Als je echt niet fit bent, is het wat sneller geen weer om op je knietjes in je tuin te zitten graven dan als je blakend van gezondheid en energie ronddartelt.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 23:20 schreef Twieki het volgende:
[..]
Err... Het is toch al een hele tijd droog..? Het waait ook niet als een malle. Je zou ze nu perfect kunnen planten. Verder geen zicht op je fitheid, maar je zou 't nu gewoon kunnen doen.
@Vanyel kun je een tuinhulp vinden? dat jij aanwijst wat je waar wilt.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 23:28 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Als je echt niet fit bent, is het wat sneller geen weer om op je knietjes in je tuin te zitten graven dan als je blakend van gezondheid en energie ronddartelt.
Heb ik wel over nagedacht maar wil ik niet. Ik wil het zelf doen. Duurt ook vast niet heel lang meer tot dat wel weer voorzichtigjes kan.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 23:52 schreef AnneX het volgende:
[..]
@:Vanyel kun je een tuinhulp vinden? dat jij aanwijst wat je waar wilt.
En voor de koffie en koekjes zorgt…
Mijn vroegere buurjongen is behulpzaam daarmee.
Die is ook leuk! Ik moet nog wel op zoek naar klimplanten voor om onze kastanje palen.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 21:50 schreef Kanaroe het volgende:
Voor de tuinders hier wil ik nog even een lans breken voor de Stauntonia Hexaphylla, als klimplant
Bij mij hangen er nu mooie paarse vruchten in, lekker zijn ze niet maar wel erg mooi
Dat lijkt me deels een kwestie van pech. Ik woon ook op een winderige locatie en hier doen klimop, wilde wingerd, blauwe regen en kamperfoelie het uitstekend in de omgeving. Bij mij gaat het ook goed met de passiebloem, hop, schijnaugurk, klimrozen, trompetbloem en sommige clematissen.quote:Op zondag 26 januari 2025 10:37 schreef Doedezemaar het volgende:
Hier gaat het gros van de klimplanten dood, gelukkig hebben we een dappere passiebloem die behoorlijk groen blijft en erg goed groeit. Ik geloof dat zelfs de wilde wingerd dood is, die groeide sowieso helemaal niet, net als de vervangende blauwe regen, ze zijn gewoon geen centimeter gegroeid.
Overigens is de door ons op het prieel vastgemaakte ‘dakbedekking’ van rietmatten bijna geheel losgewaaid.
Mijn gok is dat Toscaanse jasmijn het bij mij niet wilde doen vanwege oostenwind (eerste locatie) en te natte grond (tweede locatie). Ik ga het nu in een schraler gedeelte proberen op het zuiden; de hoeveelheid wind is niet minder, maar het type wind is anders. In mijn nieuwbouwtuin ging het prima met Toscaanse jasmijn: zonnig, windluw, niet zo nat.quote:Op zondag 26 januari 2025 13:21 schreef laziness het volgende:
Ik heb het eerder gezegd. Alles wat in de kleigrond in het westen niet lukte doet het supergoed in de zandgrond hier in het oosten, inclusief de Toscaanse jasmijn.
In het vorige huis moest ik altijd wel planten vervangen die het toch niet gered hadden. Of ze groeiden wel maar bloeiden nooit (meer)![]()
Ik heb tot nu toe veel minder werk aan de tuin omdat het gewoon allemaal doet wat het moet doen en lekker vol gegroeid is.
Mijn Toscaanse Jasmijn en Blauwe regen staan al 10 jaar in het straatzand en groeien als een malle ze krijgen wel regelmatig vloeibare mest.quote:Op zondag 26 januari 2025 14:55 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Mijn gok is dat Toscaanse jasmijn het bij mij niet wilde doen vanwege oostenwind (eerste locatie) en te natte grond (tweede locatie). Ik ga het nu in een schraler gedeelte proberen op het zuiden; de hoeveelheid wind is niet minder, maar het type wind is anders. In mijn nieuwbouwtuin ging het prima met Toscaanse jasmijn: zonnig, windluw, niet zo nat.
De beste strategie blijft om planten te kiezen die bij de omstandigheden passen. Dat kan gelukkig ook prima op klei en/of op drassige grond. Ik heb bijvoorbeeld zelfs tijdens de droogste zomers geen schraal gazon. Wind vind ik een lastigere factor, maar al doende leer ik.
Je kan bakken vullen en buiten zetten. Ik liet altijd alles in de bakken (op balkon) staan. Het blijkt dat alleen narcissen eruit moeten na de bloei. Overigens heb ik een hardnekkige tulp die wel op komt, maar niet meer bloeit.quote:Op zondag 19 januari 2025 07:59 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Heb ik wel over nagedacht maar wil ik niet. Ik wil het zelf doen. Duurt ook vast niet heel lang meer tot dat wel weer voorzichtigjes kan.
Hier idem. De hovenier die hier was, vond het ook heel bijzonder hoe veel planten het echt heel moeilijk hebben hier. Zelfs een hedera.quote:Op zondag 26 januari 2025 10:37 schreef Doedezemaar het volgende:
Hier gaat het gros van de klimplanten dood, gelukkig hebben we een dappere passiebloem die behoorlijk groen blijft en erg goed groeit. Ik geloof dat zelfs de wilde wingerd dood is, die groeide sowieso helemaal niet, net als de vervangende blauwe regen, ze zijn gewoon geen centimeter gegroeid.
Overigens is de door ons op het prieel vastgemaakte ‘dakbedekking’ van rietmatten bijna geheel losgewaaid.
Niet matrozenknoopje maar huzarenknoopje.quote:Op maandag 27 januari 2025 10:49 schreef Teslynd het volgende:
(...)
Afgelopen herfst was ik nogal laat met bestellen en nog later met planten. Je blijkt voorjaarsbollen te kunnen planten als het niet overdag vriest. Op balkon heb ik wel het voordeel dat je een stuk verwijderd bent van vorst aan de grond. Goudsbloemen en matrozenknoopje bloeien nog. De winterjasmijn bloeit en in december begon de rozemarijn aan bloemknoppen te werken. De witte kerstroos doet het goed sinds ik ontdekte dat het een moerasplant is en van natte voeten houdt. Staat wel in een grote bak.
Simpel. Je licht moet ver komen in zo'n grote tuin.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 16:55 schreef bleiblei het volgende:
Is er hier misschien iemand die ervaring heeft met tuinverlichtingplannen? Ik kom er bij ons maar niet uit. Het is allemaal net niet en zo rondscrollend op internet komen de meeste pagina's ook niet heel veel verder dan zet een pinspotje op een boom, hang wat geinig lampjes aan de schutting en een paaltje naast het terras. Wat dus alle 3 nergens op lijkt bij ons
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Lekker sfeer maken
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
Ik heb ook liever tuinverzwaringquote:Op dinsdag 28 januari 2025 19:13 schreef Claudia_x het volgende:
Ik houd niet van tuinverlichting, lekker makkelijk.
Tja, ik welquote:Op dinsdag 28 januari 2025 19:13 schreef Claudia_x het volgende:
Ik houd niet van tuinverlichting, lekker makkelijk.
Een tuinarchitect in de kennissenkring?quote:Op dinsdag 28 januari 2025 16:55 schreef bleiblei het volgende:
Is er hier misschien iemand die ervaring heeft met tuinverlichtingplannen? Ik kom er bij ons maar niet uit. Het is allemaal net niet en zo rondscrollend op internet komen de meeste pagina's ook niet heel veel verder dan zet een pinspotje op een boom, hang wat geinig lampjes aan de schutting en een paaltje naast het terras. Wat dus alle 3 nergens op lijkt bij ons
quote:Op dinsdag 28 januari 2025 20:34 schreef bleiblei het volgende:
groot voordeel van Hue is dat ik ze na een uur of 11 op groen zet, en nog wat later uit om zo het tuin leven zo min mogelijk te ontregelen.
Geen aandelen of andere belangen, btwquote:Op dinsdag 28 januari 2025 20:15 schreef Smallish het volgende:
Wij hebben twee weken terug bij Nostalux.nl een paar spots gekocht. Mooie, stevige dingen. Twee op een hardhouten paal, die schijnen uit over ons grasveld en eentje op een prikpen, die schijnt op de laatste boom op ons terrein, een mooie Acer. Voordeel is dat we wat flexibel zijn in hoe de lampen te richten.
Ja, ze kruipen er helaas in. Onderin zit een gaatje om water eruit te laten lopen. En dat is ideaal om er in te kruipen. Ik las ergens de tip om standaard een randje mierengif rond de tuinlamp te strooien, maar dat vind ik idioot. Daar ga ik niet aan beginnen. Ik hoop dat het al scheelt als ik ze iets boven de grond prik. Dus dat de onderkant van de sokkel niet op de grond staat.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 21:47 schreef AnneX het volgende:
@:bleiblei De sokkels insmeren met vaseline? tegen opkruipende insecten😇
Zie ik ook bij tips van potplanten…
Dat is wel een mooie site! Tnx!quote:Op dinsdag 28 januari 2025 22:16 schreef Seven. het volgende:
@:bleiblei ik ben ook heel blij met Hue in de tuin want automatisering en diervriendelijk door alles op tijd uit te zetten enzo. Je hebt er wel verschrikkelijk veel van nodig wil je meer dan alleen wat paden verlichten, dus daar blijft het voor ons dan ook bij.
Om bomen te verlichten zou ik ff hier kijken: https://www.erco.com/nl/l(...)ier-verlichten-7210/
Wat zoek je precies? Het is toch ook juist leuk om het allemaal zelf uit te zoeken
Heb je een plattegrond van de tuin?quote:Op woensdag 29 januari 2025 09:06 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Dat is wel een mooie site! Tnx!
Wat ik zoek is een beetje sprookjesachtige gezellige verlichting zodat je in het donker een beetje gevoel bij de diepte hebt. En niet een zwart gat in kijkt. Dus hier en daar een heester, boom of wat dan ook mooi aan lichten, contouren van looppaden en het terras zodat je savonds laat nog een spelletje kan doen. Maar wel op een manier dat het als 1 geheel aanvoelt.
Vergelijkbare vooruitzichten hier, al kijk ik vooral uit naar het aanplanten van meer siergrassen.quote:Op woensdag 29 januari 2025 22:22 schreef PzKpfw het volgende:
Begin nu toch behoorlijk uit te kijken naar het voorjaar. Enerzijds omdat er dan ongetwijfeld mooier weer aankomt maar ook omdat ik afgelopen najaar nog behoorlijk wat nieuwe planten heb gepot en te zien hoe dat allemaal gaat straks. Voornamelijk bodembekkers zodat het het onkruid minder kans krijgt. Voor veel andere planten ook het tweede jaar dus die zullen nu vermoedelijk pas echt gaan groeien.
Onze lokale hovenier gaat meedenken over ons lichtplan t.z.t. Misschien is dat een idee? Dan krijg je wat meer out of the box ideeën wellicht.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 20:34 schreef bleiblei het volgende:
Ja, ik heb in de oprit nostalux grondspots zitten met Hue spotjes, in de tuin op wat planten Hue Lily en Lily XL,maar ze staan gewoon niet goed. En rond het terras hadden we Hue Impress sokkels, maar dat worden er steeds minder. Want de mieren kruipen er in en 1 voor 1 vallen ze uit. Dus dat valt nogal tegen. Lijkt allemaal idioot, maar af en toe kan ik ze kopen tegen hoge korting. Dan scheelt het nogal.
Oh, groot voordeel van Hue is dat ik ze na een uur of 11 op groen zet, en nog wat later uit om zo het tuin leven zo min mogelijk te ontregelen.
Maar goed, ik denk dat het probleem voor het grootste gedeelte in de positionering zit, en voor de rest dat het niet genoeg licht geeft bij sommige objecten.
@:SV-tje, prikkabel is ook wel een goeie! Dat geeft wel een leuk sfeertje.
Oei, nee die heb ik niet zo liggen geloof ik. Zal vanavond proberen een schetsje te maken van waar het naar toe gaat.quote:Op woensdag 29 januari 2025 17:35 schreef Seven. het volgende:
[..]
Heb je een plattegrond van de tuin?
Eén geheel is wel een uitdaging op groot oppervlak. In onze vorige kleine tuin hadden we een gelukstreffer. In onze huidige tuin hebben wij ook nog wel een uitdaging.
Ja dat blijft tquote:Op zaterdag 1 februari 2025 21:47 schreef Seven. het volgende:
Blijft het vriezen? Ik wilde morgen wel werk maken van het aanplanten van m'n klimop en wilde wingerd.
Veel leuke plannen! Zaken als elektra en verlichting zou ik ook van tevoren uitdokteren, achteraf is dat lastig. Verder voor je moestuin en kas wel fijn als je een bewateringssysteem aanlegt voor als je op vakantie bent (kan ook met druppelslang achteraf heel makkelijk).quote:Op donderdag 30 januari 2025 09:23 schreef June. het volgende:
[..]
Onze lokale hovenier gaat meedenken over ons lichtplan t.z.t. Misschien is dat een idee? Dan krijg je wat meer out of the box ideeën wellicht.
Komend jaar staat hier in het teken van stekken, stekken en stekkenWe gaan verhuizen naar een nieuwbouwhuis midden in de zomer en vind het wel leuk om wat oude planten mee te kunnen nemen. Kan ik meteen wat ervaring op doen met het zaaien van vaste planten, vermeerderen, stekken. Het idee is dat ik ook een klein moestuintje en een kas ga krijgen. Er moet echter ook een overkapping, een speelhuisje en een trampoline in dus we moeten even kijken of dat allemaal gaat passen
![]()
De tuin zal pas in het najaar worden aangelegd met natuurlijk genoeg ruimte voor planten. Denk dat ik vooral de grotere bomen en heesters al geplant wil hebben, maar de rest wil ik zelf doen denk ik. Met wat hulp om een mooi beplantingsplan te maken.
Hoe gaat het nu met de walnoot?quote:Op zondag 20 juni 2021 14:06 schreef Claudia_x het volgende:
() Met de walnoot gaat het uitstekend trouwens.
https://www.tekenjetuin.n(...)ruid%20groeit%20snel.quote:Op vrijdag 7 februari 2025 12:05 schreef PzKpfw het volgende:
Lees net dat ik al te laat ben met snoeien van mijn kattenkruid, dat had ik blijkbaar al in het najaar (sep/okt) moeten doen.Dacht mooi dat ik hem van het voorjaar samen met de andere planten wel kon aanpakken.
Ok dat klinkt beter, thanks. Op al die snoeikalenders staat sep/okt namelijk.quote:Op vrijdag 7 februari 2025 13:05 schreef maily het volgende:
[..]
https://www.tekenjetuin.n(...)ruid%20groeit%20snel.
Goed om te weten idd, ik ga straks alles ff helemaal terugsnoeien!quote:Op vrijdag 7 februari 2025 16:14 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Ok dat klinkt beter, thanks. Op al die snoeikalenders staat sep/okt namelijk.
Herkenbaar.. ik heb wel nog wat siergrassen die ingegraven moeten worden en ik wil o.a. m'n nepeta verplaatsen.quote:Op zaterdag 22 februari 2025 06:29 schreef Irrem het volgende:
Pffff, moeilijke van deze warmere dagen is dat ik me moet inhouden om in de tuin te gaan beginnen....
Wij hebben ook heerlijk staan snuiven in de tuin gisteren.quote:Op zaterdag 22 februari 2025 07:22 schreef Seven. het volgende:
Gisteren kon ik de lente ruiken. Zelfs m'n zoontje van 4 zei het!
Ja, ik moet mijn Acanthus verplaatsen, een beetje een doorn in mijn oog op de plek waar hij nu staat.quote:Op zaterdag 22 februari 2025 07:24 schreef Seven. het volgende:
[..]
Herkenbaar.. ik heb wel nog wat siergrassen die ingegraven moeten worden en ik wil o.a. m'n nepeta verplaatsen.
Wel verleidelijk inderdaad met dat weer van gisteren. Maar in maart kan het natuurlijk altijd nog behoorlijk gaan vriezen.quote:Op zaterdag 22 februari 2025 07:30 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Wij hebben ook heerlijk staan snuiven in de tuin gisteren.![]()
En ook hier enorm moeten inhouden om niet te snoeien/rommelen in de tuin.
quote:Op zaterdag 22 februari 2025 07:44 schreef Lonaa het volgende:
Alle mini-beestjes zijn ook nog niet wakker.
Ik snoei trouwens wel gewoon deze tijd van het jaar, alleen ik gooi het snoeiafval op een grote hoop achter de trampoline (mooi beschut plekje). De duizendknoop heb ik tot vorige week laten staan.quote:Op zaterdag 22 februari 2025 09:22 schreef AnneX het volgende:
[..]
[ link | afbeelding ]
Beetje jammer van tuin en verhuizen.
Nieuwe border en er komen al groene sprieten door het verrottende bladerdek.
En wat een verrassing: in één dag plots krokussen in het gras in bloei.
Ik zag gisteren een gele vlinder opstijgen uit een hoopje tuinafvalquote:Op zaterdag 22 februari 2025 07:44 schreef Lonaa het volgende:
Alle mini-beestjes zijn ook nog niet wakker.
Wat goed! Geen idee of het goed is dat ze al wakker zijn maar fijn dat ze bij jou bestaan in elk geval.quote:
In de krokussenquote:Op zondag 23 februari 2025 15:59 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Wat goed! Geen idee of het goed is dat ze al wakker zijn maar fijn dat ze bij jou bestaan in elk geval.
Ik heb nog niets gezien van vliegend spul vandaag. Wel overal madeliefjes, twee van mijn helleborussun staan in bloei en er zijn heel veel bollen opgekomen gelukkig.
Als hij te groot werd dan zat er niet veel anders op dan ‘m zo drastisch aan te pakken. Volgens mij bloeien alleen Annabelle en pluimhortensia op nieuw hout en de andere op oud hout.quote:Op maandag 24 februari 2025 18:56 schreef Crack_ het volgende:
Hoiii, ik heb mijn hortensia gesnoeid (kon het niet laten met het mooie weer) maar geen idee of ik het goed heb gedaan?
![]()
[ afbeelding ]
Weet ook niet of deze op oud of jong hout groeit? En nee, heb niet zoveel ervaring met tuinieren.
Thanks!! Haha, hier was het ook een monsterhortensia geworden door de oude tuin-eigenren. Ik wil hem inderdaad niet té groot hebben. Handig om een paar takken lang te houdenquote:Op maandag 24 februari 2025 19:47 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Als hij te groot werd dan zat er niet veel anders op dan ‘m zo drastisch aan te pakken. Volgens mij bloeien alleen Annabelle en pluimhortensia op nieuw hout en de andere op oud hout.
Wat ik deed om de struik een beetje in toom te houden was ieder jaar ergens binnenin de struik een paar takken goed inkorten, zodat er nog een groot deel gewoon bleef staan. En ik heb ze in de eerste jaren ook wel eens heel drastisch aangepakt omdat de vorige bewoners ze tot enorme monsterstruiken hadden laten uitgroeien en het pad daardoor te smal werd. Toen had ik een jaar wat minder bloemen, al had ik wel een paar hoge takken achteraan juist laten staan om toch wel wat bloemen te hebben en die heb ik toen in de jaren erna gekortwiekt. De hortensia’s in de voortuin kregen lekker de ruimte, die snoeide ik nooit.
Ik hoorde ze hier ook al bezig.quote:
Is wel heel vroeg nu hoor, komen ook nog een paar koude nachten aan. Ik stel de eerste keer maaien altijd zo lang mogelijk uit want zodra je eenmaal begint te maaien...quote:Op zaterdag 1 maart 2025 16:54 schreef Blues het volgende:
[..]
Ik hoorde ze hier ook al bezig.
Hier groeit het ook al flink!
Ik wacht nog ffies.
Volgende week ga ik de voorpostzegel opruimen, blad weg, beetje aanharken.
Wanneer zal ik daar van die zaadkaarten ingraven, heb er wel een paar van vorig haar bewaard met vlinder en bijenmengels
Ik heb net gisteren gesnoeid. Toen stond er 3x 0 graden op de kaart. Nu 3x -3. Argh.quote:Op donderdag 6 maart 2025 12:34 schreef PzKpfw het volgende:
Met het mooie weer in aantocht was ik eigenlijk van plan komend weekend de tuin eens flink onder handen te nemen. Maar de nachtvorsten die verwacht worden voor komende week houden me toch een beetje tegen om te gaan snoeien.
Hier ook een citroenvlinder gespot in de tuin..quote:Op donderdag 6 maart 2025 14:23 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik zie veel lieveheersbeestjes en net zelfs een vlinder
Tinussen zijn bazenstruiken! Weet jij of ze snel groeien?quote:Op zaterdag 8 maart 2025 13:08 schreef Blues het volgende:
Tinus zit vol mooie blommen![]()
[ link | afbeelding ]
Nou deze is in een paar jaar tijd echt heel groot geworden. Was een kleine nietszeggende plant.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 13:15 schreef Seven. het volgende:
[..]
Tinussen zijn bazenstruiken! Weet jij of ze snel groeien?
Is daar iets mis mee? Eerste keer gemaaid begin februari en vrijdagmiddag nogmaals. Staat mooi hoor!quote:
Ja same. Ik heb het ook gedaan, maar afwachten.quote:Op donderdag 6 maart 2025 16:11 schreef wpor het volgende:
[..]
Ik heb net gisteren gesnoeid. Toen stond er 3x 0 graden op de kaart. Nu 3x -3. Argh.
Welke plant?quote:Op zondag 9 maart 2025 22:55 schreef SV-tje het volgende:
Op de valreep toch nog op zoek naar een meter of 15 aan haagplanten met kale wortel. Iemand goede tips waar deze nog beschikbaar zijn?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |