Lekker de doelpalen aan het verschuiven joh?quote:Op maandag 4 november 2024 22:39 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Gemiddeld is dat 40.000 Euro. Maar dak heeft toch iedereen aan overwaarde en dat kunnen ze toch makkelijk bij de bank lenen?
Niet iedereen heeft een ton op hun bankrekening staan waar ze niets beters voor kunnen verzinnen dan zonnepanelen, een warmtepomp en een elektrische auto. En het klinkt misschien gek, maar niet iedereen heeft een eigen dak, de ruimte voor een warmtepomp met warm water vat en een eigen garage met elektriciteit of minimaal een oprit.quote:
Wie begon er over de kosten? Of neem je alleen de optimale gevallen mee?quote:Op maandag 4 november 2024 23:19 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Lekker de doelpalen aan het verschuiven joh?
Ik niet.quote:
De woorden waarop ik aansloeg: "een installatie van dik 20k".quote:begon er over de kosten? Of neem je alleen de optimale gevallen mee?
In jouw perceptie. Als 40k het gemiddelde is, zitten er ook genoeg mensen tegen een ton aan te hikken. Dus ja, die 20k is gelul, maar misschien niet op de manier die jij bedoelt.quote:Op maandag 4 november 2024 23:24 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik niet.
[..]
De woorden waarop ik aansloeg: "een installatie van dik 20k".
En dat is echt je reinste gelul.
Moeten die mensen dat niet doen. Klaar.quote:Op maandag 4 november 2024 23:28 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
In jouw perceptie. Als 40k het gemiddelde is, zitten er ook genoeg mensen tegen een ton aan te hikken. Dus ja, die 20k is gelul, maar misschien niet op de manier die jij bedoelt.
Misschien moet je eens even opzoeken hoe ze bij die 40k komen. Hint: dat omvat veel meer dan de warmtepompinstallatie.quote:Op maandag 4 november 2024 23:28 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
In jouw perceptie. Als 40k het gemiddelde is, zitten er ook genoeg mensen tegen een ton aan te hikken. Dus ja, die 20k is gelul, maar misschien niet op de manier die jij bedoelt.
Zeker. En dus is een warmtepomp niet automatisch de enige optie, als je al die huizen niet wilt slopen.quote:Op maandag 4 november 2024 23:29 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Moeten die mensen dat niet doen. Klaar.
Dat klopt.quote:Op maandag 4 november 2024 23:30 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Misschien moet je eens even opzoeken hoe ze bij die 40k komen. Hint: dat omvat veel meer dan de warmtepompinstallatie.
Kan prima: afgiftesysteem aanpassen op LTV (bijvoorbeeld de radiatoren vervangen door convectoren, kost de wereld niet) en warmtepomp erin.quote:Op maandag 4 november 2024 23:32 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat klopt.
Hoe haalbaar is het om gewoon alleen de CV ketel te vervangen door een warmtepomp en al die andere dingen niet te doen?
Maar dit gaat stiekem om 'warmtepomp bad'.quote:Op maandag 4 november 2024 23:37 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Kan prima: afgiftesysteem aanpassen op LTV (bijvoorbeeld de radiatoren vervangen door convectoren, kost de wereld niet) en warmtepomp erin.
Maar woning isoleren naar, of richting, huidige standaarden is natuurlijk altijd een goed idee: hoe minder warmte ontsnapt, hoe minder je hoeft bij te stoken. Dat staat los van de bron van die warmte. Je kan prima een woning die zo lek is als een vergiet warm stoken met een warmtepomp. Het kost je alleen meer stroom. Net zoals het je meer gas kost.
Stiekem? Welnee, dat is toch overduidelijk.quote:Op maandag 4 november 2024 23:38 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar dit gaat stiekem om 'warmtepomp bad'.
Das ook zo ja.quote:Op maandag 4 november 2024 23:39 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Stiekem? Welnee, dat is toch overduidelijk.
Ah, dus je moet minimaal het afgiftesysteem aanpassen. Dat is dus niet alleen de CV ketel vervangen door een warmtepomp.quote:Op maandag 4 november 2024 23:37 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Kan prima: afgiftesysteem aanpassen op LTV en warmtepomp erin.
Maar woning isoleren naar, of richting, huidige standaarden is natuurlijk altijd een goed idee: hoe minder warmte ontsnapt, hoe minder je hoeft bij te stoken. Dat staat los van de bron van die warmte. Je kan prima een woning die zo lek is als een vergiet warm stoken met een warmtepomp. Het kost je alleen meer stroom. Net zoals het je meer gas kost.
Dat maak jij er van. Het gaat om "warmtepompen niet automatisch de enige goede keus".quote:Op maandag 4 november 2024 23:38 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar dit gaat stiekem om 'warmtepomp bad'.
Whatever. Jij hebt de waarheid in pacht en iedereen moet zich daar maar bij neerleggen.quote:Op maandag 4 november 2024 23:39 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Stiekem? Welnee, dat is toch overduidelijk.
Dat is het rookgordijn ja. Niet het enige onderwerp waarbij we die tactiek kunnen zien.quote:Op maandag 4 november 2024 23:45 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat maak jij er van. Het gaat om "warmtepompen niet automatisch de enige goede keus".
Zoals ik zei: lekker met de doelpalen aan het slepen?quote:Op maandag 4 november 2024 23:43 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ah, dus je moet minimaal het afgiftesysteem aanpassen. Dat is dus niet alleen de CV ketel vervangen door een warmtepomp.
Je hebt ook nog een groot vat en een buitenunit nodig. En zoals je al zegt, hoe meer isolatie, hoe goedkoper. En ja, je wilt natuurlijk eigenlijk vloerverwarming. En zonnepanelen met een salderingsregeling. Al die dingen samen verdienen de kosten goed terug.
Maar als je alleen die CV vervangt door een warmtepomp, is de kans dat je elektriciteitsrekening explodeert vrij groot.
Jij bent toch een wetenschapper? Vertel dan waar het op staat, niet alleen zoals je graag wilt dat het is.
Allerminst.quote:Op maandag 4 november 2024 23:46 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Whatever. Jij hebt de waarheid in pacht en iedereen moet zich daar maar bij neerleggen.
Ja, alleen windmolens, zonnepanelen, warmtepompen en elektrische auto's zouden nog toegestaan moeten zijn. Hoe kan het toch dat niet iedereen dat ziet?quote:Op maandag 4 november 2024 23:49 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat is het rookgordijn ja. Niet het enige onderwerp waarbij we die tactiek kunnen zien.
Deed mijn buurvrouwtje 18 jaar geleden ook, hele hut afgefikt. Hele flat ontruimd en mega brand. Dag later werd ze dood gevonden. Petroleumkachel- gebruikers ken ik ook, ik vind het eng. Ook mijn oma ging dood door een koolstofdioxidevergifteging.quote:Op zondag 3 november 2024 16:13 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik gebruik een petroleumkachel of houtkachel.
Petroleum kost niet duur in Belgie.
Ik ben groot voorstander om die groene aanpassingen te plaatsen in de regio’s waar mensen er politiek gezien er om vragen.quote:Op maandag 4 november 2024 23:56 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, alleen windmolens, zonnepanelen, warmtepompen en elektrische auto's zouden nog toegestaan moeten zijn. Hoe kan het toch dat niet iedereen dat ziet?
Misschien hebben ze het geld niet en willen ze het ook zonder salderingsregeling in de winter warm hebben. En al die dingen zijn niet CO2-neutraal. Zo zijn elektrische auto's ook alleen beter als iedereen een eigen auto moet hebben. Als we allemaal met het openbaar vervoer gaan hebben we al gauw een kwart van de uitstoot geëlimineerd.
Maar ja, het gaat om de groene mensen boven modaal, niet om de paupers.
Hoe lang duurt het om een nieuwe keuken of badkamer terug te verdienen? Woningen in stand en bij de tijd houden kost nu eenmaal geld.quote:Op maandag 4 november 2024 22:50 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En hoe lang duurt het om dat terug te verdienen?
Tegenwoordig zijn de beveiligingen wel beter.quote:Op maandag 4 november 2024 23:59 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Deed mijn buurvrouwtje 18 jaar geleden ook, hele hut afgefikt. Hele flat ontruimd en mega brand. Dag later werd ze dood gevonden. Petroleumkachel- gebruikers ken ik ook, ik vind het eng. Ook mijn oma ging dood door een koolstofdioxidevergifteging.
Dat maakt mij niet uit. Een goed afgestelde cv ketel en goed ingeregelde cv installatie zijn naar mijn mening ook prima. Ik snap best dat het voor veel mensen niet te betalen is om een warmtepomp aan te schaffen. De overheid heeft alleen als doel gesteld dat in 2050 het gas er uit moet en dan zijn er niet zoveel milieuvriendelijke keuzes. Dan kom je op warmtenetten, airco's of warmtepompen uit.quote:Op maandag 4 november 2024 23:00 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar het moet dus wel absoluut een warmtepomp zijn. Andere oplossingen zijn niet acceptabel.
Isoleren is natuurlijk altijd een goed idee, maar persoonlijk ben ik echt allergisch voor zoveel verschillende systemen in huis. Het werkt allemaal net niet lekker samen zodat je alsnog niet het comfort bereikt wat je wilt.quote:Op dinsdag 5 november 2024 00:24 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ik ben groot voorstander om die groene aanpassingen te plaatsen in de regio’s waar mensen er politiek gezien er om vragen.
Lekker lokaal, net als vers eten!
Wij hebben de laatste tien dagen 12 energieadviseurs over de vloer gehad. Lokaal en duidelijk bekend met ons type pand, en woke randstad verkopers met als doel om ons van het gas af te krijgen. En ook met die mannen eerlijke gesprekken gehad over onze wens, een prettig klimaat in huis.
Slotconclusie is dus dat wij beter gedijen met gigantische airco’s en zonnepanelen. En onze houtkachel, en een hybride warmtepomp en de mogelijkheid tot een batterij als deze interessant gaat worden.
Maar overal trippel plus glas gaat hier het probleem oplossen.
En elk huis, en elk mens heeft andere wensen. Het is allemaal maatwerk, ik gedij niet goed op vloerverwarming, ik hou van tijdelijke stralingswarmte. Als ik druk ben moet de temperatuur laag zijn ook als ik slaap, dus huis max 18 graden. Maar ik woon hier niet alleen, en mijn kids willen boven ook hun ding kunnen doen met fijne temperaturen.
Enfin, alles is maatwerk. En de lokale leveranciers zijn 40% goedkoper.
Goede mechanische ventilatie met warmteterugwinning. Wat mij betreft de volgende stap als de isolatie op orde is.quote:Op dinsdag 5 november 2024 07:39 schreef Ivo1985 het volgende:
Vertel mij eens welke andere woningverbeteringen en verhogingen van het wooncomfort zichzelf in geld terugverdienen?
Hier kijkt iedereen me vreemd aan dat wij geen enkel ventilatierooster in de nieuwe kozijnen hebben.quote:Op dinsdag 5 november 2024 08:59 schreef knoopie het volgende:
[..]
Goede mechanische ventilatie met warmteterugwinning. Wat mij betreft de volgende stap als de isolatie op orde is.
Ik vind het ontzettend zonde dat er veel relatief nieuwe woningen neergezet worden in NL, die goed geïsoleerd zijn maar dan van de domme tochtgleuven boven de ramen krijgen omdat ze te lui/dom zijn om een wtw-ventilatie in te bouwen. Dan heb je het voor 90% goed gedaan, en verpruts je het met de laatste 10% meteen. En elke keer als de wind op het raam staat heb je koude tocht in je nek.
Jep, hebben wij hier ook.quote:Op dinsdag 5 november 2024 08:59 schreef knoopie het volgende:
[..]
Goede mechanische ventilatie met warmteterugwinning. Wat mij betreft de volgende stap als de isolatie op orde is.
Ik snap best dat niet iedereen zin heeft om in een bestaande woning allemaal dubbele buizen naar een centraal punt te leggen voor verse lucht en oude lucht. Maar voor dat soort situaties zijn er ook hele goede decentrale oplossingen te koop, waar je per kamer of per verdieping een kleine decentrale warmteterugwin-installatie hebt. Er is eigenlijk geen exuus om die niet te gebruiken, behalve ontwetendheid.quote:Op dinsdag 5 november 2024 09:27 schreef Wantie het volgende:
[..]
Hier kijkt iedereen me vreemd aan dat wij geen enkel ventilatierooster in de nieuwe kozijnen hebben.
Het is niet zo zeer luiheid denk ik, maar onwetendheid.
Het zit er diep ingebakken dat er ventilatieroosters in moeten zitten.
Mijn zwager bijvoorbeeld heeft zelf nieuw huis gebouwd, met centrale ventilatie, maar toch een rooster boven elk raam.
Hele discussie mee gehad waarom wij dat niet hebben.
Das inderdaad een goede, maar in een bestaande doorwaaiwoning zonder grote verbouwingen niet makkelijk te implementeren.quote:Op dinsdag 5 november 2024 08:59 schreef knoopie het volgende:
[..]
Ik vind het ontzettend zonde dat er veel relatief nieuwe woningen neergezet worden in NL, die goed geïsoleerd zijn maar dan van de domme tochtgleuven boven de ramen krijgen omdat ze te lui/dom zijn om een wtw-ventilatie in te bouwen. Dan heb je het voor 90% goed gedaan, en verpruts je het met de laatste 10% meteen. En elke keer als de wind op het raam staat heb je koude tocht in je nek.
In bestaande woningen is centrale balansventilatie met WTW aanleggen inderdaad vaak lastig, maar er zijn ook goede decentrale oplossingen. Ik ben me op dit moment aan het oriënteren op de mogelijkheden om mijn centrale ventilatie (C-type) deels door decentrale WTW balansventilatie te vervangen. Het zou dan gaan om de woonkamer en de slaapkamers.quote:Op dinsdag 5 november 2024 10:16 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Das inderdaad een goede, maar in een bestaande doorwaaiwoning zonder grote verbouwingen niet makkelijk te implementeren.
Spouwisolatie, vloerisolatie, nieuw glas en dakisolatie vragen weinig tot geen hak/breekwerk en geen nieuwe binnenafwerking. Dat is bij het aanleggen van ventilatie kanalen wel anders.
Ja maar als je alles echt goed geïsoleerd hebt, dan ontkomt je bijna niet aan actieve ventilatie. Omdat je niet meer kan vertrouwen op de kieren van je spouw en ramen voor "natuurlijke ventilatie" als die fatsoenlijk dicht zijn.quote:Op dinsdag 5 november 2024 10:16 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Das inderdaad een goede, maar in een bestaande doorwaaiwoning zonder grote verbouwingen niet makkelijk te implementeren.
Spouwisolatie, vloerisolatie, nieuw glas en dakisolatie vragen weinig tot geen hak/breekwerk en geen nieuwe binnenafwerking. Dat is bij het aanleggen van ventilatie kanalen wel anders.
Ja, precies.quote:Op dinsdag 5 november 2024 09:42 schreef knoopie het volgende:
[..]
Ik snap best dat niet iedereen zin heeft om in een bestaande woning allemaal dubbele buizen naar een centraal punt te leggen voor verse lucht en oude lucht. Maar voor dat soort situaties zijn er ook hele goede decentrale oplossingen te koop, waar je per kamer of per verdieping een kleine decentrale warmteterugwin-installatie hebt. Er is eigenlijk geen exuus om die niet te gebruiken, behalve ontwetendheid.
Weet je dat zeker? Verwarmen met airco's wordt door veel mensen als niet comfortabel ervaren.quote:Op dinsdag 5 november 2024 00:24 schreef ootjekatootje het volgende:
Slotconclusie is dus dat wij beter gedijen met gigantische airco’s
Ja dat hebben wij ook op onze kozijnen zitten en gebruiken we in de winter veel. Aan de buitenkant zie je niet dat het raam ietsje open staat.quote:Op dinsdag 5 november 2024 10:39 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, precies.
Wij hebben 5 offertes opgevraagd voor kunststof kozijnen. 4 daarvan kwamen automatisch met ventilatie roosters. En omdat je het gewend bent ga je daar automatisch in mee. Wel gaf 1 aan dat de grootte van het rooster invloed had op de isolatiewaarde.
Dat gaf mij wel te denken: je laat triple glas plaatsen, en doet de isolatie teniet met een rooster daarboven.
Ik had ook al slechte ervaringen met roosters: in 1 woning plakte ik die in de winter dicht met ducttape, en in de voorlaatste woning waaiden de roosters telkens open tijdens harde wind.
De 5e leverancier adviseerde om juist geen roosters te plaatsen. In plaats daarvan had die kozijnen waarbij het draaikiep raam enkele millimeters naar voren kan worden gezet voor ventilatie, en als je het raam volledig dicht hebt is de isolatie volledig hersteld.
Die was ook de enige die meteen uit ging van triple glas.
De rest vond dat onzinnig of zelfs schadelijk in een jaren zestig woning.
Ondertussen kwam ik ook achter het fenomeen decentrale wtw.
Daarvoor ben ik me nog aan het oriënteren. Leveranciers doen ook hier best ingewikkeld over. Het zou 5.000 euro kosten, en moet heel precies worden uitgevoerd.
Terwijl ik zoiets heb van 2 ventilatoren in de woonkamer, die op elkaar afgestemd zijn, en dan op de slaapkamers 1 ventilator, die op elkaar afgestemd zijn.
En plaatsen is kwestie van gat in de muur in het apparaat er in duwen (gechargeerd)
En dan zit ik op 1400 euro.
Wat ik ervan begrijp is dat decentrale wtw het beste werkt als minimaal 2 apparaten op dezelfde verdieping op elkaar afgestemd ventileren.quote:Op dinsdag 5 november 2024 11:03 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Ja dat hebben wij ook op onze kozijnen zitten en gebruiken we in de winter veel. Aan de buitenkant zie je niet dat het raam ietsje open staat.
Qua decentrale WTW: volgens mij werken die apparaten meestal juist met maar één punt per ruimte. Als ik naar de plaatjes van de Brink Air kijk dan zitten er binnenin twee kanalen. Binnenin het apparaat wordt de warmte van de uitgaande lucht overgedragen naar de ingaande luchtstroom.
Dat vraagt wel akelig nauwkeurige afstemming op elkaar. En na een stroomstoring kun je opnieuw beginnen met inregelen. Oftewel, lijkt me lastigquote:Op dinsdag 5 november 2024 11:16 schreef Wantie het volgende:
[..]
Wat ik ervan begrijp is dat decentrale wtw het beste werkt als minimaal 2 apparaten op dezelfde verdieping op elkaar afgestemd ventileren.
Bijvoorbeeld dat de ventilator in de ene kamer lucht afzuigt, en tegelijkertijd de ventilator op de andere kamer lucht in blaast.
De benedenverdieping is 1 ruimte bij ons, dus dan aan weerszijden een ventilator.
Klopt, maar dezelfde airco kan in de zomer koelen. En dat is wel een hele grote plus in comfort hier.quote:Op dinsdag 5 november 2024 10:54 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Weet je dat zeker? Verwarmen met airco's wordt door veel mensen als niet comfortabel ervaren.
Valt mee, dat gaat via WiFi.quote:Op dinsdag 5 november 2024 11:33 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Dat vraagt wel akelig nauwkeurige afstemming op elkaar. En na een stroomstoring kun je opnieuw beginnen met inregelen. Oftewel, lijkt me lastig![]()
Ik kan het zo snel niet vinden, maar wat ik ervan begrijp is dat de ventilatie efficiënter werkt als het ene apparaat aanzuigt, terwijl de andere afzuigt. Hierdoor krijg je een betere luchtcirculatie.quote:Zo zijn die apparaten vaak ook niet bedoeld trouwens, anders was er wel een mogelijkheid voor verzonnen. Iets van een cascaderegeling ofzo. Als ik de technische bladen van de Zehnder ComfoAir er ook op nalees dan zie ik alleen toepassingen voor stand-alone gebruik.
Nee hoor is een prima warmte.quote:Op dinsdag 5 november 2024 10:54 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Weet je dat zeker? Verwarmen met airco's wordt door veel mensen als niet comfortabel ervaren.
Oke, daar kan ik me iets bij voorstellen. Als ze dan daadwerkelijk op elkaar ingespeeld zijn heb je goede luchtverversing en een comfortabeler woning.quote:Op dinsdag 5 november 2024 11:43 schreef Wantie het volgende:
[..]
Valt mee, dat gaat via WiFi.
[..]
Ik kan het zo snel niet vinden, maar wat ik ervan begrijp is dat de ventilatie efficiënter werkt als het ene apparaat aanzuigt, terwijl de andere afzuigt. Hierdoor krijg je een betere luchtcirculatie.
Video gevonden van Blauberg...
Bekijk deze YouTube-video
Dat is echt een ander type systeem. Bij luchtverwarming worden kanalen berekend en uitstroomopeningen ingeregeld om te voorkomen dat er tocht ontstaat. Bovendien zitten er over het algemeen cv ketels aan vast of een luchtbehandelingskast. Wel zie je meer en meer dat er lucht/water warmtepompen aan luchtverwarmers gekoppeld worden. Veelal in woningen en dan kan de warmtepomp koud water aan de luchtverwarmer aanleveren.quote:Op dinsdag 5 november 2024 12:44 schreef machtpen het volgende:
[..]
Nee hoor is een prima warmte.
Kijk alleen maar eens naar kantoren die met luchtverwarming worden verwarmt wat ook vaak airco is.
Als een warmtepomp ¤20.000 was had ik hem echt niet in m'n verhuurde woning laten plaatsen.quote:Op vrijdag 1 november 2024 18:37 schreef TigerXtrm het volgende:
Prijs van gas mag nog flink omhoog voor een warmtepomp of een thuis accu financieel een goed verhaal wordt. We hebben het nog steeds over een installatie van dik 20k waar lang niet elk huis ruimte voor heeft. Voor de prijs van zo'n warmtepomp kan ik minstens 20 jaar op gas stoken, en dat is als de prijs morgen verdubbeld
Niet alles hoeft in 1x, niet alles hoeft in 1, 3 of 5 jaar.quote:Op maandag 4 november 2024 23:19 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Niet iedereen heeft een ton op hun bankrekening staan waar ze niets beters voor kunnen verzinnen dan zonnepanelen, een warmtepomp en een elektrische auto.
Verschillen hou je toch, doorgaans zal je in een appartement ook een lagere energiebehoefte hebben voor je warmtevoorziening.quote:En het klinkt misschien gek, maar niet iedereen heeft een eigen dak, de ruimte voor een warmtepomp met warm water vat en een eigen garage met elektriciteit of minimaal een oprit.
Wordt er iemand uit z'n huis geschopt?quote:Het is niet heel vriendelijk om al die mensen uit hun huis te schoppen en in de wachtrij voor een woning die wel aan al die eisen voldoet. Dan wordt het heel druk onder de bruggen. Wel goed voor de kampeerindustrie.
Airco kan ook aan kanaalleidingen dat wordt op grote schaal in de Vs en is hier ook aan het groeien. Waarbij er al lucht/lucht units zo groot als vrachtwagens zijn die bv een school kunnen verwarmen.quote:Op dinsdag 5 november 2024 13:10 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Dat is echt een ander type systeem. Bij luchtverwarming worden kanalen berekend en uitstroomopeningen ingeregeld om te voorkomen dat er tocht ontstaat. Bovendien zitten er over het algemeen cv ketels aan vast of een luchtbehandelingskast. Wel zie je meer en meer dat er lucht/water warmtepompen aan luchtverwarmers gekoppeld worden. Veelal in woningen en dan kan de warmtepomp koud water aan de luchtverwarmer aanleveren.
Bij een airco wordt er vaak een unit aan een muur geplempt en gaan met die banaan. Dat is vaak oncomfortabel vanwege de luchtstroom die maar één richting op gaat.
Die cv ketels en luchtbehandelingskasten blijven de komende twintig jaar nog wel. Hooguit dat de warmtebatterij in een LBK uitgeschakeld wordt zodat een warmtepomp daarvan de verwarming overneemt. Ik sta regelmatig naast dat soort xxl warmtepompen en luchtverwarmers die grote kantoorpanden verwarmen, leuke techniek.quote:Op dinsdag 5 november 2024 16:43 schreef machtpen het volgende:
[..]
Airco kan ook aan kanaalleidingen dat wordt op grote schaal in de Vs en is hier ook aan het groeien. Waarbij er al lucht/lucht units zo groot als vrachtwagens zijn die bv een school kunnen verwarmen.
Die cv ketels en luchtbehandelingskasten is nog cop 1 verwarming en die gaan er de komende jaren allemaal uit.
Je moet bij een airco niet in de direkte luchtstroom gaan zitten dan merk je er ook niks van en heb je een comfortabele warmte.
Nee, ik moet er alleen uit als de sociale dienst beslist dat mijn garage toch spaargeld is en ik die moet verkopen, want dan dekt het onderpand de hypotheek niet meer en gaat de bank steigeren. Maar de vorige medewerker had daar begrip voor en heeft het niet vermeld.quote:Op dinsdag 5 november 2024 13:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Niet alles hoeft in 1x, niet alles hoeft in 1, 3 of 5 jaar.
En er bestaan ook 2e hands EV's inmiddels.
Je hebt echt geen ton nodig om dat te realiseren.
[..]
Verschillen hou je toch, doorgaans zal je in een appartement ook een lagere energiebehoefte hebben voor je warmtevoorziening.
Dat een warmtepomp niet kan/past in veel appartementen is niet de schuld van de warmtepomp.
[..]
Wordt er iemand uit z'n huis geschopt?
Zakelijk onroerend goed moet ook verduurzamen en daar gaat en wordt op gehandhaafd. Dan moet er echt energiezuinig verwarming komen.quote:Op dinsdag 5 november 2024 18:14 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Die cv ketels en luchtbehandelingskasten blijven de komende twintig jaar nog wel. Hooguit dat de warmtebatterij in een LBK uitgeschakeld wordt zodat een warmtepomp daarvan de verwarming overneemt. Ik sta regelmatig naast dat soort xxl warmtepompen en luchtverwarmers die grote kantoorpanden verwarmen, leuke techniek.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |