abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 22 december 2024 @ 12:37:59 #226
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_215954790
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 12:29 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Wat zwatel je nou? Er is werk zat voor conducteurs bij NS. Als Arriva meer mensen wil trekken of behouden moeten ze betere arbeidsvoorwaarden bieden. Daarom heet het ook een arbeidsmarkt. Het is een markt, zeg maar.
De salarissen van het personeel wat onder de CAO Streekvervoer (waar schijnbaar ook de machinisten van Arriva Limburg onder vallen door een truukje van Veolia, het personeel van de overige Arriva-treindiensten en de Keolis- en QBuzz-treindiensten vallen dacht ik onder de CAO Multimodaal Vervoer) worden voornamelijk uit publieke middelen betaald, dus ik denk dat weinig burgers bereid zijn om meer belasting te betalen om de salarissen van het personeel dat onder de CAO Streekvervoer valt te verhogen.
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
pi_215954849
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 12:37 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
De salarissen van het personeel wat onder de CAO Streekvervoer (waar schijnbaar ook de machinisten van Arriva Limburg onder vallen door een truukje van Veolia, het personeel van de overige Arriva-treindiensten en de Keolis- en QBuzz-treindiensten vallen dacht ik onder de CAO Multimodaal Vervoer) worden voornamelijk uit publieke middelen betaald, dus ik denk dat weinig burgers bereid zijn om meer belasting te betalen om de salarissen van het personeel dat onder de CAO Streekvervoer valt te verhogen.
En als die burger dat niet wil betalen, dan heeft die burger gewoon geen treindiensten. Vraag en aanbod.

Of kun jij de Albert Heijn inlopen, zeggen "2 euro? Dat heb ik er niet voor over!" en het vervolgens voor 1,50 meekrijgen? Want dat is exact wat jij hier voorstelt.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  Moderator zondag 22 december 2024 @ 12:47:50 #228
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_215954885
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 12:19 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Als de NS de IC Eindhoven-Heerlen schrapt en er elders in het land geen vervangende treindienst in de plaats komt, dan heeft het personeel wat vrijkomt twee keuzes: of overstappen naar Arriva of je gaan aanmelden als werkzoekende bij het UWV en dan vervolgens via het UWV alsnog bij Arriva aan de slag moeten.
HC's die Eindhoven als standplaats geven gaan lijkt me toch niet opeens in Limburg aan het werk. Als ze daar überhaupt op tijd kunnen komen
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_215954981
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2024 12:27 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Vlak de Rabobank niet uit :P
En de instanties.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_215955033
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 12:37 schreef Erno-BE het volgende:
dus ik denk dat weinig burgers bereid zijn om meer belasting te betalen om de salarissen van het personeel dat onder de CAO Streekvervoer valt te verhogen.
Het boeit me niet zoveel wat burgers hier van vinden eigenlijk. Het werk moet gewoon goed beloond worden. De CAO van NS is redelijker dan die van de anderen.

De arbeidsinvesteringsquote (percentage dat je aan salaris krijgt van iedere euro die je voor de baas maakt) loopt door de bank genomen sinds de jaren 70 al terug. Herstel dat gewoon.
  zondag 22 december 2024 @ 13:20:23 #231
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_215955229
Nou is het wel zo dat NS niet meedingt naar concessies en daardoor meer ruimte heeft voor een betere CAO. Maar als alle reizigersvervoerders onder dezelfde spoor-CAO vallen, kunnen ze niet meer concurreren door hun personeel uit te knijpen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 22 december 2024 @ 13:34:38 #232
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_215955463
Ik moet morgen met de RE 19 naar Düsseldorf. Kaartjes kopen bij VRR online lukt niet: credit card of bankrekening toevoegen geeft een netwerk-fout, Paypal een pagina met ‘systemfehler’. Servicenummer bellen geeft een bandje met (ja, echt) ‘dit nummer mag je niet bellen in jouw regio’. De kaartautomaat in Arnhem staat buiten de poortjes en was vorige keer met de normale overstap erg krap. DB, NS international of treinreiswinkel bieden geen kaartjes voor deze trein. Ik kan natuurlijk morgen de website nog eens proberen of een uur eerder vertrekken, maar zijn er nog andere manieren om aan een kaartje te komen?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_215955553
quote:
18s.gif Op zondag 22 december 2024 13:34 schreef De_Hertog het volgende:
Ik moet morgen met de RE 19 naar Düsseldorf. Kaartjes kopen bij VRR online lukt niet: credit card of bankrekening toevoegen geeft een netwerk-fout, Paypal een pagina met ‘systemfehler’. Servicenummer bellen geeft een bandje met (ja, echt) ‘dit nummer mag je niet bellen in jouw regio’. De kaartautomaat in Arnhem staat buiten de poortjes en was vorige keer met de normale overstap erg krap. DB, NS international of treinreiswinkel bieden geen kaartjes voor deze trein. Ik kan natuurlijk morgen de website nog eens proberen of een uur eerder vertrekken, maar zijn er nog andere manieren om aan een kaartje te komen?
Staat ook een kaartautomaat aan de Sonsbeekzijde die is minder druk.
pi_215955589
quote:
2s.gif Op zondag 22 december 2024 13:20 schreef Duvel het volgende:
Nou is het wel zo dat NS niet meedingt naar concessies en daardoor meer ruimte heeft voor een betere CAO. Maar als alle reizigersvervoerders onder dezelfde spoor-CAO vallen, kunnen ze niet meer concurreren door hun personeel uit te knijpen.
Dat bedoelde ik vooral met mijn vraag gisteren.
  zondag 22 december 2024 @ 14:26:48 #235
405562 Erno-BE
pi_215956322
quote:
2s.gif Op zondag 22 december 2024 13:20 schreef Duvel het volgende:
Veel personeel van Arriva, Keolis en QBuzz zijn zowel machinist als buschauffeur, dan is het lastig om inder de CAO Spoorvervoer te vallen. Misschien kan de CAO Spoorvervoer wel toegepast worden op pure spoorconcessies als de spoorlijnen in het Noorden, de Vechtdallijnen, Zwolle-Enschede/Kampen en de Valleilijn. Dan houdt je Zutphen-Oldenzaal, de Gelderse Nevenlijnen, Merwede-Lingelijn en Limburg over.
Rossíya, Rossíya -
Podnimáem Rossí známya!
  zondag 22 december 2024 @ 14:53:53 #236
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_215956689
Misschien is het wel terecht dat een NS machinist meer verdient: meer materieelkennis, meer wegkennis...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Moderator zondag 22 december 2024 @ 15:19:25 #237
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_215957172
quote:
18s.gif Op zondag 22 december 2024 13:34 schreef De_Hertog het volgende:
Ik verwijs je even door naar mn reactie van gisteren. Met hoeveel personen ben je? Want misschien is een NRW Schöner Tag Gruppenticket (¤52,20 voor max 5 personen)
derLudolf in PTA / Het grote treinentopic #1197 - Rechtstreeks naar München
  zondag 22 december 2024 @ 16:21:52 #238
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_215958564
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 13:42 schreef Brembo het volgende:

[..]
Staat ook een kaartautomaat aan de Sonsbeekzijde die is minder druk.
Dank voor de tip, denk je dat die binnen een minuut of vijf lukt? ;)
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  zondag 22 december 2024 @ 16:24:52 #239
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_215958681
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2024 15:19 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Ik verwijs je even door naar mn reactie van gisteren. Met hoeveel personen ben je? Want misschien is een NRW Schöner Tag Gruppenticket (¤52,20 voor max 5 personen)
derLudolf in PTA / Het grote treinentopic #1197 - Rechtstreeks naar München
Thanks, maar we zijn met 2. Sterker nog, in de app zou een nieuw ‘eezy’ ticket moeten zitten waarmee je tijdelijk met z’n 2en op één kaartje kunt reizen. Maar ja, die app werkt dus niet voorlopig ;)

Met dat eezy ticket zou je overigens met de app kunnen inchecken en dan via GPS afgereken worden. Geen idee hoe goed dat gaat werken maar wel interessant concept
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  zondag 22 december 2024 @ 17:36:15 #240
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_215959621
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 09:15 schreef b2py het volgende:

[..]
Leuk om te lezen.
Hoe werkte die franchise dan voordat het concessiemodel er was? Ik dacht eigenlijk dat ze daar ook het model hadden dat wij hebben, overheid levert een eisenset en aanbieder x doet de beste aanbieding, werkte dat niet zo in de franchise?
Op zich wel, tijdens een aanbesteding worden er bijvoorbeeld eisen gesteld aan dienstregeling. In de beginjaren van de privatisering werd er qua kosten vooral gestuurd op "laagste subsidie" of "beste opbrengsten" en de vervoerder die het beste bod uitbracht, won het contract. Hierbij had de vervoerder ook veel commerciële vrijheid: denk aan marketing, tarieven en aanbiedingen, noem maar op.

De vervoerder droeg de verantwoordelijkheid voor opbrengsten, meerdere franchises zijn vroegtijdig beëindigd omdat bleek dat de geraamde opbrengsten niet uitkwamen (zie bijvoorbeeld Virgin Trains East Coast).

Later (vanaf ongeveer 2010-2015) ging de Britse overheid zich meer met de inhoud bemoeien. Men begon bijvoorbeeld ineens eisen te stellen aan de huisstijl (het "tijdperk van de witte treinen"), omdat de toenmalige minister vond dat rollend materieel een neutrale kleurstelling zou moeten hebben en dat snel aan een andere vervoerder toegewezen zou moeten kunnen worden zonder dat alles opnieuw geschilderd moest worden.

Ook werden er eisen gesteld aan hoe die opbrengsten zouden moeten worden verbeterd. Dat heeft tot veel stakingen geleid, bijvoorbeeld omdat men de invoering van éénmansbediening eiste.

Wat de Britten een concessie noemen is veel meer afgebakend: de vervoerder wordt ingehuurd voor het rijden van treinen/bussen en ontvangt daarvoor een vast bedrag. De opdrachtgever is verantwoordelijk voor de opbrengsten, en de vervoerder rijdt met voertuigen en branding die door de opdrachtgever worden voorgeschreven. Dit is het model waar sinds covid-19 alle Britse vervoerders onder rijden.

In Nederland kennen we dit verschil ook, maar gebruiken we andere termen. Brutocontract/kostencontract (concession) versus nettocontract/opbrengstencontract (franchise). De meeste OV-contracten in Nederland zijn tegenwoordig een nettocontract.
  Moderator zondag 22 december 2024 @ 19:30:32 #241
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_215960876
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 december 2024 19:38 schreef derLudolf het volgende:
https://www.vagonweb.cz/r(...)2082&nazev=&rok=2025

Wow, BR111 planmatig in het Fernverkehr O+
Het heeft dus te maken met een andere toegestane aslast op een deeltraject, zo is te lezen op de LinkedIn van DB Gebrauchtzug

Misschien maar eens die kant op... Heb sowieso een enkele reis gratis met m'n Bahnbonus punten.

[ Bericht 7% gewijzigd door derLudolf op 22-12-2024 19:42:23 ]
  zondag 22 december 2024 @ 19:42:27 #242
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215961008
Op de werkzaamhedenpagina van de NS zie ik nu dit staan bij de kerstvakantie:
quote:
Internationale trein
Om zowel binnenlandse reizigers als internationale reizigers voldoende plek te bieden, rijden we van vrijdag 20 december tot en met dinsdag 31 december extra binnenlandse treinen Amersfoort Centraal – Amsterdam Centraal, vlak voor- of na de Intercity Berlijn. Dit kan kleine wijzigingen in vertrektijden of spoorwijzigingen tot gevolg hebben op dit traject.

Vanaf 1 januari mag NS deze extra binnenlandse treinen niet meer rijden en verzoeken we je de internationale trein te mijden voor binnenlands gebruik.

Plan je reis in de Reisplanner om te zien wat dit voor jouw reis betekent. Zet de optie ‘Meldingen’ aan om updates te ontvangen over je geplande reis.
Na 1 januari is er dus elke 2 uur een trein die je niet mag gebruiken? Dit vind ik stom :( Waarom mag de voortrein niet meer?
  zondag 22 december 2024 @ 20:15:36 #243
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_215961558
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2024 19:30 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Het heeft dus te maken met een andere toegestane aslast op een deeltraject, zo is te lezen op de LinkedIn van DB Gebrauchtzug

[ afbeelding ]

Misschien maar eens die kant op... Heb sowieso een enkele reis gratis met m'n Bahnbonus punten.
De BR101 heeft een aslast van 21 ton en is daarmee nu te zwaar voor dat traject. De infra verkeert in niet al te beste staat en DB InfraGo heeft beperkingen opgelegd waardoor de 101 er niet meer mag rijden.

De BR111 heeft een aslast van 20,8 ton en mag er nog wel komen. :s)
pi_215961731
quote:
11s.gif Op zondag 22 december 2024 19:42 schreef Starhopper het volgende:
Op de werkzaamhedenpagina van de NS zie ik nu dit staan bij de kerstvakantie:
[..]
Na 1 januari is er dus elke 2 uur een trein die je niet mag gebruiken? Dit vind ik stom :( Waarom mag de voortrein niet meer?
Omdat de nieuwe concessie, die vanaf 1 januari ingaat, een maximaal toegestane frequentie voorschrijft, met het idee dat er dan ruimte op het spoor over blijft voor "open access" vervoer.
  zondag 22 december 2024 @ 20:36:05 #245
405562 Erno-BE
pi_215961975
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2024 19:30 schreef derLudolf het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Ook een lekkere uithoek van Duitsland. Berchtesgaden. Kleine 2,5 uur treinen vanaf München.
Rossíya, Rossíya -
Podnimáem Rossí známya!
  zondag 22 december 2024 @ 20:41:14 #246
405562 Erno-BE
pi_215962097
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 20:23 schreef Ireyon het volgende:

[..]
Omdat de nieuwe concessie, die vanaf 1 januari ingaat, een maximaal toegestane frequentie voorschrijft, met het idee dat er dan ruimte op het spoor over blijft voor "open access" vervoer.
Met de maximale frequenties blijft de meeste ruimte voor concurrentie aan de dagranden en het weekend en ik kan mij niet voorstellen dat vervoerders als Arriva en co. Alleen treinen aan de dagranden en in het weekend willen rijden voor eigen rekening. Die maximale frequenties zijn echt complete onzin en reizigersonvriendelijk en bieden geen ruimte voor concurrentie, want in de spits en op werkdagen overdag is het spoor vol en ‘‘s avonds en in het weekend is het niet lucuratief om te rijden voor eigen rekening en risico.
Rossíya, Rossíya -
Podnimáem Rossí známya!
pi_215962160
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 20:41 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Met de maximale frequenties blijft de meeste ruimte voor concurrentie aan de dagranden en het weekend en ik kan mij niet voorstellen dat vervoerders als Arriva en co. Alleen treinen aan de dagranden en in het weekend willen rijden voor eigen rekening. Die maximale frequenties zijn echt complete onzin en reizigersonvriendelijk en bieden geen ruimte voor concurrentie, want in de spits en op werkdagen overdag is het spoor vol en ‘‘s avonds en in het weekend is het niet lucuratief om te rijden voor eigen rekening en risico.
Het zou dan ook belachelijk zijn als er een operator zou komen die alleen op lucratieve routes en tijdstippen rijdt. Dan krijg je hetzelfde als met die boot naar Terschelling destijds, die is -terecht- uit de vaart gehaald omdat het oneerlijke concurrentie was, aangezien Doeksen ook moest varen op momenten dat er geen hond op die boot zit.
pi_215962800
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 16:21 schreef De_Hertog het volgende:

[..]
Dank voor de tip, denk je dat die binnen een minuut of vijf lukt? ;)
Het kan maar je moet wel voorbereid zijn en geen tegenslagen hebben.

Zou je niet met een trein naar Zevenaar kunnen gaan en daar meer tijd hebben om kaartjes te kopen?

Blijkbaar heb je daar ook maar 5 minuten.

[ Bericht 3% gewijzigd door Brembo op 22-12-2024 21:51:09 ]
  zondag 22 december 2024 @ 21:14:57 #249
405562 Erno-BE
pi_215962805
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 20:43 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Het zou dan ook belachelijk zijn als er een operator zou komen die alleen op lucratieve routes en tijdstippen rijdt. Dan krijg je hetzelfde als met die boot naar Terschelling destijds, die is -terecht- uit de vaart gehaald omdat het oneerlijke concurrentie was, aangezien Doeksen ook moest varen op momenten dat er geen hond op die boot zit.
Een Arriva wil voor eigen rekening en risico vooral in de Randstad verbindingen aanbieden, maar in de Randstad is er weinig ruimte voor concurrentie. Een verbinding Breda-Vlissingen is technisch misschien mogelijk, maar commercieel weer niet interessant. Met andere woorden concurrentie op het spoor komt er toch niet, met of zonder maximale frequenties. Die maximale frequenties zijn dan meer een papieren tijger.
Rossíya, Rossíya -
Podnimáem Rossí známya!
  zondag 22 december 2024 @ 21:39:41 #250
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215963180
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 20:23 schreef Ireyon het volgende:

[..]
Maximale frequenties? :')
Maar hoort de ICB daar ook bij dan? Dat is toch NS Internationaal/DB?
  zondag 22 december 2024 @ 21:43:51 #251
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215963238
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 21:14 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Een Arriva wil voor eigen rekening en risico vooral in de Randstad verbindingen aanbieden, maar in de Randstad is er weinig ruimte voor concurrentie. Een verbinding Breda-Vlissingen is technisch misschien mogelijk, maar commercieel weer niet interessant. Met andere woorden concurrentie op het spoor komt er toch niet, met of zonder maximale frequenties. Die maximale frequenties zijn dan meer een papieren tijger.
Dus omdat Arriva treinen KAN rijden die ze NIET rijden, komen er nu reizigers in de kou te staan? _O- Hoe verzinnen ze het :') Als er ruimte is, laat dan gewoon een voortrein rijden. Als Arriva met een verbinding komt, dan kan je altijd nog zeggen dat de NS de voortrein moet schrappen.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 22 december 2024 @ 21:47:41 #252
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_215963301
quote:
16s.gif Op zondag 22 december 2024 21:43 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Dus omdat Arriva treinen KAN rijden die ze NIET rijden, komen er nu reizigers in de kou te staan? _O- Hoe verzinnen ze het :') Als er ruimte is, laat dan gewoon een voortrein rijden. Als Arriva met een verbinding komt, dan kan je altijd nog zeggen dat de NS de voortrein moet schrappen.
Klopt. Je gaat toch ook niet een supermarkt verplichten op bepaalde uren te sluiten zodat een concurrent in de buurt dan even open kan om omzet te draaien?
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 22 december 2024 @ 21:53:05 #253
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_215963372
quote:
14s.gif Op zondag 22 december 2024 21:47 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
Klopt. Je gaat toch ook niet een supermarkt verplichten op bepaalde uren te sluiten zodat een concurrent in de buurt dan even open kan om omzet te draaien?
Nou ja, als je de kerk even meeneemt als 'concurrent' dan hebben we dat toch jaren lang gedaan :P
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Redactie Frontpage / Sport zondag 22 december 2024 @ 21:57:18 #254
Maffe Fries
pi_215963428
Ach ja, in Zuid-Holland Noord stond de afgelopen week ook menig busreiziger in de kou. Dieptepunt was wel dat er minimaal 1 bus in beslag is genomen omdat er de foutieve kentekenplaat op zat. Dat is bij meerdere bussen gebeurd waarbij er voertuigen op duplicaatkentekens rondreden terwijl de originele platen op een andere bus zaten.

/einde busuitstapje, maar wel duidelijk makend dat de reizigers van al dat gepruts maar weer eens de klos is.
pi_215964120
quote:
16s.gif Op zondag 22 december 2024 21:39 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Maximale frequenties? :')
Maar hoort de ICB daar ook bij dan? Dat is toch NS Internationaal/DB?
De maximale frequentie is afhankelijk van of er een IC Berlijn rijdt. Wanneer IC Berlijn rijdt mag NS x aantal treinen rijden, wanneer IC Berlijn niet rijdt x+1 aantal treinen.

Lees het anders vooral ook zelf eens door:
https://www.rijksoverheid(...)ofdrailnet-2025-2033 (pagina 111)
  maandag 23 december 2024 @ 00:55:44 #256
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_215965368
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 21:14 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Dat zie je ook wel in het Verenigd Koninkrijk: elke Jan Boerenfluitjes kan een vervoerder opstarten en in open access treinpaden aanvragen, maar er zijn er maar weinig die het doen.

En degenen die het doen, doen het op de langeafstandsverbindingen (zoals Londen - Edinburgh) of boren nieuwe trajecten aan waarvoor nog geen rechtstreekse danwel makkelijk bereikbare verbinding is (zie bijv. Hull Trains). Op de forenzen- en korteafstandsmarkt is er niemand die echt interesse heeft getoond.

Er is een keer een aanvraag geweest voor London Waterloo - Southampton, maar die werd afgewezen door de toezichthouder omdat deze te weinig waarde zou toevoegen t.o.v. het bestaande aanbod.
  maandag 23 december 2024 @ 16:35:02 #257
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_215972185
Kleine update: de app en website werken nog steeds niet. VRR wijst naar hun betaalplatform, waar ik zelf maar contact mee moet op gaan nemen. Betaalplatform hoopt via een automatisch bericht mijn vraag binnen vijf werkdagen te kunnen beantwoorden.

Uiteindelijk moesten we voor last minute kerstinkopen toch nog even de stad in dus maar even langs het station vooraf een kaartje gekocht. Maar het is echt bizar hoe slecht dit geregeld is zeg.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  maandag 23 december 2024 @ 23:03:33 #258
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_215978619
Dat Europa Spezial-tarief met NS-traject gratis is ook maar twijfelachtig, nietwaar?

Breda - Wenen met NS traject gratis in 1e klas, ¤ 89,99.
Vanaf Venlo? Eveneens ¤ 89,99.
Vanaf Kaldenkirchen? ¤ 67,99.

Dan moet er alleen nog een kaartje Breda - Kaldenkirchen met NS-traject gratis bij, dat is ¤ 3,20. :')

¤ 18,80 besparen door je ticket op te knippen in Kaldenkirchen... 8)7
  dinsdag 24 december 2024 @ 00:33:49 #259
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_215980426
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2024 23:03 schreef James1988 het volgende:
Dat Europa Spezial-tarief met NS-traject gratis is ook maar twijfelachtig, nietwaar?

Breda - Wenen met NS traject gratis in 1e klas, ¤ 89,99.
Vanaf Venlo? Eveneens ¤ 89,99.
Vanaf Kaldenkirchen? ¤ 67,99.

Dan moet er alleen nog een kaartje Breda - Kaldenkirchen met NS-traject gratis bij, dat is ¤ 3,20. :')

¤ 18,80 besparen door je ticket op te knippen in Kaldenkirchen... 8)7
Dat heeft met de afstand van het Internationale tarief te maken. Want als je Breda-Wenen doet is heel je reis, incl Nederland, internationaal tarief ookal reis je gratis. Knip je op in Kaldenkirchen, is dit dus vele kilometers korter
  dinsdag 24 december 2024 @ 01:12:07 #260
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_215980697
Zonder de optie "NL traject gratis" kost een enkeltje Breda - Wenen in 1e klas trouwens óók ¤ 89,99. Mis ik iets of maakt het gewoon niet meer uit?

Dat er vervolgens 22 euro prijsverschil zit tussen opstappen in Venlo en opstappen in Kaldenkirchen vind ik wel een beetje erg veel.
pi_215982469
100% korting heeft inderdaad geen invloed op de kaartjes met korting van DB.
Ze hebben daarin simpelweg tranches met prijzen, zodra de goedkoopste weg zijn gaat het naar de volgende tranche etc.
De reden dat je goedkoper uit bent vanaf een station na de grens is omdat de tranches beginnend in Duitsland goedkoper zijn (andere producten en dus andere prijzen). Als je dus met 100% korting in NL reist kan het heel vaak lonen om te boeken vanaf het eerste station in Duitsland en een los kaartje naar het eerste station te kopen.
  Redactie Sport dinsdag 24 december 2024 @ 12:03:05 #262
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_215984416
Overigens komt het andersom ook voor: heb al meermaals een kaartje vanaf Oldenzaal gekocht omdat een kaartje vanaf Bentheim duurder was :+
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_215985835
Waarom rijdt die trein van Maastricht naar Aken eigenlijk niet?
  dinsdag 24 december 2024 @ 15:09:44 #264
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_215985947
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2024 14:49 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Waarom rijdt die trein van Maastricht naar Aken eigenlijk niet?
Arriva heeft te maken met een hoge defectenstand waardoor er niet voldoende treinstellen zijn om Luik - Aken via Maastricht in z'n geheel te kunnen rijden. Daarom is er geknipt in Luik - Maastricht en Heerlen - Aken.

En zelfs daarmee lukt het niet altijd, NMBS moet soms een Break inzetten naar Maastricht omdat er gewoon niet genoeg FLIRTs beschikbaar zijn.

Arriva heeft slechts 8 FLIRT3 3C's, er hoeft niet veel te gebeuren of je krijgt dit soort beperkingen.
pi_215986158
Hah. Gay.
pi_215986181
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2024 15:09 schreef James1988 het volgende:

[..]
Arriva heeft te maken met een hoge defectenstand waardoor er niet voldoende treinstellen zijn om Luik - Aken via Maastricht in z'n geheel te kunnen rijden. Daarom is er geknipt in Luik - Maastricht en Heerlen - Aken.

En zelfs daarmee lukt het niet altijd, NMBS moet soms een Break inzetten naar Maastricht omdat er gewoon niet genoeg FLIRTs beschikbaar zijn.

Arriva heeft slechts 8 FLIRT3 3C's, er hoeft niet veel te gebeuren of je krijgt dit soort beperkingen.
Rijdt al maanden niet, het is altijd wel wat bij Arriva.
Gewoon een zeer matige, tot zwaar klote, vervoerder.
stupidity has become as common as common sense was before
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
Travel Is Fatal To Prejudice, Bigotry and Narrow-Mindedness
  dinsdag 24 december 2024 @ 16:23:15 #267
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_215986578
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2024 15:31 schreef marcb1974 het volgende:

[..]
Arriva Limburg heeft ook te maken met structureel personeelstekort.

NS is na corona landelijk flink aan het werven geweest, en biedt een betere CAO en een interessanter/gevarieerder werkpakket dan Arriva. Dat personeel overstapt van Arriva naar NS is logisch, maar Arriva moet vervolgens wel weer nieuwe mensen vinden en opleiden. Dat kost behoorlijk wat tijd.

Er staan overigens nog altijd vacatures open :s)

Voor de Drielandentrein is Arriva daarnaast ook nog eens afhankelijk van NMBS (voor Maastricht - Luik) en ik geloof dat er ook DB-personeel (mee)rijdt tussen Heerlen en Aken?
pi_215986860
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2024 16:23 schreef James1988 het volgende:

[..]

NS is na corona landelijk flink aan het werven geweest, en biedt een betere CAO en een interessanter/gevarieerder werkpakket dan Arriva. Dat personeel overstapt van Arriva naar NS is logisch, maar Arriva moet vervolgens wel weer nieuwe mensen vinden en opleiden. Dat kost behoorlijk wat tijd.

Voor de Drielandentrein is Arriva daarnaast ook nog eens afhankelijk van NMBS (voor Maastricht - Luik) en ik geloof dat er ook DB-personeel (mee)rijdt tussen Heerlen en Aken?
Ze moeten hun zooi regelen bij Arriva. Ik hoor vooral excuses van ze.

Die 3 landen trein wisselt in Heerlen (DE - NL) en Maastricht (NL - BE) van personeel.
  dinsdag 24 december 2024 @ 19:35:54 #269
405562 Erno-BE
pi_215988540
quote:

[..]
Met Arriva Gelderland, Arriva Vechtdallijnen, Arriva Groningen en Arriva Friesland is weinig mis mee. Moderne treinen en nauwelijks uitval. Als NS nog had gereden op deze lijnen, hadden wij op de meeste lijnen nog altijd uursdiensten gehad buiten de spitsuren.

Volgens mij zit het grootste probleem dacht ik dat personeel van Arriva Limburg onder CAO Streekvervoer valt en het personeel van de overige Arriva-concessies met (deels) Spoorvervoer onder CAO Multimodaal Vervoer valt.
Rossíya, Rossíya -
Podnimáem Rossí známya!
pi_215989152
Regionale vervoerders (of dat nou Arriva of een andere vervoerder is) rijden daar alleen halfuursdiensten/kwartiersdiensten omdat ze daar een zak geld voor krijgen, dat doen ze echt niet vanuit de goedheid van hun hart.

De verbetering komt dus simpelweg omdat er geld naar het regionale spoor gaat, niet per se omdat er een andere vervoerder dan NS rijdt.
Dat wil overigens niet zeggen dat NS het beter of slechter zou doen dan de huidige vervoerders, maar die frequentieverhoging en nieuw materieel is niet te danken aan het feit dat er een andere vervoerder rijdt dan NS.
  dinsdag 24 december 2024 @ 21:04:38 #271
405562 Erno-BE
pi_215989290
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2024 20:46 schreef MTL het volgende:
Regionale vervoerders (of dat nou Arriva of een andere vervoerder is) rijden daar alleen halfuursdiensten/kwartiersdiensten omdat ze daar een zak geld voor krijgen, dat doen ze echt niet vanuit de goedheid van hun hart.

De verbetering komt dus simpelweg omdat er geld naar het regionale spoor gaat, niet per se omdat er een andere vervoerder dan NS rijdt.
Dat wil overigens niet zeggen dat NS het beter of slechter zou doen dan de huidige vervoerders, maar die frequentieverhoging en nieuw materieel is niet te danken aan het feit dat er een andere vervoerder rijdt dan NS.
Klopt, maar NS is voor de regionale overheden echt veel te duur, vanwege de verplichte conducteur en een veel te royale CAO. Arriva kan hetzelfde bieden voor minder ten opzichte van de NS, door onder andere de conducteur op de trein af te schaffen.
Rossíya, Rossíya -
Podnimáem Rossí známya!
pi_215989361
Helaas, dat is niet correct. Er is geen conducteur benodigd bij regionale lijnen/concessies. Bijvoorbeeld tussen Gouda en Alphen rijdt NS inmiddels alweer een aantal jaar zonder conducteur en ook tussen Zutphen en Apeldoorn heeft NS jaren in een regionale concessie gereden.

Ook op Gouda-Alphen is de frequentie bijvoorbeeld verbeterd en zijn er nieuwe treinen komen rijden omdat de regionale overheid een zak met geld neerlegde.

[ Bericht 18% gewijzigd door MTL op 24-12-2024 21:21:29 ]
pi_215989436
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2024 21:04 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Klopt, maar NS is voor de regionale overheden echt veel te duur, vanwege de verplichte conducteur en een veel te royale CAO. Arriva kan hetzelfde bieden voor minder ten opzichte van de NS, door onder andere de conducteur op de trein af te schaffen.
Maar net wat een aanbesteder eist.
Als die zegt op iedere trein een conducteur dan wordt die natuurlijk gewoon begroot.
  dinsdag 24 december 2024 @ 21:32:30 #274
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_215989458
De laatste keer dat NS meedeed aan een mega-aanbesteding in Nederland volgde daarop een jarenlange fraudezaak die de topman de kop kostte :s)
pi_215989477
Waarna NS later werd vrijgesproken van machtsmisbruik en fraude.
pi_215990194
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2024 21:32 schreef James1988 het volgende:
De laatste keer dat NS meedeed aan een mega-aanbesteding in Nederland volgde daarop een jarenlange fraudezaak die de topman de kop kostte :s)
Wat probeer je te zeggen?
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 24 december 2024 @ 23:14:41 #277
Maffe Fries
pi_215990405
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2024 15:09 schreef James1988 het volgende:

[..]

Je kunt tussen Heerlen en Maastricht ook ander materieel laten rijden en zo de treindienst overeind houden
  Redactie Sport dinsdag 24 december 2024 @ 23:21:42 #278
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_215990509
quote:

[..]
En het ligt altijd aan iedereen en zijn moeder, maar nooit aan Arriva :')
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  dinsdag 24 december 2024 @ 23:50:38 #279
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_215991024
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2024 23:01 schreef b2py het volgende:

[..]
Wat probeer je te zeggen?
Dat ze na dat fiasco niet meer geprobeerd hebben om aanbestedingen te winnen.

De aanbesteding voor de Noordelijke Nevenlijnen volgde vrij kort na het Abellio Limburg-fiasco dus dat ze die lieten gaan snap ik, Amersfoort - Ede-Wageningen was tijdens corona en snap ik ook nog wel (i.v.m. veel onzekerheden) maar waarom NS niet heeft meegedongen met de aanbesteding van Achterhoek-Rivierenland..?
pi_215995775
Ligt dat niet vooral aan de politiek en daarmee de aandeelhouder, die wil dat NS zich op de 'kerntaken' (lees: HRN) concentreert?
  Redactie Sport woensdag 25 december 2024 @ 11:30:41 #281
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_215995946
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2024 23:50 schreef James1988 het volgende:

[..]
Dat ze na dat fiasco niet meer geprobeerd hebben om aanbestedingen te winnen.

De aanbesteding voor de Noordelijke Nevenlijnen volgde vrij kort na het Abellio Limburg-fiasco dus dat ze die lieten gaan snap ik, Amersfoort - Ede-Wageningen was tijdens corona en snap ik ook nog wel (i.v.m. veel onzekerheden) maar waarom NS niet heeft meegedongen met de aanbesteding van Achterhoek-Rivierenland..?
Was Limburg niet in de tijd dat Qbuzz nog van NS was? Nu hebben ze natuurlijk geen enkele binding met busvervoer, en dat maakt in Achterhoek-Rivierenland wel een flink deel uit van de concessie.
PM mij!
pi_215996309
Oh ja, die moest toen inderdaad ook afgestoten worden. Klinkt inderdaad ook logisch.
  woensdag 25 december 2024 @ 13:47:22 #283
405562 Erno-BE
pi_215997785
Arriva rijdt vandaag wel de volledige dienstregeling, inclusief 2x per uur Maastricht-Heerlen-Aachen. Bijzonder, aangezien veel machinisten juist vandaag vrij willen zijn de reizigersaantallen op 1 januari na het laagst zijn.
Rossíya, Rossíya -
Podnimáem Rossí známya!
pi_215998234

Jeetje!

Leugens! Daar wordt gewoon Weihnachten gevierd.
pi_215998285
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2024 13:47 schreef Erno-BE het volgende:
Arriva rijdt vandaag wel de volledige dienstregeling, inclusief 2x per uur Maastricht-Heerlen-Aachen. Bijzonder, aangezien veel machinisten juist vandaag vrij willen zijn de reizigersaantallen op 1 januari na het laagst zijn.
Het zal vrijdag, als ik het nodig heb, vast niet meer rijden. Dan is de boel weer stuk oid :')
pi_215999127
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2024 14:31 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[ afbeelding ]
Jeetje!

[ afbeelding ]
tja, nog geen 40 minuten en het is weer eens raak in Castricum......
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_215999197
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2024 16:02 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
helaas ja, altijd triest.
pi_215999247
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2024 16:02 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Het was prettig voor zo lang het geduurd heeft.
  woensdag 25 december 2024 @ 18:40:10 #289
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_216000514
Gisterenavond was het raak op de LGV Sud-Est in de buurt van Melun (een klein stukje ten zuidoosten van Parijs): rond 20:00 kwam een trein automatisch tot stilstand op de hogesnelheidslijn. Niet veel later werd er langs de lijn een lichaam aangetroffen.

Uit eerste onderzoek blijkt het de machinist te zijn van eerder genoemde TGV. Het lijkt erop dat deze uit de cabine is gesprongen terwijl de trein 300 km/u reed.
pi_216001046
quote:
9s.gif Op woensdag 25 december 2024 18:40 schreef James1988 het volgende:
Gisterenavond was het raak op de LGV Sud-Est in de buurt van Melun (een klein stukje ten zuidoosten van Parijs): rond 20:00 kwam een trein automatisch tot stilstand op de hogesnelheidslijn. Niet veel later werd er langs de lijn een lichaam aangetroffen.

Uit eerste onderzoek blijkt het de machinist te zijn van eerder genoemde TGV. Het lijkt erop dat deze uit de cabine is gesprongen terwijl de trein 300 km/u reed.
-O-
pi_216001709
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2024 14:31 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[ afbeelding ]
Jeetje!

[ afbeelding ]
Bel de wouten
pi_216001717
quote:
9s.gif Op woensdag 25 december 2024 18:40 schreef James1988 het volgende:

Had ie zijn gordel niet om?
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 25 december 2024 @ 23:16:33 #293
Maffe Fries
pi_216004099
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2024 13:47 schreef Erno-BE het volgende:
hoe dan?
  vrijdag 27 december 2024 @ 12:15:35 #294
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_216023446
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2024 16:23 schreef James1988 het volgende:

[..]

Op de Arriva-Flirts rijdt NMBS personeel tussen Maastricht en Luik, Arriva personeel gaat niet naar België.
De huidige uitval komt vooral door te grote uitval van materieel van de tricourante Flirts. Zelfs zo erg, dat er snelbussen ingezet worden Maastricht-Heerlen vv.

Daarbij het bijkomende personeelstekort, waardoor ze wel bussen kunnen inzetten (want er is een buschauffeur beschikbaar), zorgt ook dat er geen vervangend materieel kan rijden Maastricht-Heerlen vv.
pi_216024648
quote:
11s.gif Op woensdag 25 december 2024 23:16 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
hoe dan?
T is al weer over, ze hebben 2 dagen gereden. Nu tot in ieder geval einde jaar weer niet :')
  vrijdag 27 december 2024 @ 14:30:21 #296
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_216025726
Arriva (Luik - Aken), Eurobahn (Hengelo - Bielefeld) en VIAS (Arnhem - Düsseldorf) hebben allemaal te maken met dezelfde problemen: voor de grensoverschrijdende diensten hebben ze complex materieel nodig, en ze hebben maar een paar treinstellen nodig. Meer reservematerieel is wenselijk maar op concessieniveau financieel niet te verantwoorden.

Eurobahn heeft het op Venlo - Hamm iets makkelijker, zij kunnen toe met éénspanningsmaterieel en de totale vloot is wat groter.
pi_216025799
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 14:30 schreef James1988 het volgende:
Arriva (Luik - Aken), Eurobahn (Hengelo - Bielefeld) en VIAS (Arnhem - Düsseldorf) hebben allemaal te maken met dezelfde problemen: voor de grensoverschrijdende diensten hebben ze complex materieel nodig, en ze hebben maar een paar treinstellen nodig. Meer reservematerieel is wenselijk maar op concessieniveau financieel niet te verantwoorden.

Eurobahn heeft het op Venlo - Hamm iets makkelijker, zij kunnen toe met éénspanningsmaterieel en de totale vloot is wat groter.
Te makkelijk dit voor het deel Luik - Aken.
Want, Luik - Maastricht EN Heerlen - Aken rijden wel.
Het is alleen het deel Maastricht - Heerlen dat continu niet rijdt.
  vrijdag 27 december 2024 @ 15:11:45 #298
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_216026702
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 14:34 schreef marcb1974 het volgende:

[..]
Dat men ervoor kiest om Maastricht - Heerlen te slachtofferen snap ik op zich wel, het meercourante FLIRT-materieel is nodig voor de treinen naar België en Duitsland.

Waarom er geen vervangende trein rijdt tussen Maastricht en Heerlen is me niet helemaal duidelijk, Arriva heeft een aantal FLIRTs op reserve staan die al wel geleverd zijn maar nog niet nodig zijn i.v.m. vertraagde elektrificatie van de Maaslijn.

Ik vermoed dat het iets te maken kan hebben met het spoorgebruik in station Heerlen, als alle perrons vol staan houdt het snel op.

Misschien zou er meer mogelijk zijn als Heerlen's spoor 4 in tweeën zou zijn gedeeld.
  vrijdag 27 december 2024 @ 15:11:50 #299
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_216026707
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 14:34 schreef marcb1974 het volgende:

[..]
Door én materieeltekort én personeelstekort deze verbinding te "knippen" heb je effectief minder stellen nodig, én minder personeel.
Zoals nu steeds NMBS ook Breaks inzet, bespaar je dus nog meer tricourante Flirts.
  vrijdag 27 december 2024 @ 15:12:50 #300
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_216026741
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 15:11 schreef James1988 het volgende:

[..]
Dat men ervoor kiest om Maastricht - Heerlen te slachtofferen snap ik op zich wel, het meercourante FLIRT-materieel is nodig voor de treinen naar België en Duitsland.

Waarom er geen vervangende trein rijdt tussen Maastricht en Heerlen is me niet helemaal duidelijk, Arriva heeft een aantal FLIRTs op reserve staan die al wel geleverd zijn maar nog niet nodig zijn i.v.m. vertraagde elektrificatie van de Maaslijn.

Ik vermoed dat het iets te maken kan hebben met het spoorgebruik in station Heerlen, als alle perrons vol staan houdt het snel op.
Arriva Limburg heeft effectief te weinig personeel zoals ik hierboven zei, er schijnen de laatste 2 maanden iets van 11 of 12 machinisten naar NS overgestapt te zijn. Maar ze hebben wel buschauffeurs voor die snelbus, dusja
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')