were unable to provide the number of drone flights due to varying reports.
Er waren mensen die planeten rapporteerden als drones.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 21:04 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik ben ook van mening dat het vooral massa hysterie is. De "waarnemeningen" worden vooral gedaan als het donker is, zelfs de Starlink treintjes en airliners worden aangezien voor drones.
[ afbeelding ]
Ik las wat andere berichten en idd het zou ook zomaar lariekoek of hobbyisten kunnen zijn daar.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 21:44 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik ken Ramstein AFB aardig goed, kom daar regelmatig en die hebben daar echt geen uitgebreid anti-drone systeem staan. Maar goed, het zijn wederom waarneming bij donker.
[..]
Persoonlijk vind ik het vooralsnog niet heel erg spannend.
Zoals die voormalige gouverneur die letterlijk sterren aanzag voor drones en er over ging roeptoeteren:quote:Op zaterdag 4 januari 2025 21:52 schreef Ulx het volgende:
[..]
Er waren mensen die planeten rapporteerden als drones.
In Duitsland ook in de buurt van Rheinmetall en BASF, naast Rammstein.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 22:05 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik las wat andere berichten en idd het zou ook zomaar lariekoek of hobbyisten kunnen zijn daar.
Wel raar dat als er dan echt ongewenste drones boven vliegen dat ze die niet kunnen uitschakelen.
Zelfs Schiphol heeft die dingen.
quote:U.S. military confirms drone sightings at air base in Germany
By Andreas Rinke and Rachel More
December 13, 20245:01 PM GMT+1Updated 22 days ago
BERLIN, Dec 13 (Reuters) - Drones were spotted flying over the U.S. air base at Ramstein in Germany in early December, a spokesperson for the U.S. Air Force said on Friday.
There were "no impacts to base residents, facilities, or assets," the spokesperson said. "In concert with host nation authorities, we continue to monitor the airspace to ensure safety and security of the community."
A security source told Reuters that German authorities had not traced the operators of the drones, but had ruled out the possibility that the drones were operated by amateurs.
The drone sightings over Ramstein were first reported by German news magazine Spiegel, which said a report by German security authorities had flagged a number of unexplained drone sightings over the base in the evening hours of Dec. 3 and 4.
Spiegel said drones were also sighted over locations belonging to German arms manufacturer Rheinmetall and chemicals group BASF
"The safety of BASF sites is our top priority," a company spokesperson said in an emailed statement. "We therefore keep an eye on suspicious activities at all times and work closely with the relevant security authorities."
Rheinmetall, which is working with Ukraine and its European supporters to supply Kyiv with weapons, did not immediately respond to an emailed request for comment.
Drones have been spotted flying over strategically important facilities in Germany in recent months, including a liquefied natural gas (LNG) terminal in Brunsbuettel close to the North Sea. Prosecutors were investigating that incident on suspicion of "agent activity for sabotage purposes".
German intelligence chiefs have warned that the country's support for Ukraine in its war with Russia makes it a target for possible sabotage attempts, with recent security incidents at military barracks raising alarm further.
Wat heeft Schiphol precies dan?quote:Op zaterdag 4 januari 2025 22:05 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik las wat andere berichten en idd het zou ook zomaar lariekoek of hobbyisten kunnen zijn daar.
Wel raar dat als er dan echt ongewenste drones boven vliegen dat ze die niet kunnen uitschakelen.
Zelfs Schiphol heeft die dingen.
quote:Op zaterdag 4 januari 2025 22:10 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Zoals die voormalige gouverneur die letterlijk sterren aanzag voor drones en er over ging roeptoeteren:
[ x ]
En toch heeft alleen zijn tweet er alweer voor gezorgd dat meer mensen denken dat er echt drones rondvliegen en de overheid iets tegen hen van plan is. Het is een niet te winnen gevecht.
Zo'n netwerk hoeft ook niet op te vallen. Dit was feb. vorig jaar nieuws:quote:Op zaterdag 4 januari 2025 21:44 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik ken Ramstein AFB aardig goed, kom daar regelmatig en die hebben daar echt geen uitgebreid anti-drone systeem staan. Maar goed, het zijn wederom waarneming bij donker.
[..]
....(knip)
Inventief van Oekraine, maar wil niet zeggen dat Russen niet iets soortgelijks ontwikkeld hebben, of aan het ontwikkelen zijn.quote:De Oekraïense luchtverdediging maakt gebruik van een netwerk van duizenden akoestische sensoren om overvliegende Russische kamikazedrones te detecteren en te lokaliseren, aldus The War Zone. Het microfoonnetwerk vormt een relatief goedkope, maar effectieve aanvulling op een app die burgers kunnen gebruiken om overvliegende drones te melden. Het Amerikaanse leger ziet veel potentieel in deze technologie.
Netwerk van microfoons
De akoestische sensoren, verspreid over het hele land, vormen een onzichtbaar net dat ontworpen is om de karakteristieke geluiden van naderende drones op te vangen. Dit systeem stelt de Oekraïense verdediging in staat om vijandige UAV’s (Unmanned Aerial Vehicles) te identificeren lang voordat deze hun doelwit kunnen bereiken. Het principe is even eenvoudig als geniaal: de microfoons pikken het geluid op van de motoren van de drones, waarna deze gegevens worden gebruikt om hun locatie en beweging te volgen.
Elk sensorstation bestaat uit een microfoon die gekoppeld is aan een smartphone. De microfoon is speciaal ontwikkeld om omgevingsgeluid op te vangen en te versterken. Naar verluidt zijn er 6.000 van dergelijke sensorstations opgesteld in Oekraïne, die onder andere het kenmerkende geluid van de Shahed 136 kamikazedrone uitstekend kunnen detecteren.
Dat is detectie. Het ging om anti-drone maatregelen. Detectie is niet heel ingewikkeld.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 22:36 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Zo'n netwerk hoeft ook niet op te vallen. Dit was feb. vorig jaar nieuws:
[..]
Inventief van Oekraine, maar wil niet zeggen dat Russen niet iets soortgelijks ontwikkeld hebben, of aan het ontwikkelen zijn.
Origineel op warzone
https://www.twz.com/land/(...)ng-drones-in-ukraine
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |