quote:Op donderdag 12 december 2024 09:08 schreef Perrin het volgende:
Wie God en Geert heeft, heeft geen wetenschap nodig.
Ik kan eigenlijk nergens een precies overzicht vinden welke 1,3 miljard er nu wel bezuinigd wordt, dus dat kan ik even lastig beoordelen. Ik ben in elk geval niet van de 'liever belasting verhogen dan bezuinigen'-groep, dus dat de bezuiniging wordt verschoven vind ik prima.quote:Op donderdag 12 december 2024 08:45 schreef miss_sly het volgende:
[..]
GL/PvdA wilden niet onderhandelen. D66 wel en is eruit gestapt. Dat ze onderhandelen vind ik nog tot daaraan toe. Dat ze tot dit akkoord zijn gekomen, vind ik heel slecht. Dit is alleen de eigen achterban bedienen en niet verder kijken dan dat. De bezuinigingen die er nog wel liggen, zijn nog steeds ontzettend slecht voor Nederland. Onderhandelen is één, hiermee akkoord gaan hadden ze niet moeten doen.
Geen cent meer naar onderwijs, cultuur en wetenschap per 1 januari was het redden van die zaken? Vreemde kijk heb jij daarop.quote:Op donderdag 12 december 2024 09:16 schreef Szura het volgende:
De christenen en DJ Jopie redden dus liever het extreemrechtse kabinet dan dat ze het onderwijs en de wetenschap redden, is dat ook weer duidelijk
Dat was dan voor rekening geweest van dit waardeloze extremistische kabinet, vreemde kijk van jou en die vier partijen dat de oppositie mee moet werken aan het witwassen van deze bezuinigingenquote:Op donderdag 12 december 2024 09:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Geen cent meer naar onderwijs, cultuur en wetenschap per 1 januari was het redden van die zaken? Vreemde kijk heb jij daarop.
Dank voor het overzicht.quote:Op donderdag 12 december 2024 09:17 schreef Perrin het volgende:
Christenen op schoot bij extreemrechts, net als in de VS. [ x ]
Wat Szura dus zegt. De vorige kabinetten hadden allemaal ook geen meerderheid in Eerste Kamer. Toch speelde de problematiek van meerderheid zoeken (als in; steun zoeken van de oppositie) veel minder, gewoonweg omdat ze daar wel op tijd in gesprek gaan en kijken waar kunnen we steun krijgen.quote:Op donderdag 12 december 2024 09:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Geen cent meer naar onderwijs, cultuur en wetenschap per 1 januari was het redden van die zaken? Vreemde kijk heb jij daarop.
Dat is een ander verhaal. Maar grote kans dat als ze in augustus of begin september waren begonnen met praten, dit er ook uit was gerold.quote:Op donderdag 12 december 2024 09:36 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Wat Szura dus zegt. De vorige kabinetten hadden allemaal ook geen meerderheid in Eerste Kamer. Toch speelde de problematiek van meerderheid zoeken (als in; steun zoeken van de oppositie) veel minder, gewoonweg omdat ze daar wel op tijd in gesprek gaan en kijken waar kunnen we steun krijgen.
Dit kabinet heeft nu al op meerdere terreinen gedacht dat de oppositie wel gewoon bij hokje gaat tekenen. Elke keer moet er last minute weer iets verzonnen worden. De oppositie is elke keer bereidwillig om mee te denken maar dan moeten de bewindslieden of de coalitiepartijen wel op tijd beginnen met de gesprekken.
Tot zover extraparlementaire verhaal he want de coalitiepartijen houden elkaar ook halsstarrig vast.
Dus volgend jaar heeft de NS 75 miljoen meer steun nodig?quote:Verder gaat er minder geld (75 miljoen euro) naar de OV-studentenkaart. Volgens de partijen merken studenten daar niets van. Doordat er minder studenten zijn en ze sinds corona minder reizen lag dat bedrag nog op de plank.
Leugenachtig maar liefst. Fijne discussietechniek wel.quote:Op donderdag 12 december 2024 09:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik kan eigenlijk nergens een precies overzicht vinden welke 1,3 miljard er nu wel bezuinigd wordt, dus dat kan ik even lastig beoordelen. Ik ben in elk geval niet van de 'liever belasting verhogen dan bezuinigen'-groep, dus dat de bezuiniging wordt verschoven vind ik prima.
Ik heb ook niet het idee dat het schrappen van de langstudeerboete of het regelen van het geld voor de randstaddocenten nu echt eigen achterban bedienen is voor CDA, CU, SGP of JA21. Dus dat vind ik een extreem flauw, maar ook gewoon leugenachtig, frame.
En GL-PvdA wilde wel onderhandelen en waren net als bij de BTW boos dat ze niet bij de uiteindelijke onderhandelingen zaten.
Nee, er verdween elk jaar een niet uitgegeven bedrag in de schatkist en dat bedrag hebben ze nu maar geschrapt. Dit ging niet naar de NS.quote:Op donderdag 12 december 2024 10:00 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Dus volgend jaar heeft de NS 75 miljoen meer steun nodig?
Jij begint met leugens en framing als discussietechniek. Doen alsof de langstudeerboete en het geld voor de randstad alleen of specifiek van belang zijn voor CDA, SGP, CU en JA21. Ik zou eerder het omgekeerde beweren: als die 4 partijen alleen voor hun eigen achterban op zou komen, was er meer bezuinigd op de randstad ipv dat die bezuiniging was geschrapt.quote:Op donderdag 12 december 2024 10:03 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Leugenachtig maar liefst. Fijne discussietechniek wel.
In landen als Tunesië, Myamar en Gambia is het wel redelijk uitgepakt.quote:Op woensdag 11 december 2024 22:15 schreef Fietsertje70 het volgende:
En hoe groot zijn de kansen dat het werkelijk beter gaat worden in Syrië? In Irak en Libië is de omwenteling nou ook niet echt een succes.
Historisch gezien wordt extreemrechts altijd in het zadel geholpen door de christelijke partijen.Zowel in Europa, als in de rest van de wereld, als in Nederland.quote:Op donderdag 12 december 2024 09:17 schreef Perrin het volgende:
Christenen op schoot bij extreemrechts, net als in de VS.
Oppositie voeren is wat mij betreft niet het niet willen praten met een coalitie die je niet leuk vindt. En ook niet het weglopen voor je verantwoordelijkheid in het landsbestuur. Het is plannen maken, die indienen en zo veel mogelijk van je goede plannen binnen halen en zo veel mogelijk slechte plannen laten verdwijnen of anders de scherpe randjes er vanaf halen. En dat hebben ze hier ook gewoon gedaan: de scherpe randen van een slecht plan afhalen.quote:Ons uitgangspunt als oppositiepartij is simpel: wat goed is, steunen we; wat niet goed is, steunen we niet; en we komen met verbetervoorstellen als dat mogelijk is. We zien het als onze taak om constructief bij te dragen aan het oplossen van problemen. Dat doen we in het belang van een sterke samenleving.
quote:De ChristenUnie voert oppositie voor Nederland. Dat is constructieve politiek: we steunen goed beleid, verbeteren voorstellen waar mogelijk en daar is dit onderhandelingsresultaat een mooi voorbeeld van. Zo dragen wij bij aan een rechtvaardig en zorgzaam Nederland.
Mijn afweging is anders: ik vind de begroting zoveel verbeterd dat het alternatief, namelijk geen begroting en een ongekende puinhoop vanaf 1 januari omdat er geen cent meer naar OCW gaat en zelfs het ministerie moet sluiten, slechter geworden is dan dit steunen.quote:Op donderdag 12 december 2024 10:30 schreef Szura het volgende:
Het gaat niet om het ‘niet willen praten met een coalitie die je niet leuk vindt’, het gaat om de plannen die ze hebben. En ook al hebben de christenen en Jopie nu van een 2 een 4,5 gemaakt, het blijft nog steeds een onvoldoende. Dat is mijn uitgangspunt en ik ben blij dat D66 ze vorige week heeft uitgezwaaid en hier niet zijn handtekening onder zet.
Het is totaal niet zeker dat dat het effect zou zijn. Het is hier geen Amerika en lopende verplichtingen worden gewoon nagekomen .quote:Op donderdag 12 december 2024 10:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Mijn afweging is anders: ik vind de begroting zoveel verbeterd dat het alternatief, namelijk geen begroting en een ongekende puinhoop vanaf 1 januari omdat er geen cent meer naar OCW gaat en zelfs het ministerie moet sluiten, slechter geworden is dan dit steunen.
Dat is wel degelijk het effect volgens de meeste mensen die er verstand van hebben. OCW mag zonder goedgekeurde begroting geen geld uitgeven. Waarschijnlijk zou er wel een noodbegroting zijn opgetuigd met alleen lopende verplichtingen en die zou wel voor 31 december zijn goedgekeurd, maar alleen dan mogen lopende verplichtingen door worden betaald. En dan is er dus geen enkele nieuwe aanvraag voor geld of een verlenging van een aflopende verplichting mogelijk.quote:Op donderdag 12 december 2024 10:41 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Het is totaal niet zeker dat dat het effect zou zijn. Het is hier geen Amerika en lopende verplichtingen worden gewoon nagekomen .
Dergelijke bangmakerij is dan ook niet serieus te nemen.
Ik ben hier wel benieuwd naar. Heb je hier toevallig ook een bron van?quote:Op donderdag 12 december 2024 10:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is wel degelijk het effect volgens de meeste mensen die er verstand van hebben. OCW mag zonder goedgekeurde begroting geen geld uitgeven. Waarschijnlijk zou er wel een noodbegroting zijn opgetuigd met alleen lopende verplichtingen en die zou wel voor 31 december zijn goedgekeurd, maar alleen dan mogen lopende verplichtingen door worden betaald. En dan is er dus geen enkele nieuwe aanvraag voor geld of een verlenging van een aflopende verplichting mogelijk.
Het hep op Feesboek gestaan!quote:Op donderdag 12 december 2024 10:49 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik ben hier wel benieuwd naar. Heb je hier toevallig ook een bron van?
Als jij genoegen neemt met een 3 (je zegt zelf al dat zeker 300mln erg pijnlijk is) is dat voor jouw rekening, mij niet gezien. Dat je in een coalitie pijnlijke dingen moet dragen, a la, maar je hebt hier als oppositiepartij geen enkele verplichting om dit kabinet aan een meerderheid te helpen voor onzalige plannen - ook al zijn ze dankzij jouw inbreng net iets minder onzalig.quote:Op donderdag 12 december 2024 10:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Mijn afweging is anders: ik vind de begroting zoveel verbeterd dat het alternatief, namelijk geen begroting en een ongekende puinhoop vanaf 1 januari omdat er geen cent meer naar OCW gaat en zelfs het ministerie moet sluiten, slechter geworden is dan dit steunen.
Om in jouw metafoor te blijven: ze hebben van een herkansingstoets van een 2 naar een 4,5 kunnen maken en dat is beter dan een 3 laten staan.
Ik vind dat zo'n zwaktebod, op zo'n manier "verantwoordelijkheid nemen".quote:Op donderdag 12 december 2024 10:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Om in jouw metafoor te blijven: ze hebben van een herkansingstoets van een 2 naar een 4,5 kunnen maken en dat is beter dan een 3 laten staan.
Niet alleen, dat heb ik verkeerd gezegd. Dat is niet leugenachtig, overigens, en ik vind dat echt niet oke om zo te reageren.quote:Op donderdag 12 december 2024 10:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij begint met leugens en framing als discussietechniek. Doen alsof de langstudeerboete en het geld voor de randstad alleen of specifiek van belang zijn voor CDA, SGP, CU en JA21. Ik zou eerder het omgekeerde beweren: als die 4 partijen alleen voor hun eigen achterban op zou komen, was er meer bezuinigd op de randstad ipv dat die bezuiniging was geschrapt.
Stond een tijdje terug in de kranten van DPG media, kijken of ik het terug kan vinden.quote:Op donderdag 12 december 2024 10:49 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik noem het een 4,5, geen 3. Ik noem 'geen begroting' een 3. En ik vind dat je als volksvertegenwoordiger altijd verantwoordelijk bent voor het landsbestuur. Maar dat is wel echt een verschil in opvatting tussen verschillende partijen.quote:Op donderdag 12 december 2024 10:54 schreef Szura het volgende:
[..]
Als jij genoegen neemt met een 3 (je zegt zelf al dat zeker 300mln erg pijnlijk is) is dat voor jouw rekening, mij niet gezien. Dat je in een coalitie pijnlijke dingen moet dragen, a la, maar je hebt hier als oppositiepartij geen enkele verplichting om dit kabinet aan een meerderheid te helpen voor onzalige plannen - ook al zijn ze dankzij jouw inbreng net iets minder onzalig.
Alleen al om de mensen om je heen te begrijpen en om de geschiedenis van het land te begrijpen is godsdienstonderwijs essentieel. Het moeten geen bekeringspraatjes zijn oid, maar onderwijs in wat het christendom, de islam, het jodendom en andere geloven zijn, wat dat betekent voor mensem om je heen die dat wel geloven en wat ze hebben betekend voor het land.quote:Op donderdag 12 december 2024 11:07 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het eerste punt zou niet eens aan de orde moeten zijn. Een openbare school zou helemaal geen godsdienstonderwijs in hun curriculum moeten/hoeven hebben, dus dat zou niet 'gered' hoeven worden.
Daar kun je prima een paragraaf in het curriculum van het vak maatschappijleer van maken. We hebben de scheiding tussen openbaar en bijzonder onderwijs niet voor niets. Er zijn voldoende opties voor de ouders die dit belangrijk vinden.quote:Op donderdag 12 december 2024 11:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Alleen al om de mensen om je heen te begrijpen en om de geschiedenis van het land te begrijpen is godsdienstonderwijs essentieel. Het moeten geen bekeringspraatjes zijn oid, maar onderwijs in wat het christendom, de islam, het jodendom en andere geloven zijn, wat dat betekent voor mensem om je heen die dat wel geloven en wat ze hebben betekend voor het land.
https://www.trouw.nl/poli(...)og-op-tijd~b7e41572/quote:Op donderdag 12 december 2024 10:49 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
quote:Geldkraan dicht?
Aan één scenario willen coalitiepartijen het liefst niet denken: de onderhandelingen mislukken en de begroting wordt in de Eerste Kamer weggestemd. Wat gebeurt er dan? Op verzoek van coalitiepartijen heeft de ambtelijke staf van de Tweede Kamer het uitgezocht – althans, een poging gedaan.
Want omdat zo’n scenario ‘in het recente verleden’ nooit eerder voorkwam, is het ‘moeilijk met zekerheid te zeggen’ wat de gevolgen zijn. Wel is duidelijk ‘dat de minister een groot probleem heeft’, schrijven de deskundigen van de Tweede Kamer in een reactie die is ingezien door Trouw. Zonder begroting mag een bewindspersoon namelijk ‘niet rechtmatig uitgaven’ doen.
Volgens ambtenaren kan een minister, als zijn begroting is weggestemd, het beste zo snel mogelijk een nieuwe, aangepaste begroting indienen. Met die haastklus zou het kabinet alsnog voorkomen dat de geldkraan wordt dichtgedraaid.
Maar met die uitleg zijn deskundigen op het ministerie van Financiën het niet eens. ‘Een ontwerpbegroting kan conform de Grondwet alleen op Prinsjesdag worden ingediend’, schreef minister Eelco Heinen (Financiën) eerder in reactie op vragen van GroenLinks-PvdA. Pas bij de volgende Prinsjesdag, in september 2025, zou het kabinet dan met nieuw onderwijsbeleid kunnen komen.
In dat juridische moeras willen coalitiepartijen in ieder geval niet terechtkomen. “We hopen stapje voor stapje verder te komen”, aldus Geert Wilders (PVV). “Het is geen sinecure als een begroting wordt weggestemd”, zegt ook NSC’er Van Vroonhoven. “Dat moet je echt niet willen.”
Dank voor je excuses.quote:Op donderdag 12 december 2024 11:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Alleen al om de mensen om je heen te begrijpen en om de geschiedenis van het land te begrijpen is godsdienstonderwijs essentieel. Het moeten geen bekeringspraatjes zijn oid, maar onderwijs in wat het christendom, de islam, het jodendom en andere geloven zijn, wat dat betekent voor mensem om je heen die dat wel geloven en wat ze hebben betekend voor het land.
Volgens mij is dit het godsdienstonderwijs wat op openbare scholen wordt gegeven, maar ik heb natuurlijk geen kinderen op zo'n school.quote:Op donderdag 12 december 2024 11:19 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dank voor je excuses.
Maatschappijleer, geschiedenis, algemene kennis valt dat wat mij betreft onder. Kennis van andere culturen en religies, dat is geen godsdienstonderwijs wat mij betreft. Maar wellicht verwoordt mevrouw Bikker het anders dan het is bedoeld. Geen idee.
Het geeft wel duidelijkheid dat de ook de Christelijke partijen kennelijk hoger/wetenschappelijk onderwijs niet zo belangrijk vinden daar de bezuinigingen blijven staan. Er is alleen gescoord op maatschappelijke en godsdienstelijke bezuinigingen.quote:Op donderdag 12 december 2024 11:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik noem het een 4,5, geen 3. Ik noem 'geen begroting' een 3. En ik vind dat je als volksvertegenwoordiger altijd verantwoordelijk bent voor het landsbestuur. Maar dat is wel echt een verschil in opvatting tussen verschillende partijen.
Je kunt wiskunde ook wel ergens anders onder schuiven. Of Nederlands als onderdeel van maatschappijleer omdat je het nodig hebt om het land te begrijpen. Wat mij betreft is de invloed van godsdienst op het oude en huidige Nederland en op een fors deel van haar inwoners (nog altijd bijna 50% is religieus) te groot om dit weg te gooien in een paragraaf maatschappijleer, het verdient aparte aandacht. Daar kun je natuurlijk anders over denken.quote:Op donderdag 12 december 2024 11:18 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Daar kun je prima een paragraaf in het curriculum van het vak maatschappijleer van maken. We hebben de scheiding tussen openbaar en bijzonder onderwijs niet voor niets. Er zijn voldoende opties voor de ouders die dit belangrijk vinden.
Wat mij betreft is, gezien wat ik hierboven post uit de Trouw en wat uitgezocht is door de ambtenaren, geen begroting inderdaad een ramp.quote:Op donderdag 12 december 2024 11:24 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Het geeft wel duidelijkheid dat de ook de Christelijke partijen kennelijk hoger/wetenschappelijk onderwijs niet zo belangrijk vinden daar de bezuinigingen blijven staan. Er is alleen gescoord op maatschappelijke en godsdienstelijke bezuinigingen.
En jij noemt het zelf een 4,5. Er bestaat de kans dat de begroting afgekeurd wordt; is dat dan zo slecht? Een 4,5 is immers nog altijd een onvoldoende. Onder stoom en kokend water kan je altijd wel wat meer halen. Dit kabinet heeft maanden de tijd gehad om gesprekken te voeren met de oppositie en te kijken waar je wel meerderheden voor kan halen, maar ze hebben net als bij belastingsplan ervoor gekozen om achterover te leunen en te rekenen op meewillendheid van bijvoorbeeld FVD, SGP en dus Jopie's JA21.
Je kunt hier op zijn best uit concluderen dat niemand precies weet hoe het zit, aangezien het in de recente geschiedenis niet voor is gekomen. Ik ben zelf bepaald geen staatsrechtskenner, maar een recent helaas vertrokken forumlid is dat wel en van hem begrijp ik dat de problemen vooral intern zijn: de minister heeft een groot procedureel probleem met alle ellende van dien, maar alle verplichtingen lopen door. Oftewel: alle kosten die we nodig hebben voor het uitvoeren van onderwijs worden gewoon gemaakt. Het uitvoeren of implementeren van nieuw beleid is uiteraard niet mogelijk.quote:Op donderdag 12 december 2024 11:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
https://www.trouw.nl/poli(...)og-op-tijd~b7e41572/
[..]
Volgens minister Heijnen zou er vooral sprake zijn van problemen met onrechtmatige uitgaven. Heel vervelend maar vooral een bureaucratische beperking die achteraf is te repareren.quote:Op donderdag 12 december 2024 10:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is wel degelijk het effect volgens de meeste mensen die er verstand van hebben. OCW mag zonder goedgekeurde begroting geen geld uitgeven. Waarschijnlijk zou er wel een noodbegroting zijn opgetuigd met alleen lopende verplichtingen en die zou wel voor 31 december zijn goedgekeurd, maar alleen dan mogen lopende verplichtingen door worden betaald. En dan is er dus geen enkele nieuwe aanvraag voor geld of een verlenging van een aflopende verplichting mogelijk.
Volgens mij ook, maar het is het enige extracurriculaire schoolvak waar aparte financiering voor bestaat. Iedere school die dat wil mag het gewoon op het rooster blijven zetten hoor.quote:Op donderdag 12 december 2024 11:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Volgens mij is dit het godsdienstonderwijs wat op openbare scholen wordt gegeven, maar ik heb natuurlijk geen kinderen op zo'n school.
Volgens de burgerlijke stand wel, jaquote:
https://www.bnr.nl/nieuws(...)ros-dan-onrechtmatigquote:Op donderdag 12 december 2024 10:49 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Lerarensalarissen komen uit de lumpsum en die gaat van september tot augustus volgens mij en is dus feitelijk al uitgegeven, dus dat zou idd niet per 1 januari zijn.quote:Op donderdag 12 december 2024 11:27 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Je kunt hier op zijn best uit concluderen dat niemand precies weet hoe het zit, aangezien het in de recente geschiedenis niet voor is gekomen. Ik ben zelf bepaald geen staatsrechtskenner, maar een recent helaas vertrokken forumlid is dat wel en van hem begrijp ik dat de problemen vooral intern zijn: de minister heeft een groot procedureel probleem met alle ellende van dien, maar alle verplichtingen lopen door. Oftewel: alle kosten die we nodig hebben voor het uitvoeren van onderwijs worden gewoon gemaakt. Het uitvoeren of implementeren van nieuw beleid is uiteraard niet mogelijk.
De suggestie dat 'de geldkraan dichtgaat', dus dat ik per 1 januari geen salaris meer zou krijgen en dat op school de verwarming uit moet, is kolder. Bangmakerij. Zoals eerder gezegd: we zijn hier niet de VS. Ik kan niet anders concluderen dan dat je deze formulering kiest om het redden van de begroting door je partij te legitimeren, maar dat vind ik wel jammer. Zou jij echt niet nodig moeten hebben.
Dat is het punt niet. Als die betaling wel in januari zou zijn werd er ook gewoon betaald. Zie de link van Karel.quote:Op donderdag 12 december 2024 11:35 schreef Hanca het volgende:
Lerarensalarissen komen uit de lumpsum en die gaat van september tot augustus volgens mij en is dus feitelijk al uitgegeven, dus dat zou idd niet per 1 januari zijn.
Als dat zo is, heeft de Kamer dus geen enkel budgetrecht. Een minister mag dan geld uitdelen wat hij wil. Dat is op zijn minst een bijzondere kijk er op.quote:Op donderdag 12 december 2024 11:28 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Volgens minister Heijnen zou er vooral sprake zijn van problemen met onrechtmatige uitgaven. Heel vervelend maar vooral een bureaucratische beperking die achteraf is te repareren.
Henk Hagoort leest hier mee?quote:Op donderdag 12 december 2024 12:22 schreef Frozen-assassin het volgende:
In NOS-artikelen ook negatieve reacties vanuit onderwijshoek; in kader van discussie net een mooie quote;
Als je op je rapport een 2 hebt staan en je maakt er een 4 van, is dat twee keer zo goed, maar nog steeds een onvoldoende.
Henk Hagoort, VO-Raad
https://nos.nl/artikel/25(...)t-goed-voor-ons-land
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |