abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215507223
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2024 12:24 schreef PrivacyKoning het volgende:

[..]
1200 wat? Je hebt 3 categorieën, die ik in eerder heb benoemd. "1200 losses" zijn inderdaad 1200 soldaten die morgen niet inzetbaar zijn. Maar statistisch zal het voornamelijk bestaan uit gewonden die op een ander moment terug kunnen keren naar het slagveld en dus verre van "massamoord!!11".
1200 Russische soldaten gewond of dood per dag.

quote:
Over 1,200 Russian troops are being killed or injured every day in Ukraine, the White House said Monday amid reports that North Korean troops are being dispatched to aid the Kremlin's war effort.
Van 21 oktober: https://www.aa.com.tr/en/(...)y-in-ukraine/3369513
pi_215507532
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2024 12:29 schreef luxerobots het volgende:

[..]
1200 Russische soldaten gewond of dood per dag.
[..]
Van 21 oktober: https://www.aa.com.tr/en/(...)y-in-ukraine/3369513
Wat ik dus al vermoedde. Het maakt mooie krantenkoppen en veel mensen trappen er ook in. Het is dus 1200 doden en gewonden. En een groot deel van die soldaten zal op een later moment alsnog inzetbaar zijn. Hieronder een tabel met percentages:

Bron

Op basis van dit tabel, zeg ik dat van die 1200, 13% (13% ipv 10% uit het tabel) zal overlijden, wat neerkomt op 156 per dag.

(de correctie van 13% ipv 10% is voor nu puur een gevoelsmatige aanname omdat de aard van dit conflict anders is dan de Irak oorlog)

De meeste analisten/militair bloggers die ik lees gebruiken deze site als refentiekader voor het aantal doden aan de Russische zijde en vermenigvuldigen vervolgens het oranje getal (RECORDED NAMES COUNT) met factor 2. (deze factor verschilt per blogger, de een gebruikt 1,8 en een ander 2,2) Wat nu neer zou komen op 150.000 duizend doden en het is dag 986 van de oorlog. M.a.w. 150.000/986= 152 doden per dag. Dit ligt in lijn met de schatting van het Witte Huis.

Pak em beet 150 doden per dag is aanzienlijk maar veel meer sustainable dan de krantenkop 1200 massamoord!

Niet eens zo lang geleden vielen er in Rusland 30.000 verkeersdoden per jaar (82 doden per dag). En dat is inclusief vrouwen, kinderen, hoogopgeleiden, politici, wetenschappers, etc. Met een cijfer van 150 dode laagopgeleide, veelal oudere mannen uit de provincie die economisch, politiek, demografisch van weinig betekenis zijn voor het land, schrik je niemand af.
pi_215507556
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2024 13:07 schreef PrivacyKoning het volgende:

[..]
Wat ik dus al vermoedde. Het maakt mooie krantenkoppen en veel mensen trappen er ook in. Het is dus 1200 doden en gewonden. En een groot deel van die soldaten zal op een later moment alsnog inzetbaar zijn. Hieronder een tabel met percentages:

[ afbeelding ]

Bron

Op basis van dit tabel, zeg ik dat van die 1200, 13% (13% ipv 10% uit het tabel) zal overlijden, wat neerkomt op 156 per dag.

(de correctie van 13% ipv 10% is voor nu puur een gevoelsmatige aanname omdat de aard van dit conflict anders is dan de Irak oorlog)

De meeste analisten/militair bloggers die ik lees gebruiken deze site als refentiekader voor het aantal doden aan de Russische zijde en vermenigvuldigen vervolgens het oranje getal (RECORDED NAMES COUNT) met factor 2. (deze factor verschilt per blogger, de een gebruikt 1,8 en een ander 2,2) Wat nu neer zou komen op 150.000 duizend doden en het is dag 986 van de oorlog. M.a.w. 150.000/986= 152 doden per dag. Dit ligt in lijn met de schatting van het Witte Huis.

Pak em beet 150 doden per dag is aanzienlijk maar veel meer sustainable dan de krantenkop 1200 massamoord!

Niet eens zo lang geleden vielen er in Rusland 30.000 verkeersdoden per jaar (82 doden per dag). En dat is inclusief vrouwen, kinderen, hoogopgeleiden, politici, wetenschappers, etc. Met een cijfer van 150 dode laagopgeleide, veelal oudere mannen uit de provincie die economisch, politiek, demografisch van weinig betekenis zijn voor het land, schrik je niemand af.
En dan nu graag een zelfde tabel die gaat over Russische oorlogen. Er is namelijk nogal een verschil tussen hoe Rusland met gewonden omgaat en hoe de VS met gewonden omgaat lijkt me.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  Moderator donderdag 7 november 2024 @ 13:11:53 #229
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_215507571
De VS is ook extreem zuinig op zijn militairen, aantal doden zal hier ergens tussen de 300 en de 500 liggen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_215507573
Opmerkelijk dat Ruttes niets betekenende woorden over de deelname van Noord Koreanen aan het conflict hier uitvoerig besproken worden, maar de potentiële reactie van China richting Rusland genegeerd wordt.

Noord Korea bevindt zich exact in de positie die China goed uitkomt. Met een treinlading rijst doen Pyonyang al wat Bejing wil, bij wijze van. Dat Rusland de militaire balans op het Koreaanse schiereiland op deze manier verandert wordt Putin niet in dank afgenomen.

Als Noord Korea economisch groeit dankzij Rusland, zal de leverage die China heeft, afnemen. Toekomstige manipulaties worden hierdoor een stuk duurder voor China.

Als Noord Korea militair capabeler wordt, volgt een symmetrische reactie van de VS. Dat is het laatste wat Bejing wil, zeker met het oog op een toekomstig conflict.

Terwijl Bejing aan het schaken is met Washington, komt stoorzender Putin door het Chinese spel heen walsen.

[ Bericht 0% gewijzigd door PrivacyKoning op 07-11-2024 14:06:14 ]
pi_215507769
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2024 13:11 schreef sp3c het volgende:
De VS is ook extreem zuinig op zijn militairen, aantal doden zal hier ergens tussen de 300 en de 500 liggen
Dit zijn Amerikaanse cijfers van 20 jaar geleden, moderne geneeskunde is ook vooruitgegaan. Rusland kan gebruik maken van reguliere zorg dat op enkele uren rijden is van het front terwijl de Amerikanen afhankelijk waren van legerhospitaals. Dat het Russische middenkader incompetent en zonder omkijken mensen 'opmaakt', wil niet zeggen dat de gewonden massaal in de velden blijven liggen. Deze cijfers zeggen neits over zuinigheid, maar over het percentage gewonden dat zal overlijden.

Je suggereert dus dat het Russische overlijdenspercentage op 40% ligt (500 van 1200), dus factor 4 t.o.v. die van de Amerikanen? Terwijl de Amerikanen een overlijdens percentage van 20% kenden in de WOI, honderd jaar geleden? ;) En ik vond mijn sprong van 30% (van 10 naar 13) al heel wat.

Overigens kan 500 doden op 1200 mensen statistisch gewoon niet. Voor elke dode heb je 3 zwaargewonden, die niet meer terug zullen keren naar hun oorspronkelijke positie. Zelfs als ik uitga van 300 doden, betekent het dat er minstens 900 zwaar gewonden zullen zijn, dat is een statistisch gegeven. 1200 van 1200. Je houdt hiermee absoluut geen rekening (licht)gewonden, die zijn er dan niet of denk je dat het Witte Huis denkt, mwah die komen pas na 2 maanden terug. Wij tellen hen niet mee?

Het staat jou en ieder ander vrij om de cijfer 500 doden te geloven natuurlijk, of het plausibel, verklaarbaar of statistisch correct is, is weer wat anders.

[ Bericht 1% gewijzigd door PrivacyKoning op 07-11-2024 13:45:14 ]
pi_215507886
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2024 13:07 schreef PrivacyKoning het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Bron

De cijfers van Mediazone zijn het absolute minimum, meer niet. Zinloos om daar wat over te zeggen zonder de internet/social media penetratie van de nabestaanden daarnaast te leggen.
En dan moeten zo óók nog gevonden worden door Mediazona. En ook in Nederland worden begrafenissen van de oudere generatie vooral verspreid via kranten en brieven.

De financiële cijfers van de russen is wat dat betreft betrouwbaarder en directer. We hebben het hier al meerdere keren besproken. Ik ga dit niet wéér opsporen, veel teveel werk.

Zelfs een Perpetua telt van ~100 doden per dag. Wederom, dit is een minimum.
  Moderator donderdag 7 november 2024 @ 13:52:43 #233
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_215507976
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2024 13:34 schreef PrivacyKoning het volgende:

[..]
Dit zijn Amerikaanse cijfers van 20 jaar geleden, moderne geneeskunde is ook vooruitgegaan. Rusland kan gebruik maken van reguliere zorg dat op enkele uren rijden is van het front terwijl de Amerikanen afhankelijk waren van legerhospitaals. Dat het Russische middenkader incompetent en zonder omkijken mensen 'opmaakt', wil niet zeggen dat de gewonden massaal in de velden blijven liggen. Deze cijfers zeggen neits over zuinigheid, maar over het percentage gewonden dat zal overlijden.

Je suggereert dus dat het Russische overlijdenspercentage op 40% ligt (500 van 1200), dus factor 4 t.o.v. die van de Amerikanen? Terwijl de Amerikanen een overlijdens percentage van 20% kenden in de WOI, honderd jaar geleden? ;) En ik vond mijn sprong van 30% (van 10 naar 13) al heel wat.

Overigens kan 500 doden op 1200 mensen statistisch gewoon niet. Voor elke dode heb je 3 zwaargewonden, die niet meer terug zullen keren naar hun oorspronkelijke positie. Zelfs als ik uitga van 300 doden, betekent het dat er minstens 900 zwaar gewonden zullen zijn, dat is een statistisch gegeven. 1200 van 1200. Je houdt hiermee absoluut geen rekening (licht)gewonden, die zijn er dan niet of denk je dat het Witte Huis denkt, mwah die komen pas na 2 maanden terug. Wij tellen hen niet mee?

Het staat jou en ieder ander vrij om de cijfer 500 doden te geloven natuurlijk, of het plausibel, verklaarbaar of statistisch correct is, is weer wat anders.
ik denk dat de vergelijking met afghanistan en irak een valse is omdat een heel ander gevecht is geweest waarbij men simpelweg alles op pauze kon zetten om 1 individu het leven te redden, hele wijken op slot kon gooien om een enkele vermiste militair op te sporen en terug te halen en noem het maar op

ook het zwaardere vuurwerk had de vijand niet of nauwelijks ter beschikking

kijk je naar Korea, Vietnam en de Golfoorlog ligt het allemaal rond de 1 op 4, tweede wereldoorlog iets hoger en nogmaals de Amerikanen zijn een stuk zuiniger op hun militairen dan de Russen ooit geweest zijn

dan zeg ik idd ergens tussen de 300 en 500
pi_215508106
quote:
1s.gif Op donderdag 7 november 2024 13:44 schreef oheng het volgende:

[..]
De cijfers van Mediazone zijn het absolute minimum, meer niet. Zinloos om daar wat over te zeggen zonder de internet/social media penetratie van de nabestaanden daarnaast te leggen.
Mee eens, daarom worden die cijfers van Mediazona vermenigvuldigd met factor 2 om tot een plausibele aanname te komen.

quote:
En dan moeten zo óók nog gevonden worden door Mediazona. En ook in Nederland worden begrafenissen van de oudere generatie vooral verspreid via kranten en brieven.

De financiële cijfers van de russen is wat dat betreft betrouwbaarder en directer.
Mediazona en Meduza zijn niet alleen afhankelijk van social mediaposts. Zij maken gebruik van interne documenten van de overheid. Voor elke dode wordt in veel gevallen een flinke overlijdenspremie uitgekeerd aan de nabestaanden en dat is iets wat de Russische overheid niet kan verbergen omdat een te groot informatiespoor nalaat. (o.a. daarop is die grijze cijfer van 120.000 doden gebaseerd)

quote:
We hebben het hier al meerdere keren besproken. Ik ga dit niet wéér opsporen, veel teveel werk.
Geen probleem. ^O^

quote:
Zelfs een Perpetua telt van ~100 doden per dag. Wederom, dit is een minimum.
Wat is Perpetua? 100 doden per dag is aan de lage kant.

---

Ik deel slechts wat ik zelf ben tegengekomen op het internet en aannemelijk vind. Door de fog of war blijft het toch koffiedik kijken. Ik ben hierover begonnen omdat ik cijfers als 1000 doden per dag en massamoord tegenkwam en benieuwd was naar de bron.

Nu blijkt dat het om 1200 verliezen per dag gaat, klinkt het veel logischer. Het is een plausibel getal van de Amerikanen.

We hoeven dit onderwerp niet dood te praten. To each his own.
pi_215508137
Interessante thread over de munitie opslag van de russen. Inclusief satelliet beelden.

Thereaderapp linkje.
pi_215508157
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2024 13:34 schreef PrivacyKoning het volgende:
Overigens kan 500 doden op 1200 mensen statistisch gewoon niet. Voor elke dode heb je 3 zwaargewonden, die niet meer terug zullen keren naar hun oorspronkelijke positie. Zelfs als ik uitga van 300 doden, betekent het dat er minstens 900 zwaar gewonden zullen zijn, dat is een statistisch gegeven.
Geen zin in een discussie over de aantallen maar je doet alsof die 1 op 3 een natuurwet is wat natuurlijk niet zo is.
pi_215508223
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2024 14:08 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Geen zin in een discussie over de aantallen maar je doet alsof die 1 op 3 een natuurwet is wat natuurlijk niet zo is.
Het is geen natuurwet, maar het is wel goed aannemelijk. Van die 1200 is het heel goed mogelijk dat 25% dood is, en 75% zwaargewond.

Overigens stapt PrivacyKoning er wel heel makkelijk overheen dat ook zwaargewonden een zware kostenpost zijn voor Rusland/Poetin. Deze mensen zijn niet meer inzetbaar, medische diensten zijn duur, en een aanzienlijk gedeelte van de zwaargewonden zal ook niet meer normaal kunnen functioneren in de Russische samenleving.
pi_215508240
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2024 14:03 schreef PrivacyKoning het volgende:

[..]

[..]
Wat is Perpetua? 100 doden per dag is aan de lage kant.

---

Perpetua houdt een dagelijkse lijst bij met geverifieerde voertuig verliezen aan beide kanten.
Google Drive linkje van de verliezen van "gisteren".
Bronnen in de rechterkolom. Als bijvangst van deze observaties telt hij sinds kort ook de russische doden. Dit zijn alleen doden die op video staan, en geüpload worden.
pi_215508267
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2024 14:16 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Het is geen natuurwet, maar het is wel goed aannemelijk. Van die 1200 is het heel goed mogelijk dat 25% dood is, en 75% zwaargewond.

Overigens stapt PrivacyKoning er wel heel makkelijk overheen dat ook zwaargewonden een zware kostenpost zijn voor Rusland/Poetin. Deze mensen zijn niet meer inzetbaar, medische diensten zijn duur, en een aanzienlijk gedeelte van de zwaargewonden zal ook niet meer normaal kunnen functioneren in de Russische samenleving.
Vergeet het schreeuwende arbeidstekort niet. Wat inflatie in de hand werkt. Wat de oorlog nog duurder maakt.

Maar, volgens sommigen maakt geld en economie niet uit en zijn russen magische, mysterieuze wezens die het lijden dragen al waren ze Jezus Christus zelve.
pi_215508340
quote:

[..]

Heel goed mogelijk weet je niet. Het komt voort uit iets wat Von Clausewitz of iemand anders zijn 100 jaar geleden. Elke oorlog is anders en heeft een andere ratio. In DEF heeft ooit iemand (blaz?) Een lijstje gepost van ratios in verschillende oorlogen zoals Vietnam, golfoorlog, WO2 etc. Ging van 1 op 2 tot 1 op 15 of iets dergelijks. En dat is ook logisch want zoals Spec ook zegt, alle conflicten zijn anders. Je kan bijvoorbeeld Afghanistan niet vergelijken met nu, of met de Tsjeteense oorlog om maar wat te noemen.

Oftewel, in de praktijk kan het best 1 op 3 zijn maar dat dat zo stellig gezegd wordt op basis van een theorie van iemand slaat nergens op :+
pi_215508365
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2024 14:25 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Heel goed mogelijk weet je niet. Het komt voort uit iets wat Von Clausewitz of iemand anders zijn 100 jaar geleden. Elke oorlog is anders en heeft een andere ratio. In DEF heeft ooit iemand (blaz?) Een lijstje gepost van ratios in verschillende oorlogen zoals Vietnam, golfoorlog, WO2 etc. Ging van 1 op 2 tot 1 op 15 of iets dergelijks. En dat is ook logisch want zoals Spec ook zegt, alle conflicten zijn anders. Je kan bijvoorbeeld Afghanistan niet vergelijken met nu, of met de Tsjeteense oorlog om maar wat te noemen.

Oftewel, in de praktijk kan het best 1 op 3 zijn maar dat dat zo stellig gezegd wordt op basis van een theorie van iemand slaat nergens op :+
Goed, je ziet dat de Russen niet bepaald zuinig zijn op hun soldaten. Dus 1 op 15 zal het ook wel niet zijn.
  Moderator donderdag 7 november 2024 @ 14:37:47 #242
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_215508417
1200 casualties per dag is sowieso een hoop, laten we het daar op houden, dat moet effect hebben op de samenleving
pi_215508542
Roemeense president betuigt repsect aan Victor Orban. Je ziet duidelijk dat ze dikke vrienden zijn.

twitter
pi_215508554
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2024 14:52 schreef oheng het volgende:
Roemeense president betuigt repsect aan Victor Orban. Je ziet duidelijk dat ze dikke vrienden zijn.

[ x ]
O+
G.E.N.O.T. _O-
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_215509069
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2024 14:08 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Geen zin in een discussie over de aantallen
Ik ook niet.

quote:
maar je doet alsof die 1 op 3 een natuurwet is wat natuurlijk niet zo is.
Het is geen natuurwet, maar bij zulke grote aantallen slachtoffers kom je bepaalde wetmatigheden tegen. Dit conflict duurt al ruim 2,5 jaar en heeft aan honderdduizenden mensen het leven gekost. Het ratio tussen doden en zwaargewonden verschilt historisch per conflict de ene keer is het 1 op 2 en de andere keer is het 1 op 4,5. Maar niets wijst erop dat het in dit conflict 1:0,5 of 1:20 zal zijn. Maar je hebt gelijk, ik weet niet wat die verhoudingen exact zijn.

quote:

[..]

Je gaat voorbij aan mijn punt. Wat de ratio tussen doden en zwaargewonden ook is, in het getal van 1200 zit ook het percentage lichtgewonden, wat nu totaal buiten beschouwing wordt gelaten. Wij doen alsof die 1200 mensen de komende jaren niet meer inzetbaar zullen zijn. Terwijl statistisch gezien het grootste deel van de gewonden onder de noemer lichtwonden valt en binnen enkele dagen terugkeert naar zijn positie.

quote:
Conventionally, the subgroup of surviving WIAs who return
to duty within 72 hours, the Return To Duty, is excluded from denominators when proportional statistics are presented. This is significant because this group traditionally represents about
50% of all wounded in action
Bron

Wij weten niet of lichtgewonden wel of niet buiten beschouwing wordt gelaten. En zo ja waar ligt de grens tussen licht en zwaargewond? Bij 1 hersteldag, 1 week of 1 maand?

De moraal van het verhaal, een getal van 1200 is door het Witte Huis versterkt. Wij weten niet wat de verhouding is tussen de doden en gewonden. Wij weten niet wat de verhouding is tussen zwaargewonden en lichtgewonden. Wij weten alleen dat het Witte Huis beweert dat er dagelijks 1200 Russische militairen uitvallen en niet inzetbaar zijn, wat feitelijk ongetwijfeld zal kloppen. @spec constateert terecht dat een mortality rate van 10 procent onwaarschijnlijk is gezien de grote verschillen tussen de oorlog in Irak en de oorlog in Oekraine.

[ Bericht 0% gewijzigd door PrivacyKoning op 07-11-2024 15:47:58 ]
pi_215509082
Anastasia bericht over de gemiddelde levensduur van een russische "storm Trooper": 3 weken. Gemiddelde kosten: 9 miljoen roebel, of 90.000 eurodollar.

Voor wie haar niet kent, ik quote haar wel vaker, ze heeft zeer nauwe banden met Akhmat en Wagner (merkwaardige combi, ik weet). Geeft veel achtergrond informatie over uitkeringen, ziekenhuizen, situatie van soldaten aan het front, etc.

[ Bericht 42% gewijzigd door oheng op 07-11-2024 16:31:22 ]
  donderdag 7 november 2024 @ 15:40:27 #247
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_215509089
quote:

[ x ]
Sympathieke mensen, die Roemenen :P
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_215509110
quote:

[ x ]
  donderdag 7 november 2024 @ 16:10:38 #249
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_215509374
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2024 14:03 schreef PrivacyKoning het volgende:
Geen probleem. ^O^
Prima. Dan houden we het op 1200 (voorlopig) uitgeschakelde Russen per dag. Dank hiervoor.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_215509669
De Kyiv International Institute of Sociology (KIIS) heeft een bevolkingsonderzoek uitgevoerd onder de Oekraiense bevolking. Daarbij is gekeken naar een aantal zaken, waaronder de bereidheid van de bevolking om oorlog te blijven 'ondergaan' (edit, voeren is niet het juiste woord).

Graph 4. How much longer are you willing to endure war?

Graph 5. How long are ready to endure war in the regional dimension

Interessant is dat in het oosten, daar waar de oorlog daadwerkelijk wordt uitgevochten de bereidheid om ' zo lang door te gaan als nodig is' op 38% ligt en in het zuiden op 50%. Ook is er een scherpe daling gemeten in October 2024. In het westen en in het centrale deel van Oekraine zijn die percentages 71% en 70%.

Graph 8. How long are people willing to endure war by gender and age

BRON

[ Bericht 1% gewijzigd door PrivacyKoning op 07-11-2024 17:02:34 (edit voeren->ondergaan) ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')