Mijn probleem is meestal dat ik denk zo makkelijk kan het niet zijn er is vast iets meer aan de hand. Helaas interpreteer ik dat meestal als dat ik het dan dus niet snap. Het voelt alsof iedereen de onderliggende logica wel bevat en ik niet dieper kom dan de oppervlakte.quote:Op woensdag 16 oktober 2024 17:06 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar het is zo’n herhaling van zetten in dit topic. Je laat mensen steeds weer moeite doen om je iets aan het verstand te brengen, terwijl daar volgens mij je probleem niet zit.
Dan is de woningmarkt maar een saai onderwerpquote:Op woensdag 16 oktober 2024 17:10 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En als er nou geen dieper niveau is?
quote:Op woensdag 16 oktober 2024 17:12 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Mijn probleem is meestal dat ik denk zo makkelijk kan het niet zijn er is vast iets meer aan de hand. Helaas interpreteer ik dat meestal als dat ik het dan dus niet snap. Het voelt alsof iedereen de onderliggende logica wel bevat en ik niet dieper kom dan de oppervlakte.
Dat heb ik trouwens ook op vrijwel alle onderwerpen.
Ik vind het niet gek dat je constateert dat je kennis beperkt is, maar de vraag lijkt me terecht of je met je huidige manier van posten de gewenste verdieping gaat vinden. Steeds in een klein kringetje ronddraaien brengt niks.quote:Op woensdag 16 oktober 2024 17:13 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dan is de woningmarkt maar een saai onderwerp
Maar gekheid op een stokje ik denk dat mensen altijd een eenvoudige abstractie van hoe het echt zit maken. Er zijn altijd laagjes.
Ja goed punt. Iemand aanraders?quote:Op woensdag 16 oktober 2024 17:21 schreef Lienekien het volgende:
[..]
[..]
Ik vind het niet gek dat je constateert dat je kennis beperkt is, maar de vraag lijkt me terecht of je met je huidige manier van posten de gewenste verdieping gaat vinden. Steeds in een klein kringetje ronddraaien brengt niks.
Als je echt geīnteresseerd bent denk ik dat je je meer in economische onderwerpen zou kunnen verdiepen, er eens wat artikelen of boeken over zou kunnen lezen.
Romans zijn niet mijn vakgebied. Dat is letterkunde. Taalbeheersing/tekstwetenschap is meer mijn gebied.quote:Op woensdag 16 oktober 2024 17:13 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dan is de woningmarkt maar een saai onderwerp
Maar gekheid op een stokje ik denk dat mensen altijd een eenvoudige abstractie van hoe het echt zit maken. Er zijn altijd laagjes.
Maar mensen praten niet graag over de wat ten grondslag van hun abstracties ligt.
Met jouw vakgebied moet je dat toch ook hebben, boeken vooral romans gaan zelden over waar ze over gaan.
Ah sorryquote:Op woensdag 16 oktober 2024 17:23 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Romans zijn niet mijn vakgebied. Dat is letterkunde. Taalbeheersing/tekstwetenschap is meer mijn gebied.
quote:Op woensdag 16 oktober 2024 17:25 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ah sorry
Taalbeheersing zou ik graag wat meer van hebben wellicht dat ik dan wel dingen kon uitleggen
De eerste naam die in mij opkomt is Piketty.quote:Op woensdag 16 oktober 2024 17:23 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ja goed punt. Iemand aanraders?
Nou, eerlijk gezegd vind ik ¤ 100 voor een LP een stuk problematischer dan ¤ 1.000 per maand voor wonen, zeker als daar ook nog aflossing in zit.quote:Op woensdag 16 oktober 2024 13:35 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Inderdaad en daarom is het zo vervelend dat er zoveel risico aan zit. Zowel huren als kopen.
Het grootste probleem zoals george ook al aangaf is dat het om zulke enorme bedragen gaat. Kijk als het nou over een LPtje van 100 euro gaat maar het gaat om elke maand ~1000 euro. normaal denk ik wel even na voordat ik 1000 euro uitgeef, nu doe ik dat elke maand, ik vind dat eigenlijk niet normaal.
En dat komt natuurlijk ook omdat je je in je hoofd redelijke bedragen voorstelt waarvoor je dingen doet. Bij mij gaan bij bedragen boven de 100 euro de interne alarmbellen rinkelen van zou je dat nou wel doen. En geld uitgeven wat je niet hebt zoals bij een huis kopen gooit mijn hele financiele beveiligingssysteem op de hobbel. Ik heb nog nooit drie ton gehad hoezo kan ik nu dan beslissen dat ik dat wel wil uitgeven. Ergens krijg ik dan kortsluiting en zegt mijn verstand, spaar het eerst maar eens even bij elkaar voordat je het uitgeeft.
quote:Op woensdag 16 oktober 2024 17:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou, eerlijk gezegd vind ik ¤ 100 voor een LP een stuk problematischer dan ¤ 1.000 per maand voor wonen, zeker als daar ook nog aflossing in zit.
Inmiddels al weer twee en een half jaar geleden.quote:Op woensdag 16 oktober 2024 20:07 schreef twi het volgende:
@:bosbeetle je hebt vorig jaar ofzo toch een huis gekocht? Als je nu inlogt op het portaal van je hypotheek, zie je dat je al geld hebt afgelost. Als je vervolgens je huis bij Funda invoert, zie je dat de woningwaarde inmiddels weer 8,5% hoger is. Dan kun je toch niet anders stellen dan dat je er op vooruit bent gegaan? Geen idee in welke prijsklasse je zit, maar het zal waarschijnlijk om tienduizenden euro's gaan die je er op vooruit bent gegaan sinds vorig jaar.
Een Gauss verdeling kent alleen maar pos.-waarden: in de noemer staat iets van 2.σ.✓π en de e-macht is positief.quote:Op woensdag 16 oktober 2024 13:34 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]het ligt een beetje aan de SD van woningprijzen, aangezien er geen negatieve bedragen bestaan om een huis voor te kopen gaat een gaus verdeling al niet op.
Joris Luyendijk "Dit kan niet waar zijn".quote:
Nee hoor als mu op 0 ligt maar het gaat om dat het geen symmetrische verdeling is als 1 kant wordt afgekapt (op 0 )quote:Op woensdag 16 oktober 2024 20:44 schreef blomke het volgende:
[..]
Een Gauss verdeling kent alleen maar pos.-waarden: in de noemer staat iets van 2.σ.✓π en de e-macht is positief.
Klopt net voor de rentes begonnen op te lopen, en volledig toevallig, gedaan zonder wijsheid.quote:Op woensdag 16 oktober 2024 20:24 schreef Leandra het volgende:
[..]
Precies op tijd: lagere prijzen, lagere rente.
Nou, we hebben je hier wel behoorlijk geadviseerd niet te lang meer te wachten, want je was al jaren aan het draaikontenquote:Op woensdag 16 oktober 2024 21:23 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Klopt net voor de rentes begonnen op te lopen, en volledig toevallig, gedaan zonder wijsheid.
Klopt en jullie hebben me erop gewezen dat 30 jaar vaste rente bij een looptijd van 30 jaar ook gewoon bestaatquote:Op woensdag 16 oktober 2024 21:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou, we hebben je hier wel behoorlijk geadviseerd niet te lang meer te wachten, want je was al jaren aan het draaikonten
Veel wijsheid!quote:Op woensdag 16 oktober 2024 23:06 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Klopt en jullie hebben me erop gewezen dat 30 jaar vaste rente bij een looptijd van 30 jaar ook gewoon bestaat
Nope geluk en een gok. Ik kan iedereen aanraden om 1 week voordat de rente keihard de lucht in schiet een hypotheek af te sluiten maar dat was gewoon dom geluk. De reden dat we op dat moment een huis kochten lag veel meer aan onze persoonlijke situatie op dat moment.quote:
Modern Money Mechanics: https://www.publicbankinginstitute.org/wp-content/uploads/2019/10/Modern_Money_Mechanics.pdfquote:Op woensdag 16 oktober 2024 17:23 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Thanksquote:Op donderdag 17 oktober 2024 10:48 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Modern Money Mechanics: https://www.publicbankinginstitute.org/wp-content/uploads/2019/10/Modern_Money_Mechanics.pdf
Micro motives and macro behavior, Thomas Schelling.quote:Op woensdag 16 oktober 2024 17:23 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |