abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217836320
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 09:45 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ik vroeg het niet aan jou maar aan Ali.
Dat klopt. En wat is nu je punt? Als je een persoonlijke vraag stelt die alleen gelezen mag worden door Ali dan is een DM het geëigende medium.
pi_217836363
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 09:33 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
https://www.nbcnews.com/h(...)lar-death-rcna143853

Ali is dus heel verkeerd bezig.
Maar dat gaat over IF? Dat is een totaal ander voedingspatroon dan waar de vraag naar bronnetjes over ging.

Nog los van de wetenschappelijke waarde van die conclusie in dat nieuwsberichtje.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_217836453
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 10:24 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Dat klopt. En wat is nu je punt? Als je een persoonlijke vraag stelt die alleen gelezen mag worden door Ali dan is een DM het geëigende medium.
Jij hebt geen persoonlijke ervaring met dagenlang vasten, en precies daar ging mijn vraag over, dus ik weet niet waarom jij daarop zo nodig moet reageren.
pi_217836943
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 10:33 schreef Farenji het volgende:

[..]
Jij hebt geen persoonlijke ervaring met dagenlang vasten, en precies daar ging mijn vraag over, dus ik weet niet waarom jij daarop zo nodig moet reageren.
Ik geef informatie over zijn methode van vasten. Wat is daar verkeerd aan? Jij geeft toch ook commentaar op mijn commentaar?
  dinsdag 3 juni 2025 @ 16:06:43 #105
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_217839736
Wat is er mis met eten, mensen. Als je dood bent kun je vasten zolang als je wil.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 3 juni 2025 @ 16:44:55 #106
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217840066
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 16:06 schreef Ringo het volgende:
Wat is er mis met eten, mensen. Als je dood bent kun je vasten zolang als je wil.
Ik dacht juist naar de papenhemel te gaan met iedere dag een lopend buffet (onbeperkt). Dus beter vast ik hier, zolang het nog kan.
The End Times are wild
pi_217840260
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 16:06 schreef Ringo het volgende:
Nou ja, je hoeft natuurlijk niet altijd en van alles in je mondje te proppen.
  Moderator dinsdag 3 juni 2025 @ 17:52:37 #108
441859 crew  Lenny77
pi_217840664
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 20:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Intussen dag 12 van pure watervast met wat vitamines, elektrolyten en magnesium. Voor wie er iets over wil weten. Kilo's vliegen eraf.
Ben je niet bang dat je lichaam daarna elke calorie als een gek gaat bijhouden en als vet opslaat voor de volgende keer van 'hongersnood'?

[ Bericht 0% gewijzigd door Lenny77 op 03-06-2025 19:54:07 ]
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  dinsdag 3 juni 2025 @ 17:53:41 #109
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_217840670
vast wel
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter dinsdag 3 juni 2025 @ 17:56:05 #110
485843 crew  Jippie
pi_217840688
Nooit vasten zonder overleg met je huisarts
pi_217840902
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 17:52 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Ben je niet bang dat je lichaam daarna elke calorie als een gek gaat bijhouden en als vet opslaan voor de volgende keer van 'hongersnood'?
Het is een door de wetenschap afgekeurde methode om af te vallen. Het werkt niet en is contraproductief. Veel beter is het om een periode van maanden aan te houden waarin je de hoeveelheid koolhydraten beperkt. Zelf ben ik zo'n 15 jaar geleden 20 kilo afgevallen door in een periode van 4 maanden dagelijks minder boterhammen (van 6 naar 3) en aardappelen (van 4 naar 2) te eten en bijna tot niet meer te snoepen. Vleesconsumptie: halveren. Drinken: alleen water, koffie, thee en 1 glas melk per dag. That's all. Peace of cake ..... maar je moet het wel echt willen. Zonder motivatie helpt geen enkel dieet. Mijn motivatie had een medische oorzaak. Nadat je je streefgewicht hebt behaald moet je uiteraard de lijn voortzetten. Je levensstijl MOET wijzigen: discipline en niet toegeven aan voedselverlangens is essentieel. Makkelijker gezegd dan gedaan maar nogmaals ..... motivatie is de sleutel. Vind die motivatie want anders hoef je je er niet aan te beginnen.

Ik weeg nu al 15 jaar redelijk constant tussen de 83-84 kilo met een BMI van < 25
  dinsdag 3 juni 2025 @ 18:31:05 #112
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_217840943
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 18:27 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Het is een door de wetenschap afgekeurde methode om af te vallen. Het werkt niet en is contraproductief. Veel beter is het om een periode van maanden aan te houden waarin je de hoeveelheid koolhydraten beperkt. Zelf ben ik zo'n 15 jaar geleden 20 kilo afgevallen door in een periode van 4 maanden dagelijks minder boterhammen (van 6 naar 3) en aardappelen (van 4 naar 2) te eten en bijna tot niet meer te snoepen. Vleesconsumptie: halveren. Drinken: alleen water, koffie, thee en 1 glas melk per dag. That's all. Peace of cake ..... maar je moet het wel echt willen. Zonder motivatie helpt geen enkel dieet. Mijn motivatie had een medische oorzaak. Nadat je je streefgewicht hebt behaald moet je uiteraard de lijn voortzetten. Je levensstijl MOET wijzigen: discipline en niet toegeven aan voedselverlangens is essentieel. Makkelijker gezegd dan gedaan maar nogmaals ..... motivatie is de sleutel. Vind die motivatie want anders hoef je je er niet aan te beginnen.

Ik weeg nu al 15 jaar redelijk constant tussen de 83-84 kilo met een BMI van < 25
Er wordt jou niets gevraagd. Dit topic gaat over vasten.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_217840963
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 18:31 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Er wordt jou niets gevraagd. Dit topic gaat over vasten.
Wat een agressieve reactie zeg.

Anyway, vasten heeft geen zin om af te vallen. Gewoon langdurig op dieet gaan is beter.
pi_217841942
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 00:21 schreef Farenji het volgende:

[..]
Kun je tijdens dat vasten wel dingen doen, werken bijv, of lig je de hele tijd te rammelen op bed?
Ik loop elke dag een berg op en af van 12% helling (+- 5 km totaal) en werk op m'n computer.

Fysieke dingen zijn natuurlijk zwaarder om te doen maar zeker niet onmogelijk.

Je hebt niet de 'punch' die je hebt als je normaal eet, al zijn er mensen die dus gewoon marathons hebben gelopen tijdens langdurig vasten. Ik begrijp zelf niet hoe dat mogelijk is, maar het hangt vooral af van andere factoren, zoals of je al ziek of zwak bent, en of je voldoende zout en dergelijke binnenkrijgt om je bloeddruk op peil te houden, anders kun je aardig licht in je hoofd worden als je te snel opstaat bijvoorbeeld.

[ Bericht 12% gewijzigd door Ali_Kannibali op 03-06-2025 20:27:10 ]
pi_217841987
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 08:52 schreef sigme het volgende:
Wat ik wel kan vinden is dit:
[..]
bron + rest van het verhaal:
https://www.qmul.ac.uk/me(...)ys-without-food.html
Er is niks ongezonds aan vasten mits je goed voor jezelf zorgt en niet al aan aandoeningen lijdt die voor problemen kunnen zorgen. De eerste keer dat ik het deed was in 2014 en sindsdien is het veel populairder geworden en zijn er talloze mensen die er uitstekende resultaten mee hebben behaald in een medische setting en daarbuiten. Er wordt ook veel onderzoek naar gedaan. Veel mensen zijn van diabetes 2 afgekomen door hun hele insulinegevoeligheid te resetten. Maar je moet natuurlijk wel oppassen met wat je doet, bijv. niet ineens een pizza naar binnen werken als je klaar bent, of een enorme dosis suiker. Dat is gevaarlijk.

Dit is nu de vierde keer dat ik twee weken of langer vast en het heeft nooit tot problemen geleid.

Ik heb andere gezondheidsproblemen gehad door langdurige extreme stress en vasten heeft juist geholpen om dat wat te kalmeren, hoewel sommige problemen bleven aanhouden omdat de stress na het vasten aanhield.
pi_217842094
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 17:52 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Ben je niet bang dat je lichaam daarna elke calorie als een gek gaat bijhouden en als vet opslaat voor de volgende keer van 'hongersnood'?
Dat kun je voorkomen door je insuline laag te houden. Dus geen dingen eten met een hoge glycemische index. Maar dat is ook als je niet hebt gevast, de energie van een mars of koekje wordt vooral in vet omgezet als je hem niet meteen verbrandt. Maar als je een ei eet blijft je insuline laag en verbrandt je die energie. Dus je moet je niet volproppen met allerlei snelle suikers en koolhydraten om dat te voorkomen.

Vasten is juist een uitstekende periode om je eetgewoonten te heroverwegen en aan te passen. Zo wilde ik voordat ik de eerste keer vastte graag vegateriër worden. Na het vasten had ik gewoon geen behoefte aan vlees meer, alsof er een verslaving weg was. En zo kon ik ook andere aanpassingen maken. Je krijgt er vaak ook allerlei inspiratie voor om nieuwe dingen te proberen, in ieder geval bij mij.

Het is een goede manier om bewuster met je lichaam en eten om te gaan en dan kun je dus ook aankomen voorkomen, mits je het goed aanpakt.
pi_217842875
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 20:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat kun je voorkomen door je insuline laag te houden. Dus geen dingen eten met een hoge glycemische index. Maar dat is ook als je niet hebt gevast, de energie van een mars of koekje wordt vooral in vet omgezet als je hem niet meteen verbrandt. Maar als je een ei eet blijft je insuline laag en verbrandt je die energie. Dus je moet je niet volproppen met allerlei snelle suikers en koolhydraten om dat te voorkomen.

Vasten is juist een uitstekende periode om je eetgewoonten te heroverwegen en aan te passen. Zo wilde ik voordat ik de eerste keer vastte graag vegateriër worden. Na het vasten had ik gewoon geen behoefte aan vlees meer, alsof er een verslaving weg was. En zo kon ik ook andere aanpassingen maken. Je krijgt er vaak ook allerlei inspiratie voor om nieuwe dingen te proberen, in ieder geval bij mij.

Het is een goede manier om bewuster met je lichaam en eten om te gaan en dan kun je dus ook aankomen voorkomen, mits je het goed aanpakt.
Fake news. Jouw manier van afvallen werkt niet op de lange termijn en is erg ongezond. Mijn manier die ik heb beschreven is effectief en gezond. Ik volg de wetenschap en jij niet. En dat is het verschil tussen subjectief geloof en objectieve kennis.
pi_217843151
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 21:56 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Fake news. Jouw manier van afvallen werkt niet op de lange termijn en is erg ongezond. Mijn manier die ik heb beschreven is effectief en gezond. Ik volg de wetenschap en jij niet. En dat is het verschil tussen subjectief geloof en objectieve kennis.
Elke vorm van calorierestrictie werkt voor afvallen. Vasten doen veel mensen niet om af te vallen maar om andere redenen, dus wat maakt jouw afvalmethode uit voor dit topic?

Ik heb nog steeds geen bron van je gezien voor je stelling dat vasten 'wetenschappelijk' aantoonbaar ongezond is.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_217843542
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 22:24 schreef sigme het volgende:

[..]
Elke vorm van calorierestrictie werkt voor afvallen. Vasten doen veel mensen niet om af te vallen maar om andere redenen, dus wat maakt jouw afvalmethode uit voor dit topic?

Ik heb nog steeds geen bron van je gezien voor je stelling dat vasten 'wetenschappelijk' aantoonbaar ongezond is.
Zowel TS als Ali_Kannibali hebben het nergens over vasten om "af te vallen" zoals hij blijft beweren. Dat afvallen is een automatisch gevolg van het vasten, maar ze hebben het in principe over dat het gezond is voor je lichaam en geest.
pi_217843675
Langdurig vasten is ongezond. Zoals al eerder hier door iemand is gezegd: als je overweegt om langdurig te vasten, is het essentieel om dit altijd te doen onder strikte medische begeleiding van een arts of diëtist. Zij kunnen beoordelen of het veilig is voor jouw specifieke gezondheidssituatie en je begeleiden om risico's te minimaliseren. Ook zijn er nog maar weinig gegevens over de voor- of nadelen voor je gezondheid op de lange termijn. Er is uitgebreider en goed opgezet onderzoek nodig om dit te bevestigen.

Iedereen hier in dit topic doet maar wat en geeft rare bogus adviezen op basis van subjectieve overtuigingen die in principe levensgevaarlijk zijn. Wetenschappelijke adviezen worden niet gevolgd. Idioot gewoon.
pi_217843903
Ik ben gaan vasten om spirituele redenen, omdat het slecht met een geliefde gaat. De gezondheidsaspecten zijn een fijne bijkomstigheid. Het is gewoon een bijzondere ervaring en dat 'levensgevaarlijk' is schromelijk overdreven als je gewoon in goede gezondheid bent. Het enige wat je doet is vetreserves verbranden en je lichaam gaat aan de slag om zichzelf te repareren. Gewoon een beetje verstandig en normaal doen als je zoiets onderneemt, dan kan er in wezen weinig misgaan. Ik heb het zelf nooit onder toezicht gedaan en leef ook nog. En zo vele mensen met mij. Voordat je dermate uitgehongerd bent dat het gevaarlijk wordt, ben je het waarschijnlijk al lang beu, want na een maand zonder eten begint het echt wel te kriebelen, vooral omdat je reukvermogen echt tien keer zo sterk is en je elke geur van eten veel sterker en op veel grotere afstand oppikt. Zo rook ik in de supermarkt bananen op tien meter afstand, op straat pik ik alle geuren van restaurants op, en in de flat ruik ik shampoo en eten etc in andere appartementen. Heel aparte ervaring.

[ Bericht 7% gewijzigd door Ali_Kannibali op 04-06-2025 00:34:13 ]
pi_217844166
Vasten om een ander 'beter' te maken is niet echt handig want dat werkt niet in de rationele realiteit van het hier en nu. Welke youtube-influencer ons dat probeert wijs te maken is mij een raadsel? Te veel mensen vertrouwen niet meer op hun gezond verstand maar leggen hun leven in handen van van de pot gerukte videomakertjes. Onbegrijpelijk.

Vasten als persoonlijk gezondheidsargument is ook flauwekul. Vasten is op lange termijn slecht voor je. Gewoon je voedselinname beperken en je leefstijl veranderen, dat werkt wel en is zonder gevaar.
pi_217844260
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 23:14 schreef Bassie48 het volgende:
Langdurig vasten is ongezond. Zoals al eerder hier door iemand is gezegd: als je overweegt om langdurig te vasten, is het essentieel om dit altijd te doen onder strikte medische begeleiding van een arts of diëtist. Zij kunnen beoordelen of het veilig is voor jouw specifieke gezondheidssituatie en je begeleiden om risico's te minimaliseren. Ook zijn er nog maar weinig gegevens over de voor- of nadelen voor je gezondheid op de lange termijn. Er is uitgebreider en goed opgezet onderzoek nodig om dit te bevestigen.

Iedereen hier in dit topic doet maar wat en geeft rare bogus adviezen op basis van subjectieve overtuigingen die in principe levensgevaarlijk zijn. Wetenschappelijke adviezen worden niet gevolgd. Idioot gewoon.
Je bent een chatGPT-spreekbuis? Zeg dat dan _O-

Oh, en je hebt nog steeds niet 1, zelfs maar heel klein wetenschappelijk bronnetje laten zien voor je claims.
pi_217844370
Vasten is heel gezond.
Vakman pur sang
pi_217844392
quote:
10s.gif Op woensdag 4 juni 2025 07:26 schreef sigme het volgende:

[..]
Je bent een chatGPT-spreekbuis? Zeg dat dan _O-

Oh, en je hebt nog steeds niet 1, zelfs maar heel klein wetenschappelijk bronnetje laten zien voor je claims.
Ach weet je, ik kan wel bibliotheken vol met wetenschappelijke studies aanvoeren, je gelooft ze toch niet. Kennelijk ben jij niet in staat om google als je beste vriend in te zetten dus dan maar hier een linkje van een wetenschapper die jij ongetwijfeld niet serieus neemt want alles wat 'je gevoel' inprent is beter, toch?

https://www.nice-info.be/(...)ten-op-de-gezondheid

Conclusies: onduidelijke voordelen voor de lange termijn en grote gezondheidsrisico's als je niet weet en begrijpt wat je aan het doen bent.

Kortom, als je aan vasten doet dan ben je een idioot want er zijn betere en veiliger methoden om je gezondheid te bevorderen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')