Veel van de punten van GL (klimaatmaatregelen, mensen helpen hun huis klimaatneutraal te maken, wat doen aan stikstof en vervuilde waters, eerlijkere inkomensverdeling) zijn natuurlijk ook gewoon landsbelang. Ja, wellicht moeten er wat scherpe randjes vanaf, maar het is dan ook een coalitie en met de samenvoeging met PvdA zijn er al wat radicalere ideeën verdwenen.quote:Op zaterdag 28 september 2024 14:43 schreef Kowloon het volgende:
[..]
GL moet toch ook wel inzien dat het in het landsbelang op dit moment boven het partijbelang moet gaan.
Ik maak mij daar wel enige zorgen over. VVD heeft vrij spel voor haar luguber rechts beleid, BBB blijft een vleeslobby en de enige partij die eigenlijk zou willen ingrijpen verliest een zeteltje of 20.quote:Op zaterdag 28 september 2024 14:47 schreef Kowloon het volgende:
Ik ben wel geschrokken van dit opinie-artikel in de NRC:
Stop samenwerking met PVV
Er moet nu ingegrepen worden, en het partijbelang moet daaraan maar even ondergeschikt zijn.
Een mond mijn reet.quote:Op zaterdag 28 september 2024 12:56 schreef Hanca het volgende:
Wilders legt nog een keer een bom onder het kabinet, door Schoof weg te zetten als "absoluut niet de baas": https://www.ad.nl/politie(...)et-de-baas~ac8e7ed6/
Hij ziet zichzelf als de baas van de PVV bewindspersonen, een nogal vreemde constructie.
Helma "het was afgelopen winter erg koud dus klimaatverandering bestaat niet" Nepperus.quote:Op zaterdag 28 september 2024 15:39 schreef Perrin het volgende:
Als er één club is die het mogelijk maakt dat Nederland in een racistische en wetenschapsontkennende bananenrepubliek aan het veranderen is met fout incompetent volk in het bestuur is het de VVD wel.
Nee, het is de schuld van pvda-GL, d66 en CU. Die willen niks doen aan de asielinstroom (nou ja, een héél klein beetje) en daarom moest VVD wel rechtsom. Links is niet-rationeel, compromisloos, dogmatisch en vooral arrogant. Er is niet mee samen te werken. In geen 1.000 jaar. Dus logisch dat de VVD met een club moet samenwerken die niet de hunne is. Liever met de PVV dan met een zooitje activistische mafketels.quote:Op zaterdag 28 september 2024 15:39 schreef Perrin het volgende:
Als er één club is die het mogelijk maakt dat Nederland in een racistische en wetenschapsontkennende bananenrepubliek aan het veranderen is met fout incompetent volk in het bestuur is het de VVD wel.
En de asielzoekers.quote:Op zaterdag 28 september 2024 16:21 schreef Janneke141 het volgende:
Ik heb zonet mijn grote teen gestoten, en ik wil graag even melden dat dat de schuld van Groenlinks is.
VVD moet gewoon net als PVV buitenspel gezet worden. Dan maar een coalitie met 5 partijen ofzo. Zo lang VVD blijft regeren kan er nooit iets veranderen.quote:Op zaterdag 28 september 2024 14:49 schreef Perrin het volgende:
[..]
De gematige flank van de VVD is een steeds mythischere entiteit aan het worden.
Je verwijt het beleid aan iedereen behalve aan de partij die 14 jaar de grootste is geweest, over arrogantie gesproken zeg zolang die vetnekken van de VVD hun economisch beleid maar kunnen doorzetten draaien ze met alles meequote:Op zaterdag 28 september 2024 16:18 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Nee, het is de schuld van pvda-GL, d66 en CU. Die willen niks doen aan de asielinstroom (nou ja, een héél klein beetje) en daarom moest VVD wel rechtsom. Links is niet-rationeel, compromisloos, dogmatisch en vooral arrogant. Er is niet mee samen te werken. In geen 1.000 jaar. Dus logisch dat de VVD met een club moet samenwerken die niet de hunne is. Liever met de PVV dan met een zooitje activistische mafketels.
Maar goed, ik ben het met je eens dat het niet echt lekker loopt met de gelegenheidscoalitie. Dus nieuwe verkiezingen is zeker een optie. Ik zou zeggen, gefeliciteerd met Timmermans 1 die straks als volledig links minderheidskabinet ook wat gaat proberen. Ik wens ze heel veel succes.
Ja die verdienen het om net als het CDA even een decennium te herijken.quote:Op zaterdag 28 september 2024 16:38 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
VVD moet gewoon net als PVV buitenspel gezet worden. Dan maar een coalitie met 5 partijen ofzo. Zo lang VVD blijft regeren kan er nooit iets veranderen.
Het is bizar dat mensen in dit topic ze nog als optie noemen. Ik snap echt oprecht niet waarom die extremistische club nog zoveel aanhang heeft dat mensen doen alsof voor een regering je niet zonder die lui kan. Ze hebben maar 20 zetels ofzo men doet alsof ze permanent rond de 50 zitten.quote:Op zaterdag 28 september 2024 16:40 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja die verdienen het om net als het CDA even een decennium te herijken.
Maar als je de PVV én de VVD buitenspel wil zetten in de coalitie (samen met een paar exoten), dan heb je zo ongeveer alle andere partijen nodig. Dat is even goed onwerkbaar. Er is in Nederland op dit moment geen draagvlak voor een centrumlinks kabinet, of je dat nu leuk vindt of niet.quote:Op zaterdag 28 september 2024 16:42 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Het is bizar dat mensen in dit topic ze nog als optie noemen. Ik snap echt oprecht niet waarom die extremistische club nog zoveel aanhang heeft dat mensen doen alsof voor een regering je niet zonder die lui kan. Ze hebben maar 20 zetels ofzo men doet alsof ze permanent rond de 50 zitten.
Ik snap het ook niet, het heet een volkspartij maar het heeft weinig met het volk en dat het volk dat niet in ziet is voor mij een vraagteken, de partij zit er vooral voor grote bedrijven en de rijkeren onder onsquote:Op zaterdag 28 september 2024 16:42 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Het is bizar dat mensen in dit topic ze nog als optie noemen. Ik snap echt oprecht niet waarom die extremistische club nog zoveel aanhang heeft dat mensen doen alsof voor een regering je niet zonder die lui kan. Ze hebben maar 20 zetels ofzo men doet alsof ze permanent rond de 50 zitten.
IK BEN DE BAASquote:Geert Wilders reageert op AD-interview met Dick Schoof: ‘Hij is niet de baas...’
Premier Dick Schoof ‘is absoluut niet de baas’, onderstreept PVV-leider Geert Wilders op X. Hij corrigeert Schoof, die dat wel had gesteld, in een interview met AD zaterdagochtend.
Politieke redactie 28-09-24, 12:33 Laatste update: 15:24
49 reacties
Sinds het aantreden van Schoof als partijloos premier van een kabinet dat losser wilde opereren van de vierpartijencoalitie waarop het steunt, is er onduidelijkheid over zijn positie. De minister-president is in theorie niet veel meer dan de voorzitter van de ministerraad, maar is de afgelopen decennia steeds machtiger geworden. Vorige eerste ministers konden echter altijd steunen op hun eigen partij, doorgaans de grootste in de Tweede Kamer.
,,Als premier ben je de baas”, reageert Schoof in een zaterdag verschenen interview met het AD op speculaties dat Wilders in feite de dienst uitmaakt. ,,Nou ja, de baas... je bent premier. Dus je bepaalt wat het kabinet doet, en niemand anders.’’
Wilders spreekt dat tegen op X. Hij wijst erop dat de Tweede Kamer staatsrechtelijk ‘de baas’ is. De PVV-leider bleef na de verkiezingen in de Kamer en stuurt zijn Kamerleden en ministers vanuit die positie aan.
Het is onwerkbaar met extreem-rechts te regeren. Er is zeker wel een draagvlak voor een centrumlinks kabinet, zie de populariteit van PVV. Dat komt toch ook omdat ze zich ook telkens links profileren. Eigen risico naar 0, AOW 65 etcetera.quote:Op zaterdag 28 september 2024 16:43 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar als je de PVV én de VVD buitenspel wil zetten in de coalitie (samen met een paar exoten), dan heb je zo ongeveer alle andere partijen nodig. Dat is even goed onwerkbaar. Er is in Nederland op dit moment geen draagvlak voor een centrumlinks kabinet, of je dat nu leuk vindt of niet.
Neuh, PVV profileert zich niet zozeer als links, maar meer als: "Als we alle allochtonen eruit trappen en ons helemaal isoleren houden we miljarden over en kan iedereen er 50000 euro op vooruitgaan zonder belasting te hoeven betalen", dat is niet links, dat is een onzinverhaaltje ophangen.quote:Op zaterdag 28 september 2024 16:49 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Het is onwerkbaar met extreem-rechts te regeren. Er is zeker wel een draagvlak voor een centrumlinks kabinet, zie de populariteit van PVV. Dat komt toch ook omdat ze zich ook telkens links profileren. Eigen risico naar 0, AOW 65 etcetera.
Ik zal sowieso denk ik op PvdD stemmen met PvdA loop je toch teveel risico dat ze weer in de VVD fuik zwemmen. Als mensen nou gewoon loslaten van dat dogmatische VVD is een moetje voor elke regering dan gaan ze vanzelf richting een zetel aantal wat bij zon extremistische club past. Hun politiek is extréém impopulair zelfs bij hun eigen stemmers, niet voor niks dat een Yesilgos nooit te koop loopt met wat ze werkelijk voor elkaar krijgen.
Mag je vinden maar VVD spint gigantisch garen bij dat bijna elke politieke analyse ze neer zet als de partij die regeert. Van PvdA zie ik toch eigenlijk nooit iemand zeggen dat een regering zonder ze onmogelijk zou zijn. Terwijl die groter zijn dan VVD. Het is dat paradigma dat Nederland niet verder laat komen, zoveel zelfs niet VVD'ers positioneren ze als sleutelpartij.quote:Op zaterdag 28 september 2024 16:57 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Neuh, PVV profileert zich niet zozeer als links, maar meer als: "Als we alle allochtonen eruit trappen en ons helemaal isoleren houden we miljarden over en kan iedereen er 50000 euro op vooruitgaan zonder belasting te hoeven betalen", dat is niet links, dat is een onzinverhaaltje ophangen.
Wat zie je dan als mogelijke coalitie als je PVV en VVD uit sluit? Kun je daar dan antwoord op geven?quote:Op zaterdag 28 september 2024 16:42 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Heel simpel: na afgelopen verkiezingen was er geen coalitie te vormen zonder VVD en NSC. En dat zal voor de VVD ook na volgende verkiezingen gelden. VVD is de enige die zowel met PVV als met PvdA-GL kan samenwerken en dan heb je de sleutelrol, dan valt er zonder jou geen coalitie te maken. De rol die CDA decennialang had.quote:Op zaterdag 28 september 2024 17:02 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Waarom de VVD telkens zon sleutelrol toe wordt bedeeld geen idee.
Dit is echt precies wat ik bedoel. Totale onzin natuurlijk. Je kunt VVD of NSC zo vervangen door PvdA. Dus je statement is feitelijk incorrect. Maar heel veel mensen presenteren zo'n foutieve aanname als de werkelijkheid. VVD krijgt die sleutelrol cadeau ook van jou als CU stemmer. Dat is ook waarom ze met werkelijk alles weg komen zonder averij. VVD is die sleutelrol al lang kwijt na alle schandalen met Rutte zoals de toeslagenaffaire, nu het uitsluiten van PvdA en het mogelijk maken van dit extreem-rechtse klucht. De Nederlandse kiezer moet die realiteit eindelijk eens onder ogen zien.quote:Op zaterdag 28 september 2024 17:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Heel simpel: na afgelopen verkiezingen was er geen coalitie te vormen zonder VVD en NSC. En dat zal voor de VVD ook na volgende verkiezingen gelden. VVD is de enige die zowel met PVV als met PvdA-GL kan samenwerken en dan heb je de sleutelrol, dan valt er zonder jou geen coalitie te maken. De rol die CDA decennialang had.
CDA raakte die rol kwijt toen PvdA en VVD samen gingen werken, maar de kans dat PvdA en PVV samen gaan werken om de VVD de sleutelrol af te pakken lijkt me nihil.
"PvdA kan zowel met links als met extreem-rechts regeren" lijkt me niet echt een inhoudelijk kloppend statement. Hanca heeft, helaas, gelijk.quote:Op zaterdag 28 september 2024 17:17 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Je kunt VVD of NSC zo vervangen door PvdA.
Je snapt niet wat ik bedoel of je kiest er bewust voor om ongelijk te hebben.quote:Op zaterdag 28 september 2024 17:17 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Dit is echt precies wat ik bedoel. Totale onzin natuurlijk. Je kunt VVD of NSC zo vervangen door PvdA. Dus je statement is feitelijk incorrect. Maar heel veel mensen presenteren zo'n foutieve aanname als de werkelijkheid. VVD krijgt die sleutelrol cadeau ook van jou als CU stemmer. Dat is ook waarom ze met werkelijk alles weg komen zonder averij. VVD is die sleutelrol al lang kwijt na alle schandalen met Rutte zoals de toeslagenaffaire, nu het uitsluiten van PvdA en het mogelijk maken van dit extreem-rechtse klucht. De Nederlandse kiezer moet die realiteit eindelijk eens onder ogen zien.
Van CDA had men ook veel te lang dit soort aannames. Zodra dat losgelaten werd zien we waar ze nu staan. VVD kan echt wel hetzelfde lot overkomen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |