SymbolicFrank | vrijdag 20 december 2024 @ 11:41 |
Bron Business Insider Bron. | |
SymbolicFrank | vrijdag 20 december 2024 @ 11:49 |
Zeker, dat zal ik ook niet ontkennen. En dat de focus puur op de aandelenkoers ligt is ook niet ongebruikelijk. Maar de balans is flink doorgeslagen van winst maken naar de beurskoers hypen. En nu dus door zeggenschap in de nieuwe regering te kopen. Het heeft steeds minder met goede producten te maken. Dus aan de ene kant jammer als je bent uitgestapt omdat je dat ook zag, aan de andere kant is het schip door al die vreemde stuurbewegingen nu wel erg aan het zwalken, met weinig uitzicht op herstel en steeds meer afhankelijk van de steun van de regering. De vraag is natuurlijk wel: gaat dat fout, en zo ja: wanneer? | |
epicbeardman | vrijdag 20 december 2024 @ 12:06 |
Je blijft het maar hebben over plek in de (USA?) regering kopen, steun van regering. Maar heb je niet door dat in de EU Tesla auto's ook erg populair zijn? bijna elke Noor heeft er 1 voor de deur staan. Het lijkt er gewoon op dat je het Elon Musk niet gunt omdat hij voor "Trump zijn winst" heeft "gezorgd" terwijl dit natuurlijk helemaal niet waar is. Of dat Elon een andere mening heeft dan een specifieke kant van stemmers. Toen Elon Musk Twitter kocht riepen alle haters nog nou succes met een dood platform en als Trump dan heeft gewonnen heeft Elon Musk dan is het in eens toch hij geweest die voor Trumps winst heeft gezorgd, en tevens in eens al zijn successen uit Trump's administratie komen terwijl hij de afgelopen 4 jaar niet eens aan de macht was of dan wel nu aan de macht is. Trump had het trouwens in 2016-2020 tijdens zijn periode helemaal niet zo op Elon Musk, die was toen nog een democraat en hadden users zoals Starhopper nog Elon Musk usericons, maar dat was snel veranderd nadat de democraten hem hebben weggepest. Het blijft maar over de politiek gaan, daar zit volgens mij ook het pijnpunt. Je kan ook naar Biden kijken die in de afgelopen 4 jaar met een budget van 8.5 miljard maar 8 laadstationnen heeft weten te plaatsen in Amerika, terwijl Tesla en Elon Musk er honderden dan wel niet duizenden Tesla Superchargers over Amerika plaatst. Waarom zijn de democraten/liberalen/linksdenkende in eens anti vergroening en haten ze op elektrificatie van auto's en innovatie? ze zijn in eens ook pro-war en pro-Cheneys/Bushes. Het is alsof de wereld is omgedraaid waar republikeinen/rechtsdenkende pro-elektrificatie zijn en anti-war. Rare wereld tegenwoordig. | |
SymbolicFrank | vrijdag 20 december 2024 @ 12:15 |
Verheerlijken en haten zijn niet de enige mogelijkheden. Je kunt ook gewoon proberen objectief naar de feiten te kijken. En Tesla verdient meer aan certificaten en overheidssubsidies voor elektrische auto's (tussen de 2000 en 7500 op de aanschaf in de VS en overal belastingvoordeel) dan aan de feitelijke verkoop. Zonder die twee dingen zouden ze geen winst maken. Ze waren gewoon de eerste met een elektrische auto die niet reed als een golfkarretje, maar als een raket. En ze zagen het voordeel van een groot oplaadnetwerk neerzetten. Dat hebben ze goed gedaan. | |
epicbeardman | vrijdag 20 december 2024 @ 12:22 |
![]() Is dat juist niet een motivatie voor andere bedrijven in de autobranche om dezelfde strategie te gaan volgen als Tesla? of te gaan innoveren zoals Elon Musk en zijn bedrijf doet. Waarom zijn Volvo, VW groep en andere grote merken niet zo slim om hier ook hen winst mee te maken en bevinden al deze auto bedrijven zich nu in slecht weer? Valt trouwens wel op dat die extreme bedragen onder Biden's administratie zijn verstrekt en helemaal niet onder Trump. Daarnaast vraag ik mij af waarom het problematisch is dat hij subsidie krijgt om het klimaat te redden, daar zijn alle linkse partijen toch voor? om het klimaat te redden van ons belastinggeld. Don't hate the player, hate the game. Daarnaast zijn het de BYD's/NIO's/Xpengs/Zeekr die daadwerkelijk Chinese staatssteun krijgen en hier de markt overspoelen met aliexpress achtige auto's. Daar hoor je niemand weer over. | |
epicbeardman | vrijdag 20 december 2024 @ 12:34 |
Wat ook vergeten wordt is dat merken zoals Volvo en Duitse premium merken zoals VW groep fabrieken plaatsen in "goedkope labour" landen zoals Mexico/Brazilie/China terwijl Tesla gewoon netjes fabrieken bouwt in Europa/USA en zodoende mensen hier mogelijkheden bied om hen leven/carrires te verbeteren met goed betaald werk. Tesla heeft ook tal van vacatures vacant staan in Nederland met modale dan wel bovenmodale salarissen, al die werknemers hier dragen ook weer bij aan de Nederlandse economie. Zelfde geldt voor de fabrieken in Duitsland of alle medewerkers in Europa die service verlenen. Wat pas echt veel klimaatproblemen oplevert is dat Volvo's tegenwoordig niet meer in Zweden worden gemaakt maar in China, en vanaf daar via stinkende boten naar Europa worden verscheept.
[ Bericht 2% gewijzigd door epicbeardman op 20-12-2024 12:40:58 ] | |
SymbolicFrank | vrijdag 20 december 2024 @ 12:37 |
Kijk, hier ben ik het mee eens. De westerse markt was eerder verzadigd dan verwacht, waardoor de andere fabrikanten niet de tijd hebben gehad een goede naam op te bouwen en ze de ontwikkelkosten niet terug kunnen verdienen. Zelfs de EU wet die vanaf 2035 brandstofauto's verbied staat nu op losse schroeven, omdat naar verwachting de Chinezen daar het meeste van gaan profiteren. Wat bijvoorbeeld Volvo en Scania wel goed hebben gedaan zijn de elektrische vrachtwagens. Veel beter dan die van Tesla en gek genoeg door het uitstekende oplaadnetwerk in Europa heel bruikbaar. Er staan bijvoorbeeld overal wel veel Tesla Superchargers, maar dat zijn oude modellen die zelden met meer dan 80 kW kunnen laden, wat tegenwoordig toch wel erg weinig is, zeker voor vrachtwagens. En ook Mercedes is goed aan de weg aan het timmeren. Zij hebben ook het enige full self-driving systeem, waarbij Mercedes opdraait voor de schade als er wat fout gaat. Het werkt nu alleen nog op een aantal snelwegen in Californi, maar zij maken wat dat betreft meer meters dan Tesla. De Chinezen hebben ook wel veel staatssteun gehad, maar ondertussen hebben ze een groot deel van de markt overgenomen. Niet alleen kwantitatief, door gewoon veel auto's te verkopen, maar ook kwalitatief: zij komen met de meeste innovatie. Ook maken ze verreweg de meeste onderdelen. Tesla is dus wel het bekendste merk, maar ze lopen tegenwoordig op alle vlakken achter. | |
SymbolicFrank | vrijdag 20 december 2024 @ 12:39 |
De helft van alle Tesla's worden ook in China gemaakt. Dus wat dat betreft is het lood om oud ijzer. | |
epicbeardman | vrijdag 20 december 2024 @ 12:50 |
Tesla loopt echt niet achter op de technologie en zeker niet als je ze vergelijkt met Chinese troep, niemand in USA/Europa staat te springen op een rijdende spyware systeem. Die alles tracked en waarschijnlijk zelfs afsluisterd wat er in auto's gezegd worden. Geen enkele CEO zou zich in zo'n rijdende infiltratie auto moeten bevinden als hij/zij zichzelf of het bedrijf serieus neemt, je zal ook nooit Amerikaanse of Europese politici of leiders zien rijden in Chinese spyware auto's. Er hoeft maar iets te gebeuren zoals dat China,Taiwan aanvalt en die hele Chinese automarkt ligt op zijn kop. Maar dit is ook mijn punt toch? Tesla heeft de automotivebranch laten ontwikkelen en forceert ook duitse premium merken te laten ontwikkelen en te innoveren. Maar als je de reviews checked is het juist Tesla die floreert de laatste maanden en periodes. Waar model 3's zelfs beter presteren dan wel gelijk op een racetrack als een BMW M3, soms wordt er vergeten dat ze bij Tesla ook niet stil zitten en ze ook nog continue aan het verbeteren zijn, kijk alleen maar naar de software die elke maand weer updates krijgt. Ze streven naar perfectie, daar is niets mis mee. Ook de verbetering van de accupakketten en innovatie om straks accupakketten met minder benodigde grondstof te ontwikkelen, alles maar ook alles wat Tesla doet is nog optimaler resultaat neerzetten, wat de mensheid letterlijk naar voren boost. Zonder Tesla had de automotive branch nog steeds in de Olie lobby gezeten en had VW groep weer lopen sjoemelen met emissie resultaten zoals ze bij de VW Dieselgate hebben gedaan. | |
SymbolicFrank | vrijdag 20 december 2024 @ 13:02 |
Tesla traint de AI in hun auto's met de beelden van de rondrijdende auto's. Alles wat de camera's zien gaat dus naar Tesla. Zo ook de camera's die naar binnen kijken, die er zitten om de bestuurder in de gaten te houden. De werknemers van Tesla lieten elkaar de pikante filmpjes van hun klanten zien. Dus ook daarmee was Tesla koploper ![]() De accupakketten van Tesla zijn uitstekend, gek genoeg omdat ze gewoon de beste en meest gangbare (Panasonic) staafcellen gingen gebruiken. Die zijn groot en zwaar, maar heel degelijk en slijten maar langzaam. Er is veel onderzoek naar nieuwe accu's, maar die ouderwetse accu's zijn toch moeilijk te overtreffen. Je hebt tegenwoordig goedkopere, of minder brandbare, maar die hebben ook een lagere capaciteit. En je kunt ze in zakjes doen (zoals in telefoons) in plaats van in metalen cilinders, maar dan heb je weer geen plaats voor de koeling en verwarming van die accu's. Het gaat dus minder snel dan je zou denken en veel fabrikanten die eerst wel grote telefoonaccu's gebruikten zijn daar van teruggekomen. | |
epicbeardman | vrijdag 20 december 2024 @ 13:02 |
Ja maar 20-30% daarvan gaat naar export van de gemaakte auto's in Chyna door Tesla, de bijna 600,000 Tesla's blijven in het land voor de chinese gebruikers. Je ziet dat de export ook naar beneden gaat bij Tesla. Volvo heeft geen fabrieken meer in Europa kijk maar op wiki. Ze hebben nog wel een fabriek in USA's goedkoopste staat South Carolina waar maar 1500 FTE werkt. En hier sluiten VW groep in Europa ook al fabrieken om alles te oursourcen naar low-wage landen. | |
SymbolicFrank | vrijdag 20 december 2024 @ 13:06 |
Ja, dat klopt. De race naar de bodem. De consument kijkt eerst naar de prijs en er moet zoveel mogelijk winst gemaakt worden. Daarom is het ook zo moeilijk om iets te doen aan het klimaat en milieu: dat kost geld. Daar zijn we zelf schuld aan, door gewoon voor de goedkoopste te gaan. | |
epicbeardman | vrijdag 20 december 2024 @ 13:08 |
Mwa, als dat echt was gebeurd zouden er wel rechtszaken zijn aangespannen in USA waar iedereen voor elke scheet een rechtszaak aanspant. Natuurlijk ga je "ontslagen" en oud medewerkers vinden die rare dingen gaan roepen om het bedrijf in diskrediet te brengen. En daarnaast gebeuren er in elk bedrijf wel rare dingen. Daar kan je Tesla niet voor de schuld geven, wellicht zijn daarom die medewerkers nu wel oud-medewerkers, dat ze zelf ontslagen zijn door dat soort fratsen. Chinese overheid die overal auto's met backdoors en apparatuur onze kant opstuurt voor budget prijzen is waar we echt bang voor moeten zijn. Ze hebben al krakkemikkige software in die auto's, welke vaak niet geupdate wordt of tergend langzaam is. Welke veel security issues hebben, waarom denk je anders dat Huawei of bepaalde merken verbannen zijn? Of dat er geen actieve apparatuur van chinese overheid in onze 4g/5g masten mogen zitten. Net zo goed dat Chinese overheid medewerkers geen iPhone's mogen gebruiken, raad ik iedereen aan met een beetje functie om niet in Chinese spyware auto's rond te gaan rijden. [ Bericht 5% gewijzigd door epicbeardman op 20-12-2024 13:13:25 ] | |
TheFreshPrince | vrijdag 20 december 2024 @ 13:13 |
Dat verhaal van die "8 laadstations" is niet correct, overigens. Dat is vooral onderdeel geworden van politiek gebash.
| |
epicbeardman | vrijdag 20 december 2024 @ 13:17 |
Ja volgens de deb00nk politie sites die daadwerkelijk een pro-Biden agenda draaien, wellicht zullen het er paar meer zijn geweest maar ze hebben wel faliekant gefaald met het BBB project van Biden. Hij had het beter kunnen uitbesteden aan Tesla charging stations. Tesla heeft er ondertussen 60,000+ https://www.tesla.com/supercharger | |
TheFreshPrince | vrijdag 20 december 2024 @ 13:18 |
Blijf een beetje redelijk, niet alles wat op Twitter staat klopt. Het ging om de verkiezingen en dat ging hard tegen hard. Wat zijn Trump z'n ambities voor het laadnetwerk overigens? Tesla heeft daar diverse subsidies voor ontvangen. Wereldwijd, ja. Daar heb je in Boulder of Moose Jaw niet zoveel aan. | |
SymbolicFrank | vrijdag 20 december 2024 @ 13:20 |
Als je een kleurenprinter hebt, is de gele inkt vaak als eerste op, zelfs als je vooral zwart/wit print. Weet je hoe dat komt? Omdat de Amerikaanse regering wil weten met welke printer documenten zijn gemaakt. Verder is het natuurlijk vooral een goede manier om de buitenlandse concurrentie buiten de deur te houden, net zoals met het verbieden van Huawei in de VS. Het is niet zo, dat Tesla en Musk het zo goed met jouw voor hebben. Het is gewoon een bedrijf dat winst wil maken en daar moet alles voor opzij. En Musk wil gewoon de meeste macht. | |
TheFreshPrince | vrijdag 20 december 2024 @ 13:22 |
Ik heb net printlinten voor m'n Star LC20 binnen, ik wens ze veel succes ![]() Er staat voorop wel LC10 maar dat is hetzelfde lint ![]() ![]() | |
SymbolicFrank | vrijdag 20 december 2024 @ 13:26 |
Daar heb ik vroeger ook aardig wat op geprint ![]() | |
epicbeardman | vrijdag 20 december 2024 @ 13:26 |
Je lap tekst die je in quote heb gepost lees je wellicht verkeerd, want het gaat over charging ports daar en niet charging stations. Een Tesla supercharger station heeft namelijk zo 20-30 ports. Als er 10-20 ports zitten op een station dan heb je nog steeds maar 20-30 charging stations verdeeld over 14 staten, als je zo redeneert heeft Tesla miljoenen charging "ports" Dit kan je trouwens ook veel beter uitbesteden aan een private company zoals Tesla, want we weten allemaal hoe de overheid met infrastructuur omgaat en dit nooit zal vernieuwen naar adequate fast-charging ontwikkeling. Kost de overheid alleen maar geld. Daarom is het ook goed om de groenen doelen te halen met subsidies waarvan Tesla gebruik maakt, nogmaals. Don't hate the player, hate the game. Ook andere bedrijven hadden gebruik kunnen maken van deze subsidies, het is niet zo dat alleen Elon Musk hier alleenrecht op heeft, die gebruik maakt van de 2030 agenda maakt die opgesteld is. Ook VW groep had dit kunnen doen, ook BMW of Mercedes, maar die innoveren niet zo hard en snel als Elon's Tesla dat doet. Die lopen al jaren 5 stappen achter. | |
TheFreshPrince | vrijdag 20 december 2024 @ 13:30 |
Je gaat zelf de mist in. Tesla heeft ruim 60.000 Superchargers (ofwel stekkers) verspreid over 6.500 locaties. Het kunnen er iets meer zijn omdat sommige Superchargers 2 stekkers per laadpaal hebben. Geen "miljoenen". | |
epicbeardman | vrijdag 20 december 2024 @ 13:32 |
Ok daar heb je deels gelijk, maar dat maakt Bidens falen niet minder lachwekkend. There are 2,475 Tesla Supercharger stations in the U.S. housing 28,625 Tesla Supercharger ports, according to data collected by the U.S. Department of Energy. En dan Bidens 8.5 miljard dat trots is op 243 ports in 4 jaar uitgerold zijn, wellicht 8-20 laadstationnen ![]() | |
SymbolicFrank | vrijdag 20 december 2024 @ 13:34 |
Dat komt natuurlijk vooral omdat we al 30 jaar een rechtse regering hebben. Die hebben het niet zo op collectieve infrastructuur voor de bevolking, die willen dat het bedrijfsleven er maximaal aan verdient. Of het ook werkt is niet zo spannend. Hoogstens als een grote meerderheid er tegen in het geweer komt, net zoals nu met het kwakkelende elektriciteitsnetwerk. (En dat is natuurlijk ook slecht voor bedrijven.) | |
TheFreshPrince | vrijdag 20 december 2024 @ 13:35 |
Veel van die uitrol gaat tot en met 2030 plaatsvinden. Trump zal straks kunnen pronken met de planning die onder Biden / Buttigieg is uitgerold. Dat geeft niet, zo werkt dat met machtsoverdracht altijd, je krijgt altijd een deel van het werk (en problemen) van je voorganger. | |
epicbeardman | vrijdag 20 december 2024 @ 13:36 |
De aap komt weer uit de mouw hoor, rechts, trump, elon musk. Het gaat jullie allemaal maar om de politiek. De naween van 6 november dreunen nog hard door. | |
SymbolicFrank | vrijdag 20 december 2024 @ 13:37 |
Nee, net niet. We zijn wat dat betreft heel neutraal geweest. | |
TheFreshPrince | vrijdag 20 december 2024 @ 13:37 |
Waar gaat het jou om? Persoonlijke tip: plaats nooit mensen op een voetstuk. | |
Wantie | vrijdag 20 december 2024 @ 13:42 |
Dat gedrag bedoel ik. Ik ben niet uit onvrede ergens heen gevlucht.. Dat zit in jouw verbeelding. | |
epicbeardman | vrijdag 20 december 2024 @ 13:46 |
Er was een hele normale discussie gaande totdat er weer 30 jaar rechtse regering, Trump dit dat gaat nu successen krijgen vanuit Bidens faalplan en dergelijken bijgehaald moesten worden. Dit toont voor mij alleen aan dat jullie hier posten omdat Elon Musk de eigenaar is van Tesla, als het toevallig Bill Gates was geweest waren er vast veel mensen zoals jullie die liepen te pronken met Tesla. Maar omdat jullie het niet eens zijn met Elon's mening is alles van hem in eens slecht. Ik hoef maar op jullie namen te zoeken in de search en de tags "Trump" of "Elon" en de afgelopen jaar te bekijken en ik vindt allemaal negatieve opmerkingen over hen. Het is wel duidelijk ja. Het zijn persoonlijke vetes. | |
epicbeardman | vrijdag 20 december 2024 @ 13:48 |
![]() Beetje dit idee, toen Elon Musk nog democraat was en stemde liepen alle liberalen en linkse mensen met hem weg. Nu is dat snel 180% graden gedraaid. Wel grappig trouwens dat het hier altijd maar over politiek moet gaan en Elon zelf. Terwijl op tweakers forum het Tesla topic het grootste MOB topic in geschiedenis is geworden en niemand het over Elon heeft maar over zijn top auto's https://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/49 https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2185826/last IT'ers die geld hebben gaan heel goed op dit soort auto's, en ondanks dat ze wellicht het niet eens zijn met Elon kunnen zij wel rationele beslissingen nemen i.p.v. emotionele. Op mijn werk zijn de Tesla's ook niet aan te slepen. Geen enkel normaal persoon associeert auto's met een eigenaar, alleen emotionele opgekropte mensen die de waarde niet herkennen van Tesla's. Ik weet niet eens wie de baas is van BMW, boeit mij ook niet. Weet wel dat het fijne auto's zijn namelijk en dat is het belangrijkste. Niet over wat voor tweets de BMW baas maakt. Het internet is geen weerspiegeling van de samenleving, dat zien we wel aan de verkiezingen. Net zoals LGBTQI schreeuwers online weet de gemiddelde Tesla koper niet eens wie Elon Musk is, of ja wellicht wel eens van gehoord maar weten echt niet wat hij allemaal op "X" post. [ Bericht 19% gewijzigd door epicbeardman op 20-12-2024 14:06:07 ] | |
Wantie | vrijdag 20 december 2024 @ 14:05 |
Waarom doe jij dat dan wel? | |
epicbeardman | vrijdag 20 december 2024 @ 14:07 |
Omdat ik niet normaal ben, ik ben net zoals jij iemand die op het internet zit. Veel mensen weten niet eens wat er allemaal afspeelt en het internet is geen weerspiegeling van de samenleving. Vraag eens een van de duizenden Tesla rijders wat ze van Elon Musk vinden, die geven echt helemaal niets over hoe of wat hij post op "X" hoor. Die weten niet eens dat hij eigenaar is van X waarschijnlijk. | |
CoolGuy | vrijdag 20 december 2024 @ 14:14 |
Ik weet wel degelijk wie Elon Musk is. Maar wat hij verder doet of denkt heeft geen invloed in op wat ik van zijn auto's vind. I don't care. 'Oehhh ik wil geen Tesla rijden omdat Elon gisteren A postte op X.' So fucking what? Vind ik het tof wat Elon voor elkaar heeft gekregen met de bedrijven die hij heeft. Zeker. Vind ik Elon een rare snuiter? Zeker. Die dingen kunnen allemaal gewoon naast elkaar bestaan. | |
epicbeardman | vrijdag 20 december 2024 @ 14:15 |
![]() ![]() Als mensen echt wisten wie Elon Musk is of wat hij uitspookt op internet of "zichzelf in de USA regering" koopt dan zouden de verkoopcijfers toch niet stijgen? Of zijn al deze Tesla kopers "rechts-extremisten" en wel knap dat "domrechts" zo veel inkomen hebben dat ze al deze auto's kunnen betalen. | |
epicbeardman | vrijdag 20 december 2024 @ 14:15 |
Same, zo sta ik er ook in. Elon is ook een autist en weirdo maar tja dat hoort er ook beetje bij. Dat maakt hem juist ook zo leuk. | |
nils7 | vrijdag 20 december 2024 @ 14:43 |
Ik heb een issue met de titel, hij noemde zichzelf Technoking, geen techbro | |
SymbolicFrank | vrijdag 20 december 2024 @ 16:52 |
Ik denk niet dat ik dat nog kan wijzigen, daar heb je een mod voor nodig. | |
Wantie | zondag 22 december 2024 @ 07:38 |
https://www.autoblog.nl/n(...)ze-vervangen-6996676 Dat is best heftig. Aangezien het tot nu toe onverkochte Cyber trucks overkomt, zou dit wellicht ontstaan doordat de batterij lange tijd ongebruikt is? | |
Basp1 | zondag 22 december 2024 @ 07:52 |
Ook tesla heeft in china fabrieken en in 2026 moet iets in Mexico openen. Dat jij dit weer bewust vergeet te vertellen grenst wel aan erg doorzichtige propaganda. ![]() | |
Kleffe_Dop | woensdag 1 januari 2025 @ 22:10 |
![]() ![]() | |
Gremen | woensdag 1 januari 2025 @ 22:29 |
Cybertruck ontploft voor hotel Trump. Ongeluk of tot ontploffing gebracht? Ziet eruit als vuurwerk ![]() | |
Wantie | woensdag 1 januari 2025 @ 22:34 |
Misschien ingedeukte accucellen die ontploffen? Ik denk niet dat dit goed is voor imago van de cybertruck. Maar het hoeft geen defect geweest te zijn. Edit: Ik zie nu berichten dat het mogelijk om mortieren in de auto gaat. Die begonnen te roken, waarna de ontploffing kwam. Mogelijk dus een ongeval met vuurwerk. [ Bericht 11% gewijzigd door Wantie op 01-01-2025 22:51:00 ] | |
TheFreshPrince | woensdag 1 januari 2025 @ 23:15 |
Ja, iig iets in de auto. De accu ligt veel lager en bij een probleem zou je eerst rook van onder / zijkant van de auto zien komen. Omdat het een Tesla is vr een Trump tower, denk ik op zich aan een aanslag / vage zelfmoordpoging. | |
TheFreshPrince | woensdag 1 januari 2025 @ 23:32 |
Dit voorspelt niet veel goeds voor 2025 ![]() ![]() | |
Gremen | woensdag 1 januari 2025 @ 23:33 |
![]() | |
VEM2012 | donderdag 2 januari 2025 @ 07:26 |
Een cybertruck voor Trump tower… dan is defect de minst logische optie… | |
Dutch_view | donderdag 2 januari 2025 @ 10:14 |
Het lijkt op een soort zelfmoordaanslag van de bestuurder volgens CNN: https://edition.cnn.com/2(...)las-vegas/index.html Politie prijst de sterkte van de Cybertruck. Een omstander nabij raakte niet gewond en ook de deuren van het hotel zijn onbeschadigd De accu van de auto zelf is ook gewoon intact. Dit zal de laatste keer zijn dat een terrorist een Cybertruck probeert op te blazen ![]() [ Bericht 5% gewijzigd door Dutch_view op 02-01-2025 10:35:21 ] | |
TheFreshPrince | donderdag 2 januari 2025 @ 10:54 |
Doet me denken aan deze ![]() Bekijk deze YouTube-video | |
Kapitein_Scheurbuik | donderdag 2 januari 2025 @ 11:22 |
Zal wel weer een linkswappie zijn. | |
Wantie | donderdag 2 januari 2025 @ 12:23 |
Die kunnen geen cybertruck betalen ![]() | |
TheFreshPrince | donderdag 2 januari 2025 @ 12:42 |
Het schijnt zo te zijn dat het een gehuurde Cybertruck was (via "Turo"), net als die van die andere aanslag met die pick-up. | |
loveli | donderdag 2 januari 2025 @ 12:56 |
Bekijk deze YouTube-video Edit: Of je bladert 1 pagina terug en ziet dat je niet de eerste bent ![]() | |
TheFreshPrince | donderdag 2 januari 2025 @ 12:58 |
"Great minds think alike". Ofzoiets... | |
loveli | donderdag 2 januari 2025 @ 12:59 |
Een BMW-rijder! 3 toursb in Afghanistan. Draad: | |
Perrin | vrijdag 3 januari 2025 @ 10:48 |
Idd. | |
michaelmoore | vrijdag 3 januari 2025 @ 11:11 |
Bekijk deze YouTube-video | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 3 januari 2025 @ 11:51 |
Het was een militair. Net als die andere aanslag. Dat zijn over het algemeen geen linkswappies. | |
Dutch_view | vrijdag 3 januari 2025 @ 12:11 |
Waar totaal niet over wordt gesproken is de sprong in Tesla Energy Storage. Ruim 4 GWh meer dan Q3, resulterend in een extra bruto winst van ongeveer 400 miljoen dollar. Deze maand komt de nieuwe Megafactory Shanghai online voor Energy Storage. Goed voor zo'n 40 GWh per jaar. Die kleine daling in autoverkopen zal denk ik snel weer vergeten zijn zodra de vernieuwde Model Y zijn intrede doet en erna het goedkopere model waar we eigenlijk nog erg weinig van weten behalve dat hij in de eerste 6 maanden van dit jaar zal komen. De quote van het item 'Groei van Tesla stokt' is wat mij betreft verre van waar. | |
TheFreshPrince | vrijdag 3 januari 2025 @ 12:25 |
Media kijken niet verder dan "auto's" want ze zien Tesla als een autofabrikant. Aan de andere kant is dat op dit moment nog wel het overgrote deel van de omzet en winst, dus ook weer niet helemaal onbegrijpelijk. Maar energy kan heel groot worden, robots en AI ook. | |
michaelmoore | zaterdag 4 januari 2025 @ 08:36 |
Tesla's second Shanghai factory: a new record of "Tesla speed" in China megapacks Bekijk deze YouTube-video | |
Digi2 | zaterdag 4 januari 2025 @ 14:42 |
Bekijk deze YouTube-video | |
Peppert | zaterdag 4 januari 2025 @ 16:14 |
Dat is geen Tesla speed. Dat is de speed van de Chinese constructiewerkers die de megapack factory hebben opgetuigd in 7 maanden. Ik heb extreem veel respect voor Musk en wat die allemaal heeft bereikt maar deze snelheid komt niet op zijn naam te staan. | |
Perrin | zaterdag 4 januari 2025 @ 22:39 |
Stukje incel-extremisme idd. | |
Wantie | zondag 5 januari 2025 @ 03:11 |
En incel-reacties... | |
Digi2 | woensdag 8 januari 2025 @ 11:25 |
| |
Nober | dinsdag 14 januari 2025 @ 11:43 |
| |
Weird- | dinsdag 14 januari 2025 @ 14:07 |
Is alvast om Musk te helpen met het reduceren van overheidskosten | |
nils7 | dinsdag 14 januari 2025 @ 19:41 |
Morgen, of overmorgen (hangt van de wind af) komt m’n star link binnen. Nog dieper in de reet van Ome Elon | |
TheFreshPrince | dinsdag 14 januari 2025 @ 21:13 |
Als de overheid niet meebetaalt kunnen ze ook geen eisen stellen. Tesla rolt het toch wel uit. | |
SymbolicFrank | dinsdag 14 januari 2025 @ 22:10 |
"Tesla" is een scheldwoord aan het worden, puur omdat Musk de baas is. | |
TheFreshPrince | dinsdag 14 januari 2025 @ 22:14 |
Dat wel. Maar ze gaan wel gewoon verder met wat ze doen. Het verandert weinig aan de plannen. | |
Digi2 | dinsdag 14 januari 2025 @ 22:46 |
Bekijk deze YouTube-video Global EV sales jump 25% in 2024 as China increases global lead | |
nils7 | dinsdag 21 januari 2025 @ 11:21 |
Misschien toch terug sturen 🫣 | |
George_of_the_Jungle | dinsdag 21 januari 2025 @ 11:29 |
Tesla en Musk willen subsidies voor EV toch afschaffen? | |
George_of_the_Jungle | dinsdag 21 januari 2025 @ 11:31 |
Zat laatst naar een nieuwe auto te kijken, huidige is een id.4 en die bevalt goed. Die id.4 en Tesla kwamen bovenbrijven, maar op dit moment geen zin om geld naar Musk te brengen, dus wordt geen Tesla. Bij een maat van mij hetzelfde, Tesla viel om dezelfde reden af. Andere maat heeft ruim een jaar geleden een Tesla gekocht, en wilt er nu eigenlijk vanaf. | |
CoolGuy | dinsdag 21 januari 2025 @ 11:32 |
Auto is top, ik heb geen boodschap aan de eigenaar van het bedrijf. | |
VEM2012 | dinsdag 21 januari 2025 @ 12:22 |
Een ID4 gaan rijden omdat je per s geen Tesla wil. Dat is zelfkastijding... | |
George_of_the_Jungle | dinsdag 21 januari 2025 @ 12:46 |
Meer ruimte, vergelijkbaar bereik, bevalt goed, dus waarom veranderen? | |
michaelmoore | dinsdag 21 januari 2025 @ 23:23 |
Bekijk deze YouTube-video | |
VEM2012 | dinsdag 21 januari 2025 @ 23:40 |
De Model Y is groter, heeft meer range, laadt sneller, veel betere software, rijdt beter, veel sneller… Maar ieder zijn ding. | |
OmniRocket | dinsdag 21 januari 2025 @ 23:40 |
Skoda Enyaq is de betere ID4 | |
SymbolicFrank | woensdag 22 januari 2025 @ 00:21 |
Praat met je portemonnee. Zolang mensen psychopaten geld geven, gaan ze alleen erger worden. En met een half biljoen kunnen ze veel schade aanrichten. Maar veel mensen juichen dat toe. | |
VEM2012 | woensdag 22 januari 2025 @ 00:30 |
Musk is een apart figuur, maar geen psychopaat. En dat niet alleen: hoeveel spullen komen uit China bij jou thuis. Ook niet heek erg fris. | |
LXIV | woensdag 22 januari 2025 @ 00:41 |
Ben wel short op Tesla. Iets wat ik zelden doe en waarmee ik nooit verloren heb. Musk is gewoon te raar en wispelturig, consumenten keren zich af, de marketcap is groter dan die van alle Duitse fabrikanten en de koers is zonder echte reden verdubbeld | |
George_of_the_Jungle | woensdag 22 januari 2025 @ 09:40 |
Maar die is ook een stuk duurder. En die range, meer dan wat we nu hebben hebben we eigen niet nodig. We hebben een kleintje, dus moeten toch elke paar uur stoppen. En laadsnelheid...ik heb eigenlijk nog nooit ergens meegemaakt dat de auto op zijn max laadde. 350 kWh laadpaal, auto kan 175 kWh aan, en laadt toch maar op 50-70 kWh. En laden ook bijna alleen thuis op, alleen op vakantietrips niet, en dan is tijd ook niet zo'n issue. Gewoon een beetje plannen. Om van het eiland af te komen bijv gaan wel meestal door de tunnel. Daar kunnen we prima naar toe rijden in een ruk en moet je een uur vantevoren zijn, dus laden we daar op de parkeerplaats (en daar kun je nu ook op de tesla-laders laden), dan nog een keer laden ergens in Belgi, wat we meestal doen tijdens eten in een restaurant, en daarna door naar familie in NL. Heb wel in een Tesla gereden maar was niet echt onder de indruk eigenlijk, misschien heb ik toen de software niet helemaal ervaren. | |
George_of_the_Jungle | woensdag 22 januari 2025 @ 09:41 |
Was helaas geen optie, anders was dat een goede kanshebber ja. | |
SnertMetChoco | woensdag 22 januari 2025 @ 09:57 |
[ Bericht 53% gewijzigd door SnertMetChoco op 22-01-2025 10:05:28 ] | |
Digi2 | woensdag 29 januari 2025 @ 00:30 |
Bekijk deze YouTube-video EV buyers will choose Chinese EVs over Tesla due to Elon Musk says study Liever een chinese EV dan een Tesla ![]() Lijkt me een beetje van de regen in de drup, van de Titanic in de Lusitania ![]() | |
Wantie | woensdag 29 januari 2025 @ 04:50 |
Ach, ik zie Xi Ping geen extreemrechts gedachtengoed verspreiden in Europa. Bovendien komen veel producten reeds uit China. Waarom dan geen autos's? | |
VEM2012 | woensdag 29 januari 2025 @ 08:09 |
Als je werkelijk denkt dat China moreel boven Elon staat, dan heb je heel weinig meegekregen van wat er in de wereld gebeurt. Maar zo zie je maar hoeveel mensen hersenloos achter media hetzes aanlopen. | |
MissButterflyy | woensdag 29 januari 2025 @ 08:25 |
Waarom ga je er van uit dat die mensen een stomme keuze maken en niet zelf kunnen nadenken? Vrijheid van meningsuiting en het zelf maken van keuzes; belangrijk toch? Arme Elon, slachtoffer van de mediahetze. Het overkomt hem toch zomaar allemaal. Snap er niks van. ![]() | |
Wantie | woensdag 29 januari 2025 @ 13:06 |
Ik loop niet achter de media aan. Dat hoeft ook niet met Musk. | |
CoolGuy | woensdag 29 januari 2025 @ 13:13 |
Ik loop sowieso nergens achteraan. Ik rij. In een Tesla. ![]() | |
Ulx | woensdag 29 januari 2025 @ 13:14 |
Musk is Tesla, Tesla is Musk. Dat is zoals Musk het merk groot heeft weten te maken. Knap gedaan, maar dit is andere kant van de medaille. Dit geeft aan hoe giftig de naam Musk is geworden en dus ook dat Musk een risico is voor bedrijven waaraan hij meedoet. | |
Basp1 | woensdag 29 januari 2025 @ 13:32 |
Tja Elon die had gewoon niet zo dom met een herhaalde armbeweging moeten doen. Zoals onze maxima met wat reflectie na wat geblunder ooit zei hij is een beetje dom geweest. Maar dat zien we Elon of Trump over elon weer niet zeggen. ![]() | |
michaelmoore | vrijdag 31 januari 2025 @ 11:03 |
Tesla moet niet gaan denken dat ze met de Optimus het monopoly in de robotindustry in handen heeft , dat gaat een gigantische vechtmarkt worden https://www.scmp.com/tech(...)ght-spring-gala-show UNITREE shop Bekijk deze YouTube-video [ Bericht 17% gewijzigd door michaelmoore op 31-01-2025 11:16:10 ] | |
SymbolicFrank | vrijdag 31 januari 2025 @ 12:07 |
Laat ze eerst maar eens een robot maken die ook echt kan strijken. Dus zelf uit de mand halen, plat neerleggen / over de strijkplank trekken en dan strijken. Veel succes. Als dat gelukt is mag je ze er ook voor verkopen. Poetsen, nog zo'n leuke. Het is wel heel makkelijk om te zeggen dat ze gaan helpen in het huishouden, maar dat hebben we al voor een groot deel geautomatiseerd. Wasmachine, afwasmachine, magnetron, stofzuiger, enzovoorts. Als je een robot gaat maken die ook kan stofzuigen heeft een humanode robot alleen nut als hij ook al die andere dingen kan doen. Dus het is dan helemaal stom om te verwachten dat we straks voor iedere taak een andere humanode robot hebben. Als je een robot wil laten stofzuigen, maak dan een zelfrijdende stofzuiger. En die hebben we al. Als je een kookrobot wilt, combineer dan een keukenmachine met een combioven en laat dat ding piepen als de gebruiker er het volgende ingredint in moet gooien. In Japan hebben ze die vast ook al. Die strijkrobot word steeds minder nodig omdat je steeds minder kleding nog heet mag wassen / drogen. Veel mensen hebben daar gewoon een werkster voor. Veel praktischer en goedkoper. | |
michaelmoore | vrijdag 31 januari 2025 @ 12:10 |
waarom zou een zelflerende robot dat niet kunnen , als jij het wel kan ? k denk dat jij een robot nog als een machine ziet https://youtube.com/shorts/zS6vNNW5bEo?si=4RGXBRgIsV6MkKoR | |
SymbolicFrank | vrijdag 31 januari 2025 @ 12:14 |
Het is te random, je kunt hem niet voor alles een voorbeeldje laten zien. Pingpong is prima te automatiseren, huishoudelijk werk niet. | |
michaelmoore | vrijdag 31 januari 2025 @ 14:02 |
een self learning robot zou alles moeten kunnen weten en leren wat jij ook zou moeten kunnen en weten Ik heb liever een robot naast mijn bed aan de stekker de hele nacht dan jij ik denk dat de robot beter weet wat mijn hartslag is en bloedwaardes zijn tijdens de nacht dan jij, ook dat ie beter weet wat te doen in geval van failure en het dienstnummer van de spoeddienst niet hoeft op te zoeken | |
SymbolicFrank | vrijdag 31 januari 2025 @ 16:14 |
Dan moet je nog heel lang wachten. Die Tesla "robots" worden nog met een VR headset bestuurd, dus daar moet je al helemaal niets van verwachten. Maar die robot kan niet reageren op onverwachte gebeurtenissen. En hij kan moeilijk voor ieder wissewasje het alarmnummer bellen. Dus als hij niet geleerd heeft wat hij moet doen, dan doet hij niets. Dan lig je daar dood te gaan met die robot naast je bed. Voor de hartslag en bloedwaardes hebben ze gewoon kleine, draagbare apparatuur, waarmee de dokter mee kan kijken en ingrijpen. En die belt die dokter ook op als het fout gaat. Daar heb je heel die robot niet voor nodig. | |
michaelmoore | vrijdag 31 januari 2025 @ 16:23 |
en voor muziek op te slaan hebben ze een bandrecorder bedoel jij | |
voetbalmanager2 | zondag 2 februari 2025 @ 23:00 |
TheFreshPrince | zondag 2 februari 2025 @ 23:15 |
Ze worden getraind met VR-headsets (en op die beelden doel je waarschijnlijk) en ook de aandrijving van ledematen wordt getest met VR-headsets maar er is wel degelijk ruimtelijke AI aan boord en de robots verrichten ook taken zelfstandig. | |
SymbolicFrank | zondag 2 februari 2025 @ 23:22 |
Inderdaad. Heel langzaam en zonder veel ruimte voor verrassingen. Wat we er van zien is allemaal in stage gezet. Maar als jij iets kunt vinden wat laat zien dat ze zelfstandig aan de slag kunnen, dan accepteer ik dat. | |
Wantie | maandag 3 februari 2025 @ 06:03 |
Als ik kijk hoe bewegelijk deze robot is op de Tesla presentatie: die kan zeer zeker ook zelfstandig strijken. Bekijk deze YouTube-video | |
Glazenmaker | maandag 3 februari 2025 @ 08:04 |
De man doet nazi groeten vlak voordat hij AFD ging steunen. Waarom geef je hem nog het voordeel van de twijfel? | |
voetbalmanager2 | maandag 3 februari 2025 @ 19:06 |
| |
TheFreshPrince | maandag 3 februari 2025 @ 19:09 |
Het verbaast me op zich niets, vooral nu ze standaard alleen nog Duitse marsmuziek afspelen. In Zweden en Noorwegen een forse terugloop t.o.v. januari vorig jaar. | |
SnertMetChoco | maandag 3 februari 2025 @ 19:10 |
Dat zal toch niemand verbazen lijkt me? Waar je vroeger een trotse Teslarijder was zou je nu de oren van je kop schamen. Maar goed, maar even aankijken of het ook zo blijft. Mensen hebben een kort geheugen. | |
voetbalmanager2 | maandag 3 februari 2025 @ 19:11 |
Dat is de reden ja. Toch verbaasd het mij wel een beetje. De aankoop van een auto is vooral een persoonlijke keuze en afweging en geen politieke. | |
SnertMetChoco | maandag 3 februari 2025 @ 19:16 |
Geen ander automerk is zo vervlochten met het imago van de voorman. Dat was een voordeel en lijkt nu eerder een nadeel. Ik weet ook niet hozeer je het doen van nazigroeten of de steeds gekkere taal die hij uitsloeg kunt scharen onder "een politieke afweging". Dat normaliseert de boel wel heel erg. Hoe dan ook was dat denk ik niet zo'n issue geweest bij een ander automerk waar dat imago niet zo op de voorgrond staat. | |
Jed1Gam | maandag 3 februari 2025 @ 19:21 |
Dat was de tijd voor Elon, veel mensen willen niet meer in die Nazibakken rondrijden, terwijl ze het voorheen misschien wel coole auto's vonden. | |
Wantie | maandag 3 februari 2025 @ 19:33 |
Mensen kopen vaak ook op basis van imago. En die van Tesla heeft door Musk een flinke deuk opgelopen. | |
George_of_the_Jungle | maandag 3 februari 2025 @ 20:34 |
Maar je neemt het wel mee in de afweging. Hebben wij afgelopen maand ook gedaan. Nieuwe auto uitzoeken, Tesla zat bij de laatste, maar door de inmenging van Musk in de politiek, wordt het geen Tesla. Overigens zou de auto niet in NL gekocht worden. Maat van me in Spanje trouwens ook, die heeft ook vanwege Musk geen Tesla gekocht uiteindelijk. Ben toch wel benieuwd wat voor weerslag dit in de Europese Tesla verkoopcijfers gaat hebben komende maanden. | |
TheFreshPrince | maandag 3 februari 2025 @ 22:07 |
Ik was er vorig jaar van overtuigd dat ik dit jaar de vernieuwde Model Y zou kopen maar gek hoe dat in enkele maanden geheel kan omslaan. | |
TLC | maandag 3 februari 2025 @ 22:27 |
Wat volkswagen was voor hitler is tesla voor musk | |
tjoptjop | maandag 3 februari 2025 @ 22:28 |
De Henry Ford van onze generatie is de Henry Ford van onze generatie geworden | |
voetbalmanager2 | dinsdag 4 februari 2025 @ 00:15 |
Ja, daar kan ik inkomen. Je kiest allereerst een auto uit die past bij de wensen van jezelf en/of de wensen van je familie en die ook binnen je financile mogelijkheden liggen. De reputatie van het merk komt daarna en pas daarna eventueel de reputatie van de eigenaar van dat merk. Musk heeft het alleen zo bont gemaakt dat dat laatste argument ineens zwaarder meeweegt. | |
Richestorags | dinsdag 4 februari 2025 @ 00:20 |
Wat goedkoop zeg. Van alle dingen waarvoor je Musk nader onder de loep kunt nemen, kies jij voor de fophef. | |
Richestorags | dinsdag 4 februari 2025 @ 00:22 |
Ik heb dit echt met verbazing gelezen. | |
Perrin | dinsdag 4 februari 2025 @ 00:39 |
Tesla-showroom in Den Haag beklad met hakenkruizen en leuzen Ook steeds meer kans dat je Tesla beklad wordt. | |
dudewhereismycar | dinsdag 4 februari 2025 @ 00:42 |
Mooi | |
dudewhereismycar | dinsdag 4 februari 2025 @ 00:43 |
Hier precies de zelfde afweging. | |
Ulx | dinsdag 4 februari 2025 @ 00:59 |
Waren dat wel echte leuzen of zijn het gewoon verkeerd begrepen liefdesuitingen? Fuck Off heeft toch ook een beetje een "laten we de liefde bedrijven" betekenis. | |
Glazenmaker | dinsdag 4 februari 2025 @ 07:00 |
Bla bla. Ben wel klaar met mensen die nog steeds met smoesjes voor Elon aankomen zetten. En dat voor zo'n grote fan van Isral. | |
Richestorags | dinsdag 4 februari 2025 @ 08:11 |
Je vraagt je niet af wat ik bedoel als ik zeg dat je op veel meer dingen kritiek kunt hebben dan die makkelijke fophef. Dingen die veel fundamenteler zijn. Dat is niet met "smoesjes voor Elon komen aanzetten". Verdef hilarisch dat je blijft volhouden dat ik een "grote fan van Isral ben". Telkens als ik je vraag dit te onderbouwen, blijft het stil. Wat is berhaupt een groot fan van Isral? Je stelt me teleur. Je hebt meer in je mars dan dit maar als het op dit onderwerp en Isral aankomt begin je blind om je heen te slaan. | |
MissButterflyy | dinsdag 4 februari 2025 @ 08:45 |
Waarom? Mensen moeten helemaal zelf weten waarom ze toch geen tesla aanschaffen. Er hoeft geen goede verklaring te komen waarom ze Elon Musk een eikel vinden. Het is de vrije keuze van de consument. | |
Richestorags | dinsdag 4 februari 2025 @ 08:50 |
Ik zeg toch ook niet dat hij het niet zelf mag weten? Noch dat ik om een verklaring vraag. Eerlijk gezegd lees ik dit ook met verbazing. Niets wat jij opschrijft gaat in tegen wat ik heb opgeschreven. | |
Leandra | dinsdag 4 februari 2025 @ 08:55 |
Behalve dat vrijwel niemand een Tesla persoonlijk koopt, en binnen een bedrijf is het heel makkelijk om Tesla uit te sluiten als lease-auto. | |
Leandra | dinsdag 4 februari 2025 @ 09:00 |
Nou nee, de reputatie van een merk staat voor heel veel mensen vrij hoog, en in dit geval is de reputatie van het merk als geen ander gekoppeld aan de eigenaar. Als de reputatie van een merk je al niet aanstaat ga je helemaal niet kijken wat voor auto's ze hebben die geschikt kunnen zijn voor jouw situatie of gezin. Ik zal al geen VAG kopen, dus een Tesla gaat het ook niet worden. Als ik zou kunnen leasen (zakelijk) zou ik ook geen VAG of Tesla kiezen. | |
Jed1Gam | dinsdag 4 februari 2025 @ 09:10 |
"Tesla Sales Plunge 63% in EU’s Second-Biggest EV Market." https://www.bloomberg.com(...)nd-biggest-ev-market | |
Perrin | dinsdag 4 februari 2025 @ 09:31 |
Wel knap dat de VS straks zelfs hun EVs niet weet te slijten in Europa, naast al die benzineslurpende tractoren die ze maken. En Trump maar klagen dat niemand die ellende wil kopen van ze. | |
Basp1 | dinsdag 4 februari 2025 @ 09:34 |
Gaat Elon dadelijk de woke eu aanklagen dat we hier geen Tesla meer kopen. ![]() Net zoals hij een rechtzaak voert tegen weggelopen adverteerders op x. | |
Dagoduck | dinsdag 4 februari 2025 @ 09:37 |
Frankrijk heeft ook zijn subsidies voor EV afgebouwd ingaande 2025, dat zal ook meespelen. | |
capricia | dinsdag 4 februari 2025 @ 09:40 |
Voor de lease? Altijd Europees gekozen. Er is genoeg alternatief voor een Tesla. Geen spijt van de BMW iX. | |
capricia | dinsdag 4 februari 2025 @ 09:46 |
Toch gaat het met Tesla een stuk harder naar beneden dan met de rest van de Franse EV markt: Tesla dus 63% tov 6.2% Musk gooit zijn eigen glazen in.
| |
SnertMetChoco | dinsdag 4 februari 2025 @ 10:22 |
Worden die tegenwoordig niet gemaakt in Duitsland oid? | |
TheFreshPrince | dinsdag 4 februari 2025 @ 10:33 |
Deels Duitsland, deels China, afhankelijk van model. Y komt uit Duitsland, 3 uit China, zover ik weet. | |
Dagoduck | dinsdag 4 februari 2025 @ 10:36 |
Prima, dat wilde ik even weten. Kan het bericht niet lezen. | |
George_of_the_Jungle | dinsdag 4 februari 2025 @ 10:37 |
Als je 2 autos hebt die verder heel vergelijkbaar zijn dan komt het op randzaken aan. Een beetje net als een 2e hands dealer die je vroeger nog een radio in je auto erbij gaf, of een volle tank. En er zijn zoveel vergelijkbare autos, dat de keuze best vaak op randzaken uitkomt (als je geen bepaalde loyaliteit hebt naar een merk tenminste). | |
Leandra | dinsdag 4 februari 2025 @ 10:50 |
Hij heeft zelf net het EV-beleid van zijn voorgangers in de prullenbak gemieterd, dus in de VS gaan ze ook niet meer zo hard, behalve wellicht bij figuren die met hun swasticar een statement willen maken. | |
Glazenmaker | dinsdag 4 februari 2025 @ 10:50 |
M'n vriendin wil ook een elektrische auto als die huidige op is, maar dat gaat zeker geen Tesla worden. | |
Richestorags | dinsdag 4 februari 2025 @ 11:05 |
Ja oke daar kan ik best inkomen. | |
capricia | dinsdag 4 februari 2025 @ 11:50 |
Ik begrijp dat dan ook gewoon niet. Waarom eerst dat bedrijf zo opbouwen en nu alles in de prullenbak gooien met dat gedrag. | |
Leandra | dinsdag 4 februari 2025 @ 11:52 |
Macht. | |
over_hedge | dinsdag 4 februari 2025 @ 11:53 |
hoezo dat? Waarom zou je je moeten schamen voor het rijden in een tesla? Omdat je het niet eens bent met 1 van de aandeelhouders? | |
Weird- | dinsdag 4 februari 2025 @ 11:54 |
Voorkomen dat de concurrentie hem bij kan halen. Musk heeft alle subsidie al gehad, de concurrentie niet. Daarnaast draait de winst van Tesla met name op carbon credits, dus blijven vervuilende bedrijven die kopen | |
TheFreshPrince | dinsdag 4 februari 2025 @ 12:06 |
Tesla investeert natuurlijk heel veel in uitbreiding en research, dus de winst zegt niet zoveel. Maar de regulatory credits maken niet zoveel uit op de totale omzet en uiteindelijk ook maar ~25% van de winst. Dus zeker niet "met name". In 2023 was de winst fors hoger, dus toen was het nog een stuk minder in verhouding. Jaarcijfers 2024 en 2023: https://digitalassets.tesla.com/tesla-contents/image/upload/IR/TSLA-Q4-2024-Update.pdf https://digitalassets.tesla.com/tesla-contents/image/upload/IR/TSLA-Q4-2023-Update.pdf [ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 04-02-2025 12:12:08 ] | |
Wantie | dinsdag 4 februari 2025 @ 12:39 |
Die een bonus krijgt van 50 miljard? Lijkt mij toch meer dan gewoon een aandeelhouder. | |
TheFreshPrince | dinsdag 4 februari 2025 @ 12:47 |
Musk krijgt geen bonus van 50 miljard, dat is wat te simpel gesteld. Hij krijgt een pakket van ongeveer 303 miljoen aandelenopties, dus hij kan de aandelen kopen tegen de koers die ze in 2018 waard waren. De huidige waarde daarvan is niet vast en gaat mee met de koers, momenteel zit dat op 116 miljard Dollar. Daar moet dan nog wel het bedrag af van de koers uit 2018, dat zal zo'n 7 miljard zijn, aangezien de koers toen $23,34 was (na split). Die aandelen mag hij 5 jaar na het uitoefenen van de opties pas verkopen, dus wat de uiteindelijke waarde is weten we pas 5 jaar daarna. Hij mag wel eerder voor $7 miljard dollar aan aandelen verkopen om bijvoorbeeld eventuele leningen daarvoor af te lossen. | |
over_hedge | dinsdag 4 februari 2025 @ 13:00 |
Oke dan is hij meer dan een gewone aandeelhouder. Dan nog zie ik niet in waarom je je zou moeten schamen voor het rijden in een product omdat je het niet eens bent met hoe iemand over politiek denkt. of over wat dan ook denkt eigenlijk. | |
TheFreshPrince | dinsdag 4 februari 2025 @ 13:08 |
Als Tim Cook morgen dat soort armbewegingen gaat maken en Afd gaat steunen, dan is het met Apple ook snel gedaan. Musk is CEO en daarmee draag je een stuk verantwoordelijkheid voor hoe men naar je bedrijf kijkt. Ik weet de politieke voorkeuren het liefst niet en ik zie al helemaal niet graag sympathien met extreme politieke opvattingen (of dat nu links progressief is of rechts conservatief). Musk gooit z'n glazen in maar ik weet niet hoeveel glazen en hoeveel effect het uiteindelijk gaat hebben. Sommige mensen hebben minder met dat soort principes. | |
over_hedge | dinsdag 4 februari 2025 @ 13:10 |
En dan moet iedereen die allang een iphone of mac had zich gaan schamen? Vind het echt onzin. | |
TheFreshPrince | dinsdag 4 februari 2025 @ 13:27 |
Niets moet. | |
SnertMetChoco | dinsdag 4 februari 2025 @ 13:28 |
Die het allang had? Nee uiteraard niet, hoe kom je daar bij?! | |
over_hedge | dinsdag 4 februari 2025 @ 13:32 |
Omdat jij dit zegt: "Waar je vroeger een trotse Teslarijder was zou je nu de oren van je kop schamen." Dat lees ik als iedereen die in een telsa rijdt moet zich schamen. Dus ook mensen die al jaren er 1tje hebben. Dat zou bij het voorbeeld van Apple en de AFD toch het zelfde zijn. Denk dat dit gewoon zoiets is waar we het niet eens over gaan worden wat helemaal prima is ![]() Maar nee ik persoonlijk zou me totaal niet schamen om in een Tesla te rijden, als ik berhaupt het geld er voor had ![]() | |
Glazenmaker | dinsdag 4 februari 2025 @ 14:04 |
Wie heeft dat gezegd hier? Auto's zijn duur dus ik snap dat je hem niet weggooit, maar bij een nieuwe weegt het voor mij mee dat Tesla van Musk is. | |
SnertMetChoco | dinsdag 4 februari 2025 @ 14:25 |
Aha, daar staat of bedoelde ik niet dat mensen zich moeten schamen (en al helemaal niet mensen die allang een tesla hebben) ook al heb ik zelf daar een mening bij, maar dat ik wel denk dat een dergelijk sentiment voor een aanzienlijke groep mensen geldt. | |
Weird- | dinsdag 4 februari 2025 @ 15:29 |
I stand corrected ![]() | |
Ulx | dinsdag 4 februari 2025 @ 15:56 |
Ga in een shirt met het logo van het bedrijf waarvoor je werkt openlijk en heel zichtbaar siegheilen en je werkgever ontslaat je gegarandeerd. Is dat terecht of onterecht? | |
George_of_the_Jungle | dinsdag 4 februari 2025 @ 16:09 |
Tesla maakt winst op hun autos, de meeste traditionele autobouwers maken nog verlies op hun EV's. Elke auto meer die Tesla verkoopt is groei, maar als VW een id.3 verkoopt (waar ze verlies op maken), dan verkopen ze ook een golf, t-roc of taigo (waar ze wel winst op maken) minder, dus en verlies, en niet meer autos verkocht. Als alle subsidies voor EV's worden weggehaald krijgen ze het allemaal moeilijker, maar Tesla kan dan nog steeds wel zijn hoofd boven water houden, anderen waarschijnlijk niet. Dus op de langere duur minder concurrentie voor Tesla. Tenzij men zich massaal van Tesla afkeert, maar dat zal meer regionaal spelen dan wereldwijd denk ik, en het is ook maar de vraag hoe lang dat duurt als het gebeurt. En wiens beleid is het eigenlijk? Trump's of Musk's? | |
Jed1Gam | dinsdag 4 februari 2025 @ 16:15 |
Zelfde reden waarom je niet rondloopt met een Nazi-vlag. | |
Wantie | dinsdag 4 februari 2025 @ 16:28 |
Klopt, maar het punt is dat hij niet enkel een aandeelhouder is van Tesla. Dat werd wel gesuggereerd. | |
Glazenmaker | dinsdag 4 februari 2025 @ 16:34 |
Tesla's zijn in Europa al dure auto's, in China maken ze zelf EV's en in de VS noemt de president ze marxistische manipulatie. Misschien dat ik een hele grote markt voor elektrische auto's mis, maar een regionaal probleem in Europa komt volgens mij niet op een geweldig moment. Temeer omdat de groene consument in de VS waarschijnlijk ook niet vaak Trump fans zijn | |
George_of_the_Jungle | dinsdag 4 februari 2025 @ 21:46 |
Schijnbaar liepen de verkopen van Tesla in de VS vorig jaar al aardig terug met zo'n 11% over modellen verkocht in 2023 en 2024: https://www.notateslaapp.com/news/2491/tesla-suffers-sharp-decline-in-us-sales-a-look-at-the-numbers Tesla doet geen maandcijfers, maar EV verkoopcijfers van anderen (ford, honda, hyundai en kia) zijn yoy wel gestegen in januari in de VS. Maar Tesla verdient nog wel meer aan hun autos dan de meeste andere producenten (afgezien misschien van de Chinese zoals BYD). | |
michaelmoore | donderdag 13 februari 2025 @ 15:16 |
heel verstandig er zijn sowieso veel te veel auto producenten die ook nog eens de komende jaren te maken krijgen met de enorme lange levensduur van hun autos en een snel verouderende krimpende wereldbevolking
| |
epicbeardman | donderdag 13 februari 2025 @ 17:41 |
Het is niet gek dat er eerste maand weinig wordt verkocht aan nieuwe Tesla's, dat komt voornamelijk omdat niemand de oudere model Y wil kopen nu. De nieuwe model Y zal in Maart geleverd worden en als je op tweakers kijkt zijn er veel genteresseerden ook. Nieuwe model Y gaat echt wel populair worden. Beste e-SUV die je kan kopen. | |
TheFreshPrince | donderdag 13 februari 2025 @ 18:53 |
Ik was in de markt voor zo'n nieuwe Model Y voor dit jaar maar ben afgehaakt. Er zullen er meer zijn. Daarnaast is ook de verkoop van de Model 3 fors ingekakt. | |
Jaeger85 | donderdag 13 februari 2025 @ 19:02 |
Er speelt wel meer dan dat. Vele Europeanen hoeven geen Tesla meer omdat Musk zich als een totaalmongool gedraagd en zich bemoeit met onze politiek. | |
epicbeardman | donderdag 13 februari 2025 @ 19:07 |
Tja die ene hypothetische verkoop van jou zou er niet om doen, net zoals in Nederland zijn ze in EU in veel landen gestopt met elektrische subsidie (SEPP) Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Wat ik vooral zie is dat er een anti-Tesla campagne heerst op reddit en sommige auto sites door enorme frusties en er zijn dan ook mensen zoals hier op FOK die geloven dat Elon's daden daadwerkelijk invloed gaat hebben op de verkoopcijfers. Want op reddit zijn ze heel boos, waar ze niet weten dat reddit totaal geen afspiegeling is van de samenleving. Karma nodig op Reddit of +likes? ga lekker anti Elon posts maken overal. Gegarandeerd updoots. Maar dat was ook met de pro-Kamala campagne goed te zien, iedereen die op FOK en reddit waren van mening dat Kamala makkelijk ging winnen. Kwamen ook erg bedrogen uit. Time will tell en Tesla is niet alleen auto's. Het zijn van zonnepanelen, laadpunten, goed werkend supercharge netwerk, goede electrische motoren en batterij technologie, patenten, vrachtwagens, tesla megapacks en robots plus tal van inkomende innovaties. Bekijk deze YouTube-video Tesla zal legendarisch blijven met wagens die onder de 2 seconden naar de 100 gaan, de aantallen die afgelopen jaren zijn behaald zijn vrijwel onevenaarbaar voor bedrijven in de autobranche. Zonder Tesla reden we nog steeds in brandstof auto's, hadden andere bedrijven zoals BMW/Audigroup nooit zo veel gennoveerd. | |
epicbeardman | donderdag 13 februari 2025 @ 19:09 |
Dat is wat je denkt omdat je vermoedelijk op Reddit zit. Er is onderzoek geweest onder daadwerkelijke Tesla rijders en nog geen 80/90% heeft Tesla schaamte. Dit is wishful thinking omdat jij boos bent op Elon. Elon heeft ook maar 12.8% van alle Tesla aandelen. Als Tesla straks met een hatchback zou komen die daadwerkelijk zelf bestuurbaar is voor 25k of 30k zal iedereen hem kopen. | |
TheFreshPrince | donderdag 13 februari 2025 @ 19:09 |
Ik vind 79% Tesla schaamte anders best hoog. Ik denk eerder dat je het zelf onderschat omdat je groot fan bent van Trump, MAGA en Musk. Veel Europeanen moeten daar niets van hebben. Helemaal niet nu hij die Hitlergroet deed en zo met AfD flirt. | |
epicbeardman | donderdag 13 februari 2025 @ 19:13 |
Mensen kopen ook wel eens wat anders ja en de autobranche is wel sinds de Tesla dominatie veranderd, Tesla heeft er voor gezorgd dat bedrijven moeten concurreren. Tesla is nog steeds diegene die de lat omhoog krikt. Alle bedrijven kijken naar Tesla als ze bezig zijn met ontwerp en elke auto wordt een "Tesla killer" genoemd. Tesla is de maatstaf. En wat je laatste toevoeging betreft; niemand geeft een fuck om wat Elon uitspookt. Niet iedereen zit 24/7 op Reddit of FOK forum waar het populair is om Elon te haten. Kijk anders in het tweakers topic. | |
Jaeger85 | donderdag 13 februari 2025 @ 19:15 |
Tesla schaamte cijfers zeggen mij niets. Ik kijk naar de approval ratings van Musk in Europa. Dit zijn in een jaar tijd enorm gekelderd en hijs alleen nog populair bij stemmers van rechts populistische. Niet bepaald de doelgroep voor elektrische auto's. | |
Jaeger85 | donderdag 13 februari 2025 @ 19:15 |
Hahaha. Tesla is allang ingehaald door Chinese auto's. Die zijn beter en goedkoper. | |
TheFreshPrince | donderdag 13 februari 2025 @ 19:20 |
De reden dat er in het Tweakers topic niet over het gedrag van Musk gepraat word, is omdat dat niet toegestaan is volgens de policy van dat topic. Het mag daar alleen over de auto's gaan. Ik ben daar al jaren user, dus mij hou je niet voor de gek ![]() | |
epicbeardman | donderdag 13 februari 2025 @ 19:25 |
Geen enkele projectleider,consultant of hogere functie gaat met zelfrespect in zo'n aliexpress auto rijden. Het is echt een waanidee dat iemand een koop afdoet omdat de CEO/eigenaar of aandeelhouder een beetje rare vogel is. Als je in de circlejerk van Reddit zit dan snap ik wel dat je praat over "approval ratings" van Elon want je wordt op die site doodgegooid met om de 2 posts iets over Elon. Maar jullie snappen ook niet dat veel auto's budgettair worden uitgespendeerd aan leaserijders, in het bedrijf waar ik werk zitten velen te wachten op de nieuwe Model Y. Bij elke groen ICT bedrijf is dit het geval. Wanneer de huidige leasecontracten aflopen zullen velen weer gaan shoppen voor Tesla's. Mensen boeit het allemaal niet zo veel en wat boeit het uberhaupt? denk je dat je Elon er mee hebt als ze "minder" verkopen? krijg je dan innerlijk geluk? wanneer Elon dit jaar SpaceX naar de beurs brengt is hij biljonair. Zoals eerder gezegd is zijn 12.8% in aandelen van Tesla ook weer niet zo extreem veel. Als Elon straks de eerste Mars missie start is iedereen weer vergeten dat hij een Teslagroet deed. | |
TheFreshPrince | donderdag 13 februari 2025 @ 19:27 |
Ik denk dat Elon het nog wel bonter gaat maken dit jaar. Zolang hij CEO is bij Tesla ga ik iig niet meer terug in de aandelen Tesla. Tijd om de bezem er doorheen te halen. | |
epicbeardman | donderdag 13 februari 2025 @ 19:28 |
Goh hoe zou dat nou komen? Misschien ook voor dit topic goed dat dit wordt ingesteld? Snap dat jullie Elon misgunnen maar denk niet dat hij daar zelf persoonlijk om wakker ligt. | |
Jaeger85 | donderdag 13 februari 2025 @ 19:28 |
We gaan het zien over een jaar. Ik durf te wedden dat het verlies van markt aandeel van Tesla in Europa een blijvende trend is. | |
TheFreshPrince | donderdag 13 februari 2025 @ 19:30 |
De reden op Tweakers is om dat het een topic in "mobiliteit" is, ofwel een soort "PTA". Onderwerpen worden daar veel strenger gescheiden. Een negatieve opmerking over een Panasonic warmtepomp door een Mitsubishi fanboy wordt daar ook direct weggegooid. Dit topic is hier in "NWS" en daarnaast zijn we hier niet zo streng. | |
Vis1980 | donderdag 13 februari 2025 @ 19:31 |
Dus we mogen alleen nog over mensen praten als ze er persoonlijk van wakker liggen? | |
epicbeardman | donderdag 13 februari 2025 @ 19:31 |
Nogmaals, elektrische subsidie is eruit gegaan. Tesla's zijn niet de goedkoopste en de lagere lease klasse zal natuurlijk hiervan profiteren. Je zal veel bedrijven zien die een budget voor lease voor de schoonmakers en administratieve mensen hebben voor 20-40k aan leasebudget. Dan krijg je Renault 5'jes en Peugeot E-206 of MG's. Ook is het zo ver dat eindelijk de duitsers een beetje competitievere auto's uitbrengen op dit moment. Denk aan BMW i4 en iX1 oa. Is normale marktwerking wat je nu ziet. Maar veel van de early Tesla adopters zullen in Tesla's blijven rijden, alleen al omdat ze die auto's de afgelopen 5-6 jaar als daily hebben gehad. | |
Jaeger85 | donderdag 13 februari 2025 @ 19:34 |
Niet in elk land en in elk Europees land zijn de verkopen van Tesla's enorm gedaald. Dus het ligt ook niet alleen daaraan. | |
Wantie | donderdag 13 februari 2025 @ 19:34 |
Het is een kwestie van tijd tot China Tesla technologisch inhaalt. De snelheid van de Chinese ontwikkeling is adembenemend, terwijl Tesla met verouderde modellen op de markt zit. Je ziet daarnaast ook dat bedrijven geen Tesla's meer willen leasen vanwege het gedrag van Musk. Hij richt wat dat betreft schade aan op het merk. | |
epicbeardman | donderdag 13 februari 2025 @ 19:38 |
Daarnaast, Elon kan makkelijk afstand doen van Tesla, hij heeft bereikt wat hij heeft willen bereiken en dat bedrijf onmogelijk succesvol gemaakt. Het is een game-changer gebleken onder Elon. Ook om de "X" boycot ligt niemand wakker, net zoals de "Tesla" boycot onder mensen die toch nooit een nieuwe auto zouden kopen voor +50k. Vrijwel geen enkele Nederlander koopt nieuwe auto's en als je dat al doet dan is het ook vast geen Tesla. Na het uitrijden van de dealer ben je op elke auto al 10-15k kwijt aan euro's. Als Tesla straks met een 30k hatchback komt die op een huidig model lijkt of de Cybertruck dan zal het een hot item worden. Tot die tijd zijn het lease rijders die Tesla's nemen en altijd al geweest. | |
HardeFeiten | donderdag 13 februari 2025 @ 19:42 |
Tot zover de vrijheid van meningsuiting absolutisten. | |
epicbeardman | donderdag 13 februari 2025 @ 19:43 |
Grappig hoe nu in eens sinds Trump en Elon bezig zijn in de USA dat Chyna wordt verheerlijkt. Even achter de oren krabben hoor. Geen enkel respectabel land zou zijn/haar diplomaten in een Chinese spyware auto laten rondrijden. Denk je echt dat ASML medewerkers in dat soort auto's mogen rijden? of mensen met bepaalde bedrijfsgevoelige informatie. De kans alleen al dat elk gesprek wordt opgenomen door Chyna. De livetracking, camera's die alles opnemen op defensieterreinen of bij bedrijven. No thanks. Oh wacht, bij VW groep van letterlijk Hilter kunnen ze er ook wat van. Unprotected VW Data Exposed Locations Of 800,000 EVs | |
Vis1980 | donderdag 13 februari 2025 @ 19:47 |
Chyna? FF googelen ... ![]() Ach ja, baardmans, ieder zijn ding zullen we maar zeggen, we leven in een vrij land. | |
epicbeardman | donderdag 13 februari 2025 @ 19:49 |
Linkse klimaat mensen zijn zo mad op Elon dat ze tegenwoordig weer liever diesel rijden dan een earth-saving green Teslamachine. ![]() Save Elon, Save the World. | |
epicbeardman | donderdag 13 februari 2025 @ 19:53 |
Bekijk deze YouTube-video Tesla is veel meer dan auto cijfertjes | |
HardeFeiten | donderdag 13 februari 2025 @ 19:53 |
Jouw hele identiteit is Elon Musk zie ik aan je signature enzo? | |
TheFreshPrince | donderdag 13 februari 2025 @ 19:53 |
Als Adolf... eh... Elon opstapt bij Tesla wil ik best weer een Tesla overwegen. | |
epicbeardman | donderdag 13 februari 2025 @ 19:54 |
Klopt, stiekem hoop ik dat hij mij adopteert. | |
HardeFeiten | donderdag 13 februari 2025 @ 20:09 |
Mag ![]() | |
epicbeardman | donderdag 13 februari 2025 @ 20:54 |
De wereld is hard; door vast te houden aan je idealistische wereldbeeld zul je daar geen windeieren mee leggen.. Ga je ook uit Apple stock of de bedrijven die Foxxcon gebruiken in de productielijn? Die letterlijk netten om hen bedrijven hebben zodat de medewerkers geen zelfmoord kunnen plegen? Of hoeveel kinderen hebben moeten sterven voor je mobieltje dan wel gamepc/laptop waar je nu op internet. Je investeringen doen naar aanleiding van emoties is sowieso niet goed. Kijk maar alleen naar pensioenfonds APB die zijn ook miljoenen kwijtgeraakt door uit Tesla stock te gaan omdat ze gemotioneerd zijn. Of investeer je niet in Palantir/Boeing/Lockheed of de andere bedrijven die de wapenlobby en voor dood en verderf zorgen, de politici rijk maken. Of de farmaceutische handel. Als je echt zou uitzoeken wat dat soort bedrijven op hen kerfstok hebben dan zou je eigenlijk helemaal niet meer moeten investeren, dan wel een bankrekening hebben bij ING/Rabobank/ABN of welke bank die ook speculeert met oorlogen en investeert in de warlobby. Als Musk dit allemaal zou hebben gedaan onder Biden was het allemaal weer heel goed geweest en prezen jullie hem, is beetje hypocriet. Dan was de groet niet een Hitlergroet maar een uitspatting van vreugde. Simpel hoe dat werkt. En na 10 jaar Trump als "Adolf/Hilter" te benoemen hebben jullie nog steeds niet door dat dit alleen maar averechts werkt? Hele naam van Adolf Hilter wordt zo genormaliseerd tot een koosnaampje. Iemand Hilter noemen is tegenwoordig eerste wat gedaan wordt als je iemand zijn/haar mening niet aanstaat of als je 5 jaar bent. Lol. | |
SpecialK | donderdag 13 februari 2025 @ 20:56 |
Hij wil je niet neuken, dude... geef het op. | |
havanagila | donderdag 13 februari 2025 @ 21:07 |
Als ie nou gewoon eventjes 5 hele seconden de tijd had genomen om "dat gewapper met m'n arm was geen hitlergroet, sorry enzo" te posten, had je al dit gezeik niet gehad natuurlijk. Maarja, dan raak je je wappiefans op het internet kwijt.. en geld heeft ie toch zat. | |
SymbolicFrank | donderdag 13 februari 2025 @ 21:31 |
Altijd wel veel vervangende schaamte, die berichten van @epicbeardman, maar hij kan het zelf niet helpen, dus ik moet er altijd om lachen. | |
Wantie | donderdag 13 februari 2025 @ 21:31 |
Ah, de emo kaart... | |
Vis1980 | donderdag 13 februari 2025 @ 21:34 |
Het komt neer op: 'Het is helemaal niet slecht. En als het al slecht is, waarom bestaan al die andere slechte dingen dan?' | |
voetbalmanager2 | donderdag 13 februari 2025 @ 23:36 |
SymbolicFrank | donderdag 13 februari 2025 @ 23:45 |
Ja, besteed al het bespaarde geld aan Cybertruck aankopen. Zo kennen we Trump en Musk wel ![]() | |
epicbeardman | vrijdag 14 februari 2025 @ 00:53 |
13 miljard onder Biden aan overheidcontracten ![]() ![]() | |
Jed1Gam | vrijdag 14 februari 2025 @ 05:08 |
Daar komt de onderhoud nog bovenop. | |
TheFreshPrince | vrijdag 14 februari 2025 @ 11:41 |
SpaceX ligt toch nog weer wat anders, aangezien er geen andere partij in de US is die op die schaal satellieten kan lanceren of voorraden en mensen van en naar het ISS kan krijgen. Boeing heeft het geprobeerd. Maar voor Tesla zijn er genoeg alternatieven. | |
Perrin | vrijdag 14 februari 2025 @ 18:30 |
Verstandig. | |
TheFreshPrince | maandag 24 februari 2025 @ 19:53 |
https://bsky.app/profile/michaeljstern.bsky.social/post/3liwqxhs3ik2r![]() | |
epicbeardman | maandag 24 februari 2025 @ 20:08 |
Nieuwe Tesla Model Y nu al goedkoper Tesla Model Y uitvoeringen Model Y Achterwielaandrijving 500 km actieradius 13,9 kWh/100 km verbruik 0-100 km/u in 5,9 s 45.990 Nieuwe Tesla Model Y is toch maar 46,000 euro. Heb je wel de RWD versie maar dat maakt hem niet minder leuk op. Koopje eigenlijk, de BMW 1 serie (kaal, en dan bedoel ik ook echt kaal) is al 43k. | |
Peppert | maandag 24 februari 2025 @ 22:37 |
In feite verkapte overheidssubsidies (ik ben niet tegen maar de Amerikaanse overheid, media en denktankcomplex spuwt nog net geen vuur als andere landen hun bedrijven met miljarden steunen) en een tariefmuur om de concurrentie buiten de deur te houden. | |
Perrin | maandag 24 februari 2025 @ 22:39 |
Ik zie op de socials ook regelmatig gevandaliseerde Tesla's voorbij komen. | |
SnertMetChoco | maandag 24 februari 2025 @ 22:47 |
Dat slaat natuurlijk nergens op, maar ik zie niet in wat er mis zou zijn met zo'n advertentietje. | |
Perrin | maandag 24 februari 2025 @ 22:49 |
Stukje hetze misschien. | |
RotatoR | dinsdag 25 februari 2025 @ 20:43 |
![]() Lekker gewerkt Elon. | |
Black_Baron | dinsdag 25 februari 2025 @ 20:47 |
Laughing stock. Tesla compleet down the drain. | |
SnertMetChoco | dinsdag 25 februari 2025 @ 21:05 |
Nou ja, terug naar het niveau van 7 november afgelopen jaar. Ben benieuwd waar het eindigt. | |
Digi2 | woensdag 26 februari 2025 @ 10:09 |
Bekijk deze YouTube-video Tesla acquires bankrupt German company who supply parts to BMW | |
Digi2 | woensdag 26 februari 2025 @ 19:17 |
| |
Klepper272 | vrijdag 28 februari 2025 @ 15:57 |
epicbeardman | vrijdag 28 februari 2025 @ 21:10 |
Bekijk deze YouTube-video Nieuwe Joe podcast met de CEO van Tesla | |
Wantie | zondag 2 maart 2025 @ 00:14 |
Ging goed.... Bekijk deze YouTube-video | |
Digi2 | woensdag 5 maart 2025 @ 15:59 |
| |
over_hedge | woensdag 5 maart 2025 @ 16:03 |
En dan straks nog ff 100% tarrif vanuit canada. Rip tesla stock | |
Digi2 | zaterdag 8 maart 2025 @ 21:41 |
Bekijk deze YouTube-video Tesla gets shocking record breaking orders in the UK, Korea and China In azie is het ze blijkbaar (nog) worst wat Musk voor politieke uitlatingen heeft gedaan. Dat de verkopen in de UK zo goed verlopen verbaast me wel enigzins. | |
Eyjafjallajoekull | zondag 9 maart 2025 @ 01:27 |
Korea verbaast me weinig idd. Volgens mij hebben Koreanen ook het meeste aantal retail Tesla shares. Plus de cultuur oorlog omtrent Musk begrijpen ze niet zo, vooral door de taal barriere. (was Tesla Japans geweest, en had een Japanse CEO de imperial vlag van Japan erbij gepakt oid, dan waren nu alle tesla's in Korea in de fik gevlogen ![]() Aandeel staat nog steeds te hoog imo. Het is nu pas op het niveau net voor de verkiezingen. Was er toen nieuws naar buiten gekomen dat Tesla's verkopen 80% zou dalen in sommige landen dan was het onder de 100 gekomen denk ik | |
RotatoR | zondag 9 maart 2025 @ 01:59 |
Wat is er met Joe Rogan gebeurd? Hij ziet eruit als een gesmolten ET. | |
BEFEM | zondag 9 maart 2025 @ 02:16 |
Wat ik ergens anders las: pre - orders =/= orders | |
icecreamfarmer_NL | zondag 9 maart 2025 @ 07:36 |
Die man praat zoveel onzin. | |
Richestorags | zondag 9 maart 2025 @ 08:02 |
Die Gen Z'er of Musk ![]() | |
icecreamfarmer_NL | zondag 9 maart 2025 @ 08:03 |
Musk. Al zijn ze beiden irritant. | |
Richestorags | zondag 9 maart 2025 @ 08:06 |
Hehe, wist wel dat je het over Musk had maar was inderdaad om dat aan te geven. Die gasten halen heel de flow uit zo'n fragment. Musk komt echt bijzonder niet intelligent over in dit fragment. Fascinerend wel, als de rijkste man op aarde. | |
SymbolicFrank | zondag 9 maart 2025 @ 15:12 |
Ja, als je hem hoort praten, heb je niet het idee dat er over na is gedacht. Meer geluk dan wijsheid, een groot ego en geen empathie, zoals meestal. | |
SnertMetChoco | maandag 10 maart 2025 @ 18:34 |
TSLA vandaag weer eens 13% er af. 40% voor dit kalenderjaar. Terug naar het niveau van vlak voor de Amerikaanse verkiezingen. | |
Digi2 | maandag 10 maart 2025 @ 18:35 |
Tesla stock down 13% binnen een dag, massive cyberattack on X ![]() Bekijk deze YouTube-video | |
Jed1Gam | maandag 10 maart 2025 @ 18:37 |
Musk bespaart 8 miljoen op transgender muizen, dus all good ![]() ![]() | |
BEFEM | maandag 10 maart 2025 @ 18:39 |
Ik denk dat ze nu onder het niveau zitten dan toen ABP verkocht. | |
Digi2 | maandag 10 maart 2025 @ 18:41 |
Transgender muizen zijn zo pass ![]() Bekijk deze YouTube-video “Woolly Mouse” On Path To De-Extinct The Woolly Mammoth ![]() | |
Perrin | maandag 10 maart 2025 @ 18:47 |
40% eraf al sinds begin dit jaar. Winning! | |
BEFEM | maandag 10 maart 2025 @ 18:55 |
ABP had ergens midden/eind september verkocht. Dat is ongeveer rond de huidige stand of iets hoger. Afhankelijk van de dag. Misschien kan Musk er weer over twitteren. | |
Digi2 | maandag 10 maart 2025 @ 18:57 |
Nu ff niet, want X ligt er uit ![]() | |
Perrin | maandag 10 maart 2025 @ 19:00 |
SpaceX raketten doen het geloof ik weinig beter. Musk shitshow, alles crasht. | |
Digi2 | maandag 10 maart 2025 @ 19:04 |
F9 en FH doen het nog prima, evenals de Superheavy. Starship blijkt de harde noot om te kraken, maar ik ben er vrij zeker van dat ook Starship uiteindelijk succesvol gaat zijn ![]() | |
RotatoR | maandag 10 maart 2025 @ 19:20 |
Lekker gewerkt MAGA. | |
Montagui | maandag 10 maart 2025 @ 20:35 |
En diverse aanvallen van linkse groeperingen op Tesla retailers. Brandstichting, vernielingen etc. En niet alleen in de US. Waarom laat links zich zo kennen? | |
Wantie | maandag 10 maart 2025 @ 20:58 |
Links is geen entiteit he ![]() | |
michaelmoore | maandag 10 maart 2025 @ 21:15 |
Nu vandaag al dik 15% in de min dat is een echte Tesla crash ongekend dit https://finance.yahoo.com/quote/TSLA/ [
[ Bericht 20% gewijzigd door michaelmoore op 10-03-2025 22:01:08 ] | |
BBach | dinsdag 11 maart 2025 @ 09:33 |
Was het volgens sommige users niet gewoon wachten op de refresh van model Y en was de hartjesgroet niet zo relevant? Nuja, mogelijks zal de overheid daar wel bijspringen. | |
SnertMetChoco | dinsdag 11 maart 2025 @ 16:44 |
![]() Wtf? ![]() Naja, vandaag een paar punten teruggepakt tov gister. | |
Wantie | dinsdag 11 maart 2025 @ 17:04 |
Ja, geweldig. Het niet kopen van een Tesla is nu illegaal ![]() | |
Wantie | dinsdag 11 maart 2025 @ 17:05 |
Daar leek het wel op, en in China en VK lijkt een opleving te zijn vanwege de nieuwe Y. Maar de aversie tegen Musk is kennelijk groter dan eerder gedacht. | |
Hexagon | dinsdag 11 maart 2025 @ 17:21 |
Musk wordt wel een historisch voorbeeld van hoogmoed. | |
SymbolicFrank | dinsdag 11 maart 2025 @ 17:26 |
1 voor de prijs van 10? Want als je er wat mee wilt doen moet je ook nog minstens 10 tankers lanceren? Dat wordt helemaal niets. | |
tizitl2 | dinsdag 11 maart 2025 @ 17:50 |
Tesla was en is ook wel extreem overgewaardeerd he ten opzichte van andere autobouwers he. Was een paar jaar terug nog ergens te verdedigen maar nu bouwen ook andere makers als BYD prima elektrische auto's. | |
Digi2 | dinsdag 11 maart 2025 @ 18:08 |
Ik denk niet dat, dat nodig is om Starlink satellieten te lanceren. [ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 11-03-2025 18:58:33 ] | |
Wantie | dinsdag 11 maart 2025 @ 18:13 |
We hebben het over verkoopcijfers. | |
tizitl2 | dinsdag 11 maart 2025 @ 18:48 |
Ja maar dan kan de koers dus dalen los van die cijfers. | |
SymbolicFrank | dinsdag 11 maart 2025 @ 19:27 |
Hoeveel passen er in en hoe vaak kunnen ze die lanceren om de neergestorte satellieten te vervangen? De Falcon Heavy is al te groot om er wat zinnigs mee te kunnen lanceren. | |
RotatoR | dinsdag 11 maart 2025 @ 19:48 |
Digi2 | dinsdag 11 maart 2025 @ 21:34 |
Deepthink maar weer ff aan't werk gezet ![]() Can you tell me how many Starlink satellites fit in a Starship?
| |
SymbolicFrank | dinsdag 11 maart 2025 @ 21:53 |
Het gaat dus voornamelijk over de massa limiet. Die is nu in de praktijk 0, volgens Musk zo'n 45 ton en die moet met de volgende versies gaan stijgen tot 150 ton. De Falcon Heavy doet nu maximaal 50 ton als je alles wilt hergebruiken. Dat is dus al meer dan de huidige Starship (als hij niet zou exploderen). En als je er alleen satellieten mee wilt lanceren, is het een heel duur grapje. Want de ontwikkelkosten ga je niet terug verdienen. Starship was om mee naar Mars te gaan. En toen dat niet haalbaar was, om mee naar de Maan te gaan. En toen dat niet haalbaar was, om mensen snel naar de andere kant van de planeet te transporteren. En toen dat niet haalbaar was, om Starlink satellieten te lanceren, omdat dat het enige is met een groot genoeg volume om het nog enigszins de moeite waard te maken. Dat was ook de reden om Starlink te ontwikkelen: om hun raketten te vullen. | |
havanagila | dinsdag 11 maart 2025 @ 22:19 |
Dit ja, die man had zowat ALLES, miljardair, succesvolle bedrijven, iedereen keek op naar 'm en dacht dat ie geniaal was, en dan nu dit..... | |
Hexagon | dinsdag 11 maart 2025 @ 22:48 |
Die gaat nog wel P Diddy achterna. | |
StateOfMind | dinsdag 11 maart 2025 @ 22:52 |
Van een van de meest populaire mensen, zelfs een real life Tony Stark, tot een van de meest gehate personen in vrij korte tijd. Al begon zijn imago al flinke deuken op te lopen sinds het gedoe rondom Starlink ergens vrij vroeg in de Oekrane oorlog, waar hij toen al moeilijk over deed vanwege (zakelijke) belangen in Rusland. Maar echt hard ging het pas sinds een paar weken, met de Hitler groet, zijn gedweep met AfD en andere extreemrechtse personen en organisaties. En alles wat er daarna gebeurd is. | |
Hathor | dinsdag 11 maart 2025 @ 22:54 |
Was het wel bedoeld als een Hitlergroet? Want als het dat was dan zou het pas aantonen hoe ongelofelijk dom hij is. | |
michaelmoore | woensdag 12 maart 2025 @ 00:05 |
Ja het was 100% een hitlergroet Maar ik denk meer een instinctmatig iets niet gepland Elmo is ook een radicaal ventje | |
voetbalmanager2 | woensdag 12 maart 2025 @ 00:24 |
Cybertruck 'die als boot gebruikt kan worden' zinkt in haven VS Een Cybertruck is in de Verenigde Staten in een haven naar de bodem gezonken, nadat de bestuurder probeerde een jetski in het water te laden. En dat terwijl CEO Elon Musk eerder claimde dat het voertuig dusdanig waterbestendig zou zijn, dat het als boot zou kunnen worden gebruikt. ![]() Het voorval gebeurde gisteren in de haven van Ventura, ten noordwesten van de stad Los Angeles aan de westkust van het land. De bestuurder kon het voertuig op eigen kracht verlaten, voor de auto volledig onder het wateroppervlak verdween. Elon Musk, de rijkste man ter wereld en eigenaar van autobedrijf Tesla, heeft eerder geclaimd dat de Cybertruck kort als boot kan worden gebruikt. De auto zou daardoor rivieren kunnen oversteken. https://www.rtl.nl/nieuws(...)truck-zinkt-haven-vs | |
havanagila | woensdag 12 maart 2025 @ 01:42 |
Godver ![]() Bekijk deze YouTube-video | |
Hexagon | woensdag 12 maart 2025 @ 08:18 |
Het is meer een soort zonnekoning gedrag. Elon wil constant aandacht en denkt dat hij overal mee wegkomt, zelfs met het maken van Hitlergroeten. | |
SymbolicFrank | woensdag 12 maart 2025 @ 08:20 |
Dat krijg je met alleen jaknikkers om je heen. Alle andere mensen gaan meteen vliegen als ze hun mond open doen. | |
Hexagon | woensdag 12 maart 2025 @ 08:22 |
Ik ben wel benieuwd wanneer Trump en hij echt ruzie krijgen. Echt soepel loopt het allemaal niet. | |
SymbolicFrank | woensdag 12 maart 2025 @ 08:24 |
Musk heeft Trump een kwart miljard gegeven. Dat vind Trump geweldig. Maar inderdaad, twee narcisten op elkaars lip, dat gaat niet lang goed. | |
Digi2 | woensdag 12 maart 2025 @ 10:15 |
Bij F9 en FH gaat de 2e trap altijd verloren, het doel van de Starship en Superheavy is om ook de 2e trap te kunnen hergebruiken. Volgens mij is voor SpaceX nog steeds het doel mars voor Starship, graag een betrouwbare bron waaruit blijkt dat SpaceX dat doel nu niet langer heeft? De ontwikkeling van Starship+SH is nooit geweest de ontwikkelkosten volledig terug te verdienen voor zover mij bekend. Door satellieten te lanceren en andere missies te doen kan men tenminste een deel van de kosten terugverdienen. [ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 12-03-2025 10:56:50 ] | |
Buikbrein | woensdag 12 maart 2025 @ 10:37 |
Lijkt wel een soort Flashback (knipoog?) naar Henry Ford: https://www.history.com/n(...)ism-worker-treatment Natuurlijk houdt deze vergelijking/paralel snel op, maar ze zijn er wel.. de "Model T" Is het nu wachten tot Elon ook antisemitische boekjes bij een nieuwe Tesla gaat leveren? ![]() Verder, laten we elkaar niet voor rotte vis uitmaken als je een Ford rijdt, of een Tesla. Als we op die lijn gaan, dan kan je -zoals al eerder aangegeven door velen- niets meer ondernemen vrees ik. Of, we trekken allemaal de keiharde lijn, en wijzen alles hieromtrent finaal af: Dan doe ik met alle liefde mee. Betekent alles zelf weer oprichten van Scratch ![]() ![]() By all means, maar dat vereist een ongekend drastisch omdenken. Bekijk de gemiddelde reacties op de Frontpage en je weet meteen, daar zijn we ab-so-luut nog niet klaar voor ![]() [ Bericht 5% gewijzigd door Buikbrein op 12-03-2025 10:54:59 ] | |
Korenfok | woensdag 12 maart 2025 @ 11:51 |
als tesla zou terug zakken naar 30 dollar per aandeel, dan nog zouden ze een Prijs tot winst verhouding hebben van 20x. nu na de correctie zitten nog ver boven 100x. Om vergelijkbaar te maken autofabrikanten zitten gemiddeld om een verhouding van 10 tot 15 keer prijs verhouding tot winsten. tesla verkoopt nog geen 10 procent van de totale auto verkoop in de wereld, maar is 10x meer waard dan alle auto makers bij elkaar. Elk auto bedrijf heeft electrische auto's beschikbaar. Dus ze hebben totaal geen unieke marktpositie, in tegen stelling tot: apple, facebook, unilever, google, asml etc. dat ze dus gigantisch zouden terug zakken, in stock prijs, is niet meer dan logisch. dat dhr. musk daarna volledig zijn potentile klantengroep (boven middenklasse, groenlinks, d66 etc) afzeikt en belachelijk maakt en uit de tent wl lokken. En hij gaat geen nieuwe klanten groep aanboren bij de groep die uit principe tegen zijn product is (maga). tesla was en is een growth stock, alleen de prijs van de aandeel is gegroeid, maar de werkelijke verwachting is nooit waargemaakt. | |
Digi2 | woensdag 12 maart 2025 @ 14:44 |
Flink herstel zo te zien ![]() | |
Grotetijd | woensdag 12 maart 2025 @ 14:46 |
Daarvoor al. Toen hij die Thaise duikers pedofielen noemde... | |
Korenfok | woensdag 12 maart 2025 @ 15:01 |
De prijs is wel erg hoog, gezien hun markt aandeel, hun geleverde producten en totale winsten. | |
SymbolicFrank | woensdag 12 maart 2025 @ 15:30 |
Een betrouwbare bron? SpaceX of Musk? Dat spreekt elkaar tegen. Vroeger, lang geleden vond hij dat vast wel een super goed idee. Tegenwoordig weet hij echt wel dat het totaal niet realistisch is. Maar het is nog steeds geweldige propaganda, omdat veel mensen er nog steeds in (willen) geloven. Hier, een uiteenzetting aan NASA: Bekijk deze YouTube-video [ Bericht 12% gewijzigd door SymbolicFrank op 12-03-2025 15:38:05 ] | |
Digi2 | woensdag 12 maart 2025 @ 15:43 |
Geloven doen we liever in de kerk. Ik kan daar niet veel mee, met bronreferenties kan ik iets. Of een doel wat een bedrijf zich stelt realistisch is, is aan een ieder zelf te bepalen lijkt mij. The proof will be in eating the pudding uiteindelijk ![]() | |
SymbolicFrank | woensdag 12 maart 2025 @ 15:47 |
Dit was de reactie van de NASA (link met een pdf). Sindsdien zit het plan in de diepvries. | |
kladderadatsch | woensdag 12 maart 2025 @ 15:51 |
Effe een vraagje tussendoor, is dit dezelfde raket als waar Musk die astronauten van ISS mee terug naar aarde wil halen? Ik vraag het voor een vriend... | |
SymbolicFrank | woensdag 12 maart 2025 @ 15:55 |
Nee, dat is een Falcon. Die exploderen zelden. | |
TheFreshPrince | woensdag 12 maart 2025 @ 16:19 |
Ze ploffen maximaal 1x. | |
SymbolicFrank | woensdag 12 maart 2025 @ 16:22 |
Ja, het is maar welk stuk raket welke kant op gaat. | |
Papierversnipperaar | woensdag 12 maart 2025 @ 17:39 |
Volgens wie? Op 14 minuten: Bekijk deze YouTube-video | |
SymbolicFrank | woensdag 12 maart 2025 @ 17:47 |
Als ik het goed heb verstaan, hoopt hij dat we voor zijn dood nog naar Mars gaan, alhoewel een kolonie pas lang na zijn dood zichzelf zal kunnen bedruipen? Zei hij 10 jaar geleden of zo niet dat de eerste mensen in 2024 op Mars zouden staan? | |
Papierversnipperaar | woensdag 12 maart 2025 @ 18:19 |
Waar zegt ie dat ie het heeft opgegeven? Of SpaceX? | |
SymbolicFrank | woensdag 12 maart 2025 @ 18:34 |
Ah, ok. Is een ticket naar Mars een enkeltje of een retourtje? En moeten die mensen dan zelf maar uitzoeken hoe ze gaan overleven, of wordt daar ook voor gezorgd? | |
Papierversnipperaar | woensdag 12 maart 2025 @ 19:31 |
We gaan Mars koloniseren. "We" als in mensheid. En SpaceX ontwikkeld daarvoor een interplanetair transportsysteem. | |
SymbolicFrank | donderdag 13 maart 2025 @ 00:14 |
Dus, we dumpen gewoon wat mensen op Mars met de SpaceX taxi en hopen dat ze het overleven? Ze kunnen niet terug. | |
SymbolicFrank | donderdag 13 maart 2025 @ 00:36 |
Ter verduidelijking: als er al 20 tankers nodig zijn om naar de Maan te kunnen, hoeveel heb je er dan nodig voor Mars? 50? Past al die brandstof wel in een Starship? Dus als je dan terug wilt komen, moet je eerst een heleboel Starships met automatische brandstoffabrieken (vooral veel kerncentrales, dus) op Mars droppen, zodat ze met zijn allen die ene Starship vol mensen voor de terugreis weer vol kunnen tanken. Ow, en je hebt daar geen booster. Dus kan die Starship wel in zijn eentje opstijgen? Misschien als hij alleen brandstof aan boord heeft? Ok, en wat mensen. En wat gaan die dan tijdens de terugweg eten? Dat duurt een half jaar. Daar heb je per persoon wel een kuubje eten voor nodig. Maar ja, de kans dat we dat allemaal automatisch voor elkaar krijgen, met hoogstens supervisie vanaf de Aarde, is wel heel minuscuul. Dus we moeten eerst genoeg mensen op Mars hebben om al die fabrieken aan de praat te kunnen krijgen, zodat ze al die brandstof kunnen produceren. Maar ja, dat duurt natuurlijk wel een tijdje. Dus hoe blijven ze in de tussentijd in leven? In die Starships? Wat eten ze? Nemen ze dat allemaal mee van de Aarde? En dan iets om over na te denken: hoe krijgen ze de benodigde hijskranen en bulldozers van helemaal boven uit die Starships op de grond? Maar het heeft natuurlijk heel weinig nut voor mij om dit allemaal te typen, want de reactie gaat zijn: "Daar hebben ze allemaal al lang over nagedacht en een waterdicht plan voor gemaakt." Maar dat zou ik dan graag eens willen zien. [ Bericht 1% gewijzigd door SymbolicFrank op 13-03-2025 00:49:48 ] | |
Repentless | donderdag 13 maart 2025 @ 00:53 |
Of het plan 'waterdicht' is, weet je natuurlijk nooit met een gigantische onderneming als dit die nog nooit geprobeerd is. Idee is o.a. (globaal): - Meerdere starhips lanceren - Die met andere ruimtevaartuigen weer voltanken in de ruimte (brandstof voor ontsnappen aan de zwaartekracht van de aarde, veruit het grootste deel, kun je nu gebruiken voor een 'burn' richting Mars. Eventueel i.c.m. een nieuwe vorm van aandrijving, zoals nucleair - Onbemande starships brengen eerst de benodigde infrastructuur richting Mars om levensonderhoud voor mensen mogelijk te maken - Starships met menselijke crew gaat richting Mars om die payloads van onbemande Starships tot bewoonbare basis te maken - Mensen gebruiken de resources op Mars om brandstof te creren voor een eventuele terugreis naar de aarde - Deze cycle wordt terugkerend om e.e.a. steeds verder uit te breiden Uiteraard is het nog ver weg voordat dit werkelijkheid wordt (als het haalbaar is). Maar in 1903 konden we voor het eerst 20 meter vliegen, 66 jaar later stonden er twee mensen op de Maan. | |
SymbolicFrank | donderdag 13 maart 2025 @ 00:56 |
Ja, dat is het "zelfvoorzienende" deel, waarvan Musk verwacht dat het pas lang na zijn dood gaat gebeuren. Dus, je hebt eerst een zelfvoorzienende Marskolonie nodig voordat je naar Mars kunt gaan. Of in ieder geval weer terug naar de Aarde kunt komen. Dus dat gaan we helemaal automatiseren? Op afstand besturen met een vertraging van minuten? En als het kapot gaat, sturen we een nieuwe? En wat te doen als mensen ziek worden of een ongeluk krijgen? Op zich natuurlijk allemaal geweldig voor SpaceX, want ze krijgen dan de Starships niet aangesleept. Kassa! | |
Repentless | donderdag 13 maart 2025 @ 01:03 |
Er gaat een vloot Starships met payload die kant uit die de absoluut noodzakelijke behoeften creert om basaal leven te kunnen ondersteunen. En van daaruit bouw je het in fases verder uit. We kunnen nu ook een ruimtestation in de ruimte assembleren dat inmiddels zo groot is als een voetbalveld. Er zullen, naar ik aanneem, inderdaad ook Starships voor reserve-onderdelen en redundantie worden gestuurd. Dat het hypercomplex is, mag duidelijk zijn. | |
SymbolicFrank | donderdag 13 maart 2025 @ 01:11 |
En voor ieder van die Starships heb je 50 tankers nodig? Was dat niet waarom Musk het over 1000 Starships per dag had, voor 1000 dagen achter elkaar? Een miljoen lanceringen? Ja, hele grote dollartekens in zijn ogen. Maar wie gaat dat betalen? | |
Repentless | donderdag 13 maart 2025 @ 01:13 |
Overheden, investeerders. | |
SymbolicFrank | donderdag 13 maart 2025 @ 01:15 |
En wat levert het hun op? | |
Repentless | donderdag 13 maart 2025 @ 01:24 |
Eventuele nieuwe inkomensstromen, theoretisch bijvoorbeeld: - Technologische ontwikkelingen die op aarde voor nieuwe (te vermarkten) producten zorgen - Ruimtetoerisme - Waardevolle grondstoffen die terug naar de aarde gestuurd kunnen worden - Inkomsten uit ruimtetoerisme - inkomsten uit een eigen Mars-economie - Etc. Wat leverde het investeerders/overhedennin 1492 op om wat houten zeilschepen de oceaan op te sturen richting het westen, zonder te weten of daar land is en of ze ooit terug zouden keren? | |
SymbolicFrank | donderdag 13 maart 2025 @ 01:28 |
We hebben het nu over een bedrag dat maar heel weinig landen zouden kunnen betalen. Met heel weinig uitzicht op winst, die dan tientallen jaren of eeuwen in de toekomst ligt. En dat is waarom Musk niet denkt dat het voor zijn dood gaat gebeuren. | |
Repentless | donderdag 13 maart 2025 @ 01:31 |
Klopt, het is erg lange termijn. Masr de discussie was of het haalbaar is, waarvan jij zei dat dat niet zo is. |