https://nos.nl/artikel/25(...)n-zuid-hollands-dorpquote:Tuin vol halloweendecoratie leidt tot verdeeldheid in Zuid-Hollands dorp
Een voortuin vol halloweendecoratie zorgt voor verdeeldheid in Ouderkerk aan den IJssel. Meerdere inwoners van het overwegend christelijke dorp ten oosten van Rotterdam kunnen de skeletten, grafstenen en heksen in het straatbeeld niet waarderen.
Volgens het gezin zijn eerder deze week vernielingen aangericht in de voortuin, waar aanvankelijk nog een onthoofd figuur met bebloed overhemd te zien was en een pop aan een vlaggenmast bungelt. Ook is het huis bekogeld met eieren, zegt bewoner Kimberley Koelink tegen Omroep West.
Andere omwonenden hebben rechtstreeks hun bezorgdheid geuit over de decoratie. Zo ontving het gezin naar eigen zeggen meerdere brieven en een bos rozen van mensen die willen dat het gezin de decoratie weghaalt. Ook vertelt Koelink dat iemand een wit kruis met daarop de tekst 'hoop, geloof en liefde' en het woord 'Jezus' in hun tuin heeft geplaatst.
Basisschool
De directeur van de christelijke basisschool Koningin Wilhelmina aan dezelfde straat merkte ook dat de halloweentuin onderwerp van gesprek is. Hij stuurde er deze week een mail over naar alle leerkrachten.
"Het leeft bij de leerlingen en ouders", zegt directeur Christiaan de Leeuw. "Naarmate de tuin meer werd ingericht, kwam ook op school het gesprek op gang en namen ouders contact met mij op. Jonge kinderen werden bang, terwijl oudere leerlingen juist nieuwsgierig werden naar wat er allemaal te zien is."
De school eist niet dat de buren de halloweenversieringen weghalen, maar heeft wel "gesprekken gevoerd in de klas". "Halloween wordt niet op school gevierd, wij vinden dat niet passen bij het christelijk geloof", aldus De Leeuw.
Koelink vindt de ophef veel te ver gaan. "In het dorp hebben ze het over kinderlijkjes in onze tuin. Ja, dat soort reacties krijgen wij. En nee, die liggen hier niet. Ik ga hier niet mee stoppen omdat het moet of omdat ze dit willen."
Niet eens weten dat Halloween (All Hallows' Eve) een Christelijk feest isquote:De school eist niet dat de buren de halloweenversieringen weghalen, maar heeft wel "gesprekken gevoerd in de klas". "Halloween wordt niet op school gevierd, wij vinden dat niet passen bij het christelijk geloof", aldus De Leeuw.
Niet echt; ik wijs vooral graag op de selectieve verontwaardiging in je aksiecluphuis.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 11:36 schreef Nielsch het volgende:
Kijk, mensen die hun hele voortuin volstouwen met Halloween- of kerstzooi hebben natuurlijk een enorme wansmaak maar dat hoeft niet te betekenen dat ze dan maar door bekrompen Christenen geïntimideerd en bestolen hoeven te worden. Maar hee, Christenen die de vrijheid van anderen willen beperken. What else is new?
Ik doe ff @:Ettovanbelgie omdat deze user altijd gelijk in de aan-stand moet springen als er in een topic Christenen worden verfoeid. Succes kerel!
Allerheiligen noemen zwe dat in het nederlands, en protestants-christelijken met daar al juist vaak een beetje een probleem mee omdat ze heiligenverering zoals de rooms-katholieken deden, heidens vinden..quote:Op woensdag 23 oktober 2024 11:39 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Niet eens weten dat Halloween (All Hallows' Eve) een Christelijk feest is![]()
![]()
Het hangt er vanaf of je voldoende onaardigs over moslims hebt gezegd in andere topics.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 11:36 schreef Nielsch het volgende:
Kijk, mensen die hun hele voortuin volstouwen met Halloween- of kerstzooi hebben natuurlijk een enorme wansmaak maar dat hoeft niet te betekenen dat ze dan maar door bekrompen Christenen geïntimideerd en bestolen hoeven te worden. Maar hee, Christenen die de vrijheid van anderen willen beperken. What else is new?
Ik doe ff @:Ettovanbelgie omdat deze user altijd gelijk in de aan-stand moet springen als er in een topic Christenen worden verfoeid. Succes kerel!
Je weet het niet - want je blijft hiermee doorgaan - maar je bevestigt met dit soort oppervlakkige en in de kern ook gewoon feitenvrije one-liners steeds mijn punt.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 13:32 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het hangt er vanaf of je voldoende onaardigs over moslims hebt gezegd in andere topics.
Zeg woord.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 13:32 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het hangt er vanaf of je voldoende onaardigs over moslims hebt gezegd in andere topics.
quote:Op woensdag 23 oktober 2024 13:37 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Je weet het niet - want je blijft hiermee doorgaan - maar je bevestigt met dit soort oppervlakkige en in de kern ook gewoon feitenvrije one-liners steeds mijn punt.
Niet sterk, Hex... al jaren niet meer.
Je 'buitenlander-hater' gereutel was al vakkundig afgeserveerd toen bleek dat mijn eigen familie diverser is dan heel jouw postcodegebied bij elkaar, thans gooi je het maar over de 'moslim-haat' boeg.
Qua inhoud en argumenten heb je niets. Nooit gehad ook. Gewoon mensen afserveren als haters, en je hebt je deugplicht weer vervult.
Tot straks
Dat is het verschil tussen van oorsprong katholieken ( wat in werkelijkheid nauwelijks nog bestaat) en waanzinnige griffo's.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 13:55 schreef MissButterflyy het volgende:
Dat ze nog zo achterlijk zijn in een dorpje in de Randstad. Hier in het katholieke zuiden kijken we daar echt niet van op.
Gelieve niet te gaan oordelen, maar het slechts bij uw eigen mening te houden.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 11:52 schreef torentje het volgende:
De meeste gelovigen zijn vind ik goddeloos, hebben dus in dit soort kwesties volgens mij geen recht van spreken.
Wij hebben ook nog Sint Maarten. Uitgeholde suikerbieten op 11 november. Maar dat zie je nog zelden.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 14:03 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Halloween is de zoveelste commerciele, geforceerd uit Amerika geimporteerde flauwekul, maar zij die zich te buiten willen gaan aan plastic skeletten en pompoenen moeten dat uiteraard zelf weten.
Ik vind het wel leuk. Een beetje griezelen en combineren met humor.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 14:03 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Halloween is de zoveelste commerciele, geforceerd uit Amerika geimporteerde flauwekul, maar zij die zich te buiten willen gaan aan plastic skeletten en pompoenen moeten dat uiteraard zelf weten.
Uiteraard. Maar het is gewoon een commercieel iets overgewaaid van de VS. Om dat nu gelijk aan een godsdienst te koppelen gaat het niet om. De meesten weten niet eens de oorsprong. Eerlijk gezegd heb ik dat ook moeten opzoeken mbt Halloween.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 14:11 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ik vind het wel leuk. Een beetje griezelen en combineren met humor.
op zondag vooraan in de kerk en de weeks de grootste rotzakken.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 11:52 schreef torentje het volgende:
De meeste gelovigen zijn goddeloos, hebben dus in dit soort kwesties geen recht van spreken.
Net als de nadere reformatie, het charismatisch evangelisme (dat ook voet aan de grond krijgt onder de jongere lichting in de biblebelt, via o.a. de EO-Jongerendag) en de cancelcultuur uit Amerika zijn geïmporteerd.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 14:03 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Dat gaat min of meer op voor alle gelovigen.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 11:36 schreef Nielsch het volgende:
Maar hee, Christenen die de vrijheid van anderen willen beperken. What else is new?
Ook voor ongelovigen.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 14:25 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Dat gaat min of meer op voor alle gelovigen.
Ten tijde van het ontstaan van de Nadere Reformatie bestond de USA nog niet. Verder eens.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 14:22 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
Net als de nadere reformatie, het charismatisch evangelisme (dat ook voet aan de grond krijgt onder de jongere lichting in de biblebelt, via o.a. de EO-Jongerendag) en de cancelcultuur uit Amerika zijn geïmporteerd.
Ik heb het liefst een buurt vol kale gevels in december, met hooguit een versierde kerstboom in de woonkamer en eventueel zo’n trapje met lampjes in de vensterbank, maar in je tuin ben je vrij om die in te richten, met alleen de wet als grens. De buren hebben het recht om er schande van te spreken, maar daarmee houdt het wel op.
quote:Op woensdag 23 oktober 2024 14:18 schreef michiel_merk het volgende:
Dat is Nederland, een dag niet gezeurd een dag niet geleefd.
quote:Op woensdag 23 oktober 2024 14:20 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
op zondag vooraan in de kerk en de weeks de grootste rotzakken.
Halloween is alles behalve Christelijk makker.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 11:39 schreef Nielsch het volgende:
[..]
![]()
Slopen?quote:Op woensdag 23 oktober 2024 15:03 schreef bianconeri het volgende:
Dit is toch ook echt belachelijk. Wie zit er nou te wachten op dat achterlijke Halloween? Behalve winkels die wat willen verkopen.
Overigens die zogenaamde christenen.... walgelijk.
Leuk dat je voor iets wilt opkomen, maar echt... Dingen slopen gaat weer lijnrecht tegen je eigen geloof in, dus beetje krom of niet dan.
Een kerk zou een huis van God zijn, maar God is er nooit. Tenminste ik heb op verschillende tijdstippen bij heel veel kerken gekeken en heb daar nog nooit God zien staan, maar wel groter volk.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 14:20 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
Ik heb daar inderdaad ook ervaring mee. Ik sprak een keer samen met een vriend een paar ouders aan in een wegrestaurant van kinderen die even verderop betonnen paaltjes op de afrit van een snelweg hadden gelegd.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 14:20 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
Het is geen christelijk feest maar heeft verwantschap met het katholieke feest Allerheiligen. De protestantse kerk heeft dat verworpen. M.i. tot zover allemaal prima.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 11:39 schreef Nielsch het volgende:
[..]
![]()
Als het gewoon bij zeuren bleef, helemaal prima. Maar eieren gooien, vernielingen aanrichten en Jezus opdringen middels een in andermans geplaatst bord? Niet prima en wel helemaal prima dat dit even aangekaart wordt in het nieuws.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 14:18 schreef michiel_merk het volgende:
Dat is Nederland, een dag niet gezeurd een dag niet geleefd.
Terwijl jij op FOK! het meest en felst discussieert wat betreft Trump.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 11:35 schreef Nober het volgende:
Buitenlandse aangelegenheden verbieden.
851 resultaten op Trump van tong80.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 18:29 schreef tong80 het volgende:
[..]
Terwijl jij op FOK! het meest en felst discussieert wat betreft Trump.
Ik onderschat mezelf weer eens. Er kan er op alle terreinen natuurlijk maar één de 1e zijn.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 18:34 schreef Nober het volgende:
[..]
851 resultaten op Trump van tong80.
367 resultaten op Trump van Nober.
https://mycroft.fok.nl/in(...)ortby=post_date_desc
Heb ook nog 10 keer Twramp gebruikt op z'n Eva Jineks.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 18:36 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ik onderschat mezelf weer eens. Er kan er op alle terreinen natuurlijk maar één de 1e zijn.
Ikquote:Op woensdag 23 oktober 2024 18:45 schreef Nober het volgende:
[..]
Heb ook nog 10 keer Twramp gebruikt op z'n Eva Jineks.
Waarbij die charismatische evangelisten weer heel erg bezig zijn met demonen. Hier in de Bible Belt zie ik dan ook vooral kritiek op Halloween vanuit de Charismatische/Pinkster hoek.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 14:22 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
Net als de nadere reformatie, het charismatisch evangelisme (dat ook voet aan de grond krijgt onder de jongere lichting in de biblebelt, via o.a. de EO-Jongerendag) en de cancelcultuur uit Amerika zijn geïmporteerd.
Ik heb het liefst een buurt vol kale gevels in december, met hooguit een versierde kerstboom in de woonkamer en eventueel zo’n trapje met lampjes in de vensterbank, maar in je tuin ben je vrij om die in te richten, met alleen de wet als grens. De buren hebben het recht om er schande van te spreken, maar daarmee houdt het wel op.
Nouja dat roep je vooral over jezelf af door je focus radicale moslims en vervolgens bij te gaan houden of mensen daar net zo vaak schande van spreken dan over christenradicalen omdat ze anders selectief zouden zijn.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 13:37 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Je weet het niet - want je blijft hiermee doorgaan - maar je bevestigt met dit soort oppervlakkige en in de kern ook gewoon feitenvrije one-liners steeds mijn punt.
Niet sterk, Hex... al jaren niet meer.
Je 'buitenlander-hater' gereutel was al vakkundig afgeserveerd toen bleek dat mijn eigen familie diverser is dan heel jouw postcodegebied bij elkaar, thans gooi je het maar over de 'moslim-haat' boeg.
Qua inhoud en argumenten heb je niets. Nooit gehad ook inzake dit. Gewoon mensen afserveren als haters, en je hebt je deugplicht weer vervult.
Tot straks
Vreemd, zo'n katholieke naam voor een grefo.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 17:22 schreef Qarrad het volgende:
...
Feestje ging gewoon door natuurlijk, zonder Marietje.
Eigenlijk heette ze Shaneequa, nou goedquote:Op woensdag 23 oktober 2024 20:57 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Vreemd, zo'n katholieke naam voor een grefo.
Ik bedoelde de puriteinse stromingen uit, inderdaad toch Europa: Engeland/Schotland, die ook overwaaide naar de koloniën op het Amerikaanse continent. Van invloed geweest op de bevindelijke stromingen in het Nederlands protestantisme.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 18:55 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Waarbij die charismatische evangelisten weer heel erg bezig zijn met demonen. Hier in de Bible Belt zie ik dan ook vooral kritiek op Halloween vanuit de Charismatische/Pinkster hoek.
Refo's heb ik er eigenlijk nooit over gehoord, maar die hebben het dan ook al druk zat met tig andere dogma's.
btw, de Nadere Reformatie was echt wel iets Europees
Alles heeft met Allah te maken, want Allah is groot.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 07:00 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Wtf heeft dat met dit topic te maken?
Mja, op zich wel. Vooral omdat het ruim voor Halloween al is neergeplempt. Niet alleen zit je er dus weken tegenaan te kijken, maar het mist de context die je op die avond als voorbijganger misschien nog wel hebt.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 23:42 schreef Cockwhale het volgende:
Vind persoonlijk afgehakte ledematen, onthoofde en opgehangen poppen zo in het openbaar ook niet echt passend. Wat schedels en pompoenen tot daar aan toe, maar dit is wel wat macaber.
Hoi Jezus,quote:Op donderdag 24 oktober 2024 15:59 schreef Notorious_Roy het volgende:
Die piercings in haar bakkes zijn veel aanstootgevender.
grgr Jezus
Kun je beter een mooie opblaaspop in de voortuin zetten van een lekker wijf. Gebruikt en al.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 23:42 schreef Cockwhale het volgende:
Vind persoonlijk afgehakte ledematen, onthoofde en opgehangen poppen zo in het openbaar ook niet echt passend. Wat schedels en pompoenen tot daar aan toe, maar dit is wel wat macaber.
Een dergelijke tegeltuin is per definitie kut natuurlijk.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 14:06 schreef MissButterflyy het volgende:
Nou moet ik zeggen dat wat aan die vlaggenmast hangt wel echt eng uitziet.
ach @EttovanBelgie kan wel tegen een stootjequote:Op woensdag 23 oktober 2024 11:36 schreef Nielsch het volgende:
Zo kennen we onze christofoob weerquote:Op woensdag 23 oktober 2024 15:13 schreef Harvest89 het volgende:
Grafvolk die christenen. Valt niet mee te lachen.
Ik hoop dat Kimberly een brandend kruis in die tuin zet.
Vast niet goed voor je csat.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 11:32 schreef Erosjuhhh het volgende:
Toen ik nog werkte bij een groot streaming bedrijf, belde deze mensen altijd rond Halloween om te klagen dat de homepage des duivels was en ze eisten dat het verwijderd werd.
Ook niet voor de aht en meestal ook rcr+1quote:
Dit. Niet miepen, over een paar dagen is het weer weg.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 11:30 schreef schommelstoel het volgende:
Dit gaat nergens over![]()
Royal sadness.
Dat dusquote:Op woensdag 23 oktober 2024 14:25 schreef MissButterflyy het volgende:
Eigenlijk is het schandalig dat die mensen vernielingen aan hun tuin en eieren tegen de ramen krijgen. Dat is wel strafbaar.
De avond voor Allerheiligen inderdaad.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 11:39 schreef Nielsch het volgende:
[..]
![]()
Komt een beetje door het gedoe met skeletjes en duiveltjes, maar ook omdat het samenvalt met het protestantse hervormingsdag. Beetje dubbel dus.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 11:40 schreef Netsplitter het volgende:
Christenen die klagen over een christelijke aangelegenheid.
kan ik niet zien. Ik heb geen feesboekquote:Op woensdag 23 oktober 2024 14:05 schreef MissButterflyy het volgende:
https://www.facebook.com/(...)vTH/?mibextid=WC7FNe
Hier wat beelden te zien van deze heftige tuin.
Zeker. Tijdens corona pakte zoetermeer groot uit met een Halloween drive-thru. Prachtig! En op het einde werd je achternagezeten door een dolle zombie met een echte kettingzaag.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 14:11 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ik vind het wel leuk. Een beetje griezelen en combineren met humor.
Allerheiligenavond niet Christelijk? Dat is bijzonder.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 15:01 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Halloween is alles behalve Christelijk makker.
Op zich komt het uit ierland en bestaat het al een jaar of 1700 voor de us bestondquote:Op woensdag 23 oktober 2024 14:03 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Blijft altijd weer bijzonder hoeveel regelrechte psychopaten er tussen die gelovigen zitten.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 17:22 schreef Qarrad het volgende:
Hier in randje Griffostan had een kennis van me een aantal jaar geleden zoiets bij de hand. Dochtertje was jarig in oktober, had die moeder bedacht dat ze een heksenfeestje kon geven, dus allemaal kleine punthoedjes en capejes geknutseld, pompoentjes met kaarsjes erin keteltjes gemacrameed of weet ik het. Hartstikke schattig, niks echt engs of niet geschikt voor de leeftijd (jaar of 7, 8)
De uitnodigingen gingen eruit in het heksenthema, bleek er dus een meisje uit een extreem gelovig gezin tussen te zitten. De moeder daarvan belde op hoge poten op dat dat thema niet mocht van haar geloof. Nou, helaas, heel jammer dat Marietje niet kon komen.
Dat was niet de bedoeling. Het feestje moest een ander thema en er mocht niet dit en dat en dacht ze wel aan dit en aan dat want haar geloof. Het eindigde ermee dat er een moddergooiroddelcampagne gevoerd werd door mama Jezus op het schoolplein (van een openbare school...) over uitsluiting en slachtofferrollen en gristendiscriminatie. Heel christelijk allemaal.
Feestje ging gewoon door natuurlijk, zonder Marietje.
Zelfs moslims doen niet moeilijk over Halloweenquote:Op vrijdag 25 oktober 2024 16:15 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Blijft altijd weer bijzonder hoeveel regelrechte psychopaten er tussen die gelovigen zitten.![]()
Het lijken wel moslims.
Ga voor de gein eens verkleed als Mo. Kan je lachen.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 16:54 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Zelfs moslims doen niet moeilijk over Halloween
Ik zou niet weten hoe dat uit ziet, niemand doet dat tijdens Halloween, net als dat niemand verkleed gaat als Jezus.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 18:15 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Ga voor de gein eens verkleed als Mo. Kan je lachen.
Nee, idd niet.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 16:11 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Allerheiligenavond niet Christelijk? Dat is bijzonder.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |