abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218373452
Uit de steden Pokrovsk en Myrnohrad is zelf weinig nieuws in de eerste helft van deze week. Wel rukken de Russen ten noorden van deze steden wat op. Daar schijnen de Russische eenheden te zitten die in december vorig jaar Koerachove hebben veroverd.
De Mirnogradskaya-mijn is nu veroverd door de Russen, dat op ongeveer 2½ kilometer ten noorden van Myrnohrad ligt. Belangrijker is, dat het op een hoogte ligt door de mijnafvalbergen, waardoor de Russen uitzicht hebben op de steden Myrnohrad en het noorden van Pokrovsk.
Ook wordt er nu gevochten om de iets verder gelegen Krasnolimanskaya kolenmijn, wat weer dicht bij Rodynske ligt, en ten noorden van Pokrovsk.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++

Nog steeds is er geen sprake van een echt Russisch zomeroffensief.
De meeste vierkante kilometers pakken de Russen in plattelandsgebieden.
In het zuidoosten van het Zaporizjafront hebben de Russen nu Ternyrivka (voorheen 618 inwoners) en Obratne (vh 37 inw.) veroverd. Een week of twee weken geleden is ook reeds Malynivka veroverd (vh 873 inw.). Volgens de Oekraense Wikipedia woont in de laatste plaats in 2025 nog 1 inwoner. Zo'n getal intrigeert mij wel.

Wat echt een plattelandsgemeente is, is de Shakhove hromada. Dat ligt tussen de steden Dobropillia en Kostiantynivka, en heeft totaal maar 4.000 inwoners op 354 km. Zelfs een Friese plattelandsgemeente is wel minimaal vijfmaal dichter bevolkt. Shakhove is de grootste plaats met vh 790 inw., en dan volgt Volodymyrivka met vh 675 inw.
De Russen rukken de laatste weken op in het zuiden van deze gemeente. De bedoeling zal waarschijnlijk zijn om de stad Kostiantynivka te omsingelen vanaf de westkant. En de stad Dobropillia vanaf de oostkant.
Daar staat tegenover dat de Russische aanvoerlijnen daar steeds langer beginnen te worden.
pi_218413888
Bij Pokrovsk en Myrnohrad zie ik nu een zelfde soort ontwikkeling als vorig jaar bij Selydove. Dat is proberen te omsingelen, waardoor de Oekraense soldaten zich moeten terugtrekken.
Vanuit het zuidwesten van Pokrovsk zijn de Russen binnengedrongen om de Oekraense verdedigers bezig te houden.
De Oekraners lijken de verdediging van de wijk met hoogbouw in het zuiden van de stad tot speerpunt te hebben gemaakt. Terwijl ik denk dat de Russen proberen de toegang in het noordwesten van de stad in handen te krijgen; dat is de kruising waar de hoofdweg T-0504 begint vanaf de autosnelweg E50. Als dit punt in handen komt van de Russen, dan is de toevoerweg naar Myrnohrad en naar het oosten en zuidoosten van Pokrovsk afgesloten.

De toegangsweg naar het noorden is ook bijna afgesloten. De Russen rukken op naar zowel Rodynske als naar Bilytske. De inname van een van deze twee kleinere steden is voldoende om de toevoerweg naar het noorden volledig af te sluiten.

Het afgelopen half jaar hadden de Oekraners een stevige verdedigingslijn ten zuidwesten, ten zuiden en ten zuidoosten van Pokrovsk-Myrnograd. Zeg maar de lijn van Udachne tot het noorden van Hrodivka. Deze lijn was zes maanden lang ondoordringbaar. Ook ten westen van Udachne zat de frontlijn al die tijd muurvast. De lijn van Udachne naar Novopavlivka was eveneens ondoordringbaar.
Maar een moment van zwakte van de 32-ste Oekraense gemotoriseerde brigade zo'n twee weken geleden, heeft plotseling voor een doorbraak gezorgd voor de Russen ten zuidwesten van Pokrovsk.
pi_218472561
quote:
Door de massale inzet van allerlei soorten drones lopen militairen nu ver van het front nog risico geraakt te worden. Het resultaat: „een steeds verdere verwatering van het concept ‘frontlinie’”. In plaats daarvan is er een „grijze zone” tussen de twee zijden ontstaan, „die elke maand breder en dodelijker wordt”, zo schrijft The Kyiv Independent, die er deze zomer ter plaatse was.

De drone-inzet heeft de gevechtsdynamiek sterk veranderd, vertelt een bron bij het Oekraense leger dat in Donetsk vecht aan NRC. De Russen vallen nu in hele kleine groepjes van twee of drie man aan met ondersteuning van drones. Vanwege de zomer kunnen ze zich verschuilen tussen begroeiing.

Zodra de Oekraners gaan proberen zo’n aanval af te slaan, worden ze ontdekt door de Russische drones en komt de Oekraense positie onder vuur te liggen, aldus de bron. Over het algemeen omschrijven de contacten van NRC de positie aan het front als „erg lastig”.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)et-slagveld-a4902616
pi_218473665
In Prokovsk veroverden de Russen in het zuidwesten van de stad langzaam iets meer terrein.
De steden Pokrovsk en Myrnohrad kunnen nog steeds wel vanuit het noordwesten bevoorraad worden.
Volgens sommige mappers is de route van Pokrovsk naar het noorden naar Dobropillia nu doorsneden tussen de kleinere steden Rodynske en Bilytske. Dat is niet helemaal zeker.

Wat meer zeker is dat de Russen boven Myrnohrad steeds noordelijker trekken, en inmiddels de hoofdweg tussen Dobropillia en Kostjantynivka hebben doorsneden bij Nova Shakhove (voorheen 141 inwoners).
En van Dobropillia naar Druzkivka kunnen de Oekraners nu ook nog alleen maar via de noordroute vanuit Dobropillia.

++++++++++++++++++++++++++++++

Ik voorzie deze maand nog geen aanval op de stad Kostjantynivka. Volgens HistoryLegends zijn hier zo'n 50.000 Oekraense militairen gelegerd. De Russen gaan zich eerst richten op de verovering van Pokrovsk, waar minder Oekraense militairen gelegerd zijn.
Dat de Russen minder prioriteit voorlopig leggen op Kostjantynivka blijkt ook wel in de huidige situatie ten noordwesten van Toretsk. De Oekraners daar zitten al een hele tijd praktisch ingesloten ten zuiden van het stuwmeer van Kleban-Byk, maar de Russen lijken daar weinig haast te maken om dat gebied met veel geweld in te gaan nemen. Ze lijken meer te kiezen voor een langzame afknijping van de bevoorrading om zo de Oekraners daar uit te putten.
  maandag 11 augustus 2025 @ 18:16:02 #205
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_218478252
quote:
Ik voorzie deze maand nog geen aanval op de stad Kostjantynivka. Volgens HistoryLegends zijn hier zo'n 50.000 Oekraense militairen gelegerd. De Russen gaan zich eerst richten op de verovering van Pokrovsk, waar minder Oekraense militairen gelegerd zijn.
Dat de Russen minder prioriteit voorlopig leggen op Kostjantynivka blijkt ook wel in de huidige situatie ten noordwesten van Toretsk. De Oekraners daar zitten al een hele tijd praktisch ingesloten ten zuiden van het stuwmeer van Kleban-Byk, maar de Russen lijken daar weinig haast te maken om dat gebied met veel geweld in te gaan nemen. Ze lijken meer te kiezen voor een langzame afknijping van de bevoorrading om zo de Oekraners daar uit te putten.
Ik denk dat we helemaal geen direct aanval op Kostiantinivka gaan zien. Het lijkt logischer om de serie steden daar vanuit het westen in te nemen.
Maar de posities in Chasiv Jar zal Kostiantinivka ook erg lastig te verdedigen zijn gezien de stad in het dal ligt.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  maandag 11 augustus 2025 @ 22:23:43 #206
56749 BlaZ
pi_218480330
https://deepstatemap.live/en#11/48.4804320/37.3075104

Bij de laatste bijwerking van deepstate staat de doorbraak richting Kolodiaze en Vesele aangegeven. Binnen een paar dagen zou dat een opmars van ~12km zijn wat met name voor de positie van Kostiantinivka belangrijk kan zijn.
pi_218488793
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 22:23 schreef BlaZ het volgende:
https://deepstatemap.live/en#11/48.4804320/37.3075104

Bij de laatste bijwerking van deepstate staat de doorbraak richting Kolodiaze en Vesele aangegeven. Binnen een paar dagen zou dat een opmars van ~12km zijn wat met name voor de positie van Kostiantinivka belangrijk kan zijn.
Denys Darydov kwam vanochtend een grote toelichting geven op deze doorbraak. Daar was kortgeleden een nieuwe verdedigingslijn gemaakt dat onder andere loopt vlak ten zuiden van Zoloty Kolodiaz (voorheen 910 inw.) en Vesele (vh 227 inw.) Volgens hem zijn de Russen deze verdedigingslijn aldaar overgestoken, en hebben ook al de hoofdweg T-0514 van Dobropillia naar Kramatorsk en Druzhkivka ook onder vuur en/of deels bereikt. Dat betekent dat de belangrijke toevoer van materiaal en personen naar Kramatorsk en Druzhkivka nu niet meer via Dobropillia loopt.
Dat de Russen de nieuwe verdedigingslijn hebben doorkruist, komt volgen Denys Darydov omdat daar te weinig Oekraense militairen waren overgebleven. Nu hebben de Oekraners in feite deze verdedigingslijn zitten maken voor de Russen straks, die dit als eigen verdedigingslijn kunnen gebruiken.

De hamvraag blijft wel, hoe het mogelijk is dat de Russen zo'n stuk van meer dan 10 kilometer in een keer konden oprukken, temeer omdat de Russen de laatste maand steeds kleine stukjes veroverden naar het noorden toe. Dan zou je denken dat de Oekraners hier op voorbereid moeten zijn.
Volgens HistoryLegends op 18 juli, waren zo'n 90.000 Oekraense militairen gelegerd in het front dat loopt van Pokrovsk tot en met Kostjantynivka. Hiervan zaten dan 50.000 man in Kostjantynivka, 30.000 man in Pokrovsk-Myrnohrad en 10.000 man in het gebied er tussen in. Op zich wel logisch want het gebied er tussen in, is heel dun bevolkt.
Maar blijkbaar waren daar niet nu meer die 10.000 man aan Oekraense kant aanwezig. Volgens sommige mappers zijn de Oekraense militairen daar deels weggehaald om het front in Pokrovsk meer te ondersteunen.
Maar het is nog te vroeg voor een diepgaande analyse.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Tussen de steden Rodynske en Bilytke hebben de Russen wel meer terrein veroverd, en lijken al bijna in Shevchenko aldaar te zijn aangekomen. Deepstate heeft het echter nog niet ingetekend. Maar heel veel andere mappers wel. Dat betekent wel dat Pokrovsk vanuit het noorden nu is afgesloten voor de Oekraners.

Ik kom nu binnen een jaar tijd al voor de vijfde keer een plaats Shevchenko tegen die door de Russen worden veroverd.
Er ligt een Shevchenko zo'n zes kilometer ten zuiden van Pokrovsk, een Shevchenko ten westen van het stuwmeer van Koerachove, een Shevschenko ten noordwesten van Velyka Novosilka , een Shevchenko ten noordoosten van Novoekonomichne, en nu dus ook een Shevchenko zo'n 11 kilometer ten noorden van Pokrovsk.
Al die plaatsen zijn niet vernoemd naar die bekende Oekraense voetballer van weleer (Andrej), maar naar Taras Shevchenko. Dat was een Oekraense dichter, schrijver en kunstenaar uit de 19-e eeuw.
  dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:34:43 #208
56749 BlaZ
pi_218488867
Het lijkt alsof met de beweging richting Shevshenko de bedoeling is Dobropillia (28,170 inw) in te sluiten.
  dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:37:06 #209
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_218488891
Dit gaat helemaal fout op het moment ;(
  dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:37:43 #210
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_218488895
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 21:37 schreef Immerdebestebob het volgende:
Dit gaat helemaal fout op het moment ;(
Yup.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  woensdag 13 augustus 2025 @ 09:41:17 #211
38496 Perrin
pi_218491582
Europa heeft geen enkele strategie. 11 jaar nadat Rusland deze veroveringsoorlog begon en ruim 3 jaar nadat Rusland all-in ging.

twitter
  woensdag 13 augustus 2025 @ 13:54:28 #212
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218494052
Ik hoor all-over in de westerse MSM outlet dat er "operationele" doorbraken zijn. Iemand meer duiding over wat dit betekent? Of leunt de media nu teveel naar het andere uiterste?
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  woensdag 13 augustus 2025 @ 18:36:18 #213
56749 BlaZ
pi_218496536
quote:
7s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 13:54 schreef phpmystyle het volgende:
Ik hoor all-over in de westerse MSM outlet dat er "operationele" doorbraken zijn. Iemand meer duiding over wat dit betekent? Of leunt de media nu teveel naar het andere uiterste?
Het gaat om de doorbraak richting Kolodiazi hier: https://deepstatemap.live/en#11/48.4007163/37.2257996

Het dient niet overdreven te worden denk ik, het is eerder een doorbraak zoals bij Ocheterine. Het bespoedigd wel de val van Pokrovsk, zeker als de geruchten dat de Russen bij Novooleksandrivka en Hrishine zitten kloppen.
  woensdag 13 augustus 2025 @ 20:00:09 #214
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218497148
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 09:41 schreef Perrin het volgende:
Europa heeft geen enkele strategie. 11 jaar nadat Rusland deze veroveringsoorlog begon en ruim 3 jaar nadat Rusland all-in ging.

[ x ]
Leuk dat ze het vindt. Maar haar invloed is niet zo groot op het geheel.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  woensdag 13 augustus 2025 @ 20:01:47 #215
38496 Perrin
pi_218497161
quote:
7s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 20:00 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Leuk dat ze het vindt. Maar haar invloed is niet zo groot op het geheel.
En je kan wel vinden dat het niet zinnig is te onderhandelen maar wat is dan je f*cking plan? Oneindig rekken? Zo lang mogelijk proberen Oekraieners de meatgrinder in te sturen? Waar is Europa in hemelsnaam mee bezig? Hebben ze zelf uberhaupt een idee of rommelen ze maar wat aan met ons continent?
  woensdag 13 augustus 2025 @ 20:03:20 #216
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218497181
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 18:36 schreef BlaZ het volgende:
Kolodiazi
Ok. Check.
Ik vond dat het al met behoorlijk veel bravoure werd gebracht, dat de Russen vorderen is wel duidelijk. Maar geen dijkdoorbraak zoals gesuggereerd lijkt te worden.

Is er ook een kaart om te zien waar de pockets liggen en waar er nog weerstanden zitten? Bij gecontroleerde terugtrekking -dat doet Oekraine- zorg je natuurlijk voor de nodige branddeuren en vertragingen.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  woensdag 13 augustus 2025 @ 20:05:46 #217
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218497208
quote:
8s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 20:01 schreef Perrin het volgende:

[..]
En je kan wel vinden dat het niet zinnig is te onderhandelen maar wat is dan je f*cking plan? Oneindig rekken? Zo lang mogelijk proberen Oekraieners de meatgrinder in te sturen? Waar is Europa in hemelsnaam mee bezig? Hebben ze zelf uberhaupt een idee of rommelen ze maar wat aan met ons continent?
Ik heb geen enkel idee hoe je in dit stadium moet onderhandelen met een tegenstander die tussen nu en 3 jaar behoorlijk veel militair momentum heeft. Los van alle emoties: maar waarom zou Rusland gaan onderhandelen (betekent ook dat Rusland bepaalde gebieden niet krijgt) terwijl er mogelijk nog meer land veroverd kan worden?

Je zal Rusland echt iets moeten bieden los van grondgebied. En dan nog, ik weet niet wat Poetins intenties zijn. De ene keer laten ze doorschemeren geheel Oekrane te willen, de andere keer zeggen ze iets dat weer genuanceerder ligt.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  woensdag 13 augustus 2025 @ 20:40:58 #218
56749 BlaZ
pi_218497574
quote:
7s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 20:03 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ok. Check.
Ik vond dat het al met behoorlijk veel bravoure werd gebracht, dat de Russen vorderen is wel duidelijk. Maar geen dijkdoorbraak zoals gesuggereerd lijkt te worden.

Is er ook een kaart om te zien waar de pockets liggen en waar er nog weerstanden zitten? Bij gecontroleerde terugtrekking -dat doet Oekraine- zorg je natuurlijk voor de nodige branddeuren en vertragingen.
Er is nog steeds onduidelijkheid over de mate van doorbraak maar wat duidelijk is, is dat de Russen twee verdedigingslinies doorbroken hebben, Het gaat hier om 100-200km2, wat niet extreem veel is.

Problemen die ik zie:

1) onbewaakte verdedigingslinies duiden op een gebrek aan infanterie.
2) na deze verdedigingslinies zijn er geen nieuwe gebouwd vooralsnog.
3) Pokrovsk gaat nu vrijwel zeker vallen en Oekrane dient op te schieten met het terugtrekken om geen zware verliezen te leiden.
  vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:05:36 #219
38496 Perrin
pi_218509274
Stukje verdedigingslinie rond Moskou.

twitter
pi_218510647
De Russische doorbraak afgelopen maandag richting Zolotyi Kolodiaz heeft voorlopig geen gevolg gekregen.
De Oekraners hebben hun nieuwe Azov-brigade naar dat front gestuurd, en met name vanuit Dobropillia is dit front gestabiliseerd. Deze Azov-brigade schijnt gevormd te zijn op 15 april 2025, en bestaat uit elite-soldaten, en deze eenheid is als reserve achter de hand gehouden.

Ook bij Pokrovsk zijn nu weinig veranderingen aan het front.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++

In de afgelopen twee dagen waren relatief twee kleine Russische gebiedsveroveringen van plusminus elk 35 km, en beide zijn het plattelandsgebieden.

De eerste is de verovering van Andriivka-Kletsove (voorheen 655 inw.) in de gemeente Komar aan het zuidwesten van het front in de oblast Donetsk. Dit was n van de drie laatst overgebleven dorpen van die gemeente aan dat deel van het front, wat in Oekraense handen was. Thans zijn daar nog twee dorpjes op postzegelformaat (resp. vh 69 en vh 115 inw.) nog in Oekraense handen.

De andere verovering van ruim 35 km is zo'n 10 kilometer ten oosten van de stad Koepjansk, maar dat lijkt mij een gebied zonder dorpen.

Dit is dus de toestand aan de vooravond van de bespreking in Alaska tussen Trump en Poetin.
  vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:35:19 #221
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_218510825
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 augustus 2025 14:09 schreef Idisrom het volgende:
De Russische doorbraak afgelopen maandag richting Zolotyi Kolodiaz heeft voorlopig geen gevolg gekregen.
De Oekraners hebben hun nieuwe Azov-brigade naar dat front gestuurd, en met name vanuit Dobropillia is dit front gestabiliseerd. Deze Azov-brigade schijnt gevormd te zijn op 15 april 2025, en bestaat uit elite-soldaten, en deze eenheid is als reserve achter de hand gehouden.

Ook bij Pokrovsk zijn nu weinig veranderingen aan het front.

In de afgelopen twee dagen waren relatief twee kleine Russische gebiedsveroveringen van plusminus elk 35 km, en beide zijn het plattelandsgebieden.

De eerste is de verovering van Andriivka-Kletsove (voorheen 655 inw.) in de gemeente Komar aan het zuidwesten van het front in de oblast Donetsk. Dit was n van de drie laatst overgebleven dorpen van die gemeente aan dat deel van het front, wat in Oekraense handen was. Thans zijn daar nog twee dorpjes op postzegelformaat (resp. vh 69 en vh 115 inw.) nog in Oekraense handen.

De andere verovering van ruim 35 km is zo'n 10 kilometer ten oosten van de stad Koepjansk, maar dat lijkt mij een gebied zonder dorpen.

Dit is dus de toestand aan de vooravond van de bespreking in Alaska tussen Trump en Poetin.
Dan is het nu afwachten waar de Russen hun reserves hebben zitten...
  vrijdag 15 augustus 2025 @ 19:37:22 #222
38496 Perrin
pi_218512761
Lijkt vooralsnog goed af te lopen. Uiteraard ten koste van veel verliezen.

twitter
  vrijdag 15 augustus 2025 @ 22:42:13 #223
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218514518
@AchJa
@BlaZ

Even alles overziend en niet kijkend naar gesoleerde battle om gebieden.

Is er iets zinnigs te zeggen over onderstaande stelling?

-> kan Rusland Oekraine veroveren binnen een kader dat Amerika en de EU hun steun aan Oekrane bestendigen maar niet verder opvoeren? Of om nog duidelijker de vraag te formuleren: is Rusland qua militair slagkracht sneller aan het groeien dan Oekraine en bondgenoten gecombineerd?

-> of is een patstelling zoals die er nu uitziet het meeste waarschijnlijke scenario?
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  zaterdag 16 augustus 2025 @ 00:51:09 #224
56749 BlaZ
pi_218515240
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 augustus 2025 22:42 schreef phpmystyle het volgende:
@:Achja
@:BlaZ

Even alles overziend en niet kijkend naar gesoleerde battle om gebieden.

Is er iets zinnigs te zeggen over onderstaande stelling?

-> kan Rusland Oekraine veroveren binnen een kader dat Amerika en de EU hun steun aan Oekrane bestendigen maar niet verder opvoeren? Of om nog duidelijker de vraag te formuleren: is Rusland qua militair slagkracht sneller aan het groeien dan Oekraine en bondgenoten gecombineerd?

-> of is een patstelling zoals die er nu uitziet het meeste waarschijnlijke scenario?
Er is niet heel veel over te zeggen aangezien toekomstige hulp aan Oekrane vrij onzeker is gezien de factor Trump. Na de vrij rustige winterperiode neemt Rusland weer sneller gebied in maar dit is eigenlijk niet boven de 1000km2/maand uitgekomen. Ik denk eigenlijk niet dat er veel gaat veranderen.
  zaterdag 16 augustus 2025 @ 08:09:57 #225
38496 Perrin
pi_218515679
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 augustus 2025 00:51 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Er is niet heel veel over te zeggen aangezien toekomstige hulp aan Oekrane vrij onzeker is gezien de factor Trump. Na de vrij rustige winterperiode neemt Rusland weer sneller gebied in maar dit is eigenlijk niet boven de 1000km2/maand uitgekomen. Ik denk eigenlijk niet dat er veel gaat veranderen.
Ik heb nog wel ergens geleden gelezen dat Rusland tanks aan het oppotten zou zijn voor een groter offensief.

twitter
pi_218515823

Oekraine heeft het dorp Andriivka-Klevtsove. terug ingenomen. Ten westen van Pokrovsk.

Ze zwaaien vlaggen op dezelfde plekken waar rusland dat een aantal dagen geleden deed.

https://t.me/DIUkraine/6668
pi_218516023
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 augustus 2025 08:09 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ik heb nog wel ergens geleden gelezen dat Rusland tanks aan het oppotten zou zijn voor een groter offensief.

[ x ]
Als ze wachten tot er minder drones zijn, dan worden ze nooit meer ingezet.
Tanks blijken momenteel gewoon niet zo effectief in de aanval omdat die eerst door een groot niemandsland, vol drones, moeten ploegen en dat gaat niet zo goed. Voor beide kanten.
  zaterdag 16 augustus 2025 @ 17:13:53 #228
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218518659
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_218520443
quote:
De Oekraense parlementarir Oleksandr Merezjko maakt zich daar grote zorgen over: "Het ziet ernaar uit dat hij de kant van Poetin heeft gekozen door te streven naar een vredesakkoord in plaats van een staakt-het-vuren. Dat is een groot verschil, dat niet in het voordeel is van Oekrane."

Nieuwe vernedering

Poetin bedoelt met een vredesakkoord capitulatie, zegt Merezjko. "Want zo'n akkoord bevat eisen, zoals territoriale concessies die voor Oekrane absoluut onacceptabel zijn."

Merezjko, lid van de buitenlandcommissie van het Oekraense parlement, vreest voor een nieuwe vernedering van president Zelensky. Die zal maandag bij zijn bezoek aan Washington weer zwaar onder druk worden gezet door Trump, ditmaal om akkoord te gaan met het plan uit Alaska.

Als Zelensky dan nee zegt, verwacht Merezjko dat Trump zijn handen van Oekrane en het vredesproces aftrekt. Poetin kan dan doorvechten, maar dan wel als gelegitimeerd leider, zo vreest de politicus.
https://nos.nl/artikel/25(...)j-hun-president-ligt
pi_218524709
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 augustus 2025 08:50 schreef skysherrif het volgende:
[ afbeelding ]

Oekraine heeft het dorp Andriivka-Klevtsove. terug ingenomen. Ten westen van Pokrovsk.

[ afbeelding ]

Ze zwaaien vlaggen op dezelfde plekken waar rusland dat een aantal dagen geleden deed.

https://t.me/DIUkraine/6668
PS: Andriivka-Kletsove ligt niet ten westen van Pokrovsk, maar ten westen van Komar (ten noordwesten van Velyka Novosilka).
Wat betreft die vlaggen, even afwachten wat er echt gebeurt. Ik hoor namelijk ook verhalen dat de Oekraners eerst opnamen maken van hun vlaggen, voordat ze zich daar terugtrekken.
pi_218529512
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2025 10:39 schreef Idisrom het volgende:

[..]
PS: Andriivka-Kletsove ligt niet ten westen van Pokrovsk, maar ten westen van Komar (ten noordwesten van Velyka Novosilka).
Wat betreft die vlaggen, even afwachten wat er echt gebeurt. Ik hoor namelijk ook verhalen dat de Oekraners eerst opnamen maken van hun vlaggen, voordat ze zich daar terugtrekken.
Waarom filmen ze dan precies op dezelfde plekken als waar Rusland dat ook deed ;)

Is toch gewoon ten westen van Pokrovsk? :p noem gewoon de stad die iedereen kent.
pi_218533863
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2025 20:50 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Waarom filmen ze dan precies op dezelfde plekken als waar Rusland dat ook deed ;)

.... knip .....
Om te laten zien dat het gras bij de Oekraners groener is dan bij de Russen.
  maandag 18 augustus 2025 @ 22:48:13 #233
38496 Perrin
pi_218537932
Waarom de restanten Donbas nog in Oekraense handen zo strategisch belangrijk zijn.

twitter
pi_218541234
Chasiv Yar moet nu toch wel beschouwd worden als volledig in Russische handen. De Russische minister van Defensie meldde dit op 31 juli, maar dat werd een dag later stellig ontkend door Zelensky en door Denys Darydov. Een paar dagen geleden liet Darydov nog een stukje van Chasiv Yar zien, wat nog niet door de Russen veroverd is (of zou zijn).
Maar inmiddels zijn de Russen ten zuidwesten van Chasiv Yar al doorgedrongen aan de buitenkant in het zuidoosten van de grote stad Kostjantynivka.
Dan moet de conclusie wel zijn dat Chasiv Yar nu wel volledig gevallen is. Dat is maar liefst 24 maanden na de val van Bachmoet.
De Russen hadden waarschijnlijk niet verwacht dat het zo'n lange tijd in beslag zou nemen. In maart en april 2024 werd nog verondersteld door sommigen, dat de verovering van Chasiv Yar zou worden gepresenteerd op de herdenking van de Grote Vaderlandse Oorlog op 9 mei 2024.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dat de zuidoostelijke buitenkant van Kostjantynivka nu bereikt is door de Russen, kan misschien ook te maken hebben dat er recentelijke troepen door Oekrane verplaatst zijn naar het nabijgelegen front ten noorden van Myrnohrad.
De verse Oekraense troepen ten oosten van Dobropillia hebben wel een positieve invloed gehad op het front aldaar.
De Russische doorbraak ten noorden van Rodynske is weer teruggedrongen. Het is de Russen duidelijk niet gelukt om de compacte stad Rodynske snel te omsingelen en in te nemen. Dus de verdere omsingeling van Pokrovsk is voorlopig ook bezweken.

[ Bericht 6% gewijzigd door Idisrom op 19-08-2025 17:18:55 ]
pi_218565629
Hoe staat het er voor met Pokrovsk? Het lijkt bijna helemaal ingesloten te worden.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_218569202
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2025 20:09 schreef Discombobulate het volgende:
Hoe staat het er voor met Pokrovsk? Het lijkt bijna helemaal ingesloten te worden.
Nee, juist niet meer. De laatste twee weken is de Oekraense verdediging ten noorden van Pokrovsk verbeterd. De Russen komen tenminste geen meter verder westwaarts richting Rodynske en Bilytske. En de inname van een van deze twee compacte steden is wel noodzakelijk om Pokrovsk vanuit het noorden te kunnen afsluiten.

Dat de verdere omsingeling van Pokrovsk door de Russen aan het mislukken is, blijkt ook dat de Russen die drie weken geleden Pokrovsk vanuit het zuidwesten waren binnengedrongen, nu weer worden teruggedrongen door de Oekraners, omdat de Russen dat niet langer meer kunnen volhouden. Dat kan in mijn ogen alleen maar als de toevoerroutes voor de Oekraners naar Pokrovsk nog goed in tact zijn.

+++++++++++++++++++++++++++++++

Sowieso loopt de Russische opmars momenteel wat spaak. Er wordt alleen maar een beetje terrein veroverd in plattelandsgebieden, maar geen enkele plaats van betekenis wordt meer veroverd. De voltooiing van de verovering van Toretsk en Chasiv Yar in de afgelopen maand vind ik niet iets wat een prestatie is wat bij dit jaar hoort, maar meer het afmaken van een operatie van vorig jaar.

Dat was vorig jaar vanaf augustus wel anders. Toen werd maandelijks tot en met oktober twee belangrijke plaatsen per maand veroverd met voorheen tussen 10.000 en 25.000 inwoners. Later werd ook nog Koerachove veroverd in december. Maar na de verovering van Velyka Novosilka eind januari 2025 heeft er verder in de oblast Donetsk geen betekenisvolle verovering meer plaatsgevonden.

Na de herovering van het laatste stuk in de oblast Koersk in maart 2025 door de Russen, is er sindsdien praktisch een patstelling. En hierbij snap ik Trumps opmerkingen wel over het zinloze aantal dode soldaten elke week aan beide kanten.
pi_218570287
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 09:22 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Nee, juist niet meer. De laatste twee weken is de Oekraense verdediging ten noorden van Pokrovsk verbeterd. De Russen komen tenminste geen meter verder westwaarts richting Rodynske en Bilytske. En de inname van een van deze twee compacte steden is wel noodzakelijk om Pokrovsk vanuit het noorden te kunnen afsluiten.

Dat de verdere omsingeling van Pokrovsk door de Russen aan het mislukken is, blijkt ook dat de Russen die drie weken geleden Pokrovsk vanuit het zuidwesten waren binnengedrongen, nu weer worden teruggedrongen door de Oekraners, omdat de Russen dat niet langer meer kunnen volhouden. Dat kan in mijn ogen alleen maar als de toevoerroutes voor de Oekraners naar Pokrovsk nog goed in tact zijn.

+++++++++++++++++++++++++++++++

Sowieso loopt de Russische opmars momenteel wat spaak. Er wordt alleen maar een beetje terrein veroverd in plattelandsgebieden, maar geen enkele plaats van betekenis wordt meer veroverd. De voltooiing van de verovering van Toretsk en Chasiv Yar in de afgelopen maand vind ik niet iets wat een prestatie is wat bij dit jaar hoort, maar meer het afmaken van een operatie van vorig jaar.

Dat was vorig jaar vanaf augustus wel anders. Toen werd maandelijks tot en met oktober twee belangrijke plaatsen per maand veroverd met voorheen tussen 10.000 en 25.000 inwoners. Later werd ook nog Koerachove veroverd in december. Maar na de verovering van Velyka Novosilka eind januari 2025 heeft er verder in de oblast Donetsk geen betekenisvolle verovering meer plaatsgevonden.

Na de herovering van het laatste stuk in de oblast Koersk in maart 2025 door de Russen, is er sindsdien praktisch een patstelling. En hierbij snap ik Trumps opmerkingen wel over het zinloze aantal dode soldaten elke week aan beide kanten.
Het lijkt er op dat de Russen dit ook niet hadden verwacht aangezien de reserve nergens te bekennen is. Bizar slechte intel van de sectie 2.

quote:
0s.gif Op vrijdag 15 augustus 2025 14:35 schreef AchJa het volgende:
Dan is het nu afwachten waar de Russen hun reserves hebben zitten...
  maandag 25 augustus 2025 @ 00:29:53 #238
38496 Perrin
pi_218584955
Wat meer details over de recente Russische doorbraak.

twitter
pi_218644078
Vorig jaar op 6 augustus vielen de Oekraense elitetroepen de oblast Koersk binnen. Nu (dit jaar) waren de Oekraense elitetroepen achter de hand gehouden in de oblast Donetsk, waardoor ze op 10/11 augustus snel konden ingrijpen om een Russische doorbraak ten noorden van Myrnohrad richting Zolotyi Kolodyaz te pareren en weer deels terug te dringen.

Het is met n maand vergelijking nog te vroeg om een echte conclusie te trekken over de Oekraense inval in Koersk van vorig jaar. Maar de maanden augustus kun je wel vergelijken aan het Donbasfront. Terwijl vorig jaar eind augustus in drie-vier dagen tijd vrijwel de complete stad Novohrodivka met veel hoogbouw, door de Russen werd veroverd, lukt het de Russen dit jaar augustus niet om de vergelijkbare, maar kleinere steden Rodynske en/of Bilytske in te nemen. Het front bij die twee steden is de laatste drie weken bevroren, en de Oekraners hebben hier zelfs nog wat terrein terugveroverd.

Dat terugveroveren van stukjes terrein door de Oekraners gebeurt de laatste weken aan het hele front van Kamjanske (ten zuiden van de stad Zaporidzja} tot en met Koepjansk. De saldo netto-terreinwinst voor de Russen is daardoor in augustus dit jaar heel laag, terwijl vorig jaar augustus de gestage terreinwinst door de Russen in de oblast Donetsk wel in tact bleef.
pi_218722862
Aan het front zijn de afgelopen 30 dagen geen belangrijke veranderingen, behalve in Koepjansk.
Deze stad ligt al een jaar lang onder vuur, maar werd tot nu toe redelijk goed verdedigd door de Oekraners.
Maar de Russen lijken nu toch echt het noordelijk deel van deze strategisch belangrijke stad in handen te hebben.

Er zijn al maandenlang geruchten en onbevestigde berichten dat de Russen vanuit het noorden de stad bereikt hebben, maar de laatste dagen zijn de beelden steeds duidelijker. Eerst hebben de Russen geprobeerd om de stad vanuit het noordwesten te omsingelen. In mei 2025 meldde Military Summary al dat de plaats Moskovka, ten noordwesten van Koepjansk was veroverd door de Russen. Pas op 20 juni 2025 meldde het Russische ministerie van Defensie dit ook, en in de loop van augustus 20025 meldden de pro-Oekraense vloggers dit ook.
Deze omsingeling van Moskovka verder naar het zuiden toe, naar Sobolivka is later deels weer teniet gedaan.

De Oekraners hebben in het gebied ten oosten van Koepjansk hun troepen daar (volgens mij) teruggetrokken om de stad beter te kunnen verdedigen. Alleen die troepen kunnen moeilijk in de westkant van de stad komen, omdat de Oskil rivier vrij breed door de stad van het noorden naar het zuiden stroomt. De bruggen zijn beschadigd en deze rivier is alleen maar over te steken met tijdelijke pontons. Dat betekent dat de Oekraense troepen aan de oostkant van de rivier niet snel assistentie kunnen verlenen.

De situatie bij de andere grotere plaatsen, die bedreigd worden door de Russen, is per saldo nog niks veranderd.
  vrijdag 12 september 2025 @ 08:29:20 #241
38496 Perrin
pi_218747232
Ongekende hoeveelheden..

twitter
  zondag 14 september 2025 @ 14:12:18 #242
38496 Perrin
pi_218770018
Ondertussen staan Europese landen in de rij voor Oekraïense technologie.

twitter
pi_218790280
We zitten nu in de laatste zomerweek, en er kan gerust gesteld worden dat het vermeende Russische offensief van deze zomer mislukt is. Geen enkele plaats van enige betekenis is veroverd.
Nu was vorig jaar de nazomer in oktober nog droog en warm, waardoor de Russen toen nog enkele middelgrote plaatsen konden veroveren, waaronder Selydove de belangrijkste was.

De Russen hadden wel gemerkt dat een verovering dwarsdoor zoals bij Toretsk en Chasiv Yar niet veel zin had, en heel langdurig was, en uiteindelijk blijft er weinig over van zo'n stad.
Vorig jaar werden met name Ukrainsk en Selydove relatief gemakkelijk en snel veroverd middels eerst een omsingeling.
Maar dit jaar liep de omsingeling van Pokrovsk en Myrnohrad eerst vanaf februari volledig vast aan de westkant. Toen werd het geprobeerd via de oostkant en dan daarna de noordkant. Aan de noordkant zit het front nu ook al vijf weken muurvast, en is de omsingeling via de noordkant ook tot stilstand gekomen en dus mislukt voor de Russen.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Ten noorden van Myrnohrad ligt de gemeente Shakhove. een dunbevolkte gemeente van 354 km met voorheen 4.000 inwoners. Ongeveer op 12 augustus verkregen de Russische stoottropen hier in deze gemeente een spectaculaire doorbraak van zo'n 20 kilometer ineens. Maar de Russen hadden te weinig grondtroepen achter de hand in het achterliggende gebied om deze doorbraak verder te kunnen verzilveren. Ook de Russische aanvoerlijnen naar dit gebied werden steeds langer.
De Oekraners hadden ook snel een elite-eenheid naar dit gebied toegebracht, die heel snel deze doorbraak neutraliseerden. Deze gemeente heeft drie dorpen van ietsje enige omvang. Zoloty Kolodiaz (910), Shakhove (780) en Volodymyrivka (675). Tussen haakjes het aantal inwoners wat voorheen in die plaatsen woonden volgens de Oekraense Wikipedia.
De eerste plaats ligt in het noorden en werd binnen een of twee dagen weer terugveroverd door de Oekraners. Shakhove is altijd in Oekraense handen gebleven, en Volodymyrivka werd eerst langzamerhand veroverd door de Russen, maar is sinds vorige week weer terugveroverd door de Oekraners.
Er is nu een soort patstelling. Lukt het de Oekraners nog om de Russen ten westen van Volodomyrivka af te snijden? Dan is daarmee de Russische doorbraak helemaal mislukt.
Of kunnen de Russen na vijf weken alsnog deze doorbraak verbreden bij Volodymyrivka, Shakhove en Sofiivka?

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Ook bij Koepjansk is de Russische omsingeling via de westkant in feite mislukt. De Oekraners kunnen Kopejansk nog gemakkelijk bevoorraden vanuit het zuiden en het zuidwesten.
Het noorden van de stad Koepjansk is wel in handen van de Russen momenteel.
En het verhaal van de pijpleiding is nu ook wat meer bekend geworden. Het was een pijpleiding die van Russisch bezet gebied liep naar een ander Russisch bezet gebied in het noordwesten van Koepjansk. De Russen hebben niet door deze pijpleiding de Oekraners van achteren verrast (zoals bij Soedzja in maart 2025).
De Russen konden deze pijpleiding alleen gebruiken om spullen, materieel en mensen, dronevrij van Oekraense aanvallen, te verplaatsen naar het noordwesten van Koepjansk. De uitgang van deze pijpleiding schijnt nu inmiddels door de Oekraners onder schot genomen te zijn.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

In het zuiden van het Donetskfront zijn de resterende twee plaatsen van de gemeente Komar ****) Komyshuvaha (115) en Oleksandrhad (69) ook door de Russen veroverd. Daarna zijn ze doorgestoten naar de Dnipropetrovsk oblast en hebben daar de afgelopen drie weken een tiental dorpen/dorpjes veroverd. Tussen haakjes zijn het aantal inwoners voorheen volgens Mapcarta. Maliivka (163) Sichneve of Yanvarske (298), Vorone (55), Novoselivka (295). Khoroshe (18), Sosnivka (206), Ternove (316), Novoheorhivka (34), Zaporizke (103), Novomykolaivka (155) en als laatste Berezove (585).
De Russen proberen hier de twee Oekraense verdedigingslinies in de Zaporidzja oblast vanuit het westen te omzeilen via de noordkant. Maar als de Russen hier nog verder westwaarts willen oprukken, dan moeten ze nu grotere plaatsen gaan veroveren zoals Velykomykhailivka (1.960). Een prachtige plaatsnaam zoals Sint Jacobiparochie.
En een tweede obstakel voor de Russen wordt hier, dat ze nu twee rivieren moeten gaan oversteken. De steeds breder wordende Vovcha rivier, en de hier instromende zijtak Vorona rivier.

****) In de tussentijd hadden de Oekraners in de tweede helft van augustus een contra-aanval gedaan en de plaatsen Andriivka-Kletvtsove en Zelenyi Hai heroverd. De laatste plaats is inmiddels weer terug in Russische handen, en de eerste plaats nu bijna ook weer. Ook hier is de Vovcha rivier een verdere obstakel voor de Russen.
Het is nu de vraag of deze contra-aanval van de Oekraners niet ten koste gegaan is van de verdediging van de iets verderop gelegen tiental dorpen in de Dnipropetrovsk oblast.
  woensdag 17 september 2025 @ 23:29:38 #244
38496 Perrin
pi_218800009
Analyse van Zelenski zelf:

twitter
  donderdag 18 september 2025 @ 08:10:07 #245
38496 Perrin
pi_218800739
We moeten meer trainen op kleiduiven schieten:
twitter

We moeten meer trainen op drones besturen:
twitter
pi_218904681
De stad Koepjansk lijkt mij nu een van de belangrijkste fronten.
De Oskil rivier loopt dwars door de stad van noord naar zuid. De westelijke oever is hoger gelegen dan de oostelijke oever.
De Russen rukken door de meest westelijke woonwijken aan de westkant op van het noordwesten naar het zuidwesten. Het belastingkantoor aan de westkant lijkt mij nu ook door de Russen bezet te zijn. Nu waren er maar ongeveer 600 inwoners achtergebleven in die stad, dus de belastinginning zal daar weinig nut meer hebben gehad.
Maar wat pijnlijker is, dat vanaf vandaag de uitvalswegen en de toegangswegen aan de zuidwestkant (P 07) en de zuidkant (P79) naar het centrum zijn afgesloten. De Oekraners in Koepjansk aan de westkant van de Oskil rivier kunnen nu waarschijnlijk alleen nog maar lopend de stad verlaten.
Als de westoever van de stad Koepjansk gevallen is, dan wordt ook de situatie aan de oostoever meer penibel voor de Oekraners. Want de Oekraense toevoer naar de oostoever van de Oskil rivier wordt hierdoor ook steeds problematischer.

De afgelopen anderhalve maand is de terreinwinst voor de Russen bij de stad Lyman ook een stuk groter dan de maanden (jaren) daarvoor. Het front ligt nog steeds een aardig eind van deze stad af.

Datzelfde geldt voor de stad Siversk in de afgelopen drie weken. Maar deze stad wordt nu van drie kanten (noorden, oosten en zuiden) wel vrij dicht benaderd door de Russen.
Nadat in augustus ten noordwesten van deze stad het bos bij Serebyranka door de Russen is veroverd, is het front na praktisch jarenlange stilstand daar ook in een versnelling gekomen. Zowel van Oekraense kant als van Russische kant is beweerd, dat in het bos van Serebyranka naar verhouding heel veel mensen zijn gesneuveld. De Oekraense verdediging had zich diep in het bijna ondoordringbare bos verschanst, en is daar jarenlang tevergeefs belegerd. Dat de Russen destijds in september 2022 dit bosgebied kwijtraakten, is een dure vergissing geweest wat mensenlevens betreft.

Het derde belangrijke front lijkt mij de stad Pokrovsk. Een beetje vergelijkbare situatie als in Koepjansk. De Russen rukken hier op door de meest westelijke woonwijken aan de westkant van het zuidwesten naar het noordwesten. Het industriegebied in het noordwesten is nog niet bereikt, maar als dat wel zou gaan gebeuren, dan is ook de belangrijkste overgebleven toevoerweg voor de Oekraners naar de stad Pokrovsk en de stad Myrnohrad afgesloten.
Doordat de Russen door de meest westelijke woonwijk oprukken, omzeilen de Oekraense verdediging ten westen van de stad van achteren.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Verder rukken de Russen ook nog op aan de zuidoostkant in de oblasten Zaporidzja en Dnipropetrovsk.

In de oblast Dnipropetrovsk zijn de afgelopen twee weken nog twee dorpen en een gehucht veroverd, namelijk Kalynivske (259), Stepove (16) en Verbove (236). In totaal hebben de Russen in deze oblast nu 175 km in handen, maar dat is allemaal klein bier volgens mij. Het veroverde terrein wordt steeds groter, maar je hebt geen knooppunten of ondersteuningspunten in handen. Het oversteken van de rivieren Vovcha en Vorona lukt de Russen ook niet, en dat zal vanaf nu nog moeilijker worden, want het regent daar nu drie dagen.

Ten zuiden hiervan, in de oblast Zaporidzja hebben de Russen ook veel vierkante kilometers veroverd, maar ook hier slechts twee kleine dorpen, Olhiske (102) en Novoivanivka (150). De getallen tussen haakjes zijn het aantal inwoners wat volgens Mapcarta voorheen in deze plaatsen woonden.
Maar ook hier geldt, zodra de dorpen iets groter worden (van voorheen 1.000+ inwoners), dan stokt de Russische opmars.

Sinds 3 februari 2025 heeft de Oekraense oppergeneraal Syrsky voor het eerst in september ook weer twee bevelhebbers c.q. commandanten ontslagen. Dat was Maksym Kituhin, de bevelhebber van het 20-ste leger die verantwoordelijk was voor het zuidoostelijke deel van oblast Dnipropetrovsk, voor het zogenaamde falen voor de verdediging van gebieden met nutteloze dorpjes.
Het andere ontslag bevreemdt mij nog meer. Dat is Volodymyr Silenko, de bevelhebber/commandant van het 17-e leger, die verantwoordelijk werd gehouden voor het gebied ten zuiden van de stad Zaporidzja. Dezelfde voornaam hebben als Zelensky blijkt hier geen garantie te zijn om niet ontslagen te kunnen worden.
De plaats Kamjanske (voorheen 2640 inwoners) is hier immers al maanden geleden gevallen. En daarna is het alleen wat heen en weer gegaan in Plavni, maar zonder veel gebiedsverlies daar. Plavni is een 'kust'dorp aan het grote stuwmeer ten zuiden van Zaporizja, met weinig inwoners (329) plus wat datsja's.
De geschiedenis zal straks moeten uitwijzen, dat het lag aan persoonlijk falen van de bevelhebbers, of door het gebrek aan mankrachten en materieel.
  dinsdag 30 september 2025 @ 20:10:40 #247
38496 Perrin
pi_218906489
De trend in Russische verliezen:
twitter
  donderdag 2 oktober 2025 @ 21:29:56 #248
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218921588
Iemand wat serieuze duiding over de ontwikkelingen omtrent de afgelopen periode? Moeten we Trump serieus nemen dat hij Oekraine naar de overwinning wil helpen, of is dit gewoon de zoveelste methode om Europa verder te beschadigen?

En hoe staat het ervoor op het slagveld? Rusland lijkt olie te bloeden, maar heeft dat invloed op het voortzettingsvermogen?
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  Moderator donderdag 2 oktober 2025 @ 21:57:10 #249
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_218921880
Die hele oorlog raakt Europa in principe niet
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:35:14 #250
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218925410
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 21:57 schreef sp3c het volgende:
Die hele oorlog raakt Europa in principe niet
-knip-

Ik ben gewoon benieuwd naar wat gemiddelde genomen de reuk nu is inzake het conflict.

[ Bericht 9% gewijzigd door miss_sly op 03-10-2025 16:59:57 ]
Vladimir Putin
Vladimir Putin

quote quotesplits me

Omdat je een nieuwe gebruiker bent willen we je erop wijzen dat het niet is toegestaan reclame te maken of FOK! te gebruiken voor commercile doeleinden. Blijf ontopic en wees aardig voor je medeFOK!kers.
smilie   Pagina 5 / 6
Let op: Met het plaatsen van een bericht verklaar je akkoord te gaan met onze algemene voorwaarden van 27-05-2020, privacy policy van 27-05-2020 en Policy
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')