Het forum voor 's werelds enige universele hobby! Snaren of toetsen, vinyl of cd, eendagsvlieg of rasartiest, op de radio of op een festival! Hier kun je al je ongebreideld enthousiasme, maar ook je weldoordachte kritische noten kwijt over muziek
2024 nadert zijn einde en dat betekent dat we ons opmaken voor de 26e editie van de Radio 2 Top 2000, het ultieme overzicht van 2000 klassiekers met eeuwigheidswaarde. Het jaar 2024 was vooral een mooi jaar op sportgebied. Onder leiding van een Sneeuwvlokje dat al een sneeuwvlokje was voor het hip werd, reikten onze jongens van Oranje tot de halve finale op het EK. Op de fiets won onze Mathieu van der Poel in Vlaanderen en Roubaix, het WK in het veld, en hij was één van de zeer weinigen die een ontsnapte Pogacar terughaalde naar het peloton, in San Remo. Op de Olympische Spelen bleken we niet alleen goed in hockey, roeien en baanwielrennen, maar ook in de atletiek en zelfs bij het Madurodambasketbal.
Er waren ook mindere ontwikkelingen. Zo is de oorlog in Oekraïne nog steeds niet beëindigd. Verderop in Israël bleef het ook ongezellig. Maar alle duizenden bommen en granaten die daar geworpen werden ten spijt, was er geen enkele geweldsdaad die zoveel emoties losmaakte als een vermeende tik tegen een Sony Handycam van Joost Klein, achter de schermen bij het Songfestival. Een feestje organiseren bleek sowieso moeilijk. Amsterdam bestaat 750 jaar, maar na een maand van uitspattingen in de hoofdstad, geldt voorlopig het credo van de plaatselijke oud-politica Nelly Frijda: “Leuk zo’n feestje, maar het geeft altijd zo’n rommel, hè.”
Daarnaast hebben we na een eeuwigheid Rutte een nieuwe leider. Hij was niet de eerste keus, maar Premier Dick schoof na diverse afzeggingen door naar het Torentje. Ook in de VS werd een nieuwe president gekozen. De immer genuanceerde en bescheiden Donald Trump is terug in het Witte Huis. Het Duitse kabinet kwakkelt ondertussen ook. Dus laten we het over iets leuks gaan hebben.
Radio 2 Top 2000: Editie 2024
Op woensdag 25 december, een paar minuten na middernacht, begint de Top 2000. De trein dendert dan 7 dagen door, tot we op Oudejaarsavond rond 23:55 uur het eindstation Bohemian Rhapsody bereiken. We hebben deze keer geen extra 500, maar het gaat een bijzondere editie worden, want het geklets van Gijs Staverman zal niet meer onderbroken worden door hinderlijke intro’s. Hij is namelijk vertrokken. En er zijn nog wat veranderingen in het DJ team. Zo gaan we het jaar uit met het eigentijdse geluid van André Rieu-ontdekker Jeroen van Inkel.
Vorig jaar bleef de Top 11 van de lijst exact gelijk. Dat zal vast niet nog eens gebeuren, maar er lijkt geen dringende aanleiding voor enorme verschuivingen in de absolute top van de lijst. Er ontvielen ons dit jaar geen topnamen, met alle respect uiteraard voor Quincy Jones, Liam Payne, Def Rhymz, Sergio Mendes, en nog vele anderen. In positiever nieuws hebben we onder meer Oasis (reünie), Linkin Park (nieuw werk) en ABBA (jubileum). En de liefhebber kan zich gaan verheugen op een hele serie binnenkomers in de Nederlandse taal.
Wat mag ik allemaal niet missen?
A. Stemmen. De stemweek is van 29 november t/m 6 december (15:00 uur). B. De Top 2000-Quiz: Thomas van Luyn en Leo Blokhuis doen 4 quizzen dit jaar, vanaf zondag 24 november om 20:20 uur wekelijks op NPO 3. C. De Untold Stories: Een documentairereeks met Leo Blokhuis, vanaf woensdag 27 november om 22:15 uur wekelijks op NPO 3. D. Top 2000 a gogo: De welbekende slippendrager met Diederik Ebbinge en Leo Blokhuis, vanaf 26 december dagelijks om 21:30 uur op NPO 1. E. De Top 2000 a gogo-podcast: Te beluisteren vanaf 1 december in je favoriete podcast-app, met (inderdaad) Leo Blokhuis. F. De Top 2000 zelf: Van 25 t/m 31 december 168 uur lang alle hits. G. Het Top 2000 Café: Dat is er uiteraard ook weer dit jaar. Radio 2 maakt binnenkort bekend wanneer de verplichte inschrijving opent om een uurtje mee te hossen in Hilversum.
Stemmen
De stembussen zijn dus een week lang geopend vanaf vrijdag 29 november. Met de 500 extra van vorig jaar die staan te trappelen om op het hoogste niveau mee te doen, en de onderste ~500 van vorig jaar die moeten vrezen om eruit te vallen, kunnen we ons vooral opmaken voor een felle strijd voor de onderste regionen. Gaat nummer 1993 van vorig jaar Vitesse zich hier wel handhaven? En wordt het deze keer wel A Very Good Year voor de nummer 2036 van Frank Sinatra?
Voor degenen die nog twijfelen over welke klassiekers ze op hun lijstje moeten zetten, is er ook dit jaar weer een Top 2000 Stemwijzer. Deze is HIER te vinden. (volgt binnenkort)
Staat ie in de top 2000? Deze traditie keert terug op -nog niet bekend- december.
De eerste Top 2000 op Spotify: Voor degene die de allereerste Top 2000 qua songs via Spotify wil terugluisteren van #2000 naar #1: Spotify - De allereerste Top 2000 (1999)
Verder zijn er diverse andere versies van de Top 2000 op Spotify te vinden. Ook uitzendingen zelf van die eerste editie, met het gepraat van de dj's over binnengekomen faxen ( !), kun je vast wel ergens vinden.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NSFW in de Zoom:
SPOILER: NSFW!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.FOK!ers in beeld:
SPOILER: PippenScottie
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Dagoduck
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: ArnieAlberts
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Grafische aankleding van het topic:
SPOILER: overzichtje met toepasselijke smileys
SPOILER: gifjes en afbeeldingen
[ Bericht 0% gewijzigd door Fred_B op 24-11-2024 16:31:13 ]
Puik stukje huisvlijt! Kan niet beloven dat ik de OP in week 53 bij elk nieuw topic opnieuw lees... Maar ik heb er wel weer meer zin in gekregen!
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
Ik las dat die Tannaz wordt gecoacht door Daniël Dekker. Dus het is goed dat die op de Jellinek-uurtjes is geplaatst, dan krijgt letterlijk niemand iets mee.
Op vrijdag 22 november 2024 22:36 schreef Tussle266 het volgende: Ik las dat die Tannaz wordt gecoacht door Daniël Dekker. Dus het is goed dat die op de Jellinek-uurtjes is geplaatst, dan krijgt letterlijk niemand iets mee.
Ik denk dat ik van het blokje 4-6 door de jaren heen het minst heb meegekregen. Volgens mij 1 keer een wekker gezet voor 3 stemplaten bijna back-to-back-to-back in dat blok. 6-8 krijg je heel af en toe mee als je vroeg eruit moet (zeldzaam in de vakantie, maar oké, kan).
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
You don't need a weatherman to know which way the wind blows. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Album top 100 2024
Op donderdag 21 november 2024 10:36 schreef Cassa95 het volgende: Q is weer begonnen met hun lijst! Enkele hoogtepunten en trends die ook relevant kunnen zijn voor de Top 2000.
207 Hier Mag Alles - Donnie & Marco S
Eindelijk een waardige opvolger voor Het Land Van… (die we nooit meer gaan terugzien)
Dasha - Austin op #445 in de Q-lijst moeten we denk ik ook niet uitvlakken? Helemaal grijsgedraaid op Radio 2.
Mijn pushplaat voor dit jaar; Elvis Presley - If I Can Dream
Iets wat we goed kunnen gebruiken in deze tijden van narigheid.
Haters can be so lame and vicious Hating on me because I'm ambitious They sound like they need lots of love, lots of love That's why I'm sending them hugs and kisses
Op vrijdag 22 november 2024 21:43 schreef Fred_B het volgende: [ afbeelding ] [Afbeelding: @:Radio2 ] -> Nieuwe banner van een vrijwilliger wordt op prijs gesteld [OP-tekst: @:Fred_B ]
Ik zal eens kijken of ik weer een vrijwillige bijdrage kan leveren, inspiratie en tijd zijn de bottleneck…
In ieder geval de derde die traditionele media haalt, maar er zullen er vast meer zijn. Anderzijds valt het me op het oog wel mee met de acties, minder dan een week voor het stemmen. Voor mijn gevoel was er vorig jaar rond deze tijd meer gaande. Maar reken er wel op dat er meer acties zijn dan wat tot nu toe genoemd is.
[..] In ieder geval de derde die traditionele media haalt, maar er zullen er vast meer zijn. Anderzijds valt het me op het oog wel mee met de acties, minder dan een week voor het stemmen. Voor mijn gevoel was er vorig jaar rond deze tijd meer gaande. Maar reken er wel op dat er meer acties zijn dan wat tot nu toe genoemd is.
quote:
STADSKANAAL – Een jaar na hun kerstnummer ‘Samen, Telkens Weer’ wil het vriendenvoetbalteam Stadskanaal 4 opnieuw met een stunt het jaar afsluiten. Ditmaal niet met een nieuwe kerstplaat, maar door hun hit van vorig jaar in de Top 2000 te krijgen. ‘Als we daar in komen, staan we in hetzelfde rijtje als Queen. Wie wil dat nou niet?’, zegt een enthousiaste Rick Lem.
Op zaterdag 23 november 2024 15:45 schreef Fred_B het volgende: Als we daar in komen, staan we in hetzelfde rijtje als Queen. Wie wil dat nou niet?’, zegt een enthousiaste Rick Lem.
Is er een reden dat de helft van de plaatjes het in geen van mijn browsers doen? Ik hen dit nergens anders.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Op zondag 24 november 2024 18:10 schreef Mexicanobakker het volgende: Is er een reden dat de helft van de plaatjes het in geen van mijn browsers doen? Ik hen dit nergens anders.
Dit is (voor wat betreft de plaatjes) nog voor 95% jouw originele OP?
Ik kijk nu in herhaling/vertraging, blijft leuk als voorpret.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Album top 100 2024
Wel bijzonder dat Måneskin wat promotie kreeg. Op het ESF van 2021 zetten alle 5 Nederlandse vakjuryleden, onder wie ene Leo Blokhuis, dit nog buiten hun Top 10.
Dat is meestal zo, alleen Ekdom, Stenders en Annemieke konden wel redelijk meegaan tot winnen.
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?