abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 15 december 2024 @ 10:37:39 #1
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_215873187
Zoals jullie weten staan we voor een gigantische uitdaging, het vervangingsratio als we het hebben over het vruchtbaarheidscijfer.

Je hebt internationaal een vervangingsratio nodig van 2,3 kinderen per vrouw om de wereldbevolking constant te houden, maar momenteel heeft het overgrote deel van de landen een replacement rate van onder de 2,3. Sterker nog, in Europa is er geen enkel land waar de bevolking zou groeien zonder immigratie.

Tegen 2050 is de verwachting dat er in principe nog maar 1 continent is met landen waar genoeg kinderen worden geboren.

Je ziet heel veel overheden met grote maatregelenpakketten komen, voornamelijk in Azië. Goedkope huisvesting voor mensen die een kind nemen, riante geldbonussen bij je 2e kind, goedkope kinderopvang etc, maar in al deze landen gaat de trend vrijwel met dezelfde vaart naar beneden. In landen zoals Zuid-Korea ging dit zelfs sneller waardoor je nu een ferility rate hebt van onder de 1 waardoor ze over 40 jaar een bevolking zullen hebben van 25 miljoen vs de huidige 50 miljoen.

Wellicht de grootste ramp die de mensheid ooit gekend heeft, en een nog grotere ramp voor de economie.

Waarom krijgen mensen minder kinderen en waarom werkt in principe geen enkele maatregel van overheden wereldwijd tegen de krimp?

Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_215873358
Komt door alle oorlog en wreedheid in de wereld. Mensen willen geen kinderen meer op een wereld zetten wat toch naar de verdoemenis gaat.
Daarnaast, vroeger werkten mensen veel op het land. Kinderen werden in dat opzicht gezien als kapitaal die je in kon zetten voor de productiviteit. Pensioen voor de ouders enz. Tegenwoordig is dat allemaal overgenomen door grote multinationals en hun krachtige machines.
pi_215873505
Beter voor de wereld dus.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  Moderator / Redactie Sport zondag 15 december 2024 @ 11:19:46 #4
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_215873528
Het enige probleem is dat ze in Afrika nog niet mee doen.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_215873583
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2024 10:37 schreef Mikeytt het volgende:
Waarom krijgen mensen minder kinderen en waarom werkt in principe geen enkele maatregel van overheden wereldwijd tegen de krimp?
Dat studeren studeren studeren en alles theoretisch en regeldruk van de staat maakt dat er beperkt tijd voor is / het te duur is.

Men is niet gesettled genoeg om eraan te beginnen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_215873607
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2024 11:00 schreef Moederenkind het volgende:
Komt door alle oorlog en wreedheid in de wereld. Mensen willen geen kinderen meer op een wereld zetten wat toch naar de verdoemenis gaat.
Dat zijn alleen de klimaatwappies joh.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_215873616
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2024 11:19 schreef Nattekat het volgende:
Het enige probleem is dat ze in Afrika nog niet mee doen.
Die willen allemaal emigreren naar Europa.
pi_215873655
Prima ontwikkeling voor de planeet ^O^

Hier al jaren gesetteld, maar geen behoefte aan een of meerdere kinderen. Heb er ook geen hekel aan hoor, ooit zelfs wel overwogen, maar voor nu vind ik ons leven leuk genoeg zonder. Scheelt een hoop kopzorgen.
  zondag 15 december 2024 @ 11:45:05 #9
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_215873731
In Nederland wordt geen cent uitgegeven om het geboortecijfer omhoog te krijgen. Importen is goedkoper en dan kan de vrouw fulltime blijven werken.
The End Times are wild
  zondag 15 december 2024 @ 11:47:22 #10
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_215873749
Verder denk ik dat we beter 500 miljoen kwalitatief goede mensen en kwalitatief goed leven kunnen bieden dan miljarden pallets in sloppenwijken in leven houden. Zie het probleem ook echt niet als het wat terugloopt.
Stel dat in India geen anderhalf Millard mensen zouden wonen maar dat het een gigantisch natuurreservaat was waar niemand woonde.. wat was dan het probleem?
The End Times are wild
  zondag 15 december 2024 @ 11:51:42 #11
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215873797
Prima als er wat minder mensen komen. Voorlopig hoeven we die trend nog niet te keren.
  zondag 15 december 2024 @ 11:54:37 #12
277627 Seven.
We are Borg.
pi_215873834
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2024 11:45 schreef LXIV het volgende:
In Nederland wordt geen cent uitgegeven om het geboortecijfer omhoog te krijgen. Importen is goedkoper en dan kan de vrouw fulltime blijven werken.
Maar de gemiddelde NL moeder werkt dus niet fulltime, en dan nog hebben we niet genoeg aanwas om te groeien.
Resistance is futile.
  zondag 15 december 2024 @ 11:55:32 #13
277627 Seven.
We are Borg.
pi_215873841
De vraag is: waarom moeten we eigenlijk blijven groeien?
Resistance is futile.
  zondag 15 december 2024 @ 11:58:08 #14
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215873865
Enige punt is dat te snel krimpen ook niet goed is. Maar verder is het een hoopvolle ontwikkeling.
  zondag 15 december 2024 @ 11:58:22 #15
277627 Seven.
We are Borg.
pi_215873868
Ouders die later beginnen aan kinderen zijn realistischer: een groot gezin kost veel meer energie (en geld) dan dat je er ooit in liefde voor terug kunt krijgen.
Resistance is futile.
  zondag 15 december 2024 @ 12:06:52 #16
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_215873951
quote:
7s.gif Op zondag 15 december 2024 11:58 schreef Seven. het volgende:
Ouders die later beginnen aan kinderen zijn realistischer: een groot gezin kost veel meer energie (en geld) dan dat je er ooit in liefde voor terug kunt krijgen.
Dat vind ik wel een gewaagde uitspraak. Hoeveel geld is liefde waard? Kun je je jongste kind cancelen omdat de liefde die het kan bieden niet opweegt tegen de kosten?
The End Times are wild
  Moderator zondag 15 december 2024 @ 12:14:18 #17
236264 crew  capricia
pi_215873992
quote:
5s.gif Op zondag 15 december 2024 11:55 schreef Seven. het volgende:
Volgens mij werken onze economische modellen alleen met een groeiende bevolking = meer afzet.

Maar ik zou het heel niet erg vinden als de wereldbevolking wat zou afnemen op natuurlijke wijze.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_215874060
Gewoon lekker neuken
U MAD?
pi_215874073
quote:
Hoeft niet, maar merk wel dat ik flinke tegenzin heb met de import van mensen met een inferieure cultuur.
pi_215874080
quote:
7s.gif Op zondag 15 december 2024 11:58 schreef Seven. het volgende:
Dat spreekt in het voordeel van een jong stel met energie.
pi_215874090
quote:
1s.gif Op zondag 15 december 2024 12:14 schreef capricia het volgende:
Volgens mij werken onze economische modellen alleen met een groeiende bevolking = meer afzet.
Blijft toch een vreemd idee.
Wat moet er mis gaan bij krimp dan?
pi_215874156
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2024 11:31 schreef ludovico het volgende:

[..]
Die willen allemaal emigreren naar Europa.
"Willen".

Uiteindelijk is de migratie van het continent Afrika naar Europa maar zo'n 23% van het geheel.
Toch is dat vaak het eerste dat we noemen.
pi_215874167
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2024 12:30 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
"Willen".

Uiteindelijk is de migratie van het continent Afrika naar Europa maar zo'n 23% van het geheel.
Toch is dat vaak het eerste dat we noemen.
Het geheel, als in, qua immigratie in de EU komt 23% uit Afrika?
Wel handig om dit ook netto te nemen, denk ik... Er zit nogal wat brutering in als je ieder jaar 1 miljoen mensen naar de VS en terugstuurt. T.o.v. netto 1 miljoen binnenkomst.
pi_215874206
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2024 12:23 schreef ludovico het volgende:

[..]
Hoeft niet, maar merk wel dat ik flinke tegenzin heb met de import van mensen met een inferieure cultuur.
Tja, Als je jezelf zo verheven voelt kan je misschien beter op Mars gaan wonen of zo.

Hoezo is een andere cultuur per definitie inferieur?
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_215874225
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2024 12:21 schreef de_boswachter het volgende:
Gewoon lekker neuken
pi_215874237
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2024 12:32 schreef ludovico het volgende:

[..]
Het geheel, als in, qua immigratie in de EU komt 23% uit Afrika?
Wel handig om dit ook netto te nemen, denk ik... Er zit nogal wat brutering in als je ieder jaar 1 miljoen mensen naar de VS en terugstuurt. T.o.v. netto 1 miljoen binnenkomst.
Het komt uit de "First time asylum applicants by continent of origin".
Dus wel bruto.

In Nederland zal je uit een veilig land als Marokko of Egypte sowieso geen status meer krijgen, tenzij bijzondere omstandigheid.
pi_215874438
quote:
Het hele systeem waarop onze samenleving is gebouwd lijkt sterk op een piramidespel. Het voortbestaan van de mensheid, en vooral van de westerse wereld, hangt af van een constante instroom van nieuwe generaties. Zonder voldoende aanwas ontstaan grote problemen, zoals het in stand houden van pensioensystemen maar ook de productie van talloze goederen. Denk hierbij aan kleding, elektronica en huishoudelijke apparaten die vaak als vanzelfsprekend worden beschouwd.

Met name in het westen is groei aan de onderkant van de piramide essentieel. Wat gebeurt er als een groot deel van Afrika en Azië wegvalt? Je kunt misschien zeggen dat het je niet raakt, maar dat zeg je terwijl je een telefoon gebruikt die waarschijnlijk deels in die continenten is geproduceerd, terwijl je kleding en schoenen draagt die daar zijn gemaakt of waarvan de grondstoffen daar vandaan komen.

Het is dus moeilijk te begrijpen waarom er zoveel verontwaardiging is, terwijl we allemaal profiteren van dit systeem.
  zondag 15 december 2024 @ 14:28:06 #28
277627 Seven.
We are Borg.
pi_215875277
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2024 12:06 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dat vind ik wel een gewaagde uitspraak. Hoeveel geld is liefde waard? Kun je je jongste kind cancelen omdat de liefde die het kan bieden niet opweegt tegen de kosten?
Het gaat niet om hoeveel de liefde van je kind waard is. Volwassenen (en daarmee bedoel ik 30+) beseffen dat ze van 1 of 2 kinderen net zoveel liefde zullen ervaren als van 3 of 4, en dat ze ook onderaan de streep elk kind afzonderlijk meer kunnen bieden als er minder zijn. Jonge ouders maken dat soort afwegingen gewoon minder snel en zien vooral de gezelligheid van een groot gezin in. Oudere ouders uit een groter gezin zijn zich er scherper van bewust dat hun ouders wel eens tekort schoten omdat er veel kinderen waren. En zo zullen onze kinderen waarschijnlijk wel weer wat meer kinderen krijgen omdat er veel enigskinderen opgroeien die het maar ongezellig vinden :+ .

Het aantal kinderen per gezin neemt niet af omdat er minder tijd is om grote gezinnen te produceren. De afwegingen veranderen naarmate ouders volwassener worden voor ze aan voortplanting beginnen.
Resistance is futile.
  zondag 15 december 2024 @ 14:30:01 #29
277627 Seven.
We are Borg.
pi_215875298
quote:
1s.gif Op zondag 15 december 2024 12:14 schreef capricia het volgende:

[..]

Maar ik zou het heel niet erg vinden als de wereldbevolking wat zou afnemen op natuurlijke wijze.
Klopt. De vraag is hoelang het kapitalisme nog houdbaar is.
Resistance is futile.
pi_215875361
En toch, dat China besloot te stoppen met bevolkingsgroei (1950 dacht ik) is het alleen maar beter gegaan met de economie. Langzamerhand is hun bevolkingspiramide omgeslagen naar een zuil. Dat lijkt me niet verkeerd.
https://www.populationpyramid.net/nl/volksrepubliek-china/2024/

Echter voor de toekomst lijkt het erop dat het een paal wordt met een bol er boven op, dus veel ouderen en weinig jongeren. Dat moet wel een beetje eng zijn.

Ik denk dat bevolkingskrimp prima is maar dat het wel geleidelijk moet gaan. Groei is niet meer houdbaar op termijn. Met een verder gaande automatisering mag een beetje krimp totaal geen probleem zijn lijkt mij.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
  Moderator zondag 15 december 2024 @ 14:58:53 #31
236264 crew  capricia
pi_215875474
quote:
1s.gif Op zondag 15 december 2024 14:30 schreef Seven. het volgende:

[..]
Klopt. De vraag is hoelang het kapitalisme nog houdbaar is.
Ja. Het kapitalistische economisch denken heeft ons heel veel welvaart gebracht. Ten koste van niet- vernieuwbare natuurlijke hulpbronnen.
Dat model is niet eeuwig houdbaar. Delfstoffen raken op en je kunt niet eindeloos doorgroeien als mensheid.

Hopelijk denken onze knappe economen ook andere modellen uit.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_215875595
We moeten gewoon meer tijd vrij maken voor elkaar. Meer orgieën, feest organiseren enzo.

Dan moeten we onze sociaal economie systeem veranderen. Meer richting van basisinkomen met combinatie van automatsering en robotsering. Hierdoor zullen we onze verzamelingdrifte of bezitting afleren. Meer richten op mens, natuur en de ruimte. zichzelf verbeteren!
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_215875909
Er zijn wel degelijk landen die hun vruchtbaarheid hebben weten te verhogen, bijvoorbeeld Kazachstan en Hongarije. Ik heb alleen geen idee hoe die landen dat zijn gelukt.

[ Bericht 4% gewijzigd door Frikandelbroodje op 15-12-2024 15:43:29 ]
Incelfrikandel
pi_215875927
Misschien kunnen we de alcoholleeftijd verlagen naar 12
pi_215876508
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2024 15:36 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Er zijn wel degelijk landen die hun vruchtbaarheid hebben weten te verhogen, bijvoorbeeld Kazachstan en Hongarije. Ik heb alleen geen idee hoe die landen dat zijn gelukt.
Das niet moeilijk hoor.. Je moet alleen die mensen een zekerheid bieden en belonen wanneer zij kind baart.
Dus per gezin een 1 verdiener. Kan de ander kind(eren) gaan verzorgen.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  zondag 15 december 2024 @ 18:51:43 #36
277627 Seven.
We are Borg.
pi_215877934
quote:
Is abortus daar toegestaan?
Resistance is futile.
pi_215878496
quote:
5s.gif Op zondag 15 december 2024 18:51 schreef Seven. het volgende:

[..]
Is abortus daar toegestaan?
In beide landen legaal.
Incelfrikandel
  zondag 15 december 2024 @ 20:15:39 #38
396386 sturmpie
for night & nature
pi_215879096
krimp is goed, minder mensen minder problemen.
arbeidskrachten kan je importeren
geen probleem
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_215879853
quote:
1s.gif Op zondag 15 december 2024 11:16 schreef halfway het volgende:
Beter voor de wereld dus.
Dat valt nog maar zeer te bezien. Natuurlijk is het toekomstvoorspellen en dat is in beginsel onmogelijk.

Maar het kan twee kanten op met een kleinere bevolking. Idealiter krimpt de bevolking (na de komende piek) een behoorlijk eind en stabiliseert die vervolgens. Zou mooi zijn als dat met wat minder dan nu is, zeg 5 a 6 miljard, maar dat is niet de kant die het op gaat. Momenteel is de verwachting iets meer dan 10 miljard.

Dat kan op zich goed gaan, als de wereld stopt met achterlijk en rechts zijn. Dan kun je zorgen voor duurzame voedselprocessen, een mensen uit de armoede trekken (en welvarendere mensen krijgen minder kinderen) en een hoop wereldwijde problemen aanpakken of daar in ieder geval een poging toe doen.

De huidige staat van de wereld doet echter niet vermoeden dat het zo ver gaat komen. Als we nu ook een steeds grotere grijze druk gaan krijgen omdat er te weinig jonge aanwas is gaan we bovenstaande niet kunnen realiseren. We hebben de mensen nu nog even nodig om uiteindelijk op een iets te hoge maar toch stabiele populatie uit te kunnen komen.

En als we dat niet voor elkaar krijgen, blijf je meer mensen in armoede houden. En dat betekent uiteindelijk toch weer meer kinderen, geen duurzame oplossingen, geen duurzame voedselproductie. Wel veel goedkope diesel, platgebrande stukken natuur voor eigen voedselvoorziening, kortom ongeregeldheid en chaos die de wereld echt geen goed doet.

Het is helaas allemaal niet zo simpel.

Even wat geshopt uit onderstaand artikel, maar toen ik nog aardrijkskunde doceerde ging het hier al over. Volgens mij is dit momenteel ook wel onderdeel van het curriculum trouwens. Dat zou in ieder geval zeer verstandig zijn.
https://www.pewresearch.o(...)-end-of-the-century/
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_215883927
Er is geen oplossing voor. Alles wat geprobeerd is faalt. Daarnaast vind ik vruchtbaarheidscrisis een raar woord. Genoeg vruchtbare mensen die wel kunnen krijgen maar het niet doen of willen. Het een geboortecrisis.
pi_215883935
quote:
Dat was een tijdelijke opleving.

https://www.eurotopics.ne(...)lling-again-what-now
  maandag 16 december 2024 @ 09:47:28 #42
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215884210
Voorlopig is dit ook meer een oplossing dan een probleem. Een oneindig groeiend aantal mensen is sowieso niet houdbaar.

Tegen de tijd dat we op 2 miljard zitten zou het dan tijd worden om het ingrijpender aan te pakken, als het dan niet al vanzelf weer balanceert.
pi_215884242
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2024 09:47 schreef Hexagon het volgende:
. Een oneindig groeiend aantal mensen is sowieso niet houdbaar.
Allright Malthus.
  maandag 16 december 2024 @ 09:52:51 #44
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215884256
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2024 09:51 schreef ludovico het volgende:

[..]
Allright Malthus.
Dat kan zelfs een randdebiel nog wel bedenken.
pi_215884570
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2024 09:52 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dat kan zelfs een randdebiel nog wel bedenken.
Zoals Malthus?
  maandag 16 december 2024 @ 10:27:10 #46
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215884585
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2024 10:24 schreef ludovico het volgende:

[..]
Zoals Malthus?
Dat was geen debiel.

Maar wat is jouw visie?
  maandag 16 december 2024 @ 10:37:14 #47
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_215884649
Ik ga toch echt geen kind baren omdat Geert en aanhang meer "blanke kinderen" wil. Er lopen genoeg mensen op de aardkloot.
I assure you. I have no notion of treating men with such respect. That is the way to spoil them. (Jane Austen, Northanger Abbey)
This is a man's world but women hold it up (Carter Fatih, Man)
Het officiële liefje van @Monitor O+
pi_215884828
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2024 10:27 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dat was geen debiel.

Maar wat is jouw visie?
Dat er altijd gigantisch wordt onderschat hoeveel mensen de aarde kan dragen. Je kunt flink de hoogte in bijvoorbeeld.
  maandag 16 december 2024 @ 11:01:56 #49
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215884838
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2024 11:00 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dat er altijd gigantisch wordt onderschat hoeveel mensen de aarde kan dragen. Je kunt flink de hoogte in bijvoorbeeld.
Maar er komt een moment dat het teveel is. De ene denkt later dan de andere. Maar oneindig groeien kan niet.
pi_215884844
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2024 10:37 schreef Mikeytt het volgende:

Je hebt internationaal een vervangingsratio nodig van 2,3 kinderen per vrouw om de wereldbevolking constant te houden
Is dat het doel dan? En zo ja, waarom?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')