Maar de Electoral College zorgt ervoor dat de grote steden niet de verkiezingen domineren!!1! /squote:Op maandag 30 september 2024 21:23 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Mijn oproep was vooral bedoeld om een paar extreem-rechtse idioten die hier blijven janken over hoe oneerlijk het systeem toch wel is duidelijk te maken dat alle oneerlijkheid van dit moment al in hun voordeel is georganiseerd.
De popular vote negeren is daar maar 1 voorbeeld van. Het blijft bijzonder dat een stem in New York vier keer minder waard is dan in Wyoming. Een beetje verschil is te billijken, maar dit verschil is best idioot hoog.
Ik vind dit wel lastige materie, aangezien de VS een federatie is. Iedere afzonderlijke staat heeft ook zijn eigen regering en wetgeving. Even opgezocht, maar meer dan de helft van de totale bevolking van de 50 staten, woont in de negen grootste staten. Zou de popular vote in slechts die negen staten zwaar in het voordeel van een van beide kandidaten uitvallen (is nu niet zo, het is een mix van dem/rep staten), zijn de verkiezingen al zo goed als beslist en hebben de andere 41 staten het maar te accepteren.quote:Op maandag 30 september 2024 21:23 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Mijn oproep was vooral bedoeld om een paar extreem-rechtse idioten die hier blijven janken over hoe oneerlijk het systeem toch wel is duidelijk te maken dat alle oneerlijkheid van dit moment al in hun voordeel is georganiseerd.
De popular vote negeren is daar maar 1 voorbeeld van. Het blijft bijzonder dat een stem in New York vier keer minder waard is dan in Wyoming. Een beetje verschil is te billijken, maar dit verschil is best idioot hoog.
Ik vind een EU president op basis van één stem per inwoner heel redelijk. Ligt er een beetje aan wat zijn bevoegdheden zijn. Je kunt ook zeggen dat landjes als Hongarije en Malta al snel te veel macht hebben.quote:Op maandag 30 september 2024 22:29 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik vind dit wel lastige materie, aangezien de VS een federatie is. Iedere afzonderlijke staat heeft ook zijn eigen regering en wetgeving. Even opgezocht, maar meer dan de helft van de totale bevolking van de 50 staten, woont in de negen grootste staten. Zou de popular vote in slechts die negen staten zwaar in het voordeel van een van beide kandidaten uitvallen (is nu niet zo, het is een mix van dem/rep staten), zijn de verkiezingen al zo goed als beslist en hebben de andere 41 staten het maar te accepteren.
Stel dat er ooit een "VS van Europa" op basis van de huidige EU zou komen, dan zit ik er ook niet zo op te wachten dat Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en Polen (67% van de totale EU-bevolking) gezamenlijk de uitkomst voor alle 27 lidstaten al zo'n beetje kunnen bepalen.
Het verschil dat je noemt is inderdaad hoog. Ik vraag me af wat dan wel een redelijke verhouding zou zijn, lijkt me lastig te bepalen.
In grote lijnen met je eens, echter is de praktijk weerbarstiger. Juist de mensen die roepen state rights, zijn de groepen wie weinig variatie willen in een staat, en gaat het meer om het afwenden en beperken van individuele rechten (zie hun afhandeling rondom abortus). de staten wie het roods zijn hebben de meeste immigranten / iligalen indienst, maar hebben de meeste baad om deze groep geen rechten te laten krijgen.quote:Op maandag 30 september 2024 22:29 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik vind dit wel lastige materie, aangezien de VS een federatie is. Iedere afzonderlijke staat heeft ook zijn eigen regering en wetgeving. Even opgezocht, maar meer dan de helft van de totale bevolking van de 50 staten, woont in de negen grootste staten. Zou de popular vote in slechts die negen staten zwaar in het voordeel van een van beide kandidaten uitvallen (is nu niet zo, het is een mix van dem/rep staten), zijn de verkiezingen al zo goed als beslist en hebben de andere 41 staten het maar te accepteren.
Stel dat er ooit een "VS van Europa" op basis van de huidige EU zou komen, dan zit ik er ook niet zo op te wachten dat Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en Polen (67% van de totale EU-bevolking) gezamenlijk de uitkomst voor alle 27 lidstaten al zo'n beetje kunnen bepalen.
Het verschil dat je noemt is inderdaad hoog. Ik vraag me af wat dan wel een redelijke verhouding zou zijn, lijkt me lastig te bepalen.
quote:Fulton County Superior Court Judge Robert McBurney wrote in his order that the law violates Georgia's Constitution, finding that "liberty in Georgia includes in its meaning, in its protections, and in its bundle of rights the power of a woman to control her own body, to decide what happens to it and in it, and to reject state interference with her healthcare choices."
Wat. Een. Jan-kerd.quote:
Zetels zijn wat anders dan kiesmannen. De echte vertekende verhouding zit ook niet zozeer bij de presidentsverkiezingen, maar bij de senaat. Daar heb je pas echt een bizarre stemverhouding waarbij letterlijke meer dan een factor 100 verschil zit.quote:Op maandag 30 september 2024 23:11 schreef Korenfok het volgende:
[..]
In grote lijnen met je eens, echter is de praktijk weerbarstiger. Juist de mensen die roepen state rights, zijn de groepen wie weinig variatie willen in een staat, en gaat het meer om het afwenden en beperken van individuele rechten (zie hun afhandeling rondom abortus). de staten wie het roods zijn hebben de meeste immigranten / iligalen indienst, maar hebben de meeste baad om deze groep geen rechten te laten krijgen.
Er is best iets voor te zeggen om juist de president via popular vote laten gaan, juist omdat de favoriet van de groep wie profiteert van deze excessen dan weer meer naar het midden moet schuiven, trump kan bestaan door dat er knal rode staten zijn, die nog roder zijn geworden sinds trump. deze luxe hebben de dems niet, juist doordat ze zich in de grote staten begeven moeten ze meer mensen te vreden houden.
plus is hun first pass the pole systeem ook een dillema. als 49% van een staat op dems stemt, en 47% op reps, en de staat heeft 12 zetels, dan gaan alle 12 naar de dems in de federatie, ipv 7 vs 5. Dit geeft ook een zeer vertekend beeld, want dan zouden de huidige GOP rond de 25_30 % zitten, zoals de meeste nieuw rechtse partijen.
Raymond Mens is een wanstaltig mensch - rechtervleugel VVD. Cynisch figuur die zich heel bewust is van de kracht van racisme.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 08:16 schreef nostra het volgende:
Maandagavond maar eens langs het theatertourtje van Laila Frank, Hammelburg en Jan Postma. Eens kijken of dat wat is. Ik dacht dat Raymond Mens ook zoiets zou doen, maar sinds ik verhuisd ben zie ik die niet meer op borrels dus geen idee. 't Houdt je iig van de straat.
Waarom komen de dems nooit met dit soort leuke filmpjes? oh wacht ze hebben geen humor en the left can't meme.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 20% gewijzigd door epicbeardman op 01-10-2024 13:33:59 ]Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |