abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215468480
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2024 19:32 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
in Duitsland heeft Groen Links al 20 jaar geleden de macht gegrepen , hier pas 6 jaar terug

vandaar dat ze die kerncentrales hebben gesloten de mafjoekels, Putin blij met die idioten
Hebben we deze grijze plaat weer.

Natuurlijk mag je kritiek hebben op dat besluit, maar Frankrijk staat vol kerncentrales en de Franse autoindustrie is nu niet bepaald aan een gouden periode bezig. Het probleem ligt elders.

Men bouwt niet wat men in de voornaamste exportmarkt, China, wil hebben, namelijk betaalbare, goede ev's.

Velen hier hebben teveel benzine in hun kop om objectief te kijken: er is gewoon een behoorlijke EV markt tegenwoordig. Die kun je bedienen of doneren en als je die als VW doneert pakt iemand anders hem en wordt je kleiner, dat gebeurt ze nunin China. Bovendien krijg je dan klappen als het aandeel EVs groet omdat je technologisch blijft achterlopen.

Dat zegt helemaal niet dat je geen benzineauto kunt of mag maken, maar het is als grote autobouwer wel heel handig competitief te zijn. Anders wordt je als de lui in Detroit, kleiner en met minder personeel.

Het grote probleem van de EU is overigens niet Volkswagen maar dat er vrijwel niets nieuws ontstaat.
pi_215468486
Grappig dat iedereen naar elkaar wijst behalve naar waar het echte probleem zit. Vorig jaar 18 miljard winst maar het lijntje gaat zeker weer niet hard genoeg omhoog dus moet het gepeupelte maar boeten zodat de aandeelhouder meer kan overhouden.

Korte termijn koekoek. En het dan raar vinden dat we op langere termijn met problemen zitten en links en rechts ingehaald worden door andere landen
pi_215468495
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2024 21:39 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Smartphone was ook een flinke vooruitgang tov een simpele Nokia.
Maar 10x liever een mooie 6-cilinder uit 2010 ipv een 2024 suffe elektromotor en een plastic cheap-ass gebouwde Chinese auto. Je merkt nu ook al dat elektrisch niet meer verkoopt als de subsidies eraf gaan. Elektrisch rijden is een tijdelijke hype.
In China hebben de electrische auto's de fosiele auto's inmiddels ingehaald. Brandstof lijkt toch meer iets van ontwikkelingslanden en de oude wereld te worden. We gaan het zien, maar mijn gok is dat de brandstofauto het colosseum en de commodore 64 achterna gaat: Leuk uit nostalgische overwegingen maar totaal achterhaald.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_215468574
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2024 21:50 schreef koffiekoekjes het volgende:
Grappig dat iedereen naar elkaar wijst behalve naar waar het echte probleem zit. Vorig jaar 18 miljard winst maar het lijntje gaat zeker weer niet hard genoeg omhoog dus moet het gepeupelte maar boeten zodat de aandeelhouder meer kan overhouden.

Korte termijn koekoek. En het dan raar vinden dat we op langere termijn met problemen zitten en links en rechts ingehaald worden door andere landen
Als dat waar zou zijn, zou de economie in de VS uitermate slecht moeten draaien. Daar is de aandeelhouder keizer. Het feit is dat de economie in de VS al jarenlang harder groeit dan in Europa.

Ik zie het meer als een probleem waarin a) succes bestraft wordt door hoge belastingen/nivellering wat risicomijdend ondernemersgedrag uitlokt, b) werknemersrechten die te rigide zijn waardoor de noodzaak om je aan te passen aan een veranderende wereld te klein is c)slecht presterende bedrijven die via lobbywerk en vakbonden in leven worden gehouden.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_215468599
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2024 21:35 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
In 2014 nadat Nokia de smartphone-markt gemist had en microsoft de mobiele OS-markt. Dat flinke bedrag was ook maar een fractie van de astronomische beurswaarde 10 jaar eerder.

En datzelfde gaat met Europese autobouwers gebeuren als ze in 2010 blijven hangen.
In 2009 had Nokia een geweldig OS maar die is helaas door Microsoft vakkundig de nek omgedraaid zodat ze minder concurrentie konden hebben en Microsoft hun Lumia telefoons kon pushen
pi_215468679
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2024 21:56 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Als dat waar zou zijn, zou de economie in de VS uitermate slecht moeten draaien. Daar is de aandeelhouder keizer. Het feit is dat de economie in de VS al jarenlang harder groeit dan in Europa.

Ik zie het meer als een probleem waarin a) succes bestraft wordt door hoge belastingen/nivellering wat risicomijdend ondernemersgedrag uitlokt, b) werknemersrechten die te rigide zijn waardoor de noodzaak om je aan te passen aan een veranderende wereld te klein is c)slecht presterende bedrijven die via lobbywerk en vakbonden in leven worden gehouden.
Ook in de VS komen steeds meer mensen in de knel. Het verschil tussen arm en rijk is daar ook steeds groter en groter. Het voordeel wat de VS heeft is dat je meer kans hebt om rijk te worden (of heel arm ;) ) en dat de overheid daar meer en sneller banen kan pushen dan in Europa. (CHIPS act bijv wat nu gewoon echt meer lijkt te gaan draaien).

Daarnaast hebben de Amerikanen ook veel meer grote bedrijven die veel geld binnenharken en anderen opkopen. Zodra er een bedrijf met potentie in Europa ontstaat kopen Amerikanen die gelijk op, met name in de tech industrie.
pi_215468697
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2024 22:03 schreef koffiekoekjes het volgende:

Daarnaast hebben de Amerikanen ook veel meer grote bedrijven die veel geld binnenharken en anderen opkopen. Zodra er een bedrijf met potentie in Europa ontstaat kopen Amerikanen die gelijk op, met name in de tech industrie.
En hoe zou dit komen, dat Amerikaanse bedrijven dat wel kunnen maar Europese vice versa niet?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_215468760
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2024 22:04 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
En hoe zou dit komen, dat Amerikaanse bedrijven dat wel kunnen maar Europese vice versa niet?
Omdat die bedrijven al tientallen jaren de boel domineren en heel de tech wereld in hun greep hebben? Niemand kan ontsnappen aan Google, Amazon, Microsoft, Apple, Meta (en Nvidia)

China probeert het maar die zijn vakkundig door de Amerikaanse overheid er uit geschopt. (Huawei, TikTok)
pi_215468916
GTI GODEN
U MAD?
pi_215468948
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2024 22:09 schreef koffiekoekjes het volgende:

[..]
Omdat die bedrijven al tientallen jaren de boel domineren en heel de tech wereld in hun greep hebben? Niemand kan ontsnappen aan Google, Amazon, Microsoft, Apple, Meta (en Nvidia)

China probeert het maar die zijn vakkundig door de Amerikaanse overheid er uit geschopt. (Huawei, TikTok)
Nou ja, de helft daarvan (Apple, Nvidia en Meta) zijn pas iets vanaf pakweg 2010. Apple bestond weliswaar al veel langer maar was half failiet. Nvidia maakte wat marginale hardware voor die-hard-gamers.
Waarom krijgt de VS (en China met Alibaba, Tencent, Bitedance) het wel voor elkaar en is het enige wapenfeit van Europa ASML?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_215469120
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2024 18:23 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
[..]
idioten
Moderne auto's kennende zijn de knallen nog van een speaker ook. Had laatst een leenauto. Dat ding klonk binnen alsof hij zo aan de f1 mee kon doen, maar was buiten gewoon een saai stadsautotje.
pi_215469269
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2024 18:13 schreef KingRadler het volgende:
Gewoon weer goedkope benzine auto's maken. Problem Solved.
Niet echt, dan verkopen nog veel minder auto's, je ziet echt behoorlijk veel id.3 en id.4's enzo rijden. Het probleem van de traditionele automakers is is dat elke ev die zij verkopen, niet betekent dat ze een auto meer verkopen, ze verkopen dan meestal tegelijkertijd een ice auto minder, en netto dus niet meer autos. Verder heeft Tesla de productie gewoon beter op orde, Tesla verkoopt ev's met winst, terwijl de traditionele makers er nog op toe moeten leggen. Ik denk dat een boel ouder personeel met een afvloeiregeling vervroegd met pensioen wordt gestuurd uiteindelijk, en dat de makers flink moeten afslanken. Juist de ev lijnen moeten efficienter, en de ice lijnen afgebouwd, over 15 jaar raak je die dingen aan de straatstenen niet meer kwijt.
pi_215469311
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2024 22:25 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Nou ja, de helft daarvan (Apple, Nvidia en Meta) zijn pas iets vanaf pakweg 2010. Apple bestond weliswaar al veel langer maar was half failiet. Nvidia maakte wat marginale hardware voor die-hard-gamers.
Waarom krijgt de VS (en China met Alibaba, Tencent, Bitedance) het wel voor elkaar en is het enige wapenfeit van Europa ASML?
Vroeger waren er natuurlijk nog een hoop andere Amerikaanse bedrijven die de tech markt in handen hadden (IBM, Yahoo etc.). Microsoft is 1 van de weinig die sterker uit die tijd is gekomen, deels door corruptie, maar toch. Intel, AMD en Nvidia hadden de belangrijkste markt voor onderdelen in handen. (CPU, GPU en chipsets)

De Amerikanen hadden zowel de hardware als software kant van tech in handen. Geen ander bedrijf die daar tegenop kon boksen.

Nadat (of tijdens) internet mainstream was geworden kreeg men ook de online platforms in handen via Facebook, Twitter, Instagram, WhatsApp etc.

Het enige wat wij in Europa dan hebben is ASML (& Spotify?).

Zodra er ook maar iets interessants opduikt in Europa (Bijv recentelijk Mistral) kopen de Amerikanen het op en er zijn maar een paar die "nee" verkopen.
pi_215469367
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2024 23:02 schreef koffiekoekjes het volgende:

[..]
Vroeger waren er natuurlijk nog een hoop andere Amerikaanse bedrijven die de tech markt in handen hadden (IBM, Yahoo etc.). Microsoft is 1 van de weinig die sterker uit die tijd is gekomen, deels door corruptie, maar toch. Intel, AMD en Nvidia hadden de belangrijkste markt voor onderdelen in handen. (CPU, GPU en chipsets)

De Amerikanen hadden zowel de hardware als software kant van tech in handen. Geen ander bedrijf die daar tegenop kon boksen.

Nadat (of tijdens) internet mainstream was geworden kreeg men ook de online platforms in handen via Facebook, Twitter, Instagram, WhatsApp etc.

Het enige wat wij in Europa dan hebben is ASML (& Spotify?).

Zodra er ook maar iets interessants opduikt in Europa (Bijv recentelijk Mistral) kopen de Amerikanen het op en er zijn maar een paar die "nee" verkopen.
Eigenlijk zeg je het zelf al: De Amerikaanse economie is veel dynamischer dan de Europese. Verliezers gaan tenonder, winnaars floreren totdat ze zelf tenonder gaan. Hier in Europa houden we meer van pappen en nathouden: Met als argument werkgelegenheid/corona/welzijn verliezende bedrijven (en werknemers) in leven houden door middel van belastingen op de winnaars. Wat mij betreft mag het echt een tikkeltje harder worden.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_215469485
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2024 22:56 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Het probleem van de traditionele automakers is is dat elke ev die zij verkopen, niet betekent dat ze een auto meer verkopen, ze verkopen dan meestal tegelijkertijd een ice auto minder, en netto dus niet meer autos. Verder heeft Tesla de productie gewoon beter op orde, Tesla verkoopt ev's met winst, terwijl de traditionele makers er nog op toe moeten leggen.
Dit is voor een groot deel ook gewoon schaal en aanloopkosten. Maar die moeten gewoon genomen worden. Tesla was ook niet gelijk winstgevend en alle Chinese bouwers ook niet.

Al denk ik dat het wellicht beter is als Volkswagen de EV tak gewoon losmaakt en onderbrengt in een nieuw merk zonder vastgeroest management etc. Anders blijft de mindset dat het de ice markt opeet en blijft de focus elders.
pi_215469643
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2024 18:13 schreef KingRadler het volgende:
Gewoon weer goedkope benzine auto's maken. Problem Solved.
Daar verdienen ze amper tot niets op.
pi_215469724
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2024 23:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Daar verdienen ze amper tot niets op.
En in China, hun grote (voormalige)afzetmarkt krijg je die dingen al helemaal moeilijk verkocht :X
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_215470113
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2024 18:21 schreef Fietsenrek het volgende:
Heel zuur natuurlijk loonsverlaging, maar aan de andere kant, als je daarbij je baan kan behouden, is de keuze snel gemaakt. Dan kan je altijd nog zelf weggaan als je het niet redt.
Domste wat je kan doen, loonsverlaging accepteren. Als je er op een later moment alsnog uitvliegt dan ga je de WW in tegen een lager loon.
pi_215470220
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2024 18:13 schreef KingRadler het volgende:
Gewoon weer goedkope benzine auto's maken. Problem Solved.
Maar dat mag niet van de policor in Brussel. Alles moet electrisch en er uit zien als een duplo auto.
Tjah....
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_215470438
quote:
1s.gif Op zondag 3 november 2024 23:28 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Dit is voor een groot deel ook gewoon schaal en aanloopkosten. Maar die moeten gewoon genomen worden. Tesla was ook niet gelijk winstgevend en alle Chinese bouwers ook niet.

Al denk ik dat het wellicht beter is als Volkswagen de EV tak gewoon losmaakt en onderbrengt in een nieuw merk zonder vastgeroest management etc. Anders blijft de mindset dat het de ice markt opeet en blijft de focus elders.
Het grootste probleem is dat arbeiders in Duitsland belachelijk goed verdienen, niet dat ik ze dat niet gun, maar op die manier kun je nooit op tegen China.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_215470456
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 03:36 schreef raptorix het volgende:

[..]
Het grootste probleem is dat arbeiders in Duitsland belachelijk goed verdienen, niet dat ik ze dat niet gun, maar op die manier kun je nooit op tegen China.
Tja aan de andere kant heeft Tesla daar ook een enorme fabriek, die schatten dus in dat het voor hen ook met Duits loon wel uit kan. Al zal het iets minder goudgerand zijn dan bij VW.

Het probleem bij VW is ook dat ze te veel manuren voor een auto nodig hebben. Dan worden loonkosten sneller een probleem.
pi_215470459
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 04:19 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Tja aan de andere kant heeft Tesla daar ook een enorme fabriek, die schatten dus in dat het voor hen ook met Duits loon wel uit kan. Al zal het iets minder goudgerand zijn dan bij VW.

Het probleem bij VW is ook dat ze te veel manuren voor een auto nodig hebben. Dan worden loonkosten sneller een probleem.
Tesla is een relatief jong bedrijf, zullen waarschijnlijk veel relatief goedkopere jongeren hebben werken die nog niet zo veel rechten hebben opgebouwd.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_215472302
quote:
1s.gif Op zondag 3 november 2024 23:28 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Dit is voor een groot deel ook gewoon schaal en aanloopkosten. Maar die moeten gewoon genomen worden. Tesla was ook niet gelijk winstgevend en alle Chinese bouwers ook niet.

Al denk ik dat het wellicht beter is als Volkswagen de EV tak gewoon losmaakt en onderbrengt in een nieuw merk zonder vastgeroest management etc. Anders blijft de mindset dat het de ice markt opeet en blijft de focus elders.
Ik denk dat alle concerns dat hadden moeten doen, aparte EV merken opzetten, zoals Volvo met Polestar. Nu proberen ze allemaal mee te liften op de legacy van het merk, maar zitten ze dat ook in de weg met groei. En ik kan me ook voorstellen dat er nogal wat petrolheads in de hogere managementlagen zitten wat ook niet helpt bij het van de grond krijgen van de EV-takken.
pi_215472366
Zou de bonus van de CEO ook geschrapt zijn, of gelden voor hem andere regels? :')
No amount of money ever bought a second of time.
pi_215473638
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2024 18:13 schreef KingRadler het volgende:
Gewoon weer goedkope benzine auto's maken. Problem Solved.
Die maken ze ook nog steeds, alleen ze zitten zichzelf in de weg met hun eigen EV's. Veel die nu een Volkswagen EV kopen, hadden een Volkswagen ICE gekocht als EV's geen optie waren. Stoppen met de EV's heeft ook geen zin, want dan kopen die mensen een EV van een ander concern. Stoppen met ICE lijkt een beter plan op de langere duur. Dan kun je je volledig focussen op EV, optimaliseren, en klanten wegtrekken bij anderen.
pi_215473640
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 04:21 schreef raptorix het volgende:

[..]
Tesla is een relatief jong bedrijf, zullen waarschijnlijk veel relatief goedkopere jongeren hebben werken die nog niet zo veel rechten hebben opgebouwd.
Het is vooral een Amerikaans bedrijf, waar werknemers sowieso weinig rechten hebben.
Voor de fabriek in Duitsland zal het wel gelden ja dat er gemiddeld gezien jongere mensen werken, maar denk dat de secundaire arbeidsvoorwaarden er ook soberder zijn dan bij VW, en dat de bond er minder invloed heeft bijv.
pi_215476488
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2024 22:25 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Nou ja, de helft daarvan (Apple, Nvidia en Meta) zijn pas iets vanaf pakweg 2010. Apple bestond weliswaar al veel langer maar was half failiet. Nvidia maakte wat marginale hardware voor die-hard-gamers.
Waarom krijgt de VS (en China met Alibaba, Tencent, Bitedance) het wel voor elkaar en is het enige wapenfeit van Europa ASML?
Het was mij al eerder opgevallen, maar niemand sprak hierover 5 jaar terug. Ik zie pas de laatste 2 jaar heel stapsgewijs onder politici en burgers de discussie ontstaan. Heel goed, zeer trage bewustwording, maar ook dit proces van het aanstippen heeft lang geduurd. Die bedrijven dienen de voorkant met uitzondering van ASML. Er zijn ook veel bedrijven die bedrijven dienen en niet direct de consument, maar je hebt 100% een punt. Het is niet goed voor de verdiencapaciteit en daarmee de belastinginkomsten. Ik weet dat in NL 70% van de belastinginkomsten bij de Belastingdienst bij de afdeling Grote Ondernemingen (GO) wordt geïncasseerd. Ik weet niet wat de definitie is van GO bij de Nederlandse Belastingdienst, maar inderdaad cruciaal voor de maatschappij dat ze er in voldoende mate zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Peppert op 04-11-2024 23:27:12 ]
pi_215476719


[ Bericht 51% gewijzigd door Peppert op 04-11-2024 19:35:50 (Verkeerde topique) ]
pi_215476798
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2024 23:02 schreef koffiekoekjes het volgende:
Het enige wat wij in Europa dan hebben is ASML (& Spotify?).
In de industrie is Siemens nog wel een grote en qua zakelijke software SAP ook nog wel. ARM (chip architectuur) is Brits, maar verder is het wel wat karig idd.
pi_215476838
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 19:37 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
In de industrie is Siemens nog wel een grote en qua zakelijke software SAP ook nog wel. ARM (chip architectuur) is Brits, maar verder is het wel wat karig idd.
Je mag ook geen industrieel beleid voeren van Brussel als lidstaat. Verboten. Gezamenlijk op Europees niveau is het tot op heden ook niet gebeurt. Dat betekent dat men geen plannen maakt als het gaat om technologische ontwikkelingen. Wie weet verandert dat in de komende jaren. Ik zou als eerste voorstellen stel een capabel ministerieel figuur (en dito bureaucratie in op EU-niveau) aan die de portefeuille onder zijn of haar hoede neemt. De politieke figuur moet een rijke technologische achtergrond hebben.

[ Bericht 5% gewijzigd door Peppert op 04-11-2024 22:47:11 ]
pi_215481256
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 19:40 schreef Peppert het volgende:

[..]
Je mag ook geen industrieel beleid voeren van Brussel als lidstaat. Verboten. Gezamenlijk op Europees niveau is het tot op heden ook niet gebeurt. Dat betekent dat men geen plannen maakt als het gaat om technologische ontwikkelingen. Wie weet verandert dat in de komende jaren. Ik zou als eerste voorstellen stel een capabel ministerieel figuur (en dito bureaucratie in op EU-niveau) aan die de portefeuille onder zijn of haar hoede neemt. De politieke figuur moet een rijke technologische achtergrond hebben.
Ik denk ook dat het te lang te goed is gegaan met Europa, waardoor we wat hooghartig teveel en te snel de sociale kant van de maatschappij als belangrijkste agendapunt zijn gaan voeren. De overdreven bescherming van de consument en de markt. De overdreven hang naar volledige digitale privacy. De extreme bescherming van werknemers. Daarnaast is er nog de veel striktere regelgeving voor het verkrijgen van vreemd kapitaal. Dit zorgt voor ondernemers voor een verstikkend klimaat waardoor concurreren in deze globale markt extreem moeilijk is.
Je bent wel cool, maar dat komt doordat je in mijn schaduw staat
pi_215484178
Simpel: importbelastingen voor troep uit Amerika en China omhoog schroeven, stoppen met EV onzin en terug naar benzine/dieselmotoren.
pi_215484216
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2024 16:07 schreef Werkperd het volgende:
Simpel: importbelastingen voor troep uit Amerika en China omhoog schroeven
Die zetten inmiddels al fabrieken neer in de EU / Europa (zoals BYD in Tsjechië en Turkije en Tesla in Duitsland) en kunnen dan nog steeds op prijs concurreren.

quote:
, stoppen met EV onzin en terug naar benzine/dieselmotoren.
EV's worden goedkoper dan brandstofauto's, ook zonder subsidies. Dat omslagpunt is nabij, met name omdat accu's steeds grootschaliger en goedkoper geproduceerd kunnen worden, er minder onderdelen in een EV zitten en de bouwtijd korter is.

Voorlopig eerst voor auto's hoger dan het C-segment maar daarna ook B en A.
pi_215484315
quote:
Helaas moeten autofabrikanten vanwege nieuwe EU regelingen OPF filters in de uitlaatsystemen van hun auto's plaatsen. Een OPF filter zorgt voor schonere uitlaatgassen maar reduceert tegelijkertijd ook het geluid. Pops and bangs komen haast niet meer voor bij auto's vanaf 2019.
pi_215484407
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2024 16:11 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Die zetten inmiddels al fabrieken neer in de EU / Europa (zoals BYD in Tsjechië en Turkije en Tesla in Duitsland) en kunnen dan nog steeds op prijs concurreren.
[..]
EV's worden goedkoper dan brandstofauto's, ook zonder subsidies. Dat omslagpunt is nabij, met name omdat accu's steeds grootschaliger en goedkoper geproduceerd kunnen worden, er minder onderdelen in een EV zitten en de bouwtijd korter is.

Voorlopig eerst voor auto's hoger dan het C-segment maar daarna ook B en A.
Maw EU is een verloren zaak.

Je ziet letterlijk voor je ogen dat Europa kapot gaat maar blijft doordrammen over je EV fantasieën.
pi_215484792
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2024 16:31 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Maw EU is een verloren zaak.
Geen idee hoe je dat eruit haalt.

Maar het beschermen van de eigen markt leidt niet tot een betere concurrentiepositie.
Volkswagen zal naar binnen moeten kijken en zelf efficiënter moeten worden.

Vergeet niet dat er meer is dan China, ook Zuid-Korea en Japan hebben een auto-industrie en kunnen EV's maken.

quote:
Je ziet letterlijk voor je ogen dat Europa kapot gaat maar blijft doordrammen over je EV fantasieën.
Ik doe verslag van wat ik lees en zie, dat heeft weinig met doordrammen of fantasie te maken.

Jij haat EV's en vanuit die denkwijze verblind je jezelf ook voor de nieuwe realiteit.

Jarenlang is Tesla bijvoorbeeld uitgelachen, ook door de CEO van Volkswagen destijds.
Maar nu is het Tesla dat lacht. Ze maken een goede winst, zijn efficiënt, zijn verticaal geïntegreerd en hebben geen brandstofauto's als legacy achter zich aanslepen. Daar is BYD nu bijgekomen als gelijkwaardige concurrent.

En waar zijn Ford, Toyota, Stellantis en Volkswagen? Die hobbelen achter de markt aan.
Dat is niet een wens maar een vaststelling. Jij kan daar geen onderscheid in maken, voor jou is alles wat ik zeg "doordrammen of fantasie".
pi_215484972
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2024 16:07 schreef Werkperd het volgende:
Simpel: importbelastingen voor troep uit Amerika en China omhoog schroeven, stoppen met EV onzin en terug naar benzine/dieselmotoren.
De importbelasting van chinese EV's is al flink verhoogd afgelopen tijd. Daarnaast, Europa heeft nauwelijks eigen aardolie, dus moeten we dat vanuit de VS en/of het M.O. importeren, wat schieten we met een dergelijke afhankelijkheid op? EV's kunnen tenminste voor een groot deel op eigen europese niet fossiele energie werken, zoals zon, wind en waterkracht.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_215486212
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2024 18:29 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Jij redeneert als een dogmatische nederlander ;) , in Duitsland gaat dat ff anders.
Ben benieuwd of er flink gestaakt gaat worden want dat zal ze leren, er is immers Burgergeld zat _O-
Peperdure auto's van erbarmelijke kwaliteit bouwen en die steeds slechter aan de man kunnen brengen, een alles op zijn weg verslindende bureaucratie, compleet incompetente politici en steuntrekkers die met kruiwagens gratis geld overspoeld worden, het gaat echt geweldig in en met Duitsland. ^O^
pi_215486403
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2024 22:03 schreef koffiekoekjes het volgende:

[..]
Ook in de VS komen steeds meer mensen in de knel. Het verschil tussen arm en rijk is daar ook steeds groter en groter. Het voordeel wat de VS heeft is dat je meer kans hebt om rijk te worden (of heel arm ;) ) en dat de overheid daar meer en sneller banen kan pushen dan in Europa. (CHIPS act bijv wat nu gewoon echt meer lijkt te gaan draaien).

Daarnaast hebben de Amerikanen ook veel meer grote bedrijven die veel geld binnenharken en anderen opkopen. Zodra er een bedrijf met potentie in Europa ontstaat kopen Amerikanen die gelijk op, met name in de tech industrie.
Het is nog geen mensenleven geleden dat Europa vergelijkbare bedrijven had; was indertijd bijv. prima te vergelijken met het van nu. Maar toen innovatie werd verruild voor maximalisatie van de kortetermijn winst was het snel afgelopen.
  dinsdag 5 november 2024 @ 19:43:49 #90
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_215486490
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2024 17:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
Volkswagen zal naar binnen moeten kijken en zelf efficiënter moeten worden.

VW opheffen en sluiten , Skoda is veel beter en heeft fabrieken in India en in Tsjechie
https://www.skoda.nl/nieu(...)kodas-autofabrieken/

idem Seat en Audi

vw personeel is oud en erg duur



[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 05-11-2024 19:52:36 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_215486593
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2024 17:42 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De importbelasting van chinese EV's is al flink verhoogd afgelopen tijd. Daarnaast, Europa heeft nauwelijks eigen aardolie, dus moeten we dat vanuit de VS en/of het M.O. importeren, wat schieten we met een dergelijke afhankelijkheid op? EV's kunnen tenminste voor een groot deel op eigen europese niet fossiele energie werken, zoals zon, wind en waterkracht.
Ben het vaak met je eens, maar je verliest een klein detail uit het oog.
Als ik een EV zou rijden (god verhoede het), dan zou ik hem graag savonds of snachts willen opladen, want overdag wil ik rijden. Op dat moment van de dag werken de warmtepompen (heb ik niet god verhoede het) op topcapaciteit, verlichting enz. Dan kan ik alleen maar een beetje stroom uit de windmoles halen, als het waait
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_215486647
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2024 19:43 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
VW opheffen en sluiten , Skoda is veel beter en heeft fabrieken in India en in Tsjechie
https://www.skoda.nl/nieu(...)kodas-autofabrieken/

idem Seat en Audi

vw personeel is oud en erg duur
Ik denk dat er nog wel kansen in de VS zijn, zeker als Trump het wordt (goedkope energie, geen burocratie, weinig belastin). Dat is het voordeel van de grote concerns, die kunnen verkassen. Het MKB in Duitsland kan dat meestal niet, die gaan gewoon failliet
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_215486655
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 19:10 schreef Peppert het volgende:

[..]
Het was mij al eerder opgevallen, maar niemand sprak hierover 5 jaar terug. Ik zie pas de laatste 2 jaar heel stapsgewijs onder politici en burgers de discussie ontstaan. Heel goed, zeer trage bewustwording, maar ook dit proces van het aanstippen heeft lang geduurd. Die bedrijven dienen de voorkant met uitzondering van ASML. Er zijn ook veel bedrijven die bedrijven dienen en niet direct de consument, maar je hebt 100% een punt. Het is niet goed voor de verdiencapaciteit en daarmee de belastinginkomsten. Ik weet dat in NL 70% van de belastinginkomsten bij de Belastingdienst bij de afdeling Grote Ondernemingen (GO) wordt geïncasseerd. Ik weet niet wat de definitie is van GO bij de Nederlandse Belastingdienst, maar inderdaad cruciaal voor de maatschappij dat ze er in voldoende mate zijn.
De enige banen waar de "BV Nederland" in investeert zijn banen voor laag of niet opgeleiden; het ene na het andere distributiecentrum wordt uit de grond gestampt, waarna daar weer onopgeleide Oost-Europeanen voor naar Nederland moeten immigreren om daarin aan de slag te gaan.

Als het doel is om Europa over 50 jaar in een pretpark en openluchtmuseum voor rijke Chinese en Amerikaanse toeristen veranderd te hebben moet men vooral op deze weg doorgaan. ^O^
  dinsdag 5 november 2024 @ 20:01:24 #94
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_215486781
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2024 19:53 schreef Oud_student het volgende:

[..]
Ik denk dat er nog wel kansen in de VS zijn, zeker als Trump het wordt (goedkope energie, geen burocratie, weinig belastin). Dat is het voordeel van de grote concerns, die kunnen verkassen. Het MKB in Duitsland kan dat meestal niet, die gaan gewoon failliet
vw moet gewoon gaan sluiten , opheffen klaar personeel weg

VW concers heeft nog veel meer merken en in goedkopere landen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  dinsdag 5 november 2024 @ 20:02:30 #95
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_215486797
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2024 19:54 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
De enige banen waar de "BV Nederland" in investeert zijn banen voor laag of niet opgeleiden; het ene na het andere distributiecentrum wordt uit de grond gestampt, waarna daar weer onopgeleide Oost-Europeanen voor naar Nederland moeten immigreren om daarin aan de slag te gaan.

Als het doel is om Europa over 50 jaar in een pretpark en openluchtmuseum voor rijke Chinese en Amerikaanse toeristen veranderd te hebben moet men vooral op deze weg doorgaan. ^O^
europa wordt oud en krimpt , China ook , USA niet door immigratie
https://www.populationpyramid.net/united-states-of-america/2024/
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_215486814
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2024 19:50 schreef Oud_student het volgende:

[..]
Ben het vaak met je eens, maar je verliest een klein detail uit het oog.
Als ik een EV zou rijden (god verhoede het), dan zou ik hem graag savonds of snachts willen opladen, want overdag wil ik rijden. Op dat moment van de dag werken de warmtepompen (heb ik niet god verhoede het) op topcapaciteit, verlichting enz. Dan kan ik alleen maar een beetje stroom uit de windmoles halen, als het waait
Het hangt ook van je persoonlijke voorkeur en vervoerssituatie af. Voor Europa is er (nog) geen optimale oplossing voorhanden, maar EV's uitsluiten maakt onze afhankelijkheid er niet geringer op imo.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_215487025
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2024 19:50 schreef Oud_student het volgende:

[..]
Ben het vaak met je eens, maar je verliest een klein detail uit het oog.
Als ik een EV zou rijden (god verhoede het), dan zou ik hem graag savonds of snachts willen opladen, want overdag wil ik rijden. Op dat moment van de dag werken de warmtepompen (heb ik niet god verhoede het) op topcapaciteit, verlichting enz. Dan kan ik alleen maar een beetje stroom uit de windmoles halen, als het waait
Nou, het stroomverbruik is 's nachts juist stukken lager dan overdag. Bedrijven zijn dicht. Het is niet voor niets dat het daltarief 's avonds en 's nachts is en niet overdag.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_215487292
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2024 20:18 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Nou, het stroomverbruik is 's nachts juist stukken lager dan overdag. Bedrijven zijn dicht. Het is niet voor niets dat het daltarief 's avonds en 's nachts is en niet overdag.
Klopt en met een dynamisch contract kan je ook de stroom "avondspits" mijden tussen circa 18:00 een 20:00 uur, vooral na 22:00 uur zijn de dynamische tarieven relatief laag. Je EV laden na 22:00h kan flink lonen, wel jammer als je nooit in staat bent zomers in de middag je EV voor bij niets op te laden, soms zelfs geld toekrijgt :P
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_215487399
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2024 17:42 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De importbelasting van chinese EV's is al flink verhoogd afgelopen tijd. Daarnaast, Europa heeft nauwelijks eigen aardolie, dus moeten we dat vanuit de VS en/of het M.O. importeren, wat schieten we met een dergelijke afhankelijkheid op? EV's kunnen tenminste voor een groot deel op eigen europese niet fossiele energie werken, zoals zon, wind en waterkracht.
Je had het laatst over onafhankelijkheid maar geeft nu toe dat Europa(Duitsland) vanwege zijn visieloze politiek afhankelijk geworden is van Amerika.

Zon en windkracht is al reeds besproken met uitkomst dat het onzin is. Het is recent bewezen dat de geldmolens in Flevoland geen geld opleveren maar juist geld kosten. Om al die kosten te dekken zijn er weer middelen verzonnen om het uit de broekzak van burgers te trekken. Ongeacht of ze nu wel of niet meewerken aan verduurzaming.

Europa sloopt zichzelf.
pi_215487420
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2024 20:40 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Je had het laatst over onafhankelijkheid maar geeft nu toe dat Europa(Duitsland) vanwege zijn visieloze politiek afhankelijk geworden is van Amerika.

Zon en windkracht is al reeds besproken met uitkomst dat het onzin is. Het is recent bewezen dat de geldmolens in Flevoland geen geld opleveren maar juist geld kosten. Om al die kosten te dekken zijn er weer middelen verzonnen om het uit de broekzak van burgers te trekken. Ongeacht of ze nu wel of niet meewerken aan verduurzaming.

Europa sloopt zichzelf.
Nu ben ik niet voor het plaatsen van grote windmolens op land, dat gaat in zee veel beter.

Maar denk je dat kerncentrales wel geld opleveren?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')