Vis1980 | woensdag 30 oktober 2024 @ 13:05 |
---------------------------------------------------- "Het is gewoon een fiets met dikke wielen" ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Vis1980 | woensdag 30 oktober 2024 @ 13:05 |
Dit zijn allemaal aannames. Gewoon elke migrant een gratis Fatbike geven en die dingen worden zo verboden. | |
Nebelwerfer | woensdag 30 oktober 2024 @ 13:14 |
Mensen wennen doorgaans vrij snel aan dingen als het eenmaal verplicht is. | |
pedaalemmerzak | woensdag 30 oktober 2024 @ 13:57 |
Dat is wel zo | |
pedaalemmerzak | woensdag 30 oktober 2024 @ 13:58 |
In Australië heeft de helmplicht geleid tot minder fietsers https://www.google.com/ur(...)Vg1iRbeXVwK7b3z9WlqA | |
pedaalemmerzak | woensdag 30 oktober 2024 @ 14:01 |
Dat is de schuld van ouders die hun kinderen een opgevoerde fatbike geven. Die zijn reeds verboden. | |
pedaalemmerzak | woensdag 30 oktober 2024 @ 14:07 |
Bedenk verder ook het politieke aspect van een helmplicht. Wat voor types ouders geven hun kind een opgevoerde fatbike? Tokkies toch? En waar stemmen tokkies meestal op, als ze al stemmen? de PVV toch? En wie zit er nu in de regering? Juist. | |
Vis1980 | woensdag 30 oktober 2024 @ 14:09 |
De vraag is of ze hem al opgevoerd geven of dat iemand anders dat regelt. Net als met scooters inde jaren 90, genoeg pubers die hem ergens anders lieten opvoeren. Thuis wisten ze daar vaak niets vanaf of keken ze de andere kant op, wat dat te gaat is er weinig veranderd. Maar kun je nagaan, die deden wel een helm op, terwijl zo'n fatbike net zo hard kan gaan als een niet opgevoerde scooter toen. | |
Nebelwerfer | woensdag 30 oktober 2024 @ 14:24 |
Ik doel dan ook niet op gewone fietsen of ebikes die niet harder gaan dan 20 ofzo. Alles wat racefiets snelheden kunnen bereiken vind ik een ander verhaal. Tegenwoordig zijn ebikes de standaard, ook voor degene die misschien er beter niet aan beginnen. Dan moet je, in mijn optiek, kritisch kijken naar veiligheid. | |
pedaalemmerzak | woensdag 30 oktober 2024 @ 14:24 |
Het rijden op een opgevoerde fiets is al illegaal en daar moet dus meer op worden gehandhaafd. Een brommer is ontworpen op 45 dan is een helm sowieso al aan te raden. Ook in Thailand waar je geen helm op hoeft deed ik op de brommer altijd een helm op. Probeer maar eens zonder, het is doodeng. | |
Vis1980 | woensdag 30 oktober 2024 @ 14:27 |
We gaan toe naar alle elektrische fietsen een helm. Het gaat veel harder dan fietsen, ook als je het niet opvoert en de ongelukken zijn enorm toegenomen. Ook een bejaarde fietser loopt veel meer gevaar bij een elektrische fiets. | |
Nober | woensdag 30 oktober 2024 @ 14:30 |
Mooi. En door met belangrijke zaken. | |
Gripper | woensdag 30 oktober 2024 @ 15:12 |
25 is echt niet zo hard hoor. Ieder normaal mens (onder de 100 kg en onder de 60 jaar) kan met een gewone stadsfiets op spierkracht 25 km/u rijden. Oudere mensen die vallen zouden dat zowel met een e-bike als met een niet-e-bike doen. Omdat ze niet meer snel genoeg kunnen reageren/anticiperen, of in het geval van een e-bike, omdat het nu eenmaal een vrij zware fiets is die ze niet meer in bedwang kunnen houden. Dus daar kan je nog zeggen dat een bejaarde op een e-bike meer risico loopt dan wanneer ze op een gewone fiets zouden stappen. En in het geval van jongeren en hun (opgevoerde) fatbikes ligt het volledig aan jeugdige overmoed, gecombineerd met een zware fiets die ook nog eens beroerd handelbaar is door de idiote zitpositie, veel te hoge snelheid en het hoge zwaartepunt. Vroeger waren die lelijke citta brommertjes met 2 gabbers erop toch ook altijd de dingen waar de meeste ongelukken mee gebeurden? precies dezelfde belachelijke geometrie als fatbikes nu. | |
Vis1980 | woensdag 30 oktober 2024 @ 15:16 |
Maar als je heel hard fietst ben je denk ik in meer control over je fiets dan wanneer je met weinig inspanning zo hard gaat. Maar goed, ik ben het niet helemaal met je oneens. Dan nog zie ik graag (en met mij veel ziekenhuispersoneel en ambulances) dat een helmverplichting bij elektrische fietsen veel goed zal doen. | |
pedaalemmerzak | woensdag 30 oktober 2024 @ 17:05 |
Uhm op mijn ouwe barrel dat bijna uit mekaar valt (niet elektrisch dus) haal ik ook gemakkelijk de 25 hoor. Dit is dus ook de reden dat de mening van mensen die weinig tot niet fietsen er in dezen weinig toe doet... | |
pedaalemmerzak | woensdag 30 oktober 2024 @ 17:06 |
Valt wel mee hoeveel harder je gaat op een niet opgevoerde elektrische fiets. Je kan de snelheid voornamelijk langer volhouden. Op een oud barrel haal ik de 25 ook wel, maar misschien niet 10 km lang. | |
pedaalemmerzak | woensdag 30 oktober 2024 @ 17:07 |
Vanuit het perspectief van het zorgpersoneel moet je autorijden maar helemaal verbieden want wat je wel niet tegenkomt aan vreselijke ongelukken? Dan kan je alles wel verbieden. | |
Vis1980 | woensdag 30 oktober 2024 @ 17:12 |
`Nee, het gaat om de staat van de gewonden en de moeite die er gedaan wordt om het te voorkomen. In een auto heb je naast een gordel allerlei andere veiligheidsmaatregelen om ervoor te zorgen dat het aantal zwaargewonden en doden in het verkeer vele malen minder groot is. | |
pedaalemmerzak | woensdag 30 oktober 2024 @ 17:23 |
Bij de meeste zware ongevallen is een automobilist betrokken. In landen zoals de VS waar mensen veel minder fietsen en veel meer autorijden ligt het cijfer verkeersdoden vele malen hoger dan in fietsland Nederland. Daarom werken maatregelen die fietsen ontmoedigen averechts. | |
Nebelwerfer | woensdag 30 oktober 2024 @ 17:25 |
Ik heb genoeg fiets ervaring. Maar natuurlijk zegt jouw geen ene bal over landelijke cijfers. Ik kan ook wel beginnen over de oude omatjes die met een rotgang over de rotonde knallen. | |
Vis1980 | woensdag 30 oktober 2024 @ 17:26 |
Een helm dragen op een elektrische fiets kun je toch niet ontmoedigend noemen? Vind je een gordel dan ook ontmoedigend om auto te gaan rijden? Als het ontmoedigend is voor een 12-jarige die graag gevaarlijke capriolen uithaalt, dan graag, want het enige wat je zou kunnen stellen is dat een helm dragen 'niet stoer' is. Maar een volwassen mens met minimaal een redelijk IQ gaat niet een helm weren omdat ie 'niet stoer' zou zijn. Ik zie ook genoeg scooterrijders met een helm op, blijkbaar is het daar wel stoer. | |
Ridocar | woensdag 30 oktober 2024 @ 17:43 |
Een gewone fiets met dikke banden gaat niet vanzelf vooruit. Doet 'ie dat wel, dan is het een snor-, brom- of motorfiets, afhankelijk van de snelheid. | |
pedaalemmerzak | woensdag 30 oktober 2024 @ 18:08 |
Dat is ontmoedigend en in Australië waar een helmplicht is ingevoerd is het aantal fietsers flink gedaald. | |
Ivo1985 | woensdag 30 oktober 2024 @ 18:26 |
Dat heb ik hier al meermaals vermeld. Het zijn dan motorvoertuigen zonder RDW-goedkeuring, kenteken en verzekering. En daarmee nu al verboden. Het is dus volgens onze wetgeving nu al geen enkel probleem om die opgevoerde en/of van gashendel voorziene fatbikes nu al van de weg te halen en in beslag te nemen etc. Alleen is er in het Nederlandse verkeer nauwelijks nog sprake van handhaving. En het is onverstandig om nu op basis van onderbuikgevoel maar wat nieuwe wetgeving te realiseren die vervolgens ook nauwelijks gehandhaafd kan en zal worden, waarmee het werkelijke probleem dus niet wordt opgelost. | |
Wantie | woensdag 30 oktober 2024 @ 19:00 |
Een helm en een gordel zijn niet met elkaar te vergelijken. Een gordel zit standaard in je auto en blijft daar. Een helm moet je apart kopen en je moet hem overal mee heen slepen. | |
Ridocar | woensdag 30 oktober 2024 @ 19:14 |
Eens. Sowieso is de bestuurder de lul. Geen geldig rijbewijs voor het besturen van het voertuig. Geen verzekering, geen geldig kenteken, geen conformiteitsverklaring voor het voertuig. Dus iedere fatbikebestuurder die niet hoeft te trappen en toch vooruit komt kan worden geknipt en geschoren. En dat zou nu al kunnen met de huidige wetgeving. Maarja, "zou". Alles valt of staat met handhaving. Zolang er geen lik op stukbeleid wordt gevoerd blijft het dweilen met de kraan open. En dan helpt een extra wet ook niet. Bottomline: de minister hoeft inderdaad geen wet erbij te verzinnen, maar investeren in handhaving (boa's) en de controles op fietsen met trapondersteuning zou intensiever moeten. [ Bericht 3% gewijzigd door Ridocar op 30-10-2024 19:20:07 ] | |
boegschroef | woensdag 30 oktober 2024 @ 19:28 |
Voor mij was dit de rede om geen speedbike te kopen, dan maar wat trager op een gewone electrische fiets, ik werk op 15km afstand en ga regelmatig op de (electrische) fiets. Mocht er een helmplicht komen gaat dat waarschijnlijk een heel stuk minder worden en gaan we weer vaker met de auto. Waarom? Omdat ik een helm niet fijn vind zitten op de fiets. En ja ik heb dat geprobeerd. | |
CarbonC | woensdag 30 oktober 2024 @ 20:11 |
Even kijken, wat is het vaakst betrokken bij een ongeluk? bron. Misschien eens wat meer doen aan de onveiligheid van auto's? | |
Jan_Onderwater | woensdag 30 oktober 2024 @ 20:22 |
1020 verkeersdoden? Schommelt al jaren tussen de 600 en 700 per jaar https://swov.nl/nl/nieuws(...)en%20dalende%20trend. | |
pedaalemmerzak | woensdag 30 oktober 2024 @ 20:30 |
. De impact van een ongeluk met een auto is veel groter dan bv tussen twee fietsers Autos zijn slecht voor het milieu Het neemt veel fysieke ruimte in voor wegen en parkeerplaatsen Fossiele brandstoffen etc. Vandaar geen helmplicht voor ebikes. Hooguit voor minderjarigen | |
Vis1980 | woensdag 30 oktober 2024 @ 21:12 |
Jawel, maar beide heb je dan nodig als je deel wil nemen aan het verkeer. Daarnaast zijn er nog steeds mensen die geen gordel omdoen, ondanks dat ie standaard in je auto zit. Voor én achterin. | |
Wantie | woensdag 30 oktober 2024 @ 21:18 |
Tja, als ik per se een Helm op moet op mijn electrische fiets dan pak ik de scooter wel. Je ziet ook een kaalslag bij de snorfiets sinds de helmplicht. | |
Vis1980 | woensdag 30 oktober 2024 @ 21:23 |
Heb je het dan over deze: ![]() Of deze: ![]() Of deze: ![]() | |
Wantie | woensdag 30 oktober 2024 @ 21:36 |
Alle 3 zijn onhandig als je even met de fiets ergens heen gaat. Bij de scooter kan die tenminste in het vak onder het zadel, en je bent een stuk sneller. | |
capricia | woensdag 30 oktober 2024 @ 21:36 |
Dan pak ik de auto wel. Ik doe graag boodschappen met de ebike. Zeker als ik geen grote spullen nodig heb. Ik fiets gerust een paar winkelcentra langs. Dingetje hier, Japanse groente daar (bij de toko). En ik ga graag met een vriendin een rondje park fietsen. Maar met een helm op, stopt dat voor mij. Dan ga ik met de auto boodschappen halen. En niet meer dagelijks de kleine dingetjes op de fiets. | |
pedaalemmerzak | woensdag 30 oktober 2024 @ 23:02 |
Ja heerlijk toch, en met de auto ben je dan te veel tijd kwijt aan parkeren. Maar ik ben bang dat we toch het onderspit gaan delven en dat ze een helmplicht gaan invoeren. Laten we hopen dat dat nog heel lang duurt. | |
Weltschmerz | woensdag 30 oktober 2024 @ 23:11 |
Ik doe niet aan vervoermiddelen die te gevaarlijk zijn om zonder helm te benutten omdat die met helm dan nog steeds te gevaarlijk zijn. Kijk naar motoren en brommers, die maken gewoon nog steeds veel te veel ongelukken. Wat we in Nederland nog niet zo lang geleden deden was scheiden op snelheid. Dus ik zou zeggen op het fietspad hoef je nooit een helm op, en als je een helm op moet dan mag je niet op het fietspad. | |
pedaalemmerzak | woensdag 30 oktober 2024 @ 23:41 |
Als je van mijn dorp naar de stad gaat wordt het bijvoorbeeld wel moeilijk voor brommers zonder gebruik te maken van het vrijliggende fietspad. Met de auto rijd je over de autosnelweg en dat gaat natuurlijk ook weer niet voor brommers. Binnen de bebouwde kom moeten brommers al op de rijbaan vaak. | |
Gripper | donderdag 31 oktober 2024 @ 07:39 |
De fatbike werd mede zo populair nadat de helmplicht bij snorfietsen werd ingevoerd. | |
-river- | donderdag 31 oktober 2024 @ 09:13 |
Klopt, dus daarom juist een helmplicht bij alle e-bikes. | |
Chadi | donderdag 31 oktober 2024 @ 09:15 |
Hij heeft wel gelijk. Wat je moet voorkomen is dat jongeren op een ebike mogen. Problem opgelost. | |
Vis1980 | donderdag 31 oktober 2024 @ 10:35 |
Ja sorry, het is niet mijn topic. | |
Wantie | donderdag 31 oktober 2024 @ 12:51 |
Nee, helmplicht bij snorfietsen was al stom. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 3 november 2024 @ 10:17 |
Motorrijders worden door ambulancepersoneel standaard 'donoren' genoemd. En toch mag er nog steeds motor worden gereden in Nederland. Vreemd.... ![]() | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 3 november 2024 @ 10:18 |
Het zijn 65 plussers die zichzelf doodrijden op hun e-bike (aantoonbaar). Niet de jongeren. | |
Bofjijff | zondag 3 november 2024 @ 10:24 |
Het gaat dan ook niet alleen om overlijden he. https://www.nporadio1.nl/(...)oor-strengere-regels | |
ems. | zondag 3 november 2024 @ 10:24 |
Win/win situatie lijkt me. | |
Nober | zondag 3 november 2024 @ 10:26 |
Wie gaat dat handhaven dan? | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 3 november 2024 @ 10:26 |
En wat nu als het aantal jongeren op Fatbikes verviervoudigd is? Dan doen ze het beter dan alle andere fietsers. | |
Bofjijff | zondag 3 november 2024 @ 10:33 |
Beetje simpel gedacht. Iedereen ziet de problematiek. Die kan je idd negeren, of je kan meedenken hoe dit op te lossen. 14jarigen die door het verkeer heen crossen op veel te snelle dingen is simpelweg geen goed idee. Hoe je dat op moet lossen is wel een lastiger verhaal, want wie gaat het handhaven. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 3 november 2024 @ 10:34 |
Van jou? Goed dat je dat inziet. | |
Ridocar | zondag 3 november 2024 @ 10:35 |
Dat noemt men eigen verantwoording als volwassene zijnde. Motorrijders zijn over het algemeen ook een stuk meer bewust van het verkeer om hen heen. | |
Ridocar | zondag 3 november 2024 @ 10:36 |
Ja, want die zitten ook allemaal op een opgevoerde fatbike... | |
Bofjijff | zondag 3 november 2024 @ 10:37 |
![]() | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 3 november 2024 @ 10:47 |
Zolang niet bekend is hoeveel fatbikes er bij zijn gekomen in een jaar tijd, zijn al die 'schokkende' cijfers gebakken lucht. Maar misschien is dat iets te complex voor je. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 3 november 2024 @ 10:50 |
Kun je nagaan. Bijna een kwart van alle verkeersdoden in 2023 waren bejaarden op e-bikes. Dus voorlopig doen jongeren op Fatbikes het een stuk beter. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 3 november 2024 @ 10:51 |
Gebaseerd op persoonlijke ervaring, ben ik sceptisch over deze stelling. | |
Bofjijff | zondag 3 november 2024 @ 10:59 |
ja dat zal het zijn idd ![]() Spoedeisende hulp luiden de noodklok maar volgens meneer is het gebakken lucht. | |
Chandler | zondag 3 november 2024 @ 11:05 |
Qua helm kan ik mij voorstellen maar ik zou toch echt een leeftijdsplicht er aan vast knopen. Oh elektrisch mooi dan minimaal 16... sneller dan 25 dan minimaal een rijbewijs! ![]() | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 3 november 2024 @ 11:18 |
Ik zie dat het inderdaad te moeilijk is voor je. Overigens luidt de spoedeisende hulp al decennia lang de noodklok over vuurwerk. Just saying. | |
QWARQTAARTJE | zondag 3 november 2024 @ 11:19 |
Bekijk deze pagina maar eens en dan praten we wel verder. https://www.bing.com/news(...)kes+nieuws&FORM=EWRE | |
MMaRsu | zondag 3 november 2024 @ 11:20 |
🤣🤣🤣🤣 | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 3 november 2024 @ 11:20 |
Nog zo'n user. ![]() En hoe verhouden die 96 fatbikes zich tot de 1200 andere fietsers die op de spoedeisende hulp terechtkwamen in dezelfde week? | |
Bofjijff | zondag 3 november 2024 @ 11:21 |
Je kan eens beginnen een andere toon aan te slaan als je serieus wilt worden genomen. Maar you do you verder, prima ![]() | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 3 november 2024 @ 11:22 |
Jij begon met 'simpel gedacht'. Blijkt dat jij de simpele bent, hier. | |
Bofjijff | zondag 3 november 2024 @ 11:23 |
wat simlel gedacht is niet op de man spelen, te complex voor je is dat wel. Maar doe je ding pik. Wat jij wilt. Iedereen is gek behalve jij. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 3 november 2024 @ 11:27 |
Vind jij. | |
QWARQTAARTJE | zondag 3 november 2024 @ 11:28 |
Als minder dan 1/12 van de fietsen een fatbike is dan ist in verhouding wel veel. Maar tgaat ook over e-bikes he, niet alleen fatbikes. | |
Bofjijff | zondag 3 november 2024 @ 11:29 |
![]() | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 3 november 2024 @ 11:30 |
En heb jij daar cijfers van? | |
QWARQTAARTJE | zondag 3 november 2024 @ 11:32 |
Als he, dus ik weet niet of t in verhouding veel is. En ja ik vind idd dat je dan het moet gelijk trekken, dus zowel voor e-bike als elektrische fiets een helmplicht of iets anders gelijks wat voor zorgt dat de veiligheid meer gewaarborgd wordt. | |
Ridocar | zondag 3 november 2024 @ 12:32 |
U heeft een motorrijbewijs? | |
voetbalmanager2 | donderdag 7 november 2024 @ 12:50 |
| |
maily | donderdag 7 november 2024 @ 12:53 |
Dat zal ze leren! | |
Aether | maandag 11 november 2024 @ 14:34 |
Chinese prutfabrikant maakt KINDERFATBIKE https://www.geenstijl.nl/5179741/fatbikes | |
Basp1 | maandag 11 november 2024 @ 14:46 |
Tokkiemodus aan ik wil dat ze er ook een met zijwieltjes maken voor onze sjonnie zijn 2e verjaardag. ![]() | |
Aether | maandag 18 november 2024 @ 15:53 |
Fietswetenschapper UvA: Fatbikes veroorzaken geen ongelukken, mensen veroorzaken ongelukken https://www.geenstijl.nl/5179918/NRA-maar-dan-voor-fatbikes | |
Nattekat | maandag 18 november 2024 @ 15:54 |
![]() | |
DX11 | maandag 18 november 2024 @ 17:29 |
"Ga niet met van die oortjes in de weg op." Dus ook niet meer op een normale fiets? Komen ze nu mee nadat we het al 20 jaar doen... | |
Red_85 | maandag 18 november 2024 @ 17:54 |
Waarom zijn wapens dan wel verboden hier? | |
Poefbank | maandag 18 november 2024 @ 19:10 |
Als je zo doet dan worden die fatbikes wel bang.![]() | |
Aether | woensdag 5 februari 2025 @ 13:35 |
Fatbikes gaan vrijuit. Madlener voert GEEN helmplicht en GEEN minumleeftijd in https://www.geenstijl.nl/(...)een-minumleeftijd-in | |
OxygeneFRL | woensdag 5 februari 2025 @ 13:39 |
en terecht. Achterlijke motie. Wat is eigenlijk de definitie van een fat bike. Voed je kinderen eerst maar es op | |
WheeledWarrior | woensdag 5 februari 2025 @ 14:08 |
Sprinkhanenplaag van snotneuzen racend op de fietspaden gaat dus nog wel even door. | |
KingRadler | woensdag 5 februari 2025 @ 14:09 |
Dan mogen ze ook gaan handhaven op verlichting, ik zie nu al veel fatbikers zonder verlichting rijden in het donker. Waarom hebben scooter gebruikers wel de verlichting aan? | |
KingRadler | woensdag 5 februari 2025 @ 14:10 |
Aangeschoten wild | |
Red_85 | woensdag 5 februari 2025 @ 14:23 |
https://www.telegraaf.nl/(...)botst-hard-met-kamer Stom. Heel stom. | |
Jaeger85 | woensdag 5 februari 2025 @ 14:25 |
De enige juridisch haalbare oplossing hiervoor, een helmplicht voor alle e-bikes, had geen kamermeerderheid. Terecht dus dat het is afgeschoten. | |
Red_85 | woensdag 5 februari 2025 @ 14:34 |
Ook stom. Veruit de meeste nare ongelukken zijn met die dingen. Alle niet exclusief menselijk aangedreven fietsen een helmplicht. Klaar. |