De salarissen van het personeel wat onder de CAO Streekvervoer (waar schijnbaar ook de machinisten van Arriva Limburg onder vallen door een truukje van Veolia, het personeel van de overige Arriva-treindiensten en de Keolis- en QBuzz-treindiensten vallen dacht ik onder de CAO Multimodaal Vervoer) worden voornamelijk uit publieke middelen betaald, dus ik denk dat weinig burgers bereid zijn om meer belasting te betalen om de salarissen van het personeel dat onder de CAO Streekvervoer valt te verhogen.quote:Op zondag 22 december 2024 12:29 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Wat zwatel je nou? Er is werk zat voor conducteurs bij NS. Als Arriva meer mensen wil trekken of behouden moeten ze betere arbeidsvoorwaarden bieden. Daarom heet het ook een arbeidsmarkt. Het is een markt, zeg maar.
En als die burger dat niet wil betalen, dan heeft die burger gewoon geen treindiensten. Vraag en aanbod.quote:Op zondag 22 december 2024 12:37 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
De salarissen van het personeel wat onder de CAO Streekvervoer (waar schijnbaar ook de machinisten van Arriva Limburg onder vallen door een truukje van Veolia, het personeel van de overige Arriva-treindiensten en de Keolis- en QBuzz-treindiensten vallen dacht ik onder de CAO Multimodaal Vervoer) worden voornamelijk uit publieke middelen betaald, dus ik denk dat weinig burgers bereid zijn om meer belasting te betalen om de salarissen van het personeel dat onder de CAO Streekvervoer valt te verhogen.
HC's die Eindhoven als standplaats geven gaan lijkt me toch niet opeens in Limburg aan het werk. Als ze daar überhaupt op tijd kunnen komenquote:Op zondag 22 december 2024 12:19 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Als de NS de IC Eindhoven-Heerlen schrapt en er elders in het land geen vervangende treindienst in de plaats komt, dan heeft het personeel wat vrijkomt twee keuzes: of overstappen naar Arriva of je gaan aanmelden als werkzoekende bij het UWV en dan vervolgens via het UWV alsnog bij Arriva aan de slag moeten.
Het boeit me niet zoveel wat burgers hier van vinden eigenlijk. Het werk moet gewoon goed beloond worden. De CAO van NS is redelijker dan die van de anderen.quote:Op zondag 22 december 2024 12:37 schreef Erno-BE het volgende:
dus ik denk dat weinig burgers bereid zijn om meer belasting te betalen om de salarissen van het personeel dat onder de CAO Streekvervoer valt te verhogen.
Staat ook een kaartautomaat aan de Sonsbeekzijde die is minder druk.quote:Op zondag 22 december 2024 13:34 schreef De_Hertog het volgende:
Ik moet morgen met de RE 19 naar Düsseldorf. Kaartjes kopen bij VRR online lukt niet: credit card of bankrekening toevoegen geeft een netwerk-fout, Paypal een pagina met ‘systemfehler’. Servicenummer bellen geeft een bandje met (ja, echt) ‘dit nummer mag je niet bellen in jouw regio’. De kaartautomaat in Arnhem staat buiten de poortjes en was vorige keer met de normale overstap erg krap. DB, NS international of treinreiswinkel bieden geen kaartjes voor deze trein. Ik kan natuurlijk morgen de website nog eens proberen of een uur eerder vertrekken, maar zijn er nog andere manieren om aan een kaartje te komen?
Dat bedoelde ik vooral met mijn vraag gisteren.quote:Op zondag 22 december 2024 13:20 schreef Duvel het volgende:
Nou is het wel zo dat NS niet meedingt naar concessies en daardoor meer ruimte heeft voor een betere CAO. Maar als alle reizigersvervoerders onder dezelfde spoor-CAO vallen, kunnen ze niet meer concurreren door hun personeel uit te knijpen.
Veel personeel van Arriva, Keolis en QBuzz zijn zowel machinist als buschauffeur, dan is het lastig om inder de CAO Spoorvervoer te vallen. Misschien kan de CAO Spoorvervoer wel toegepast worden op pure spoorconcessies als de spoorlijnen in het Noorden, de Vechtdallijnen, Zwolle-Enschede/Kampen en de Valleilijn. Dan houdt je Zutphen-Oldenzaal, de Gelderse Nevenlijnen, Merwede-Lingelijn en Limburg over.quote:Op zondag 22 december 2024 13:20 schreef Duvel het volgende:
Nou is het wel zo dat NS niet meedingt naar concessies en daardoor meer ruimte heeft voor een betere CAO. Maar als alle reizigersvervoerders onder dezelfde spoor-CAO vallen, kunnen ze niet meer concurreren door hun personeel uit te knijpen.
Ik verwijs je even door naar mn reactie van gisteren. Met hoeveel personen ben je? Want misschien is een NRW Schöner Tag Gruppenticket (¤52,20 voor max 5 personen)quote:Op zondag 22 december 2024 13:34 schreef De_Hertog het volgende:
Ik moet morgen met de RE 19 naar Düsseldorf. Kaartjes kopen bij VRR online lukt niet: credit card of bankrekening toevoegen geeft een netwerk-fout, Paypal een pagina met ‘systemfehler’. Servicenummer bellen geeft een bandje met (ja, echt) ‘dit nummer mag je niet bellen in jouw regio’. De kaartautomaat in Arnhem staat buiten de poortjes en was vorige keer met de normale overstap erg krap. DB, NS international of treinreiswinkel bieden geen kaartjes voor deze trein. Ik kan natuurlijk morgen de website nog eens proberen of een uur eerder vertrekken, maar zijn er nog andere manieren om aan een kaartje te komen?
Dank voor de tip, denk je dat die binnen een minuut of vijf lukt?quote:Op zondag 22 december 2024 13:42 schreef Brembo het volgende:
[..]
Staat ook een kaartautomaat aan de Sonsbeekzijde die is minder druk.
Thanks, maar we zijn met 2. Sterker nog, in de app zou een nieuw ‘eezy’ ticket moeten zitten waarmee je tijdelijk met z’n 2en op één kaartje kunt reizen. Maar ja, die app werkt dus niet voorlopigquote:Op zondag 22 december 2024 15:19 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ik verwijs je even door naar mn reactie van gisteren. Met hoeveel personen ben je? Want misschien is een NRW Schöner Tag Gruppenticket (¤52,20 voor max 5 personen)
derLudolf in PTA / Het grote treinentopic #1197 - Rechtstreeks naar München
Op zich wel, tijdens een aanbesteding worden er bijvoorbeeld eisen gesteld aan dienstregeling. In de beginjaren van de privatisering werd er qua kosten vooral gestuurd op "laagste subsidie" of "beste opbrengsten" en de vervoerder die het beste bod uitbracht, won het contract. Hierbij had de vervoerder ook veel commerciële vrijheid: denk aan marketing, tarieven en aanbiedingen, noem maar op.quote:Op zondag 22 december 2024 09:15 schreef b2py het volgende:
[..]
Leuk om te lezen.
Hoe werkte die franchise dan voordat het concessiemodel er was? Ik dacht eigenlijk dat ze daar ook het model hadden dat wij hebben, overheid levert een eisenset en aanbieder x doet de beste aanbieding, werkte dat niet zo in de franchise?
Het heeft dus te maken met een andere toegestane aslast op een deeltraject, zo is te lezen op de LinkedIn van DB Gebrauchtzugquote:Op zaterdag 21 december 2024 19:38 schreef derLudolf het volgende:
https://www.vagonweb.cz/r(...)2082&nazev=&rok=2025
Wow, BR111 planmatig in het Fernverkehr
Na 1 januari is er dus elke 2 uur een trein die je niet mag gebruiken? Dit vind ik stomquote:Internationale trein
Om zowel binnenlandse reizigers als internationale reizigers voldoende plek te bieden, rijden we van vrijdag 20 december tot en met dinsdag 31 december extra binnenlandse treinen Amersfoort Centraal – Amsterdam Centraal, vlak voor- of na de Intercity Berlijn. Dit kan kleine wijzigingen in vertrektijden of spoorwijzigingen tot gevolg hebben op dit traject.
Vanaf 1 januari mag NS deze extra binnenlandse treinen niet meer rijden en verzoeken we je de internationale trein te mijden voor binnenlands gebruik.
Plan je reis in de Reisplanner om te zien wat dit voor jouw reis betekent. Zet de optie ‘Meldingen’ aan om updates te ontvangen over je geplande reis.
De BR101 heeft een aslast van 21 ton en is daarmee nu te zwaar voor dat traject. De infra verkeert in niet al te beste staat en DB InfraGo heeft beperkingen opgelegd waardoor de 101 er niet meer mag rijden.quote:Op zondag 22 december 2024 19:30 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Het heeft dus te maken met een andere toegestane aslast op een deeltraject, zo is te lezen op de LinkedIn van DB Gebrauchtzug
[ afbeelding ]
Misschien maar eens die kant op... Heb sowieso een enkele reis gratis met m'n Bahnbonus punten.
Omdat de nieuwe concessie, die vanaf 1 januari ingaat, een maximaal toegestane frequentie voorschrijft, met het idee dat er dan ruimte op het spoor over blijft voor "open access" vervoer.quote:Op zondag 22 december 2024 19:42 schreef Starhopper het volgende:
Op de werkzaamhedenpagina van de NS zie ik nu dit staan bij de kerstvakantie:
[..]
Na 1 januari is er dus elke 2 uur een trein die je niet mag gebruiken? Dit vind ik stomWaarom mag de voortrein niet meer?
Ook een lekkere uithoek van Duitsland. Berchtesgaden. Kleine 2,5 uur treinen vanaf München.quote:Op zondag 22 december 2024 19:30 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Het heeft dus te maken met een andere toegestane aslast op een deeltraject, zo is te lezen op de LinkedIn van DB Gebrauchtzug
[ afbeelding ]
Misschien maar eens die kant op... Heb sowieso een enkele reis gratis met m'n Bahnbonus punten.
Met de maximale frequenties blijft de meeste ruimte voor concurrentie aan de dagranden en het weekend en ik kan mij niet voorstellen dat vervoerders als Arriva en co. Alleen treinen aan de dagranden en in het weekend willen rijden voor eigen rekening. Die maximale frequenties zijn echt complete onzin en reizigersonvriendelijk en bieden geen ruimte voor concurrentie, want in de spits en op werkdagen overdag is het spoor vol en ‘‘s avonds en in het weekend is het niet lucuratief om te rijden voor eigen rekening en risico.quote:Op zondag 22 december 2024 20:23 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Omdat de nieuwe concessie, die vanaf 1 januari ingaat, een maximaal toegestane frequentie voorschrijft, met het idee dat er dan ruimte op het spoor over blijft voor "open access" vervoer.
Het zou dan ook belachelijk zijn als er een operator zou komen die alleen op lucratieve routes en tijdstippen rijdt. Dan krijg je hetzelfde als met die boot naar Terschelling destijds, die is -terecht- uit de vaart gehaald omdat het oneerlijke concurrentie was, aangezien Doeksen ook moest varen op momenten dat er geen hond op die boot zit.quote:Op zondag 22 december 2024 20:41 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Met de maximale frequenties blijft de meeste ruimte voor concurrentie aan de dagranden en het weekend en ik kan mij niet voorstellen dat vervoerders als Arriva en co. Alleen treinen aan de dagranden en in het weekend willen rijden voor eigen rekening. Die maximale frequenties zijn echt complete onzin en reizigersonvriendelijk en bieden geen ruimte voor concurrentie, want in de spits en op werkdagen overdag is het spoor vol en ‘‘s avonds en in het weekend is het niet lucuratief om te rijden voor eigen rekening en risico.
Het kan maar je moet wel voorbereid zijn en geen tegenslagen hebben.quote:Op zondag 22 december 2024 16:21 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Dank voor de tip, denk je dat die binnen een minuut of vijf lukt?
Een Arriva wil voor eigen rekening en risico vooral in de Randstad verbindingen aanbieden, maar in de Randstad is er weinig ruimte voor concurrentie. Een verbinding Breda-Vlissingen is technisch misschien mogelijk, maar commercieel weer niet interessant. Met andere woorden concurrentie op het spoor komt er toch niet, met of zonder maximale frequenties. Die maximale frequenties zijn dan meer een papieren tijger.quote:Op zondag 22 december 2024 20:43 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het zou dan ook belachelijk zijn als er een operator zou komen die alleen op lucratieve routes en tijdstippen rijdt. Dan krijg je hetzelfde als met die boot naar Terschelling destijds, die is -terecht- uit de vaart gehaald omdat het oneerlijke concurrentie was, aangezien Doeksen ook moest varen op momenten dat er geen hond op die boot zit.
Maximale frequenties?quote:Op zondag 22 december 2024 20:23 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Omdat de nieuwe concessie, die vanaf 1 januari ingaat, een maximaal toegestane frequentie voorschrijft, met het idee dat er dan ruimte op het spoor over blijft voor "open access" vervoer.
Dus omdat Arriva treinen KAN rijden die ze NIET rijden, komen er nu reizigers in de kou te staan?quote:Op zondag 22 december 2024 21:14 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Een Arriva wil voor eigen rekening en risico vooral in de Randstad verbindingen aanbieden, maar in de Randstad is er weinig ruimte voor concurrentie. Een verbinding Breda-Vlissingen is technisch misschien mogelijk, maar commercieel weer niet interessant. Met andere woorden concurrentie op het spoor komt er toch niet, met of zonder maximale frequenties. Die maximale frequenties zijn dan meer een papieren tijger.
Klopt. Je gaat toch ook niet een supermarkt verplichten op bepaalde uren te sluiten zodat een concurrent in de buurt dan even open kan om omzet te draaien?quote:Op zondag 22 december 2024 21:43 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Dus omdat Arriva treinen KAN rijden die ze NIET rijden, komen er nu reizigers in de kou te staan?Hoe verzinnen ze het
Als er ruimte is, laat dan gewoon een voortrein rijden. Als Arriva met een verbinding komt, dan kan je altijd nog zeggen dat de NS de voortrein moet schrappen.
Nou ja, als je de kerk even meeneemt als 'concurrent' dan hebben we dat toch jaren lang gedaanquote:Op zondag 22 december 2024 21:47 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Klopt. Je gaat toch ook niet een supermarkt verplichten op bepaalde uren te sluiten zodat een concurrent in de buurt dan even open kan om omzet te draaien?
De maximale frequentie is afhankelijk van of er een IC Berlijn rijdt. Wanneer IC Berlijn rijdt mag NS x aantal treinen rijden, wanneer IC Berlijn niet rijdt x+1 aantal treinen.quote:Op zondag 22 december 2024 21:39 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Maximale frequenties?![]()
Maar hoort de ICB daar ook bij dan? Dat is toch NS Internationaal/DB?
Dat zie je ook wel in het Verenigd Koninkrijk: elke Jan Boerenfluitjes kan een vervoerder opstarten en in open access treinpaden aanvragen, maar er zijn er maar weinig die het doen.quote:Op zondag 22 december 2024 21:14 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Een Arriva wil voor eigen rekening en risico vooral in de Randstad verbindingen aanbieden, maar in de Randstad is er weinig ruimte voor concurrentie. Een verbinding Breda-Vlissingen is technisch misschien mogelijk, maar commercieel weer niet interessant. Met andere woorden concurrentie op het spoor komt er toch niet, met of zonder maximale frequenties. Die maximale frequenties zijn dan meer een papieren tijger.
Dat heeft met de afstand van het Internationale tarief te maken. Want als je Breda-Wenen doet is heel je reis, incl Nederland, internationaal tarief ookal reis je gratis. Knip je op in Kaldenkirchen, is dit dus vele kilometers korterquote:Op maandag 23 december 2024 23:03 schreef James1988 het volgende:
Dat Europa Spezial-tarief met NS-traject gratis is ook maar twijfelachtig, nietwaar?
Breda - Wenen met NS traject gratis in 1e klas, ¤ 89,99.
Vanaf Venlo? Eveneens ¤ 89,99.
Vanaf Kaldenkirchen? ¤ 67,99.
Dan moet er alleen nog een kaartje Breda - Kaldenkirchen met NS-traject gratis bij, dat is ¤ 3,20.
¤ 18,80 besparen door je ticket op te knippen in Kaldenkirchen...
Arriva heeft te maken met een hoge defectenstand waardoor er niet voldoende treinstellen zijn om Luik - Aken via Maastricht in z'n geheel te kunnen rijden. Daarom is er geknipt in Luik - Maastricht en Heerlen - Aken.quote:Op dinsdag 24 december 2024 14:49 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Waarom rijdt die trein van Maastricht naar Aken eigenlijk niet?
Rijdt al maanden niet, het is altijd wel wat bij Arriva.quote:Op dinsdag 24 december 2024 15:09 schreef James1988 het volgende:
[..]
Arriva heeft te maken met een hoge defectenstand waardoor er niet voldoende treinstellen zijn om Luik - Aken via Maastricht in z'n geheel te kunnen rijden. Daarom is er geknipt in Luik - Maastricht en Heerlen - Aken.
En zelfs daarmee lukt het niet altijd, NMBS moet soms een Break inzetten naar Maastricht omdat er gewoon niet genoeg FLIRTs beschikbaar zijn.
Arriva heeft slechts 8 FLIRT3 3C's, er hoeft niet veel te gebeuren of je krijgt dit soort beperkingen.
Arriva Limburg heeft ook te maken met structureel personeelstekort.quote:Op dinsdag 24 december 2024 15:31 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Rijdt al maanden niet, het is altijd wel wat bij Arriva.
Gewoon een zeer matige, tot zwaar klote, vervoerder.
Ze moeten hun zooi regelen bij Arriva. Ik hoor vooral excuses van ze.quote:Op dinsdag 24 december 2024 16:23 schreef James1988 het volgende:
[..]
Arriva Limburg heeft ook te maken met structureel personeelstekort.
NS is na corona landelijk flink aan het werven geweest, en biedt een betere CAO en een interessanter/gevarieerder werkpakket dan Arriva. Dat personeel overstapt van Arriva naar NS is logisch, maar Arriva moet vervolgens wel weer nieuwe mensen vinden en opleiden. Dat kost behoorlijk wat tijd.
Er staan overigens nog altijd vacatures open
Voor de Drielandentrein is Arriva daarnaast ook nog eens afhankelijk van NMBS (voor Maastricht - Luik) en ik geloof dat er ook DB-personeel (mee)rijdt tussen Heerlen en Aken?
Met Arriva Gelderland, Arriva Vechtdallijnen, Arriva Groningen en Arriva Friesland is weinig mis mee. Moderne treinen en nauwelijks uitval. Als NS nog had gereden op deze lijnen, hadden wij op de meeste lijnen nog altijd uursdiensten gehad buiten de spitsuren.quote:Op dinsdag 24 december 2024 15:31 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Klopt, maar NS is voor de regionale overheden echt veel te duur, vanwege de verplichte conducteur en een veel te royale CAO. Arriva kan hetzelfde bieden voor minder ten opzichte van de NS, door onder andere de conducteur op de trein af te schaffen.quote:Op dinsdag 24 december 2024 20:46 schreef MTL het volgende:
Regionale vervoerders (of dat nou Arriva of een andere vervoerder is) rijden daar alleen halfuursdiensten/kwartiersdiensten omdat ze daar een zak geld voor krijgen, dat doen ze echt niet vanuit de goedheid van hun hart.
De verbetering komt dus simpelweg omdat er geld naar het regionale spoor gaat, niet per se omdat er een andere vervoerder dan NS rijdt.
Dat wil overigens niet zeggen dat NS het beter of slechter zou doen dan de huidige vervoerders, maar die frequentieverhoging en nieuw materieel is niet te danken aan het feit dat er een andere vervoerder rijdt dan NS.
Maar net wat een aanbesteder eist.quote:Op dinsdag 24 december 2024 21:04 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Klopt, maar NS is voor de regionale overheden echt veel te duur, vanwege de verplichte conducteur en een veel te royale CAO. Arriva kan hetzelfde bieden voor minder ten opzichte van de NS, door onder andere de conducteur op de trein af te schaffen.
Wat probeer je te zeggen?quote:Op dinsdag 24 december 2024 21:32 schreef James1988 het volgende:
De laatste keer dat NS meedeed aan een mega-aanbesteding in Nederland volgde daarop een jarenlange fraudezaak die de topman de kop kostte
Je kunt tussen Heerlen en Maastricht ook ander materieel laten rijden en zo de treindienst overeind houdenquote:Op dinsdag 24 december 2024 15:09 schreef James1988 het volgende:
[..]
Arriva heeft te maken met een hoge defectenstand waardoor er niet voldoende treinstellen zijn om Luik - Aken via Maastricht in z'n geheel te kunnen rijden. Daarom is er geknipt in Luik - Maastricht en Heerlen - Aken.
En zelfs daarmee lukt het niet altijd, NMBS moet soms een Break inzetten naar Maastricht omdat er gewoon niet genoeg FLIRTs beschikbaar zijn.
Arriva heeft slechts 8 FLIRT3 3C's, er hoeft niet veel te gebeuren of je krijgt dit soort beperkingen.
En het ligt altijd aan iedereen en zijn moeder, maar nooit aan Arrivaquote:Op dinsdag 24 december 2024 15:31 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Dat ze na dat fiasco niet meer geprobeerd hebben om aanbestedingen te winnen.quote:
Was Limburg niet in de tijd dat Qbuzz nog van NS was? Nu hebben ze natuurlijk geen enkele binding met busvervoer, en dat maakt in Achterhoek-Rivierenland wel een flink deel uit van de concessie.quote:Op dinsdag 24 december 2024 23:50 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dat ze na dat fiasco niet meer geprobeerd hebben om aanbestedingen te winnen.
De aanbesteding voor de Noordelijke Nevenlijnen volgde vrij kort na het Abellio Limburg-fiasco dus dat ze die lieten gaan snap ik, Amersfoort - Ede-Wageningen was tijdens corona en snap ik ook nog wel (i.v.m. veel onzekerheden) maar waarom NS niet heeft meegedongen met de aanbesteding van Achterhoek-Rivierenland..?
Het zal vrijdag, als ik het nodig heb, vast niet meer rijden. Dan is de boel weer stuk oidquote:Op woensdag 25 december 2024 13:47 schreef Erno-BE het volgende:
Arriva rijdt vandaag wel de volledige dienstregeling, inclusief 2x per uur Maastricht-Heerlen-Aachen. Bijzonder, aangezien veel machinisten juist vandaag vrij willen zijn de reizigersaantallen op 1 januari na het laagst zijn.
tja, nog geen 40 minuten en het is weer eens raak in Castricum......quote:Op woensdag 25 december 2024 14:31 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[ afbeelding ]
Jeetje!
[ afbeelding ]
Leugens! Daar wordt gewoon Weihnachten gevierd.
helaas ja, altijd triest.quote:Op woensdag 25 december 2024 16:02 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
tja, nog geen 40 minuten en het is weer eens raak in Castricum......
Het was prettig voor zo lang het geduurd heeft.quote:Op woensdag 25 december 2024 16:02 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
tja, nog geen 40 minuten en het is weer eens raak in Castricum......
quote:Op woensdag 25 december 2024 18:40 schreef James1988 het volgende:
Gisterenavond was het raak op de LGV Sud-Est in de buurt van Melun (een klein stukje ten zuidoosten van Parijs): rond 20:00 kwam een trein automatisch tot stilstand op de hogesnelheidslijn. Niet veel later werd er langs de lijn een lichaam aangetroffen.
Uit eerste onderzoek blijkt het de machinist te zijn van eerder genoemde TGV. Het lijkt erop dat deze uit de cabine is gesprongen terwijl de trein 300 km/u reed.
Bel de woutenquote:Op woensdag 25 december 2024 14:31 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[ afbeelding ]
Jeetje!
[ afbeelding ]
Leugens! Daar wordt gewoon Weihnachten gevierd.
Had ie zijn gordel niet om?quote:Op woensdag 25 december 2024 18:40 schreef James1988 het volgende:
Gisterenavond was het raak op de LGV Sud-Est in de buurt van Melun (een klein stukje ten zuidoosten van Parijs): rond 20:00 kwam een trein automatisch tot stilstand op de hogesnelheidslijn. Niet veel later werd er langs de lijn een lichaam aangetroffen.
Uit eerste onderzoek blijkt het de machinist te zijn van eerder genoemde TGV. Het lijkt erop dat deze uit de cabine is gesprongen terwijl de trein 300 km/u reed.
hoe dan?quote:Op woensdag 25 december 2024 13:47 schreef Erno-BE het volgende:
Arriva rijdt vandaag wel de volledige dienstregeling, inclusief 2x per uur Maastricht-Heerlen-Aachen. Bijzonder, aangezien veel machinisten juist vandaag vrij willen zijn de reizigersaantallen op 1 januari na het laagst zijn.
Op de Arriva-Flirts rijdt NMBS personeel tussen Maastricht en Luik, Arriva personeel gaat niet naar België.quote:Op dinsdag 24 december 2024 16:23 schreef James1988 het volgende:
[..]
Arriva Limburg heeft ook te maken met structureel personeelstekort.
NS is na corona landelijk flink aan het werven geweest, en biedt een betere CAO en een interessanter/gevarieerder werkpakket dan Arriva. Dat personeel overstapt van Arriva naar NS is logisch, maar Arriva moet vervolgens wel weer nieuwe mensen vinden en opleiden. Dat kost behoorlijk wat tijd.
Er staan overigens nog altijd vacatures open
Voor de Drielandentrein is Arriva daarnaast ook nog eens afhankelijk van NMBS (voor Maastricht - Luik) en ik geloof dat er ook DB-personeel (mee)rijdt tussen Heerlen en Aken?
T is al weer over, ze hebben 2 dagen gereden. Nu tot in ieder geval einde jaar weer nietquote:
Te makkelijk dit voor het deel Luik - Aken.quote:Op vrijdag 27 december 2024 14:30 schreef James1988 het volgende:
Arriva (Luik - Aken), Eurobahn (Hengelo - Bielefeld) en VIAS (Arnhem - Düsseldorf) hebben allemaal te maken met dezelfde problemen: voor de grensoverschrijdende diensten hebben ze complex materieel nodig, en ze hebben maar een paar treinstellen nodig. Meer reservematerieel is wenselijk maar op concessieniveau financieel niet te verantwoorden.
Eurobahn heeft het op Venlo - Hamm iets makkelijker, zij kunnen toe met éénspanningsmaterieel en de totale vloot is wat groter.
Dat men ervoor kiest om Maastricht - Heerlen te slachtofferen snap ik op zich wel, het meercourante FLIRT-materieel is nodig voor de treinen naar België en Duitsland.quote:Op vrijdag 27 december 2024 14:34 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Te makkelijk dit voor het deel Luik - Aken.
Want, Luik - Maastricht EN Heerlen - Aken rijden wel.
Het is alleen het deel Maastricht - Heerlen dat continu niet rijdt.
Door én materieeltekort én personeelstekort deze verbinding te "knippen" heb je effectief minder stellen nodig, én minder personeel.quote:Op vrijdag 27 december 2024 14:34 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Te makkelijk dit voor het deel Luik - Aken.
Want, Luik - Maastricht EN Heerlen - Aken rijden wel.
Het is alleen het deel Maastricht - Heerlen dat continu niet rijdt.
Arriva Limburg heeft effectief te weinig personeel zoals ik hierboven zei, er schijnen de laatste 2 maanden iets van 11 of 12 machinisten naar NS overgestapt te zijn. Maar ze hebben wel buschauffeurs voor die snelbus, dusjaquote:Op vrijdag 27 december 2024 15:11 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dat men ervoor kiest om Maastricht - Heerlen te slachtofferen snap ik op zich wel, het meercourante FLIRT-materieel is nodig voor de treinen naar België en Duitsland.
Waarom er geen vervangende trein rijdt tussen Maastricht en Heerlen is me niet helemaal duidelijk, Arriva heeft een aantal FLIRTs op reserve staan die al wel geleverd zijn maar nog niet nodig zijn i.v.m. vertraagde elektrificatie van de Maaslijn.
Ik vermoed dat het iets te maken kan hebben met het spoorgebruik in station Heerlen, als alle perrons vol staan houdt het snel op.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |