abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215479417
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 23:56 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, alleen windmolens, zonnepanelen, warmtepompen en elektrische auto's zouden nog toegestaan moeten zijn. Hoe kan het toch dat niet iedereen dat ziet?

Misschien hebben ze het geld niet en willen ze het ook zonder salderingsregeling in de winter warm hebben. En al die dingen zijn niet CO2-neutraal. Zo zijn elektrische auto's ook alleen beter als iedereen een eigen auto moet hebben. Als we allemaal met het openbaar vervoer gaan hebben we al gauw een kwart van de uitstoot geëlimineerd.

Maar ja, het gaat om de groene mensen boven modaal, niet om de paupers.
Ik ben groot voorstander om die groene aanpassingen te plaatsen in de regio’s waar mensen er politiek gezien er om vragen.

Lekker lokaal, net als vers eten!

Wij hebben de laatste tien dagen 12 energieadviseurs over de vloer gehad. Lokaal en duidelijk bekend met ons type pand, en woke randstad verkopers met als doel om ons van het gas af te krijgen. En ook met die mannen eerlijke gesprekken gehad over onze wens, een prettig klimaat in huis.

Slotconclusie is dus dat wij beter gedijen met gigantische airco’s en zonnepanelen. En onze houtkachel, en een hybride warmtepomp en de mogelijkheid tot een batterij als deze interessant gaat worden.
Maar overal trippel plus glas gaat hier het probleem oplossen.

En elk huis, en elk mens heeft andere wensen. Het is allemaal maatwerk, ik gedij niet goed op vloerverwarming, ik hou van tijdelijke stralingswarmte. Als ik druk ben moet de temperatuur laag zijn ook als ik slaap, dus huis max 18 graden. Maar ik woon hier niet alleen, en mijn kids willen boven ook hun ding kunnen doen met fijne temperaturen.

Enfin, alles is maatwerk. En de lokale leveranciers zijn 40% goedkoper.
pi_215480239
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 22:50 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
En hoe lang duurt het om dat terug te verdienen?
Hoe lang duurt het om een nieuwe keuken of badkamer terug te verdienen? Woningen in stand en bij de tijd houden kost nu eenmaal geld.

Maar goed, een woning waarvoor nu een 12kw warmtepomp nodig is, stookt zo'n 2400m3 gas per jaar.
Dat kost momenteel ¤3240 per jaar, exclusief vastrecht. Met isolatie van de schil kun je dat gemakkelijk halveren en bespaar je dus ruim ¤1600 per jaar.
Bij een standaard doorwaaiwoning kun je met ¤10k heel veel aan isolatie doen. Isolatie verdien je in zo'n 7 jaar terug.

Vervolgens kun je zonder grote aanpassingen aan het afgiftesysteem een warmtepomp ophangen. Want je radiatoren zijn gebaseerd op hoge temperatuur verwarming, maar wel met een warmteverlies van 12kw ipv 6kw. En bij hoge temperatuur systemen krijgen radiatoren ook nog eens forse overcapaciteit toebedeeld om snelle opwarming van een kamer te garanderen. Die overcapaciteit is niet nodig in een fatsoenlijk geïsoleerde woning met LTV systeem waar de warmtepomp continue pruttelt.

Warmtepomp kost dan zo'n 10-12k, compleet geïnstalleerd.
Die warmtepomp bespaart dan ruim 1600 gaskosten en ongeveer ¤350 vastrecht per jaar. Samen ongeveer ¤2000 per jaar. Ook vervalt onderhoud en afschrijving van de cv-ketel, samen zo'n ¤200 per jaar.
Daar tegenover staat dat je natuurlijk stroom voor de warmtepomp moet inkopen. Ongeveer 2400kWh per jaar, dat kost ongeveer ¤800 per jaar. De besparing met de stap naar een warmtepomp is dus nog eens ¤1400 per jaar.
De warmtepomp verdien je dus in zo'n 8 jaar terug.

En veel belangrijker: je hebt een enorme verhoging van het wooncomfort er bij cadeau gekregen.
Vertel mij eens welke andere woningverbeteringen en verhogingen van het wooncomfort zichzelf in geld terugverdienen?
pi_215480419
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 23:59 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Deed mijn buurvrouwtje 18 jaar geleden ook, hele hut afgefikt. Hele flat ontruimd en mega brand. Dag later werd ze dood gevonden. Petroleumkachel- gebruikers ken ik ook, ik vind het eng. Ook mijn oma ging dood door een koolstofdioxidevergifteging.
Tegenwoordig zijn de beveiligingen wel beter.
Ik denk dat je in de war bent met koolmonoxide, bijna niemand gaat dood aan kooldioxide.
Enige nadeel wat ik heb met petroleum is dat het vochtig wordt in huis.
Ik vind het als persoon wel fijn maar je krijgt ook meer schimmels e.d.
Maar ik hoop dat je gelukkig bent met de setup van je huis :)
Best lastig om een goede keuze te maken.
pi_215480453
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 23:00 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Maar het moet dus wel absoluut een warmtepomp zijn. Andere oplossingen zijn niet acceptabel.
Dat maakt mij niet uit. Een goed afgestelde cv ketel en goed ingeregelde cv installatie zijn naar mijn mening ook prima. Ik snap best dat het voor veel mensen niet te betalen is om een warmtepomp aan te schaffen. De overheid heeft alleen als doel gesteld dat in 2050 het gas er uit moet en dan zijn er niet zoveel milieuvriendelijke keuzes. Dan kom je op warmtenetten, airco's of warmtepompen uit.
pi_215480577
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2024 00:24 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Ik ben groot voorstander om die groene aanpassingen te plaatsen in de regio’s waar mensen er politiek gezien er om vragen.

Lekker lokaal, net als vers eten!

Wij hebben de laatste tien dagen 12 energieadviseurs over de vloer gehad. Lokaal en duidelijk bekend met ons type pand, en woke randstad verkopers met als doel om ons van het gas af te krijgen. En ook met die mannen eerlijke gesprekken gehad over onze wens, een prettig klimaat in huis.

Slotconclusie is dus dat wij beter gedijen met gigantische airco’s en zonnepanelen. En onze houtkachel, en een hybride warmtepomp en de mogelijkheid tot een batterij als deze interessant gaat worden.
Maar overal trippel plus glas gaat hier het probleem oplossen.

En elk huis, en elk mens heeft andere wensen. Het is allemaal maatwerk, ik gedij niet goed op vloerverwarming, ik hou van tijdelijke stralingswarmte. Als ik druk ben moet de temperatuur laag zijn ook als ik slaap, dus huis max 18 graden. Maar ik woon hier niet alleen, en mijn kids willen boven ook hun ding kunnen doen met fijne temperaturen.

Enfin, alles is maatwerk. En de lokale leveranciers zijn 40% goedkoper.
Isoleren is natuurlijk altijd een goed idee, maar persoonlijk ben ik echt allergisch voor zoveel verschillende systemen in huis. Het werkt allemaal net niet lekker samen zodat je alsnog niet het comfort bereikt wat je wilt.
pi_215480605
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2024 07:39 schreef Ivo1985 het volgende:
Vertel mij eens welke andere woningverbeteringen en verhogingen van het wooncomfort zichzelf in geld terugverdienen?
Goede mechanische ventilatie met warmteterugwinning. Wat mij betreft de volgende stap als de isolatie op orde is.

Ik vind het ontzettend zonde dat er veel relatief nieuwe woningen neergezet worden in NL, die goed geïsoleerd zijn maar dan van de domme tochtgleuven boven de ramen krijgen omdat ze te lui/dom zijn om een wtw-ventilatie in te bouwen. Dan heb je het voor 90% goed gedaan, en verpruts je het met de laatste 10% meteen. En elke keer als de wind op het raam staat heb je koude tocht in je nek.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_215480765
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2024 08:59 schreef knoopie het volgende:

[..]
Goede mechanische ventilatie met warmteterugwinning. Wat mij betreft de volgende stap als de isolatie op orde is.

Ik vind het ontzettend zonde dat er veel relatief nieuwe woningen neergezet worden in NL, die goed geïsoleerd zijn maar dan van de domme tochtgleuven boven de ramen krijgen omdat ze te lui/dom zijn om een wtw-ventilatie in te bouwen. Dan heb je het voor 90% goed gedaan, en verpruts je het met de laatste 10% meteen. En elke keer als de wind op het raam staat heb je koude tocht in je nek.
Hier kijkt iedereen me vreemd aan dat wij geen enkel ventilatierooster in de nieuwe kozijnen hebben.

Het is niet zo zeer luiheid denk ik, maar onwetendheid.
Het zit er diep ingebakken dat er ventilatieroosters in moeten zitten.

Mijn zwager bijvoorbeeld heeft zelf nieuw huis gebouwd, met centrale ventilatie, maar toch een rooster boven elk raam.

Hele discussie mee gehad waarom wij dat niet hebben.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  Moderator dinsdag 5 november 2024 @ 09:38:10 #233
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_215480860
quote:

[..]

Jep, hebben wij hier ook.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_215480913
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2024 09:27 schreef Wantie het volgende:

[..]
Hier kijkt iedereen me vreemd aan dat wij geen enkel ventilatierooster in de nieuwe kozijnen hebben.

Het is niet zo zeer luiheid denk ik, maar onwetendheid.
Het zit er diep ingebakken dat er ventilatieroosters in moeten zitten.

Mijn zwager bijvoorbeeld heeft zelf nieuw huis gebouwd, met centrale ventilatie, maar toch een rooster boven elk raam.

Hele discussie mee gehad waarom wij dat niet hebben.
Ik snap best dat niet iedereen zin heeft om in een bestaande woning allemaal dubbele buizen naar een centraal punt te leggen voor verse lucht en oude lucht. Maar voor dat soort situaties zijn er ook hele goede decentrale oplossingen te koop, waar je per kamer of per verdieping een kleine decentrale warmteterugwin-installatie hebt. Er is eigenlijk geen exuus om die niet te gebruiken, behalve ontwetendheid.
pi_215481216
quote:

[..]

Das inderdaad een goede, maar in een bestaande doorwaaiwoning zonder grote verbouwingen niet makkelijk te implementeren.

Spouwisolatie, vloerisolatie, nieuw glas en dakisolatie vragen weinig tot geen hak/breekwerk en geen nieuwe binnenafwerking. Dat is bij het aanleggen van ventilatie kanalen wel anders.
  dinsdag 5 november 2024 @ 10:25:34 #236
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_215481305
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2024 10:16 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Das inderdaad een goede, maar in een bestaande doorwaaiwoning zonder grote verbouwingen niet makkelijk te implementeren.

Spouwisolatie, vloerisolatie, nieuw glas en dakisolatie vragen weinig tot geen hak/breekwerk en geen nieuwe binnenafwerking. Dat is bij het aanleggen van ventilatie kanalen wel anders.
In bestaande woningen is centrale balansventilatie met WTW aanleggen inderdaad vaak lastig, maar er zijn ook goede decentrale oplossingen. Ik ben me op dit moment aan het oriënteren op de mogelijkheden om mijn centrale ventilatie (C-type) deels door decentrale WTW balansventilatie te vervangen. Het zou dan gaan om de woonkamer en de slaapkamers.

Helaas wel vrij prijzige grapjes.
Huilen dan.
pi_215481355
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2024 10:16 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Ja maar als je alles echt goed geïsoleerd hebt, dan ontkomt je bijna niet aan actieve ventilatie. Omdat je niet meer kan vertrouwen op de kieren van je spouw en ramen voor "natuurlijke ventilatie" als die fatsoenlijk dicht zijn.

Maar daarom noemde ik ook de decentrale oplossingen voor ombouw van oude woningen. Er zijn warmtewisselaars voor in de vensterbank/het raam. Of modellen die werken met slechts een ronde boring dwars door je muur. Of twee keramische elementen die omstebeurten warmte opnemen en afgeven door de ventilatie elke minuut om te draaien. etc etc.
Daarmee kan je in elke woning zonder al te grote verbouwingen goede ventilatie regelen, met als bijkomend voordeel dat je het per kamer kan sturen.

Mijn punt was vooral; na een goede isolatie is een goede ventilatie de investering waar je het meeste comfort mee wint.
pi_215481424
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2024 09:42 schreef knoopie het volgende:

[..]
Ik snap best dat niet iedereen zin heeft om in een bestaande woning allemaal dubbele buizen naar een centraal punt te leggen voor verse lucht en oude lucht. Maar voor dat soort situaties zijn er ook hele goede decentrale oplossingen te koop, waar je per kamer of per verdieping een kleine decentrale warmteterugwin-installatie hebt. Er is eigenlijk geen exuus om die niet te gebruiken, behalve ontwetendheid.
Ja, precies.

Wij hebben 5 offertes opgevraagd voor kunststof kozijnen. 4 daarvan kwamen automatisch met ventilatie roosters. En omdat je het gewend bent ga je daar automatisch in mee. Wel gaf 1 aan dat de grootte van het rooster invloed had op de isolatiewaarde.
Dat gaf mij wel te denken: je laat triple glas plaatsen, en doet de isolatie teniet met een rooster daarboven.
Ik had ook al slechte ervaringen met roosters: in 1 woning plakte ik die in de winter dicht met ducttape, en in de voorlaatste woning waaiden de roosters telkens open tijdens harde wind.

De 5e leverancier adviseerde om juist geen roosters te plaatsen. In plaats daarvan had die kozijnen waarbij het draaikiep raam enkele millimeters naar voren kan worden gezet voor ventilatie, en als je het raam volledig dicht hebt is de isolatie volledig hersteld.
Die was ook de enige die meteen uit ging van triple glas.
De rest vond dat onzinnig of zelfs schadelijk in een jaren zestig woning.
Ondertussen kwam ik ook achter het fenomeen decentrale wtw.

Daarvoor ben ik me nog aan het oriënteren. Leveranciers doen ook hier best ingewikkeld over. Het zou 5.000 euro kosten, en moet heel precies worden uitgevoerd.

Terwijl ik zoiets heb van 2 ventilatoren in de woonkamer, die op elkaar afgestemd zijn, en dan op de slaapkamers 1 ventilator, die op elkaar afgestemd zijn.
En plaatsen is kwestie van gat in de muur in het apparaat er in duwen (gechargeerd)
En dan zit ik op 1400 euro.
  dinsdag 5 november 2024 @ 10:54:27 #239
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_215481549
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2024 00:24 schreef ootjekatootje het volgende:
Slotconclusie is dus dat wij beter gedijen met gigantische airco’s
Weet je dat zeker? Verwarmen met airco's wordt door veel mensen als niet comfortabel ervaren.
Huilen dan.
pi_215481618
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2024 10:39 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ja, precies.

Wij hebben 5 offertes opgevraagd voor kunststof kozijnen. 4 daarvan kwamen automatisch met ventilatie roosters. En omdat je het gewend bent ga je daar automatisch in mee. Wel gaf 1 aan dat de grootte van het rooster invloed had op de isolatiewaarde.
Dat gaf mij wel te denken: je laat triple glas plaatsen, en doet de isolatie teniet met een rooster daarboven.
Ik had ook al slechte ervaringen met roosters: in 1 woning plakte ik die in de winter dicht met ducttape, en in de voorlaatste woning waaiden de roosters telkens open tijdens harde wind.

De 5e leverancier adviseerde om juist geen roosters te plaatsen. In plaats daarvan had die kozijnen waarbij het draaikiep raam enkele millimeters naar voren kan worden gezet voor ventilatie, en als je het raam volledig dicht hebt is de isolatie volledig hersteld.
Die was ook de enige die meteen uit ging van triple glas.
De rest vond dat onzinnig of zelfs schadelijk in een jaren zestig woning.
Ondertussen kwam ik ook achter het fenomeen decentrale wtw.

Daarvoor ben ik me nog aan het oriënteren. Leveranciers doen ook hier best ingewikkeld over. Het zou 5.000 euro kosten, en moet heel precies worden uitgevoerd.

Terwijl ik zoiets heb van 2 ventilatoren in de woonkamer, die op elkaar afgestemd zijn, en dan op de slaapkamers 1 ventilator, die op elkaar afgestemd zijn.
En plaatsen is kwestie van gat in de muur in het apparaat er in duwen (gechargeerd)
En dan zit ik op 1400 euro.
Ja dat hebben wij ook op onze kozijnen zitten en gebruiken we in de winter veel. Aan de buitenkant zie je niet dat het raam ietsje open staat.

Qua decentrale WTW: volgens mij werken die apparaten meestal juist met maar één punt per ruimte. Als ik naar de plaatjes van de Brink Air kijk dan zitten er binnenin twee kanalen. Binnenin het apparaat wordt de warmte van de uitgaande lucht overgedragen naar de ingaande luchtstroom.
pi_215481772
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 november 2024 11:03 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Ja dat hebben wij ook op onze kozijnen zitten en gebruiken we in de winter veel. Aan de buitenkant zie je niet dat het raam ietsje open staat.

Qua decentrale WTW: volgens mij werken die apparaten meestal juist met maar één punt per ruimte. Als ik naar de plaatjes van de Brink Air kijk dan zitten er binnenin twee kanalen. Binnenin het apparaat wordt de warmte van de uitgaande lucht overgedragen naar de ingaande luchtstroom.
Wat ik ervan begrijp is dat decentrale wtw het beste werkt als minimaal 2 apparaten op dezelfde verdieping op elkaar afgestemd ventileren.
Bijvoorbeeld dat de ventilator in de ene kamer lucht afzuigt, en tegelijkertijd de ventilator op de andere kamer lucht in blaast. En na 70 seconden draait dat om.

De benedenverdieping is 1 ruimte bij ons, dus dan aan weerszijden een ventilator.

[ Bericht 1% gewijzigd door Wantie op 05-11-2024 11:32:45 ]
pi_215481942
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2024 11:16 schreef Wantie het volgende:

[..]
Wat ik ervan begrijp is dat decentrale wtw het beste werkt als minimaal 2 apparaten op dezelfde verdieping op elkaar afgestemd ventileren.
Bijvoorbeeld dat de ventilator in de ene kamer lucht afzuigt, en tegelijkertijd de ventilator op de andere kamer lucht in blaast.
De benedenverdieping is 1 ruimte bij ons, dus dan aan weerszijden een ventilator.
Dat vraagt wel akelig nauwkeurige afstemming op elkaar. En na een stroomstoring kun je opnieuw beginnen met inregelen. Oftewel, lijkt me lastig :P

Zo zijn die apparaten vaak ook niet bedoeld trouwens, anders was er wel een mogelijkheid voor verzonnen. Iets van een cascaderegeling ofzo. Als ik de technische bladen van de Zehnder ComfoAir er ook op nalees dan zie ik alleen toepassingen voor stand-alone gebruik.
pi_215481972
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 november 2024 10:54 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Weet je dat zeker? Verwarmen met airco's wordt door veel mensen als niet comfortabel ervaren.
Klopt, maar dezelfde airco kan in de zomer koelen. En dat is wel een hele grote plus in comfort hier.
En bepaalde ruimtes hoeven maar een uur per dag lekker warm te zijn, zoals de eetkamer.

Maar ik ben blij met dit topic en alle reacties. Het blijft een flinke investering en elk huis en elke bewoner is uniek.
pi_215482010
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 november 2024 11:33 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Dat vraagt wel akelig nauwkeurige afstemming op elkaar. En na een stroomstoring kun je opnieuw beginnen met inregelen. Oftewel, lijkt me lastig :P
Valt mee, dat gaat via WiFi.

quote:
Zo zijn die apparaten vaak ook niet bedoeld trouwens, anders was er wel een mogelijkheid voor verzonnen. Iets van een cascaderegeling ofzo. Als ik de technische bladen van de Zehnder ComfoAir er ook op nalees dan zie ik alleen toepassingen voor stand-alone gebruik.
Ik kan het zo snel niet vinden, maar wat ik ervan begrijp is dat de ventilatie efficiënter werkt als het ene apparaat aanzuigt, terwijl de andere afzuigt. Hierdoor krijg je een betere luchtcirculatie.

Video gevonden van Blauberg...

Bekijk deze YouTube-video

[ Bericht 7% gewijzigd door Wantie op 05-11-2024 11:49:40 ]
pi_215482543
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 november 2024 10:54 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Nee hoor is een prima warmte.

Kijk alleen maar eens naar kantoren die met luchtverwarming worden verwarmt wat ook vaak airco is.
pi_215482820
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2024 11:43 schreef Wantie het volgende:

[..]
Valt mee, dat gaat via WiFi.
[..]
Ik kan het zo snel niet vinden, maar wat ik ervan begrijp is dat de ventilatie efficiënter werkt als het ene apparaat aanzuigt, terwijl de andere afzuigt. Hierdoor krijg je een betere luchtcirculatie.

Video gevonden van Blauberg...

Bekijk deze YouTube-video
Oke, daar kan ik me iets bij voorstellen. Als ze dan daadwerkelijk op elkaar ingespeeld zijn heb je goede luchtverversing en een comfortabeler woning.

quote:
2s.gif Op dinsdag 5 november 2024 12:44 schreef machtpen het volgende:

[..]
Nee hoor is een prima warmte.

Kijk alleen maar eens naar kantoren die met luchtverwarming worden verwarmt wat ook vaak airco is.
Dat is echt een ander type systeem. Bij luchtverwarming worden kanalen berekend en uitstroomopeningen ingeregeld om te voorkomen dat er tocht ontstaat. Bovendien zitten er over het algemeen cv ketels aan vast of een luchtbehandelingskast. Wel zie je meer en meer dat er lucht/water warmtepompen aan luchtverwarmers gekoppeld worden. Veelal in woningen en dan kan de warmtepomp koud water aan de luchtverwarmer aanleveren.

Bij een airco wordt er vaak een unit aan een muur geplempt en gaan met die banaan. Dat is vaak oncomfortabel vanwege de luchtstroom die maar één richting op gaat.
pi_215482849
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2024 18:37 schreef TigerXtrm het volgende:
Prijs van gas mag nog flink omhoog voor een warmtepomp of een thuis accu financieel een goed verhaal wordt. We hebben het nog steeds over een installatie van dik 20k waar lang niet elk huis ruimte voor heeft. Voor de prijs van zo'n warmtepomp kan ik minstens 20 jaar op gas stoken, en dat is als de prijs morgen verdubbeld :')
Als een warmtepomp ¤20.000 was had ik hem echt niet in m'n verhuurde woning laten plaatsen.
Een beetje realisme is wel op z'n plaats.

Ik ontvang als verhuurder overigens wel een éénmalige belastingkorting (subsidie) van ¤3.250 voor de warmtepomp. Dat was niet de motivatie om het te doen maar ik laat dat geld ook niet liggen.

[ Bericht 9% gewijzigd door TheFreshPrince op 05-11-2024 13:18:40 ]
pi_215482892
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 23:19 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Niet iedereen heeft een ton op hun bankrekening staan waar ze niets beters voor kunnen verzinnen dan zonnepanelen, een warmtepomp en een elektrische auto.
Niet alles hoeft in 1x, niet alles hoeft in 1, 3 of 5 jaar.

En er bestaan ook 2e hands EV's inmiddels.

Je hebt echt geen ton nodig om dat te realiseren.

quote:
En het klinkt misschien gek, maar niet iedereen heeft een eigen dak, de ruimte voor een warmtepomp met warm water vat en een eigen garage met elektriciteit of minimaal een oprit.
Verschillen hou je toch, doorgaans zal je in een appartement ook een lagere energiebehoefte hebben voor je warmtevoorziening.

Dat een warmtepomp niet kan/past in veel appartementen is niet de schuld van de warmtepomp.

quote:
Het is niet heel vriendelijk om al die mensen uit hun huis te schoppen en in de wachtrij voor een woning die wel aan al die eisen voldoet. Dan wordt het heel druk onder de bruggen. Wel goed voor de kampeerindustrie.
Wordt er iemand uit z'n huis geschopt? ;)
pi_215482991
Voor appartementen heb je lucht/lucht warmtepompen die je op de plek van de radiator kunt hangen.

2 gaten door de gevel; warmtepomp ophangen, stekker in het stopcontact en klaar.

[ Bericht 0% gewijzigd door Wantie op 05-11-2024 15:16:53 ]
pi_215484510
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 november 2024 13:10 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Dat is echt een ander type systeem. Bij luchtverwarming worden kanalen berekend en uitstroomopeningen ingeregeld om te voorkomen dat er tocht ontstaat. Bovendien zitten er over het algemeen cv ketels aan vast of een luchtbehandelingskast. Wel zie je meer en meer dat er lucht/water warmtepompen aan luchtverwarmers gekoppeld worden. Veelal in woningen en dan kan de warmtepomp koud water aan de luchtverwarmer aanleveren.

Bij een airco wordt er vaak een unit aan een muur geplempt en gaan met die banaan. Dat is vaak oncomfortabel vanwege de luchtstroom die maar één richting op gaat.
Airco kan ook aan kanaalleidingen dat wordt op grote schaal in de Vs en is hier ook aan het groeien. Waarbij er al lucht/lucht units zo groot als vrachtwagens zijn die bv een school kunnen verwarmen.

Die cv ketels en luchtbehandelingskasten is nog cop 1 verwarming en die gaan er de komende jaren allemaal uit.

Je moet bij een airco niet in de direkte luchtstroom gaan zitten dan merk je er ook niks van en heb je een comfortabele warmte.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')