abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215328176
Topic over de EU

Website EU: https://european-union.europa.eu/index_nl
Europese Commissie: https://commission.europa.eu/index_nl
Europees Parlement: https://www.europarl.europa.eu/portal/nl
Europese Raad: https://www.consilium.europa.eu/nl/european-council/
Raad van de EU: https://www.consilium.europa.eu/nl/council-eu/
Europese Rekenkamer: https://www.eca.europa.eu/nl
ECB: https://www.ecb.europa.eu/home/html/index.en.html
Europees Hof van Justitie: https://curia.europa.eu/jcms/jcms/j_6/nl/

Europees Parlement:

Europese Commissie:

Voor de duidelijkheid, dit gaat over politiek door de EU en in de EU instanties, voor politiek in EU landen is er dit topic: POL / Politiek in andere EU landen
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_215328182
Laatste post:

quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2024 08:15 schreef Hanca het volgende:
Moldavi ongeveer 50/50 voor EU lidmaatschap: https://www.trouw.nl/buit(...)toetreding~b975b565/

Een land waar Rusland een deel helpt om de onafhankelijkheid te bewaren en de vorige president in de gevangenis zit wegens corruptie en hoogeverraad door samenwerking met Rusland de EU in, wat is dat eigenlijk voor waanzin? Wanneer is de groeihonger van de EU eindelijk gestopt?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 21 oktober 2024 @ 08:35:58 #3
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_215328309
‘Groeihonger’ van de EU, ‘onafhankelijheid bewaren’ van het neprepubliekje Transnistri, wat zijn dat voor Kremlin talking points dan?
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
pi_215328421
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2024 08:35 schreef Szura het volgende:
‘Groeihonger’ van de EU, ‘onafhankelijheid bewaren’ van het neprepubliekje Transnistri, wat zijn dat voor Kremlin talking points dan?
ChristenUnie gaat langzaam de draai naar PVV maken... ze ruiken een kans.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_215328454
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2024 08:35 schreef Szura het volgende:
Het zijn geen Kremlin talking points. De Russen hebben wat mij betreft in Transnistri niks te zoeken, maar Transnistri heeft zelf de onafhankelijkheid uitgeroepen en het Russische leger uitgenodigd. Een bezetting kun je het dus niet noemen. Maar er zijn daar al 34 jaar Russische soldaten. Ik gebruik gewoon de woorden van Trouw, bij gebrek aan beter:
quote:
Vooral de separatistische en pro-Russische ministaat Transnistri, dat Moldavi binnen zijn grenzen herbergt, is pro-Russisch. In het gebied wonen ongeveer 650.000 mensen van wie meer dan de helft Russisch als eerste taal heeft. In 1990 scheidde het gebied zich af van Moldavi. Russische troepen helpen er nu de onafhankelijkheid te handhaven. Vrijwel geen enkel land erkent deze onafhankelijkheid.
En die groeihonger zie jij toch ook? Continue gesprekken met landen die niets in de EU te zoeken hebben, behalve dan dat ze toevallig in de buurt liggen. Andere normen en waarden, vaak veel corruptie en economisch ook geen toevoeging. Dat gaat eigenlijk op voor alle landen waarmee ze nu in gesprek zijn. En ook Bulgarije en Roemeni hadden er wat mij betreft niet bij gehoeven.

De pro-Russische kandidaat wordt in Moldavi altijd eerste of tweede in de presidentsverkiezingen, nu ook weer. Het is dan toch waanzin bewust zo'n figuur de Raad binnen te halen? Ik mag hopen dat ze om kans te maken eerst 20 jaar niet zo'n figuur aan de macht moeten hebben gehad, zit je op z'n vroegst in 2040.
pi_215328464
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2024 08:48 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
ChristenUnie gaat langzaam de draai naar PVV maken... ze ruiken een kans.
Waarom sleep jij overal de CU bij? Ik ben Bikker niet.

Maar gelukkig is de CU ook al langer eurokritisch dan dat de PVV bestaat. Ze zijn ook al langer tegen allerlei uitbreidingen van de EU dan dat Wilders kamerlid is. Waar jij die draai ziet is een raadsel, alleen in de vreemde kronkels in je hoofd waarschijnlijk.

Edit: de SP is altijd nog duidelijker tegen geweest: https://www.sp.nl/onderwe(...)-europese-superstaat

[ Bericht 10% gewijzigd door Hanca op 21-10-2024 09:02:26 ]
  maandag 21 oktober 2024 @ 09:15:08 #7
423121 Fretwork
Acte d'loquence
pi_215328549
Moldavi bij de EU is an sich niet raar, dit jaar daar geweest en ergens is het heel vergelijkbaar met Roemeni (veel Moldavirs hebben ook een Roemeens paspoort. Moet zeggen dat iedereen chiller, vrolijker en hoopvoller was dan ik had verwacht.
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
pi_215329385
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2024 09:15 schreef Fretwork het volgende:
Moldavi bij de EU is an sich niet raar, dit jaar daar geweest en ergens is het heel vergelijkbaar met Roemeni (veel Moldavirs hebben ook een Roemeens paspoort. Moet zeggen dat iedereen chiller, vrolijker en hoopvoller was dan ik had verwacht.
Dat er best prima mensen wonen zal best. Maar het gaat dus om een land wat verscheurd is, waar de vorige president in de gevangenis zit en ongeveer 35-40% pro-Russisch is, waarbij de pro-russische kandidaten in een zeer recent verleden nog verkiezingen wonen.

En dan is er dit:
https://www.transparency.org/en/cpi/2023

Eigenlijk zou de EU niet moeten onderhandelen met alle landen die oranje zijn. Dat ze dat wel doen vind ik echt onbegrijpelijk. Moldavi staat op deze ranking gelijk aan Hongarije. Ik heb liever Hongarije er uit dan een tweede Hongarije er in.

Servi staat onder landen als Gambia, Zambia, Ethiopi, Tunesi en Wit-Rusland. Ze zijn hier donkeroranje maar Servi praat zelfs al veel langer met de EU en zit dicht tegen toetreding aan, wat mij betreft een schande en een zeer groot probleem wat de EU dan binnen haalt. Servi is ook meer gaan samenwerken met China en goed bevriend met Rusland: https://nos.nl/l/2519760

De EU moet minder aan gebiedshonger doen en meer de al bestaande problemen in de EU serieus nemen.
  maandag 21 oktober 2024 @ 11:42:22 #9
423121 Fretwork
Acte d'loquence
pi_215329636
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2024 11:09 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat er best prima mensen wonen zal best. Maar het gaat dus om een land wat verscheurd is, waar de vorige president in de gevangenis zit en ongeveer 35-40% pro-Russisch is, waarbij de pro-russische kandidaten in een zeer recent verleden nog verkiezingen wonen.

En dan is er dit:
https://www.transparency.org/en/cpi/2023

Eigenlijk zou de EU niet moeten onderhandelen met alle landen die oranje zijn. Dat ze dat wel doen vind ik echt onbegrijpelijk. Moldavi staat op deze ranking gelijk aan Hongarije. Ik heb liever Hongarije er uit dan een tweede Hongarije er in.

Servi staat onder landen als Gambia, Zambia, Ethiopi, Tunesi en Wit-Rusland. Ze zijn hier donkeroranje maar Servi praat zelfs al veel langer met de EU en zit dicht tegen toetreding aan, wat mij betreft een schande en een zeer groot probleem wat de EU dan binnen haalt. Servi is ook meer gaan samenwerken met China en goed bevriend met Rusland: https://nos.nl/l/2519760

De EU moet minder aan gebiedshonger doen en meer de al bestaande problemen in de EU serieus nemen.
Zitten natuurlijk al jaren in een proces. Ik was daar op een bruiloft van iemand die zelf 7 jaar geleden Moldavi verlaten had, en sindsdien is er veel veranderd. Minder corruptie, kritische nieuwszenders, etc. Ook bevestigd door een Deense die daar namens de EU zat.

Blijft natuurlijk zo dat corruptie en dergelijke opgelost moeten worden voordat je verdere stappen neemt, dat staat buiten kijf.

Overigens staat Itali er op veel democratische vlakken ook slechter voor dan Botswana, om maar wat te noemen :P
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
pi_215329725
Je moet je afvragen wat voor toegevoegde waarden bepaalde landen hebben voor de EU. En die is er niet in het geval van Moldavi. En Servi. Of Bulgarije en Roemeni.

Dat ze anders onder invloed van andere landen vallen is geen argument.
pi_215329864
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2024 11:51 schreef BEFEM het volgende:
Je moet je afvragen wat voor toegevoegde waarden bepaalde landen hebben voor de EU. En die is er niet in het geval van Moldavi. En Servi. Of Bulgarije en Roemeni.

Dat ze anders onder invloed van andere landen vallen is geen argument.
Dat is natuurlijk wel een argument. Want dat bedreigt de externe veiligheid van de EU. De vraag is of dat doorslaggevend moet zijn.

Misschien moet je wel toe naar een systeem met meerdere statussen. Een soort voorportaal van lidmaatschap waarin je wel bepaalde (economische) voordelen krijgt maar geen stemrecht of vrij verkeer van personen.
zie email 27 oktober
pi_215330205
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2024 12:07 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk wel een argument. Want dat bedreigt de externe veiligheid van de EU. De vraag is of dat doorslaggevend moet zijn.

Misschien moet je wel toe naar een systeem met meerdere statussen. Een soort voorportaal van lidmaatschap waarin je wel bepaalde (economische) voordelen krijgt maar geen stemrecht of vrij verkeer van personen.
Handelsverdragen, 'vriend van de EU', ik vind het prima. Maar wat mij betreft hoort een verscheurd land als Moldavi of een land als Servi dat dit jaar nog deals sluit met China en op bezoek ging bij Poetin gewoon geen 'kandidaat-lid' te zijn. Net zo min als Oekrane, trouwens. Voor bescherming hebben we de NAVO, daar mogen ze bij. De EU is geen militair verbond.
  maandag 21 oktober 2024 @ 19:09:03 #13
423121 Fretwork
Acte d'loquence
pi_215333697
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2024 12:50 schreef Hanca het volgende:

[..]
Handelsverdragen, 'vriend van de EU', ik vind het prima. Maar wat mij betreft hoort een verscheurd land als Moldavi of een land als Servi dat dit jaar nog deals sluit met China en op bezoek ging bij Poetin gewoon geen 'kandidaat-lid' te zijn. Net zo min als Oekrane, trouwens. Voor bescherming hebben we de NAVO, daar mogen ze bij. De EU is geen militair verbond.
Verscheurd land valt ook wel mee hoor. Transnistri is een behoorlijk kleine strip achter een natuurlijke grens (de rivier). De rest van het land is een soort van Roemeni.
pi_215334185
De EU is al zo groot, log, bureaucratisch, verdeeld, wetgeving duurt vele jaren. Laten we nog meer (schimmige) niets toevoegende landen erbij halen! Echt een heel goed idee.
  vrijdag 1 november 2024 @ 18:29:04 #15
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_215439771
Kleptocratie in de praktijk.
twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  woensdag 6 november 2024 @ 13:24:44 #16
38496 Perrin
pi_215496273
De hoop gevestigd op Polen.
twitter
pi_215496481
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 13:24 schreef Perrin het volgende:
De hoop gevestigd op Polen.[ x ]
Nou, ook dat zal wel weer fout gaan. -O-
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  vrijdag 8 november 2024 @ 17:42:05 #18
38496 Perrin
pi_215522315
In de huidige populistische politieke constellatie zie ik het niet gebeuren.

twitter
  vrijdag 8 november 2024 @ 22:28:28 #19
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_215526044
Er wordt gezegd dat Trump het VK een gunstiger deal gaat voorleggen dan wat de EU krijgt. Omdat hij de EU haat.

twitter
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 8 november 2024 @ 22:30:00 #20
38496 Perrin
pi_215526063
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2024 22:28 schreef Klopkoek het volgende:
Er wordt gezegd dat Trump het VK een gunstiger deal gaat voorleggen dan wat de EU krijgt. Omdat hij de EU haat.

[ x ]
Omdat de EU een makkelijke prooi is, een concurrent om weg te spelen op het wereldtoneel.
pi_215582766
De goedkeuring van de kandidaten voor de commissie is een 'kooigevecht', 'een totale puinzooi' en een 'politieke creche' geworden.

https://www.volkskrant.nl(...)r-leyen-ii~bd802207/

Vorige week werd de Hongaar al in de wacht gezet.

Vandaag waren de 5 vices. De fractievoorzitters waren vooraf nog bij elkaar gekomen en ook Von der Leyen kwam nog langs, maar dat hielp niet.

Eerst kwam de Italiaan uit de partij van Meloni. Die werd afgekraakt door de sociaaldemocraten, maar bleef redelijk overeind door steeds afstand te nemen van zijn eigen uitspraken en te zeggen dat die niks zeggen over de toekomst.

Maar daarna kwam het echt smerige vuurwerk. De Spaanse sociaaldemocrate, nu minister van ecologie, kreeg van de Spaanse christendemocraten het verwijt dat ze bloed aan haar handen heeft en de schuld is van de ramp bij Valencia.

De sociaaldemocraten, liberalen en groenen weigeren voorlopig de Hogaar (moet een kleinere portefeuille krijgen) en de Italiaan (mag geen vice worden) goed te keuren. De christendemocraten verwijten nu die partijen dat ze de Commissie blokkeren, omdat Orban en Meloni dan hun kandidaten terugtrekken en dan kan de Commissie niet beginnen. Maar ze willen ook niet als enige voor deze kandidaten stemmen, omdat ze toch al het verwijt krijgen te dicht tegen extreemrechts aan te schurken.

De christendemocraten blokkeren dan weer de Spaanse kandidate, omdat die volgende week een hoorzitting heeft in Spanje over Valencia. Er dreigt een rechtszaak te komen.

Waarschijnlijk gaat er iets uit de portefeuille van de Hongaar en de Italiaan worden gehaald, maar niet te veel. Hopelijk symbolisch genoeg om ze er toch doorheen te krijgen. En dan gaat Von der Leyen van haar christendemocraten verwachten dat ze toch de Spaanse steunen.
pi_215582890
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2024 22:14 schreef Hanca het volgende:
Waarschijnlijk gaat er iets uit de portefeuille van de Hongaar en de Italiaan worden gehaald, maar niet te veel. Hopelijk symbolisch genoeg om ze er toch doorheen te krijgen.
'Hopelijk'? Hoe minder halve fascisten aan de knoppen zitten en/of des te hoger het 'chef lege dozen gehalte' hoe beter dat is.

'Niet te veel'? Linten doorknippen zou het beste zijn!

Je denkt als een echte collaborerende EVPer ;) 'Romeinen 13' spreekt weer eens.

Europese Commissies zijn weleens eerder gemplodeerd.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_215582954
quote:
1s.gif Op donderdag 14 november 2024 22:30 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
'Hopelijk'? Hoe minder halve fascisten aan de knoppen zitten en/of des te hoger het 'chef lege dozen gehalte' hoe beter dat is.

'Niet te veel'? Linten doorknippen zou het beste zijn!

Je denkt als een echte collaborerende EVPer ;) 'Romeinen 13' spreekt weer eens.

Europese Commissies zijn weleens eerder gemplodeerd.
Ik had het verkeerd verwoord omdat ik al lezende schreef, ik bedoelde dat Von der Leyen dat hoopt. Ik had 'in de hoop dat' moeten schrijven. Ik haalde het uit de tekst van de Volkskrant. Dan hoef je me niet gelijk zo persoonlijk aan te vallen (een post van jou zonder dat je een user, politicus of een ander persoon persoonlijk aan valt zou sowieso weleens een verademing zijn).
pi_215583445
quote:
1s.gif Op donderdag 14 november 2024 22:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik had het verkeerd verwoord omdat ik al lezende schreef, ik bedoelde dat Von der Leyen dat hoopt. Ik had 'in de hoop dat' moeten schrijven. Ik haalde het uit de tekst van de Volkskrant. Dan hoef je me niet gelijk zo persoonlijk aan te vallen (een post van jou zonder dat je een user, politicus of een ander persoon persoonlijk aan valt zou sowieso weleens een verademing zijn).
Eens.
Echt leuk om iets te posten wordt het niet met al die persoonlijke aanvallen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_215585981
De christenen keren zich wederom tegen De Schepping en verbreken het cordon sanitaire tegen extreem rechts.
quote:
Uitstel en versoepelingen voor Europese ontbossingswet een stap dichterbij: Europees Parlement stemt vr

Het Europees Parlement heeft vandaag voor uitstel voor de Europese boswet gestemd. Het schaarde zich ook achter een versoepeling van die wet, onder andere met een uitzonderingslijst voor landen waar recent niet meer is ontbost. De Europese Volkspartij, die het verzet voerde tegen de wet, haalt zo zijn slag thuis. Toch is het uitstel nog geen feit.

Rob Heirbaut, Vincent Merckx
do 14 nov 12:06
Het was een bijzonder rumoerige stemming in het Europees Parlement, die verstoord werd door technische storingen aan de stemmachines. Toch werd de stemming niet hernomen, tot grote onvrede van linkse Europarlementarirs. Sommige amendementen werden immers met een krappe meerderheid van 3 stemmen goedgekeurd.

De Europese Volkspartij (EVP), de christendemocratische fractie in het Parlement, haalt zijn slag thuis. De EVP, die in april nochtans nog vr de ontbossingswet had gestemd, voerde de afgelopen maanden de druk op om de wet af te zwakken. De fractie legde in het totaal 15 amendementen op tafel.

De EVP wilde de uitvoering uitstellen met 2 jaar, tot december 2026, in plaats van 1 jaar zoals de Europese Commissie had voorgesteld. De Volkspartij pleitte ook voor een vrijstelling voor landen waar recent niet meer is ontbost.

De vraag om de wet 2 jaar uit te stellen, werd echter vandaag in laatste instantie nog ingetrokken.

Het Europees Parlement mag dan zijn fiat gegeven hebben, toch is het uitstel nog niet in kannen en kruiken. Daarvoor moet er een akkoord zijn met de lidstaten. Dat was er al voor een uitstel van 1 jaar, maar niet voor de uitzonderingslijst die het parlement vandaag heeft goedgekeurd. Zolang er op dat vlak geen akkoord is, blijft de ontbossingswet gewoon zoals voorzien ingaan op 30 december van dit jaar.

Steun van uiterst rechts
"En nu aan het werk om dit bureaucratische monster te fiksen voor Kerstmis", zegt de Europese Volkspartij op het sociale netwerk X.

De socialistische fractie beschuldigt de Europese Volkspartij er intussen van het cordon sanitaire tegen uiterst rechts te hebben doorbroken. De aanpassingen werden immers goedgekeurd met steun van radicaal- en uiterst rechtse parlementarirs.

Kathleen Van Brempt, lid van de sociaaldemocratische fractie in het Europees Parlement, noemt dat "een absolute schande".

Pijler van de Green Deal
Eerder had de Europese Commissie al een voorstel geformuleerd om de uitvoering van de wet uit te stellen met n jaar. Ook enkele lidstaten riepen daartoe op.

Onder andere de Duitse industrie en autofabrikanten drongen aan op die versoepelingen. Volgens hen zou de boswet hun activiteiten bemoeilijken.

Andere grote retailers en bedrijven zoals Nestl, Unilever, Carrefour, Danone en Callebout drongen er dan weer op aan dat de ontbossingswet zou blijven gelden.

Nestl steunt weliswaar het uitstel met n jaar, maar kan zich niet vinden in de andere aanpassingen die op tafel lagen. "Dit zorgt voor enorm veel rechtsonzekerheid", zei Jan Moers van Nestl in De Ochtend. "Wij hebben de afgelopen jaren enorm veel genvesteerd als bedrijf om hiervoor klaar te zijn."

"Voor Nestl is het duidelijk: die wetgeving heeft een doel en dat doel moet zo snel mogelijk gehaald worden. Dus laat ons van start gaan. Als voedingsbedrijf weten we in de eerste plaats hoe belangrijk het is om de strijd tegen de klimaatverandering aan te gaan. Er is geen andere oplossing."

"Nestl zal het ook niet alleen kunnen doen, we moeten dit allemaal samen doen: bedrijven, consumenten en ook politici die een verplichting hebben om een rechtszeker kader te creren."

De Europese ontbossingswet, eigenlijk een verordening, is een van de pijlers van de Europese Green Deal. Hij bepaalt dat producenten van koffie, cacao, vlees, palmolie, hout, papier en andere producten moeten kunnen bewijzen dat er geen waardevol bos heeft moeten wijken voor hun producten. Tenminste, als ze hun producten nog willen kunnen verkopen op de Europese markt.

De ontbossingswet moet het Europese aandeel in de klimaatverandering en de biodiversiteitscrisis verkleinen. De VN schat dat er de voorbije 30 jaar 420 miljoen hectare woud verdwenen is door ontbossing. Dat is een gebied groter dan de EU. Tweederde daarvan moest wijken voor palmolie of soja.
https://www.vrt.be/vrtnws(...)et-stemming-uitstel/
  zondag 17 november 2024 @ 23:41:55 #26
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_215613441
De Europese fractie waar de PVV toe behoort wordt de komende tijd geleid door Vox. De antisemitische Franco liefhebbers

https://bsky.app/profile/(...)l/post/3lb5rcsvx3227
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 18 november 2024 @ 01:45:15 #27
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215613793
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2024 23:41 schreef Klopkoek het volgende:
De Europese fractie waar de PVV toe behoort wordt de komende tijd geleid door Vox. De antisemitische Franco liefhebbers

https://bsky.app/profile/(...)l/post/3lb5rcsvx3227
Is de SP nog steeds tegen de NAVO en daarmee bedoeld of onbedoeld pro Putin?
pi_215614423
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2024 01:45 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Is de SP nog steeds tegen de NAVO en daarmee bedoeld of onbedoeld pro Putin?
Jij wil kennelijk de SP en PVV op n lijn zetten. Nou, daar ben ik het dus niet mee eens. De PVV is fundamenteel een veel kwalijker groep mensen.

De kans dat ik SP ga stemmen is niet zo groot maar al sinds 2006 accepteert de SP het Navo lidmaatschap.
https://www.volkskrant.nl(...)schap-navo~b04a57a8/

Dus nee, ze zijn niet "tegen de Navo"
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 18 november 2024 @ 08:35:58 #29
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215614441
quote:
1s.gif Op maandag 18 november 2024 08:32 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Jij wil kennelijk de SP en PVV op n lijn zetten. Nou, daar ben ik het dus niet mee eens. De PVV is fundamenteel een veel kwalijker groep mensen.

De kans dat ik SP ga stemmen is niet zo groot maar al sinds 2006 accepteert de SP het Navo lidmaatschap.
https://www.volkskrant.nl(...)schap-navo~b04a57a8/

Dus nee, ze zijn niet "tegen de Navo"
De SP is te rechts voor je? 😂😂😂
  dinsdag 19 november 2024 @ 09:52:35 #30
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_215622656
De Roemeense minister-president Ciolacu heeft verzekerd dat Roemeni en Bulgarije vanaf 1 januari 2025 ook voor de landsgrenzen toetreden tot Schengen.

Vrijdag hebben de leiders van Oostenrijk, Roemeni, Bulgarije en Hongarije een meeting in Budapest om de documenten te ondertekenen. Ciolacu geeft aan dat Nederland dit ook nog dient te ratificeren maar reeds van zijn Nederlandse collega's vernomen heeft dat dit geen weerstand gaat opleveren.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  dinsdag 19 november 2024 @ 13:06:42 #31
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_215624190
Daar nog aan toegevoegd: Bulgarije verwacht eind in december aan de laatste voorwaarde voor toetreding tot de Eurozone te voldoen (inflatie beneden het gemiddelde van de drie EMU-landen met de laagste inflatie, plus max 1,5%).

Daadwerkelijke toetreding zal mid 2025 of 1 januari 2026 zijn.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  woensdag 20 november 2024 @ 18:55:00 #32
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_215636910
Deal over goedkeuring alle eurocommissarissen in het EP.

quote:
Het Europees Parlement heeft na een harde politieke strijd ingestemd met de benoeming van de Eurocommissarissen voor de nieuwe Europese Commissie.

De afgelopen weken liep de politieke spanning in het parlement hoog op, omdat de grote partijen weigerden in te stemmen met elkaars belangrijkste kandidaat-commissarissen.

Zo weigerden de sociaaldemocraten en liberalen in te stemmen met de rechts-radicale Italiaanse kandidaat Raffaele Fitto. Hij is lid van de partij van de Italiaanse premier Meloni, Fratelli d'Italia. Ze vonden dat iemand met zijn achtergrond een veel te belangrijke post zou krijgen in de Commissie.

Omgekeerd blokkeerden de christendemocraten de Spaanse kandidaat EU-commissaris Teresa Ribera. De sociaaldemocraat ligt in haar thuisland onder vuur van Spaanse christendemocraten naar aanleiding van de overstromingen in Valencia.

Cruciale rol christendemocraten
Op de achtergrond speelt de angst onder de pro-Europese middenpartijen dat de machtige christendemocratische partij in de toekomst te makkelijk zaken zou gaan doen met radicaal rechts in het Europees Parlement. In de vorige periode was er een coalitie van middenpartijen die in de EU de koers bepaalde.

Na de Europese verkiezingen van afgelopen juni, is dat veranderd. De christendemocraten zijn veruit de grootste partij geworden en zijn nodig voor elke werkbare meerderheid. Ze kunnen daardoor meerderheden vormen met zowel de pro-Europese middenpartijen als met de rechts-radicale partijen die een grotere rol opeisen.

Intentie
Vandaag werd hier alsnog een oplossing gevonden door een verklaring op te stellen over de koers van Europa voor de komende jaren. Daarin spreken de partijen de intentie uit om de komende jaren constructief samen te werken.

Voor de sociaaldemocraten was dit uiteindelijk voldoende om het verzet tegen de Italiaanse Fitto op te geven. Omgekeerd hieven de christendemocraten hun blokkade tegen de Spaanse kandidaat Ribera op. Wel vinden ze nog altijd dat Ribera moet opstappen als ze in de toekomst vervolgd wordt voor haar betrokkenheid bij de overstromingen in Spanje.

Het akkoord van vandaag geldt voor alle afzonderlijke commissarissen. Volgende week woensdag stemt het Europees Parlement in Straatsburg nog een keer over de gehele Europese Commissie. Als er in die stemming groen licht komt kan de nieuwe ploeg van Ursula von der Leyen op 1 december van start.
En volgens ANP betekent het ook:

quote:
Onderdeel van de overeenkomst is dat de portefeuille van Vrhelyi wordt uitgekleed. Zijn verantwoordelijkheden op onder meer gezondheidscrises, zoals pandemien, worden overgedragen aan Hadja Lahbib, die toezicht zal houden op crisismanagement.
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
pi_215642632
https://www.trouw.nl/buit(...)-onze-hand~bca5f91a/

Lekker blijmoedig zaken doen met extreem-rechts. De CU en CDA kunnen dat. Hier en in Europa.

Ik mag hopen dat iig binnenlands de PVV categorisch uitgesloten blijft worden door Bontenbal, en ook niet bijwagentje wil spelen.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_215643107
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2024 13:01 schreef Klopkoek het volgende:
https://www.trouw.nl/buit(...)-onze-hand~bca5f91a/

Lekker blijmoedig zaken doen met extreem-rechts. De CU en CDA kunnen dat. Hier en in Europa.

Ik mag hopen dat iig binnenlands de PVV categorisch uitgesloten blijft worden door Bontenbal, en ook niet bijwagentje wil spelen.
ChristenUnie zit niet in de christendemocratische fractie in de EU.
  vrijdag 22 november 2024 @ 14:37:00 #35
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_215651935
Zoals verwacht geeft Oostenrijk haar veto op vwb toetreding Roemeni en Bulgarije tot Schengen:

vrijdag 22 november 2024 @ 16:45:44 #36
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_215653382
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2024 14:37 schreef Dven het volgende:
Zoals verwacht geeft Oostenrijk haar veto op vwb toetreding Roemeni en Bulgarije tot Schengen:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Dat wordt kleur bekennen voor Dickie. Zou wel schandalig zijn als we gewoon nog steeds blijven blokkeren, zou ook teringtyfusdom zijn gezien we van alles van Europa willen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_215653773
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2024 16:45 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dat wordt kleur bekennen voor Dickie. Zou wel schandalig zijn als we gewoon nog steeds blijven blokkeren, zou ook teringtyfusdom zijn gezien we van alles van Europa willen.
Zal wel iets voor terugkrijgen en dan zullen ze wel overstag gaan ;)
  vrijdag 22 november 2024 @ 19:14:04 #38
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_215654629
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2024 17:39 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Zal wel iets voor terugkrijgen en dan zullen ze wel overstag gaan ;)
Rutte als hoofd van NAVO al cadeau gekregen :)
  vrijdag 22 november 2024 @ 19:24:27 #39
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_215654721
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2024 16:45 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Nederland heeft vorig jaar tal van experten naar Bulgarije gestuurd om onderzoeken uit te voeren. Al deze experten waren het er unaniem over eens dat Bulgarije meer dan voldoet en het in veel opzichten beter presteert dan een groot aantal landen dat wl al tot Schengen behoort.

De Bulgaarse grens met Turkije is potdicht en er komen binnenkort weer ruim 1.000 grenswachten erbij, plus zodra de grenzen met Roemeni en Griekenland open zijn ook die grenswachten er nog bij.

Ik denk niet dat ze nog van plan zijn die grens zo goed te bewaken wanneer men nu opeens wr dwars gaat liggen :)

En Wilders wil z'n goede vriend Orban ook niet voor de kop stoten natuurlijk :P

12 december komt de Europese JBZ-Raad samen om te stemmen over definitieve toetreding. Dan wel vanaf 1 januari 2025 of maart 2025.

[ Bericht 2% gewijzigd door Dven op 22-11-2024 19:36:10 ]
pi_215680226
De vraag is straks of Roemeni het nog wel wil: https://www.volkskrant.nl(...)rkiezingen~b0253f3f/

Onafhankelijke presidentskandidaat die in oktober nog op 0,4% stond, die nu 22,8% van de stemmen haalt. Zijn buitenlandbeleid is uitgesproken anti-Westers, hij hekelt de Navo waar Roemeni sinds 2004 deel van uitmaakt en doet pro-Russische uitspraken.

Volgende week kiezen ze een nieuw parlement.
pi_215683508
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2024 14:50 schreef Hanca het volgende:
De vraag is straks of Roemeni het nog wel wil: https://www.volkskrant.nl(...)rkiezingen~b0253f3f/

Onafhankelijke presidentskandidaat die in oktober nog op 0,4% stond, die nu 22,8% van de stemmen haalt. Zijn buitenlandbeleid is uitgesproken anti-Westers, hij hekelt de Navo waar Roemeni sinds 2004 deel van uitmaakt en doet pro-Russische uitspraken.

RO-exit in zicht dan.
  maandag 25 november 2024 @ 21:08:23 #42
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_215683822
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2024 20:37 schreef Halcon het volgende:

[..]
RO-exit in zicht dan.
Alle EU-subsidies zijn voor Roemeni veel te lekker om de EU te verlaten. Rusland/China hebben landen als Roemeni, alsook Hongarije, Slowakije en Servi veel minder te bieden dan de Europese landen als Duitsland en Frankrijk. De soep wordt echt zo heet gegeten dan als die wordt opgediend. Een land als Hongarije is onder Orbn nog steeds onderdeel van de Europese Unie en de Schengenzone (de euro kunnen de Hongaren vergeten doordat de Forint steeds verder onderuit zakt) en ook Itali is onder Meloni nog steeds onderdeel van de Europese Unie, de Schengenzone en de eurozone. Alleen de Britten hebben de Europese Unie verlaten, maar die zaten er tussen 1973 en 2016 al met n been buiten de Europese Unie met allerlei uitzonderingsclausules en afwijkingen.
Rossya, Rossya -
V tom slve ogn' i sla,
V tom slve pobdy plmya!
Podnimem Ross znmya!
  maandag 25 november 2024 @ 21:55:31 #43
38496 Perrin
pi_215684214
quote:

Europa wordt steeds stuurlozer en slapper.
  dinsdag 26 november 2024 @ 09:27:08 #44
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_215686149
quote:
9s.gif Op maandag 25 november 2024 21:55 schreef Perrin het volgende:

[..]
Europa wordt steeds stuurlozer en slapper.
Precies wat Orban, Wilders, Trump c.s. willen en aan werken.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_215686224
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2024 09:27 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Precies wat Orban, Wilders, Trump c.s. willen en aan werken.
Ik blijf dat bijzonder vinden en het is iets waar ik met mijn pet niet bij kan. Dan maak je deel uit van een op vele fronten machtig samenwerkingsverband, en wat doe je, je probeert het zsm door de plee te spoelen omdat je een archasch droombeeld hebt over grenzen. 8)7
  dinsdag 26 november 2024 @ 09:51:03 #46
66444 Lord_Vetinari
pi_215686277
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2024 19:14 schreef Dven het volgende:

[..]
Rutte als hoofd van NAVO al cadeau gekregen :)
Je weet dat de NAVO en de EU twee verschillende dingen zijn, hoop ik?
  dinsdag 26 november 2024 @ 09:51:33 #47
66444 Lord_Vetinari
pi_215686285
quote:
2s.gif Op dinsdag 26 november 2024 09:40 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Ik blijf dat bijzonder vinden en het is iets waar ik met mijn pet niet bij kan. Dan maak je deel uit van een op vele fronten machtig samenwerkingsverband, en wat doe je, je probeert het zsm door de plee te spoelen omdat je een archasch droombeeld hebt over grenzen. 8)7
Het vist nu eenmaal lekkerder in troebel water.
  dinsdag 26 november 2024 @ 09:53:57 #48
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_215686311
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2024 09:51 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Je weet dat de NAVO en de EU twee verschillende dingen zijn, hoop ik?
:')
pi_215686359
quote:
13s.gif Op dinsdag 26 november 2024 09:53 schreef Dven het volgende:

[..]
:')
Er was nooit een serieuze andere kandidaat dan Rutte voor de NAVO, er is daar dus helemaal niks cadeau gedaan. De Roemeense kandidaat moest zich wel terugtrekken om zich niet voor de rest van zijn leven belachelijk te maken, daar zat geen enkel cadeau bij.
  dinsdag 26 november 2024 @ 10:15:57 #50
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_215686450
quote:

Jawel. De Roemenen staan positiever ten opzicht van Schengen dan het EU-gemiddelde
pi_215686577
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2024 10:15 schreef Dven het volgende:

[..]
Jawel. De Roemenen staan positiever ten opzicht van Schengen dan het EU-gemiddelde
Dat zijn dezelfde peilingbureaus die in oktober nog dachten dat deze kandidaat 0,4% van de stemmen zou krijgen en hem afgelopen week nog onder de 10% peilden?

Deze man is veel meer anti-EU dan Orban. En de andere rechtsextremistische nationalist haalde 14%, samen hadden ze bijna 40% van de stemmen. Dan kun je niet zomaar blind zeggen dat ze positief staan tegen de EU, Schengen, de NAVO of welk ander internationaal verband ook.
  dinsdag 26 november 2024 @ 10:42:22 #52
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_215686601
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2024 09:59 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er was nooit een serieuze andere kandidaat dan Rutte voor de NAVO, er is daar dus helemaal niks cadeau gedaan. De Roemeense kandidaat moest zich wel terugtrekken om zich niet voor de rest van zijn leven belachelijk te maken, daar zat geen enkel cadeau bij.
Het is een publiek geheim dat Bulgarije en Roemeni Rutte's kandidaatschap gebruikt hebben. Nederland heeft Bulgarije een jaar geleden ook zeker niet zonder reden het voordeel van de twijfel gegeven. NSC en zeker Caspar Veldkamp waren daar niet over te spreken.
  dinsdag 26 november 2024 @ 10:46:06 #53
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_215686625
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2024 10:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat zijn dezelfde peilingbureaus die in oktober nog dachten dat deze kandidaat 0,4% van de stemmen zou krijgen en hem afgelopen week nog onder de 10% peilden?

Nee.
pi_215686642
Tja, we gaan het zien (we zitten ook in het verkeerde topic zie ik nu, het had hier gemoeten: POL / Politiek in andere EU landen). Ik heb ook altijd wel wat contacten in Roemeni gehad via de kerk en pro-westers of pro-EU zijn ze daar nooit echt geweest. En dit is dan nog het Hongaars sprekende deel, dat zou traditioneel meer op het westen gericht moeten zijn. Mij verbazen echt ultranationalistische uitslagen daar dan ook niet. Volgende week verkiezingen voor parlement en de tweede ronde van de presidentsverkiezingen.
  woensdag 27 november 2024 @ 07:25:03 #55
38496 Perrin
pi_215694225
Zou dat helpen?
twitter
pi_215700166
quote:
Redden van de Europese industrie belangrijkste doel nieuwe Europese Commissie

• Europa is niet innovatief genoeg, met name in vergelijking met de VS en China.
• Energieprijzen in Europa zijn te hoog.
• Europa is te afhankelijk van andere landen voor grondstoffen en veiligheid.
https://nos.nl/artikel/25(...)e-europese-commissie

Prima prioriteiten, hopelijk zijn ze nog op tijd met bijsturen.
pi_215713942
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 november 2024 10:49 schreef Hanca het volgende:
Tja, we gaan het zien (we zitten ook in het verkeerde topic zie ik nu, het had hier gemoeten: POL / Politiek in andere EU landen). Ik heb ook altijd wel wat contacten in Roemeni gehad via de kerk en pro-westers of pro-EU zijn ze daar nooit echt geweest. En dit is dan nog het Hongaars sprekende deel, dat zou traditioneel meer op het westen gericht moeten zijn. Mij verbazen echt ultranationalistische uitslagen daar dan ook niet. Volgende week verkiezingen voor parlement en de tweede ronde van de presidentsverkiezingen.
Het Hongaars sprekende deel is vooral gericht op Hongarije.
pi_215762571
https://www.vrt.be/vrtnws(...)inder-te-beschermen/
quote:
Regelgeving versoepeld: binnenkort mag er in Europa weer iets meer gejaagd worden op de wolf

Binnenkort zal er op meer plekken in Europa gejaagd mogen worden op de wolf. Vandaag is immers een voorstel van de Europese Unie goedgekeurd om de beschermingsstatus van de wolf af te zwakken van "strikt beschermd" naar "beschermd". Er moeten nog enkele stappen gezet worden, maar wellicht zullen lidstaten in de toekomst gemakkelijker de jacht kunnen openen op gezonde wolvenpopulaties. Wolven-experten en WWF reageren bezorgd: "Dit is een politieke beslissing, geen wetenschappelijke."

Vincent Merckx
di 03 dec 11:03
quote:
Leemans vindt het ook een vreemd signaal aan de rest van de wereld. "We vragen aan andere regio's om hun biodiversiteit te beschermen en samen te leven met leeuwen, tijgers of olifanten. En dan willen we zelf niet samenleven met de wolf?"
Goed punt van Leemans.
  woensdag 4 december 2024 @ 08:11:55 #59
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_215763171
Tweede Kamer akkoord met Schengen vbw landsgrenzen Roemeni/Bulgarije :)

quote:
In december 2023 hebben de EU-lidstaten unaniem besloten tot een gefaseerde toepassing van het Schengenacquis in Bulgarije en Roemeni (ook wel: Schengentoetreding). De Raad besloot tot het opheffen van de binnengrenscontroles voor de lucht- en zeegrenzen met Bulgarije en Roemeni, maar nog niet voor de landgrenzen. Dit Raadsbesluit is op 31 maart jl. in werking getreden. Oostenrijk, Roemeni en Bulgarije zijn met de Commissie destijds ook een verklaring overeengekomen waarin zij zich committeren aan het voortzetten van de inzet om irreguliere migratie tegen te gaan, en aanvullende maatregelen overeenkwamen om het buitengrensbeheer verder te versterken. Het Hongaarse EU-voorzitterschap zal tijdens deze JBZ-Raad besluitvorming over het afronden van de gefaseerde toetreding agenderen.

Nederland kwam in december 2023 tot de conclusie dat Bulgarije en Roemeni voldoen aan de gestelde voorwaarden voor Schengentoetreding, en kon om die reden instemmen met de volledige toetreding van Roemeni en Bulgarije tot het Schengengebied. Nederland hechtte voor dit besluit aan recente informatie over de toepassing van het Schengenacquis, evenals significante voortgang op het gebied van de rechtsstaat en corruptiebestrijding. Nederland kon in 2022 reeds instemmen met volledige toetreding van Roemeni. Op verzoek van Nederland hebben er in 2022 en 2023 drie aanvullende fact-finding missies naar Bulgarije plaatsgevonden onder leiding van de Commissie. Gezien de herhaaldelijk vastgestelde positieve resultaten, evenals de significante voortgang op het vlak van de rechtsstaat, kwam Nederland in december 2023 tot de conclusie dat er ook ten aanzien van Bulgarije sprake was van een duurzame verankering van de gestelde voorwaarden. Wel heeft Nederland voortdurend kenbaar gemaakt dat zowel op het vlak van grensbeheer, fundamentele rechten en de rechtsstaat, monitoring via de bestaande mechanismes na Schengentoetreding wenselijk blijft. Dat is ook voorzien.

Tijdens de JBZ-Raad van 10 en 11 oktober jl. hebben Roemeni en Bulgarije hun inspanningen naar aanleiding van de in december 2023 aangenomen verklaring toegelicht (zie het verslag dat uw Kamer toekwam). Zo hebben Roemeni en Bulgarije zich ingezet voor de verdere versterking van het buitengrensbeheer, middels financile en personele investeringen. Ook is genvesteerd in de Dublinsamenwerking met andere lidstaten, en zijn Bulgarije en Roemeni voortvarend van start gegaan met de implementatie van het Pact.

Het kabinet constateert dat Roemeni en Bulgarije aan de gestelde eisen voldoen, en daarnaast aanvullende verbeteringen op het grenstoezicht hebben doorgevoerd. Het kabinet kan daarom tijdens deze JBZ-Raad instemmen met de afronding van de gefaseerde Schengentoetreding van Roemeni en Bulgarije. De verwachting is dat alle overige lidstaten ook kunnen instemmen met dit besluit. Vanzelfsprekend blijft, zoals bij alle Schengenstaten, doorlopende monitoring essentieel.
  donderdag 5 december 2024 @ 07:31:04 #60
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_215773051
Acht Europese landen hebben reeds aangegeven de start van nieuwe onderhandelingen met Servi vwb EU-toetreding te blokkeren. Dit zijn Bulgarije, Estland, Finland, Kroati, Letland, Litouwen, Nederland en Zweden. Als hoofdreden wordt het gebrek aan overeenstemming met de buitenlands beleid van de EU aangevoerd.

Op 11 december wordt hier tijdens de JBZ-raad officieel over gestemd.
pi_215775506
Didier Reynders verdacht van witwassen via krasloten :')

Bron: https://www.casinonieuws.(...)-reynders-witwassen/
pi_215851058
quote:
De uiteindelijke deal zal op de economie van de EU als geheel, en op nationaal niveau per land, een minimaal effect hebben, ziet Jongeneel. Het grootste belang dat met de deal gediend wordt, is dan ook geopolitiek. Witteman: "Uiteraard gaat het om geld verdienen. Maar nu staat er meer op het spel: Europa’s plek in de wereld, wie zijn onze vrienden nog? Als Zuid-Amerikaanse landen vooral met China handel bedrijven, heeft dat mogelijk ook consequenties voor met wie zij meestemmen in de VN Veiligheidsraad. In de ogen van de Europese Commissie is het daarom extra belangrijk om nu zaken te doen en deze deal te sluiten."
https://www.nporadio1.nl/(...)t-van-europa-krijgen
  vrijdag 13 december 2024 @ 08:32:45 #63
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_215854107
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2024 07:31 schreef Dven het volgende:
Acht Europese landen hebben reeds aangegeven de start van nieuwe onderhandelingen met Servi vwb EU-toetreding te blokkeren. Dit zijn Bulgarije, Estland, Finland, Kroati, Letland, Litouwen, Nederland en Zweden. Als hoofdreden wordt het gebrek aan overeenstemming met de buitenlands beleid van de EU aangevoerd.

Op 11 december wordt hier tijdens de JBZ-raad officieel over gestemd.
Zou mij niet verbazen als Servi zich straks bij BRICS aansluit en het wil profileren als schakel tussen Europa en Rusland/China, dat Servi niet meedoet met de sancties tegen Rusland heeft Servi zeker geen windeieren gelegd, sterker nog, Servi heeft echt flink geprofiteerd als schakel tussen Europa en Rusland en ik denk dat sommige regeringen in bijvoorbeeld Hongarije en Slowakije nogal eens jaloers richting Servi kijken, omdat zij die mogelijkheden niet hebben om als schakel tussen Europa en Rusland te fungeren.
Rossya, Rossya -
V tom slve ogn' i sla,
V tom slve pobdy plmya!
Podnimem Ross znmya!
  dinsdag 17 december 2024 @ 16:13:00 #64
66444 Lord_Vetinari
pi_215898901
quote:
Minister van Buitenlandse Zaken Caspar Veldkamp gaat dinsdag de volgende stap voor Servi blokkeren om toe te treden tot de Europese Unie. Alle buitenlandministers van de EU komen dan samen in Brussel om over de kandidaat-lidstaten te praten.
Nederland vindt dat Servi nog niet klaar is voor een volgende stap, zei Veldkamp maandag in Brussel. "We zien dat er onvoldoende voortgang is op het gebied van de rechtsstatelijkheid in Servi."
Wel de splinter in andermans oog zien, maar niet de balk in het eigen. Echt, deze regering extremistenbende die klaagt over onvoldoende rechtsstatelijkheid bij een ander…. Dat noemt men ook wel een gotspe.
  dinsdag 17 december 2024 @ 16:36:00 #65
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_215899072
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 16:13 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Wel de splinter in andermans oog zien, maar niet de balk in het eigen. Echt, deze regering extremistenbende die klaagt over onvoldoende rechtsstatelijkheid bij een ander…. Dat noemt men ook wel een gotspe.
Nederland met bananenrepubliek Servi vergelijken :')
pi_215948307
quote:
Ook wil het nieuwe kabinet voor 2027 een referendum houden over een eventueel EU-lidmaatschap. De IJslandse publieke omroep RUV schrijft dat het kabinet een panel wil samenstellen van onafhankelijke experts om de voordelen en nadelen in kaart te brengen van het behouden van de eigen valuta - de IJslandse kroon - ten opzichte van de euro.
https://nos.nl/artikel/25(...)ier-ooit-van-ijsland

binnenkort hier ook weer walvisvlees in het schap?
pi_215948376
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 december 2024 08:32 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Zou mij niet verbazen als Servi zich straks bij BRICS aansluit en het wil profileren als schakel tussen Europa en Rusland/China, dat Servi niet meedoet met de sancties tegen Rusland heeft Servi zeker geen windeieren gelegd, sterker nog, Servi heeft echt flink geprofiteerd als schakel tussen Europa en Rusland en ik denk dat sommige regeringen in bijvoorbeeld Hongarije en Slowakije nogal eens jaloers richting Servi kijken, omdat zij die mogelijkheden niet hebben om als schakel tussen Europa en Rusland te fungeren.
Dat zou een leuke middelvinger zijn, maar BRICS is natuurlijk niet echt iets.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
  zondag 12 januari 2025 @ 06:43:06 #68
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_216262693
Oost-Europa wint aan zelfvertrouwen en claimt het gelijk aan zijn zijde.
quote:
Het conservatieve ideaal van Oost-Europa
Terug naar de jaren vijftig
Polen, vanaf 1 januari voorzitter van de EU, laat zich niet langer de les lezen door het Westen. Integendeel. Net als andere voormalige Oostbloklanden claimt Polen zijn rol als het betere Europa: welvarend, veilig en blank.

Ekke Overbeek

7 januari 2025

‘Wie had dat twintig jaar geleden gedacht? We zijn rijk, we reizen. Onze democratie is puik in orde. Polen komen massaal terug uit het buitenland.’ Twintig jaar geleden schreef Bartek Michałowski een boekje: Kan Polen normaal zijn? Toen leek het een utopisch idee. Nu luidt zijn antwoord volmondig: ja! Polen is een normaal Europees land geworden. Sterker nog, bij veel Polen – zeker bij de conservatieve Sobieski-organisatie waar Michałowski mee samenwerkt – leeft het gevoel dat zij normaler zijn dan die naeve West-Europeanen met hun doorgeschoten liberale ideen. Wat voor veel Polen geldt, geldt ook voor inwoners van andere voormalige Oostbloklanden: het minderwaardigheidscomplex heeft plaatsgemaakt voor het gevoel dat ze het misschien wel beter doen dan het Westen.

De eerste reden is materile vooruitgang. De generatie van Michałowski – de vijftigers – hebben in hun volwassen leven beleefd wat in West-Europa was voorbehouden aan de naoorlogse ‘boomers’: het Wirtschaftswunder, de ‘Trente Glorieuses’. Dat laatste zelfs letterlijk: het voormalige Oostblok is in drie decennia onherkenbaar veranderd. In de steden regeert de suv. Op het platteland is de modder verdwenen onder keurig plaveisel. De infrastructuur is moderner dan in West-Europa en dankzij de wet van de remmende voorsprong doen mobiel internet en telefoon het op slag beter zodra je vanuit Duitsland Polen binnenrijdt. Ongeacht wie er regeerde, liberaal pro-Europees of nationalistisch reactionair – als vanzelf trok de wet van vraag en aanbod de welvaart richting het Europese gemiddelde. Griekenland en Portugal zijn armer dan Polen en Tsjechi. Naar verwachting zullen de komende jaren ook Itali en Spanje worden ingehaald. Een voorproefje daarvan is zichtbaar in Jzefosław, een gehucht dat is gexplodeerd tot voorstadje van Warschau.

Arcangelo Pace geniet een cappuccino op het terras van Caff Prego, een ontmoetingsplaats van Italianen die een beter bestaan hebben gevonden in Polen. Pace vertelt hoe hij hier een glansrijke carrire maakte, waar hij in Itali alleen van kon dromen. Leidinggevende functie bij een financile instelling, eigen huis, Mercedes voor de deur. Duizenden Italianen met hem, zo laten de statistieken zien. Italianen zijn de op een na grootste groep EU-burgers in Polen (na Duitsers, maar dat is een verhaal apart). Zijn conclusie: ‘Polen is een beter land om te leven en te werken dan Itali of andere landen van West-Europa.’ Dat is niet alleen een kwestie van geld, meent Pace. Hij looft de ‘betere work-life balance’ dan in Itali; ‘betere scholen’ en vooral ‘een gevoel van veiligheid’. Warschau is veiliger en schoner dan andere Europese steden. Hij wijst op een fiets die niet op slot staat. ‘Waar kan dat nog in Europa?’

Ciao, ciao Italia dus. Maar ook ciao Nederland. Terwijl steeds meer buitenlanders hun weg naar Polen vinden, gaan minder Polen werken in het buitenland. De tijd is voorbij dat ze massaal het werk kwamen doen waar Nederlanders hun neus voor ophalen. Maarten van Rossem schetste het onlangs beeldend in zijn podcast: eerst kwamen de Polen in gammele Oostblok-busjes, toen in tweedehands westerse busjes en nu komen ze in hun eigen Mercedes. De volgende stap vermeldde hij nog niet: ze komen helemaal niet meer.

‘Nederlandse bedrijven kloppen bij ons aan, maar wij kunnen geen werknemers meer leveren’, zegt Artur Sawastian. Hij runt al ruim vijftien jaar een uitzendbureau in het Poolse Szczecin en heeft de markt de afgelopen paar jaar radicaal zien omzwaaien. Polen is veranderd van emigratie- in immigratieland. Lonen stijgen razendsnel. Sawastian: ‘Poolse bedrijven concurreren met elkaar om werknemers.’ Om aan de vraag te voldoen zoekt hij ze buiten de EU. Niet alleen meer in de voormalige Sovjet-Unie, maar ook verder van huis: ‘Nepal, India, de Filipijnen en af en toe uit Vietnam, daar halen we nu mensen vandaan.’

Het regent aanvragen van bureaus in Azi, Afrika en Zuid-Amerika die arbeidskrachten naar Polen willen sturen. ‘Ze doen productiewerk, magazijnwerk, zwaar fysiek werk’, somt Sawastian op. Als ze eenmaal legaal in Polen werken, mag je volgens de EU-regels diezelfde mensen detacheren naar Nederland. ‘Bijvoorbeeld lassers uit India.’ Zelf vindt hij het te veel gedoe: ‘Ik heb de Nederlandse markt niet nodig. De Poolse markt is voor mij veel veiliger en lucratief genoeg.’

Oost heeft West economisch minder hard nodig dan voorheen. Maar het laat zich ook niet meer de les lezen in andere kwesties. De Oost-Europeanen zien hun gelijk bevestigd door de trage maar gestage paradigmaverschuiving die liberale elites steeds meer tot bedreigde diersoort maakt. Op zeker drie punten halen ze hun gelijk: identiteitsdenken, een carnivore wereld en migratie.

Om met dat eerste te beginnen: Oost-Europa is bij gebrek aan ‘maatschappelijke 1968-revolutie’ in bijna alle opzichten traditioneler. Familie, kerk en vlagvertoon horen er gewoon bij. Tot voor kort gold dat in Europa als ouderwets, maar de opkomst van identitaire bewegingen in West-Europa en Amerika heeft dat perspectief omgekeerd. De Hongaarse leider Viktor Orbn geldt als lichtend voorbeeld voor rechts-populisten als Geert Wilders, die in Oost-Europa hun gedroomde jaren vijftig menen te zien: geen regenboogvlaggen en geen multiculti, maar een homogene natie op basis van traditionele gezinswaarden.

Bijna alle landen in de regio hebben een experiment met illiberal democracy achter de rug, of zitten er middenin. Wat in de jaren 2000 nog een terugval leek op het pad naar de liberale democratie, is veranderd in een Oost-Europees exportproduct. De politieke carrire van Jarosław Kaczyński is hiervan een goede illustratie. In de jaren negentig werd hij beschouwd als een zonderling. In 2005 kwam hij voor het eerst aan de macht; twee jaar lang smulden redacties in West-Europa van het klungelconservatisme van zijn gammele coalitie, met als symbolisch hoogte- of dieptepunt Tinky Winky, de Teletubbie met het handtasje die in de ban werd gedaan wegens vermeende homoseksualiteit. Maar na 2015 verging de liberalen het lachen. Acht jaar lang won Kaczyński’s Recht en Rechtvaardigheid (PiS) alle verkiezingen op rij en liet schouder aan schouder met Orbn zien dat een rechts-nationalistisch alternatief in Europa mogelijk is.

Een steeds rechtser en steeds nationalistischer alternatief. Volgens de peilingen is PiS onveranderd de grootste, maar zou ze nu – in geval van verkiezingen – gaan regeren met de Konfederacja, een samenraapsel van nog chauvinistischere, nog Europa-vijandigere, nog xenofobere politici. Kaczyński nam een voorschot op deze samenwerking door op 11 november mee te lopen in het jaarlijkse feestje van Europees extreem-rechts: de Onafhankelijkheidsmars in Warschau. Hij stond tussen skinheads, voetbalhooligans, reactionaire katholieken en onverbloemde fascisten. De Europese vlag werd verbrand; een luxe die ze zich in Oekrane, Moldavi of Georgi niet kunnen veroorloven. Het symbool van Europa verbrand je alleen als je zeker bent van je plek in Europa, of sterker nog: als je het gevoel hebt dat je het zonder EU ook wel redt.

Nog sprekender voor het groeiende zelfvertrouwen is de metamorfose van Kaczyński’s grote tegenspeler, de voormalige voorzitter van de Europese Raad, Donald Tusk. Hij regeert sinds december Polen met een moeizame vier-partijen-coalitie. Tusk begon rond de val van het communisme als uitgesproken (neo-)liberaal, verschoof na de eeuwwisseling richting christen-democratie en adopteert sinds het heroveren van de macht steeds meer rechts-nationalistische retoriek. Als een politiek dier dat zich feilloos aanpast aan de veranderende sfeer in de samenleving.

Verdwenen is de ‘loopjongen van Merkel’. Hier staat een zelfbewuste politicus die Duitsland – Polens voormalige beschermheer binnen de EU – de maat neemt. De Zeitenwende die in Berlijn voor zoveel verwarring zorgt, heeft Warschau juist nieuw zelfvertrouwen gegeven: zie je wel, wij hadden gelijk toen we waarschuwden voor het Russsiche gevaar. Radosław Sikorski, Tusks minister van Buitenlandse Zaken, onderstreepte het onlangs in Trouw: ‘Jullie zouden er goed aan doen nu naar ons te luisteren.’

Niets verbeeldt het Oost-Europese gelijk beter dan de Nordstream, de rechtstreekse gasleiding van Rusland naar Duitsland. Duitsland en Nederland vonden dat economische samenwerking met Moskou geen kwaad kon. Het zou voor ons decennialang goedkope energie opleveren, en bovendien: wie handelt, voert geen oorlog. Oost-Europeanen waarschuwden voor naef wishful thinking. Minister Sikorski noemde de pijpleiding indertijd ‘een nieuw Molotov-Ribbentroppact’, een samenwerking gericht tegen Centraal-Europa, zoals ten tijde van Stalin en Hitler. Dankzij de Oostzeeleiding kon Poetin Oost-Europa afknijpen zonder de export van gas naar West-Europa in gevaar te brengen.

De oorlog in Oekrane bewijst het gelijk van de Polen en de Balten, maar eigenlijk van heel Oost-Europa. Dat sommige landen, zoals Hongarije en Slowakije, feitelijk de kant van Poetin kiezen in het conflict, doet daar niets aan af. Ook zij laten schijnbaar moeiteloos het ideaal varen van een wereld die sterk is dankzij het recht, en voegen zich naar het recht van de sterkste.

Kort na het escaleren van de Oekraense oorlog explodeerde de Nordstream. De Duitse justitie speurde de daders op: Oekraense duikers met ondersteuning vanuit Polen. Warschau gaf geen krimp. Integendeel, Tusk berispte ‘alle beschermheren en initiatiefnemers van de Nordstream’: ‘Jullie horen op dit moment maar n ding te doen: excuses aanbieden en je mond houden.’ Hij echode de beruchte uitspraak waarmee de Franse president Jacques Chirac ooit de Oost-Europeanen de mantel uitveegde: ‘Jullie hebben een kans laten liggen om je mond te houden.’ Dat was in 2003, toen de Oostblokkers nog geen lid waren van de EU en tegen de zin van Frankrijk en Duitsland de Amerikanen steunden bij hun aanval op Irak.

Twee decennia later zijn de rollen omgedraaid. Tusk laat geen gelegenheid onbenut om West-Europa – Duitsland voorop – subtiel op de vingers te tikken. ‘Het is niet genoeg als degenen die Polen aanvielen, en de Tweede Wereldoorlog ontketenden, praten over verzoening en het hoofd buigen uit schuldgevoel.’ De Poolse premier zei dit op Westerplatte bij Gdańsk, waar precies tachtig jaar eerder de Duitsers hun aanval op Polen begonnen. ‘Vandaag herhalen we niet: “Nooit meer oorlog.” (…) We moeten nu luid en duidelijk zeggen: “Nooit meer zwakte.” Daarom bouwen wij het modernste leger van Europa, zodat ons vaderland nooit meer gevaar loopt, zodat we nooit meer het leven van onze helden hoeven op te offeren’, aldus de Poolse premier. ‘Zonder helden overleeft geen enkel volk.’

‘Vaderland’, ‘helden’ en wapens: het is een vocabulaire dat West-Europa nog steeds moeilijk over de lippen krijgt. Zo niet de oostflank. Dit jaar geven de oostelijke Navo-lidstaten zeventig miljard euro uit aan wapentuig. Koploper is het 38 miljoen inwoners tellende Polen, dat volgend jaar naar schatting 43 miljard euro aan het leger gaat besteden, oftewel 4,7 procent van het bbp. ‘Polen heeft het grootste leger van Europa’, twitterde de chef van het Nationaal Veiligheidsbureau Jacek Siewiera met louter hoofdletters, toen in juli de jongste Navo-cijfers bekend werden: 216.000 soldaten. Binnen de Navo zijn alleen het Amerikaanse en het Turkse leger omvangrijker. In 2030 moet het aantal Poolse beroepsmilitairen bijna verdubbeld zijn tot een kwart miljoen. Zo ook de territoriale strijdkrachten: tot ruim vijftigduizend. Plus reservisten. En ze krijgen moderne wapens. Het oude materieel van sovjetmakelij gaat naar Oekrane en wordt vervangen door het nieuwste van het nieuwste. De digitale Poolse zakenkrant Forsal concludeerde triomfantelijk: ‘De oostflank brengt West-Europa in verlegenheid.’

Oost-Europa komt economisch langszij, krijgt militaire spierballen, en heeft mentaal minder moeite met een carnivore wereld. Maar het idee dat West-Europa, waar ze zo tegen opkeken, misschien wel heel naef is, heeft nog een grond: migratie. Ook hier zijn de Oost-Europeanen van dwarsliggers veranderd in trendsetters.

Want dwarsliggers waren ze. Niet alleen de rechts-populistische regeringen in Warschau en Boedapest, maar ook pro-Europees geachte leiders van de andere voormalige Oostbloklanden weigerden mee te werken aan het gelijkelijk verdelen van immigranten over de hele Unie om zo de zuidelijke lidstaten te ontlasten. Niks geen verdeelsleutel, zei Oost. West reageerde verbolgen, want hadden deze landen niet enorm geprofiteerd van de financile solidariteit binnen de EU, deels ten koste van Zuid-Europa? En nu weigerden ze zelfs maar een paar duizend mensen uit Afrika en Azi op te nemen uit solidariteit met Griekenland en Itali. Maar de Oost-Europeanen, ongeacht politieke kleur, hielden voet bij stuk. Sindsdien is de stemming ook in West-Europa gekanteld. Onlangs voerde de Duitse – nota bene links-liberale – regering grenscontroles in en verscherpte het asielbeleid. Einde Willkommenskultur. En opnieuw klinkt uit het oosten: zie je wel.

In het oosten sloeg de stemming al veel eerder om. Stond in 2015 – het jaar van ‘Wir schaffen das’ – een meerderheid van de Polen nog open voor asielzoekers, in een recent opinieonderzoek geeft driekwart te kennen geen enkele asielzoeker meer te accepteren. 85 procent vindt het prima als vuurwapens worden ingezet om migranten tegen te gehouden. Bij de laatste verkiezingen wedijverde de partij van Tusk met die van Kaczyński om de gunst van de angstige kiezer. Een verkiezingsspotje van Tusks partij, toen nog in de oppositie, ging als volgt: ‘Het is gebeurd. De [PiS-]regering heeft 250.000 immigranten uit Afrika en Azi uitgenodigd om naar Polen te komen. Dat is meer dan Duitsland of Frankrijk’, zei een dreigende stem terwijl de kijker plaatjes van een doodshoofd en vluchtelingen rondom een kampvuurtje kreeg voorgeschoteld.

Half oktober kondigde Tusk aan dat het recht op asiel wordt opgeschort langs de grens met Belarus. Het grenshek wordt verstevigd, het aantal grensbewakers opgevoerd. De premier beloofde ‘hard en meedogenloos’ op te treden tegen illegale immigratie en het Europese migratiepact aan de kant te schuiven: ‘Wij zullen geen Europese ideen respecteren of implementeren als we zeker weten dat ze onze veiligheid in gevaar brengen’, aldus Tusk, die waarschuwde voor West-Europese taferelen: ‘We hebben boekdelen met negatieve ervaringen uit westerse landen.’ En ten slotte: ‘Polen wordt mede dankzij onze migratiestrategie, niet alleen de prettigste, maar ook objectief de veiligste plek in Europa.’

Het ‘prettigste’ land van Europa, dankzij pushbacks die niet-Europeanen buiten de deur houden: migranten uit Afrika en Azi worden zonder pardon teruggestuurd naar Belarus zonder de mogelijkheid asiel aan te vragen. Dat dit in strijd is met internationaal, Europees en Pools recht interesseert slechts een kleine groep Gutmenschen met academische titels. Blanke, (post-)christelijke, Slavisch sprekende Oekraners zijn ondertussen welkom om de gaten in de arbeidsmarkt op te vullen, hoewel ook hier xenofoob gemor begint te klinken. De teleurstelling en verbittering zijn groot onder mensenrechtenactivisten die iedere dag opnieuw proberen niet-Europese migranten te helpen in de bossen en moerassen langs de grens met Belarus. Zij hadden een koerswijziging verwacht, maar Donald Tusk voegt zich naar de stemming in de samenleving. Deels om Kaczyński en andere bedreigingen van de liberale democratie de pas af te snijden, deels uit politiek opportunisme, en misschien omdat hij ook zelf Polen liever zo homogeen mogelijk houdt.

Miljoenen Oost-Europeanen hebben in West-Europa geleefd. Ze komen nu in groten getale terug, niet alleen met een kapitaaltje, maar ook met de overtuiging dat migranten uit Azi en Afrika alleen maar ellende veroorzaken. Onderzoekers zien dit terug in de statistieken. Eurostat stelde dit jaar, zoals ieder jaar, vast dat de Polen nog altijd enthousiast EU-lid zijn, maar registreerde een dissonant: 46 procent van de Polen vindt dat hun land problemen beter aan kan zonder de EU.

Hoe valt dit te rijmen? Volgens onderzoekers van de Europese Raad voor Buitenlandse Zaken (ecfr) heeft deze uiting van zelfvertrouwen vooral betrekking op de migratiekwestie. Oost-Europa is ‘het sterkst anti-migratie, maar ook anti-moslim’, concludeerde de ecfr in een recent rapport. ‘Een etnisch begrip van Europa’ is hier wijdverbreid. En ook op dit punt zijn de Oost-Europeanen niet van plan zich de les te laten lezen door politiek correcte continentgenoten.
https://www.groene.nl/artikel/terug-naar-de-jaren-vijftig
  zondag 12 januari 2025 @ 10:36:07 #69
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_216263983
Polen heeft het begrepen.
  woensdag 15 januari 2025 @ 08:00:50 #71
38496 Perrin
pi_216304356
Wishful thinking bleek geen slimme strategie.
twitter
  dinsdag 21 januari 2025 @ 17:18:46 #72
38496 Perrin
pi_216380984
Europa kijkt toe terwijl anderen haar lot bepalen.
twitter
pi_216381005
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 17:18 schreef Perrin het volgende:
Europa kijkt toe terwijl anderen haar lot bepalen.
[ x ]
Hij zou EU-baas moeten worden. ;)
  dinsdag 21 januari 2025 @ 17:22:33 #74
38496 Perrin
pi_216381014
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 17:21 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Hij zou EU-baas moeten worden. ;)
Yes.
pi_216385153
twitter

_O- _O-
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
  dinsdag 21 januari 2025 @ 22:29:34 #76
38496 Perrin
pi_216385204
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 22:26 schreef Viesdik het volgende:
[ x ]

_O- _O-
De halflege zaal is allang in slaap gevallen. Irrelevante spreker op een irrelevante conferentie.
pi_216413390
quote:
Onveilig tijdperk
24 januari 2025, column J.Th.J. van den Berg

Er zijn momenten waarop je de neiging hebt terug te verlangen naar de ‘goede oude tijd’ van de Koude Oorlog. Natuurlijk, gelet op de bewapeningswedloop vanaf de jaren vijftig was het niet steeds een veilige wereld. De harde tweedeling in de wereld tussen de westerse landen in de NAVO en de communistische staten in het Warschaupact, maakte de verhoudingen duidelijk en voorspelbaar. Er was weliswaar een niet-gebonden ‘Derde Wereld’, maar die werd na de dekolonisatie rond 1960, voor het gemak toch maar verdeeld in prowesterse en pro-Sovjetstaten.

De Val van de Berlijnse Muur, maar vooral de daaropvolgende ineenstorting van de Sovjet-Unie werd gezien als de definitieve triomf van de westelijke wereld, die de illusie voedde van een wereld zonder oorlog, althans zonder wereldwijd conflict. Dat diezelfde wereld juist onveiliger werd, drong maar langzaam door. De controle van de beide grootmachten op de (kern)bewapening in de wereld verminderde immers sterk. Er ontstond daardoor ruimte voor allerlei regionale conflicten, in Afrika, in het Midden-Oosten en zelfs in Zuidoost Europa. Toch overheerste vooral in de Europese Unie het idee, dat het met de defensie wel een stuk minder kon. De EU zag zichzelf als een vredesorganisatie, die haar macht ontleende aan haar economische samenwerking en regulering; de defensie werd sterk versoberd, zoal niet verwaarloosd.

Intussen is de situatie grondig gewijzigd. Ten oosten van Europa heeft Rusland zich ontwikkeld tot een macht die geweld weer beschouwt als een ‘normaal’ instrument van politiek beleid volgens het aloude adagium van de Duitse auteur Von Clausewitz: ‘Oorlog is voortzetting van de politiek met andere middelen’. Maar, dat is het niet alleen. Het Russische regime maakt zijn optreden ook principieel onvoorspelbaar, met de verwachting dat de tegenstanders onzeker en verdeeld raken. In West-Europa was lang aangenomen dat zulke tijden voorbij waren. In Polen en de Baltische staten wisten ze wel beter, maar daar werd niet naar geluisterd. Eerst sinds de Russische inval in Oekrane krijgen die landen meer gehoor. De Europese Unie is er tot nu toe in geslaagd zich niet werkelijk te laten verdelen, afgezien van het eigengereide optreden van de premiers van Hongarije en Slowakije. Maar, is het ook voldoende?

Misschien dat een tweede ontwikkeling kan helpen, die is ingeluid door de herverkiezing van Donald Trump tot president van de Verenigde Staten. Zijn motto ‘America First’ wijst niet op veel solidariteit met Europa. Ons werelddeel kan er niet op rekenen dat de Verenigde Staten bereid blijven onze geopolitieke gemakzucht te compenseren, zoals zij dat sinds 1945 steeds hebben gedaan.

Het aloude probleem van het gebrek aan ‘burden sharing’ is door Trump weer in alle hevigheid aan de orde gesteld: het ontbreekt aan een naar evenredigheid delen van de defensielasten tussen de Verenigde Staten en Europa. Niet dan kreunend en steunend zijn de Europese lidstaten van de NAVO begonnen hun defensie-uitgaven te verhogen. Daar is nu de onuitvoerbare eis van Trump overheen gekomen: iedere NAVO-lidstaat moet 5% van zijn bruto binnenlands product aan defensie besteden.

President Trump deelt met zijn Russische tegenspeler Poetin het vermogen zijn optreden onvoorspelbaar te maken, daarmee tegenstanders en bondgenoten onzeker makend. Door te doen alsof de Europese instellingen niet bestaan en zich op individuele lidstaten te orinteren, vergroot hij deze onzekerheid.

Dat gebeurt op een moment dat de EU met de blik op Oekrane die onzekerheid niet kan gebruiken. Op een moment tevens, dat de belangrijkste lidstaten, Frankrijk en Duitsland, het voornamelijk druk met zichzelf hebben.

Er zijn trouwens meer landen die het drukker hebben met zichzelf dan met Europa en de wereld. Ons eigen land is er een pijnlijk voorbeeld van, terwijl het nu alles zou moeten doen om politieke eenheid en militaire integratie te bevorderen, met bijbehorende kosten. Nederland maakt echter niet de indruk in staat te zijn over de eigen schaduw heen te springen. Dat de uiterst belangrijke, volgende NAVO-topconferentie dit jaar in Nederland plaatsvindt, is immers nog de verdienste van oud-premier Rutte.

Daardoor valt des te meer de kreet op van een dorpsburgemeester die dat maar ‘gekkenwerk’ vindt, omdat hij een aantal dagen zijn politieagenten kwijt zal zijn. Beter signaal dat de ernst der tijden bij ons nog niet erg is doorgedrongen is nauwelijks denkbaar.
https://www.parlement.com(...)mn/onveilig_tijdperk
  zaterdag 25 januari 2025 @ 10:51:11 #78
38496 Perrin
pi_216423193
De diagnose is allang bekend. Het behandeltraject nog niet in zicht.
twitter
pi_216423320
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 10:51 schreef Perrin het volgende:
De diagnose is allang bekend. Het behandeltraject nog niet in zicht.
[ x ]
Heel triest maar de EU gaat zichzelf niet opnieuw uitvinden. Die cultuur kan je helaas alleen doorbreken door opnieuw te beginnen.
  dinsdag 28 januari 2025 @ 13:34:51 #80
38496 Perrin
pi_216459053
twitter
pi_216459131
quote:
17s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 13:34 schreef Perrin het volgende:
[ x ]
Om onze internationale positie te verbeteren moeten we ons achter de dijken terugtrekken, Gulden terug en ons enkel druk maken om wat immigranten. Dan komt alles goed.
  dinsdag 28 januari 2025 @ 15:44:46 #82
38496 Perrin
pi_216460340
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 13:41 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Om onze internationale positie te verbeteren moeten we ons achter de dijken terugtrekken, Gulden terug en ons enkel druk maken om wat immigranten. Dan komt alles goed.
Ja ons vooral heel druk maken over onbenulligheden als wokeheid en huidskleur.

Velen zijn zo geobsedeerd door de bomen dat ze het bos uit het oog zijn verloren.
  woensdag 29 januari 2025 @ 06:44:25 #83
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_216466291
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 11:00 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Heel triest maar de EU gaat zichzelf niet opnieuw uitvinden. Die cultuur kan je helaas alleen doorbreken door opnieuw te beginnen.
Het lijkt erop dat er een andere wind gaat waaien in Brussel , minder stikstof waanzin en meer realisme

het zou een goede zaak zijn
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-meer-trump-a4881206

quote:
De EU gooit het roer om: minder klimaat, meer Trump

Europese Unie De Europese Commissie presenteert woensdag haar 'Competitiveness Compass'.
De nieuwe Europese koers ademt een vleugje Trump.
Rik Rutten vanuit Brussel
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  Overall beste user 2022 woensdag 29 januari 2025 @ 15:52:30 #84
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_216471355
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2025 06:44 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Het lijkt erop dat er een andere wind gaat waaien in Brussel , minder stikstof waanzin en meer realisme

het zou een goede zaak zijn
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-meer-trump-a4881206
[..]

Het probleem zit hem vooral in de absolute waanzin van landen als Nederland en Duitsland. Die weigeren te investeren in iets nieuws want dan zou de staatsschuld kunnen oplopen.

Je kunt elke milieuregel afschaffen tot je een ons weegt, het doet geen moer aan de afbrokkelende treinviaducten op de HSL. Het maakt de roltrappen op Duitse stations en vliegvelden niet ineens werkend. De gaten in de wegen worden er niet ineens door gevuld. Slijtage trekt zich geen ruk aan van regeltjes, en beknibbel je op onderhoud of op de kosten om iets aan te leggen kom je daar vanzelf achter.

De Nederlandse kruideniersmentaliteit verneukt dit continent.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  woensdag 29 januari 2025 @ 16:08:34 #85
323876 michaelmoore
pi_216471549
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 13:41 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Nederland is het land dat byfar het allermeest profiteert van de Eurozone

De euro is voor nederland , en duitsland spotgoedkoop en voor de zuidelijke landen VEEEEEL te duur

Polen heeft nog steeds de Zloty , maar die zou het met de euro ook fantastisch doen

Duitsland wordt gehinderd door de waanzin van vooral de Grunen en ook de CDU , die de kerncentrales gesloten hebben
Door Groen Links, de Grunen en de woke waanzin is Europa hard op weg om een slecht museum te worden met een landbouw van 100 jaar terug

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 29-01-2025 16:23:56 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  Overall beste user 2022 woensdag 29 januari 2025 @ 16:23:55 #86
3928 Ulx
pi_216471739
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2025 16:08 schreef michaelmoore het volgende:

Duitsland wordt gehinderd door de waanzin van vooral de Grunen en ook de CDU ,
Welnee. Dit is hun probleem: German infrastructure begging for overhaul.

De stagnatie in Duitsland is de beloning van decennia beknibbelen want staatsschuld. Ze hebben een handelsoverschot. Weinig staatsschuld. Trump zou er een stijve paddenstoel van krijgen. Maar toch gaat het mis. En dat komt niet doordat er ergens wat natuurgebieden zijn. Het komt gewoon door die ongezonde obsessie met bezuinigen, bezuinigen, bezuinigen.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  woensdag 29 januari 2025 @ 16:26:08 #87
323876 michaelmoore
pi_216471766
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2025 16:23 schreef Ulx het volgende:

[..]
Welnee. Dit is hun probleem: German infrastructure begging for overhaul.

De stagnatie in Duitsland is de beloning van decennia beknibbelen want staatsschuld. Ze hebben een handelsoverschot. Weinig staatsschuld. Trump zou er een stijve paddenstoel van krijgen. Maar toch gaat het mis. En dat komt niet doordat er ergens wat natuurgebieden zijn. Het komt gewoon door die ongezonde obsessie met bezuinigen, bezuinigen, bezuinigen.
klopt en dat doet men in nederland ook

waanzin ten top

geen wegen want klimaat , geen woningbouw want stikstof , geen bedrijven want klimaat ,
TATA staal miljarden subsidie .,ASML wordt weggepest want geen woningbouw
Schiphol moet halveren want stikstof , Lelystad niet open want stikstof en wolven
in weilanden gaan we niet bouwen , nee dat moet allemaal struiken worden waar geen mens komt alleen wolven

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 29-01-2025 16:32:59 ]
  Overall beste user 2022 woensdag 29 januari 2025 @ 16:34:01 #88
3928 Ulx
pi_216471841
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2025 16:26 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
klopt en dat doet men in nederland ook

waanzin ten top

geen wegen want klimaat , geen woningbouw want stikstof , geen bedrijven want klimaat ,
TATA staal miljarden subsidie .,ASML wordt weggepest want geen woningbouw

in weilanden gaan we niet bouwen , nee dat moet allemaal struiken worden waar geen mens komt alleen wolven
Dat ze niet mogen bouwen is omdat de ministers decennia alle pijnlijke beslissingen voor zich uit hebben geschoven want oh jee het zou misschien wat kunnen kosten. Zelfs nu gaat de minsiter wr eerst naar de rechter om daar over een paar maanden gegarandeerd wr te verliezen. Het is alleen maar tijdverlies.
  woensdag 29 januari 2025 @ 16:43:33 #89
323876 michaelmoore
pi_216471985
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2025 16:34 schreef Ulx het volgende:

[..]
Dat ze niet mogen bouwen is omdat de ministers decennia alle pijnlijke beslissingen voor zich uit hebben geschoven want oh jee het zou misschien wat kunnen kosten. Zelfs nu gaat de minsiter wr eerst naar de rechter om daar over een paar maanden gegarandeerd wr te verliezen. Het is alleen maar tijdverlies.
al jaag je alle veehouders over de kling dan nog maakt dat voor stikstof niets uit, helemaal niets

quote:
Wie is de grootste stikstofvervuiler?
Het wegverkeer heeft met 34 procent verreweg het grootste aandeel in de NOx-emissie gevolgd door de scheepvaart met 13,4 procent. Zeevaart en visserij tellen hierin niet mee, maar zitten in Overige bronnen.
  Overall beste user 2022 woensdag 29 januari 2025 @ 16:49:51 #90
3928 Ulx
pi_216472062
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2025 16:43 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
al jaag je alle veehouders over de kling dan nog maakt dat voor stikstof niets uit, helemaal niets
[..]

Dan maak je die keuze. En dat heeft consequenties.

Overigens had ik het over Duitsland. Daar was toch geen ammoniakprobleem had ik begrepen. (Nederland braafste jongetje en zo)

Dus wat is daar de oorzaak dat 40% van de treinen niet op tijd rijden, dat hele snelwegen jarenlang een puinhoop zijn?
  woensdag 29 januari 2025 @ 16:52:52 #91
323876 michaelmoore
pi_216472085
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2025 16:49 schreef Ulx het volgende:

[..]
Dan maak je die keuze. En dat heeft consequenties.

Overigens had ik het over Duitsland. Daar was toch geen ammoniakprobleem had ik begrepen. (Nederland braafste jongetje en zo)

Dus wat is daar de oorzaak dat 40% van de treinen niet op tijd rijden, dat hele snelwegen jarenlang een puinhoop zijn?
en van sluiten van de kerncentrales , ?? Ik weet niet precies
  Overall beste user 2022 woensdag 29 januari 2025 @ 17:00:16 #92
3928 Ulx
pi_216472206
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2025 16:52 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
en van sluiten van de kerncentrales , ?? Ik weet niet precies
Jij blijft hameren op allerlei milieumaatregelen die allerlei ellende zouden veroorzaken. Dus noem ik de twee grootste problemen in Duitsland op en vraag hoe milieumaatregelen de oorzaak zouden kunnen zijn van snelwegen die in puin liggen en chaos op het spoorwegnet.

Mijn stelling is dat gebrek aan investeringen wegens het idiote fixeren op het begrotingstekort daarvoor hebben gezorgd.

Maar leg gerust uit hoe het uitzetten van een kerncentrale zorgt dat een snelweg niet gerepareerd wordt.
  woensdag 29 januari 2025 @ 17:28:53 #93
323876 michaelmoore
pi_216472591
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2025 17:00 schreef Ulx het volgende:

[..]
Jij blijft hameren op allerlei milieumaatregelen die allerlei ellende zouden veroorzaken. Dus noem ik de twee grootste problemen in Duitsland op en vraag hoe milieumaatregelen de oorzaak zouden kunnen zijn van snelwegen die in puin liggen en chaos op het spoorwegnet.

Mijn stelling is dat gebrek aan investeringen wegens het idiote fixeren op het begrotingstekort daarvoor hebben gezorgd.

Maar leg gerust uit hoe het uitzetten van een kerncentrale zorgt dat een snelweg niet gerepareerd wordt.
De brusselse norm voor staatsschuld is max 60%
quote:
Duitsland 2.623 miljard 63,6%
quote:
Demonstratie van werkgevers Berlijn: 'Betaalbare energie bepaalt of Duitsland industriemuseum wordt'
author avatar
Rob Savelberg

Aangepast: 24 min geleden29 min geledenin Financieel

Berlijn - De Duitse regering heeft de verwachting voor de groei van de economie voor dit jaar fors naar beneden bijgesteld.

Er wordt gerekend op een groei van 0,3% - terwijl eerder een vooruitgang van 1,1% werd voorzien. Werkgevers demonstreren, ze vinden het hoog tijd voor verandering.
https://www.telegraaf.nl/(...)ndustriemuseum-wordt
quote:
Ontslagen
Bijna elke dag kondigen grote bedrijven als VW, Bosch en Continental aan om vele duizenden werknemers te ontslaan.
Sinds de Russische inval van Oekrane zijn de energieprijzen in Duitsland, dat kolen en kernenergie in de ban deed, flink gestegen.

„In de branches staal, chemie, cement, papier en elektronische industrie is de energie niet meer betaalbaar”, oordeelt Kirchhof.

Het concurrentievermogen van Duitsland is in gevaar, stelt hij. „
Dit thema beslist of Duitsland sterk blijft of een industriemuseum wordt.”
Niet weinig collega’s spreken van dreigende ’de-industrialisering’.
pi_216472786
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2025 16:43 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
[..]

Je hebt weer eens de verkeerde stikstof gebruikt, je moet de bron hebben: https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)of/stikstofdepositie

Het gaat om reactieve stikstofverbindingen in de lucht, want die slaan neer. En dan zie je dat 49,7% van de landbouw komt.
  woensdag 29 januari 2025 @ 17:48:10 #95
323876 michaelmoore
pi_216472808
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2025 17:46 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je hebt weer eens de verkeerde stikstof gebruikt, je moet de bron hebben: https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)of/stikstofdepositie

Het gaat om reactieve stikstofverbindingen in de lucht, want die slaan neer. En dan zie je dat 49,7% van de landbouw komt.
en die andere 50 % wanneer gaat die dicht ?

anders helpt nog niets he, dan,groeien er nog bramen in de tuin bij mij, maar ik vind ze wel lekker hoor

quote:
Wie viel Atomstrom wird nach Deutschland importiert?
Die neuen Zahlen der Bundesnetzagentur haben es in sich: Deutschland importierte 2024 17.300 GWh Atomstrom! 2023 waren es noch 11.000 GWh, 2022 4500 GWh. Zum Vergleich:
Die verbliebenen AKW produzierten 2022 noch etwa 32.000 GWh.4 jan 2025
Duitsland importeert steeds meer stroom van kerncentrales
pi_216472848
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2025 17:48 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
en die andere 50 % wanneer gaat die dicht ?

anders helpt nog niets he, dan,groeien er nog bramen in de tuin bij mij, maar ik vind ze wel lekker hoor
De stikstofdepositie hoeft niet naar 0. Die moet naar lager dan de natuur kan verwerken.

Ik vergeleek stikstof hier al eerder met een emmer met een gaatje er in. We hebben nu de kraan er boven vol open staan en dus gaat het water over de rand. Kunnen we de kraan zo zacht zetten dat de stroom niet groter is dan wat er via het gat kan verdwijnen, dan loopt de emmer niet meer over. Zo werkt stikstof in de natuur.
  woensdag 29 januari 2025 @ 17:52:12 #97
323876 michaelmoore
pi_216472854
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2025 17:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
De stikstofdepositie hoeft niet naar 0. Die moet naar lager dan de natuur kan verwerken.

Ik vergeleek stikstof hier al eerder met een emmer met een gaatje er in. We hebben nu de kraan er boven vol open staan en dus gaat het water over de rand. Kunnen we de kraan zo zacht zetten dat de stroom niet groter is dan wat er via het gat kan verdwijnen, dan loopt de emmer niet meer over. Zo werkt stikstof in de natuur.
quote:
Daarnaast is de staalfabriek ook nog eens een ramp voor de natuur en het klimaat.

Tata Steel pompt jaarlijks 11,3 megaton CO2 de lucht in, wat gelijk staat aan 8% van de totale uitstoot in Nederland.
Daarnaast is het de grootste uitstoter van stikstof in ons land.25 jul 2023

Wat wil Greenpeace van Tata Steel?
pi_216472886
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2025 17:52 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
[..]

Ja, Tata heeft 2 keuzes: elektrificeren of wegwezen.

Zo gaat het ook bij andere stikstofuitstoters: verkeer en industrie. Die moeten volledig elektrisch (waarbij voor de industrie waterstof logisch lijkt) of ze moeten stoppen. De niet landbouw uitstoot wordt dus al aangepakt.

Bij een boer komt de uitstoot uit een koe, die kun je niet vervangen door elektriciteit.
pi_216571461
Bezem door onze USAID het EIB
quote:
@USAID
's European sister is the EIB. The European investment bank.

You wonder why we always here the same narrative coming from #msm?

The #EIB just wrote e check to DPG media for approx 392 milj . The biggest media corporation in the Netherlands and Belgium...

In 2023, DPG Media, owned by the Van Thillo family,

had 1446 employees in Belgium and 3731 in the Netherlands, totaling 5177 journalists and employees.

They reported 1.7B in revenue & 360M net profit, with the family taking 40M in dividends.

Why on earth would they need a 392 mil loan?
twitter
  donderdag 13 februari 2025 @ 08:40:22 #100
38496 Perrin
pi_216659965
Europa speelt geopolitiek geen rol van betekenis meer.

twitter
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')