loonsverlaging, dat is different koek hequote:Volkswagen verpest feestje voor jubilarissen: bonus wordt vanwege bezuinigingen geschrapt
WOLFSBURG - Duizenden medewerkers van Volkswagen kunnen een bonus waarschijnlijk op hun buik schrijven.
Het autoconcern wil jubilarissen geen extra uitkering meer geven, omdat het miljarden moet bezuinigen.
Dat heeft Volkswagen dit weekend bevestigd tegenover Duitse media.
.quote:Loonsverlaging
Volkswagen onderhandelt op dit moment met de bonden over nieuwe arbeidsvoorwaarden voor het Duitse personeel.
In die gesprekken zou de fabrikant geëist hebben dat de lonen over de hele linie met 10% omlaag gaan. Alleen op die manier zou een grote banenreductie voorkomen kunnen worden
Heel zuur natuurlijk loonsverlaging, maar aan de andere kant, als je daarbij je baan kan behouden, is de keuze snel gemaakt. Dan kan je altijd nog zelf weggaan als je het niet redt.quote:Op zondag 3 november 2024 18:12 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)uinigingen-geschrapt
Het gaat erg slecht met volkswagen
VW zit met 120,000 oudere en dure werknemers , waarvan de helft op kantoor zit te zuchten ,
en dat terwijl de meeste autofabrieken in een land zitten waar de helft van dat salaris normaal is
[..]
loonsverlaging, dat is different koek he
[..]
.
quote:Op zondag 3 november 2024 18:15 schreef maily het volgende:
Volkswagen levert auto's met knalkende uitlaten. Ethisch onverantwoord
idiotenquote:Liefhebbers vinden het prachtig, maar voorbijgangers gruwen van de herrie. Het uitbannen van deze geluidsoverlast is moeilijk. Sterker, Volkswagen maakt tegenwoordig auto’s waar deze racegeluiden standaard zijn ingebouwd.
maar iets zegt mij dat ze veel te veel volk op kantoor hebben zittenquote:Op zondag 3 november 2024 18:21 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Heel zuur natuurlijk loonsverlaging, maar aan de andere kant, als je daarbij je baan kan behouden, is de keuze snel gemaakt. Dan kan je altijd nog zelf weggaan als je het niet redt.
Dan mogen ze vele miljarden aftikken aan Tesla voor de benodigde CO2-credits van hun totale auto-vlootquote:Op zondag 3 november 2024 18:13 schreef KingRadler het volgende:
Gewoon weer goedkope benzine auto's maken. Problem Solved.
met Stellantis gaat het ook helemaal niet goed hoor , veel te veel merken en variantenquote:
waar moet al dat oudere volk heen dan ??quote:Op zondag 3 november 2024 18:27 schreef Hyaenidae het volgende:
Nou, heel het personeel vertrekt dan. Maar dat was natuurlijk ook het plan.
Jij redeneert als een dogmatische nederlander , in Duitsland gaat dat ff anders.quote:Op zondag 3 november 2024 18:21 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Heel zuur natuurlijk loonsverlaging, maar aan de andere kant, als je daarbij je baan kan behouden, is de keuze snel gemaakt. Dan kan je altijd nog zelf weggaan als je het niet redt.
als VW verstandig is dan gaan ze de helft van de productie sluiten , dat gaat toch gebeurenquote:Op zondag 3 november 2024 18:29 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Jij redeneert als een dogmatische nederlander , in Duitsland gaat dat ff anders.
Ben benieuwd of er flink gestaakt gaat worden want dat zal ze leren, er is immers Burgergeld zat
Boven de 45 kun je nog prima aan de slag als ingenieur hoor, bij BMW of Mercedes om maar wat te noemen.quote:Op zondag 3 november 2024 18:28 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
waar moet al dat oudere volk heen dan ??
zal een hele boel boven de 45 zijn, en het meest gaat geautomatiseerd in veel fabrieken
kantoorpersoneel boven de 45 is wel ff anders hequote:Op zondag 3 november 2024 18:30 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Boven de 45 kun je nog prima aan de slag als ingenieur hoor, bij BMW of Mercedes om maar wat te noemen.
quote:Volgens de ondernemingsraad van het concern zouden duizenden medewerkers juist binnenkort een jubileumbonus krijgen.
Dat gaat dus, als het aan de directie ligt, niet door.
eeen jonge ingenieur kan overal aan de slagquote:Op zondag 3 november 2024 18:30 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Boven de 45 kun je nog prima aan de slag als ingenieur hoor, bij BMW of Mercedes om maar wat te noemen.
En boven de 45 niet? Als goede ingenieur die zijn vak verstaat, kun je zelfs na je pensioen nog aan de slag.quote:Op zondag 3 november 2024 18:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
eeen jonge ingenieur kan overal aan de slag
ik ben 72 , ik werk ook nogquote:Op zondag 3 november 2024 18:38 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
En boven de 45 niet? Als goede ingenieur die zijn vak verstaat, kun je zelfs na je pensioen nog aan de slag.
Daar staan ze alleen maar om te springen.
quote:Met 'Zo gewonnen, zo geronnen' wordt bedoeld dat je datgene wat je verdiend hebt (doorgaans geld), vaak snel weer kwijt bent.
Het wordt vaak gezegd van iets wat je zonder veel moeite hebt gekregen: je raakt het vaak net zo gemakkelijk weer kwijt. Geronnen betekent hier letterlijk zoveel als 'weggevloeid'.
Lekker als ZZP'er dik vangen op je ouwe dagquote:Op zondag 3 november 2024 18:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik ben 72 , ik werk ook nog
en ik kan op nog wel 10 adressen aan het werk, maar mij zijn ze makkelijk weer kwijt , zo gewonnen , zo geronnen
[..]
ja veel belasting dokkenquote:Op zondag 3 november 2024 18:48 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Lekker als ZZP'er dik vangen op je ouwe dag
Zoals dacht Nokia ook toen de smartphone opkwam.quote:Op zondag 3 november 2024 18:13 schreef KingRadler het volgende:
Gewoon weer goedkope benzine auto's maken. Problem Solved.
Blijkbaar hou je nog voldoende over anders deed je het niet naast je pensioen? En niet meer belasting dan een ander in loondienst lijkt me?quote:
Het gaat niet wat minder door de snelle vraaguitval "verdampt" de marge en als dat zo doorgaat wordt VW verlieslatend en met een schuld van meer dan 200 miljard met een A- rating is dat dramatisch. Herfinanciering wordt dan heel erg kostbaar. Probeer maar eens een geldschieter te vinden met een BBB ratingquote:Op zondag 3 november 2024 18:47 schreef Origami94 het volgende:
Het gaat helemaal niet slecht met VW. Eenzijdige berichtgeving dit. We hebben jaren gehad van een hoogconjunctuur, record winsten en beurzen die record standen kennen. Het gaat wat minder en vervolgens ligt het aan het personeel en moet het dividend behouden worden.
Nokia is gewoon aan Microsoft verkocht voor een flink bedrag, CEO vond het wel mooi geweest.quote:Op zondag 3 november 2024 18:54 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Zoals dacht Nokia ook toen de smartphone opkwam.
Doen autofabrikanten al langer hoor. De tak Skoda heeft bijvoorbeeld een fabriek in Tsjechië.quote:Op zondag 3 november 2024 18:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
met Stellantis gaat het ook helemaal niet goed hoor , veel te veel merken en varianten
De Fiat Panda gaan ze nu in Servie bouwen , daar is allemaal zeer goedkoop personeel en geen last van vakbonden
Tja ik geef alleen mijn mening vanuit mijn perspectief. Hoe ze daar nu verder gaan weet ik ook niet. Maar als de financiële situatie dusdanig slecht is, is dat dan natuurlijk een kwestie van tijd voordat er dan alsnog ontslagen gaan vallen.quote:Op zondag 3 november 2024 18:29 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Jij redeneert als een dogmatische nederlander , in Duitsland gaat dat ff anders.
Ben benieuwd of er flink gestaakt gaat worden want dat zal ze leren, er is immers Burgergeld zat
samen kom je al gauw in de volgende schijfquote:Op zondag 3 november 2024 19:02 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Blijkbaar hou je nog voldoende over anders deed je het niet naast je pensioen? En niet meer belasting dan een ander in loondienst lijkt me?
nee hoor, dan hoeven ze minder mensen te importerenquote:Op zondag 3 november 2024 19:23 schreef Jahr00n het volgende:
Als VW omvalt dan valt heel duitsland ook om
Dan geven ze maar meer aandelen uit voor een cashflow voor innovatiequote:Op zondag 3 november 2024 19:03 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het gaat niet wat minder door de snelle vraaguitval "verdampt" de marge en als dat zo doorgaat wordt VW verlieslatend en met een schuld van meer dan 200 miljard met een A- rating is dat dramatisch. Herfinanciering wordt dan heel erg kostbaar. Probeer maar eens een geldschieter te vinden met een BBB rating
Naja segquote:Op zondag 3 november 2024 18:50 schreef FlippingCoin het volgende:
In Frankrijk zouden ze de CEO gewoon doodschieten.
in Duitsland heeft Groen Links al 20 jaar geleden de macht gegrepen , hier pas 6 jaar terugquote:Op zondag 3 november 2024 18:57 schreef Peppert het volgende:
De reden is volgens mij extreem versimpeld dat deze regio geen industrieel beleid voert anno november 2024 (neoliberalisme: de markt regelt alles en men hoeft geen industriële en technologische plannen te maken) en alles over laat aan wat CEO's en CFO's. De Amerikanen en Chinezen voeren industrieel beleid waar zowel overheden, bedrijfsleven, financiële sector en onderzoeksinstituten (universiteiten etc.) hun krachten bundelen.
wat is drgquote:Op zondag 3 november 2024 19:27 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
samen kom je al gauw in de volgende schijf
nou ik vind ik leuk bezig te zijn , ander zit je de hele dag te fokken en drg
dergelijken, ik schrijf voor neuken ook altijd nkquote:
Nooit mee akkoord gaan. Is het begin van het einde en scheelt ook in je WW.quote:Op zondag 3 november 2024 18:21 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Heel zuur natuurlijk loonsverlaging, maar aan de andere kant, als je daarbij je baan kan behouden, is de keuze snel gemaakt. Dan kan je altijd nog zelf weggaan als je het niet redt.
Er moet dan wel voldoende vraag zijn voor een aandelen emmissie en er moet dan ook een geloofwaardig herstructurerings en innovatieplan op tafel liggen, ook potentiele aandeelhouders zijn niet achterlijk.quote:Op zondag 3 november 2024 19:29 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Dan geven ze maar meer aandelen uit voor een cashflow voor innovatie
zal niet veel belangstelling voor zijn , of ze moeten chips gaan makenquote:Op zondag 3 november 2024 19:42 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Er moet dan wel voldoende vraag zijn voor een aandelen emmissie en er moet dan ook een geloofwaardig herstructurerings en innovatieplan op tafel liggen, ook potentiele aandeelhouders zijn niet achterlijk.
Loonsverlaging zegt niets als je al 1 miljoen per maand krijgt.quote:Op zondag 3 november 2024 18:21 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Heel zuur natuurlijk loonsverlaging, maar aan de andere kant, als je daarbij je baan kan behouden, is de keuze snel gemaakt. Dan kan je altijd nog zelf weggaan als je het niet redt.
Risico is wel dat, als je je baan alsnog verliest, je WW (of het Duitse equivalent daarvan) ook lager uitvalt, want gebaseerd op laatst verdiende loon.quote:Op zondag 3 november 2024 18:21 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Heel zuur natuurlijk loonsverlaging, maar aan de andere kant, als je daarbij je baan kan behouden, is de keuze snel gemaakt. Dan kan je altijd nog zelf weggaan als je het niet redt.
In 2014 nadat Nokia de smartphone-markt gemist had en microsoft de mobiele OS-markt. Dat flinke bedrag was ook maar een fractie van de astronomische beurswaarde 10 jaar eerder.quote:Op zondag 3 november 2024 19:04 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Nokia is gewoon aan Microsoft verkocht voor een flink bedrag, CEO vond het wel mooi geweest.
Er moet nog aardig wat winst verdampen voor de 13 miljard winst in de 3 kwartalen tot nu toe weg is.quote:Op zondag 3 november 2024 19:03 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het gaat niet wat minder door de snelle vraaguitval "verdampt" de marge en als dat zo doorgaat wordt VW verlieslatend en met een schuld van meer dan 200 miljard met een A- rating is dat dramatisch. Herfinanciering wordt dan heel erg kostbaar. Probeer maar eens een geldschieter te vinden met een BBB rating
Smartphone was ook een flinke vooruitgang tov een simpele Nokia.quote:Op zondag 3 november 2024 21:35 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
In 2014 nadat Nokia de smartphone-markt gemist had en microsoft de mobiele OS-markt. Dat flinke bedrag was ook maar een fractie van de astronomische beurswaarde 10 jaar eerder.
En datzelfde gaat met Europese autobouwers gebeuren als ze in 2010 blijven hangen.
zeker niet als ze straks 100% motorijtuigbelasting moeten gaan betalen , dat gaat effect hebbenquote:Op zondag 3 november 2024 21:39 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Smartphone was ook een flinke vooruitgang tov een simpele Nokia.
Maar 10x liever een mooie 6-cilinder uit 2010 ipv een 2024 suffe elektromotor en een plastic cheap-ass gebouwde Chinese auto. Je merkt nu ook al dat elektrisch niet meer verkoopt als de subsidies eraf gaan. Elektrisch rijden is een tijdelijke hype.
Hebben we deze grijze plaat weer.quote:Op zondag 3 november 2024 19:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
in Duitsland heeft Groen Links al 20 jaar geleden de macht gegrepen , hier pas 6 jaar terug
vandaar dat ze die kerncentrales hebben gesloten de mafjoekels, Putin blij met die idioten
In China hebben de electrische auto's de fosiele auto's inmiddels ingehaald. Brandstof lijkt toch meer iets van ontwikkelingslanden en de oude wereld te worden. We gaan het zien, maar mijn gok is dat de brandstofauto het colosseum en de commodore 64 achterna gaat: Leuk uit nostalgische overwegingen maar totaal achterhaald.quote:Op zondag 3 november 2024 21:39 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Smartphone was ook een flinke vooruitgang tov een simpele Nokia.
Maar 10x liever een mooie 6-cilinder uit 2010 ipv een 2024 suffe elektromotor en een plastic cheap-ass gebouwde Chinese auto. Je merkt nu ook al dat elektrisch niet meer verkoopt als de subsidies eraf gaan. Elektrisch rijden is een tijdelijke hype.
Als dat waar zou zijn, zou de economie in de VS uitermate slecht moeten draaien. Daar is de aandeelhouder keizer. Het feit is dat de economie in de VS al jarenlang harder groeit dan in Europa.quote:Op zondag 3 november 2024 21:50 schreef koffiekoekjes het volgende:
Grappig dat iedereen naar elkaar wijst behalve naar waar het echte probleem zit. Vorig jaar 18 miljard winst maar het lijntje gaat zeker weer niet hard genoeg omhoog dus moet het gepeupelte maar boeten zodat de aandeelhouder meer kan overhouden.
Korte termijn koekoek. En het dan raar vinden dat we op langere termijn met problemen zitten en links en rechts ingehaald worden door andere landen
In 2009 had Nokia een geweldig OS maar die is helaas door Microsoft vakkundig de nek omgedraaid zodat ze minder concurrentie konden hebben en Microsoft hun Lumia telefoons kon pushenquote:Op zondag 3 november 2024 21:35 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
In 2014 nadat Nokia de smartphone-markt gemist had en microsoft de mobiele OS-markt. Dat flinke bedrag was ook maar een fractie van de astronomische beurswaarde 10 jaar eerder.
En datzelfde gaat met Europese autobouwers gebeuren als ze in 2010 blijven hangen.
Ook in de VS komen steeds meer mensen in de knel. Het verschil tussen arm en rijk is daar ook steeds groter en groter. Het voordeel wat de VS heeft is dat je meer kans hebt om rijk te worden (of heel arm ) en dat de overheid daar meer en sneller banen kan pushen dan in Europa. (CHIPS act bijv wat nu gewoon echt meer lijkt te gaan draaien).quote:Op zondag 3 november 2024 21:56 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Als dat waar zou zijn, zou de economie in de VS uitermate slecht moeten draaien. Daar is de aandeelhouder keizer. Het feit is dat de economie in de VS al jarenlang harder groeit dan in Europa.
Ik zie het meer als een probleem waarin a) succes bestraft wordt door hoge belastingen/nivellering wat risicomijdend ondernemersgedrag uitlokt, b) werknemersrechten die te rigide zijn waardoor de noodzaak om je aan te passen aan een veranderende wereld te klein is c)slecht presterende bedrijven die via lobbywerk en vakbonden in leven worden gehouden.
En hoe zou dit komen, dat Amerikaanse bedrijven dat wel kunnen maar Europese vice versa niet?quote:Op zondag 3 november 2024 22:03 schreef koffiekoekjes het volgende:
Daarnaast hebben de Amerikanen ook veel meer grote bedrijven die veel geld binnenharken en anderen opkopen. Zodra er een bedrijf met potentie in Europa ontstaat kopen Amerikanen die gelijk op, met name in de tech industrie.
Omdat die bedrijven al tientallen jaren de boel domineren en heel de tech wereld in hun greep hebben? Niemand kan ontsnappen aan Google, Amazon, Microsoft, Apple, Meta (en Nvidia)quote:Op zondag 3 november 2024 22:04 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
En hoe zou dit komen, dat Amerikaanse bedrijven dat wel kunnen maar Europese vice versa niet?
Nou ja, de helft daarvan (Apple, Nvidia en Meta) zijn pas iets vanaf pakweg 2010. Apple bestond weliswaar al veel langer maar was half failiet. Nvidia maakte wat marginale hardware voor die-hard-gamers.quote:Op zondag 3 november 2024 22:09 schreef koffiekoekjes het volgende:
[..]
Omdat die bedrijven al tientallen jaren de boel domineren en heel de tech wereld in hun greep hebben? Niemand kan ontsnappen aan Google, Amazon, Microsoft, Apple, Meta (en Nvidia)
China probeert het maar die zijn vakkundig door de Amerikaanse overheid er uit geschopt. (Huawei, TikTok)
Moderne auto's kennende zijn de knallen nog van een speaker ook. Had laatst een leenauto. Dat ding klonk binnen alsof hij zo aan de f1 mee kon doen, maar was buiten gewoon een saai stadsautotje.quote:
Niet echt, dan verkopen nog veel minder auto's, je ziet echt behoorlijk veel id.3 en id.4's enzo rijden. Het probleem van de traditionele automakers is is dat elke ev die zij verkopen, niet betekent dat ze een auto meer verkopen, ze verkopen dan meestal tegelijkertijd een ice auto minder, en netto dus niet meer autos. Verder heeft Tesla de productie gewoon beter op orde, Tesla verkoopt ev's met winst, terwijl de traditionele makers er nog op toe moeten leggen. Ik denk dat een boel ouder personeel met een afvloeiregeling vervroegd met pensioen wordt gestuurd uiteindelijk, en dat de makers flink moeten afslanken. Juist de ev lijnen moeten efficienter, en de ice lijnen afgebouwd, over 15 jaar raak je die dingen aan de straatstenen niet meer kwijt.quote:Op zondag 3 november 2024 18:13 schreef KingRadler het volgende:
Gewoon weer goedkope benzine auto's maken. Problem Solved.
Vroeger waren er natuurlijk nog een hoop andere Amerikaanse bedrijven die de tech markt in handen hadden (IBM, Yahoo etc.). Microsoft is 1 van de weinig die sterker uit die tijd is gekomen, deels door corruptie, maar toch. Intel, AMD en Nvidia hadden de belangrijkste markt voor onderdelen in handen. (CPU, GPU en chipsets)quote:Op zondag 3 november 2024 22:25 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Nou ja, de helft daarvan (Apple, Nvidia en Meta) zijn pas iets vanaf pakweg 2010. Apple bestond weliswaar al veel langer maar was half failiet. Nvidia maakte wat marginale hardware voor die-hard-gamers.
Waarom krijgt de VS (en China met Alibaba, Tencent, Bitedance) het wel voor elkaar en is het enige wapenfeit van Europa ASML?
Eigenlijk zeg je het zelf al: De Amerikaanse economie is veel dynamischer dan de Europese. Verliezers gaan tenonder, winnaars floreren totdat ze zelf tenonder gaan. Hier in Europa houden we meer van pappen en nathouden: Met als argument werkgelegenheid/corona/welzijn verliezende bedrijven (en werknemers) in leven houden door middel van belastingen op de winnaars. Wat mij betreft mag het echt een tikkeltje harder worden.quote:Op zondag 3 november 2024 23:02 schreef koffiekoekjes het volgende:
[..]
Vroeger waren er natuurlijk nog een hoop andere Amerikaanse bedrijven die de tech markt in handen hadden (IBM, Yahoo etc.). Microsoft is 1 van de weinig die sterker uit die tijd is gekomen, deels door corruptie, maar toch. Intel, AMD en Nvidia hadden de belangrijkste markt voor onderdelen in handen. (CPU, GPU en chipsets)
De Amerikanen hadden zowel de hardware als software kant van tech in handen. Geen ander bedrijf die daar tegenop kon boksen.
Nadat (of tijdens) internet mainstream was geworden kreeg men ook de online platforms in handen via Facebook, Twitter, Instagram, WhatsApp etc.
Het enige wat wij in Europa dan hebben is ASML (& Spotify?).
Zodra er ook maar iets interessants opduikt in Europa (Bijv recentelijk Mistral) kopen de Amerikanen het op en er zijn maar een paar die "nee" verkopen.
Dit is voor een groot deel ook gewoon schaal en aanloopkosten. Maar die moeten gewoon genomen worden. Tesla was ook niet gelijk winstgevend en alle Chinese bouwers ook niet.quote:Op zondag 3 november 2024 22:56 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Het probleem van de traditionele automakers is is dat elke ev die zij verkopen, niet betekent dat ze een auto meer verkopen, ze verkopen dan meestal tegelijkertijd een ice auto minder, en netto dus niet meer autos. Verder heeft Tesla de productie gewoon beter op orde, Tesla verkoopt ev's met winst, terwijl de traditionele makers er nog op toe moeten leggen.
Daar verdienen ze amper tot niets op.quote:Op zondag 3 november 2024 18:13 schreef KingRadler het volgende:
Gewoon weer goedkope benzine auto's maken. Problem Solved.
En in China, hun grote (voormalige)afzetmarkt krijg je die dingen al helemaal moeilijk verkochtquote:Op zondag 3 november 2024 23:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Daar verdienen ze amper tot niets op.
Domste wat je kan doen, loonsverlaging accepteren. Als je er op een later moment alsnog uitvliegt dan ga je de WW in tegen een lager loon.quote:Op zondag 3 november 2024 18:21 schreef Fietsenrek het volgende:
Heel zuur natuurlijk loonsverlaging, maar aan de andere kant, als je daarbij je baan kan behouden, is de keuze snel gemaakt. Dan kan je altijd nog zelf weggaan als je het niet redt.
Maar dat mag niet van de policor in Brussel. Alles moet electrisch en er uit zien als een duplo auto.quote:Op zondag 3 november 2024 18:13 schreef KingRadler het volgende:
Gewoon weer goedkope benzine auto's maken. Problem Solved.
Het grootste probleem is dat arbeiders in Duitsland belachelijk goed verdienen, niet dat ik ze dat niet gun, maar op die manier kun je nooit op tegen China.quote:Op zondag 3 november 2024 23:28 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Dit is voor een groot deel ook gewoon schaal en aanloopkosten. Maar die moeten gewoon genomen worden. Tesla was ook niet gelijk winstgevend en alle Chinese bouwers ook niet.
Al denk ik dat het wellicht beter is als Volkswagen de EV tak gewoon losmaakt en onderbrengt in een nieuw merk zonder vastgeroest management etc. Anders blijft de mindset dat het de ice markt opeet en blijft de focus elders.
Tja aan de andere kant heeft Tesla daar ook een enorme fabriek, die schatten dus in dat het voor hen ook met Duits loon wel uit kan. Al zal het iets minder goudgerand zijn dan bij VW.quote:Op maandag 4 november 2024 03:36 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het grootste probleem is dat arbeiders in Duitsland belachelijk goed verdienen, niet dat ik ze dat niet gun, maar op die manier kun je nooit op tegen China.
Tesla is een relatief jong bedrijf, zullen waarschijnlijk veel relatief goedkopere jongeren hebben werken die nog niet zo veel rechten hebben opgebouwd.quote:Op maandag 4 november 2024 04:19 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Tja aan de andere kant heeft Tesla daar ook een enorme fabriek, die schatten dus in dat het voor hen ook met Duits loon wel uit kan. Al zal het iets minder goudgerand zijn dan bij VW.
Het probleem bij VW is ook dat ze te veel manuren voor een auto nodig hebben. Dan worden loonkosten sneller een probleem.
Ik denk dat alle concerns dat hadden moeten doen, aparte EV merken opzetten, zoals Volvo met Polestar. Nu proberen ze allemaal mee te liften op de legacy van het merk, maar zitten ze dat ook in de weg met groei. En ik kan me ook voorstellen dat er nogal wat petrolheads in de hogere managementlagen zitten wat ook niet helpt bij het van de grond krijgen van de EV-takken.quote:Op zondag 3 november 2024 23:28 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Dit is voor een groot deel ook gewoon schaal en aanloopkosten. Maar die moeten gewoon genomen worden. Tesla was ook niet gelijk winstgevend en alle Chinese bouwers ook niet.
Al denk ik dat het wellicht beter is als Volkswagen de EV tak gewoon losmaakt en onderbrengt in een nieuw merk zonder vastgeroest management etc. Anders blijft de mindset dat het de ice markt opeet en blijft de focus elders.
Die maken ze ook nog steeds, alleen ze zitten zichzelf in de weg met hun eigen EV's. Veel die nu een Volkswagen EV kopen, hadden een Volkswagen ICE gekocht als EV's geen optie waren. Stoppen met de EV's heeft ook geen zin, want dan kopen die mensen een EV van een ander concern. Stoppen met ICE lijkt een beter plan op de langere duur. Dan kun je je volledig focussen op EV, optimaliseren, en klanten wegtrekken bij anderen.quote:Op zondag 3 november 2024 18:13 schreef KingRadler het volgende:
Gewoon weer goedkope benzine auto's maken. Problem Solved.
Het is vooral een Amerikaans bedrijf, waar werknemers sowieso weinig rechten hebben.quote:Op maandag 4 november 2024 04:21 schreef raptorix het volgende:
[..]
Tesla is een relatief jong bedrijf, zullen waarschijnlijk veel relatief goedkopere jongeren hebben werken die nog niet zo veel rechten hebben opgebouwd.
Het was mij al eerder opgevallen, maar niemand sprak hierover 5 jaar terug. Ik zie pas de laatste 2 jaar heel stapsgewijs onder politici en burgers de discussie ontstaan. Heel goed, zeer trage bewustwording, maar ook dit proces van het aanstippen heeft lang geduurd. Die bedrijven dienen de voorkant met uitzondering van ASML. Er zijn ook veel bedrijven die bedrijven dienen en niet direct de consument, maar je hebt 100% een punt. Het is niet goed voor de verdiencapaciteit en daarmee de belastinginkomsten. Ik weet dat in NL 70% van de belastinginkomsten bij de Belastingdienst bij de afdeling Grote Ondernemingen (GO) wordt geïncasseerd. Ik weet niet wat de definitie is van GO bij de Nederlandse Belastingdienst, maar inderdaad cruciaal voor de maatschappij dat ze er in voldoende mate zijn.quote:Op zondag 3 november 2024 22:25 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Nou ja, de helft daarvan (Apple, Nvidia en Meta) zijn pas iets vanaf pakweg 2010. Apple bestond weliswaar al veel langer maar was half failiet. Nvidia maakte wat marginale hardware voor die-hard-gamers.
Waarom krijgt de VS (en China met Alibaba, Tencent, Bitedance) het wel voor elkaar en is het enige wapenfeit van Europa ASML?
In de industrie is Siemens nog wel een grote en qua zakelijke software SAP ook nog wel. ARM (chip architectuur) is Brits, maar verder is het wel wat karig idd.quote:Op zondag 3 november 2024 23:02 schreef koffiekoekjes het volgende:
Het enige wat wij in Europa dan hebben is ASML (& Spotify?).
Je mag ook geen industrieel beleid voeren van Brussel als lidstaat. Verboten. Gezamenlijk op Europees niveau is het tot op heden ook niet gebeurt. Dat betekent dat men geen plannen maakt als het gaat om technologische ontwikkelingen. Wie weet verandert dat in de komende jaren. Ik zou als eerste voorstellen stel een capabel ministerieel figuur (en dito bureaucratie in op EU-niveau) aan die de portefeuille onder zijn of haar hoede neemt. De politieke figuur moet een rijke technologische achtergrond hebben.quote:Op maandag 4 november 2024 19:37 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
In de industrie is Siemens nog wel een grote en qua zakelijke software SAP ook nog wel. ARM (chip architectuur) is Brits, maar verder is het wel wat karig idd.
Ik denk ook dat het te lang te goed is gegaan met Europa, waardoor we wat hooghartig teveel en te snel de sociale kant van de maatschappij als belangrijkste agendapunt zijn gaan voeren. De overdreven bescherming van de consument en de markt. De overdreven hang naar volledige digitale privacy. De extreme bescherming van werknemers. Daarnaast is er nog de veel striktere regelgeving voor het verkrijgen van vreemd kapitaal. Dit zorgt voor ondernemers voor een verstikkend klimaat waardoor concurreren in deze globale markt extreem moeilijk is.quote:Op maandag 4 november 2024 19:40 schreef Peppert het volgende:
[..]
Je mag ook geen industrieel beleid voeren van Brussel als lidstaat. Verboten. Gezamenlijk op Europees niveau is het tot op heden ook niet gebeurt. Dat betekent dat men geen plannen maakt als het gaat om technologische ontwikkelingen. Wie weet verandert dat in de komende jaren. Ik zou als eerste voorstellen stel een capabel ministerieel figuur (en dito bureaucratie in op EU-niveau) aan die de portefeuille onder zijn of haar hoede neemt. De politieke figuur moet een rijke technologische achtergrond hebben.
Die zetten inmiddels al fabrieken neer in de EU / Europa (zoals BYD in Tsjechië en Turkije en Tesla in Duitsland) en kunnen dan nog steeds op prijs concurreren.quote:Op dinsdag 5 november 2024 16:07 schreef Werkperd het volgende:
Simpel: importbelastingen voor troep uit Amerika en China omhoog schroeven
EV's worden goedkoper dan brandstofauto's, ook zonder subsidies. Dat omslagpunt is nabij, met name omdat accu's steeds grootschaliger en goedkoper geproduceerd kunnen worden, er minder onderdelen in een EV zitten en de bouwtijd korter is.quote:, stoppen met EV onzin en terug naar benzine/dieselmotoren.
Helaas moeten autofabrikanten vanwege nieuwe EU regelingen OPF filters in de uitlaatsystemen van hun auto's plaatsen. Een OPF filter zorgt voor schonere uitlaatgassen maar reduceert tegelijkertijd ook het geluid. Pops and bangs komen haast niet meer voor bij auto's vanaf 2019.quote:Op zondag 3 november 2024 18:15 schreef maily het volgende:
Volkswagen levert auto's met knalkende uitlaten. Ethisch onverantwoord
Maw EU is een verloren zaak.quote:Op dinsdag 5 november 2024 16:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Die zetten inmiddels al fabrieken neer in de EU / Europa (zoals BYD in Tsjechië en Turkije en Tesla in Duitsland) en kunnen dan nog steeds op prijs concurreren.
[..]
EV's worden goedkoper dan brandstofauto's, ook zonder subsidies. Dat omslagpunt is nabij, met name omdat accu's steeds grootschaliger en goedkoper geproduceerd kunnen worden, er minder onderdelen in een EV zitten en de bouwtijd korter is.
Voorlopig eerst voor auto's hoger dan het C-segment maar daarna ook B en A.
Geen idee hoe je dat eruit haalt.quote:
Ik doe verslag van wat ik lees en zie, dat heeft weinig met doordrammen of fantasie te maken.quote:Je ziet letterlijk voor je ogen dat Europa kapot gaat maar blijft doordrammen over je EV fantasieën.
De importbelasting van chinese EV's is al flink verhoogd afgelopen tijd. Daarnaast, Europa heeft nauwelijks eigen aardolie, dus moeten we dat vanuit de VS en/of het M.O. importeren, wat schieten we met een dergelijke afhankelijkheid op? EV's kunnen tenminste voor een groot deel op eigen europese niet fossiele energie werken, zoals zon, wind en waterkracht.quote:Op dinsdag 5 november 2024 16:07 schreef Werkperd het volgende:
Simpel: importbelastingen voor troep uit Amerika en China omhoog schroeven, stoppen met EV onzin en terug naar benzine/dieselmotoren.
Peperdure auto's van erbarmelijke kwaliteit bouwen en die steeds slechter aan de man kunnen brengen, een alles op zijn weg verslindende bureaucratie, compleet incompetente politici en steuntrekkers die met kruiwagens gratis geld overspoeld worden, het gaat echt geweldig in en met Duitsland.quote:Op zondag 3 november 2024 18:29 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Jij redeneert als een dogmatische nederlander , in Duitsland gaat dat ff anders.
Ben benieuwd of er flink gestaakt gaat worden want dat zal ze leren, er is immers Burgergeld zat
Het is nog geen mensenleven geleden dat Europa vergelijkbare bedrijven had; was indertijd bijv. prima te vergelijken met het van nu. Maar toen innovatie werd verruild voor maximalisatie van de kortetermijn winst was het snel afgelopen.quote:Op zondag 3 november 2024 22:03 schreef koffiekoekjes het volgende:
[..]
Ook in de VS komen steeds meer mensen in de knel. Het verschil tussen arm en rijk is daar ook steeds groter en groter. Het voordeel wat de VS heeft is dat je meer kans hebt om rijk te worden (of heel arm ) en dat de overheid daar meer en sneller banen kan pushen dan in Europa. (CHIPS act bijv wat nu gewoon echt meer lijkt te gaan draaien).
Daarnaast hebben de Amerikanen ook veel meer grote bedrijven die veel geld binnenharken en anderen opkopen. Zodra er een bedrijf met potentie in Europa ontstaat kopen Amerikanen die gelijk op, met name in de tech industrie.
VW opheffen en sluiten , Skoda is veel beter en heeft fabrieken in India en in Tsjechiequote:Op dinsdag 5 november 2024 17:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
Volkswagen zal naar binnen moeten kijken en zelf efficiënter moeten worden.
Ben het vaak met je eens, maar je verliest een klein detail uit het oog.quote:Op dinsdag 5 november 2024 17:42 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De importbelasting van chinese EV's is al flink verhoogd afgelopen tijd. Daarnaast, Europa heeft nauwelijks eigen aardolie, dus moeten we dat vanuit de VS en/of het M.O. importeren, wat schieten we met een dergelijke afhankelijkheid op? EV's kunnen tenminste voor een groot deel op eigen europese niet fossiele energie werken, zoals zon, wind en waterkracht.
Ik denk dat er nog wel kansen in de VS zijn, zeker als Trump het wordt (goedkope energie, geen burocratie, weinig belastin). Dat is het voordeel van de grote concerns, die kunnen verkassen. Het MKB in Duitsland kan dat meestal niet, die gaan gewoon faillietquote:Op dinsdag 5 november 2024 19:43 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
VW opheffen en sluiten , Skoda is veel beter en heeft fabrieken in India en in Tsjechie
https://www.skoda.nl/nieu(...)kodas-autofabrieken/
idem Seat en Audi
vw personeel is oud en erg duur
De enige banen waar de "BV Nederland" in investeert zijn banen voor laag of niet opgeleiden; het ene na het andere distributiecentrum wordt uit de grond gestampt, waarna daar weer onopgeleide Oost-Europeanen voor naar Nederland moeten immigreren om daarin aan de slag te gaan.quote:Op maandag 4 november 2024 19:10 schreef Peppert het volgende:
[..]
Het was mij al eerder opgevallen, maar niemand sprak hierover 5 jaar terug. Ik zie pas de laatste 2 jaar heel stapsgewijs onder politici en burgers de discussie ontstaan. Heel goed, zeer trage bewustwording, maar ook dit proces van het aanstippen heeft lang geduurd. Die bedrijven dienen de voorkant met uitzondering van ASML. Er zijn ook veel bedrijven die bedrijven dienen en niet direct de consument, maar je hebt 100% een punt. Het is niet goed voor de verdiencapaciteit en daarmee de belastinginkomsten. Ik weet dat in NL 70% van de belastinginkomsten bij de Belastingdienst bij de afdeling Grote Ondernemingen (GO) wordt geïncasseerd. Ik weet niet wat de definitie is van GO bij de Nederlandse Belastingdienst, maar inderdaad cruciaal voor de maatschappij dat ze er in voldoende mate zijn.
vw moet gewoon gaan sluiten , opheffen klaar personeel wegquote:Op dinsdag 5 november 2024 19:53 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Ik denk dat er nog wel kansen in de VS zijn, zeker als Trump het wordt (goedkope energie, geen burocratie, weinig belastin). Dat is het voordeel van de grote concerns, die kunnen verkassen. Het MKB in Duitsland kan dat meestal niet, die gaan gewoon failliet
europa wordt oud en krimpt , China ook , USA niet door immigratiequote:Op dinsdag 5 november 2024 19:54 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
De enige banen waar de "BV Nederland" in investeert zijn banen voor laag of niet opgeleiden; het ene na het andere distributiecentrum wordt uit de grond gestampt, waarna daar weer onopgeleide Oost-Europeanen voor naar Nederland moeten immigreren om daarin aan de slag te gaan.
Als het doel is om Europa over 50 jaar in een pretpark en openluchtmuseum voor rijke Chinese en Amerikaanse toeristen veranderd te hebben moet men vooral op deze weg doorgaan.
Het hangt ook van je persoonlijke voorkeur en vervoerssituatie af. Voor Europa is er (nog) geen optimale oplossing voorhanden, maar EV's uitsluiten maakt onze afhankelijkheid er niet geringer op imo.quote:Op dinsdag 5 november 2024 19:50 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Ben het vaak met je eens, maar je verliest een klein detail uit het oog.
Als ik een EV zou rijden (god verhoede het), dan zou ik hem graag savonds of snachts willen opladen, want overdag wil ik rijden. Op dat moment van de dag werken de warmtepompen (heb ik niet god verhoede het) op topcapaciteit, verlichting enz. Dan kan ik alleen maar een beetje stroom uit de windmoles halen, als het waait
Nou, het stroomverbruik is 's nachts juist stukken lager dan overdag. Bedrijven zijn dicht. Het is niet voor niets dat het daltarief 's avonds en 's nachts is en niet overdag.quote:Op dinsdag 5 november 2024 19:50 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Ben het vaak met je eens, maar je verliest een klein detail uit het oog.
Als ik een EV zou rijden (god verhoede het), dan zou ik hem graag savonds of snachts willen opladen, want overdag wil ik rijden. Op dat moment van de dag werken de warmtepompen (heb ik niet god verhoede het) op topcapaciteit, verlichting enz. Dan kan ik alleen maar een beetje stroom uit de windmoles halen, als het waait
Klopt en met een dynamisch contract kan je ook de stroom "avondspits" mijden tussen circa 18:00 een 20:00 uur, vooral na 22:00 uur zijn de dynamische tarieven relatief laag. Je EV laden na 22:00h kan flink lonen, wel jammer als je nooit in staat bent zomers in de middag je EV voor bij niets op te laden, soms zelfs geld toekrijgtquote:Op dinsdag 5 november 2024 20:18 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Nou, het stroomverbruik is 's nachts juist stukken lager dan overdag. Bedrijven zijn dicht. Het is niet voor niets dat het daltarief 's avonds en 's nachts is en niet overdag.
Je had het laatst over onafhankelijkheid maar geeft nu toe dat Europa(Duitsland) vanwege zijn visieloze politiek afhankelijk geworden is van Amerika.quote:Op dinsdag 5 november 2024 17:42 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De importbelasting van chinese EV's is al flink verhoogd afgelopen tijd. Daarnaast, Europa heeft nauwelijks eigen aardolie, dus moeten we dat vanuit de VS en/of het M.O. importeren, wat schieten we met een dergelijke afhankelijkheid op? EV's kunnen tenminste voor een groot deel op eigen europese niet fossiele energie werken, zoals zon, wind en waterkracht.
Nu ben ik niet voor het plaatsen van grote windmolens op land, dat gaat in zee veel beter.quote:Op dinsdag 5 november 2024 20:40 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Je had het laatst over onafhankelijkheid maar geeft nu toe dat Europa(Duitsland) vanwege zijn visieloze politiek afhankelijk geworden is van Amerika.
Zon en windkracht is al reeds besproken met uitkomst dat het onzin is. Het is recent bewezen dat de geldmolens in Flevoland geen geld opleveren maar juist geld kosten. Om al die kosten te dekken zijn er weer middelen verzonnen om het uit de broekzak van burgers te trekken. Ongeacht of ze nu wel of niet meewerken aan verduurzaming.
Europa sloopt zichzelf.
Ach laat die onzin toch liggen man. Sta je toch niet op te wachten om te liggen kutten met die debiele oplaadkabels en noem maar op.quote:Op dinsdag 5 november 2024 19:50 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Ben het vaak met je eens, maar je verliest een klein detail uit het oog.
Als ik een EV zou rijden (god verhoede het), dan zou ik hem graag savonds of snachts willen opladen, want overdag wil ik rijden. Op dat moment van de dag werken de warmtepompen (heb ik niet god verhoede het) op topcapaciteit, verlichting enz. Dan kan ik alleen maar een beetje stroom uit de windmoles halen, als het waait
volgens Google welquote:Op dinsdag 5 november 2024 20:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nu ben ik niet voor het plaatsen van grote windmolens op land, dat gaat in zee veel beter.
Maar denk je dat kerncentrales wel geld opleveren?
En noem maar op?quote:Op dinsdag 5 november 2024 20:41 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Ach laat die onzin toch liggen man. Sta je toch niet op te wachten om te liggen kutten met die debiele oplaadkabels en noem maar op.
Die kerncentrales draaien echt geen winst.quote:
Kerncentrale is een goede investering als je niet afhankelijk wil zijn van gas.quote:Op dinsdag 5 november 2024 20:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nu ben ik niet voor het plaatsen van grote windmolens op land, dat gaat in zee veel beter.
Maar denk je dat kerncentrales wel geld opleveren?
Je bent dan wel afhankelijk van de landen waar het uranium gewonnen wordt.quote:Op dinsdag 5 november 2024 20:43 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Kerncentrale is een goede investering als je niet afhankelijk wil zijn van gas.
Nee, is een grote ergernis.quote:Op dinsdag 5 november 2024 20:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
En noem maar op?
In de avond de stekker er in, 's ochtend er weer uit. Auto vol.
moet er persee winst gemaakt worden >??/quote:Op dinsdag 5 november 2024 20:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Die kerncentrales draaien echt geen winst.
Het is meer dat Google een onstilbare honger naar energie heeft.
Dat onderscheid moet je wel maken.
Ja, dat is echt vreselijk. Ze zouden daar iets op moeten bedenken. Wat dacht je van een "overkapping". Ik ga gelijk het patent aanvragen.quote:Op dinsdag 5 november 2024 20:45 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Nee, is een grote ergernis.
Laats ook. Stond het buiten te regen en wilde een kantoor figuur wegrijden in zijn dure EV BMW maar moest eerst stekkers eruit trekken, kabel van 2 lang oprollen, ergens in kofferbak douwen. Ondertussen zeiknat geworden.
De grap is dat je met een EV direct "plankgas" kan, een brandstofauto moet even opwarmen.quote:Nee dankjewel. Stap lieverd rechtstreeks in mijn auto en plankgas ermee.
Was het maar alleen van de VS, met name voor de defensie. We zijn veel te afhankelijk van olie uit landen met regimes waar wij westerlingen helemaal niets mee op hebben. Plentie gas uit Qatar vanaf 2026 maakt de situatie er ook niet beter op. Dat europa zichzelf aan het slopen is kan moeilijk ontkent worden, dat is overduidelijk. Hoe verbetering in de situatie te krijgen zie ik ook niet, vandaar dat ik ga emigreren naar Costa Rica waar ik famillie heb. Ik wi straks een rustige oude dag kunnen beleven en heb geen behoefte aan grote sociale onrust en oorlog.quote:Op dinsdag 5 november 2024 20:40 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Je had het laatst over onafhankelijkheid maar geeft nu toe dat Europa(Duitsland) vanwege zijn visieloze politiek afhankelijk geworden is van Amerika.
Zon en windkracht is al reeds besproken met uitkomst dat het onzin is. Het is recent bewezen dat de geldmolens in Flevoland geen geld opleveren maar juist geld kosten. Om al die kosten te dekken zijn er weer middelen verzonnen om het uit de broekzak van burgers te trekken. Ongeacht of ze nu wel of niet meewerken aan verduurzaming.
Europa sloopt zichzelf.
Jij bent degene die in je reactie zei dat ze geld opleveren. Ik niet.quote:Op dinsdag 5 november 2024 20:45 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
moet er persee winst gemaakt worden >??/
ik vind winst maken geen punt eigenlijkquote:Op dinsdag 5 november 2024 20:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Jij bent degene die in je reactie zei dat ze geld opleveren. Ik niet.
Ja je moet ergens keuzes maken. Wil je eenmaal goed investeren en jarenlang genieten van schone energie of wil je eindeloos je geld uitbesteden aan gas. Vergeet niet, om gas te kopen heb je dollars nodig, veel dollars.quote:Op dinsdag 5 november 2024 20:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je bent dan wel afhankelijk van de landen waar het uranium gewonnen wordt.
En nieuwe kerncentrales zijn duur, de stroom van een nieuwe kerncentrale is ongeveer 2 tot 3x duurder dan die van windmolens op zee, momenteel.
Ja natuurljik gaan ze elke paal inrichten naar de wensen van een of andere thefreshprince. Het is gewoon onpraktisch, geef toe.quote:Op dinsdag 5 november 2024 20:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, dat is echt vreselijk. Ze zouden daar iets op moeten bedenken. Wat dacht je van een "overkapping". Ik ga gelijk het patent aanvragen.
[..]
De grap is dat je met een EV direct "plankgas" kan, een brandstofauto moet even opwarmen.
Uiteindelijk zal de partij die zo'n kerncentrale gaat uitbaten daar anders over denken.quote:Op dinsdag 5 november 2024 20:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik vind winst maken geen punt eigenlijk
Ik rij al een paar jaar een PHEV (V60 T8), ik vind het geen probleem. Als het droog is rol ik het snoer netjes op, is het nat (en niet overkapt) dan gaat hij zo achterin en zoek ik dat later wel uit.quote:Op dinsdag 5 november 2024 20:49 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Ja natuurljik gaan ze elke paal inrichten naar de wensen van een of andere thefreshprince. Het is gewoon onpraktisch, geef toe.
nou Google denk er dus niet zo over , zo moet ook de overheid hier denkenquote:Op dinsdag 5 november 2024 20:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Uiteindelijk zal de partij die zo'n kerncentrale gaat uitbaten daar anders over denken.
Dus die willen garanties.
In het geval van Hinkley Point C (en er is weer een nieuwe kernreactor aangekondigd in de UK) zitten ze al op zo'n 15 cent per kWh en dat is 2-3 duurder dan windstroom, 2x duurder dan aardgas.
Klopt. De kunst is om risico's te verspreiden. Door alleen ja te knikken naar Amerika en nee te schudden naar Oosten (Rusland/China) bereik je dat doel niet echt.quote:Op dinsdag 5 november 2024 20:47 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Was het maar alleen van de VS, met name voor de defensie. We zijn veel te afhankelijk van olie uit landen met regimes waar wij westerlingen helemaal niets mee op hebben. Plentie gas uit Qatar vanaf 2026 maakt de situatie er ook niet beter op. Dat europa zichzelf aan het slopen is kan moeilijk ontkent worden, dat is overduidelijk. Hoe verbetering in de situatie te krijgen zie ik ook niet, vandaar dat ik ga emigreren naar Costa Rica waar ik famillie heb. Ik wi straks een rustige oude dag kunnen beleven en heb geen behoefte aan grote sociale onrust en oorlog.
Ja, in 5 minuten tank vol. Kun je niet echt zeggen over een gigantische accu die meer tijd nodig heeft om volledig opgeladen te zijn. Alsof tijd geen geld meer kost..quote:Op dinsdag 5 november 2024 20:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik rij al een paar jaar een PHEV (V60 T8), ik vind het geen probleem. Als het droog is rol ik het snoer netjes op, is het nat (en niet overkapt) dan gaat hij zo achterin en zoek ik dat later wel uit.
Ik heb ook meerdere malen in weer en wind staan tanken buiten, is ook niet ideaal. Maar we zijn geen watjes toch?
Laden bespaart juist tijd, 's avonds inpluggen, 's ochtends wegrijden.quote:Op dinsdag 5 november 2024 20:55 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Ja, in 5 minuten tank vol. Kun je niet echt zeggen over een gigantische accu die meer tijd nodig heeft om volledig opgeladen te zijn. Alsof tijd geen geld meer kost..
quote:Op dinsdag 5 november 2024 21:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Laden bespaart juist tijd, 's avonds inpluggen, 's ochtends wegrijden.
Gemiddeld rijden mensen zo'n 13.000km per jaar dus dat is bij 400km range zo'n 32x laden per jaar, ofwel minder dan 1x per week.
Er is 1 situatie waar laden meer tijd kost en dat is als je iedere dag meer rijdt dan de range van je auto.
Bedenk wel dat als je zoveel rijdt, dat je het dan hebt over 260 werkdagen keer 450km = 117.000km per jaar.
Ik kies hier wat meer range, want als je range minder is, dan heb je gewoon niet de juiste auto voor je werk. Als autorijden zo'n groot onderdeel is van je werk, dan heb je een auto nodig met voldoende range.
Ja, en waar wil je em inpluggen als er 1 laadpaal staat voor 10 huizen? Ga me nou niet vertellen dat je een eigen laadpaal voor je deur hebt staan die slechts voor jou bedoelt is. Ik ga ook geen kabels door mijn woning en voortuin heen trekken om mijn auto van stroom te voorzien.quote:Op dinsdag 5 november 2024 21:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Laden bespaart juist tijd, 's avonds inpluggen, 's ochtends wegrijden.
Gemiddeld rijden mensen zo'n 13.000km per jaar dus dat is bij 400km range zo'n 32x laden per jaar, ofwel minder dan 1x per week.
Er is 1 situatie waar laden meer tijd kost en dat is als je iedere dag meer rijdt dan de range van je auto.
Bedenk wel dat als je zoveel rijdt, dat je het dan hebt over 260 werkdagen keer 450km = 117.000km per jaar.
Ik kies hier wat meer range, want als je range minder is, dan heb je gewoon niet de juiste auto voor je werk. Als autorijden zo'n groot onderdeel is van je werk, dan heb je een auto nodig met voldoende range.
Je verplaatst de doel laadpalen telkens.quote:Op dinsdag 5 november 2024 21:24 schreef Werkperd het volgende:
[..]
[..]
Ja, en waar wil je em inpluggen als er 1 laadpaal staat voor 10 huizen? Ga me nou niet vertellen dat je een eigen laadpaal voor je deur hebt staan die slechts voor jou bedoelt is. Ik ga ook geen kabels door mijn woning en voortuin heen trekken om mijn auto van stroom te voorzien.
Ik doe het zo.quote:Ga me nou niet vertellen dat je een eigen laadpaal voor je deur hebt staan die slechts voor jou bedoelt is
Als je een laadpaal in de straat hebt of bij huis, dan sta je niet om de vier dagen want dan is hij iedere ochtend weer vol.quote:EV's zijn voornamelijk leasebakken en leasebakken moeten km's maken. Op en neer naar werk is al gemiddeld 50km als dat niet meer is. Sta je daar om de vier dagen bij een laadstation dat overigens van te voren nog ontdekt moet worden.
Ik vind het inmiddels irritant om met onze tweede auto naar een benzinestation te rijden. Soms moet dat, terwijl ik gewoon even iets wil halen ergens. Met de EV hoeft dat nooit, die laadt altijd aan huis. Alleen op vakanties elke paar uur even laden, nooit een issue geweest. Een keer ergens 5 minuten moeten wachten tot er een wegging (een Lucid Air die ze aan het testrijden waren voor een blad ). Op dit moment hebben we een kleine, dus moeten sowieso elke paar uur ff stoppen om haar uit haar stoeltje te halen en voeden en verschonen enzo.quote:Op dinsdag 5 november 2024 20:55 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Ja, in 5 minuten tank vol. Kun je niet echt zeggen over een gigantische accu die meer tijd nodig heeft om volledig opgeladen te zijn. Alsof tijd geen geld meer kost..
Zo'n Lucid Air zou ik dan wel weer tof vinden om even op te wachten, die kom je niet zo vaak tegen.quote:Op dinsdag 5 november 2024 21:42 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Ik vind het inmiddels irritant om met onze tweede auto naar een benzinestation te rijden. Soms moet dat, terwijl ik gewoon even iets wil halen ergens. Met de EV hoeft dat nooit, die laadt altijd aan huis. Alleen op vakanties elke paar uur even laden, nooit een issue geweest. Een keer ergens 5 minuten moeten wachten tot er een wegging (een Lucid Air die ze aan het testrijden waren voor een blad ). Op dit moment hebben we een kleine, dus moeten sowieso elke paar uur ff stoppen om haar uit haar stoeltje te halen en voeden en verschonen enzo.
Ah kijk eens, dikke bak, grote huis, oprit.. Dat weerspiegelt natuurlijk de gemiddelde Nederlander..quote:Op dinsdag 5 november 2024 21:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je verplaatst de doel laadpalen telkens.
Naarmate er meer EV's zijn, zullen er ook meer laadpalen bij moeten komen. Lijkt me logisch.
Dat is op sommige locaties verre van optimaal nu en dan zou ik ook even wachten met het aanschaffen / leasen van een EV.
Hier in het noorden niet zo'n probleem, veel woningen met eigen oprit maar in het westen ligt dat anders, dat begrijp ik heus wel.
[..]
Ik doe het zo.
[ afbeelding ]
[..]
Als je een laadpaal in de straat hebt of bij huis, dan sta je niet om de vier dagen want dan is hij iedere ochtend weer vol.
Je zoekt nu echt drama en problemen.
Rij je extreem veel of heb je geen laadpaal in de buurt? Dan zou ik wachten met een EV.
Maar in alle andere gevallen kan het prima.
Een mobiele telefoon hang ik aan de lader thuis, niet mijn auto. Daar hebben wij tankstations voor.quote:Op dinsdag 5 november 2024 21:42 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Ik vind het inmiddels irritant om met onze tweede auto naar een benzinestation te rijden. Soms moet dat, terwijl ik gewoon even iets wil halen ergens. Met de EV hoeft dat nooit, die laadt altijd aan huis. Alleen op vakanties elke paar uur even laden, nooit een issue geweest. Een keer ergens 5 minuten moeten wachten tot er een wegging (een Lucid Air die ze aan het testrijden waren voor een blad ). Op dit moment hebben we een kleine, dus moeten sowieso elke paar uur ff stoppen om haar uit haar stoeltje te halen en voeden en verschonen enzo.
Je hebt de reactie totaal niet gelezen, waar ik echt wel begrip toon voor de verschillen in situatie per locatie maar je hebt wel je oordeel over mij klaar.quote:Op dinsdag 5 november 2024 21:45 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Ah kijk eens, dikke bak, grote huis, oprit.. Dat weerspiegelt natuurlijk de gemiddelde Nederlander..
Je kan ook prima onderweg laden met een EV.quote:Op dinsdag 5 november 2024 21:46 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Een mobiele telefoon hang ik aan de lader thuis, niet mijn auto. Daar hebben wij tankstations voor.
Als je thuis kon tanken dan zou je dat doen.quote:Op dinsdag 5 november 2024 21:46 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Een mobiele telefoon hang ik aan de lader thuis, niet mijn auto. Daar hebben wij tankstations voor.
Was een paar jaar geleden, heb er sinds geeneen meer gezien. Indrukwekkende range ook, iets van 800km geloof ik, >1000 pk, en dat voor minder dan $100k in de VS.quote:Op dinsdag 5 november 2024 21:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zo'n Lucid Air zou ik dan wel weer tof vinden om even op te wachten, die kom je niet zo vaak tegen.
In 2023 bij de wasstraat wel eens gepraat met iemand die een NIO EL7 had, toen die auto net een paar maanden geleverd werd in Nederland.
Wat een luxe bak was dat...
Hij vond het wel weer grappig dat ik redelijk wat van het merk wist.
Mijn excuus. Heb toch even teruggekrabbeld en je reactie inhoudelijk gelezen. Tot nu toe nog speculatie allemaal. Ik geloof niet in een toekomst met EV en al helemaal niet wanneer EU zijn faillissement zal verklaren.quote:Op dinsdag 5 november 2024 21:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je hebt de reactie totaal niet gelezen, waar ik echt wel begrip toon voor de verschillen in situatie per locatie maar je hebt wel je oordeel over mij klaar.
Je komt wat sneu over zo.
Ah ja, het is wel goed.quote:Op dinsdag 5 november 2024 22:16 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Mijn excuus. Heb toch even teruggekrabbeld en je reactie inhoudelijk gelezen. Tot nu toe nog speculatie allemaal. Ik geloof niet in een toekomst met EV en al helemaal niet wanneer EU zijn faillissement zal verklaren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |