Als je het doet zonder dat je zeker weet dat je je eigen risico op gaat maken is het ook een nogal dom systeem, dan ben je gratis de verzekeraars aan het helpen met hun financiering. Lijkt me dus dat vooral mensen die elk jaar hun eigen risico op maken in het begin van het jaar dit doen en dan lijkt het me een prima systeem. In één keer 385 euro is natuurlijk wel een klap.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 20:19 schreef nostra het volgende:
[..]
Die vermeende onzekerheid levert dezelfde situatie op natuurlijk, of je die 35 euro nou zelf apart zet of bij de verzekeraar. Als je dat soort zelfbescherming nodig hebt voor tientjeswerk, ben je gewoon een losgeslagen projectiel, maar gelukkig dan wel van de soort die het van zichzelf erkent.
Hoezo zogenaamd. Ze vinden zich Christelijk. Niet elke christen heeft zijn naasten lief. Het zijn net mensen.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 20:19 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
mensen die zogenaamd christelijk zijn en op de PVV stemmen
Dan kan ik mijzelf net zo goed monotheïstisch noemen. Zijn we van dat onderscheid met Moslims ook af.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 20:23 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat geldt voor elke religie met meerdere stromingen.
Ik weet niet hoe jij aan die 6 miljoen komtquote:Op zaterdag 12 oktober 2024 18:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Gelukkig maar 1000 antwoorden op zo'n 6 miljoen christenen in Nederland, erg representatief lijkt me dus niet echt. Iemand die dit heeft laten rondgaan in een kennissenkring heeft enorme invloed. En dat zullen denk ik eerder de PVVers zijn, die zich ergeren aan zulke vragen.
quote:Meer dan de helft (55 procent) van de Nederlanders van 15 jaar of ouder is niet gelovig. In 2020 rekende 20 procent van de Nederlanders zich tot de katholieke kerk, 14 procent was protestants, 5 procent moslim en 5 procent behoorde tot een andere religieuze groep.
quote:Nederland is geen gelovig land meer. Atheïsten en agnosten vormen inmiddels een meerderheid onder de bevolking. Religieuze groepen zijn nu minderheden in Nederland. Daarmee is voor de meeste mensen de zoektocht naar zingeving en zelfverwezenlijking een individuele zaak.24 mrt 2022
quote:Bijna de helft van de Nederlanders (48 procent) noemt zich atheïst, agnost of niet-religieus. Dat blijkt uit onderzoek van het Amerikaanse Pew Research Center. In deze ranglijst is Nederland de koploper. Noorwegen en Zweden volgen op gepaste afstand met respectievelijk 43 en 42 procent.30 mei 2018
quote:Het aandeel gelovigen in Nederland is de afgelopen tien jaar sterk gedaald, van 53 naar 42 procent. Dat concludeert het CBS op basis van het onderzoek Sociale samenhang en welzijn. 17 procent zegt rooms-katholiek te zijn, 13 procent protestant en 6 procent hangt de islam aan.
20+14% is 34%. 34% van 18 miljoen is 6 miljoen. Je eigen bron spreekt dus over 6 miljoen.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 20:31 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe jij aan die 6 miljoen komt
Dat is echt ongeloofwaardig voor een land als Nederland
[..]
[..]
[..]
[..]
Dag klopt. Het is maar net op welk niveau je jezelf wenst te onderscheiden van anderen.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 20:29 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan kan ik mijzelf net zo goed monotheïstisch noemen. Zijn we van dat onderscheid met Moslims ook af.
Ik weet niet waar jij die percentages vandaan haalt uit mijn post. Ik zie hele andere percentages en verhoudingen staan.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 20:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
20+14% is 34%. 34% van 18 miljoen is 6 miljoen. Je eigen bron spreekt dus over 6 miljoen.
Je eigen post, je eerste quote: In 2020 rekende 20 procent van de Nederlanders zich tot de katholieke kerk, 14 procent was protestants.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 20:38 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Ik weet niet waar jij die percentages vandaan haalt uit mijn post. Ik zie hele andere percentages en verhoudingen staan.
quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 20:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je eigen post, je eerste quote: In 2020 rekende 20 procent van de Nederlanders zich tot de katholieke kerk, 14 procent was protestants.
34% van de Nederlanders rekenden zich dus als christen, dat is 6 miljoen.
Jezelf katholiek noemen omdat je ouders dat waren, maar eigenlijk zelf niets aan het geloof doen.quote:In 2022 rekende 43 procent van de bevolking van 15 jaar en ouder zich tot een kerkelijke gezindte of levensbeschouwelijke groepering en woonde 12 procent regelmatig een religieuze dienst bij. In 2019 behoorde nog 46 procent tot een religieuze groep, en ging 14 procent regelmatig naar een dienst.
Het zijn onderzoeken onder hen die zich christen noemen, 5,4 tot 6 miljoen dus. En dan is een steekproef van 1000 man, waarschijnlijk niet eens willekeurig, vrij mager. Dat de PVV vooral populair zal zijn onder hen die het vooral nog in naam zijn, gaf ik ook al aan.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 20:49 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
[..]
Jezelf katholiek noemen omdat je ouders dat waren, maar eigenlijk zelf niets aan het geloof doen.
Het zijn eigenlijk helemaal geen echte katholieken meer maar roepen dat uit gewoonte en uit traditie van ouders, en uit de regio waar ze wonen. Die lui zitten echt niet elke avond te bidden en hebben waarschijnlijk nooit de bijbel gelezen. Laat staan dat ze die 10 geboden kennen.
De werkelijke cijfers zijn gewoon 12 tot 14 procent wat echt nog gelovig is en godsdienst belijden vanuit het Christendom.
Onderzoeken? welke onderzoeken?quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 20:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het zijn onderzoeken onder hen die zich christen noemen, 5,4 tot 6 miljoen dus.
quote:Ontkerkelijking zet door, maar Limburg gelovigste provincie
Christianne Schreuder
17 mei, 07:46
•
2 minuten leestijd
Limburg is de provincie met het hoogste aandeel gelovigen. Ongeveer zeven op de tien mensen zegt tot een religieuze of levensbeschouwelijke groepering te behoren. Vooral het katholieke geloof wordt in onze provincie aangehangen: meer dan 60 procent is Rooms-Katholiek.
Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Het gaat dan om het gemiddelde aantal over een periode van tien jaar (2012 tot en met 2021).
Vroom, vromer, vroomst
In onze provincie zijn we in Midden-Limburg het vroomst. Daar is zelfs meer dan 70 procent gelovig. Gevolgd door Zuid-Limburg (69,7) en Noord-Limburg (69,6). Daarin zijn naast het christendom ook religies zoals de islam, het jodendom en andere levensbeschouwingen meegenomen.
Het gemiddeld aantal gelovigen (15 jaar en ouder) per regio in procenten.
Het gemiddeld aantal gelovigen (15 jaar en ouder) per regio in procenten.
© CBS
Weinig protestanten
Daartegenover staat dat in Limburg wel heel weinig protestanten wonen, namelijk minder dan 3 procent. Ter vergelijking: In gebieden rond de Bible Belt is dat rond de 40 procent. Ook de 'anders gezindte' zoals hindoes, boeddhisten, agnosten, humanisten en aanhangers van natuurreligies is in Limburg maar 2 procent, en is vooral in de Randstad populair met zo'n 10 procent.
Aantal gedaald
Over het algemeen is zowel in Limburg als landelijk het aantal gelovigen gedaald. De groep Nederlanders die een religie aanhangt, is in tien jaar tijd van 53 naar 42 procent gegaan. De afname is landelijk vooral te zien onder katholieken. In 2013 noemde 26 procent van de Nederlanders zich nog rooms-katholiek. Tegenwoordig is dat nog maar 17 procent.
Het aantal protestanten daalde in dezelfde periode van 16 naar 13 procent. Terwijl het aantal moslims juist omhoog ging, van 5 naar 6 procent. Het aantal mensen met een andere geloofsovertuiging bleef stabiel op 6 procent.
Minst naar kerk
Opvallend is ook dat katholieken in Nederland het minst naar de kerk gaan. Namelijk maar zes procent. Ten opzichte van 33 procent protestanten en 26 procent moslims die hun gebedshuis bezoeken. Wel is er een toename van 'onlinekerkgangers'. Onder ouderen is de religieuze betrokkenheid het grootst.
quote:In 2013 noemde 26 procent van de Nederlanders zich nog rooms-katholiek. Tegenwoordig is dat nog maar 17 procent.
Het aantal protestanten daalde in dezelfde periode van 16 naar 13 procent. Terwijl het aantal moslims juist omhoog ging, van 5 naar 6 procent. Het aantal mensen met een andere geloofsovertuiging bleef stabiel op 6 procent.
Limburg kent vooral veel papierkatholieken. In de praktijk compleet geseculariseerd.quote:
Het bijzonder onderwijs in Nederland bestaat bijna volledig uit christelijke scholen en is geloof ik nog steeds dominant.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 21:00 schreef klaasweetalles het volgende:
Katholieken en crhistelijke scholen bestaan bijna helemaal niet meer behalve in bepaalde specifieke gebieden.
Limburg is ook dé PVV provincie. Op sommige plekken (bijna) de absolute meerderheid. Deze vergrijsde en verarmde provincie.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 21:15 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Limburg kent vooral veel papierkatholieken. In de praktijk compleet geseculariseerd.
Laat ze het kerkbezoek in Limburg er eens tegenover zetten.
De laatste 10 jaar gaat het economisch helemaal niet zo slecht met Limburg. Maar die mooie provincie heeft altijd al een soort duistere kant.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 21:26 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Limburg is ook dé PVV provincie. Op sommige plekken (bijna) de absolute meerderheid. Deze vergrijsde en verarmde provincie.
https://alexandreafonso.s(...)-electoral-geography
Ze kunnen dan beter SP stemmen, maar dat ben ik...
ik heb daar ook de statistieken van bekeken en het aandeel daarin is nog steeds wel aardig groot. Maar het bestaansrecht van die scholen is nog steeds dat ze in bepaalde regio's zitten en het gemak van ouders om hun kinderen bij de dichtstbijzijnde school te plaatsen..quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 21:24 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het bijzonder onderwijs in Nederland bestaat bijna volledig uit christelijke scholen en is geloof ik nog steeds dominant.
Misschien wordt daar wel de bangige en conservatieve inborst van de Nederlander (mede) gekweekt (alhoewel waarschijnlijk economische redenen bepalender zijn... de volledige neoliberalisering van de maatschappij).
Oh nou, dan vergeet je Montessori, vrije scholen etc.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 21:24 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het bijzonder onderwijs in Nederland bestaat bijna volledig uit christelijke scholen en is geloof ik nog steeds dominant.
Misschien wordt daar wel de bangige en conservatieve inborst van de Nederlander (mede) gekweekt (alhoewel waarschijnlijk economische redenen bepalender zijn... de volledige neoliberalisering van de maatschappij).
Die welke @Klopkoek noemde en waarnaar ik verwees toen ik het had over dat het om een groep van 6 miljoen gaat. Er zijn 5,4 tot 6 miljoen mensen die zich christen noemen in dit land. Dat die niet allemaal 2 keer per zondag naar de kerk gaan hoef je mij niet te vertellen, ik zit er namelijk wel 2 keer en zie het deels leeglopen (al zie ik gelukkig ook groeiende kerken, Hillsong, Mozaïek, diverse evangelische en baptistische gemeentes met goede sprekers, de Stadskerk in Groningen, maar daar gaat het nu niet om).quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 21:00 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Onderzoeken? welke onderzoeken?
Ik ben voor een meer Brits systeem maar dan zonder de 8% dat naar privé onderwijs gaat (Labour wil de belastingvoordelen afschaffen - terecht).quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 21:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Oh nou, dan vergeet je Montessori, vrije scholen etc.
Jena-plan.
Er is echt wel meer dan alleen op religie gebaseerd. En het valt allemaal onder bijzonder onderwijs. Er zijn zelfs katholieke Montessori scholen. Dus ze sluiten elkaar niet eens uit![]()
Wel zo fijn, dat er iets te kiezen valt.
Leven en laten leven.
Het feit dat je in Nederland op je 12e al in een bepaalde stroming terecht komt, lijkt me de meest terechte kritiek op het Nederlandse systeem. Eigenlijk hartstikke cru en vaak ook niet eerlijk om zo vroeg al diverse mogelijkheden voor later uit te sluiten of heel moeilijk te maken.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 21:56 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
En er wordt waarschijnlijk te vroeg geselecteerd.
De VVD is idd het laagste van het laagste voor mij. Ik deel je afkeer, zoals je weetquote:Op zaterdag 12 oktober 2024 21:55 schreef Cupfighter het volgende:
Om terug te komen op het eigen risico, ik vind het een verschrikking, ik ben chronisch ziek en ben het vaak in januari Ali kwijt, ik zie het als een straf omdat ik ziek ben.
Dit allemaal grotendeels bedacht door een van de grootste kut partijen in ons land, de VVD
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |