abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218373452
Uit de steden Pokrovsk en Myrnohrad is zelf weinig nieuws in de eerste helft van deze week. Wel rukken de Russen ten noorden van deze steden wat op. Daar schijnen de Russische eenheden te zitten die in december vorig jaar Koerachove hebben veroverd.
De Mirnogradskaya-mijn is nu veroverd door de Russen, dat op ongeveer 2½ kilometer ten noorden van Myrnohrad ligt. Belangrijker is, dat het op een hoogte ligt door de mijnafvalbergen, waardoor de Russen uitzicht hebben op de steden Myrnohrad en het noorden van Pokrovsk.
Ook wordt er nu gevochten om de iets verder gelegen Krasnolimanskaya kolenmijn, wat weer dicht bij Rodynske ligt, en ten noorden van Pokrovsk.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++

Nog steeds is er geen sprake van een echt Russisch zomeroffensief.
De meeste vierkante kilometers pakken de Russen in plattelandsgebieden.
In het zuidoosten van het Zaporizjafront hebben de Russen nu Ternyrivka (voorheen 618 inwoners) en Obratne (vh 37 inw.) veroverd. Een week of twee weken geleden is ook reeds Malynivka veroverd (vh 873 inw.). Volgens de Oekraïense Wikipedia woont in de laatste plaats in 2025 nog 1 inwoner. Zo'n getal intrigeert mij wel.

Wat echt een plattelandsgemeente is, is de Shakhove hromada. Dat ligt tussen de steden Dobropillia en Kostiantynivka, en heeft totaal maar 4.000 inwoners op 354 km². Zelfs een Friese plattelandsgemeente is wel minimaal vijfmaal dichter bevolkt. Shakhove is de grootste plaats met vh 790 inw., en dan volgt Volodymyrivka met vh 675 inw.
De Russen rukken de laatste weken op in het zuiden van deze gemeente. De bedoeling zal waarschijnlijk zijn om de stad Kostiantynivka te omsingelen vanaf de westkant. En de stad Dobropillia vanaf de oostkant.
Daar staat tegenover dat de Russische aanvoerlijnen daar steeds langer beginnen te worden.
pi_218413888
Bij Pokrovsk en Myrnohrad zie ik nu een zelfde soort ontwikkeling als vorig jaar bij Selydove. Dat is proberen te omsingelen, waardoor de Oekraïense soldaten zich moeten terugtrekken.
Vanuit het zuidwesten van Pokrovsk zijn de Russen binnengedrongen om de Oekraïense verdedigers bezig te houden.
De Oekraïners lijken de verdediging van de wijk met hoogbouw in het zuiden van de stad tot speerpunt te hebben gemaakt. Terwijl ik denk dat de Russen proberen de toegang in het noordwesten van de stad in handen te krijgen; dat is de kruising waar de hoofdweg T-0504 begint vanaf de autosnelweg E50. Als dit punt in handen komt van de Russen, dan is de toevoerweg naar Myrnohrad en naar het oosten en zuidoosten van Pokrovsk afgesloten.

De toegangsweg naar het noorden is ook bijna afgesloten. De Russen rukken op naar zowel Rodynske als naar Bilytske. De inname van een van deze twee kleinere steden is voldoende om de toevoerweg naar het noorden volledig af te sluiten.

Het afgelopen half jaar hadden de Oekraïners een stevige verdedigingslijn ten zuidwesten, ten zuiden en ten zuidoosten van Pokrovsk-Myrnograd. Zeg maar de lijn van Udachne tot het noorden van Hrodivka. Deze lijn was zes maanden lang ondoordringbaar. Ook ten westen van Udachne zat de frontlijn al die tijd muurvast. De lijn van Udachne naar Novopavlivka was eveneens ondoordringbaar.
Maar een moment van zwakte van de 32-ste Oekraïense gemotoriseerde brigade zo'n twee weken geleden, heeft plotseling voor een doorbraak gezorgd voor de Russen ten zuidwesten van Pokrovsk.
pi_218472561
quote:
Door de massale inzet van allerlei soorten drones lopen militairen nu ver van het front nog risico geraakt te worden. Het resultaat: „een steeds verdere verwatering van het concept ‘frontlinie’”. In plaats daarvan is er een „grijze zone” tussen de twee zijden ontstaan, „die elke maand breder en dodelijker wordt”, zo schrijft The Kyiv Independent, die er deze zomer ter plaatse was.

De drone-inzet heeft de gevechtsdynamiek sterk veranderd, vertelt een bron bij het Oekraïense leger dat in Donetsk vecht aan NRC. De Russen vallen nu in hele kleine groepjes van twee of drie man aan met ondersteuning van drones. Vanwege de zomer kunnen ze zich verschuilen tussen begroeiing.

Zodra de Oekraïners gaan proberen zo’n aanval af te slaan, worden ze ontdekt door de Russische drones en komt de Oekraïense positie onder vuur te liggen, aldus de bron. Over het algemeen omschrijven de contacten van NRC de positie aan het front als „erg lastig”.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)et-slagveld-a4902616
pi_218473665
In Prokovsk veroverden de Russen in het zuidwesten van de stad langzaam iets meer terrein.
De steden Pokrovsk en Myrnohrad kunnen nog steeds wel vanuit het noordwesten bevoorraad worden.
Volgens sommige mappers is de route van Pokrovsk naar het noorden naar Dobropillia nu doorsneden tussen de kleinere steden Rodynske en Bilytske. Dat is niet helemaal zeker.

Wat meer zeker is dat de Russen boven Myrnohrad steeds noordelijker trekken, en inmiddels de hoofdweg tussen Dobropillia en Kostjantynivka hebben doorsneden bij Nova Shakhove (voorheen 141 inwoners).
En van Dobropillia naar Druzkivka kunnen de Oekraïners nu ook nog alleen maar via de noordroute vanuit Dobropillia.

++++++++++++++++++++++++++++++

Ik voorzie deze maand nog geen aanval op de stad Kostjantynivka. Volgens HistoryLegends zijn hier zo'n 50.000 Oekraïense militairen gelegerd. De Russen gaan zich eerst richten op de verovering van Pokrovsk, waar minder Oekraïense militairen gelegerd zijn.
Dat de Russen minder prioriteit voorlopig leggen op Kostjantynivka blijkt ook wel in de huidige situatie ten noordwesten van Toretsk. De Oekraïners daar zitten al een hele tijd praktisch ingesloten ten zuiden van het stuwmeer van Kleban-Byk, maar de Russen lijken daar weinig haast te maken om dat gebied met veel geweld in te gaan nemen. Ze lijken meer te kiezen voor een langzame afknijping van de bevoorrading om zo de Oekraïners daar uit te putten.
  maandag 11 augustus 2025 @ 18:16:02 #205
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_218478252
quote:
Ik voorzie deze maand nog geen aanval op de stad Kostjantynivka. Volgens HistoryLegends zijn hier zo'n 50.000 Oekraïense militairen gelegerd. De Russen gaan zich eerst richten op de verovering van Pokrovsk, waar minder Oekraïense militairen gelegerd zijn.
Dat de Russen minder prioriteit voorlopig leggen op Kostjantynivka blijkt ook wel in de huidige situatie ten noordwesten van Toretsk. De Oekraïners daar zitten al een hele tijd praktisch ingesloten ten zuiden van het stuwmeer van Kleban-Byk, maar de Russen lijken daar weinig haast te maken om dat gebied met veel geweld in te gaan nemen. Ze lijken meer te kiezen voor een langzame afknijping van de bevoorrading om zo de Oekraïners daar uit te putten.
Ik denk dat we helemaal geen direct aanval op Kostiantinivka gaan zien. Het lijkt logischer om de serie steden daar vanuit het westen in te nemen.
Maar de posities in Chasiv Jar zal Kostiantinivka ook erg lastig te verdedigen zijn gezien de stad in het dal ligt.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  maandag 11 augustus 2025 @ 22:23:43 #206
56749 BlaZ
pi_218480330
https://deepstatemap.live/en#11/48.4804320/37.3075104

Bij de laatste bijwerking van deepstate staat de doorbraak richting Kolodiaze en Vesele aangegeven. Binnen een paar dagen zou dat een opmars van ~12km zijn wat met name voor de positie van Kostiantinivka belangrijk kan zijn.
pi_218488793
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 22:23 schreef BlaZ het volgende:
https://deepstatemap.live/en#11/48.4804320/37.3075104

Bij de laatste bijwerking van deepstate staat de doorbraak richting Kolodiaze en Vesele aangegeven. Binnen een paar dagen zou dat een opmars van ~12km zijn wat met name voor de positie van Kostiantinivka belangrijk kan zijn.
Denys Darydov kwam vanochtend een grote toelichting geven op deze doorbraak. Daar was kortgeleden een nieuwe verdedigingslijn gemaakt dat onder andere loopt vlak ten zuiden van Zoloty Kolodiaz (voorheen 910 inw.) en Vesele (vh 227 inw.) Volgens hem zijn de Russen deze verdedigingslijn aldaar overgestoken, en hebben ook al de hoofdweg T-0514 van Dobropillia naar Kramatorsk en Druzhkivka ook onder vuur en/of deels bereikt. Dat betekent dat de belangrijke toevoer van materiaal en personen naar Kramatorsk en Druzhkivka nu niet meer via Dobropillia loopt.
Dat de Russen de nieuwe verdedigingslijn hebben doorkruist, komt volgen Denys Darydov omdat daar te weinig Oekraïense militairen waren overgebleven. Nu hebben de Oekraïners in feite deze verdedigingslijn zitten maken voor de Russen straks, die dit als eigen verdedigingslijn kunnen gebruiken.

De hamvraag blijft wel, hoe het mogelijk is dat de Russen zo'n stuk van meer dan 10 kilometer in een keer konden oprukken, temeer omdat de Russen de laatste maand steeds kleine stukjes veroverden naar het noorden toe. Dan zou je denken dat de Oekraïners hier op voorbereid moeten zijn.
Volgens HistoryLegends op 18 juli, waren zo'n 90.000 Oekraïense militairen gelegerd in het front dat loopt van Pokrovsk tot en met Kostjantynivka. Hiervan zaten dan 50.000 man in Kostjantynivka, 30.000 man in Pokrovsk-Myrnohrad en 10.000 man in het gebied er tussen in. Op zich wel logisch want het gebied er tussen in, is heel dun bevolkt.
Maar blijkbaar waren daar niet nu meer die 10.000 man aan Oekraïense kant aanwezig. Volgens sommige mappers zijn de Oekraïense militairen daar deels weggehaald om het front in Pokrovsk meer te ondersteunen.
Maar het is nog te vroeg voor een diepgaande analyse.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Tussen de steden Rodynske en Bilytke hebben de Russen wel meer terrein veroverd, en lijken al bijna in Shevchenko aldaar te zijn aangekomen. Deepstate heeft het echter nog niet ingetekend. Maar heel veel andere mappers wel. Dat betekent wel dat Pokrovsk vanuit het noorden nu is afgesloten voor de Oekraïners.

Ik kom nu binnen een jaar tijd al voor de vijfde keer een plaats Shevchenko tegen die door de Russen worden veroverd.
Er ligt een Shevchenko zo'n zes kilometer ten zuiden van Pokrovsk, een Shevchenko ten westen van het stuwmeer van Koerachove, een Shevschenko ten noordwesten van Velyka Novosilka , een Shevchenko ten noordoosten van Novoekonomichne, en nu dus ook een Shevchenko zo'n 11 kilometer ten noorden van Pokrovsk.
Al die plaatsen zijn niet vernoemd naar die bekende Oekraïense voetballer van weleer (Andrej), maar naar Taras Shevchenko. Dat was een Oekraïense dichter, schrijver en kunstenaar uit de 19-e eeuw.
  dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:34:43 #208
56749 BlaZ
pi_218488867
Het lijkt alsof met de beweging richting Shevshenko de bedoeling is Dobropillia (28,170 inw) in te sluiten.
  dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:37:06 #209
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_218488891
Dit gaat helemaal fout op het moment ;(
  dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:37:43 #210
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_218488895
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 21:37 schreef Immerdebestebob het volgende:
Dit gaat helemaal fout op het moment ;(
Yup.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  woensdag 13 augustus 2025 @ 09:41:17 #211
38496 Perrin
pi_218491582
Europa heeft geen enkele strategie. 11 jaar nadat Rusland deze veroveringsoorlog begon en ruim 3 jaar nadat Rusland all-in ging.

twitter
  woensdag 13 augustus 2025 @ 13:54:28 #212
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218494052
Ik hoor all-over in de westerse MSM outlet dat er "operationele" doorbraken zijn. Iemand meer duiding over wat dit betekent? Of leunt de media nu teveel naar het andere uiterste?
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  woensdag 13 augustus 2025 @ 18:36:18 #213
56749 BlaZ
pi_218496536
quote:
7s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 13:54 schreef phpmystyle het volgende:
Ik hoor all-over in de westerse MSM outlet dat er "operationele" doorbraken zijn. Iemand meer duiding over wat dit betekent? Of leunt de media nu teveel naar het andere uiterste?
Het gaat om de doorbraak richting Kolodiazi hier: https://deepstatemap.live/en#11/48.4007163/37.2257996

Het dient niet overdreven te worden denk ik, het is eerder een doorbraak zoals bij Ocheterine. Het bespoedigd wel de val van Pokrovsk, zeker als de geruchten dat de Russen bij Novooleksandrivka en Hrishine zitten kloppen.
  woensdag 13 augustus 2025 @ 20:00:09 #214
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218497148
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 09:41 schreef Perrin het volgende:
Europa heeft geen enkele strategie. 11 jaar nadat Rusland deze veroveringsoorlog begon en ruim 3 jaar nadat Rusland all-in ging.

[ x ]
Leuk dat ze het vindt. Maar haar invloed is niet zo groot op het geheel.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  woensdag 13 augustus 2025 @ 20:01:47 #215
38496 Perrin
pi_218497161
quote:
7s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 20:00 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Leuk dat ze het vindt. Maar haar invloed is niet zo groot op het geheel.
En je kan wel vinden dat het niet zinnig is te onderhandelen maar wat is dan je f*cking plan? Oneindig rekken? Zo lang mogelijk proberen Oekraieners de meatgrinder in te sturen? Waar is Europa in hemelsnaam mee bezig? Hebben ze zelf uberhaupt een idee of rommelen ze maar wat aan met ons continent?
  woensdag 13 augustus 2025 @ 20:03:20 #216
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218497181
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 18:36 schreef BlaZ het volgende:
Kolodiazi
Ok. Check.
Ik vond dat het al met behoorlijk veel bravoure werd gebracht, dat de Russen vorderen is wel duidelijk. Maar geen dijkdoorbraak zoals gesuggereerd lijkt te worden.

Is er ook een kaart om te zien waar de pockets liggen en waar er nog weerstanden zitten? Bij gecontroleerde terugtrekking -dat doet Oekraine- zorg je natuurlijk voor de nodige branddeuren en vertragingen.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  woensdag 13 augustus 2025 @ 20:05:46 #217
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218497208
quote:
8s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 20:01 schreef Perrin het volgende:

[..]
En je kan wel vinden dat het niet zinnig is te onderhandelen maar wat is dan je f*cking plan? Oneindig rekken? Zo lang mogelijk proberen Oekraieners de meatgrinder in te sturen? Waar is Europa in hemelsnaam mee bezig? Hebben ze zelf uberhaupt een idee of rommelen ze maar wat aan met ons continent?
Ik heb geen enkel idee hoe je in dit stadium moet onderhandelen met een tegenstander die tussen nu en 3 jaar behoorlijk veel militair momentum heeft. Los van alle emoties: maar waarom zou Rusland gaan onderhandelen (betekent ook dat Rusland bepaalde gebieden niet krijgt) terwijl er mogelijk nog meer land veroverd kan worden?

Je zal Rusland echt iets moeten bieden los van grondgebied. En dan nog, ik weet niet wat Poetins intenties zijn. De ene keer laten ze doorschemeren geheel Oekraïne te willen, de andere keer zeggen ze iets dat weer genuanceerder ligt.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  woensdag 13 augustus 2025 @ 20:40:58 #218
56749 BlaZ
pi_218497574
quote:
7s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 20:03 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ok. Check.
Ik vond dat het al met behoorlijk veel bravoure werd gebracht, dat de Russen vorderen is wel duidelijk. Maar geen dijkdoorbraak zoals gesuggereerd lijkt te worden.

Is er ook een kaart om te zien waar de pockets liggen en waar er nog weerstanden zitten? Bij gecontroleerde terugtrekking -dat doet Oekraine- zorg je natuurlijk voor de nodige branddeuren en vertragingen.
Er is nog steeds onduidelijkheid over de mate van doorbraak maar wat duidelijk is, is dat de Russen twee verdedigingslinies doorbroken hebben, Het gaat hier om 100-200km2, wat niet extreem veel is.

Problemen die ik zie:

1) onbewaakte verdedigingslinies duiden op een gebrek aan infanterie.
2) na deze verdedigingslinies zijn er geen nieuwe gebouwd vooralsnog.
3) Pokrovsk gaat nu vrijwel zeker vallen en Oekraïne dient op te schieten met het terugtrekken om geen zware verliezen te leiden.
  vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:05:36 #219
38496 Perrin
pi_218509274
Stukje verdedigingslinie rond Moskou.

twitter
pi_218510647
De Russische doorbraak afgelopen maandag richting Zolotyi Kolodiaz heeft voorlopig geen gevolg gekregen.
De Oekraïners hebben hun nieuwe Azov-brigade naar dat front gestuurd, en met name vanuit Dobropillia is dit front gestabiliseerd. Deze Azov-brigade schijnt gevormd te zijn op 15 april 2025, en bestaat uit elite-soldaten, en deze eenheid is als reserve achter de hand gehouden.

Ook bij Pokrovsk zijn nu weinig veranderingen aan het front.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++

In de afgelopen twee dagen waren relatief twee kleine Russische gebiedsveroveringen van plusminus elk 35 km², en beide zijn het plattelandsgebieden.

De eerste is de verovering van Andriivka-Kletsove (voorheen 655 inw.) in de gemeente Komar aan het zuidwesten van het front in de oblast Donetsk. Dit was één van de drie laatst overgebleven dorpen van die gemeente aan dat deel van het front, wat in Oekraïense handen was. Thans zijn daar nog twee dorpjes op postzegelformaat (resp. vh 69 en vh 115 inw.) nog in Oekraïense handen.

De andere verovering van ruim 35 km² is zo'n 10 kilometer ten oosten van de stad Koepjansk, maar dat lijkt mij een gebied zonder dorpen.

Dit is dus de toestand aan de vooravond van de bespreking in Alaska tussen Trump en Poetin.
  vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:35:19 #221
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_218510825
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 augustus 2025 14:09 schreef Idisrom het volgende:
De Russische doorbraak afgelopen maandag richting Zolotyi Kolodiaz heeft voorlopig geen gevolg gekregen.
De Oekraïners hebben hun nieuwe Azov-brigade naar dat front gestuurd, en met name vanuit Dobropillia is dit front gestabiliseerd. Deze Azov-brigade schijnt gevormd te zijn op 15 april 2025, en bestaat uit elite-soldaten, en deze eenheid is als reserve achter de hand gehouden.

Ook bij Pokrovsk zijn nu weinig veranderingen aan het front.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++

In de afgelopen twee dagen waren relatief twee kleine Russische gebiedsveroveringen van plusminus elk 35 km², en beide zijn het plattelandsgebieden.

De eerste is de verovering van Andriivka-Kletsove (voorheen 655 inw.) in de gemeente Komar aan het zuidwesten van het front in de oblast Donetsk. Dit was één van de drie laatst overgebleven dorpen van die gemeente aan dat deel van het front, wat in Oekraïense handen was. Thans zijn daar nog twee dorpjes op postzegelformaat (resp. vh 69 en vh 115 inw.) nog in Oekraïense handen.

De andere verovering van ruim 35 km² is zo'n 10 kilometer ten oosten van de stad Koepjansk, maar dat lijkt mij een gebied zonder dorpen.

Dit is dus de toestand aan de vooravond van de bespreking in Alaska tussen Trump en Poetin.
Dan is het nu afwachten waar de Russen hun reserves hebben zitten...
  vrijdag 15 augustus 2025 @ 19:37:22 #222
38496 Perrin
pi_218512761
Lijkt vooralsnog goed af te lopen. Uiteraard ten koste van veel verliezen.

twitter
  vrijdag 15 augustus 2025 @ 22:42:13 #223
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218514518
@AchJa
@BlaZ

Even alles overziend en niet kijkend naar geïsoleerde battle om gebieden.

Is er iets zinnigs te zeggen over onderstaande stelling?

-> kan Rusland Oekraine veroveren binnen een kader dat Amerika en de EU hun steun aan Oekraïne bestendigen maar niet verder opvoeren? Of om nog duidelijker de vraag te formuleren: is Rusland qua militair slagkracht sneller aan het groeien dan Oekraine en bondgenoten gecombineerd?

-> of is een patstelling zoals die er nu uitziet het meeste waarschijnlijke scenario?
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  zaterdag 16 augustus 2025 @ 00:51:09 #224
56749 BlaZ
pi_218515240
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 augustus 2025 22:42 schreef phpmystyle het volgende:
@:Achja
@:BlaZ

Even alles overziend en niet kijkend naar geïsoleerde battle om gebieden.

Is er iets zinnigs te zeggen over onderstaande stelling?

-> kan Rusland Oekraine veroveren binnen een kader dat Amerika en de EU hun steun aan Oekraïne bestendigen maar niet verder opvoeren? Of om nog duidelijker de vraag te formuleren: is Rusland qua militair slagkracht sneller aan het groeien dan Oekraine en bondgenoten gecombineerd?

-> of is een patstelling zoals die er nu uitziet het meeste waarschijnlijke scenario?
Er is niet heel veel over te zeggen aangezien toekomstige hulp aan Oekraïne vrij onzeker is gezien de factor Trump. Na de vrij rustige winterperiode neemt Rusland weer sneller gebied in maar dit is eigenlijk niet boven de 1000km2/maand uitgekomen. Ik denk eigenlijk niet dat er veel gaat veranderen.
  zaterdag 16 augustus 2025 @ 08:09:57 #225
38496 Perrin
pi_218515679
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 augustus 2025 00:51 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Er is niet heel veel over te zeggen aangezien toekomstige hulp aan Oekraïne vrij onzeker is gezien de factor Trump. Na de vrij rustige winterperiode neemt Rusland weer sneller gebied in maar dit is eigenlijk niet boven de 1000km2/maand uitgekomen. Ik denk eigenlijk niet dat er veel gaat veranderen.
Ik heb nog wel ergens geleden gelezen dat Rusland tanks aan het oppotten zou zijn voor een groter offensief.

twitter

quote quotesplits me

Omdat je een nieuwe gebruiker bent willen we je erop wijzen dat het niet is toegestaan reclame te maken of FOK! te gebruiken voor commerciële doeleinden. Blijf ontopic en wees aardig voor je medeFOK!kers.
smilie   Pagina 9 / 11
Let op: Met het plaatsen van een bericht verklaar je akkoord te gaan met onze algemene voorwaarden van 27-05-2020, privacy policy van 27-05-2020 en Policy
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')