abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215272951
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 oktober 2024 15:28 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Baan elders?
Of het bevalt gewoon niet. Horror buren. Vervelende plek. Samenwonen. Etc.

Ik zag verleden week een huis op Funda wat een kleine 1,5 jaar geleden van de markt ging. Het is kleine stukjes opgeknapt en staat weer te koop.
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_215273006
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2024 16:53 schreef laziness het volgende:

[..]
Nieuwbouw is vaak een proces van een jaar (of twee) er aan vooraf ook nog aan stress. Geloof niet dat mijn hart dit voor een derde keer aan kan :P
Dat geloof ik meteen. :D

Je moet er wel tegen kunnen, flexibel zijn.
(Er gaat hier nog steeds zoveel fout en dan lach ik er maar hard om.)
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
  Moderator dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:49:31 #203
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_215273332
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2024 16:35 schreef Leandra het volgende:

[..]
@:bosbeetle wordt al moe van de gedachte aan een hypotheekberekening, dus ik snap wel dat hij een ander huis kopen helemaal een moeilijk verhaal vindt.
Klopt

Al heb ik inmiddels wel de Excel liggen :)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_215275194
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2024 16:53 schreef laziness het volgende:

[..]
Nieuwbouw is vaak een proces van een jaar (of twee) er aan vooraf ook nog aan stress. Geloof niet dat mijn hart dit voor een derde keer aan kan :P
Ik wacht al 4 jaar op de nutsvoorzieningen, de gemeente met de vergunning koste ook wel een jaar of 3.
Keuken is getekend, badkamer moet nog, vloer is geregeld, wil nog installaties (airco)...... Dat is hem wel even voor de korte termijn.

quote:
Levertijden onder druk
Overweegt u om een elektriciteitsaansluiting aan te vragen? Op dit moment is de gemiddelde levertijd bijna 2 jaar. Lees hoe dit komt, wat wij doen en wat u zelf kunt doen.

[ Bericht 13% gewijzigd door ludovico op 15-10-2024 20:52:22 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_215275385
quote:
Heeft u interesse in een aansluiting of een aanpassing van uw gecontracteerd vermogen?
Interesse in een nieuwe of wijziging van uw aansluiting?
Op dit moment is de gemiddelde levertijd voor een aansluiting bijna 2 jaar. U kunt na oplevering van uw aansluiting nog geen elektriciteit verbruiken en terugleveren. Dit kan wanneer er weer capaciteit vrijkomt. We verwachten dat dit in kwartaal 2 van 2030 is.

Weet u al wat uw plannen zijn? Doe dan alvast een aanvraag voor een nieuwe of gewijzigde aansluiting.
En we moeten nog beginnen met de energietransitie.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_215275506
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2024 20:35 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ik wacht al 4 jaar op de nutsvoorzieningen, de gemeente met de vergunning koste ook wel een jaar of 3.
Keuken is getekend, badkamer moet nog, vloer is geregeld, wil nog installaties (airco)...... Dat is hem wel even voor de korte termijn.
[..]

Voor de nieuwe loods, werd me aangeraden, een concept omgevingsvergunning in te dienen. Eind jan. ingediend, 3x mailen, 4x bellen en dreigen met de Ombudsman leidde ertoe dat begin mei een bericht kreeg van zegge en schrijve twee alinea's: "wij staan positief tegen over uw aanvraag, u kunt formeel een omgevingsvergunning aanvragen". Ingediend, binnen een week een telefoontje: "O, maar op die plek kunt u daarom en daarom, vergunningvrij bouwen, wij brengen geen kosten in rekening".
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_215275527
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2024 20:35 schreef ludovico het volgende:

[..]
[..]

Veel bellen met de installatiebeheerder
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_215275541
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2024 21:11 schreef blomke het volgende:

[..]
Veel bellen met de installatiebeheerder
De Lianderman bedoel je?
Ze komen in ieder geval overmorgen kijken naar hoe de kabels moeten gaan lopen.

Maar ik vraag me nu ook wat af of het misschien handig is om semi off-grid te gaan voor de nabije toekomst.
pi_215275548
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2024 21:12 schreef ludovico het volgende:

[..]
De Lianderman bedoel je?
Ja, in ons vakgebied noemen we dat de installatiebeheerder, formeel "assetmanager"
pi_215275569
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2024 21:12 schreef blomke het volgende:

[..]
Ja, in ons vakgebied noemen we dat de installatiebeheerder, formeel "assetmanager"
Deze noemt zich project manager.

Maar de aanvraag komt echt bij 3 mensen terecht,
Grootzakelijk
Hardware
Privé aansluitingsvermogens(?).
pi_215275621
quote:
88s.gif Op dinsdag 15 oktober 2024 17:49 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Klopt

Al heb ik inmiddels wel de Excel liggen :)
Je bent Universitair Docent, maar (het (laten) maken van) een hypotheekberekening, bezorgt je hartkloppingen?
pi_215275638
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2024 21:20 schreef blomke het volgende:

[..]
JE bent Universitair Docent, maar (het (laten) maken van) een hypotheekberekening, bezorgt je hartkloppingen?
Dat laat je excel toch voor je uitvoeren.
  Moderator dinsdag 15 oktober 2024 @ 23:56:08 #213
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_215276684
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2024 21:20 schreef blomke het volgende:

[..]
Je bent Universitair Docent, maar (het (laten) maken van) een hypotheekberekening, bezorgt je hartkloppingen?
Het is een terugkerend thema hier je hebt het vast al eerder gezien. Het is vrij eenvoudig ik benader zaken vanuit logische redeneringen, als ik die methode toepas op hypotheken en economie in het algeheel kom ik altijd uit op dingen die ik niet begrijp of die niet consistent zijn. Dat gebeurt ook als je biologische processen of natuurkunde bestudeerd maar dan kun je het in ieder geval nog hangen op ons model klopt niet of is niet afdoende. Maar economie is door mensen bedacht en dan snap ik niet waarom het niet anders is en dan raak ik de weg kwijt.

Met iets andere woorden ik bouw graag mijn begrip van onder af aan op tot een niveau waar ik de zaken goed kan beredeneren en zo hypotheses kan vormen die goed toetsbaar zijn en dan toepas. Bij economische zaken lukt me dat niet omdat de meeste onderdelen daarvan mij volledig willekeurig voorkomen en ik de onderliggende logica dus niet bevat.

Meestal als ik over hypotheken nadenk loop ik al vast bij het concept geld. En waarom je zoiets als een lening met onderpand zou verzinnen, ipv van andere modellen.

Maar het is hier allemaal al uit de treuren behandeld.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bosbeetle op 16-10-2024 00:01:27 ]
  woensdag 16 oktober 2024 @ 00:01:36 #214
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215276706
Dat ligt echt aan jou (geen verwijt), want in principe is een hypotheek juist vrij simpel:
Je leent geld voor een huis en betaalt dat in 30 jaar met rente terug.

Het huis is het onderpand zodat de hypotheekbank nog iets heeft om haar centen terug te halen als jij je niet aan je betalingsverplichtingen houdt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator woensdag 16 oktober 2024 @ 00:02:45 #215
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_215276710
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 00:01 schreef Leandra het volgende:
Dat ligt echt aan jou
Klopt mee eens
pi_215276713
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2024 21:09 schreef blomke het volgende:

[..]
Voor de nieuwe loods, werd me aangeraden, een concept omgevingsvergunning in te dienen. Eind jan. ingediend, 3x mailen, 4x bellen en dreigen met de Ombudsman leidde ertoe dat begin mei een bericht kreeg van zegge en schrijve twee alinea's: "wij staan positief tegen over uw aanvraag, u kunt formeel een omgevingsvergunning aanvragen". Ingediend, binnen een week een telefoontje: "O, maar op die plek kunt u daarom en daarom, vergunningvrij bouwen, wij brengen geen kosten in rekening".
Telefoontje? Heb je gevraagd of ze dat ook even zwart op wit wilden zetten?
pi_215276725
quote:
88s.gif Op dinsdag 15 oktober 2024 23:56 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Meestal als ik over hypotheken nadenk loop ik al vast bij het concept geld. En waarom je zoiets als een lening met onderpand zou verzinnen, ipv van andere modellen.

Maar het is hier allemaal al uit de treuren behandeld.
Wat voor andere modellen had je voor ogen?
  Moderator woensdag 16 oktober 2024 @ 00:10:04 #218
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_215276742
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 00:07 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Wat voor andere modellen had je voor ogen?
In ieder geval een model waar er een wet van behoud van waarde is, zodat geld en/of waarde niet verdwijnt en er een mooie vaste hoeveelheid geld/waarde is waar je zaken eenvoudig aan kunt berekenen. Analoog aan de wet van behoud van energie.

Geld als ruilmiddel is een heel slordig wisselend gegeven, zeker sinds geld niet meer gekoppeld is aan een goudvoorraad.

Daarom heb je ook al het gezever met rente en leningen en risicos verdwijnen van geld en waardevermindering inflatie en al niet meer. Waar allemaal geen touw aan vast te knopen is. En ook volledig buiten de scope van dit topic ligt.

Het is best wel absurd dat we een soort van cijfermatig systeem hebben ontwikkeld wat vrijwel volledig loopt op ons beloningssysteem in een sociale context en dat zo'n belangrijke plek geven in ons leven. Zonder dat systeem up te daten naar de huidige kennis van het beloningssysteem en of ook maar een poging te doen het rigide of consistent te maken. We blijven het oplappen met rente wijzigingen hier inflatie daar correctie zus, monetaire wetje daar. Mede doordat het niet gewoon hetzelfde blijft is het niet persee te begrijpen voor een leek als ik.

Zo weet ik vandaag niet wat ons huis morgen waard is. En kan iemand die vandaag een huis van drie ton koopt netto een heel ander bedrag betalen dan iemand die dat een half jaar geleden deed. Hoe kun je dan ooit gegronde beslissingen nemen en dat doet ook niemand iedereen neemt gewoon de 'educated' guess en hoopt op het beste. Het heeft weinig met daadwerkelijk begrip van de situatie over de tijd te maken.

[ Bericht 9% gewijzigd door Bosbeetle op 16-10-2024 00:45:39 ]
pi_215277157
quote:
88s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 00:10 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
In ieder geval een model waar er een wet van behoud van waarde is, zodat geld en/of waarde niet verdwijnt en er een mooie vaste hoeveelheid geld/waarde is waar je zaken eenvoudig aan kunt berekenen. Analoog aan de wet van behoud van energie.

Geld als ruilmiddel is een heel slordig wisselend gegeven, zeker sinds geld niet meer gekoppeld is aan een goudvoorraad.

Daarom heb je ook al het gezever met rente en leningen en risicos verdwijnen van geld en waardevermindering inflatie en al niet meer. Waar allemaal geen touw aan vast te knopen is. En ook volledig buiten de scope van dit topic ligt.

Het is best wel absurd dat we een soort van cijfermatig systeem hebben ontwikkeld wat vrijwel volledig loopt op ons beloningssysteem in een sociale context en dat zo'n belangrijke plek geven in ons leven. Zonder dat systeem up te daten naar de huidige kennis van het beloningssysteem en of ook maar een poging te doen het rigide of consistent te maken. We blijven het oplappen met rente wijzigingen hier inflatie daar correctie zus, monetaire wetje daar. Mede doordat het niet gewoon hetzelfde blijft is het niet persee te begrijpen voor een leek als ik.

Zo weet ik vandaag niet wat ons huis morgen waard is. En kan iemand die vandaag een huis van drie ton koopt netto een heel ander bedrag betalen dan iemand die dat een half jaar geleden deed. Hoe kun je dan ooit gegronde beslissingen nemen en dat doet ook niemand iedereen neemt gewoon de 'educated' guess en hoopt op het beste. Het heeft weinig met daadwerkelijk begrip van de situatie over de tijd te maken.
Op zich sta je daar niet alleen in. Wat iets waard is en hoe relatief het begrip "waarde" is, wordt door veel mensen slecht begrepen. Misschien is het punt dat jij er wat langer bij stilstaat omdat je het graag wil begrijpen. Troost je met de wetenschap dat het gros van de mensen met een hypotheek ook niet volledig begrijpt wat hun huis (of hun geld) waard is.
pi_215277723
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 00:02 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Telefoontje? Heb je gevraagd of ze dat ook even zwart op wit wilden zetten?
Ze geven geen omgevingsvergunning af voor een aanvraag waarvoor geen omgevingsvergunning noodzakelijk is.
pi_215277763
quote:
En kan iemand die vandaag een huis van drie ton koopt netto een heel ander bedrag betalen dan iemand die dat een half jaar geleden deed. Hoe kun je dan ooit gegronde beslissingen nemen en dat doet ook niemand iedereen neemt gewoon de 'educated' guess en hoopt op het beste.
Niks mis mee toch? Dat leidt ertoe dat mensen investeren, risico's nemen en initiatieven nemen om iets op te bouwen met het risico dat je verliest. Zou alles van te voren bekend zijn qua prijs en waarde, dan doet niemand meer iets "anders dan anderen" in de zin van handel, investeren en ondernemen.

Pleit je dan voor een centraal geleide economie?
  Moderator woensdag 16 oktober 2024 @ 09:22:41 #222
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_215277921
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 09:01 schreef blomke het volgende:

[..]
Niks mis mee toch? Dat leidt ertoe dat mensen investeren, risico's nemen en initiatieven nemen om iets op te bouwen met het risico dat je verliest. Zou alles van te voren bekend zijn qua prijs en waarde, dan doet niemand meer iets "anders dan anderen" in de zin van handel, investeren en ondernemen.

Pleit je dan voor een centraal geleide economie?
Ik pleit helemaal nergens voor ik snap alleen het systeem niet, en ik snap niet dat hier voor gekozen is. Ik zal raar in elkaar zitten maar als ik de wereld om heen probeer te begrijpen begin ik bij kleine bouwstenen die relatief logisch op elkaar volgen om van daaruit te proberen te begrijpen hoe complexere systemen werken. Maar bij economie op school ging het al mis waar bepaalde vragen in het antwoorden boek zelfs twee tegenstrijdige correcte antwoorden hadden. Het kwam er een beetje op neer het kan zo gaan maar het kan ook precies de andere kant op. En dat is dan volledig afhankelijk van de intrepetatie van mensen van de situatie.

Met andere woorden als ik mijn begrip probeer op te bouwen door voor zover het me lukt de zaken logisch op te bouwen, kom regelmatig uit op dingen die logischerwijs tegenstrijdig zijn. En dan vind ik het moeilijk om daar dan weer goed uitgedachte beslissingen op te nemen.

Dus ben ik maar gaan doen wat iedereen doet, proberen een lage rente te krijgen, niet een te hoge hypotheek, heb ik aangenomen dat ik mijn baan behoud en de lasten aangepast aan het inkomen zodat mocht er een wijziging plaatsvinden het water ons niet direct aan lippen staat. Maar om nou te zeggen dat die actie gebaseerd is op een grondige analyse van de situatie en daarom de correcte wijze is, nee. Zo heb ik gekozen voor een annuiteiten hypotheek alleen op basis van het gemak van de hele loopperiode eenzelfde maandbedrag terwijl een lineaire hypotheek netto minder geld kost over complete periode. Ook hebben we een grote klap spaargeld gebruikt om een deel uit eigen zak te betalen maar wellicht was het handiger geweest om dat te gebruiken om te investeren in aanpassingen in het huis, maar dan was de hypotheek weer hoger geweest.

Uiteindelijk maak je bij het process van een huis kopen één grote opstapeling van keuzes die allemaal vooral gebaseerd zijn op gebakken lucht, intuïtie en "horen zeggen". En vanuit mijn werk weet ik dat die dingen meestal de volledig verkeerde antwoorden opleveren vooral als je niet voldoende achtergrond hebt in het veld, zoals ik.

Ik ga er van uit dat de gemaakte keuzes verkeerd zijn in long run, vanwege mijn hiaten in kennis en kunde.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bosbeetle op 16-10-2024 09:37:48 ]
pi_215278100
quote:
88s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 09:22 schreef Bosbeetle het volgende:
En vanuit mijn werk weet ik dat die dingen meestal de volledig verkeerde antwoorden opleveren vooral als je niet voldoende achtergrond hebt in het veld, zoals ik.

Ik ga er van uit dat de gemaakte keuzes verkeerd zijn in long run, vanwege mijn hiaten in kennis en kunde.
Dat is dus het hele eiereneten: je moet voldoende kennis hebben of opdoen (door inwerken/ervaring/bestudering) om je er een beeld bij te vormen en je voordeel te optimaliseren (lees: de kosten te minimaliseren). Ik snap nog steeds niet waar de schoen dan wring bij een UD; je cognitieve vaardigheden zullen toch wel >> gemiddelde liggen?
  woensdag 16 oktober 2024 @ 10:26:41 #224
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215278398
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 09:48 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat is dus het hele eiereneten: je moet voldoende kennis hebben of opdoen (door inwerken/ervaring/bestudering) om je er een beeld bij te vormen en je voordeel te optimaliseren (lees: de kosten te minimaliseren). Ik snap nog steeds niet waar de schoen dan wring bij een UD; je cognitieve vaardigheden zullen toch wel >> gemiddelde liggen?
Dat wil niet zeggen dat cijfers je ding zijn, en hypotheken is helemaal 3 stappen verder.

Mijn man is uitermate intelligent, heeft ook WO met goed gevolg afgerond maar ik doe de cijfers bij ons thuis, de vorige gezamenlijke hypotheek (in 2013) is hij nog een keer meegeweest naar de hypotheekadviseur om tekst en uitleg te krijgen, de huidige hypotheek niet eens meer, die heb ik alleen met de adviseur geregeld.

En ja, dan hebben we het dus gewoon over iemand met een IQ van 140, maar het is absoluut zijn ding niet.

Overigens staat hij er nu qua woningwaarde vs hypotheek een stuk beter voor dan 16 jaar geleden, dus zijn vertrouwen in mij is niet misplaatst.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_215278637
quote:

[..]
Hoe wil je dat combineren met een groeiende wereldbevolking? Dan heeft eenieder steeds minder geld. Combineer je dat nog eens met een kapitalistisch systeem, wat in feite een wedstrijd is in geld verzamelen en geld zal meer en meer geconcentreerd raken bij een steeds kleinere groep mensen (wat nu in feite ook al gebeurd).

quote:
Ja, dat vind ik ook nog steeds vreemd. Er ging een stuk rond op internet, 'Modern money mechanics' volgens mij, dat was wel interessant.

quote:
Dat werkt alleen als de vraag naar geld hetzelfde blijft, dus als de wereldbevolking gelijk blijft, en de welvaart, die sterk gecorreleerd is met hoeveelheid consumptie, niet groeit.

quote:
Ik vind het meer bizar dat het financiele stelsel, en dus onze hele economie, eigenlijk alleen kan floreren bij groei. In een eindige wereld, is oneindige groei niet mogelijk, dus er zullen wezenlijke veranderingen moeten komen, willen wij als mensheid met onze culturen en levenswijzen blijven bestaan op deze wereld. Ik zie niet hoe het economische systeem kan veranderen, de andere uitweg is dat de wereldbevolking fors omlaag gaat. Dat zie ik eerder gebeuren door ziektes en oorlogen.

George Monbiot had laatst een iets anders dan gangbare definitie voor kapitalisme: An economic system founded on colonial looting. It operates on a constantly shifting and self-consuming frontier, on which both state and powerful private interests use their laws, backed by the threat of violence, to turn shared resources into exclusive property, and to transform natural wealth, labour and money into commodities that can be accumulated.

Misschien niet de theoretische definitie van kapitalisme, maar meer hoe het zich in de praktijk gedraagt.

quote:
Je werkt in de wetenschap toch? Beta of alpha? Onzekerheid is heel gewoon in wetenschap. Je weet niet wat je huis morgen waard is, maar als je naar de afgelopen 1, 3, 6, 12 en 24 maanden kijkt, weet je wel dat de kans dat je huis volgende maand meer waard is dan deze maand, en meer waard dan vorig jaar, heel groot is. Bij geen enkele beslissing die je neemt heb je absolute zekerheid over de uitkomst, alleen de mate van onzekerheid op basis waarvan je die beslissing neemt verschilt. Schijnbaar voel jij je bij de balans tussen de mate van onzekerheid, en de grootte van de impact van die beslissing over de prijs van een huis, heel onzeker. Niet zozeer door de onzekerheid over de prijs, maar over de mate van impact die dat kan hebben. Of heb je hetzelfde gevoel bij het fruit wat je koopt in de supermarkt? Misschien zijn de appels volgende week wel duurder! Of de benzine voor je auto, misschien is dat volgende week wel duurder, of goedkoper? Daar heb je ook onzekerheid, alleen is de impact een stuk kleiner. Of heb je daar ook in dezelfde mate moeite mee?
pi_215278645
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 08:56 schreef blomke het volgende:

[..]
Ze geven geen omgevingsvergunning af voor een aanvraag waarvoor geen omgevingsvergunning noodzakelijk is.
De overheid kennende zou ik me er beter bij voelen als zij een brief kunnen ondertekenen waarin ze bevestigen dat er geen vergunning nodig is.
pi_215279064
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 10:57 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
De overheid kennende zou ik me er beter bij voelen als zij een brief kunnen ondertekenen waarin ze bevestigen dat er geen vergunning nodig is.
Doen ze niet, althans niet in mijn gemeente.
  Moderator woensdag 16 oktober 2024 @ 11:57:55 #228
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_215279204
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 10:26 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat wil niet zeggen dat cijfers je ding zijn, en hypotheken is helemaal 3 stappen verder.

Mijn man is uitermate intelligent, heeft ook WO met goed gevolg afgerond maar ik doe de cijfers bij ons thuis, de vorige gezamenlijke hypotheek (in 2013) is hij nog een keer meegeweest naar de hypotheekadviseur om tekst en uitleg te krijgen, de huidige hypotheek niet eens meer, die heb ik alleen met de adviseur geregeld.

En ja, dan hebben we het dus gewoon over iemand met een IQ van 140, maar het is absoluut zijn ding niet.

Overigens staat hij er nu qua woningwaarde vs hypotheek een stuk beter voor dan 16 jaar geleden, dus zijn vertrouwen in mij is niet misplaatst.
Ik ben juist van de cijfers, daar heb ik ook geen moeite mee. Maar op mijn werk kan ik die cijfers combineren met metingen die ik zelf doe. Ik denk dat ik er al een stuk meer vertrouwen in zou hebben als ik het een paar duizend keer zou kunnen proberen :D en als de situatie gestandaardiseerd kan worden.

In de woningmarkt heb je maar 1 poging die goed moet gaan, en gezien de statistiek is een sample van 1 vrijwel onmogelijk te voorspellen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bosbeetle op 16-10-2024 12:15:56 ]
  Moderator woensdag 16 oktober 2024 @ 12:01:44 #229
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_215279229
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 09:48 schreef blomke het volgende:

[..]
Voor mij ligt het probleem dat alles eigenlijk neer komt op een sociologisch model en dat dat model voor mij veel te veel parameters bevat om te begrijpen laat staan iets zinnigs over te voorspellen. En dat is inderdaad prima als het niet over je eigen leven gaat.

Er zitten veel te veel aannames in naar mijn smaak.
  Moderator woensdag 16 oktober 2024 @ 12:06:19 #230
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_215279273
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 10:56 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Hoe wil je dat combineren met een groeiende wereldbevolking? Dan heeft eenieder steeds minder geld. Combineer je dat nog eens met een kapitalistisch systeem, wat in feite een wedstrijd is in geld verzamelen en geld zal meer en meer geconcentreerd raken bij een steeds kleinere groep mensen (wat nu in feite ook al gebeurd).
[..]
Ja, dat vind ik ook nog steeds vreemd. Er ging een stuk rond op internet, 'Modern money mechanics' volgens mij, dat was wel interessant.
[..]
Dat werkt alleen als de vraag naar geld hetzelfde blijft, dus als de wereldbevolking gelijk blijft, en de welvaart, die sterk gecorreleerd is met hoeveelheid consumptie, niet groeit.
[..]
Ik vind het meer bizar dat het financiele stelsel, en dus onze hele economie, eigenlijk alleen kan floreren bij groei. In een eindige wereld, is oneindige groei niet mogelijk, dus er zullen wezenlijke veranderingen moeten komen, willen wij als mensheid met onze culturen en levenswijzen blijven bestaan op deze wereld. Ik zie niet hoe het economische systeem kan veranderen, de andere uitweg is dat de wereldbevolking fors omlaag gaat. Dat zie ik eerder gebeuren door ziektes en oorlogen.

George Monbiot had laatst een iets anders dan gangbare definitie voor kapitalisme: An economic system founded on colonial looting. It operates on a constantly shifting and self-consuming frontier, on which both state and powerful private interests use their laws, backed by the threat of violence, to turn shared resources into exclusive property, and to transform natural wealth, labour and money into commodities that can be accumulated.

Misschien niet de theoretische definitie van kapitalisme, maar meer hoe het zich in de praktijk gedraagt.
[..]
Je werkt in de wetenschap toch? Beta of alpha? Onzekerheid is heel gewoon in wetenschap. Je weet niet wat je huis morgen waard is, maar als je naar de afgelopen 1, 3, 6, 12 en 24 maanden kijkt, weet je wel dat de kans dat je huis volgende maand meer waard is dan deze maand, en meer waard dan vorig jaar, heel groot is. Bij geen enkele beslissing die je neemt heb je absolute zekerheid over de uitkomst, alleen de mate van onzekerheid op basis waarvan je die beslissing neemt verschilt. Schijnbaar voel jij je bij de balans tussen de mate van onzekerheid, en de grootte van de impact van die beslissing over de prijs van een huis, heel onzeker. Niet zozeer door de onzekerheid over de prijs, maar over de mate van impact die dat kan hebben. Of heb je hetzelfde gevoel bij het fruit wat je koopt in de supermarkt? Misschien zijn de appels volgende week wel duurder! Of de benzine voor je auto, misschien is dat volgende week wel duurder, of goedkoper? Daar heb je ook onzekerheid, alleen is de impact een stuk kleiner. Of heb je daar ook in dezelfde mate moeite mee?
Ja vinger op de zere plek, dat is een heel groot gat in mijn begrip, hoe het werkt dat we een bedrag aan arbeid hangen maar dat er geen vaststaande hoeveelheid arbeid beschikbaar is. Maar dat de hoeveelheid geld wel constant is. Daar wringt hem bij mij de schoen hoe kan het zo zijn dat we geld als ruilmiddel gebruiken maar dat de 'goederen' waarvoor we ruilen niet eens constant zijn in de tijd.

Je ruilt 5 appels in voor 5 geld iemand eet een appel op en er is nogsteeds 5 geld... Dan is het geen ruilmiddel maar iets heel anders onvatbaars. Vervolgens wil je appels terug kopen dan zegt de persoon ja appels zijn schaars die zijn nu 1.20 geld. Maar ergens ben ik dan iets kwijt (in dit geval een appel) ik zou het logischer vinden als de appel verdwijnt dat er ook een geld verdwijnt. Wat ook een soort van gebeurt omdat het geld in dit voorbeeld minder waard is. Maar in het grote geheel is dit niet meer te volgen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Bosbeetle op 16-10-2024 12:12:29 ]
pi_215279320
quote:
88s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 12:06 schreef Bosbeetle het volgende:
hoe kan het zo zijn dat we geld als ruilmiddel gebruiken maar dat de 'goederen' waarvoor we ruilen niet eens constant zijn in de tijd.

Je ruilt 5 appels in voor 5 geld iemand eet een appel op en er is nogsteeds 5 geld... Dan is het geen ruilmiddel maar iets heel anders onvatbaars.
Je hebt wel wat gerolen dan toch?
  woensdag 16 oktober 2024 @ 12:37:47 #232
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215279638
quote:
88s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 11:57 schreef Bosbeetle het volgende:

In de woningmarkt heb je maar 1 poging die goed moet gaan, en gezien de statistiek is een sample van 1 vrijwel onmogelijk te voorspellen.
Ach welnee, ook in de woningmarkt heb je meerdere kansen, mijn man had zo'n ¤ 15.000 restschuld op het huis dat hij in 2013 verkocht en zijn aandeel in onze overwaarde nu is een goeie 2 ton.
En dan wonen we ook nog eens beduidend leuker dan het huis dat hij in 2013 verkocht.

Het is allemaal niet in beton gegoten, en als hij destijds gewoon een annuïtaire hypotheek had gehad dan had hij in 2013 waarschijnlijk ook geen restschuld gehad.

Punt is dat je altijd moet wonen, dus je hebt sowieso een dak boven je hoofd nodig.
Als je dat dak boven je hoofd voor bedrag X koopt en je lost netjes maandelijks af, dan is en de kans klein dat je qua hypotheek onderwater komt te staan, en na 30 jaar maakt het niet uit of je huis 4 ton of een miljoen waard is, want dan heb je het helemaal afgelost.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_215279772
quote:
88s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 12:06 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Ja vinger op de zere plek, dat is een heel groot gat in mijn begrip, hoe het werkt dat we een bedrag aan arbeid hangen maar dat er geen vaststaande hoeveelheid arbeid beschikbaar is. Maar dat de hoeveelheid geld wel constant is. Daar wringt hem bij mij de schoen hoe kan het zo zijn dat we geld als ruilmiddel gebruiken maar dat de 'goederen' waarvoor we ruilen niet eens constant zijn in de tijd.

Je ruilt 5 appels in voor 5 geld iemand eet een appel op en er is nogsteeds 5 geld... Dan is het geen ruilmiddel maar iets heel anders onvatbaars. Vervolgens wil je appels terug kopen dan zegt de persoon ja appels zijn schaars die zijn nu 1.20 geld. Maar ergens ben ik dan iets kwijt (in dit geval een appel) ik zou het logischer vinden als de appel verdwijnt dat er ook een geld verdwijnt. Wat ook een soort van gebeurt omdat het geld in dit voorbeeld minder waard is. Maar in het grote geheel is dit niet meer te volgen.
Dus ik ruil een appel met jou en jij geeft mij een token, en vervolgens als jij de appel opeet verdwijnt ook het token wat ik heb? Dat brengt heel veel onzekerheid met zich mee. Hoe moet een boer die appels verbouwt, dan materiaal en arbeid kopen als de appels die hij verkoopt steeds opgegeten worden voor hij het materiaal koopt?

En het ene jaar is vraag van 1000 mensen, die elk een appel willen, en hij heeft dat jaar ook precies 1000 appels, maar het volgende jaar zijn er 1050 mensen, die elk 1.1 appel, want ze waren vorig jaar zo lekker. Alleen ijzelde het toen de appels in bloesem stonden, en de boer heeft maar 300 appels. Maar de boer moet nog wel net zoveel moeite steken in het verbouwen van appels. Als hij ze voor dezelfde prijs verkoopt, dan zal dat volgend jaar niet lukken, en hij kan ze voor een hogere prijs verkopen, omdat er meer vraag is, voor minder appels. Dat is toch vrij logisch?
pi_215279958
quote:
88s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 11:57 schreef Bosbeetle het volgende:

Ik ben juist van de cijfers, daar heb ik ook geen moeite mee.

Even aangenomen dat je geen a-priori kennis opdoet/meeneemt, is een sample van 1 niet moeilijker te voorspellen dan 10 samples, even aangenomen dat je de samples teruglegt. Of wil je de Poissonverdeling op de woningmarkt toepassen?
  Moderator woensdag 16 oktober 2024 @ 13:34:37 #235
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_215280186
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 13:08 schreef blomke het volgende:

[..]
Even aangenomen dat je geen a-priori kennis opdoet/meeneemt, is een sample van 1 niet moeilijker te voorspellen dan 10 samples, even aangenomen dat je de samples teruglegt. Of wil je de Poissonverdeling op de woningmarkt toepassen?
;) het ligt een beetje aan de SD van woningprijzen, aangezien er geen negatieve bedragen bestaan om een huis voor te kopen gaat een gaus verdeling al niet op. Daarnaast zijn er artificiele thresholds etc op zijn plek waardoor een gauss verdeling sowieso al niet aannemelijk is.

Als je 1000 keer probeert pas je wel je priors daar op aan natuurlijk.
  Moderator woensdag 16 oktober 2024 @ 13:35:54 #236
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_215280198
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 12:37 schreef Leandra het volgende:
Punt is dat je altijd moet wonen, dus je hebt sowieso een dak boven je hoofd nodig.
Inderdaad en daarom is het zo vervelend dat er zoveel risico aan zit. Zowel huren als kopen.

Het grootste probleem zoals george ook al aangaf is dat het om zulke enorme bedragen gaat. Kijk als het nou over een LPtje van 100 euro gaat maar het gaat om elke maand ~1000 euro. normaal denk ik wel even na voordat ik 1000 euro uitgeef, nu doe ik dat elke maand, ik vind dat eigenlijk niet normaal.

En dat komt natuurlijk ook omdat je je in je hoofd redelijke bedragen voorstelt waarvoor je dingen doet. Bij mij gaan bij bedragen boven de 100 euro de interne alarmbellen rinkelen van zou je dat nou wel doen. En geld uitgeven wat je niet hebt zoals bij een huis kopen gooit mijn hele financiele beveiligingssysteem op de hobbel. Ik heb nog nooit drie ton gehad hoezo kan ik nu dan beslissen dat ik dat wel wil uitgeven. Ergens krijg ik dan kortsluiting en zegt mijn verstand, spaar het eerst maar eens even bij elkaar voordat je het uitgeeft.

[ Bericht 14% gewijzigd door Bosbeetle op 16-10-2024 13:44:23 ]
pi_215280317
quote:
88s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 13:35 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Inderdaad en daarom is het zo vervelend dat er zoveel risico aan zit. Zowel huren als kopen.

Het grootste probleem zoals george ook al aangaf is dat het om zulke enorme bedragen gaat. Kijk als het nou over een LPtje van 100 euro gaat maar het gaat om elke maand ~1000 euro. normaal denk ik wel even na voordat ik 1000 euro uitgeef, nu doe ik dat elke maand, ik vind dat eigenlijk niet normaal.

En dat komt natuurlijk ook omdat je je in je hoofd redelijke bedragen voorstelt waarvoor je dingen doet. Bij mij gaan bij bedragen boven de 100 euro de interne alarmbellen rinkelen van zou je dat nou wel doen. En geld uitgeven wat je niet hebt zoals bij een huis kopen gooit mijn hele financiele beveiligingssysteem op de hobbel. Ik heb nog nooit drie ton gehad hoezo kan ik nu dan beslissen dat ik dat wel wil uitgeven. Ergens krijg ik dan kortsluiting en zegt mijn verstand, spaar het eerst maar eens even bij elkaar voordat je het uitgeeft.
Geef je die ¤1.000 per maand echt uit, echt alleen maar rente? Of zit er ook aflossing in? Want aflossing is sparen he?
  Moderator woensdag 16 oktober 2024 @ 13:56:19 #238
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_215280320
Hey bosbeetle even kappen nu en weer gewoon over de huizenmarkt praten.
  Moderator woensdag 16 oktober 2024 @ 13:56:50 #239
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_215280323
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 13:55 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Geef je die ¤1.000 per maand echt uit, echt alleen maar rente? Of zit er ook aflossing in? Want aflossing is sparen he?
Aflossen is schuld aflossen en niet sparen.
pi_215280332
quote:
88s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 13:56 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Aflossen is schuld aflossen en niet sparen.
In het geval van een huis niet. Onthou dat nou eens o|O
  Moderator woensdag 16 oktober 2024 @ 15:58:02 #241
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_215281224
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 13:58 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
In het geval van een huis niet. Onthou dat nou eens o|O
Natuurlijk wel een huis is geen liquide middel, en je moet ergens wonen dus je kunt een huis niet onvoorwaardelijk te gelde maken.

Ik zeg ook niet dat lps of kunst kopen sparen is.
pi_215281520
quote:

[..]

Dat zijn nu eenmaal de kosten voor wonen. Wat is daar voor een risico aan? Je betaalt 1500 euro huur (= gemiddelde huurprijs las ik vandaag op nu.nl), en dan is dat geld weg. Of je betaalt 1500 euro aan hypotheek. Staat je hypotheekrente vast voor langere tijd dan worden je maandelijke lasten vanwege inflatie langzaamaan relatief goedkoper, en als je salaris stijgt wordt het ook goedkoper. Zolang je langer dan 10 jaar in een koopwoning woont is de kans dat je er op achteruit gaat erg klein. Zeker als je een eventueel verlies over die 10 jaar afzet tegen de kosten die je gehad zou hebben als je 10 jaar huurt. En al helemaal als je inacht neemt dat een dak boven je hoofd gewoon flink wat kost, en voor de meesten hetgene is waar ze het meeste aan uitgeven van hun inkomen.
  woensdag 16 oktober 2024 @ 16:51:29 #243
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215281660
Dit weet Bosbeetle toch allemaal allang? Hij heeft ergens een of andere blokkade die blijkbaar permanent is.
The love you take is equal to the love you make.
  Moderator woensdag 16 oktober 2024 @ 16:56:25 #244
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_215281694
Klopt allemaal en hebben we het ook al heel vaak over gehad in dit topic. Maar het voelt niet zo als het hier altijd voorgespiegeld wordt.

Ik snap dat dat niet begrepen wordt vind ik ook niet erg. Ik voel me een enorme zeur als ik mijn gevoel hier uit, maar de geruststellingen helpen niet zoveel. Ik ben denk ik niet zo'n gerust persoon. Ik vind het veel geld, onvoorspelbaar, onduidelijk en daardoor lastig om mezelf te overtuigen dat het wel goed gaat.

Trouwens is het idee dat het niet goed gaat wel prima want dat houdt je ook scherp, als je denkt dat alles wel goed gaat stop je snel met verbeteren en leren.
  Moderator woensdag 16 oktober 2024 @ 17:01:24 #245
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_215281749
quote:
15s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 16:51 schreef Lienekien het volgende:
Dit weet Bosbeetle toch allemaal allang? Hij heeft ergens een of andere blokkade die blijkbaar permanent is.
Precies ik durf het gewoon niet uit mn strot te krijgen dat ik erop vertrouw dat het goed gaat. Er moet gewoon ergens een addertje onder het gras zitten :)

Het zal wel een zelfvertrouwen dingetje zijn... (Dit wordt denk ik ook gevoed door een artikel dat ik op het moment aan het schrijven ben waar ik hetzelfde gevoel heb, het kan niet zo zijn dat het zomaar klopt en of goed gaat) trouwens allemaal bedankt voor het faciliteren van mijn werk ontwijkend gedrag :)
pi_215281751
quote:
88s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 16:56 schreef Bosbeetle het volgende:
Klopt allemaal en hebben we het ook al heel vaak over gehad in dit topic. Maar het voelt niet zo als het hier altijd voorgespiegeld wordt.

Ik snap dat dat niet begrepen wordt vind ik ook niet erg. Ik voel me een enorme zeur als ik mijn gevoel hier uit, maar de geruststellingen helpen niet zoveel. Ik ben denk ik niet zo'n gerust persoon. Ik vind het veel geld, onvoorspelbaar, onduidelijk en daardoor lastig om mezelf te overtuigen dat het wel goed gaat.

Trouwens is het idee dat het niet goed gaat wel prima want dat houdt je ook scherp, als je denkt dat alles wel goed gaat stop je snel met verbeteren en leren.
Doe jezelf dan een plezier en hou je er niet meer mee bezig. Mocht je tzt ooit in een verre toekomst willen/moeten verhuizen, dan is het vroeg genoeg om je er weer mee bezig te houden. Je hebt een fijn huis waar je gewoon heel lang zonder verdere zorgen kunt blijven wonen. De woningmarkt hoeft voor jou geen thema te zijn, even heel egoïstisch gezegd.
  Moderator woensdag 16 oktober 2024 @ 17:03:20 #247
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_215281770
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 17:01 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Doe jezelf dan een plezier en hou je er niet meer mee bezig. Mocht je tzt ooit in een verre toekomst willen/moeten verhuizen, dan is het vroeg genoeg om je er weer mee bezig te houden. Je hebt een fijn huis waar je gewoon heel lang zonder verdere zorgen kunt blijven wonen. De woningmarkt hoeft voor jou geen thema te zijn, even heel egoïstisch gezegd.
Ik voel me er niet vervelend onder hoor :D dit is zon beetje mijn basis gemoedstoestand over de meeste onderwerpen :D Het is voor mij belangrijk om overal de haken en ogen proberen te vinden want daar zitten de interesante vraagstellingen.

Ik kan met mijn collegas ook dagen praten over de theorie achter microscopie die allang uitgekristalliseerd lijkt te zijn maar waar het toch anders blijkt te zitten. Dat zijn toch de dingen die het leven boeiend maken.
  woensdag 16 oktober 2024 @ 17:06:11 #248
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215281810
quote:
88s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 17:03 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Ik voel me er niet vervelend onder hoor :D dit is zon beetje mijn basis gemoedstoestand over de meeste onderwerpen :D
Maar het is zo’n herhaling van zetten in dit topic. Je laat mensen steeds weer moeite doen om je iets aan het verstand te brengen, terwijl daar volgens mij je probleem niet zit.
  Moderator woensdag 16 oktober 2024 @ 17:08:06 #249
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_215281838
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 17:06 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Maar het is zo’n herhaling van zetten in dit topic. Je laat mensen steeds weer moeite doen om je iets aan het verstand te brengen, terwijl daar volgens mij je probleem niet zit.
Klopt het komt over alsof ik een oplossing zoek terwijl ik het er vooral over wil hebben en wellicht tot nieuwe inzichten kan komen.

Niet alleen maar zeuren trouwens ik zou het graag op een dieper niveau willen begrijpen, de laag eronder zeg maar. De praktische laag die je gebruikt is een stukje minder interessant dan de filosofische waarom laag.
  woensdag 16 oktober 2024 @ 17:10:38 #250
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215281865
quote:
88s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 17:08 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Klopt het komt over alsof ik een oplossing zoek terwijl ik het er vooral over wil hebben en wellicht tot nieuwe inzichten kan komen.

[ afbeelding ]

Niet alleen maar zeuren trouwens ik zou het graag op een dieper niveau willen begrijpen, de laag eronder zeg maar.
En als er nou geen dieper niveau is?
  Moderator woensdag 16 oktober 2024 @ 17:12:57 #251
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_215281888
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 17:06 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Mijn probleem is meestal dat ik denk zo makkelijk kan het niet zijn er is vast iets meer aan de hand. Helaas interpreteer ik dat meestal als dat ik het dan dus niet snap. Het voelt alsof iedereen de onderliggende logica wel bevat en ik niet dieper kom dan de oppervlakte.

Dat heb ik trouwens ook op vrijwel alle onderwerpen.
  Moderator woensdag 16 oktober 2024 @ 17:13:38 #252
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_215281895
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 17:10 schreef Lienekien het volgende:

[..]
En als er nou geen dieper niveau is?
Dan is de woningmarkt maar een saai onderwerp ;)

Maar gekheid op een stokje ik denk dat mensen altijd een eenvoudige abstractie van hoe het echt zit maken. Er zijn altijd laagjes.

Maar mensen praten niet graag over de wat ten grondslag van hun abstracties ligt.

Met jouw vakgebied moet je dat toch ook hebben, boeken vooral romans gaan zelden over waar ze over gaan.
  woensdag 16 oktober 2024 @ 17:21:53 #253
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215281968
quote:
88s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 17:12 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Mijn probleem is meestal dat ik denk zo makkelijk kan het niet zijn er is vast iets meer aan de hand. Helaas interpreteer ik dat meestal als dat ik het dan dus niet snap. Het voelt alsof iedereen de onderliggende logica wel bevat en ik niet dieper kom dan de oppervlakte.

Dat heb ik trouwens ook op vrijwel alle onderwerpen.
quote:
88s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 17:13 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Maar gekheid op een stokje ik denk dat mensen altijd een eenvoudige abstractie van hoe het echt zit maken. Er zijn altijd laagjes.

Ik vind het niet gek dat je constateert dat je kennis beperkt is, maar de vraag lijkt me terecht of je met je huidige manier van posten de gewenste verdieping gaat vinden. Steeds in een klein kringetje ronddraaien brengt niks.
Als je echt geïnteresseerd bent denk ik dat je je meer in economische onderwerpen zou kunnen verdiepen, er eens wat artikelen of boeken over zou kunnen lezen.
  Moderator woensdag 16 oktober 2024 @ 17:23:16 #254
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_215281982
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 17:21 schreef Lienekien het volgende:

[..]
[..]
Ik vind het niet gek dat je constateert dat je kennis beperkt is, maar de vraag lijkt me terecht of je met je huidige manier van posten de gewenste verdieping gaat vinden. Steeds in een klein kringetje ronddraaien brengt niks.
Als je echt geïnteresseerd bent denk ik dat je je meer in economische onderwerpen zou kunnen verdiepen, er eens wat artikelen of boeken over zou kunnen lezen.
Ja goed punt. Iemand aanraders?
  woensdag 16 oktober 2024 @ 17:23:40 #255
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215281985
quote:
88s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 17:13 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Maar mensen praten niet graag over de wat ten grondslag van hun abstracties ligt.

Met jouw vakgebied moet je dat toch ook hebben, boeken vooral romans gaan zelden over waar ze over gaan.

Romans zijn niet mijn vakgebied. Dat is letterkunde. Taalbeheersing/tekstwetenschap is meer mijn gebied.
  Moderator woensdag 16 oktober 2024 @ 17:25:01 #256
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_215282009
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 17:23 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Romans zijn niet mijn vakgebied. Dat is letterkunde. Taalbeheersing/tekstwetenschap is meer mijn gebied.
Ah sorry

Taalbeheersing zou ik graag wat meer van hebben wellicht dat ik dan wel dingen kon uitleggen :)
  woensdag 16 oktober 2024 @ 17:29:27 #257
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215282094
quote:
88s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 17:25 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Ah sorry

Taalbeheersing zou ik graag wat meer van hebben wellicht dat ik dan wel dingen kon uitleggen :)
:o :P

quote:
88s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 17:23 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
De eerste naam die in mij opkomt is Piketty.
  woensdag 16 oktober 2024 @ 17:52:13 #258
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215282338
quote:

[..]

Nou, eerlijk gezegd vind ik ¤ 100 voor een LP een stuk problematischer dan ¤ 1.000 per maand voor wonen, zeker als daar ook nog aflossing in zit.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator woensdag 16 oktober 2024 @ 18:12:10 #259
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_215282568
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 17:52 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nou, eerlijk gezegd vind ik ¤ 100 voor een LP een stuk problematischer dan ¤ 1.000 per maand voor wonen, zeker als daar ook nog aflossing in zit.
:D huidige LP prijzen zijn ook absurd inderdaad.
  woensdag 16 oktober 2024 @ 20:07:56 #260
529 twi
Het lichtje is uit...
pi_215283902
@Bosbeetle je hebt vorig jaar ofzo toch een huis gekocht? Als je nu inlogt op het portaal van je hypotheek, zie je dat je al geld hebt afgelost. Als je vervolgens je huis bij Funda invoert, zie je dat de woningwaarde inmiddels weer 8,5% hoger is. Dan kun je toch niet anders stellen dan dat je er op vooruit bent gegaan? Geen idee in welke prijsklasse je zit, maar het zal waarschijnlijk om tienduizenden euro's gaan die je er op vooruit bent gegaan sinds vorig jaar.
  Moderator woensdag 16 oktober 2024 @ 20:22:57 #261
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_215284088
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 20:07 schreef twi het volgende:
@:bosbeetle je hebt vorig jaar ofzo toch een huis gekocht? Als je nu inlogt op het portaal van je hypotheek, zie je dat je al geld hebt afgelost. Als je vervolgens je huis bij Funda invoert, zie je dat de woningwaarde inmiddels weer 8,5% hoger is. Dan kun je toch niet anders stellen dan dat je er op vooruit bent gegaan? Geen idee in welke prijsklasse je zit, maar het zal waarschijnlijk om tienduizenden euro's gaan die je er op vooruit bent gegaan sinds vorig jaar.
Inmiddels al weer twee en een half jaar geleden.
  woensdag 16 oktober 2024 @ 20:24:43 #262
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215284113
quote:
88s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 20:22 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Inmiddels al weer twee en een half jaar geleden.
Precies op tijd: lagere prijzen, lagere rente.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_215284348
quote:
88s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 13:34 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
;) het ligt een beetje aan de SD van woningprijzen, aangezien er geen negatieve bedragen bestaan om een huis voor te kopen gaat een gaus verdeling al niet op.
Een Gauss verdeling kent alleen maar pos.-waarden: in de noemer staat iets van 2.σ.✓π en de e-macht is positief.
pi_215284369
quote:
Iemand aanraders?
Joris Luyendijk "Dit kan niet waar zijn".

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 17-10-2024 08:44:49 ]
  Moderator woensdag 16 oktober 2024 @ 21:21:14 #265
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_215284864
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 20:44 schreef blomke het volgende:

[..]
Een Gauss verdeling kent alleen maar pos.-waarden: in de noemer staat iets van 2.σ.✓π en de e-macht is positief.
Nee hoor als mu op 0 ligt maar het gaat om dat het geen symmetrische verdeling is als 1 kant wordt afgekapt (op 0 )
  Moderator woensdag 16 oktober 2024 @ 21:23:04 #266
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_215284893
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 20:24 schreef Leandra het volgende:

[..]
Precies op tijd: lagere prijzen, lagere rente.
Klopt net voor de rentes begonnen op te lopen, en volledig toevallig, gedaan zonder wijsheid.
  woensdag 16 oktober 2024 @ 21:51:45 #267
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215285166
quote:
88s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 21:23 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Klopt net voor de rentes begonnen op te lopen, en volledig toevallig, gedaan zonder wijsheid.
Nou, we hebben je hier wel behoorlijk geadviseerd niet te lang meer te wachten, want je was al jaren aan het draaikonten ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator woensdag 16 oktober 2024 @ 23:06:23 #268
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_215285664
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 21:51 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nou, we hebben je hier wel behoorlijk geadviseerd niet te lang meer te wachten, want je was al jaren aan het draaikonten ;)
Klopt en jullie hebben me erop gewezen dat 30 jaar vaste rente bij een looptijd van 30 jaar ook gewoon bestaat
pi_215286828
quote:
88s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 23:06 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Klopt en jullie hebben me erop gewezen dat 30 jaar vaste rente bij een looptijd van 30 jaar ook gewoon bestaat
Veel wijsheid!
  Moderator donderdag 17 oktober 2024 @ 08:55:21 #270
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_215286878
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 08:45 schreef blomke het volgende:

[..]
Veel wijsheid!
Nope geluk en een gok. Ik kan iedereen aanraden om 1 week voordat de rente keihard de lucht in schiet een hypotheek af te sluiten maar dat was gewoon dom geluk. De reden dat we op dat moment een huis kochten lag veel meer aan onze persoonlijke situatie op dat moment.
pi_215287556
quote:

[..]
Modern Money Mechanics: https://www.publicbankinginstitute.org/wp-content/uploads/2019/10/Modern_Money_Mechanics.pdf
  Moderator donderdag 17 oktober 2024 @ 13:05:16 #272
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_215288440
pi_215288538
quote:

[..]
Micro motives and macro behavior, Thomas Schelling.
25 jaar geleden voor het laatst gelezen maar lijkt me hier wel passend.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_215296896
https://www.hln.be/vastgo(...)x%2F#comments-anchor

Contrast met België dat toch tegen soortgelijke sociaalculturele problemen aanhikt kan bijna niet groter. Ze hebben het gewoon echt verneukt hier.
blablablabla
  Moderator / Redactie FP vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:03:11 #275
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_215297139
Gisteren waardebepaling gehad van mijn huis. Viel al veel gunstiger uit dan ik dacht en kan alleen maar meer worden :D
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:30:14 #276
529 twi
Het lichtje is uit...
pi_215297985
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 11:31 schreef Elan het volgende:
https://www.hln.be/vastgo(...)x%2F#comments-anchor

Contrast met België dat toch tegen soortgelijke sociaalculturele problemen aanhikt kan bijna niet groter. Ze hebben het gewoon echt verneukt hier.
Deel je abonnement gelijk ook even tnx
pi_215298424
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 13:30 schreef twi het volgende:

[..]
Deel je abonnement gelijk ook even tnx
Daar heb je bepaalde archive'.s voor.
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:15:59 #278
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215298455
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 14:12 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Werkt niet bij deze.
pi_215298468
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 14:15 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Werkt niet bij deze.
Godnondeju!
  Moderator vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:40:22 #280
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_215298662
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 14:15 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Werkt niet bij deze.
Hoe is jouw vlaams want ik kan met deze zin nog niet omgaan. "Maar de prijzen volgen niet, dus wie hoopte dat een woning goedkoper zou worden, is eraan voor de moeite"
pi_215298719
quote:
88s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 14:40 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Hoe is jouw vlaams want ik kan met deze zin nog niet omgaan. "Maar de prijzen volgen niet, dus wie hoopte dat een woning goedkoper zou worden, is eraan voor de moeite"
Letterlijk 'moeite voor niks gedaan', in deze context zou je ook kunnen zeggen 'komt bedrogen uit'
  Moderator vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:48:55 #282
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_215298729
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 14:47 schreef ISVV het volgende:

[..]
Letterlijk 'moeite voor niks gedaan', in deze context zou je ook kunnen zeggen 'komt bedrogen uit'
Dankje
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:52:19 #283
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215298752
quote:
88s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 14:40 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 14:47 schreef ISVV het volgende:

[..]
Ja, moeite gedaan voor niks, zo ken ik het uit de sport.

Ik vind het in deze context niet zo goed gekozen.
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 19:11:29 #284
529 twi
Het lichtje is uit...
pi_215301677
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 14:12 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Klopt ja, of degene die een prachtig verhaal komt delen, vat het even samen zodat men niet hoeft te Googlen naar een archief of JavaScript in zijn/haar browser uit te zetten.

@Bosbeetle, ik zag alleen een reactie op de correctie hoe lang geleden je jouw huis hebt gekocht. Niet één, maar 2,5 jaar. Betekent dat je niet tienduizenden euro's er op vooruit bent gegaan, maar vermoedelijk wel een halve ton. Stemt dat je niet positiever over de woningmarkt, hypotheken afsluiten, complexe keuzes maken? Zonee, waarom niet?
  Moderator vrijdag 18 oktober 2024 @ 20:16:50 #285
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_215302697
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 19:11 schreef twi het volgende:

[..]
Klopt ja, of degene die een prachtig verhaal komt delen, vat het even samen zodat men niet hoeft te Googlen naar een archief of JavaScript in zijn/haar browser uit te zetten.

@:Bosbeetle, ik zag alleen een reactie op de correctie hoe lang geleden je jouw huis hebt gekocht. Niet één, maar 2,5 jaar. Betekent dat je niet tienduizenden euro's er op vooruit bent gegaan, maar vermoedelijk wel een halve ton. Stemt dat je niet positiever over de woningmarkt, hypotheken afsluiten, complexe keuzes maken? Zonee, waarom niet?
Omdat ik huizen veel te duur vind voor mensen. Hoezo zou het me vrolijk stemmen dat het lastiger is voor mensen om huizen te kopen :{
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 20:31:06 #286
529 twi
Het lichtje is uit...
pi_215302979
quote:
88s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 20:16 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Omdat ik huizen veel te duur vind voor mensen. Hoezo zou het me vrolijk stemmen dat het lastiger is voor mensen om huizen te kopen :{
Misschien egocentrischer geformuleerd: ben je niet opgelucht dat je de stap uiteindelijk hebt gemaakt en zie je voor jezelf niet de positieve effecten?
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:09:56 #287
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215303527
quote:
88s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 20:16 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Vind je dat op basis van de prijs of op basis van het percentage van het gezinsinkomen dat je kwijt bent aan de hypotheek?

En eigenlijk zou je dan alleen de (netto) rente moeten rekenen, wat je aflost maakt je schuld lager en je aandeel vermogen in je huis hoger.

Maar zelfs als je het bruto maandelijkse hypotheekbedrag rekent is het geen gigantisch percentage van het netto gezinsinkomen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_215303564
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 19:11 schreef twi het volgende:

[..]

@:Bosbeetle, ik zag alleen een reactie op de correctie hoe lang geleden je jouw huis hebt gekocht. Niet één, maar 2,5 jaar. Betekent dat je niet tienduizenden euro's er op vooruit bent gegaan, maar vermoedelijk wel een halve ton. Stemt dat je niet positiever over de woningmarkt, hypotheken afsluiten, complexe keuzes maken? Zonee, waarom niet?
Waarom zou je, ook als huiseigenaar, nou vrolijk worden van de huidige situatie op de woningmarkt? Dat is toch een extreme vorm van leedvermaak? Ik zou veel vrolijker worden als iedereen een huis kon kopen...
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:13:35 #289
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215303581
Ik heb het gevoel dat veel mensen het heel onrechtvaardig vinden dat een huis niet meer de 250.000 gulden van 30 jaar geleden kost, maar het wel heel prima vinden dat hun eigen salaris inmiddels 10.000 gulden per maand is.
En dan de 7.000 gulden van hun parttime werkende partner er ook nog bij.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:15:25 #290
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215303607
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 21:12 schreef Hanca het volgende:

[..]
Waarom zou je, ook als huiseigenaar, nou vrolijk worden van de huidige situatie op de woningmarkt? Dat is toch een extreme vorm van leedvermaak? Ik zou veel vrolijker worden als iedereen een huis kon kopen...
True, ik ook, maar als er dan iemand moet gaan verliezen op de bouw van nieuwe huizen, wie moet dat dan zijn?
De projectontwikkelaar?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_215303640
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 21:15 schreef Leandra het volgende:

[..]
True, ik ook, maar als er dan iemand moet gaan verliezen op de bouw van nieuwe huizen, wie moet dat dan zijn?
De projectontwikkelaar?
De verkoper van materialen? Met de nieuwe methode van bouwen (zie oa hier: https://www.fijn.com/over-ons/uitgelicht/bouwen-in-een-dag) hoeft het namelijk helemaal niet veel manuren te kosten, zit je dus vooral met materiaalkosten. Die zouden helemaal niet zo achterlijk duur hoeven zijn.
pi_215303654
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 21:13 schreef Leandra het volgende:
Ik heb het gevoel dat veel mensen het heel onrechtvaardig vinden dat een huis niet meer de 250.000 gulden van 30 jaar geleden kost, maar het wel heel prima vinden dat hun eigen salaris inmiddels 10.000 gulden per maand is.
En dan de 7.000 gulden van hun parttime werkende partner er ook nog bij.
Dat de huizen met de salarissen stijgen is prima. Maar bij wie is de afgelopen 4 jaar het salaris met een procent of 75 gestegen? De meeste huizen zijn dat wel.
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:21:11 #293
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215303684
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 21:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
De verkoper van materialen? Met de nieuwe methode van bouwen (zie oa hier: https://www.fijn.com/over-ons/uitgelicht/bouwen-in-een-dag) hoeft het namelijk helemaal niet veel manuren te kosten, zit je dus vooral met materiaalkosten. Die zouden helemaal niet zo achterlijk duur hoeven zijn.
Als het echt veel goedkoper kan zullen projectontwikkelaars dat vrij snel doen, want minder risico.

Maar ik zou niet weten waarom de verkopers van de materialen de verliezen voor hun rekening zouden moeten nemen, dat doen ze namelijk niet, dan verkopen ze liever niet dan met verlies.

En als ze niet verkopen ontstaat er schaarste en daardoor worden de prijzen nog hoger.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:21:57 #294
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215303689
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 21:19 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat de huizen met de salarissen stijgen is prima. Maar bij wie is de afgelopen 4 jaar het salaris met een procent of 75 gestegen? De meeste huizen zijn dat wel.
Daalde het salaris tussen 2008 en 2013 ook met 30%?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_215303707
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 21:21 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als het echt veel goedkoper kan zullen projectontwikkelaars dat vrij snel doen, want minder risico.

Maar ik zou niet weten waarom de verkopers van de materialen de verliezen voor hun rekening zouden moeten nemen, dat doen ze namelijk niet, dan verkopen ze liever niet dan met verlies.

En als ze niet verkopen ontstaat er schaarste en daardoor worden de prijzen nog hoger.
Het is ook niet dat ze dan verlies zouden lijden, de winsten zijn momenteel echt enorm in die sector. Wat mij betreft hoeft niemand verlies te lijden, maar 75% stijgen in 4 jaar is absurd. Je kunt met 1,5 keer modaal niet eens meer een huis kopen in bijna het hele land.
pi_215303715
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 21:21 schreef Leandra het volgende:

[..]
Daalde het salaris tussen 2008 en 2013 ook met 30%?
Gemiddeld? Ja, aangezien er een hoop mensen werkloos raakten, dat was de reden van de daling van die huizenprijzen.
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:33:54 #297
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215303837
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 21:24 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het is ook niet dat ze dan verlies zouden lijden, de winsten zijn momenteel echt enorm in die sector. Wat mij betreft hoeft niemand verlies te lijden, maar 75% stijgen in 4 jaar is absurd. Je kunt met 1,5 keer modaal niet eens meer een huis kopen in bijna het hele land.
Nou, volgens mij valt het per onderdeel behoorlijk mee qua kosten.

Aannemers pakken dan misschien 8-10% winst, maar daarvoor nemen ze ook het risico.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:35:18 #298
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215303852
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 21:24 schreef Hanca het volgende:

[..]
Gemiddeld? Ja, aangezien er een hoop mensen werkloos raakten, dat was de reden van de daling van die huizenprijzen.
Nee, de kredietcrisis was de oorzaak van de daling van de huizenprijzen, en tevens de oorzaak van de faillissementen van bedrijven en daarmee van de ontslagen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:38:38 #299
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215303892
Het modaal inkomen (2024: ¤ 44.500) is overigens 41,3% hoger dan in 2008 (¤ 31.500).
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_215303987
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 21:38 schreef Leandra het volgende:
Het modaal inkomen (2024: ¤ 44.500) is overigens 41,3% hoger dan in 2008 (¤ 31.500).
De gemiddelde huizenprijs was in 2008 ¤ 261.900, nu is het ¤ 468.000. Dat zou volgens die berekening ¤ 375.000 moeten zijn. De gemiddelde huizenprijs is 78% gestegen, dat is het probleem.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')