abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216631270
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2025 23:42 schreef LXIV het volgende:
Mogelijk ga ik straks 1x 40 uur vasten per 2erken proberen ipv iedere week
Wat merk je daarvan uiteindelijk?

Ik wil wel eens 24 uur doen en een keer 72 uur. Gewoon als challenge.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  dinsdag 11 februari 2025 @ 11:58:47 #52
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_216631924
quote:

[..]
Ik doe het nog steeds. Vast nu van maandagavond 18:00 tot woensdag 12:00. Iedere week. Geen moment van toegeven gekend. Ik werk en sport gewoon door, dat gaat prima.
Het is goed te doen en ik heb er veel over geleerd. Ik weet niet of ik in deze mate er mee door ga. Het is toch enigszins wel weer telkens een gedoe. De beoog de positieve effecten blijven vooralsnog achter bij de verwachting. Als ik het vasten breek ben ik de rest van de dag vermoeid en ik neig dan ook naar toch teveel eten.

Misschien kun je beter het vasten in de avond breken, dan is het niet zo erg als je moe bent.

Wat voor werk doe je en kom je nog lastige (sociale) momenten tegen? En wat bedoel je met gedoe?
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_216635404
De 28ste inshallah maandje vasten.

Zin in.
pi_217455342
quote:

[..]
Ik doe het nog steeds. Vast nu van maandagavond 18:00 tot woensdag 12:00. Iedere week. Geen moment van toegeven gekend. Ik werk en sport gewoon door, dat gaat prima.
Het is goed te doen en ik heb er veel over geleerd. Ik weet niet of ik in deze mate er mee door ga. Het is toch enigszins wel weer telkens een gedoe. De beoog de positieve effecten blijven vooralsnog achter bij de verwachting. Als ik het vasten breek ben ik de rest van de dag vermoeid en ik neig dan ook naar toch teveel eten.

Welker effecten had je verwacht?
pi_217458035
quote:
Als ik het vasten breek ben ik de rest van de dag vermoeid en ik neig dan ook naar toch teveel eten.

Ik heb het zelf nooit gedaan maar de raw-fooders zeggen dat die vermoeidheid komt doordat je eten gekookt is (de glykemische indexwaarde van voedsel wordt door koken veel hoger). Je zou eens kunnen proberen of je eten beter valt als je eerste maaltijd uitsluitend rauwvoer (niet per se groenvoer!) is.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_217458837
Ik vast elke dag 18-21 uur, sta er niet eens meer bij stil. Zou ook niet meer zonder willen; houd ervan hoe scherp/gefocused ik ben in 'fasted' state. Als ik aan het werk/actief ben vast ik het liefst, eten/digesten doe ik als ik ga ontspannen/relaxen en daar slaap ik ook het beste op.
Doe ook regelmatig 36-42 uur en af en toe een 72.

In het weekend doe ik soms 16:8 als ik met iemand ga lunchen ofzo.
  donderdag 24 april 2025 @ 23:20:59 #57
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217461080
quote:
1s.gif Op donderdag 24 april 2025 12:51 schreef potjecreme het volgende:

[..]
Welker effecten had je verwacht?
Ik had gehoopt mijn algehele fitheid te verbeteren. Ik vast nu 1x40 uur per 2 weken. Dat gaat goed, maar kan moeilijk objectief zeggen of het echt werkt
The End Times are wild
  donderdag 24 april 2025 @ 23:21:38 #58
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217461086
quote:
7s.gif Op donderdag 24 april 2025 18:32 schreef sigme het volgende:

[..]
Ik heb het zelf nooit gedaan maar de raw-fooders zeggen dat die vermoeidheid komt doordat je eten gekookt is (de glykemische indexwaarde van voedsel wordt door koken veel hoger). Je zou eens kunnen proberen of je eten beter valt als je eerste maaltijd uitsluitend rauwvoer (niet per se groenvoer!) is.
Dank je voor deze tip, S. zal het eens proberen
The End Times are wild
pi_217461098
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 23:20 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik had gehoopt mijn algehele fitheid te verbeteren. Ik vast nu 1x40 uur per 2 weken. Dat gaat goed, maar kan moeilijk objectief zeggen of het echt werkt
Dat deed mijn neef ook, schreef er ook blogs over.
Vasten, zou helpen tegen allerlei ziektes, icm hardlopen en natuurlijke diëten.
En een half jaar later uitgezaaide kanker en dood. Nog geen 41 geloof ik.
Vakman pur sang
  donderdag 24 april 2025 @ 23:28:16 #60
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_217461112
universiteit van nederland heeft een video hierover opyoutube, maar niet over zo lang vasten

die hadden het ook over de positieve invloed op de hersens
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_217462659
En zolang je water drinkt, vast je niet.

Je maag vallen met water en denken dat je vast :')
  vrijdag 25 april 2025 @ 13:08:10 #62
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217463703
quote:
1s.gif Op donderdag 24 april 2025 23:23 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dat deed mijn neef ook, schreef er ook blogs over.
Vasten, zou helpen tegen allerlei ziektes, icm hardlopen en natuurlijke diëten.
En een half jaar later uitgezaaide kanker en dood. Nog geen 41 geloof ik.
Ik ken ook iemand die stopte met roken en binnen drie maanden onder een auto kwam.
The End Times are wild
  vrijdag 25 april 2025 @ 13:09:20 #63
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217463709
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 10:21 schreef Fushia2 het volgende:

Het is geen islamitisch vasten. Maar wel vasten
The End Times are wild
pi_217465218
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 23:21 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dank je voor deze tip, S. zal het eens proberen
Bij mij helpt het de maaltijd waarmee ik mijn vast breek lowcarb te houden. Breek ik het vasten met carbs, dan wil ik daarna geheid naar bed (of blijf ik eten/snaaien). Carbs eet ik -als ik ze eet- altijd pas als tweede maaltijd, en combineer ze bij voorkeur met voldoende eiwitten/vetten om de glucose/insulinespike te verminderen, die naar mijn idee tot de genoemde vermoeidheid leid.

Een recente ontdekking die ik deed is dat azijn mij ook helpt om deze spike te verminderen. Ik had mijn eetwindow die dag in de ochtend (wat er meestal toe leidt dat ik smiddags wil slapen en savonds nog honger krijg). En het eerste wat ik at waren een aantal zure haringen (in azijn), daarna een maaltijd plus volvette griekse yoghurt. Ik verwachtte eigenlijk daarna een energiedip te krijgen of 's avonds nog honger, maar heb de hele dag geen last gehad van vermoeidheid en ook geen trek, ondanks dat ik einde avond zo'n 12 uur aan het vasten was.

[ Bericht 0% gewijzigd door littlemindy op 25-04-2025 16:16:53 ]
pi_217674650
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2024 22:15 schreef Jeo_Boden het volgende:
Wat is heg langste dat jullie hebben gevast? Ik heb 1 keer 5 dagen gevast jaren geleden. Nu kan ik het maar hooguit 3 dagen volhouden.
Ik vast niet regelmatig, maar heb wel 3 keer een lange watervast gedaan: 1 keer een maand, 1 keer 2,5 week, en 1 keer 3 weken. De laatste keer was een jaar geleden. Dus alleen water en niets gegeten. Na de eerste maand had ik nog langer door kunnen gaan, maar ik had toen zin om weer 'normaal' te leven en iets te eten, ik ben niet gestopt vanwege honger.

De effecten daarvan zijn groot en kunnen ook blijvend zijn. Ik heb dit zonder medische begeleiding gedaan. Een van de meest opvallende effecten was dat ik na een maand te hebben gevast zonder moeite vegetariër kon worden, de behoefte aan vlees verdween.

In aanloop naar deze langere perioden van vasten heb ik ook kortere vasten gedaan om te wennen. Dan eet je dus 1 of 2 dagen niets. Als je eenmaal de grens van 3 dagen en nachten hebt bereikt, zijn je glucose-reserves op en is je lichaam volledig overschakeld op ketose. Daardoor valt de behoefte aan eten weg. Wel moet je goed gehydrateerd blijven.

Voor de echt intensere effecten is een lange vast wel nodig, dat ervaar je niet na 1 of 2 dagen. Je lichaam doorloopt verschillende fasen van reiniging. Dat heeft ook grote mentale effecten. Zoals iemand hierboven al zei, wordt slapen soms wel lastig (tenzij je al oververmoeid bent). Ik heb vooral tijdens de 30 dagen de laatste twee weken ofzo urenlang naar het plafond liggen staren omdat ik gewoon mentaal niet moe was, terwijl ik eigenlijk gewoon normaal functioneerde de hele dag. Maar het is een unieke ervaring die ik iedereen aan kan raden.

[ Bericht 6% gewijzigd door Ali_Kannibali op 18-05-2025 07:23:36 ]
pi_217674665
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 10:21 schreef Fushia2 het volgende:

Ik snap wat je bedoelt voor kortere perioden, maar als je langer wil vasten, heb je natuurlijk wel water nodig om niet dood te gaan... Anders vallen na een aantal dagen je organen uit.
pi_217677635
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 13:09 schreef LXIV het volgende:

[..]
Het is geen islamitisch vasten. Maar wel vasten
Maar dit is heel erg makkelijk.

Zou al die "vaste de" hipsters wel eens zien in de zomer als wij van 4/5u tot 21/22u niks binnenkrijgen

:D
  zondag 18 mei 2025 @ 14:38:14 #68
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217677760
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2025 07:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik vast niet regelmatig, maar heb wel 3 keer een lange watervast gedaan: 1 keer een maand, 1 keer 2,5 week, en 1 keer 3 weken. De laatste keer was een jaar geleden. Dus alleen water en niets gegeten. Na de eerste maand had ik nog langer door kunnen gaan, maar ik had toen zin om weer 'normaal' te leven en iets te eten, ik ben niet gestopt vanwege honger.

De effecten daarvan zijn groot en kunnen ook blijvend zijn. Ik heb dit zonder medische begeleiding gedaan. Een van de meest opvallende effecten was dat ik na een maand te hebben gevast zonder moeite vegetariër kon worden, de behoefte aan vlees verdween.

In aanloop naar deze langere perioden van vasten heb ik ook kortere vasten gedaan om te wennen. Dan eet je dus 1 of 2 dagen niets. Als je eenmaal de grens van 3 dagen en nachten hebt bereikt, zijn je glucose-reserves op en is je lichaam volledig overschakeld op ketose. Daardoor valt de behoefte aan eten weg. Wel moet je goed gehydrateerd blijven.

Voor de echt intensere effecten is een lange vast wel nodig, dat ervaar je niet na 1 of 2 dagen. Je lichaam doorloopt verschillende fasen van reiniging. Dat heeft ook grote mentale effecten. Zoals iemand hierboven al zei, wordt slapen soms wel lastig (tenzij je al oververmoeid bent). Ik heb vooral tijdens de 30 dagen de laatste twee weken ofzo urenlang naar het plafond liggen staren omdat ik gewoon mentaal niet moe was, terwijl ik eigenlijk gewoon normaal functioneerde de hele dag. Maar het is een unieke ervaring die ik iedereen aan kan raden.
Interessant, wellicht ga ik dat ook eens proberen.
The End Times are wild
  zondag 18 mei 2025 @ 14:39:39 #69
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217677771
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2025 14:28 schreef Fushia2 het volgende:

[..]

Zou al die "vaste de" hipsters wel eens zien in de zomer als wij van 4/5u tot 21/22u niks binnenkrijgen

Het niet drinken lijkt mij fysiek niet gezond. Ik doe het ook voor de gezondheidseffecten.
The End Times are wild
pi_217682738
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2025 14:39 schreef LXIV het volgende:

[..]
Het niet drinken lijkt mij fysiek niet gezond. Ik doe het ook voor de gezondheidseffecten.
Nee, vasten is al een behoorlijke aanslag op je nieren. Water met een beetje zeezout/himalayazout anders droog je vrij snel uit.
pi_217682757
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2025 14:38 schreef LXIV het volgende:

[..]
Interessant, wellicht ga ik dat ook eens proberen.
Kan het van harte aanbevelen. Je kunt er echt diepe inzichten in jezelf door krijgen en een keuze maken om bepaalde dingen anders te gaan doen bijvoorbeeld. Doe het wel erg rustig aan als je weer gaat eten, het beste kun je een week soepjes eten en suiker en dergelijke vermijden. Ik kreeg naderhand ook wel een beetje last van opblazen, maar prebiotica/probiotica kunnen daarmee helpen. Ik kan wel zeggen dat het vaak niet prettig voelt, afhankelijk van je leefstijl, je kunt je behoorlijk ziek voelen de eerste twee weken, maar daarna wordt het beter. Op een gegeven moment voel je je echt schoon en herboren. Het is ook erg goed om rustig te worden als je last van stress hebt bijvoorbeeld. Al met al een heel bijzondere ervaring, vooral de eerste keer denk ik.
pi_217682772
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2025 14:28 schreef Fushia2 het volgende:

[..]

Islamitisch vasten is een enorme aanslag op je lichaam denk ik. Je propt je 's avonds vol, krijgt een enorme insulinepiek, en daarna een keiharde crash de hele dag. Dat is nog erger dan als je normaal zou eten. Dit heeft eigenlijk niets met vasten te maken, het doel is nu juist om geen glucose binnen te krijgen zodat je lichaam zijn eigen vetreserves gaat verteren.
  zondag 18 mei 2025 @ 21:17:30 #73
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_217683251
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2025 20:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Kan het van harte aanbevelen. Je kunt er echt diepe inzichten in jezelf door krijgen en een keuze maken om bepaalde dingen anders te gaan doen bijvoorbeeld. Doe het wel erg rustig aan als je weer gaat eten, het beste kun je een week soepjes eten en suiker en dergelijke vermijden. Ik kreeg naderhand ook wel een beetje last van opblazen, maar prebiotica/probiotica kunnen daarmee helpen. Ik kan wel zeggen dat het vaak niet prettig voelt, afhankelijk van je leefstijl, je kunt je behoorlijk ziek voelen de eerste twee weken, maar daarna wordt het beter. Op een gegeven moment voel je je echt schoon en herboren. Het is ook erg goed om rustig te worden als je last van stress hebt bijvoorbeeld. Al met al een heel bijzondere ervaring, vooral de eerste keer denk ik.
Deed je in die periode nog iets anders qua levensstijl? Werkte je ondertussen?
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_217683826
quote:
1s.gif Op zondag 18 mei 2025 21:17 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Deed je in die periode nog iets anders qua levensstijl? Werkte je ondertussen?
De eerste keer was ik privéchauffeur dus zat voornamelijk in de auto. Daarnaast deed ik ook een opleiding, was actief lid van een vereniging, enzovoorts. Ik leefde dus eigenlijk gewoon normaal.

De andere twee keren werkte ik voor mijzelf als freelancer dus ook gewoon bezig. Wel was ik toen veel vermoeider door omstandigheden, dus ik heb het toen wel rustiger aan gedaan.

(Zwaar) fysiek werk zou erg lastig zijn, maar er zijn mensen die gewoon marathons rennen op een watervast. Ik vind dat erg bijzonder, zelf zou ik het niet doen.
pi_217691546
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2024 19:14 schreef LXIV het volgende:
Zijn er mensen met ervaring met structureel vasten en welke effecten heeft dit je gebracht?
Ik heb een paar keer gevast vooral omdat ik inactief ben en snel aankom. Om af te vallen heb ik dus een paar keer vasten geprobeerd met als langste periode 10 dagen alleen op water. Dag 3 en 4 waren het zwaarst toen moest ik me echt inhouden om niet naar de supermarkt te racen voor eten. Daarna werd het makkelijker alsof mijn lichaam zich aanpaste.
Aan het eind voelde ik me superlicht alsof er niks van me over was terwijl ik gewoon nog steeds dik 90 kilo woog. Het gaf me wel een mentale boost en meer discipline maar je moet wel redelijk sterk in je schoenen staan om het vol te houden.
Uiteindelijk was ik 6,5 kilo kwijt en de drang naar eten was een stuk minder maar helaas viel ik daarna al snel weer in mijn oude patronen.
Graag verwijderen
pi_217693208
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2025 07:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Zou ik zelf ook wel eens willen doen, 30 of 40 dagen vasten. Maar zie je er dan niet uitgemergeld uit? Alsof je net uit de zee bent gered waar je 30 dagen hebt zitten overleven. :D
pi_217693287
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 21:49 schreef -Kerelx het volgende:

[..]
Zou ik zelf ook wel eens willen doen, 30 of 40 dagen vasten. Maar zie je er dan niet uitgemergeld uit? Alsof je net uit de zee bent gered waar je 30 dagen hebt zitten overleven. :D
Je verliest ongeveer een halve kilo per dag, maar je lichaam is goed in het bewaren van spieren (een deel daarvan wordt wel gebruikt, maar je verbrandt vnl. je vet). Dus ja, hoe langer je het volhoudt, hoe meer je afvalt natuurlijk, vooral als je fysiek actief blijft. Als je meer reserves hebt, kun je het langer volhouden :) Je ziet er naderhand niet slecht uit is mijn ervaring. Het is goed voor je huid en de rust die je lichaam krijgt werkt echt genezend. Je maakt ook veel meer stamcellen aan die oude cellen vervangen, produceert meer groeihormoon, je brein wordt gereinigd, enzovoorts. Er wordt wel gezegd dat als je 1 dag voor 1 levensjaar doet, dat genoeg tijd moet zijn om de schade die je in de loop van de jaren hebt opgebouwd te herstellen. Je ziet er achteraf waarschijnlijk juist heel gezond uit. Als je te ver gaat (dus als je reserves zo ver op zijn dat je lichaam organen moet verbruiken om energie aan te maken), krijg je blijkbaar zo'n honger dat je wel leren schoenen kunt opeten. Zo ver moet je niet gaan natuurlijk.
pi_217693567
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 21:49 schreef -Kerelx het volgende:

[..]
Ligt er natuurlijk ook aan wat je startgewicht was. Ik zou met gemak 20 kilo kunnen missen dus ik zou er waarschijnlijk beter uit gaan zien. Maar als je al aan de magere kant bent dan is de kans groot dat je er na zo n vastenperiode inderdaad behoorlijk uitgemergeld uitziet.
Graag verwijderen
pi_217693961
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 21:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Je verliest ongeveer een halve kilo per dag, maar je lichaam is goed in het bewaren van spieren (een deel daarvan wordt wel gebruikt, maar je verbrandt vnl. je vet). Dus ja, hoe langer je het volhoudt, hoe meer je afvalt natuurlijk, vooral als je fysiek actief blijft. Als je meer reserves hebt, kun je het langer volhouden :) Je ziet er naderhand niet slecht uit is mijn ervaring. Het is goed voor je huid en de rust die je lichaam krijgt werkt echt genezend. Je maakt ook veel meer stamcellen aan die oude cellen vervangen, produceert meer groeihormoon, je brein wordt gereinigd, enzovoorts. Er wordt wel gezegd dat als je 1 dag voor 1 levensjaar doet, dat genoeg tijd moet zijn om de schade die je in de loop van de jaren hebt opgebouwd te herstellen. Je ziet er achteraf waarschijnlijk juist heel gezond uit. Als je te ver gaat (dus als je reserves zo ver op zijn dat je lichaam organen moet verbruiken om energie aan te maken), krijg je blijkbaar zo'n honger dat je wel leren schoenen kunt opeten. Zo ver moet je niet gaan natuurlijk.
Nee dat laatste begrijp ik en geloof ook wel dat het je lichaam en geest reinigt. Laat ik maar eerst beginnen met een paar dagen of een week vasten. Ik ga dan ook stoppen met sporten en het alleen houden bij werk. Ik weeg 95 kilo dus er kan wel 15 of 20 kilo af, maar voor het gewicht doe ik het niet, dat heb ik liever niet als drijfveer.

Ik wist niet dat zoveel mensen het deden. Je leest het wel in religieuze boeken, zoals over Mozes of Jezus die 40 dagen vastten, maar wist niet dat het een soort trend is om langdurig te vasten: van 3 dagen tot een maand zelfs.
pi_217693964
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 22:32 schreef -Deluzion- het volgende:

[..]
Ligt er natuurlijk ook aan wat je startgewicht was. Ik zou met gemak 20 kilo kunnen missen dus ik zou er waarschijnlijk beter uit gaan zien. Maar als je al aan de magere kant bent dan is de kans groot dat je er na zo n vastenperiode inderdaad behoorlijk uitgemergeld uitziet.
95 kilo, dus er kan wel wat van af. Anders moet je eerst als een beer gaan eten die zich op zijn winterslaap voorbereidt voordat je eraan begint. Maar is het niet schadelijk voor je maag/darmen? Lees weleens bij anorexia patiënten dat ze door niks te eten hun maag/darmen soms onherstelbaar beschadigden, of is dat omdat ze veel langer (jaren) zeer weinig eten?
pi_217694574
Vasten zelf beschadigt je maag/darmen niet, wat schade kan veroorzaken is als je na het vasten te snel vast of ongezond voedsel tot je neemt. Dus je kan beter eerst een paar dagen met kleine hoeveelheden groentensoep beginnen bijvoorbeeld, en dan geleidelijk aan vast voedsel introduceren. Als ik vast, krijg ik vaak allerlei inspiratie om nieuwe dingen te koken. Maar je moet dus oppassen dat je niet te snel gaat. Er zijn blijkbaar mensen overleden die na bijv. in Auschhwitz te hebben gezeten te snel te veel vast voedsel tot zich namen. Dus wees lief voor je lichaam.
pi_217720280
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2025 14:39 schreef LXIV het volgende:

[..]
Nou, het is allesbehalve ongezond. Er worden bij bepaalde medische trajecten zelfs aangeraden om op deze manier te vasten. En vaak slaat de medicatie net iets beter aan.

Zolang je wat drinkt, speel je een mindfuck moet je brein en heb je heel weinig natuurlijke celhernieuwingen.

Ik ben geen arts, maar er staat voldoende online ;)
  donderdag 22 mei 2025 @ 23:18:42 #83
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217721630
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2025 21:33 schreef Fushia2 het volgende:

[..]
Nou, het is allesbehalve ongezond. Er worden bij bepaalde medische trajecten zelfs aangeraden om op deze manier te vasten. En vaak slaat de medicatie net iets beter aan.

Zolang je wat drinkt, speel je een mindfuck moet je brein en heb je heel weinig natuurlijke celhernieuwingen.

De wetenschappelijke en medische consensus t is dat vasten zonder water zeer slecht en ongezond is en zelfs gevaarlijk.
The End Times are wild
pi_217723629
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2025 21:33 schreef Fushia2 het volgende:

[..]

Vasten op water is al zwaar voor je nieren, laat staan vasten zonder water. Dat houd je maximaal een paar dagen vol voordat je organen uitvallen.
pi_217724750
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2025 23:18 schreef LXIV het volgende:

[..]
De wetenschappelijke en medische consensus t is dat vasten zonder water zeer slecht en ongezond is en zelfs gevaarlijk.
Ik denk dat jij en Fushia2 langs elkaar heen praten. Hij doelt op vasten zoals moslims doen, dus dat je slechts overdag niets eet of drinkt (dus dat je wel in de avond voldoende drinkt). Jij hebt het waarschijnlijk over enkele dagen vasten waarbij je niks eet, en dan kan je inderdaad niet zonder water.
pi_217725647
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2025 23:18 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dit is onzin. Net door het ontbreken van water gaan je cellen zich vernieuwen enzo. Zolang je water binnen krijgt gebeurt dit niet.

https://www.rtl.nl/nieuws(...)%20positief%20effect.
pi_217725662
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 09:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Vasten op water is al zwaar voor je nieren, laat staan vasten zonder water. Dat houd je maximaal een paar dagen vol voordat je organen uitvallen.
Maar ik bedoel dan ook maximaal 1 maand vasten en dan niet eten en drinken gedurende 14/18u naargelang het seizoen.

Vreemd genoeg heb ik na de ramadan bijna nooit meer last van chronische kwaaltjes zoals rugpijn, spierpijn,..

Ook is mijn stoelgang steeds aanzienlijk beter.

Maar je moet dan ook gezond eten en drinken wanneer je mag eten. :+
pi_217725681
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2025 07:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Vasten zelf beschadigt je maag/darmen niet, wat schade kan veroorzaken is als je na het vasten te snel vast of ongezond voedsel tot je neemt. Dus je kan beter eerst een paar dagen met kleine hoeveelheden groentensoep beginnen bijvoorbeeld, en dan geleidelijk aan vast voedsel introduceren. Als ik vast, krijg ik vaak allerlei inspiratie om nieuwe dingen te koken. Maar je moet dus oppassen dat je niet te snel gaat. Er zijn blijkbaar mensen overleden die na bijv. in Auschhwitz te hebben gezeten te snel te veel vast voedsel tot zich namen. Dus wees lief voor je lichaam.
Te snel eten na een hele dag vasten (zonder water) is inderdaad niet slim.

Heb hierdoor al meerdere keren halsoverkop moeten kotsen ;(
pi_217725747
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 13:24 schreef Fushia2 het volgende:

[..]
Maar ik bedoel dan ook maximaal 1 maand vasten en dan niet eten en drinken gedurende 14/18u naargelang het seizoen.

Vreemd genoeg heb ik na de ramadan bijna nooit meer last van chronische kwaaltjes zoals rugpijn, spierpijn,..

Ook is mijn stoelgang steeds aanzienlijk beter.

Maar je moet dan ook gezond eten en drinken wanneer je mag eten. :+
Oké, maar ik denk dat wij het hier hebben over vasten gedurende langere perioden, geheel zonder eten.

Dit topic heeft me inspiratie gegeven en ik heb nu sinds woendagavond niet meer gegeten. Dat is voor mij daadwerkelijk vasten.
pi_217725827
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 13:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Oké, maar ik denk dat wij het hier hebben over vasten gedurende langere perioden, geheel zonder eten.

Dit topic heeft me inspiratie gegeven en ik heb nu sinds woendagavond niet meer gegeten. Dat is voor mij daadwerkelijk vasten.
Ja succes ermee. Zou ik zelf nooit doen.
pi_217725835
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 13:44 schreef Fushia2 het volgende:

[..]
Ja succes ermee. Zou ik zelf nooit doen.
Probeer het eens, hartstikke goed voor je.
pi_217755861
Intussen is het dag 5 van mijn watervast en alles gaat prima. Ik neem alleen een tabletje multivitamine, een beetje zout en probiotica 's ochtends. De rest van de dag alleen water. 's Ochtends loop ik 4,5 km bergop en bergaf en later op de dag ook nog een rondje. Ben al flink wat dunner en het spoort ook aan tot introspectie.
pi_217831986
Intussen dag 12 van pure watervast met wat vitamines, elektrolyten en magnesium. Voor wie er iets over wil weten. Kilo's vliegen eraf.
pi_217834003
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 20:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Intussen dag 12 van pure watervast met wat vitamines, elektrolyten en magnesium. Voor wie er iets over wil weten. Kilo's vliegen eraf.
Kun je tijdens dat vasten wel dingen doen, werken bijv, of lig je de hele tijd te rammelen op bed?
pi_217834234
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 00:21 schreef Farenji het volgende:

[..]
Kun je tijdens dat vasten wel dingen doen, werken bijv, of lig je de hele tijd te rammelen op bed?
Het is zeer ongezond zoals Ali bezig is, hij weet werkelijk niet waar hij mee bezig is. Maar ja, luisteren naar wat de wetenschap objectief te vertellen heeft over gezond afvallen is nu eenmaal niet zijn ding. Hij vertrouwt liever op zijn subjectief gevoel en meent dat zijn 'wijsheid' anderen tot voordeel strekt. Een misplaatste opvatting dus.
pi_217835010
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 05:49 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Het is zeer ongezond zoals Ali bezig is, hij weet werkelijk niet waar hij mee bezig is. Maar ja, luisteren naar wat de wetenschap objectief te vertellen heeft over gezond afvallen is nu eenmaal niet zijn ding. Hij vertrouwt liever op zijn subjectief gevoel en meent dat zijn 'wijsheid' anderen tot voordeel strekt. Een misplaatste opvatting dus.
Ik kan eerlijk gezegd niks 'wetenschappelijks' vinden dat stelt dat het ongezond is om iets langduriger niet te eten maar wel water te drinken. Dus euh.. bronnetje voor je claims?
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_217835021
Wat ik wel kan vinden is dit:

quote:
Study identifies multi-organ response to seven days without food

New findings reveal that the body undergoes significant, systematic changes across multiple organs during prolonged periods of fasting. The results demonstrate evidence of health benefits beyond weight loss, but also show that any potentially health-altering changes appear to occur only after three days without food.
bron + rest van het verhaal:
https://www.qmul.ac.uk/me(...)ys-without-food.html
pi_217835515
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 08:52 schreef sigme het volgende:
Wat ik wel kan vinden is dit:
[..]
bron + rest van het verhaal:
https://www.qmul.ac.uk/me(...)ys-without-food.html
https://www.nbcnews.com/h(...)lar-death-rcna143853

Ali is dus heel verkeerd bezig.
pi_217835657
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 09:33 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
https://www.nbcnews.com/h(...)lar-death-rcna143853

Ali is dus heel verkeerd bezig.
quote:
The analysis — which has not yet been peer-reviewed or published in an academic journal —
Ik zou niet te hard van de toren blazen over wetenschappelijke bronnen als diegene die jij zelf aanhaalt nog helemaal niet geverifieerd is. ;)

Verder ben ik hier een complete buitenstaander in maar het lijkt wel alsof je puur hier zit om op de user Ali_Kannibali te vitten ipv het topic, zo komt het in ieder geval over. Erg persoonlijk. Maar dit als een stukje feedback. :)
pi_217835721
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 05:49 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Ik vroeg het niet aan jou maar aan Ali.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')