quote:
Op dinsdag 15 oktober 2024 10:12 schreef Beathoven het volgende:[..]
Wat ik wat minder lachwekkend vind is dat het de eerste partij is die kan prutsen wat het wil zonder een echte kiezersafstraffing in de polls. Kennelijk omdat dit prutsen precies is wat de kiezer van deze partij wil zien.
En ook dat het populisme nu als term wordt omarmt door z’n fractie. Dus, we hebben hier al fascisten die niet meer ontkennen dat ze fascistisch zijn. Weer een mijlpaal voorbij.
Ik had het eerder in dat topic over de Amerikaanse verkiezingen het al aangehaald, maar Geerten Waling had bij
Dit is Tijs nog een leuke uitspraak daarover "Het probleem bij Wilders, net als bij Donald Trump, is dat zijn kiezers hem wél serieus nemen, maar niet letterlijk... En journalisten nemen hem wél letterlijk, maar niet serieus."
Dit verklaart naar mijn idee ook redelijk goed waarom Wilders het (ondanks alle onzin) gewoon prima blijft doen en waarom andere partijen er niet in slagen om zetels van hem terug te winnen. Aan de ene kant heb je de VVD, die er voor gekozen heeft om zelf ook maar een populistische koers te gaan varen, en aan de andere kant, zeg, alles links van D66 dat vooral een 'ander verhaal' probeert te vertellen, maar dat levert allemaal niet zoveel op.
Bij elk luchtballonnetje dat Wilders oplaat - of dat nu de noodwet betreft, of de bordjes bij Ter Apel, of dat Halsema het land uit moet - heb je dat politici en journalisten hem wel letterlijk nemen, maar niet serieus. Die reageren daar verontwaardigd op en bekritiseren hem (terecht) met steekhoudende argumenten, dat een noodwet vreselijke staatsrechtelijke implicaties heeft, dat er demonstratierecht bestaat en het niet aan de Kamer is om zich te mengen in de gemeentelijke politiek van Amsterdam, enzovoorts. Wilders is dus iemand die altijd maar overdrijft, provoceert en onmogelijke dingen voorstelt. Hij wordt nooit gezien, of serieus genomen, als iemand die daadwerkelijk een poging waagt om oplossingen te bieden (dat is hij ook niet, maar daarover later meer).
Aan de andere kant zit er dan bij de PVV'ers weer het probleem dat ze hem wel serieus nemen, maar niet letterlijk. Ze geloven vast niet dat alles wat hij roept ook haalbaar is of realistisch, maar ze zien hem als de enige politicus die ook echt iets wil doen aan de problemen die zij ervaren, zoals de 'asielcrisis' en de 'islamisering'. Als Wilders daar dan weer de vreemdste voorstellen voor doet en - overigens terecht - erop gewezen wordt hoe achterlijk die voorstellen wel niet zijn, luidt het altijd 'Ach, de soep wordt nooit zo heet gegeten' of 'Hij krijgt het op de agenda, we hebben het er tenminste over.'
Daarmee houden zichzelf voor de gek, want die soep wordt weldegelijk zo heet gegeten. Ik twijfel er geen seconde aan dat Wilders maar al te graag zijn noodrecht wil hebben. Ik twijfel er ook geen seconde aan dat Wilders - zolang hij met zijn PVV de grootste in de Kamer is, in ieder geval - er geen enkel probleem mee zou hebben als de Kamer burgemeesters uit hun ambt zou kunnen zetten (direct het land uit is misschien wat teveel gevraagd).
Het verhaal dat er dan ook naar de PVV-kiezers uitgedragen zou moeten worden, of de aanpak, in ieder geval (maar ik ga daar nog wat langer over nadenken, want ik merk dat het nog een beetje vaag is in mijn hoofd) is om het zowel serieus als letterlijk te nemen. Als Wilders bijvoorbeeld roept dat er een asielcrisis is, dat moeten we in eerste instantie erkennen dat dit (klaarblijkelijk) een reële zorg is voor een hoop mensen, zonder daarbij de retoriek en bizarre voorstellen van Wilders direct over te nemen en maar gelijk te gaan roepen dat die achterban zich aanstelt.
Aan de andere kant moeten we die retoriek en bizarre voorstellen ook gewoon letterlijk nemen en hem (en zijn achterban) inderdaad erop wijzen dat de 'oplossingen' die hij voor die problemen biedt allemaal pruts- en schijnoplossingen zijn (vaak ook omdat het een schijnprobleem is), met allerhande nare neveneffecten (zoals het uithollen van de rechtstaat) en dat die achterban daarvan niet zomaar moet roepen dat 'de soep niet zo heet gegeten zal worden' en 'dat'ie het niet echt zo bedoelt'.
We moeten dat soort dingen niet zien als een
verplichting om Wilders aan te vallen en de frustraties en het wegkijken onder zijn kiezers alleen maar te verergeren - wordt hij alleen maar groter van - maar voornamelijk als een kans om, nu het toch op de agenda staat, met daadwerkelijke oplossingen te komen voor problemen (zoals rond asiel, een van de voorbeelden: het probleem in de opvang, zoals de achterstanden in de afwerking van procedures, zoals de nodeloze complexiteit en lengte van die procedures) en de PVV-kiezer héél duidelijk maken dat ten eerste, de oplossingen voor die problemen niet bij de PVV ligt, en ten tweede, het tegenhouden van die oplossingen - de reden waarom er dus niets aan je problemen gedaan wordt - juist wél bij de PVV liggen, omdat die zich meer bezig houden met machtspolitieke spelletjes dan serieuze en kritische politiek bedrijven. Daar schort het dus nogal aan.
[ Bericht 0% gewijzigd door JAM op 15-10-2024 14:10:40 ]
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."