abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215468480
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2024 19:32 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
in Duitsland heeft Groen Links al 20 jaar geleden de macht gegrepen , hier pas 6 jaar terug

vandaar dat ze die kerncentrales hebben gesloten de mafjoekels, Putin blij met die idioten
Hebben we deze grijze plaat weer.

Natuurlijk mag je kritiek hebben op dat besluit, maar Frankrijk staat vol kerncentrales en de Franse autoindustrie is nu niet bepaald aan een gouden periode bezig. Het probleem ligt elders.

Men bouwt niet wat men in de voornaamste exportmarkt, China, wil hebben, namelijk betaalbare, goede ev's.

Velen hier hebben teveel benzine in hun kop om objectief te kijken: er is gewoon een behoorlijke EV markt tegenwoordig. Die kun je bedienen of doneren en als je die als VW doneert pakt iemand anders hem en wordt je kleiner, dat gebeurt ze nunin China. Bovendien krijg je dan klappen als het aandeel EVs groet omdat je technologisch blijft achterlopen.

Dat zegt helemaal niet dat je geen benzineauto kunt of mag maken, maar het is als grote autobouwer wel heel handig competitief te zijn. Anders wordt je als de lui in Detroit, kleiner en met minder personeel.

Het grote probleem van de EU is overigens niet Volkswagen maar dat er vrijwel niets nieuws ontstaat.
pi_215468486
Grappig dat iedereen naar elkaar wijst behalve naar waar het echte probleem zit. Vorig jaar 18 miljard winst maar het lijntje gaat zeker weer niet hard genoeg omhoog dus moet het gepeupelte maar boeten zodat de aandeelhouder meer kan overhouden.

Korte termijn koekoek. En het dan raar vinden dat we op langere termijn met problemen zitten en links en rechts ingehaald worden door andere landen
pi_215468495
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2024 21:39 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Smartphone was ook een flinke vooruitgang tov een simpele Nokia.
Maar 10x liever een mooie 6-cilinder uit 2010 ipv een 2024 suffe elektromotor en een plastic cheap-ass gebouwde Chinese auto. Je merkt nu ook al dat elektrisch niet meer verkoopt als de subsidies eraf gaan. Elektrisch rijden is een tijdelijke hype.
In China hebben de electrische auto's de fosiele auto's inmiddels ingehaald. Brandstof lijkt toch meer iets van ontwikkelingslanden en de oude wereld te worden. We gaan het zien, maar mijn gok is dat de brandstofauto het colosseum en de commodore 64 achterna gaat: Leuk uit nostalgische overwegingen maar totaal achterhaald.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_215468574
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2024 21:50 schreef koffiekoekjes het volgende:
Grappig dat iedereen naar elkaar wijst behalve naar waar het echte probleem zit. Vorig jaar 18 miljard winst maar het lijntje gaat zeker weer niet hard genoeg omhoog dus moet het gepeupelte maar boeten zodat de aandeelhouder meer kan overhouden.

Korte termijn koekoek. En het dan raar vinden dat we op langere termijn met problemen zitten en links en rechts ingehaald worden door andere landen
Als dat waar zou zijn, zou de economie in de VS uitermate slecht moeten draaien. Daar is de aandeelhouder keizer. Het feit is dat de economie in de VS al jarenlang harder groeit dan in Europa.

Ik zie het meer als een probleem waarin a) succes bestraft wordt door hoge belastingen/nivellering wat risicomijdend ondernemersgedrag uitlokt, b) werknemersrechten die te rigide zijn waardoor de noodzaak om je aan te passen aan een veranderende wereld te klein is c)slecht presterende bedrijven die via lobbywerk en vakbonden in leven worden gehouden.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_215468599
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2024 21:35 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
In 2014 nadat Nokia de smartphone-markt gemist had en microsoft de mobiele OS-markt. Dat flinke bedrag was ook maar een fractie van de astronomische beurswaarde 10 jaar eerder.

En datzelfde gaat met Europese autobouwers gebeuren als ze in 2010 blijven hangen.
In 2009 had Nokia een geweldig OS maar die is helaas door Microsoft vakkundig de nek omgedraaid zodat ze minder concurrentie konden hebben en Microsoft hun Lumia telefoons kon pushen
pi_215468679
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2024 21:56 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Als dat waar zou zijn, zou de economie in de VS uitermate slecht moeten draaien. Daar is de aandeelhouder keizer. Het feit is dat de economie in de VS al jarenlang harder groeit dan in Europa.

Ik zie het meer als een probleem waarin a) succes bestraft wordt door hoge belastingen/nivellering wat risicomijdend ondernemersgedrag uitlokt, b) werknemersrechten die te rigide zijn waardoor de noodzaak om je aan te passen aan een veranderende wereld te klein is c)slecht presterende bedrijven die via lobbywerk en vakbonden in leven worden gehouden.
Ook in de VS komen steeds meer mensen in de knel. Het verschil tussen arm en rijk is daar ook steeds groter en groter. Het voordeel wat de VS heeft is dat je meer kans hebt om rijk te worden (of heel arm ;) ) en dat de overheid daar meer en sneller banen kan pushen dan in Europa. (CHIPS act bijv wat nu gewoon echt meer lijkt te gaan draaien).

Daarnaast hebben de Amerikanen ook veel meer grote bedrijven die veel geld binnenharken en anderen opkopen. Zodra er een bedrijf met potentie in Europa ontstaat kopen Amerikanen die gelijk op, met name in de tech industrie.
pi_215468697
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2024 22:03 schreef koffiekoekjes het volgende:

Daarnaast hebben de Amerikanen ook veel meer grote bedrijven die veel geld binnenharken en anderen opkopen. Zodra er een bedrijf met potentie in Europa ontstaat kopen Amerikanen die gelijk op, met name in de tech industrie.
En hoe zou dit komen, dat Amerikaanse bedrijven dat wel kunnen maar Europese vice versa niet?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_215468760
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2024 22:04 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
En hoe zou dit komen, dat Amerikaanse bedrijven dat wel kunnen maar Europese vice versa niet?
Omdat die bedrijven al tientallen jaren de boel domineren en heel de tech wereld in hun greep hebben? Niemand kan ontsnappen aan Google, Amazon, Microsoft, Apple, Meta (en Nvidia)

China probeert het maar die zijn vakkundig door de Amerikaanse overheid er uit geschopt. (Huawei, TikTok)
pi_215468916
GTI GODEN
U MAD?
pi_215468948
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2024 22:09 schreef koffiekoekjes het volgende:

[..]
Omdat die bedrijven al tientallen jaren de boel domineren en heel de tech wereld in hun greep hebben? Niemand kan ontsnappen aan Google, Amazon, Microsoft, Apple, Meta (en Nvidia)

China probeert het maar die zijn vakkundig door de Amerikaanse overheid er uit geschopt. (Huawei, TikTok)
Nou ja, de helft daarvan (Apple, Nvidia en Meta) zijn pas iets vanaf pakweg 2010. Apple bestond weliswaar al veel langer maar was half failiet. Nvidia maakte wat marginale hardware voor die-hard-gamers.
Waarom krijgt de VS (en China met Alibaba, Tencent, Bitedance) het wel voor elkaar en is het enige wapenfeit van Europa ASML?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_215469120
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2024 18:23 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
[..]
idioten
Moderne auto's kennende zijn de knallen nog van een speaker ook. Had laatst een leenauto. Dat ding klonk binnen alsof hij zo aan de f1 mee kon doen, maar was buiten gewoon een saai stadsautotje.
pi_215469269
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2024 18:13 schreef KingRadler het volgende:
Gewoon weer goedkope benzine auto's maken. Problem Solved.
Niet echt, dan verkopen nog veel minder auto's, je ziet echt behoorlijk veel id.3 en id.4's enzo rijden. Het probleem van de traditionele automakers is is dat elke ev die zij verkopen, niet betekent dat ze een auto meer verkopen, ze verkopen dan meestal tegelijkertijd een ice auto minder, en netto dus niet meer autos. Verder heeft Tesla de productie gewoon beter op orde, Tesla verkoopt ev's met winst, terwijl de traditionele makers er nog op toe moeten leggen. Ik denk dat een boel ouder personeel met een afvloeiregeling vervroegd met pensioen wordt gestuurd uiteindelijk, en dat de makers flink moeten afslanken. Juist de ev lijnen moeten efficienter, en de ice lijnen afgebouwd, over 15 jaar raak je die dingen aan de straatstenen niet meer kwijt.
pi_215469311
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2024 22:25 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Nou ja, de helft daarvan (Apple, Nvidia en Meta) zijn pas iets vanaf pakweg 2010. Apple bestond weliswaar al veel langer maar was half failiet. Nvidia maakte wat marginale hardware voor die-hard-gamers.
Waarom krijgt de VS (en China met Alibaba, Tencent, Bitedance) het wel voor elkaar en is het enige wapenfeit van Europa ASML?
Vroeger waren er natuurlijk nog een hoop andere Amerikaanse bedrijven die de tech markt in handen hadden (IBM, Yahoo etc.). Microsoft is 1 van de weinig die sterker uit die tijd is gekomen, deels door corruptie, maar toch. Intel, AMD en Nvidia hadden de belangrijkste markt voor onderdelen in handen. (CPU, GPU en chipsets)

De Amerikanen hadden zowel de hardware als software kant van tech in handen. Geen ander bedrijf die daar tegenop kon boksen.

Nadat (of tijdens) internet mainstream was geworden kreeg men ook de online platforms in handen via Facebook, Twitter, Instagram, WhatsApp etc.

Het enige wat wij in Europa dan hebben is ASML (& Spotify?).

Zodra er ook maar iets interessants opduikt in Europa (Bijv recentelijk Mistral) kopen de Amerikanen het op en er zijn maar een paar die "nee" verkopen.
pi_215469367
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2024 23:02 schreef koffiekoekjes het volgende:

[..]
Vroeger waren er natuurlijk nog een hoop andere Amerikaanse bedrijven die de tech markt in handen hadden (IBM, Yahoo etc.). Microsoft is 1 van de weinig die sterker uit die tijd is gekomen, deels door corruptie, maar toch. Intel, AMD en Nvidia hadden de belangrijkste markt voor onderdelen in handen. (CPU, GPU en chipsets)

De Amerikanen hadden zowel de hardware als software kant van tech in handen. Geen ander bedrijf die daar tegenop kon boksen.

Nadat (of tijdens) internet mainstream was geworden kreeg men ook de online platforms in handen via Facebook, Twitter, Instagram, WhatsApp etc.

Het enige wat wij in Europa dan hebben is ASML (& Spotify?).

Zodra er ook maar iets interessants opduikt in Europa (Bijv recentelijk Mistral) kopen de Amerikanen het op en er zijn maar een paar die "nee" verkopen.
Eigenlijk zeg je het zelf al: De Amerikaanse economie is veel dynamischer dan de Europese. Verliezers gaan tenonder, winnaars floreren totdat ze zelf tenonder gaan. Hier in Europa houden we meer van pappen en nathouden: Met als argument werkgelegenheid/corona/welzijn verliezende bedrijven (en werknemers) in leven houden door middel van belastingen op de winnaars. Wat mij betreft mag het echt een tikkeltje harder worden.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_215469485
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2024 22:56 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Het probleem van de traditionele automakers is is dat elke ev die zij verkopen, niet betekent dat ze een auto meer verkopen, ze verkopen dan meestal tegelijkertijd een ice auto minder, en netto dus niet meer autos. Verder heeft Tesla de productie gewoon beter op orde, Tesla verkoopt ev's met winst, terwijl de traditionele makers er nog op toe moeten leggen.
Dit is voor een groot deel ook gewoon schaal en aanloopkosten. Maar die moeten gewoon genomen worden. Tesla was ook niet gelijk winstgevend en alle Chinese bouwers ook niet.

Al denk ik dat het wellicht beter is als Volkswagen de EV tak gewoon losmaakt en onderbrengt in een nieuw merk zonder vastgeroest management etc. Anders blijft de mindset dat het de ice markt opeet en blijft de focus elders.
pi_215469643
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2024 18:13 schreef KingRadler het volgende:
Gewoon weer goedkope benzine auto's maken. Problem Solved.
Daar verdienen ze amper tot niets op.
pi_215469724
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2024 23:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Daar verdienen ze amper tot niets op.
En in China, hun grote (voormalige)afzetmarkt krijg je die dingen al helemaal moeilijk verkocht :X
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_215470113
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2024 18:21 schreef Fietsenrek het volgende:
Heel zuur natuurlijk loonsverlaging, maar aan de andere kant, als je daarbij je baan kan behouden, is de keuze snel gemaakt. Dan kan je altijd nog zelf weggaan als je het niet redt.
Domste wat je kan doen, loonsverlaging accepteren. Als je er op een later moment alsnog uitvliegt dan ga je de WW in tegen een lager loon.
pi_215470220
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2024 18:13 schreef KingRadler het volgende:
Gewoon weer goedkope benzine auto's maken. Problem Solved.
Maar dat mag niet van de policor in Brussel. Alles moet electrisch en er uit zien als een duplo auto.
Tjah....
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_215470438
quote:
1s.gif Op zondag 3 november 2024 23:28 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Dit is voor een groot deel ook gewoon schaal en aanloopkosten. Maar die moeten gewoon genomen worden. Tesla was ook niet gelijk winstgevend en alle Chinese bouwers ook niet.

Al denk ik dat het wellicht beter is als Volkswagen de EV tak gewoon losmaakt en onderbrengt in een nieuw merk zonder vastgeroest management etc. Anders blijft de mindset dat het de ice markt opeet en blijft de focus elders.
Het grootste probleem is dat arbeiders in Duitsland belachelijk goed verdienen, niet dat ik ze dat niet gun, maar op die manier kun je nooit op tegen China.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_215470456
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 03:36 schreef raptorix het volgende:

[..]
Het grootste probleem is dat arbeiders in Duitsland belachelijk goed verdienen, niet dat ik ze dat niet gun, maar op die manier kun je nooit op tegen China.
Tja aan de andere kant heeft Tesla daar ook een enorme fabriek, die schatten dus in dat het voor hen ook met Duits loon wel uit kan. Al zal het iets minder goudgerand zijn dan bij VW.

Het probleem bij VW is ook dat ze te veel manuren voor een auto nodig hebben. Dan worden loonkosten sneller een probleem.
pi_215470459
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 04:19 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Tja aan de andere kant heeft Tesla daar ook een enorme fabriek, die schatten dus in dat het voor hen ook met Duits loon wel uit kan. Al zal het iets minder goudgerand zijn dan bij VW.

Het probleem bij VW is ook dat ze te veel manuren voor een auto nodig hebben. Dan worden loonkosten sneller een probleem.
Tesla is een relatief jong bedrijf, zullen waarschijnlijk veel relatief goedkopere jongeren hebben werken die nog niet zo veel rechten hebben opgebouwd.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_215472302
quote:
1s.gif Op zondag 3 november 2024 23:28 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Dit is voor een groot deel ook gewoon schaal en aanloopkosten. Maar die moeten gewoon genomen worden. Tesla was ook niet gelijk winstgevend en alle Chinese bouwers ook niet.

Al denk ik dat het wellicht beter is als Volkswagen de EV tak gewoon losmaakt en onderbrengt in een nieuw merk zonder vastgeroest management etc. Anders blijft de mindset dat het de ice markt opeet en blijft de focus elders.
Ik denk dat alle concerns dat hadden moeten doen, aparte EV merken opzetten, zoals Volvo met Polestar. Nu proberen ze allemaal mee te liften op de legacy van het merk, maar zitten ze dat ook in de weg met groei. En ik kan me ook voorstellen dat er nogal wat petrolheads in de hogere managementlagen zitten wat ook niet helpt bij het van de grond krijgen van de EV-takken.
pi_215472366
Zou de bonus van de CEO ook geschrapt zijn, of gelden voor hem andere regels? :')
No amount of money ever bought a second of time.
pi_215473638
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2024 18:13 schreef KingRadler het volgende:
Gewoon weer goedkope benzine auto's maken. Problem Solved.
Die maken ze ook nog steeds, alleen ze zitten zichzelf in de weg met hun eigen EV's. Veel die nu een Volkswagen EV kopen, hadden een Volkswagen ICE gekocht als EV's geen optie waren. Stoppen met de EV's heeft ook geen zin, want dan kopen die mensen een EV van een ander concern. Stoppen met ICE lijkt een beter plan op de langere duur. Dan kun je je volledig focussen op EV, optimaliseren, en klanten wegtrekken bij anderen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')