Kortere dagen, kachels aan, de eerste pepernoten liggen alweer even in de winkels. Die-hard Kerstlovers ( ) tellen de dagen naar kerst al weken af. In het kort: kerst komt eraan.
En met Kerst ook de liefste actie van FOK!, de Kerstpakkettenactie . Doen jullie (weer) mee?
Dit jaar wordt de kerstpakketten actie voor het eerst georganiseerd door @laziness en @Sharuun01
Gevers: Wil je graag iets extra’s doen voor FOK!kers die het moeilijk hebben gehad? Vind jij het leuk om een kerstpakket te geven? Wil je geld doneren en niet hoeven winkelen? Of wil je juist graag winkelen voor een ontvanger, maar heb je zelf geen budget? Al deze smaken zijn gebundeld onder het kopje ‘gevers.’
Ontvangers: Heb jij een lastig jaar gehad? Doordat je bijvoorbeeld moeilijk rondkomt, je met een burn-out of andere klachten thuis zit, een zwaar persoonlijk drama hebt meegemaakt, of om welke reden dan ook wel een steuntje in de rug kan gebruiken. Dan kom jij in aanmerking voor een FOK! kerstpakket. Ga dan naar het kopje ‘ontvangers’ en vul de vragenlijst die je daar ziet in. De rest regelen wij!
FAQ: Hoe duur moet het pakket zijn? Hoe werkt anoniem meedoen? Hoe gaan jullie om met de AVG? Deze en andere vragen vinden jullie onder de FAQ. Mocht je vraag hier niet tussen staan, kan je deze natuurlijk altijd stellen in dit topic, of door de organisatoren een dm te sturen.
De deadline om je aan te melden, zowel als gever als ontvanger, is in principe 1 november. Dan maken wij de balans op om te kijken of we meer ontvangers, of gevers hebben en kan het zijn dat we nog een laatste oproepje plaatsen. Tussendoor doen we meerdere ‘koppelrondes’, dus als je je eerder aanmeldt, word je mogelijk al voor 1 november gekoppeld.
Verzoekje: Let er alsjeblieft op als je meedoet, dat je goed bereikbaar bent! Lees regelmatig je mail en reageer er ook zo snel mogelijk op. Wij als organisatie ontvangen erg veel e-mails, als je bijvoorbeeld (anoniem) iets wilt vragen aan je ontvanger, zorg dan dat je al je vragen in 1 e-mail aan ons toestuurt. Zo kunnen wij zo efficiënt mogelijk de vragen doorzetten.
SPOILER: De Gevers
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: De Ontvangers
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Overzicht pakketten
SPOILER: FAQ
Lieve gevers, ontvangers, shoppers en alle andere belangstellenden.
Als iemand zich als niet anoniem opgeeft in de actie, dan is dat van toepassing op de koppeling. Het is niet de bedoeling dat je mensen hier 'out' in het topic. Geen tags of namen van je koppel noemen hier tenzij nadrukkelijk toestemming van de ander, maar beter gewoon niet. Privacy is van het grootste belang in dit topic en dus doet de organisatie een beroep op jullie integriteit. Deelnemers niet te noemen hier.
Mocht je jouw ontvanger niet kunnen bereiken via DM/PM (omdat anoniem of geen gehoor), stuur dan een mailtje naar de organisatie.
LET OP! Wij zullen in Oktober pas beginnen met koppelen, so hold on to your seats and get ready!
[ Bericht 0% gewijzigd door Viv op 20-09-2024 16:48:21 ]
Alvast even een eerste vraag, vooral om te voorkomen dat ik zelf dingen verkeerd begrijp
Dat jullie nu een nieuw topic geopend hebben, betekent dat ook dat de mailtjes om je als gever of ontvanger aan te melden gestuurd kunnen worden, of moeten we daar nog even mee wachten?
Dat jullie nu een nieuw topic geopend hebben, betekent dat ook dat de mailtjes om je als gever of ontvanger aan te melden gestuurd kunnen worden, of moeten we daar nog even mee wachten?
Je kan aan de slag maar we gaan er pas na 1 oktober naar kijken en koppelen.
Ontvangers sturen geen mail maar vullen de vragenlijst in.
Ik meld me aan als donateur. In beginsel voor 1 kerstpakket van ¤ 100. Als er op een later moment nog gevers te weinig zijn (volgens mij waren er in voorgaande jaren meer gevers dan ontvangers), dan ben ik ook nog wel bereikbaar.
Ik begin er niet meer aan om zelf een kerstpakket samen te stellen, dat mag een ander doen die daar beter in is. Ik heb een paar keer zelf kerstpakketten samengesteld, maar heb slechte ervaringen met het bezorgen. Daarnaast heb ik met open mond en stijgende bewondering zitten kijken naar de foto's van de werkelijk adembenemende pakketten van voorgaande jaren. De originaliteit, creativiteit en vindingrijkheid spatten er letterlijk vanaf. Ik dacht: dat krijg ik nooit van mijn leven zo mooi voor elkaar. Toch vind ik het mijn plicht als iemand die het gewoon goed heeft en geluk heeft in zijn leven zoals ik, dat ook te delen met mensen die het slechter hebben getroffen. Als ik sommige verhalen hoor, dan denk ik vaak: wauw, dit kan iedereen overkomen. Dat ik het goed heb is niet vanzelfsprekend en geeft je de plicht om anderen te helpen. Maar dat is mijn mening.
Altijd leuk om te volgen dit topic en zeer leuk om rond de kerst al die prachtige foto's te zien! Organisatie bedankt alvast dat jullie er zoveel tijd en moeite in stoppen!
Nog een vraagje: Moeten wij donateurs en shoppers zelf matchen of moeten we dat overlaten aan de organisatie? En als we het zelf moeten doen: hoe gaat zo'n match?
Op vrijdag 20 september 2024 16:24 schreef Vincent_student het volgende: Nog een vraagje: Moeten wij donateurs en shoppers zelf matchen of moeten we dat overlaten aan de organisatie? En als we het zelf moeten doen: hoe gaat zo'n match?
Ik geloof niet dat ik een keuze heb als donateur. Toch @DJMO
[..] Ah ok, duidelijk. Dan hoor ik vanzelf wel wie gaat shoppen. Edit, eh ik denk misverstand. Want hiervoor vond al een match plaats.
Dat was wel een tijdje zo, maar sinds een paar jaar moeten donateurs en shoppers zelf matchen. Anders wordt het gewoon te veel werk voor de organisatie.
[..] Dat was wel een tijdje zo, maar sinds een paar jaar moeten donateurs en shoppers zelf matchen. Anders wordt het gewoon te veel werk voor de organisatie.
Ja, begrijpelijk. Ik wacht nog enkele dagen af, misschien zie ik wel een forumvriend(-in) voorbij komen als shopper.
[..] Rustig aan geeft het wat tijd de zomer is net voorbij (nog niet eens ) Er komen genoeg mensen die willen shoppen
Ik zie het gewoon even aan. Ik wil het eigenlijk speciaal voor een gezin die ieder dubbeltje op zijn kant moet leggen met kinderen. Dat die kinderen ook iets lekkers krijgen met de kerst. Ik heb medelijden met gezinnen die niet een normaal ontbijt hebben, kinderen zijn daar vooral de dupe van. Maar ook als het iemand alleen is die het gewoon niet ziet zitten, vind ik ook dat die een kerstpakket verdient.
Klopt, echter hebben mijn vrouw en ik een kleintje op komst dus moet ik mij helaas terugtrekken.
Trotse papa van Jyske O+ 07-03-2025 O+ Het leven van Jyske (en meer) is hier te lezen ---> https://frontpage.fok.nl/author/389368 Elke 14 dagen een nieuw verhaal!
Op vrijdag 20 september 2024 16:24 schreef Vincent_student het volgende: Nog een vraagje: Moeten wij donateurs en shoppers zelf matchen of moeten we dat overlaten aan de organisatie? En als we het zelf moeten doen: hoe gaat zo'n match?
Er worden of kunnen onderling afspraken gemaakt worden tussen shopper en donateur, maar ik heb vorig jaar gewoon een donateur toegewezen gekregen. Er zijn namelijk ook anonieme donateurs.
Toen er nog een shopper/donateur combi nodig was, aangeboden om nog een ander pakket van een andere donateur samen te stellen en te verzenden
Toevallig had ik 1 iemand die mij benaderde, en was de andere aan mij toegewezen door de organisatie. Dus ik had 2 anonieme donateurs!
Ging prima!
[ Bericht 10% gewijzigd door Sally op 20-09-2024 19:07:49 ]
[..] Klopt, echter hebben mijn vrouw en ik een kleintje op komst dus moet ik mij helaas terugtrekken.
Wat leuk. Gefeliciteerd
Wie mij niet heeft grootgebracht, zal mij ook niet klein krijgen! Opzaterdag 15 februari 2025 08:01 schreef JustinK het volgende:[/b] Dot houdt van lekker vlot :P
Dank jullie wel! Natuurlijk ga ik het wel volgen hier zodat ik er toch een beetje bij ben
Trotse papa van Jyske O+ 07-03-2025 O+ Het leven van Jyske (en meer) is hier te lezen ---> https://frontpage.fok.nl/author/389368 Elke 14 dagen een nieuw verhaal!
Ik twijfelde even of ik mee wilde doen als shopper, net als de afgelopen jaren. Ik vind het leuk om te doen, maar het kost ook tijd en energie. Toen herinnerde ik me dat mijn moeder al twee jaar zei dat ze ook mee wilde helpen met shoppen en pakketten samenstellen. We gaan nu dus samen aan de slag met twee pakketten, hebben we besloten.
Mocht je donateur willen zijn en nog geen shopper hebben, stuur dan even een pb of quote dit bericht.
Op zaterdag 21 september 2024 09:05 schreef MevrouwCactus het volgende: Ik twijfelde even of ik mee wilde doen als shopper, net als de afgelopen jaren. Ik vind het leuk om te doen, maar het kost ook tijd en energie. Toen herinnerde ik me dat mijn moeder al twee jaar zei dat ze ook mee wilde helpen met shoppen en pakketten samenstellen. We gaan nu dus samen aan de slag met twee pakketten, hebben we besloten.
Mocht je donateur willen zijn en nog geen shopper hebben, stuur dan even een pb of quote dit bericht.
Meld! Ik wil graag 1 pakket doneren maar zie shoppen echt niet zitten.
Ik winkel altijd al graag bij Gideon Italiaander, maar nu kan ik bijna niet wachten tot ik gekoppeld ben. Een van z'n grotere filialen tovert hij speciaal voor de feestdagen om met alleen maar speelgoed en feestartikelen
Op zaterdag 21 september 2024 09:05 schreef MevrouwCactus het volgende: Ik twijfelde even of ik mee wilde doen als shopper, net als de afgelopen jaren. Ik vind het leuk om te doen, maar het kost ook tijd en energie. Toen herinnerde ik me dat mijn moeder al twee jaar zei dat ze ook mee wilde helpen met shoppen en pakketten samenstellen. We gaan nu dus samen aan de slag met twee pakketten, hebben we besloten.
Vincent zoekt nog een donateur. Zie eerdere berichten
Ik denk even na voor dit jaar. We gaan een verhuizing en verbouwing tegemoet precies in die tijd. Oftewel drukke en dure periode. Dus ik kom er voor dit jaar later nog even op terug. Wil sowieso wel iets doen, maar of het een heel pakket sponsoren is of misschien met iemand samen van een kleiner bedrag een iets groter bedrag kunnen maken..
Het shoppen vond ik vorig jaar ook leuk en had bedacht dat dit jaar ook zelf weer te gaan doen, maar ik denk dat het daarvoor in de verkeerde periode komt 😉
Op zaterdag 21 september 2024 09:20 schreef hilliebillie het volgende: Ik denk even na voor dit jaar. We gaan een verhuizing en verbouwing tegemoet precies in die tijd. Oftewel drukke en dure periode. Dus ik kom er voor dit jaar later nog even op terug. Wil sowieso wel iets doen, maar of het een heel pakket sponsoren is of misschien met iemand samen van een kleiner bedrag een iets groter bedrag kunnen maken..
Het shoppen vond ik vorig jaar ook leuk en had bedacht dat dit jaar ook zelf weer te gaan doen, maar ik denk dat het daarvoor in de verkeerde periode komt 😉
Op vrijdag 20 september 2024 15:24 schreef Vincent_student het volgende: Ik meld me aan als donateur. In beginsel voor 1 kerstpakket van ¤ 100. Als er op een later moment nog gevers te weinig zijn (volgens mij waren er in voorgaande jaren meer gevers dan ontvangers), dan ben ik ook nog wel bereikbaar.
Ik begin er niet meer aan om zelf een kerstpakket samen te stellen, dat mag een ander doen die daar beter in is. Ik heb een paar keer zelf kerstpakketten samengesteld, maar heb slechte ervaringen met het bezorgen. Daarnaast heb ik met open mond en stijgende bewondering zitten kijken naar de foto's van de werkelijk adembenemende pakketten van voorgaande jaren. De originaliteit, creativiteit en vindingrijkheid spatten er letterlijk vanaf. Ik dacht: dat krijg ik nooit van mijn leven zo mooi voor elkaar. Toch vind ik het mijn plicht als iemand die het gewoon goed heeft en geluk heeft in zijn leven zoals ik, dat ook te delen met mensen die het slechter hebben getroffen. Als ik sommige verhalen hoor, dan denk ik vaak: wauw, dit kan iedereen overkomen. Dat ik het goed heb is niet vanzelfsprekend en geeft je de plicht om anderen te helpen. Maar dat is mijn mening.
Heb je al een shopper? Anders kan ik dat voor je doen
Op zaterdag 21 september 2024 10:39 schreef laziness het volgende: Even vluchtig in jullie mailtjes gespiekt. Daar kreeg ik meteen een glimlach van op mijn gezicht. Wat een vrolijkheid en enthousiasme
Kudos voor de user die zich voorstelde a la Wordt Vervolgd
Als je toch al gespiekt hebt, kun je ons ook mooi vertellen hoe het loopt met de instroom? Zoals gebruikelijk op het begin meer aanbod dan vraag?
Op zaterdag 21 september 2024 12:56 schreef Donna het volgende: Mijn jaar is sinds september vorig jaar al k.ut door de buurman. Misschien meld ik me ook wel weer als ontvanger. Het was zo bijzonder vorig jaar.
@Solotovski en ik willen wel ingepakt in kadopapier voor z’n deur gaan liggen.
Mooi kerstwonder
[ Bericht 6% gewijzigd door Viv op 21-09-2024 16:38:02 (Knip) ]
Op zaterdag 21 september 2024 16:01 schreef CoolGuy het volgende: Ik heb je tag gezien maar het is 21 september, ik ga me nu nog niet vastleggen voor iets wat pas over een paar maanden gaat spelen.
En ik loop zo in gedachten over dit topic en wat ik mogelijk wil kopen voor nog onbekende ontvangers, dat ik net tegen de caissière alvast een fijne kerst zei toen ze me een prettig weekend wenste. Die keek even heel verbaasd
[..] En ik loop zo in gedachten over dit topic en wat ik mogelijk wil kopen voor nog onbekende ontvangers, dat ik net tegen de caissière alvast een fijne kerst zei toen ze me een prettig weekend wenste. Die keek even heel verbaasd
Die zijn wel wat gewend hoor, laatst nog jij ook gezegd tegen de medewerker van de bioscoop die me een fijne voorstelling wenste
Op zaterdag 21 september 2024 19:36 schreef LPFAN het volgende: Ik heb me aangemeld als ontvanger. Ben daar nooit zo van maar ik vind dat ik een keer iets voor mezelf mag. Zeker na het rot jaar dat dit geweest is.
Absoluut!!
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.'' And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness. I want you to say mental injury. You are not this way by accident.'' Cracked up; the Daryll Hammond Story
Op zaterdag 21 september 2024 12:56 schreef Donna het volgende: Mijn jaar is sinds september vorig jaar al k.ut door de buurman. Misschien meld ik me ook wel weer als ontvanger. Het was zo bijzonder vorig jaar.
Je kan een dierenkerstpakket aanvragen bij hun, de kerstactie is zonder minima check en kan iedereen aanvragen ongeacht afkomst of wat dan ook. Het steunt een ontzettend goed doel, vanaf november kan je dan een kerstpakket aanvragen voor jouw eigen huisdier, het huisdier van je buurman/zus/neef in Brazilie, wie dan ook.
Vorig jaar zelf ook gedaan en het was echt bizar hoeveel er in zat, het was zo zwaar dat ik hem in mijn eentje niet mee kreeg van het pakketpunt
Je kan een dierenkerstpakket aanvragen bij hun, de kerstactie is zonder minima check en kan iedereen aanvragen ongeacht afkomst of wat dan ook. Het steunt een ontzettend goed doel, vanaf november kan je dan een kerstpakket aanvragen voor jouw eigen huisdier, het huisdier van je buurman/zus/neef in Brazilie, wie dan ook.
Vorig jaar zelf ook gedaan en het was echt bizar hoeveel er in zat, het was zo zwaar dat ik hem in mijn eentje niet mee kreeg van het pakketpunt
Dit klinkt erg goed! Niet dat ik een huisdier heb of iemand met een huisdier ken, maar daar ga ik de komende twee maanden eens goed op letten, lijkt me leuk om iemand zo ook nog te kunnen helpen
[..] Dit klinkt erg goed! Niet dat ik een huisdier heb of iemand met een huisdier ken, maar daar ga ik de komende twee maanden eens goed op letten, lijkt me leuk om iemand zo ook nog te kunnen helpen
Ze doen volgens mij ook pakketten voor tuinvogels enzo. Vorig jaar aangegeven dat ik ook de vogels buiten voer in de winter en kreeg 2 kg zakken van vogelpindas mee met dat pakket
[..] Ze doen volgens mij ook pakketten voor tuinvogels enzo. Vorig jaar aangegeven dat ik ook de vogels buiten voer in de winter en kreeg 2 kg zakken van vogelpindas mee met dat pakket
Oooh, daar heb ik wél wat aan, goede tip!
Vanaf half november kan het zo te zien? Tegen die tijd eens kijken, twee tientjes (de verzendkosten) moet wel lukken als ik dat zo hoor/lees van wat er in zit
Dankzij dit topic ben ik met mijn kinderen naar een pretpark geweest en wat hebben die 2 genoten, het was werkelijk waar fantastisch!! Ik heb zelf ontdekt dat mijn maag minder achtbaan bestendig is dan 10 jaar geleden.
Omdat we afgelopen jaar zo verwend zijn meld ik ons dit jaar niet aan voor een pakket maar geniet ik mee van jullie verhalen.
Heerlijk topic. Ook ik ga me dit jaar niet aanmelden als ontvanger, omdat ik vind dat ik het goed zat heb, maar de dieren pakket link van summer2bird klinkt wel heel leuk voor mijn grote lompe kalf (aka hond) Billie (regelmatig te zien in het hondentopic). Mocht iemand tegen die tijd dat willen doen, graag, ik ben zelf ook namelijk niet in de gelegenheid te bestellen (geen iDeal enzo blabla).
Verder ga ik lekker genieten van het meelezen in dit topic!
Na jarenlang een pakket te hebben gemaakt moet ik dit jaar afhaken. Ik ben buiten Nederland en (shoppen en) verzenden vanaf hier is geen optie, helaas. Ik ben alleen begin oktober een weekje in Nederland en weet niet of ik voor de Kerst nogmaals in NL zal zijn, maar waarschijnlijk niet.
Maar, als er iemand wil shoppen, dan sponsor ik graag 1 pakket. Zijn er liefhebbers die willen shoppen? Ik wil deze actie niet voorbij laten gaan.
🙏 alvast dank.
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen. (Roos Vonk)
Op maandag 23 september 2024 05:42 schreef Essebes het volgende: Na jarenlang een pakket te hebben gemaakt moet ik dit jaar afhaken. Ik ben buiten Nederland en (shoppen en) verzenden vanaf hier is geen optie, helaas. Ik ben alleen begin oktober een weekje in Nederland en weet niet of ik voor de Kerst nogmaals in NL zal zijn, maar waarschijnlijk niet.
Maar, als er iemand wil shoppen, dan sponsor ik graag 1 pakket. Zijn er liefhebbers die willen shoppen? Ik wil deze actie niet voorbij laten gaan.
🙏 alvast dank.
Symphonic en ik zijn graag jouw shoppers. Stem het maar even via dm met Symphonic af, dan kunnen we als donateur-shoppercombi aangemeld worden.
Blij dat het nog steeds een fijn gevoel gaf. Dat geeft mij dan het bijzondere gevoel
Op maandag 23 september 2024 12:13 schreef superniger het volgende: Kan je ook anoniem geld doneren aan deze actie? Wil niet mijn echte naam/bankrekening koppelen aan mijn username.
Als je zelf een pakket samenstelt en opstuurt zal niemand je bankgegevens nodig hebben. Als je werkt met een shopper die namens jou een pakket samenstelt dan zal je naam wel bekend worden bij degene die voor je shopt aangezien zij van jou geld moeten ontvangen om te kunnen shoppen.
Op maandag 23 september 2024 12:13 schreef superniger het volgende: Kan je ook anoniem geld doneren aan deze actie? Wil niet mijn echte naam/bankrekening koppelen aan mijn username.
Op maandag 23 september 2024 03:37 schreef Cod_player het volgende: Heerlijk topic. Ook ik ga me dit jaar niet aanmelden als ontvanger, omdat ik vind dat ik het goed zat heb, maar de dieren pakket link van summer2bird klinkt wel heel leuk voor mijn grote lompe kalf (aka hond) Billie (regelmatig te zien in het hondentopic). Mocht iemand tegen die tijd dat willen doen, graag, ik ben zelf ook namelijk niet in de gelegenheid te bestellen (geen iDeal enzo blabla).
Verder ga ik lekker genieten van het meelezen in dit topic!
Die wil ik wel voor je doen.
"You know, boys, a nuclear reactor is a lot like a woman. You just have to read the manual and press the right buttons."
[..] Als je zelf een pakket samenstelt en opstuurt zal niemand je bankgegevens nodig hebben. Als je werkt met een shopper die namens jou een pakket samenstelt dan zal je naam wel bekend worden bij degene die voor je shopt aangezien zij van jou geld moeten ontvangen om te kunnen shoppen.
T is een omweg, maar als jij zelf anoniem wil blijven, kun je iemand die niet op fok zit vragen het geld voor jeoverte boeken en dat jij het hem of haar contant geeft.
Ik heb in het verleden ook wel eens cash geld gekregen van een donateur, maar dat kwam toevallig zo uit omdat hij in castricum werkt, waar ik woon.