Als je echt niet fit bent, is het wat sneller geen weer om op je knietjes in je tuin te zitten graven dan als je blakend van gezondheid en energie ronddartelt.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 23:20 schreef Twieki het volgende:
[..]
Err... Het is toch al een hele tijd droog..? Het waait ook niet als een malle. Je zou ze nu perfect kunnen planten. Verder geen zicht op je fitheid, maar je zou 't nu gewoon kunnen doen.
@Vanyel kun je een tuinhulp vinden? dat jij aanwijst wat je waar wilt.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 23:28 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Als je echt niet fit bent, is het wat sneller geen weer om op je knietjes in je tuin te zitten graven dan als je blakend van gezondheid en energie ronddartelt.
Heb ik wel over nagedacht maar wil ik niet. Ik wil het zelf doen. Duurt ook vast niet heel lang meer tot dat wel weer voorzichtigjes kan.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 23:52 schreef AnneX het volgende:
[..]
@:Vanyel kun je een tuinhulp vinden? dat jij aanwijst wat je waar wilt.
En voor de koffie en koekjes zorgt…
Mijn vroegere buurjongen is behulpzaam daarmee.
Die is ook leuk! Ik moet nog wel op zoek naar klimplanten voor om onze kastanje palen.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 21:50 schreef Kanaroe het volgende:
Voor de tuinders hier wil ik nog even een lans breken voor de Stauntonia Hexaphylla, als klimplant
Bij mij hangen er nu mooie paarse vruchten in, lekker zijn ze niet maar wel erg mooi
Dat lijkt me deels een kwestie van pech. Ik woon ook op een winderige locatie en hier doen klimop, wilde wingerd, blauwe regen en kamperfoelie het uitstekend in de omgeving. Bij mij gaat het ook goed met de passiebloem, hop, schijnaugurk, klimrozen, trompetbloem en sommige clematissen.quote:Op zondag 26 januari 2025 10:37 schreef Doedezemaar het volgende:
Hier gaat het gros van de klimplanten dood, gelukkig hebben we een dappere passiebloem die behoorlijk groen blijft en erg goed groeit. Ik geloof dat zelfs de wilde wingerd dood is, die groeide sowieso helemaal niet, net als de vervangende blauwe regen, ze zijn gewoon geen centimeter gegroeid.
Overigens is de door ons op het prieel vastgemaakte ‘dakbedekking’ van rietmatten bijna geheel losgewaaid.
Mijn gok is dat Toscaanse jasmijn het bij mij niet wilde doen vanwege oostenwind (eerste locatie) en te natte grond (tweede locatie). Ik ga het nu in een schraler gedeelte proberen op het zuiden; de hoeveelheid wind is niet minder, maar het type wind is anders. In mijn nieuwbouwtuin ging het prima met Toscaanse jasmijn: zonnig, windluw, niet zo nat.quote:Op zondag 26 januari 2025 13:21 schreef laziness het volgende:
Ik heb het eerder gezegd. Alles wat in de kleigrond in het westen niet lukte doet het supergoed in de zandgrond hier in het oosten, inclusief de Toscaanse jasmijn.
In het vorige huis moest ik altijd wel planten vervangen die het toch niet gered hadden. Of ze groeiden wel maar bloeiden nooit (meer)![]()
Ik heb tot nu toe veel minder werk aan de tuin omdat het gewoon allemaal doet wat het moet doen en lekker vol gegroeid is.
Mijn Toscaanse Jasmijn en Blauwe regen staan al 10 jaar in het straatzand en groeien als een malle ze krijgen wel regelmatig vloeibare mest.quote:Op zondag 26 januari 2025 14:55 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Mijn gok is dat Toscaanse jasmijn het bij mij niet wilde doen vanwege oostenwind (eerste locatie) en te natte grond (tweede locatie). Ik ga het nu in een schraler gedeelte proberen op het zuiden; de hoeveelheid wind is niet minder, maar het type wind is anders. In mijn nieuwbouwtuin ging het prima met Toscaanse jasmijn: zonnig, windluw, niet zo nat.
De beste strategie blijft om planten te kiezen die bij de omstandigheden passen. Dat kan gelukkig ook prima op klei en/of op drassige grond. Ik heb bijvoorbeeld zelfs tijdens de droogste zomers geen schraal gazon. Wind vind ik een lastigere factor, maar al doende leer ik.
Je kan bakken vullen en buiten zetten. Ik liet altijd alles in de bakken (op balkon) staan. Het blijkt dat alleen narcissen eruit moeten na de bloei. Overigens heb ik een hardnekkige tulp die wel op komt, maar niet meer bloeit.quote:Op zondag 19 januari 2025 07:59 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Heb ik wel over nagedacht maar wil ik niet. Ik wil het zelf doen. Duurt ook vast niet heel lang meer tot dat wel weer voorzichtigjes kan.
Hier idem. De hovenier die hier was, vond het ook heel bijzonder hoe veel planten het echt heel moeilijk hebben hier. Zelfs een hedera.quote:Op zondag 26 januari 2025 10:37 schreef Doedezemaar het volgende:
Hier gaat het gros van de klimplanten dood, gelukkig hebben we een dappere passiebloem die behoorlijk groen blijft en erg goed groeit. Ik geloof dat zelfs de wilde wingerd dood is, die groeide sowieso helemaal niet, net als de vervangende blauwe regen, ze zijn gewoon geen centimeter gegroeid.
Overigens is de door ons op het prieel vastgemaakte ‘dakbedekking’ van rietmatten bijna geheel losgewaaid.
Niet matrozenknoopje maar huzarenknoopje.quote:Op maandag 27 januari 2025 10:49 schreef Teslynd het volgende:
(...)
Afgelopen herfst was ik nogal laat met bestellen en nog later met planten. Je blijkt voorjaarsbollen te kunnen planten als het niet overdag vriest. Op balkon heb ik wel het voordeel dat je een stuk verwijderd bent van vorst aan de grond. Goudsbloemen en matrozenknoopje bloeien nog. De winterjasmijn bloeit en in december begon de rozemarijn aan bloemknoppen te werken. De witte kerstroos doet het goed sinds ik ontdekte dat het een moerasplant is en van natte voeten houdt. Staat wel in een grote bak.
Simpel. Je licht moet ver komen in zo'n grote tuin.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 16:55 schreef bleiblei het volgende:
Is er hier misschien iemand die ervaring heeft met tuinverlichtingplannen? Ik kom er bij ons maar niet uit. Het is allemaal net niet en zo rondscrollend op internet komen de meeste pagina's ook niet heel veel verder dan zet een pinspotje op een boom, hang wat geinig lampjes aan de schutting en een paaltje naast het terras. Wat dus alle 3 nergens op lijkt bij ons
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Lekker sfeer maken
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
Ik heb ook liever tuinverzwaringquote:Op dinsdag 28 januari 2025 19:13 schreef Claudia_x het volgende:
Ik houd niet van tuinverlichting, lekker makkelijk.
Tja, ik welquote:Op dinsdag 28 januari 2025 19:13 schreef Claudia_x het volgende:
Ik houd niet van tuinverlichting, lekker makkelijk.
Een tuinarchitect in de kennissenkring?quote:Op dinsdag 28 januari 2025 16:55 schreef bleiblei het volgende:
Is er hier misschien iemand die ervaring heeft met tuinverlichtingplannen? Ik kom er bij ons maar niet uit. Het is allemaal net niet en zo rondscrollend op internet komen de meeste pagina's ook niet heel veel verder dan zet een pinspotje op een boom, hang wat geinig lampjes aan de schutting en een paaltje naast het terras. Wat dus alle 3 nergens op lijkt bij ons
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |