quote:
Op dinsdag 15 oktober 2024 14:43 schreef Beathoven het volgende:[..]
Het is namelijk allemaal op emotie, dat vaak een gecreeerde emotie is en in dat spel is Wilders het beste. Wat namelijk ook over Trump werd gezegd is dat een deel van het volk niet kijkt naar inhoud, die kijkt naar wie een spierballenleider is. Als je daar ook maar een fractie meegaand in gaat lopen doen omdat je een bepaalde taktiek wilt toepassen, dan kun je niet meer terug. Zeker gegeven het feit dat iemand als Trump vijand "en vriend" zonder pardon onder de bus heeft gegooid..
Dus als je strategie is om de kiezers van de PVV voor je te winnen, zul je allereerst met een leider moeten komen die minstens even charismatisch is als Wilders met evenveel eenvoud. 'Maar' dan heb je nog dat het hoogst haalbare is dat je een paar overhaalt en velen zeggen 'leuk type, maar niet mijn partij'. Misschien is het hoogst haalbare 'ooit' wel dat veel niet-stemmers die PVV stemden als alternatief weer gewoon niet gaan stemmen omdat er niets fascistisch meer bijzit.
Ik vind dit een moeilijke. Tot op zekere hoogte is Wilders charismatisch en is iemand als Trump dat blijkbaar ook. Maar als je het mij vraagt zijn hun tegenstanders veel charismatischer? Timmermans weet toch veel overtuigender te redeneren dan Wilders, die toch niet verder komt dan schreeuwen en wijzen.
Het verschil zit er denk ik meer in wat mensen als charismatisch zien. Misschien is het inderdaad zo dat de tegenreactie moet zijn om ook schreeuwers en wijzers in te zetten maar volgens mij heeft bijvoorbeeld SP nu zon schreeuwer en wijzer en ik zie ze toch niet in de peilingen omhoog schieten. D66 had toch ook zon man die men op rechts echt vreselijk vond (naam ontgaat me even). Blijkbaar werkt dat kopiëren op zichzelf toch niet geweldig.
Dan kun je misschien nog hopen op iemand die én kan redeneren én kan schreeuwen, type Fortuyn ofzo maar in elk geval moet het blijkbaar van populisme komen. Ik denk dat je lang kan wachten op die types.
Voornamelijk denk ik juist dat je als politiek niet afhankelijk moet willen zijn van dat type populistische messias.
Uiteindelijk denk ik dat de enige echte verandering door kiezers ingezet zal moeten worden. Zo lang de kiezer gaat voor vorm over functie kom je weinig vooruit. Daarmee wil ik niet alle fouten die de politiek maakt vergoeilijken maar bijvoorbeeld boeren die massaal stemmen op BBB overduidelijk bedrogen worden, dan doorwillen naar de volgende charlatan zijn wat mij betreft meer het probleem dan dat politici niet de juist oplossingen of toon hebben.
De media waar we het de laatste tijd wat mij betreft eigenlijk ook teveel over hebben in dit draadje hebben daar ook een rol in zoals bijvoorbeeld Hanca betoogt misschien moeten die maar eens wat meer focussen op het daadwerkelijke (gebrek aan) beleid en de gevolgen ervan maar ook dat is vrij zinloos als het geen consequenties heeft op stemgedrag. Uiteindelijk lijkt me dat in een democratie de verandering van onderaf komt, vanuit de kiezer het is maar beperkt mogelijk om dat van bovenaf te bewerkstelligen dat lijkt me vechten tegen de bierkaai.