Goede tip, die had ik nog nergens gelezen. Die waarden heb ik vorig jaar nog gechecked, hopelijk was dat ok.quote:Op maandag 16 december 2024 19:30 schreef Elan het volgende:
Vasten is niet zo moeilijk, op een gegeven moment ben je over je trek hene. Maar ik wens je vast succes met slapen.
O en laat je bloedwaarden voor die tijd checken, mocht je onverhoopt diabetes of zelfs pre diabetes te hebben kun je in een coma terecht komen.
Ik heb geen behoefte aan gewichtsverlies of zo. Maar wat ik begrepen heb is dat regelmatig ongeveer 48 vasten heilzaam is voor je lichaam omdat er allerlei afvalstoffen worden opgeruimd die anders blijven liggen. Zo verkleint het bijvoorbeeld de kans op kanker.quote:Op maandag 16 december 2024 19:34 schreef Droopie het volgende:
Zelf heb ik er geen ervaring mee, wel wat youtubers gezien die dat deden.
Volgens mij is het best een slecht plan om het zonder medische begeleiding te doen?
Nu is 48 uur niet zo heel lang, maar ik zie ook het nut niet van eenmalig 48 uur vasten.
Zit er een soort plan achter?
Hoe kun je 'kiezen' voor keto? Dat ontstaat toch vanzelf dan? Wat ik doe is dus niks eten en enkel water, thee of koffie drinkenquote:Op maandag 16 december 2024 19:36 schreef over_hedge het volgende:
Ik deed het wel eens 48 uur. Was vrij makkelijk eigenlijk. Deed toen wel keto. Waardoor je lichaam vet gebruikt voor energie. En daardoor eigenlijk 0 moeite kosten. Deed het om eens te kijken hoe het zou zijn.
Merkte er van de rest weinig voordeel of nadeel van eigenlijk
Kiezen om het keto levenstijl te volgen en dus (bijna) geen koolhydraten te eten.quote:Op maandag 16 december 2024 19:38 schreef LXIV het volgende:
[..]
Hoe kun je 'kiezen' voor keto? Dat ontstaat toch vanzelf dan? Wat ik doe is dus niks eten en enkel water, thee of koffie drinken
Als afvallen niet het doel is, en de info van een gerenomeerde wetenschapper hebt, kan je het best proberen.quote:Op maandag 16 december 2024 19:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik heb geen behoefte aan gewichtsverlies of zo. Maar wat ik begrepen heb is dat regelmatig ongeveer 48 vasten heilzaam is voor je lichaam omdat er allerlei afvalstoffen worden opgeruimd die anders blijven liggen. Zo verkleint het bijvoorbeeld de kans op kanker.
Mijn plan is om, indien het goed te doen is en ik me er goed bij blijf voelen, dit 1x per maand te doen en zo mijn fitheid verder te verbeteren.
Ok. Dat doe ik niet, ik eet (matig) koolhydraten. Maar dan is je lichaam dus al gewend om de suikers uit je vetten of andere bronnen te halen..quote:Op maandag 16 december 2024 19:40 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Kiezen om het keto levenstijl te volgen en dus (bijna) geen koolhydraten te eten.
Dat deed ik toen al meer dan een jaar. Maar dat maakt vasten wel vrij moeiteloos. Amper honger gehad
Daar heb ik ook over gelezen, en dat is vooral zinvol om je gewicht onder controle te houden. Maar het effect van autofagie, waarin je afweersysteem je lichaam gaat opruimen, treedt pas na 24 uur op.quote:Op maandag 16 december 2024 19:41 schreef over_hedge het volgende:
Doe wel nog aan intermittent fasting. Ontbijten doe ik al niet. Dus enige verschil is geen snacks meer na het avondeten
Suikers? Nee. Idee is juist dat je vrijwel geen suiker eet (en dus geen koolhydraten ) en veel vetten.quote:Op maandag 16 december 2024 19:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ok. Dat doe ik niet, ik eet (matig) koolhydraten. Maar dan is je lichaam dus al gewend om de suikers uit je vetten of andere bronnen te halen..
Nee, dat bedoel ik ook. Dus je lichaam krijgt geen suikers en haalt die uit vetten.quote:Op maandag 16 december 2024 19:45 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Suikers? Nee. Idee is juist dat je vrijwel geen suiker eet (en dus geen koolhydraten ) en veel vetten.
Maar omdat je lichaam al gewend is om energie uit vet te halen maakt het vasten heel makkelijk.
Als ik het nu zou doen zou ik na 30 uur denk ik echt honger krijgen en amper energie hebben
Nog een tip trouwens. Doe wat extra elektrolyten in je water. Dus mineralen.
Nee, niet structureel, maar ik heb in mijn jonge jaren wel eens een soort experiment gedaan.quote:Op maandag 16 december 2024 19:14 schreef LXIV het volgende:
Ik las van het weekeind een artikel over vasten en de positieve gevolgen hiervan voor het lichaam. Vooral in relatie tot autofagie, waarbij het afweersysteem na ca 24 uur vasten zou overgaan op het verteren van slechte cellen en afvalstoffen in het lichaam. Het was geen zweverig artikel, maar gebaseerd op het werk van een Japanse nobelprijswinnaar.
Nu heb ik besloten om vanaf gisteravond niet meer te eten tot morgenavond. bijna 48 uur dus. Ik voel me hier ok bij, ook nog gesport vandaag en dat ging eigenlijk heel lekker. Ik wil dit dan bijv 1x per maand doen.
Zijn er mensen met ervaring met structureel vasten en welke effecten heeft dit je gebracht?
Het doel van religie is niet primair de minderbedeelden te helpen maar om spirituele groei te ervaren. Vasten kan daar zeker bij helpen.quote:Op maandag 16 december 2024 20:38 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Nee, niet structureel, maar ik heb in mijn jonge jaren wel eens een soort experiment gedaan.
Een hele week niks gegeten. Gewoon om te ervaren hoe honger nu echt voelt.
Was geen pretje. Bij de minste of geringste fysieke inspanning begon ik te zweten als een paard, ik had continue bonkende koppijn (die grotendeels verdween na het drinken van water), kortom, honger hebben is geen pretje.
Vasten vanwege religieuze motieven lijkt me nutteloos. Wat hebben de minderbedeelden hieraan?
Je lichaam haalt geen *suikers* uit vetten, je lichaam haalt *energie* uit vetten.quote:Op maandag 16 december 2024 19:45 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, dat bedoel ik ook. Dus je lichaam krijgt geen suikers en haalt die uit vetten.
Als paap kun je gebakken zalm met friet en asperges eten, champagne erbij en chocolademousse toe en nog aan het vasten zijn.quote:Op maandag 16 december 2024 21:38 schreef sigme het volgende:
[..]
Je lichaam haalt geen *suikers* uit vetten, je lichaam haalt *energie* uit vetten.
Het verschilt overigens nogal per stroming wat er onder 'vasten' wordt verstaan. Papen vinden het alvast 'vasten' als ze geen vlees eten meen ik. In de paleo/keto heet het ook 'vasten' bij max 500 kcal/dag.
Wel aardig stukje erover van een van mijn meer favoriete schrijvers over eten: https://www.foodlog.nl/ar(...)wacht-niet-te-veel1/
Maar is dat dan gewoon gemakzucht omdat het zo gemakkelijk gaat of wil je er wat mee bereiken?quote:Op maandag 16 december 2024 21:40 schreef sigme het volgende:
Ik doe overigens zonder enige moeite en zonder ernaar te streven dat wat Huib Stam daar benoemt als " Type 4: Dagelijks tijdbeperkt eten, 12 tot 24 uur vasten per etmaal. Met ‘windows’ van bijvoorbeeld 8, 10 of 12 uur waarop je mag eten."
Ik eet heel vaak niks tussen pak 'm beet 18u 's avonds en 13u de volgende dag.
keto 500 per dag? Dat heeft niks met keto meer te makenquote:Op maandag 16 december 2024 21:38 schreef sigme het volgende:
[..]
Je lichaam haalt geen *suikers* uit vetten, je lichaam haalt *energie* uit vetten.
Het verschilt overigens nogal per stroming wat er onder 'vasten' wordt verstaan. Papen vinden het alvast 'vasten' als ze geen vlees eten meen ik. In de paleo/keto heet het ook 'vasten' bij max 500 kcal/dag.
Wel aardig stukje erover van een van mijn meer favoriete schrijvers over eten: https://www.foodlog.nl/ar(...)wacht-niet-te-veel1/
Oh ja, nou ja, eigenlijk heb ik net als jij wel eens gelezen dat het wel goed schijnt te zijn.quote:Op maandag 16 december 2024 21:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar is dat dan gewoon gemakzucht omdat het zo gemakkelijk gaat of wil je er wat mee bereiken?
Heb je dan echt geen honger meer of heb je jezelf aangeleerd dat al het eten na 1800 uur niet noodzakelijk is voor het lichaam en vooral verveling is?quote:Op maandag 16 december 2024 21:40 schreef sigme het volgende:
Ik doe overigens zonder enige moeite en zonder ernaar te streven dat wat Huib Stam daar benoemt als " Type 4: Dagelijks tijdbeperkt eten, 12 tot 24 uur vasten per etmaal. Met ‘windows’ van bijvoorbeeld 8, 10 of 12 uur waarop je mag eten."
Ik eet heel vaak niks tussen pak 'm beet 18u 's avonds en 13u de volgende dag.
Het ging over vasten (binnen keto), niet over keto eten an sich. Zeg maar ontopic.quote:Op maandag 16 december 2024 21:54 schreef over_hedge het volgende:
[..]
keto 500 per dag? Dat heeft niks met keto meer te makenMijn keto koffie heeft dat al bijna joh
En voel je jezelf in het algemeen ook fitter, of doe je het al zo lang dat je dat niet meer onderscheiden kunt?quote:Op maandag 16 december 2024 21:55 schreef sigme het volgende:
[..]
Oh ja, nou ja, eigenlijk heb ik net als jij wel eens gelezen dat het wel goed schijnt te zijn.
Voor mij heeft het ook grote voordelen: door 'gewend' te zijn aan langere periodes niet eten / niet eten op vaste momenten, kan ik veel flexibeler omgaan met dagindeling en maaltijden.
Ander groot voordeel voor mij is dat ik wel goed ben in *niet* eten maar buitengewoon slecht in *weinig* eten.
Bij vaker eten op een dag heb ik of veel meer honger gedurende dag of veels te veel gegeten
Ik heb echt geen honger na het avondeten. Daarna nog eten komt nooit bij me op. Als er gasten komen bedenk ik vaak wel dat het leuk schijnt te zijn om iets van chips of nootjes ofzo te presenteren in de loop van de avond - en vervolgens denk ik daar die avond dus nooit aan.quote:Op maandag 16 december 2024 21:55 schreef Droopie het volgende:
[..]
Heb je dan echt geen honger meer of heb je jezelf aangeleerd dat al het eten na 1800 uur niet noodzakelijk is voor het lichaam en vooral verveling is?
Dat laatste. En ik blijf redelijk moeiteloos op gewicht, dat schijnt ook niet iedereen gegeven te zijn.quote:Op maandag 16 december 2024 21:57 schreef LXIV het volgende:
[..]
En voel je jezelf in het algemeen ook fitter, of doe je het al zo lang dat je dat niet meer onderscheiden kunt?
Vasten is 0.quote:Op maandag 16 december 2024 21:56 schreef sigme het volgende:
[..]
Het ging over vasten (binnen keto), niet over keto eten an sich. Zeg maar ontopic.
Het sporten ging zelfs erg goed, boven verwachting. Misschien wel beter dan normaal nog.. Ik ben niet helemaal tot de limiet gegaan, dat leek me niet verstandig. Maar het voelde moeiteloos.quote:Op maandag 16 december 2024 22:12 schreef Jeo_Boden het volgende:
De meesten krijgen last van hoofdpijn en concentratieverlies tussen de 12 en 16 uur vasten. Dat is gangbaar en normaal. Maar jij hebt dus vandaag met 16 uur vasten nog gesport. Dat doe je goed.
Mijn doel is gezondheid/fitheid. Ik denk dat langer dan 2 dagen vasten eerder een negatief effect zal hebbenquote:Op maandag 16 december 2024 22:15 schreef Jeo_Boden het volgende:
Wat is heg langste dat jullie hebben gevast? Ik heb 1 keer 5 dagen gevast jaren geleden. Nu kan ik het maar hooguit 3 dagen volhouden.
Druggebruik kan dat ook.quote:Op maandag 16 december 2024 20:59 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het doel van religie is niet primair de minderbedeelden te helpen maar om spirituele groei te ervaren. Vasten kan daar zeker bij helpen.
Dit noemden ze vroeger ook wel het werkers dieet. Je eet alleen met de avondmaal zo'n 1700-2000 calorieen (in geval van een man). En dat is energie voor de volgende 24 uur. Je komt niet aan maar je valt ook niet af (als afvallen je doel zou zijn).quote:Op maandag 16 december 2024 22:40 schreef Farenji het volgende:
Ik doe al een tijd aan intermittent fasting. Door de week eet ik in principe niet tussen 8 uur savonds en 12 uur smiddags de volgende dag. Dat is makkelijk vol te houden, maar ik kijk wel altijd uit naar de lunch (dat is eigenlijk mijn ontbijt). Een hele dag of langer vasten zie ik echt niet zitten, daar zou ik naar van worden.
Ik eet wel twee maaltijden per dag, met soms wat lichte snacks tussendoor. Of je daar van afvalt is natuurlijk helemaal afhankelijk van hoe zwaar die maaltijden zijn. Ik doe het vooral voor de spijsvertering, lange tijd niks eten schijnt goed te zijn en ik voel me er wel ok bij.quote:Op maandag 16 december 2024 22:51 schreef Jeo_Boden het volgende:
[..]
Dit noemden ze vroeger ook wel het werkers dieet. Je eet alleen met de avondmaal zo'n 1700-2000 calorieen (in geval van een man). En dat is energie voor de volgende 24 uur. Je komt niet aan maar je valt ook niet af (als afvallen je doel zou zijn).
quote:De naam ontbijt komt van ont-biten, waarbij 'ont-' staat voor het beginnen van iets (zie ontbranden) en biten de middelnederlandse vorm voor eten is.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ontbijt#Naamgeving_en_geschiedenis
Dat is dan ook niet heel gek. Je bloedsuikerspiegel gaat opeens omhoogquote:Op dinsdag 17 december 2024 18:52 schreef LXIV het volgende:
Hmmm Na het eten voel ik me juist heel vermoeid
Als je gewoon gezond bent kan dat makkelijk. Medische begeleiding zou ik echt alleen doen als je kwetsbaar bent. Mensen zijn ook gewoon dieren, we kunnen echt wel even zonder eten.quote:Op maandag 16 december 2024 19:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik heb geen behoefte aan gewichtsverlies of zo. Maar wat ik begrepen heb is dat regelmatig ongeveer 48 vasten heilzaam is voor je lichaam omdat er allerlei afvalstoffen worden opgeruimd die anders blijven liggen. Zo verkleint het bijvoorbeeld de kans op kanker.
Mijn plan is om, indien het goed te doen is en ik me er goed bij blijf voelen, dit 1x per maand te doen en zo mijn fitheid verder te verbeteren.
Precies dit. Vaak wel met (zelfgemaakte botten) boulion dus weet niet of dat helemaal telt. Wel in keto, vond honger toen heel anders voelen. Ik eet niet meer keto, doe wel IF, vasten van 20:00 tot 12 of later als dat zo uitkomt. Vind het fijn, ben minder opgeblazen.quote:Op maandag 16 december 2024 19:36 schreef over_hedge het volgende:
Ik deed het wel eens 48 uur. Was vrij makkelijk eigenlijk. Deed toen wel keto. Waardoor je lichaam vet gebruikt voor energie. En daardoor eigenlijk 0 moeite kosten. Deed het om eens te kijken hoe het zou zijn.
Merkte er van de rest weinig voordeel of nadeel van eigenlijk
Doe je het nog steeds? Hoe plan je dit in, werk je ook tijdens zo'n vast?quote:Op maandag 30 december 2024 19:46 schreef LXIV het volgende:
Ben nu met mijn derde vasten bezig. Gaat goed en ik voel me fit. De eerste keer de beginnersfout gemaakt om toch te veel te eten na het breken van de vasten. Dat doe ik nu niet meer.
Ik heb ook intermittent fasting gedaan met regelmatig een hele dag zonder eten (zat ook wel 40 uur tussen ooit) en vond het sporten juist geweldig gaan zonder "gewicht" in je darmen. Weet niet of het echt zo werkt maar zo voelde het wel.quote:Op maandag 16 december 2024 22:18 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het sporten ging zelfs erg goed, boven verwachting. Misschien wel beter dan normaal nog.. Ik ben niet helemaal tot de limiet gegaan, dat leek me niet verstandig. Maar het voelde moeiteloos.
Ik doe het nog steeds. Vast nu van maandagavond 18:00 tot woensdag 12:00. Iedere week. Geen moment van toegeven gekend. Ik werk en sport gewoon door, dat gaat prima.quote:Op maandag 10 februari 2025 22:41 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Doe je het nog steeds? Hoe plan je dit in, werk je ook tijdens zo'n vast?
Ik ben sinds begin dit jaar met intermittent fasting bezig, standaard doordeweeks doe ik 16:8 en soms breid ik het wat uit tot 21:3. Langer vasten heb ik nog niet gedaan, lijkt me wel interessant maar slapen met een lege maag lijkt me moeilijk, en ik wil niet dat het mijn werk beïnvloedt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |