Hier ook! Eén van de weinige spellen, samen met Rocket League, waarbij hij mij gewoon de keihard de baas is. Of mij telkens moet revivenquote:Op dinsdag 3 september 2024 17:29 schreef PoesInDoos het volgende:
Mijn zoon is gék op Fortnite en er ook belachelijk goed in. Ik kijk regelmatig met hem mee en verbaas me over hoe snel hij met die controller kan omgaan.
Cool! Jammer genoeg houdt mijn zoon helemaal niet van de creatieve sandbox-games, zoals Minecraft.quote:Op dinsdag 3 september 2024 20:53 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Sta ik nog steeds achter! Fortnite is alweer een tijdje uit, maar we zijn recentelijk wel weer samen aan Mincecraft begonnen. Hij is 14 nu.
Assassin's Creed mag natuurlijk alleen gespeeld worden in demo/safe mode, en dan krijg je leuke tours met info over de Griekse wereld. Hartstikke leerzaamquote:Op woensdag 4 september 2024 11:20 schreef DjVero het volgende:
[..]
Hier ook! Eén van de weinige spellen, samen met Rocket League, waarbij hij mij gewoon de keihard de baas is. Of mij telkens moet reviven.
Best bijzonder om te lezen trouwens dat een vrij onschuldige cartooneske game als Fortnite afgekeurd wordt, maar Assassin's Creed, waarbij veel meer geweld en gore toegepast wordt, wél prima is.
[..]
Cool! Jammer genoeg houdt mijn zoon helemaal niet van de creatieve sandbox-games, zoals Minecraft.
Tnx Lego City is idd echt tofquote:Op woensdag 4 september 2024 09:06 schreef FlyingFish het volgende: [..] Voor samen spelen vind ik Lego City de leukste. Dat is gewoon GTA maar dan in een lego jasje, en waarbij je het verhaal kunt spelen, losse missies of gewoon een beetje kunt rondrennen in de wereld) Vrijwel alles van Nintendo zelf is leuk en kwalitatief goed (Mario party, super Mario wonder, Mario maker, Mario Odyssee, Pokémon snap, Pokémon shield). En ze kiezen zelf ook regelmatig een game voor hun verjaardag/sint. Kirby, Mario Strikers, Princess Peach, Disney-spellen). Voor alleen spelen zou ik Hogwarts Legacy, Zelda, God of War of Ratchet & Clank (PlayStation) aanraden.
Maar ook in Mario spellen zit veel variatie. Mario Odyssee is een totaal ander spel dan Super Mario Wonder wat meer old-school Mario is, en Paper Mario is weer een ander soort game. Weliswaar allemaal met Mario in de hoofdrol maar qua gameplay echt anders. Paper Mario and the thousand year door is meer RPG-achtig maar dan met een tof kleurrijk verhaal. Ik heb het origineel al liggen (en veel gespeeld), dus geen interesse in deze remake, maar dat is ook echt een aanrader. En Mario vs Donkey Kong is weer een puzzelgame waarin Mario ook een willekeurig ander figuurtje had kunnen zijn.quote:Op woensdag 4 september 2024 12:47 schreef Vanyel het volgende:
Het bericht dat je wilde plaatsen:
[..]
Tnx Lego City is idd echt tofIk vind (helaas, want het zou zo makkelijk zijn) Mario spellen bijna allemaal niet leuk. Ik ga eens naar God of War kijken
Ow toch niet. Heb alleen een switch.
Dit staat op de website van onze school in detail uitgelegd.quote:Op donderdag 5 september 2024 10:26 schreef Zana het volgende:
In de extra sportklas zijn veel kinderen afgehaakt, vorig jaar in de brugklas waren het er ongeveer 65, nu maar nog de helft en in het derde minder dan 10 leerlingen. Er waren wel ook enkele nieuwe bijgekomen.
Ik weet niet of de meeste het interesse hebben verloren of niet tevreden waren over de kwaliteit van de extra sportlessen of gewoon meer vrije tijd willen overhouden. Vorig jaar ging zeker 1/3 tot 1/2 van de lessen die in het rooster hiervoor stonden niet door.
En hoe zit het nu precies met de vrijwillige bijdrage voor activiteiten? Vorige week waren er drie introductiedagen voor groep 2. Ik weet nog steeds niet, wat ze precies hebben gedaan. Ze waren elke dag hooguit 3 uur op school. Volgens mij een sportdag en een soort theaterworkshop. Gisteren kregen wij bericht dat wij hiervoor de vrijwillige bijdrage kunnen betalen.
Ik will best betalen, maar heb ook het idee dat ze misschien meer vragen, omdat een deel van de ouders niet betaalt. En ze hebben niet echt dingen gedaan die heel speciaal zijn, ook geen eten gehad of zo. Misschien dat er voor de theaterworkshop iemand is ingehuurd. "Gewone" introductie lijkt mij bij school horen. Vorig jaar zijn ze echt met een botter naar een eilandje in de buurt gevaren en hebben daar gegeten.
Toen hebben wij ook rekeningen gekregen voor sportkleren, sportkamp en extra activiteiten van de sportklas, maar dat is normaal daarvoor heb je gekozen.
Maar ook de excursie naar een museum moest worden betaald en ik had niet het idee dat het een klassenreisje was.
Nu ja, misschien krijgen wij volgende week nog wat meer uitleg op de introductieavond.
Hoe gaat dit op andere scholen?
Bij ons ook. 1 per jaar. Exclusief de kosten voor de uitwisseling die buiten de standaard plannen valt.quote:Op donderdag 5 september 2024 10:55 schreef Deepfreeze het volgende:
Wij kregen bij oudste ergens richting oktober/november 1 rekening voor alle kosten van jou kind. Dat werd echt gespecifieerd, dingen als kopieerpas, bijdrage leerlingenvereniging, dagje Ameland, excursie Westerbork etc. Voor specifieke trajecten en de eindexamenreis kwam daar een extra eenmalige bijdrage bij.
In Corona jaren kregen we eind van het jaar soms ook nog een bedrag terug als een uitje niet door kon gaan.
Ook bij jongste hadden we vorig jaar 1 bedrag voor alle activiteiten.
Het verschilt bij allebei dus per leerjaar en keuzevak van die bijdrage is. Maar het is maar 1 of 2 betalingen per kind per jaar.
Bij jongste kunnen we vanaf de eerste al sparen voor de werkweek in het laatste jaar. Als je van school af gaat voor die werkweek, krijg je het geld terug, staat ook keurig vermeld.quote:Op donderdag 5 september 2024 18:16 schreef capricia het volgende:
Ik heb hier een beetje hetzelfde hoor @:zana
Bij de uitsplitsing van de vrijwillige ouderbijdrage staan ook activiteiten voor andere jaren. En ik weet niet of ik daar voor wil gaan betalen.
Weet niet eens of mijn kind daar over 2 jaar nog wel zit.
Ze hebben ook nog ergens een blokuur. Die is nu ingeroosterd op de eigen gymzaal, maar zal waarschijnlijk wel op het buitenveld op fietsafstand zijn.quote:Op vrijdag 6 september 2024 17:25 schreef Kyara het volgende:
Ik vind 1 uur gym sowieso wel wat weinig eigenlijk. Maar als ze geen eigen gymlocatie hebben dan wordt dat ook lastiger denk ik.
Veel scholen worden hierin ontzettend beperkt door de AVG. Als je een foto maakt waarop een paar leerlingen staan, moet je van elk van die leerlingen uitzoeken a) wie het zijn en b) of er wel of geen toestemming is gegeven voor het gebruik van foto's en c) of die gegeven toestemming voor álle situaties geldt. In het geval van de school waar ik werk, geven leerlingen/ouders ook nog per medium en/of gelegenheid aan of het wel of niet mag: wél op de schoolsite, wél in de nieuwsbrief, maar níet op de socials of tijdens de diploma-uitreiking. Je kunt het niet zomaar aan de leerlingen in kwestie vragen, want als ze nog geen 16 zijn, mogen ze daar niet zelf over beslissen.quote:Op maandag 16 september 2024 10:24 schreef Zana het volgende:
Maar aan de ander kant, leerlingen op de middelbare lijken echt fotoschuw. In vergelijking met de basisschool krijg je bijna niets te zien afgezien van de enkele foto op social media van school na.
Ik snap dat wel, maar toch vind ik het jammer. Ik zou het leuk vinden om een beeld bij de medeleerlingen van mijn zoon te hebben. De namen weten wij alleen, omdat een leerkracht een klassenlijst voor het vak in de elektronische leeromgeving heeft geplaatst. Vorig jaar had een leraar zelfs de cijfers/ uitslagen van toetsen op die manier bijgehouden...hoewel het ons natuurlijk helemaal niets aangaat vond ik het toch interessant om te zien, hoe mijn kind het in verhouding had gedaan.quote:Op maandag 16 september 2024 10:45 schreef Jentin het volgende:
[..]
De lust om foto's te maken vergaat je dan nogal
Volgens mij is de docent die al die informatie openbaar maakt wel in overtreding, AVG-technisch.quote:Op maandag 16 september 2024 12:21 schreef Zana het volgende:
[..]
Ik snap dat wel, maar toch vind ik het jammer. Ik zou het leuk vinden om een beeld bij de medeleerlingen van mijn zoon te hebben. De namen weten wij alleen, omdat een leerkracht een klassenlijst voor het vak in de elektronische leeromgeving heeft geplaatst. Vorig jaar had een leraar zelfs de cijfers/ uitslagen van toetsen op die manier bijgehouden...hoewel het ons natuurlijk helemaal niets aangaat vond ik het toch interessant om te zien, hoe mijn kind het in verhouding had gedaan.
Ik kende trouwens ook bijna geen ouders tijdens de informatieavond, je hebt er ook verder geen contact mee tijdens het schooljaar.
Binnenkort beginnen weer de wervingsactiviteiten voor de groep 8 leerlingen, daar doen ze echt veel moeite voor.
Zeker is die in overtreding. Ik zou als ouder ook echt not amused zijn als de resultaten van mijn kind met de hele klas en alle ouders gedeeld zouden worden...quote:Op maandag 16 september 2024 12:59 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Volgens mij is de docent die al die informatie openbaar maakt wel in overtreding, AVG-technisch.
Mijn dochter wil zelf niet op al die socials en nieuwsbrieven en de site. Ik vind het prima dat ze daar voorzichtig mee zijn en het desnoods vrijwel niet meer doen.
Nou, op zich is dat niet al heel lange tijd heel normaal hoor. En het is ook wel controversieel omdat het de tweedeling in het onderwijs vergroot. Het is nou eenmaal niet gratis. En ik vind het geen heel raar idee om te denken dat je in principe dingen op school moet leren en uitgelegd krijgen. Natuurlijk kan ik me voorstellen dat als je bijvoorbeeld heel slecht in wiskunde bent, dat je dan wat bijles krijgt, maar tegenwoordig is het wel wat algemener en voor meer vakken. Geen waardeoordeel verder, maar wat Zana zegt klopt ook wel in mijn optiek.quote:Op maandag 16 september 2024 19:04 schreef Clubsoda het volgende:
Ik vind het persoonlijk al best ver gaan dat ik in realtime de cijfers van mijn eigen kind kan zien. Ik zou er niet aan moeten denken dat andere ouders ook een beetje gaan lopen neuzen in de cijfers van mijn kind.
Is het concept huiswerkbegeleiding en bijles nu ook al iets raars? Er zijn toch genoeg kinderen die extra hulp en uitleg nodig hebben? Dat zegt mijns inziens maar weinig over hoe de school lesgeeft maar vooral waar iemands talenten liggen.
Uh, nee.quote:Op dinsdag 17 september 2024 07:29 schreef laziness het volgende:
Ja hoor, mijn kind kan prima vertellen of het een moeilijk en lang proefwerk was wat iedereen niet af had en dus het gemiddelde cijfer niet zo hoog lag.
Ze zijn 13 geen 3.
Idem voor de namen van medeleerlingen. Ik vind het raar dat je die weet omdat je meekijkt in een systeem die niet voor jou bedoeld is maar dat je kind blijkbaar echt helemaal niks zegt thuis en het nooit over anderen heeft?
En het is de middelbare school, ze zijn zelfstandig dus je spreekt geen andere ouders meer op het schoolplein maar heeft je kind niet een paar vrienden waar je de ouders wel eens van ziet?
Die hebben ze geloof ik verplaatst naar Snap maar dat heeft ie niet. Hij kan sowieso goed apps negeren. Ook de nuttigequote:Op dinsdag 17 september 2024 07:47 schreef laziness het volgende:
Ik haat groepapps dus ik mis die van de basisschool totaal niet![]()
Heeft je kind geen groepsapp die explodeert?
Is het mis met de school, of met de verwachtingen?quote:Op dinsdag 17 september 2024 07:52 schreef Clubsoda het volgende:
Ik merk dat ik moeite heb met de (in mijn ogen) eindeloze stroom aan negatieve en verdrietige berichten over alles wat er mis is met Nederlandse onderwijs en/of deze specifieke school in inmiddels twee topics. En vooral over het gebrek aan dialoog daarin. Daar reageer ik dan steeds maar snibbig op. Waarschijnlijk kan ik het beter negeren
Ja, dat weet ik dus niet, die dialoog mis ik dus.quote:Op dinsdag 17 september 2024 07:55 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Is het mis met de school, of met de verwachtingen?
Ja hoor, wees maar niet bangquote:Op dinsdag 17 september 2024 07:53 schreef Ynske het volgende:
Hier geen groepsapp gelukkig op de basisschool (ok, groep 2) of komt dat later?
Bij de jongste is het ondersteuningsuur er per dit jaar weer vanaf, blijkbaar hebben ze de corona achterstanden weggewerkt of er werd te weinig gebruik van gemaakt.quote:Op maandag 16 september 2024 20:55 schreef Deepfreeze het volgende:
C mag als hogere klasser ook bijles geven aan lagere klassen. Dat levert 5 euro op per uur. (Doet hij niet, niet zijn hobby). Ik weet zo niet wie dat betaald.
Maar ze hebben ook elke dag de laatste 2 uur een lokaal open met thee en een leraar om huiswerk te maken. Dat is voor het 2e schooljaar.
En het eerste lesuur (half uurtje) hebben ze ondersteuningslessen voor vakken.
Wij hadden vroeger echt geen bijles. Je kon wel eens een uurtje extra blijven voor hulp, maar kan me niks structureels herinneren.
Je kan dingen toch gewoon vragen? Met wie ben je vrienden in de klas, met wie breng je de pauze door?quote:Op dinsdag 17 september 2024 07:52 schreef capricia het volgende:
[..]
Uh, nee.
Mijn kind vertelt soms véél later pas wat er op school gebeurd is. En zeker nooit dezelfde middag dat ze een SO of een proefwerk had en hoe dat ging.
Namen van klasgenoten hoor ik ook niet.
Niet ieder kind komt meteen vol met verhalen thuis.
Wat was het stomste ding van de dag? Is er nog iemand uitgestuurd? Welke leraar had vandaag de domste grap?quote:Op dinsdag 17 september 2024 08:01 schreef laziness het volgende:
[..]
Je kan dingen toch gewoon vragen? Met wie ben je vrienden in de klas, met wie breng je de pauze door?
Overal hoor je mensen klagen over school, de docenten, de tussenuren, het rooster, het huiswerk, eventuele problemen van kind met docenten. Het geeft mij nog meer respect voor de docenten die het nog wel willen doen.quote:Op dinsdag 17 september 2024 07:52 schreef Clubsoda het volgende:
Ik merk dat ik moeite heb met de (in mijn ogen) eindeloze stroom aan negatieve en verdrietige berichten over alles wat er mis is met Nederlandse onderwijs en/of deze specifieke school in inmiddels twee topics. En vooral over het gebrek aan dialoog daarin. Daar reageer ik dan steeds maar snibbig op. Waarschijnlijk kan ik het beter negeren
Buiten dat: de middelbare school is ook het moment dat er weer een stukje losgelaten moet worden.quote:Op dinsdag 17 september 2024 08:01 schreef laziness het volgende:
[..]
Je kan dingen toch gewoon vragen? Met wie ben je vrienden in de klas, met wie breng je de pauze door?
True maar daar hebben we het hele vorige schooljaar het brugklas topic mee vol gepraat en in de tweede is dat nog steeds niet geland blijkbaar.quote:Op dinsdag 17 september 2024 08:24 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Buiten dat: de middelbare school is ook het moment dat er weer een stukje losgelaten moet worden.
Absoluut. Ik geloof niet dat mijn ouders zich ook maar een seconde druk hebben gemaakt om mijn tussenuren, zelfs niet ze er überhaupt weet van hadden. Ik kwam vrolijk uit school en haalde goede cijfers, dus dan zal het wel goed geweest zijn.quote:Op dinsdag 17 september 2024 08:22 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Overal hoor je mensen klagen over school, de docenten, de tussenuren, het rooster, het huiswerk, eventuele problemen van kind met docenten. Het geeft mij nog meer respect voor de docenten die het nog wel willen doen.
Ik moet dan ook vaak denken aan vroeger, toen we zelf op de middelbare school zaten. Toen was er helemaal niets digitaal (ok, ik zat in de jaren 80 op de middelbare school) en kwam ik zo vaak op school dat het eerste uur uitviel. En dan amuseerde je je maar, want even terug naar huis zat er ook niet in. Ik denk dat de verwachtingen van school en docenten echt veel te hoog ligt tegenwoordig.
Er zijn natuurlijk altijd ouders voor wie het wat lastiger is. En op zichzelf vind ik het ook niet gek als je daarin moet groeien als ouder. Maar er moet wel sprake zijn van groei.quote:Op dinsdag 17 september 2024 08:28 schreef laziness het volgende:
[..]
True maar daar hebben we het hele vorige schooljaar het brugklas topic mee vol gepraat en in de tweede is dat nog steeds niet geland blijkbaar.
Dat soort strategieën werken hier helaas niet bij mijn kind. Ik heb op de basisschool al alle tips en trucs uit de kast getrokken om meer info te krijgen over z’n dag. Maar ‘hij weet het niet’. En nu op de middelbare school was het gewoon stom of saai.quote:Op dinsdag 17 september 2024 08:19 schreef Cathmar het volgende:
[..]
Wat was het stomste ding van de dag? Is er nog iemand uitgestuurd? Welke leraar had vandaag de domste grap?
Denk je dat ik dat niet af en toe doe?quote:Op dinsdag 17 september 2024 08:01 schreef laziness het volgende:
[..]
Mijn dochter is ook helemaal niet zo mededeelzaam. Dat wil zeggen: ze lult een hoop, maar vertelt weinigquote:Op dinsdag 17 september 2024 08:32 schreef hilliebillie het volgende:
[..]
Dat soort strategieën werken hier helaas niet bij mijn kind. Ik heb op de basisschool al alle tips en trucs uit de kast getrokken om meer info te krijgen over z’n dag. Maar ‘hij weet het niet’. En nu op de middelbare school was het gewoon stom of saai.
Af en toe vertelt hij wat. Daar doe ik het mee met die info. Doorvragen (op wat voor manier dan ook) zorgt er voor dat ie alleen maar minder vertelt. Dus helaas werkt dat niet bij alle kinderen![]()
De jongste vertelt gelukkig wel redelijk makkelijk. Dus het ligt niet aan mij![]()
Ik heb hier overigens geen problemen met school hoor, tuurlijk heb je ooit een puntje waarvan je denkt, volgens mij zou dit beter kunnen (de beamer nog even aan laten staan zodat je nog kan zien in welk lokaal de mentor van je kind zit bij de ouderavond (man wist de naam zo niet, moest het even opzoeken) maar het scherm stond direct uit, liep naar voren in de aula maar kon ook niet herkennen wie dan leraar of ouder was, en na vragen aan twee mensen die het ook niet wisten is hij maar naar huis gegaan. Er gingen er overigens best veel blijkbaar). Dus wel wat info gemist wellichtmaar jammer maar helaas
Je kunt vragen wat je wil, maar niet alle kinderen geven daar dan ook antwoord op.quote:Op dinsdag 17 september 2024 08:01 schreef laziness het volgende:
[..]
Herkenbaar! Hier is dat ook altijd al zo geweest. En dan opeens weken later komt er soms een verhaal uit.quote:Op dinsdag 17 september 2024 08:32 schreef hilliebillie het volgende:
[..]
Dat soort strategieën werken hier helaas niet bij mijn kind. Ik heb op de basisschool al alle tips en trucs uit de kast getrokken om meer info te krijgen over z’n dag. Maar ‘hij weet het niet’. En nu op de middelbare school was het gewoon stom of saai.
Af en toe vertelt hij wat. Daar doe ik het mee met die info. Doorvragen (op wat voor manier dan ook) zorgt er voor dat ie alleen maar minder vertelt. Dus helaas werkt dat niet bij alle kinderen![]()
Ik denk dat het is als kinderen die alles lusten (daar heb ik ook beide versies van, eentje wel eentje niet) en niet oefening. Maar dat is gebaseerd op anekdotisch bewijs.quote:Op dinsdag 17 september 2024 08:40 schreef Clubsoda het volgende:
Mijn kind heeft een parallel leven sinds hij 8 maanden is dus we zijn al vanaf héél jong geoefend om te praten over dingen die we meemaken. Ik mag graag geloven dat hij daarom veel vertelt, dat het dus te oefenen is. Zal wel dezelfde borstklopperij zijn als van ouders met kinderen die alles lustenWe gaan het zien bij de tweede
Ik vraag wel heel specifiek vaak. 'Je had vandaag muziek, wat doe je dan eigenlijk in zo'n les? Is techniek altijd in dat lokaal waar we met de open dag waren? Waar zit je kluisje en ga je daar elke pauze heen?' Vooral de vragen over hoe dingen werken en waarbij wat uitgelegd kan worden aan een naïeve moeder zetten wel aan tot vertellen.
Dat zeg ikquote:Op dinsdag 17 september 2024 08:44 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik denk dat het is als kinderen die alles lusten (daar heb ik ook beide versies van, eentje wel eentje niet) en niet oefening. Maar dat is gebaseerd op anekdotisch bewijs.
Daarom eten wij ook altijd 's avonds aan tafel. En dan praten we. Zo vertellen we allemaal wel wat en komt er eens wat ter sprake.quote:Op dinsdag 17 september 2024 08:40 schreef Clubsoda het volgende:
En ik vertel zelf ook veel. Hoe mijn dag was maar ook de dingen die ik moeilijk of verdrietig vond.
Hier een kind dat alles lust en niets verteld en een kind dat weinig lust, maar veel verteld. Zelfde opvoeding, dus denk dat het echt aan het kind ligt en niet aan de opvoedingquote:Op dinsdag 17 september 2024 08:40 schreef Clubsoda het volgende:
Mijn kind heeft een parallel leven sinds hij 8 maanden is dus we zijn al vanaf héél jong geoefend om te praten over dingen die we meemaken. Ik mag graag geloven dat hij daarom veel vertelt, dat het dus te oefenen is. Zal wel dezelfde borstklopperij zijn als van ouders met kinderen die alles lustenWe gaan het zien bij de tweede
Ik vraag wel heel specifiek vaak. 'Je had vandaag muziek, wat doe je dan eigenlijk in zo'n les? Is techniek altijd in dat lokaal waar we met de open dag waren? Waar zit je kluisje en ga je daar elke pauze heen?' Vooral de vragen over hoe dingen werken en waarbij wat uitgelegd kan worden aan een naïeve moeder zetten wel aan tot vertellen.
En ik vertel zelf ook veel. Hoe mijn dag was maar ook de dingen die ik moeilijk of verdrietig vond.
Ja, wij ook. Heel waardevol is dat. En ik ben dankbaar dat dat de meeste dagen ook lukt met sport en werk (een dag ben ik te laat thuis maar dan eet mijn vrouw met de jongens). De mijne vraagt ook regelmatig om even te wandelen, dat praat lekkerderquote:Op dinsdag 17 september 2024 08:49 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Daarom eten wij ook altijd 's avonds aan tafel. En dan praten we. Zo vertellen we wel wat en komt er eens wat ter sprake.
Het scheelt ook wel dat ik weet dat als er echt iets heel naars speelt, ze dat zeker met ons bespreekt. Dat heeft ze tot nu toe altijd gedaan. Dat we dan niet alles horen over wat er op school gebeurt, kan ik we mee leven.
Mijn N=2 van kinderen met parallelle levens: oefening levert niets op.quote:Op dinsdag 17 september 2024 08:40 schreef Clubsoda het volgende:
Ja, dan komt er opeens een heel verhaal uit, soms. Maar dan voelt het ook echt alsof hij dat voor mij doet. Niet omdat hij het graag vertelt. Dus ik probeer deze techniek niet al te vaak in te zetten.quote:Ik vraag wel heel specifiek vaak. 'Je had vandaag muziek, wat doe je dan eigenlijk in zo'n les? Is techniek altijd in dat lokaal waar we met de open dag waren? Waar zit je kluisje en ga je daar elke pauze heen?' Vooral de vragen over hoe dingen werken en waarbij wat uitgelegd kan worden aan een naïeve moeder zetten wel aan tot vertellen.
Oh ja, precies dit. Ik krijg ook voor het ontbijt al een hele uiteenzetting met alle emoties voor die dag (Vandaag Frans, dat is moeilijk en vriend X is al voor de tweede pauze vrij dat is saai en ik sliep niet lekker want ik was om 2.04 en om 5.21 wakker). Meestal vooral alles wat stom is met allerlei detailsquote:Op dinsdag 17 september 2024 09:05 schreef laziness het volgende:
Dan ben ik blijkbaar gezegend met een praatgraag kind.
Als hij thuiskomt en ik ben in een meeting is hij teleurgesteld dat hij niet meteen zijn verhaal kan doen. Die komt als nog naar boven als hij hoort dat ik uitgebeld ben.
En soms is het alleen om gedag te zeggen want er is niks meldenswaardigs gebeurd.
Ik vraag altijd zijn er nog bijzonderheden? Als in dingen die ik echt moet weten. Hij duikt bijna altijd wel een feitje op. Niks noemenswaardigs meestal maar lekker bitchen over een stomme leraar is hij niet vies van![]()
Overigens ouwehoert hij vanaf peuter af aan al de hele dag door over alles maar dan ook echt alles en dat is soms net zo vermoeiend als niks zeggen. Maar goed ik ben volledig op de hoogte dat wel
Wij ook. Ik kan me eerlijk gezegd nauwelijks voorstellen dat je dat niet doet met kinderen.quote:Op dinsdag 17 september 2024 08:49 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Daarom eten wij ook altijd 's avonds aan tafel. En dan praten we. Zo vertellen we allemaal wel wat en komt er eens wat ter sprake.
Haha heerlijk dit, héél herkenbaar!quote:Op dinsdag 17 september 2024 09:07 schreef exode het volgende:
Hoe het hier ook gaat, hoe druk het ook is, wij eten altijd met zijn 4en aan tafel. Inderdaad de plek voor gesprekken. Dat half uur bestaat uit:
'Lust ik niet!'
'B, waar ga je heen?'
'Poepen!'
'Mama, Juul kijkt raar naar me'
'Pfffff'
'Waarom eten we geen pizza?'
En andere hoogdravende gesprekken. Als B al praat aan tafel, gaat het over dingen die ik echt niet snap, maar wel naar luister. Altijd game gerelateerd.
Oh dit wel ook hoor. Als er iets vermoeiender is dan iemand die voortdurend ouwehoert over vanalles en nog wat is het wel iemand die voortdurend ouwehoert over helemaal niks.quote:Op dinsdag 17 september 2024 09:05 schreef laziness het volgende:
Overigens ouwehoert hij vanaf peuter af aan al de hele dag door over alles maar dan ook echt alles en dat is soms net zo vermoeiend als niks zeggen. Maar goed ik ben volledig op de hoogte dat wel
Ik probeerde dat vaak te relativeren (want dit doet mijne wel, schreeuwen over dat alles K is, alleen vaak zonder inhoudelijk verhaal erbij), maar dat hielp voor geen meter.quote:Op dinsdag 17 september 2024 09:22 schreef miss_sly het volgende:
Wat ik wel eens lastig vind, is als echt alles wat stom is er tegelijk op heftige toon uitkomt. Heel boos, verontwaardigd, heftig, en dan even alles tegelijk: die is stom, dat vak is kut, die docent is echt belachelijk, school slaat nergens op en die vriendin deed echt idioot en HC. Dan moet ik wel even zoeken naar een goede manier van reageren.
Dat helemaal niks is op dit moment de verschillende personages uit de boeken die ze leest. Die wij niet lezen en ook niet gelezen hebben (nieuwe Engelstalige Romantasy is het geloof ik). Hele monologen waarom een bepaalde actie wel of niet goed is en wat er nog wordt verwacht. Ze komt er zelfs speciaal haar bed voor uit om het met ons te delenquote:Op dinsdag 17 september 2024 09:49 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Oh dit wel ook hoor. Als er iets vermoeiender is dan iemand die voortdurend ouwehoert over vanalles en nog wat is het wel iemand die voortdurend ouwehoert over helemaal niks.
Relativeren werkt inderdaad niet, daar ben ik ook wel achter. Empatisch reageren, ontvangen en erkennen op zichzelf wel en dat lukt vaak ook wel. Maar als de lawine van verontwaardige boosheid groot genoeg is, heb ik daar wel moeite mee.quote:Op dinsdag 17 september 2024 09:52 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik probeerde dat vaak te relativeren (want dit doet mijne wel, schreeuwen over dat alles K is, alleen vaak zonder inhoudelijk verhaal erbij), maar dat hielp voor geen meter.
Dus ik heb mijne gevraagd wat ie nou wilde. En dat is eigenlijk wat we imo allemaal willen. Even empathie en erkenning. "Ja het is ook allemaal K en wat rot voor je dat ..." Als ie dat gehad heeft is ie veel sneller weer voor rede vatbaar.
Gamen met de PC?quote:Op dinsdag 17 september 2024 17:17 schreef Troel het volgende:
Ik zoek input voor cadeau's voor een knul die 15 wordt. Hij houdt van gamen. We komen nu niet verder dan cadeubonnen en geld, hij weet echt niet wat hij moet vragen (blijkbaar heeft hij alles al). Misschien hebben jullie een andere denkrichting waardoor ik verder kan
Ja, hij heeft al een prima muis, mat, koptelefoon, toetsenbord enzo. Hij is tevreden met zijn stoel (dat was mijn eerste idee).quote:Op dinsdag 17 september 2024 17:25 schreef capricia het volgende:
[..]
Gamen met de PC?
Wij hebben zo'n grote muismat (meer dan een meter) met licht gegeven.
Een goede bluetooth koptelefoon.
Als hij een eigen (oude) tv heeft een Google Chromecast.quote:Op dinsdag 17 september 2024 17:28 schreef Troel het volgende:
[..]
Ja, hij heeft al een prima muis, mat, koptelefoon, toetsenbord enzo. Hij is tevreden met zijn stoel (dat was mijn eerste idee).
Pre-cies!quote:Op dinsdag 17 september 2024 08:24 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Buiten dat: de middelbare school is ook het moment dat er weer een stukje losgelaten moet worden.
Een sonos, coole hoodie, nieuwe sneakers, een platenspeler, steam platform giftcards, gave verlichting voor z’n kamer.quote:Op dinsdag 17 september 2024 17:17 schreef Troel het volgende:
Ik zoek input voor cadeau's voor een knul die 15 wordt. Hij houdt van gamen. We komen nu niet verder dan cadeubonnen en geld, hij weet echt niet wat hij moet vragen (blijkbaar heeft hij alles al). Misschien hebben jullie een andere denkrichting waardoor ik verder kan
Neem 'm mee naar GameForce in Jaarbeurs Utrecht, 5 en/of 6 oktober 2024. Trakteer hem op pizza en red bull. Of houdt hij daar niet van?quote:Op dinsdag 17 september 2024 17:17 schreef Troel het volgende:
Pizza wel, Red bull mag hij van mij niet hebben. Dan stuitert ie helemaalquote:Op woensdag 18 september 2024 10:29 schreef DjVero het volgende:
[..]
Neem 'm mee naar GameForce in Jaarbeurs Utrecht, 5 en/of 6 oktober 2024. Trakteer hem op pizza en red bull. Of houdt hij daar niet van?
Ow jeetje, dit zijn leuke dingenquote:Op woensdag 18 september 2024 10:35 schreef exode het volgende:
Hij is ook van F1 toch, Troel?
Is dit wat: https://www.racesquare.co(...)NEAAYASAAEgK0K_D_BwE
Of een tandje toffer:
https://raceplanet.nl/cir(...)7EAAYASADEgLHMfD_BwE
Wat heerlijk!!quote:Op zaterdag 28 september 2024 21:48 schreef Vanyel het volgende:
Lieve Fortnitehaters in OUD, ik voel de drang met jullie te delen dat ik vandaag voor het eerst een dansje heb gekocht in Fortnite.
Ik ben nu de trotse eigenaar van "Never gonna give you up" en beken meteen dat ik een heel potje lang praktisch alleen maar heb gedanst (terwijl ik aan een set ballonnen hing)
The joy!
quote:Op zaterdag 28 september 2024 21:48 schreef Vanyel het volgende:
Lieve Fortnitehaters in OUD, ik voel de drang met jullie te delen dat ik vandaag voor het eerst een dansje heb gekocht in Fortnite.
Ik ben nu de trotse eigenaar van "Never gonna give you up" en beken meteen dat ik een heel potje lang praktisch alleen maar heb gedanst (terwijl ik aan een set ballonnen hing)
The joy!
Ik vind het pumpernickel dansje leuk. Maar ik speel niet, dus heb het nietquote:Op zaterdag 28 september 2024 21:48 schreef Vanyel het volgende:
The joy!
Gemiste kans om een linkje naar het bijbehorende liedje toe te voegen…quote:Op zaterdag 28 september 2024 21:48 schreef Vanyel het volgende:
The joy!
Goed puntquote:Op zondag 29 september 2024 00:23 schreef FlyingFish het volgende:
[..]
Gemiste kans om een linkje naar het bijbehorende liedje toe te voegen…
Ik heb insignes genaaid, mijn zoon kon “eindelijk” naar scouting (hij voetbalt dus het kon pas als dat niet tegelijk was. Hij zit nu op een vrijdagavond groep. Vorig jaar trainde hij nog op vrijdag en wedstrijd op zaterdag dus kon het niet). Hij is helemaal trots dat hij er nu echt bij hoort!
Dat klinkt behoorlijk pittig, voor jou en je man, maar ook voor hem zelf. Omdat hij het achteraf wel kan verwoorden is hij zich er dus wel van bewust. Gelukkig dat het iets minder wordt en dat het hem soms lukt om letterlijk uit de situatie te stappen door weg te lopen! Dat is erg knap!quote:Op zondag 29 september 2024 12:07 schreef Adrian4 het volgende:
Hier ook heel veel woede. Maar het gaat steeds beter. (Hij is 7 nu, toen ie 5/6 was ben ik vaak wanhopig geweest, omdat ie mij echt fysiek pijn deed). Hij is nu ouder en kan het beter reguleren in zijn hoofd denk ik. Of zijn bokslessen helpen toch… met die regulatie
Op het moment hem negeren is een must. Ik kan dat beter dan mijn man en bij hem escaleert het daarom vaak. Dan gaat ie helemaal over de rooie en kan ik het alsnog oplossen en hem uit de situatie te halen, waarbij ik de volle laag krijg.
Ik merk het ook als ie aan het spelen is met andere en ik zit er bij. Er gebeurt dan iets en dan verstrakt ie en er gebeurt iets met zijn houding. Dan ben ik er als de kippen bij om hem weg te trekken uit de situatie. Soms kalmeert ie, maar vaak krijg ik de volle laag. Het zal wel niet pedagogisch zijn, maar ik vind dat beter dan dat een ander kind de volle laag krijg. Hij zegt dat het op school niet gebeurt, dat vind ik wel bijzonder, maar heel fijn. Het gebeurt soms wel als ik er niet bij bent. Willem komt dan thuis: “<kind in de speeltuin> had een groot probleem, hij had Kevin boos gemaakt” maar tegenwoordig ook weer steeds vaker dat Kevin zegt “<naam> heeft mij boos gemaakt, maar ik ben weggelopen”. Dan knuffel ik hem heel hard.
Het grote voordeel van Kevin vind ik dat hij er altijd zelf op terug komt als hij gekalmeerd is. Om sorry te zeggen en te vertellen wat er precies gebeurd is. Dat maakt heel veel goed. We hebben ook een code: rode ogen boos, paarse ogen boos en zwarte ogen boos. Daarmee kan hij uitleggen hoe boos hij was en daarmee ook hoe het komt dat het zo ver kwam. Kevin: “<naam> deed mij pijn mama, dan word ik paarse ogen boos en kan ik niet meer nadenken omdat ik zo boos ben”
Wij hadden ook zo'n fijn startgesprek over onze kersverse groep 3er. Ook qua lezen al wat meegekregen wat ze pas in feb/maart gaan behandelen omdat ze het zo leuk vindt. Ben echt wel een beetje trots, want ze kan echt een beetje dromerig zijn en haar vader is niet zo sterk in lezen/taal, dus nouja je weet het dan nooit he. Maar blij mee!quote:Op vrijdag 20 september 2024 14:03 schreef eponine het volgende:
Al met al een fijn en positief gesprek gehad
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Venus in pocketformaat
© loveli
Ook gefeliciteerdquote:Op maandag 30 september 2024 12:02 schreef Donna het volgende:
En hier ook een zwemdiploma A!![]()
Dus nu op naar de piercer voor oorbellen. Ze heeft haar vader zover gekregen.
quote:Op maandag 30 september 2024 12:43 schreef Phaidra het volgende:
Onze oudste zit nu ongeveer een maand op het VO. Ik moet zeggen dat hij het allemaal heel goed oppakt. Hij neemt verantwoordelijkheid voor zijn huiswerk, bedenkt van tevoren hoe laat hij weg moet en op moet staan, pakt zelf zijn tas in. Zo zelfstandig ineens! Hij raakt ook niet meer zo snel in paniek als dingen voor hem onduidelijk zijn.Fijn dat hij het zo lekker doet op het VO. Ik vond de groei al meteen in de eerste periode ook zo bijzonder om te zien.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Goed dat jullie dit hebben besproken met de mentor. Ik hoop dat het snel de kop wordt ingedrukt.And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
Ja, heel bijzonder! Ik sta er echt van te kijken. Hoewel ook niet alles goed gaat hoor, hij vergeet regelmatig zijn telefoon of drinkfles, een boek dat nog in zijn kluisje ligt terwijl hij huiswerk moest maken en zijn laatste: zijn boek voor Engels is ergens kwijtgeraaktquote:Op maandag 30 september 2024 12:51 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Fijn dat hij het zo lekker doet op het VO. Ik vond de groei al meteen in de eerste periode ook zo bijzonder om te zien.
Goed dat jullie dit hebben besproken met de mentor. Ik hoop dat het snel de kop wordt ingedrukt.
Ja, precies, gewoon een puber. Die doen wel eens rare dingen, vergeten van alles en bedoelen het echt allemaal niet zo verkeerd. Het lukt alleen lang niet allemaal zoals de bedoeling is en ze graag zouden willen.quote:Op maandag 30 september 2024 14:17 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Ja, heel bijzonder! Ik sta er echt van te kijken. Hoewel ook niet alles goed gaat hoor, hij vergeet regelmatig zijn telefoon of drinkfles, een boek dat nog in zijn kluisje ligt terwijl hij huiswerk moest maken en zijn laatste: zijn boek voor Engels is ergens kwijtgeraakt. Hij zou vandaag nog 1x vragen of het gevonden is, maar anders moeten we Van Dijk maar bellen hoe we een nieuw exemplaar kunnen krijgen. Dus nou ja, ook gewoon een puber dus
.
Ik zou eerst even op Marktplaats kijken. Zeker boeken die al wat langer in omloop zijn staan daar vaak voor een paar euro op, terwijl je bij Van Dijk de hoofdprijs betaalt.quote:Op maandag 30 september 2024 14:17 schreef Phaidra het volgende:
maar anders moeten we Van Dijk maar bellen hoe we een nieuw exemplaar kunnen krijgen.
Die worden ook vaak in een schrift opgeschreven ipv in het boek.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 13:04 schreef Phaidra het volgende:
Het is een combi van tekst- en werkboek. Dus ik vermoed dat bij oude exemplaren alle oefeningen al zijn ingevuld. Zou onze zoon misschien niet zo erg vinden, maar toch maar niet.
Hier niet hoor. Alle boeken waar je in mag schrijven omdat ze toch niet terug hoeven, wordt ook in geschreven.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 13:08 schreef laziness het volgende:
[..]
Die worden ook vaak in een schrift opgeschreven ipv in het boek.
Hier ook alles in de werkboeken.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 13:12 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Hier niet hoor. Alle boeken waar je in mag schrijven omdat ze toch niet terug hoeven, wordt ook in geschreven.
Hier was de tiener zelf heel rigoreus met alles wat ze niet meer nodig dacht te hebbenquote:Op dinsdag 1 oktober 2024 13:20 schreef mignonne het volgende:
[..]
Hier ook alles in de werkboeken.
En hier dus juist wel alles weggedaan zodra het kon. Ik woon heel klein dus heb echt geen plaats hier om tot weet ik hoe lang boekenpakketten van 2 tieners te bewaren x 5 en 6 jaar.
Mijn ouders gaan in december verhuizen. Uit mijn ouderlijk huis naar een appartement. Het is daar één grote opruimwoede en zo nu en dan komen er oude schoolspullen terug.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 15:33 schreef exode het volgende:
Bij mijn moeder op zolder staan nog steeds oude schoolboeken van mij....als ze gaat verhuizen (hopelijk ergens dit jaar of begin volgend jaar) moeten we meerdere containers hebben vermoed ik.
Dat lijkt me ook lastig, mijn moeder woont al haar hele volwassen leven in dit huis. Het ligt letterlijk en figuurlijk vol herinneringen, maar ze kan er gewoon niet meer blijven wonen. Helaas. Ze was nummer 1 bij een appartement maar die heeft ze op ons verzoek afgewezen, ze weet waar ze wil wonen en we verwachten daar snel een appartment vrij. Ze gaat er zelfstandig wonen maar er zijn al wel voorzieningen als dat minder goed gaat zoals alarmsystemen, brede deuren, grotere badkamer met mogelijkheid tot een stoel in de douche etc.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 15:53 schreef Quoi het volgende:
[..]
Mijn ouders gaan in december verhuizen. Uit mijn ouderlijk huis naar een appartement. Het is daar één grote opruimwoede en zo nu en dan komen er oude schoolspullen terug.
Mijn moeder ging afgelopen februari verhuizen. Van een huis met 4 slaapkamers en een zolder, naar een appartement met 2 slaapkamers. Wat. Een. Zooi. Al mijn babykleertjes, schoolboeken, knutsels, alles kwam naar mijn huis. Ik heb het meeste weggegooidquote:Op dinsdag 1 oktober 2024 15:53 schreef Quoi het volgende:
[..]
Mijn ouders gaan in december verhuizen. Uit mijn ouderlijk huis naar een appartement. Het is daar één grote opruimwoede en zo nu en dan komen er oude schoolspullen terug.
Ze is inmiddels dus thuis. Hoe vindt ze dat zelf? Had ze willen blijven?quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 22:20 schreef capricia het volgende:
Dit is de vijfde keer dat ze op kamp was en de eerste keer dat ik haar op moest halen.
Ja. Mentor had geknikt toen ik het aangaf bij een ouderavond. Dat even de rust kunnen opzoeken en je terug trekken uit de groep voor haar belangrijk was.quote:Op donderdag 3 oktober 2024 12:16 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ze is inmiddels dus thuis. Hoe vindt ze dat zelf? Had ze willen blijven?
Wat jammer dat het zo gelopen is. Je verwacht van een school wel een beetje meedenkt en -werkt. Had de mentor toegezegd dat er ruimte zou zijn om zich even terug te trekken?
Ja. Dat was mijn idee ook. Was vooral voor haar bang dat ze een stukje groepsproces mist. Maar dat lijkt mee te vallen.quote:Op donderdag 3 oktober 2024 12:00 schreef Quoi het volgende:
@:capricia Nu intrigeert dat kamphuis me. "In 1943 ontstaan", alleen nergens vind ik wat het toen was.
Wat vervelend dat er geen rekening met haar werd gehouden. Snap dat de brugklas een volgende stap is in loslaten, maar een beetje maatwerk kan toch geen kwaad bij die kinders. Je wil het allemaal leuk hebben en dan houd je rekening met elkaar.
Fijn dat het erop lijkt dat ze er zelf geen last van heeft en dat ze zo het lijkt geen stukje groepsproces heeft gemist. Maar het is wel erg jammer dat het zo is gelopen. Wellicht toch nog wel verstandig om dat nog even te bespreken met de mentor?quote:Op donderdag 3 oktober 2024 13:20 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Mentor had geknikt toen ik het aangaf bij een ouderavond. Dat even de rust kunnen opzoeken en je terug trekken uit de groep voor haar belangrijk was.
Ze is inmiddels thuis, ik zat direct in de auto om haar op te halen, was gelukkig toch thuis. En geen probleem verder. Vanmiddag gaan alle kinderen weer naar school voor een verder programma. Zij dus ook.
Het was ook echt koud, nat en vies daar. Dus ik snap haar wel.
Als je werkgever zo'n accomodatie geregeld zou hebben voor een leuke teamactiviteit, zou je dat als volwassene niet geaccepteerd hebben. Maar kinderen moeten wel, verplicht, als onderdeel van een schoolprogramma.![]()
Viel mij dus best tegen. Dochter lijkt er niet echt last van te hebben, zit alweer volop te appen met klasgenoten.
Ik spreek die mentor dus voorlopig niet meer. Middelbare school hè. Pas na de kerst of tenzij iets aanleiding geeft. En ik heb haar ook opgehaald bij die mentor, de beste man was ook mee op kamp. Dus daar wel even de verhalen aangehoord.quote:Op donderdag 3 oktober 2024 13:36 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Fijn dat het erop lijkt dat ze er zelf geen last van heeft en dat ze zo het lijkt geen stukje groepsproces heeft gemist. Maar het is wel erg jammer dat het zo is gelopen. Wellicht toch nog wel verstandig om dat nog even te bespreken met de mentor?
Oh echt? Zo uit het pak?quote:Op donderdag 3 oktober 2024 13:53 schreef Ynske het volgende:
About die wraps? Wij eten die ook koud met dan gehakt en sla of andere dingen erin, worden van het vlees vanzelf warm...
Wij ook vaak, vooral de 'slanke' paprika/chili zijn dan juist lekkerder.quote:Op donderdag 3 oktober 2024 13:53 schreef Ynske het volgende:
About die wraps? Wij eten die ook koud met dan gehakt en sla of andere dingen erin, worden van het vlees vanzelf warm...
Mijn kind was nooit zo van het logeren. Haar groep 8 kamp (eerder was er geen kamp) was vanwege covid in de scoutingruimte hier in het durp. Ze sliep 's nachts thuis, rest was ze gewoon aanwezig. Over eten heb ik haar niet gehoord, eigenlijk.quote:Op donderdag 3 oktober 2024 13:47 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik spreek die mentor dus voorlopig niet meer. Middelbare school hè. Pas na de kerst of tenzij iets aanleiding geeft. En ik heb haar ook opgehaald bij die mentor, de beste man was ook mee op kamp. Dus daar wel even de verhalen aangehoord.
Mocht er meer spelen, dan neem ik natuurlijk contact op. Maar voor nu geen behoefte om dit groter te maken.
Persoonlijk zit ik nog met de gedachten in mijn hoofd dat alle andere kinderen het er kennelijk wel prima naar hun zin hadden. Maar dat ik deze accomodatie echt onder de maat vond.
Al zou het bij beter weer er waarschijnlijk heel anders uitgezien hebben qua sfeer. Nu was er ook continu regen en alles grauw en grijs.
Ook het eten was niet je van het:
Ze aten wraps, dus dan denk je, oh dat is best lekker.
Maar dat was dus docenten die zelf kookten en dat was een pak koude wraps met gebakken gehakt en sla op tafel.![]()
Kan me niet aan de indruk onttrekken dat wij (ons gezin) hier wellicht wat gevoeliger voor zijn. Voor dit soort zaken. Als alle andere 120 kinderen en hun ouders het kennelijk prima vonden.
Ze is vanaf groep 6 op de Montessori altijd een hele week op kamp gegaan. Maar dan ging er gewoon iemand mee die dedicated kookte. En de taken zoals afwassen enzo werd natuurlijk onder de kinderen verdeelt.
Maar niet een pan gehakt met koude droge wraps.![]()
Wat is jullie ervaring?
Wij doen het ook zoals jullie, maar dochter zou het op kamp prima doen op de manier zoals daar voorgesteld, denk ik. Wrap, gehakt en sla is minimaal, maar prima voedzaam.quote:Op donderdag 3 oktober 2024 13:56 schreef capricia het volgende:
[..]
Oh echt? Zo uit het pak?
Ik bak ze aan in een pan, bewaar de stapel warm onder alufolie, en op tafel staan allerlei schaaltjes met vulling. Van stukjes tomaat, tot creme fraiche, guacamole, gehakt, koriander, limoen-schijfjes, bonen, geraspte kaas etc.
Maar gewoon koude wraps uit het pak met een bak gehakt en sla is wel normaal?![]()
quote:Op donderdag 3 oktober 2024 13:57 schreef exode het volgende:
Tijdens brugklaskamp gingen we naar de Ardennen waarbij ik meerdere keren in het water ben gevallen, bij het abseilen halverwege niet meer verder durfde en ik van het gebouw herinner dat het oud was en ik het er griezelig vond.
B gaat 2x per jaar op Scoutingkamp, als het weer bagger is, zal het er vast vies zijn. Ze slapen op matjes op een betonnen vloer.
Aan mij heb je dus niet zoveel
Ze vond het smerig en heeft na een paar hapjes de rest laten staan.quote:Op donderdag 3 oktober 2024 14:01 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wij doen het ook zoals jullie, maar dochter zou het op kamp prima doen op de manier zoals daar voorgesteld, denk ik. Wrap, gehakt en sla is minimaal, maar prima voedzaam.
B is een luxe paardje die heel graag sushi of biefstuk eet. Hij doucht het liefst elke dag en spuit elke ochtend een geurtje op.quote:Op donderdag 3 oktober 2024 14:02 schreef capricia het volgende:
[..]![]()
Daar hoef ik hier niet mee aan te komen. Matjes op een betonnen vloer.
Wel super tof dat je zo'n kind hebt. We hebben wel vaak gekampeerd, maar ook daar was het altijd wel comfortabeler.
Ja. Heel tof!quote:Op donderdag 3 oktober 2024 14:08 schreef exode het volgende:
[..]
B is een luxe paardje die heel graag sushi of biefstuk eet. Hij doucht het liefst elke dag en spuit elke ochtend een geurtje op.
Maar hier leert ie veel van. En overdag doen ze zulke toffe dingenJuist die uitersten zijn zo leuk. Daar stinkt ie, wordt vies en eet minder gezond.
Absoluut niet als je het mij vraagt. Alleen gehakt en sla erbij serveren is natuurlijk een keus die je kunt maken, maar wraps zijn imo recht uit de verpakking niet geschikt voor consumptie.quote:Op donderdag 3 oktober 2024 13:56 schreef capricia het volgende:
[..]
Oh echt? Zo uit het pak?
Ik bak ze aan in een pan, bewaar de stapel warm onder alufolie, en op tafel staan allerlei schaaltjes met vulling. Van stukjes tomaat, tot creme fraiche, guacamole, gehakt, koriander, limoen-schijfjes, bonen, geraspte kaas etc.
Maar gewoon koude wraps uit het pak met een bak gehakt en sla is wel normaal?![]()
quote:Op donderdag 3 oktober 2024 13:20 schreef capricia het volgende:
Dochter lijkt er niet echt last van te hebben, zit alweer volop te appen met klasgenoten.
Dat klinkt heerlijk!quote:Op donderdag 3 oktober 2024 14:37 schreef Claudia_x het volgende:
[..]Dat lijkt me uiteindelijk het belangrijkst.
Onze kinderen zijn nu wel gesetteld op school - ze zitten in de tweede en vierde - en dat vind ik een verademing. Ze hebben hun vriendengroepen en regelen alles zelf. Ik ben er vooral nog voor de was.En daar kan ik prima mee leven, want ik moet zeggen dat met name voor onze dochter school jarenlang best een worsteling is geweest. Dat is nu helemaal voorbij: ze stapt 's ochtends op de fiets en aan het einde van de dag zie ik een schim naar d'r kamer vluchten om daar verder te appen met haar vrienden. Geen tegenzin, geen gedoe, geen verdriet, geen misselijkheid.
En de brutale fase lijkt grotendeels voorbij. Daar juich ik nog maar een keer voor.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar de juf hield wel rekening met mijn jongste die een pieper was qua eten en zorgde dat hij tussendoor wel een appeltje extra kreeg als hij toch honger had.
Het is wel jammer als zo'n mentor niet net even wat meer ruimte gegeven had om te ontprikkelen. Daarmee kun je een kind toch een hele andere ervaring geven. Gelukkig heeft ze er zelf weinig last van.
Ik ben zo blij dat dat eten tegenwoordig goed gaat. D probeert veel, blijkt ook veel wel te lusten. Hij is afgelopen jaar ook heel hard gegroeid. Een stuk beter in zijn vel en goed eten maakt hem van de kabouter van de klas tot 1 van de grotere (en hij is de jongste)
quote:Op donderdag 3 oktober 2024 15:10 schreef Deepfreeze het volgende:
Hmm, moet opeens aan Hapskamp denken, oerkamp. Maar de setting weet je dan ook van te vorenDat is een soort prehistorisch kamp, toch? En ook vanuit school met de hele klas?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar de juf hield wel rekening met mijn jongste die een pieper was qua eten en zorgde dat hij tussendoor wel een appeltje extra kreeg als hij toch honger had.
Het is wel jammer als zo'n mentor niet net even wat meer ruimte gegeven had om te ontprikkelen. Daarmee kun je een kind toch een hele andere ervaring geven. Gelukkig heeft ze er zelf weinig last van.
Ik ben zo blij dat dat eten tegenwoordig goed gaat. D probeert veel, blijkt ook veel wel te lusten. Hij is afgelopen jaar ook heel hard gegroeid. Een stuk beter in zijn vel en goed eten maakt hem van de kabouter van de klas tot 1 van de grotere (en hij is de jongste)
Hoe gaat dat dan bij meiden die ongesteld zijn? Want dat zou hier wel een struikelblok voor dochter zijn. Die wil dan echt wel even kunnen douchen en haar privacy kunnen hebben. Op een normaal toilet.
Als ze zo iets zouden doen, zou ik mijn kind wel aanmoedigen. Maar mocht het niet bevallen, omdat het alleen maar stromende regen en koude is, dan haal ik haar ook gewoon weer op. Sommige dingen kun je het beste eerst proberen voordat je zegt dat er niets aan is, want misschien vind je het wel heel erg leuk.
[ Bericht 1% gewijzigd door capricia op 03-10-2024 15:26:56 ]"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
Ja als bovenbouwkamp, al ging er eentje net na de start in die groep 6/7/8, dus dat was wel even spannend, hij kende maar 3 kinderen uit die klas van eerder. Dan leer je elkaar wel snel kennen. En in principe ging iedereen. Desnoods alleen overdag als het echt "gevaarlijk" was (eentje met een hartkwaal bijv).quote:Op donderdag 3 oktober 2024 15:12 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat is een soort prehistorisch kamp, toch? En ook vanuit school met de hele klas?
Als ze zo iets zouden doen, zou ik mijn kind wel aanmoedigen. Maar mocht het niet bevallen, omdat het alleen maar stromende regen en koude is, dan haal ik haar ook gewoon weer op. Sommige dingen kun je het beste eerst proberen voordat je zegt dat er niets aan is, want misschien vind je het wel heel erg leuk.![]()
Maar hoe gaat dat dan met meiden die al ongesteld zijn? Want dat zou hier wel een struikelblok voor dochter zijn. Die wil dan echt wel even kunnen douchen en haar privacy kunnen hebben. Op een normaal toilet. En haar ondergoed kunnen verschonen zonder dat ze bij de meester moet gaan vertellen wat er aan de hand is.quote:Op donderdag 3 oktober 2024 15:30 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Ja als bovenbouwkamp, al ging er eentje net na de start in die groep 6/7/8, dus dat was wel even spannend, hij kende maar 3 kinderen uit die klas van eerder. Dan leer je elkaar wel snel kennen. En in principe ging iedereen. Desnoods alleen overdag als het echt "gevaarlijk" was (eentje met een hartkwaal bijv).
Gelukkig overleven de meeste kinderen zelfs dat kamp wel, je weet dat je stinkende kids terug krijgt, dan is het anders.
Je hebt toch wel altijd iets van fruit in huis? Dat is ook een prima toetje. Maar ook dat kwam niet op tafel. Het was echt wraps uit een opengeknipt pak, gehakt en een zak sla. Dat was het.quote:Op donderdag 3 oktober 2024 15:36 schreef Tink89 het volgende:
Koude wraps: check. Mijn kinderen eten die het liefst zonder enige vorm van vulling, met fritessaus... gadver? Jep. Maar ik geef het op. Als ze dan ook nog rauwkost ernaast eten, geloof ik het wel.
Overigens eet ik ze zelf ook gewoon koud hoor. Met warme of koude vulling. Niks mis mee wmb. Lievelings is met kip, sla, ananas, roomkaas en wat pitjes of croutons. Of met tortillachips, sla, warm gehakt met kruiden, maïs, paprika, kidneybonen en vegan kaas.
Maar koud met gekruid gehakt en sla vind ik een heel prima maaltijd voor op een kamp. Op een toetje zou ik ook niet gerekend hebben, maar die eten we thuis dan ook niet vaak.
Hier in huis is iedereen aan het kwakkelen btw. Vrijdag begon de jongste en die is pas maandag in de loop van de dag echt opgeknapt. Tegen die tijd had ik man en dochter ziek thuisDochter is weer naar school, man slaapt de hele dag. Gezellig hier.
Geen idee. Ik heb 2 jongensquote:Op donderdag 3 oktober 2024 15:32 schreef capricia het volgende:
[..]
Maar hoe gaat dat dan met meiden die al ongesteld zijn? Want dat zou hier wel een struikelblok voor dochter zijn. Die wil dan echt wel even kunnen douchen en haar privacy kunnen hebben. Op een normaal toilet. En haar ondergoed kunnen verschonen zonder dat ze bij de meester moet gaan vertellen wat er aan de hand is.
(Al moet ik sws zeggen dat ze daar op de basisschool niet echt rekening mee hielden. Maar dat is een ander verhaal)
Ja. Dat ken ik ook van de basisschool. Dan mogen de meiden die al ongesteld zijn naar de docenten wc.quote:Op donderdag 3 oktober 2024 15:40 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Geen idee. Ik heb 2 jongens![]()
Op school zelf mochten die meiden naar de docenten wc. Daar waren wat meer voorzieningen (ruimte, geen hokjes ernaast, prullenbak). Ik vermoed zomaar dat de leerkrachten/ouders op kamp naar een normale wc gingen en dat die meiden daar gebruik van mochten maken. (Er waren meer nieuwerwetse voorzieningen, die mochten alleen niet gebruikt worden door de kinderen. )
Ik heb er op school ook eigenlijk nooit wat van gewerkt, en ik heb heel wat bieb-diensten tussen de bovenbouwklassen gezeten. Blijkbaar was het daar wel goed geregeld.quote:Op donderdag 3 oktober 2024 15:42 schreef capricia het volgende:
[..]
Gewoon sneu als je dat als enigst meisje in zo'n groep moet gaan aangeven bij onbekende ouders en docenten. Vind dat eigenlijk niet kunnen.
Nee en ik vind een toetje ook gewoon niet elke dag nodig ofzo. Dus ik zou er simpelweg niet blind vanuit gegaan zijn dat er wel een toetje zou komen.quote:Op donderdag 3 oktober 2024 15:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Je hebt toch wel altijd iets van fruit in huis? Dat is ook een prima toetje. Maar ook dat kwam niet op tafel. Het was echt wraps uit een opengeknipt pak, gehakt en een zak sla. Dat was het.
(Maar goed ik heb duidelijk te hoge verwachtingen)
Beterschap voor iedereen!
Ja. Ik was ook 10. En mijn dochter ook.quote:Op donderdag 3 oktober 2024 15:50 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Ik heb er op school ook eigenlijk nooit wat van gewerkt, en ik heb heel wat bieb-diensten tussen de bovenbouwklassen gezeten. Blijkbaar was het daar wel goed geregeld.
Op hapskamp zaten ze allemaal in groepjes met een eigen groep-papa/mama. Die ouder kwam ook een paar keer op school om samen voorbereidingen te doen. Maar ik heb er destijds niet over nagedacht hoe dat precies ging..
(ik was zelf net 10. Zo blij dat ik jongens heb, wat dat betreft)
Niet als avondeten. Ik doe dat wel met roomkaas, wat kipfilet of kalkoenfilet en sla en dan in stukjes snijden als snack of als lunch. Die ga ik dus niet eerst verwarmen, want dan moet ik ze weer laten afkoelen enzo.quote:Op donderdag 3 oktober 2024 14:15 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Absoluut niet als je het mij vraagt. Alleen gehakt en sla erbij serveren is natuurlijk een keus die je kunt maken, maar wraps zijn imo recht uit de verpakking niet geschikt voor consumptie.
Wij hebben ooit een magnetronding gekregen in een kerstpakket waarin we de verwarmen, dat werkt echt top. Soepeler dan uit de pan, niet zo droog als los in de magnetron.
Check! Gaat hier ook vaak genoeg mee in de broodtrommelquote:Op donderdag 3 oktober 2024 18:53 schreef Troel het volgende:
[..]
Niet als avondeten. Ik doe dat wel met roomkaas, wat kipfilet of kalkoenfilet en sla en dan in stukjes snijden als snack of als lunch. Die ga ik dus niet eerst verwarmen, want dan moet ik ze weer laten afkoelen enzo.
Ligt ook aan het kind.quote:Op donderdag 3 oktober 2024 19:06 schreef Quoi het volgende:
Ach ja, kampen staan niet bekend om hun culinaire hoogstandjes. En kinderen zijn daar volgens mij veel minder mee bezig dan ouders
Ik vind het ook vaag dat jonge mensen dan maar genoegen moeten nemen met een of ander vochtig en koud achenebbisj kamp uit WO2.quote:Op donderdag 3 oktober 2024 19:37 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ligt ook aan het kind.
Ik was als kind al een verwend nest/
Ik had als kind al een goede smaak
Zou best kunnen ja.quote:Op donderdag 3 oktober 2024 19:59 schreef Kyara het volgende:
Het klinkt voor mij als een standaard scoutingkamplocatie eerlijk gezegd.
Ja. Zou best kunnen.quote:Op donderdag 3 oktober 2024 20:04 schreef Ynske het volgende:
Ik denk dat je er te negatief naar kijkt
Fijn om te lezen over die toiletten. Het is namelijk echt wel heel belangrijk.quote:Op donderdag 3 oktober 2024 15:58 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Nee en ik vind een toetje ook gewoon niet elke dag nodig ofzo. Dus ik zou er simpelweg niet blind vanuit gegaan zijn dat er wel een toetje zou komen.
En wat ongesteld zijn op school betreft: bij ons op de basisschool was er prima privacy voor alle toiletten vanaf groep 6 of 7 ofzo. Gewone deuren tot bovenaan, prullenbakken, een wastafel... was echt geen enkel punt. En de school van mijn dochter heeft ook gewone toiletten voor de oudste leerlingen. Het is gelukkig dus niet overal stom geregeld
En txs! Hopelijk zijn we er met deze golf ziek zijn allemaal weer voor een paar maanden vanaf.
Menstruatieproducten op de basisschool? Dat lijkt me geen succes met al die kinderkens overal. Veel verstopte wcs?quote:Op donderdag 3 oktober 2024 21:06 schreef Kyara het volgende:
Hier ook genoeg privacy voor groep 7 en 8. Inclusief menstruatieproducten.
Nee, want die toiletten worden alleen gebruikt door groep 7 en 8.quote:Op donderdag 3 oktober 2024 21:23 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Menstruatieproducten op de basisschool? Dat lijkt me geen succes met al die kinderkens overal. Veel verstopte wcs?
Kleine school?quote:Op donderdag 3 oktober 2024 22:02 schreef Kyara het volgende:
[..]
Nee, want die toiletten worden alleen gebruikt door groep 7 en 8.
De toiletten zijn juist bij 'grotere' scholen verdeeld op basis van bouw. Maar gelukkig ook op de school van B en Juul.quote:
Op de school van de oudste gingen ze kamperen op eigen terrein. Bring your own tent enzo. Nog kouder en vochtigerquote:Op donderdag 3 oktober 2024 19:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik vind het ook vaag dat jonge mensen dan maar genoegen moeten nemen met een of ander vochtig en koud achenebbisj kamp uit WO2.
Inclusief smakeloos eten, en nul keuze, niet eens fruit of zo.
Wat je als volwassene nooit zult accepteren. Maar voor school is het semi-verplicht.
Hoe langer ik er over nadenk, hoe sterker ik het van haar vind dat ze dit zelf ook niet normaal vond. En haar ouders heeft laten bellen om opgehaald te worden.
Ditquote:Op vrijdag 4 oktober 2024 08:55 schreef hilliebillie het volgende:
Hier zaten middenbouw en bovenbouw op een gegeven moment bij elkaar in de noodbouw en hadden ze dus dezelfde toiletten. Toen is aan de groepen 5/6 uitgelegd dat er maandverband en dergelijke bij de toiletten lag. Waarom dit was en dat ze het moesten laten liggen als ze het niet nodig hadden. Maar vooral ook dat het niets vreemds is.
Dus dat vonden ze ook allemaal niet gek. (Normaal heeft 5/6 toiletten op een andere plek als 7/8)
Eens.quote:Op vrijdag 4 oktober 2024 08:59 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dit
Het is ook helemaal niet gek, en daar moeten we met z'n allen aan werken om dat ook echt door te laten dringen. Volwassenen kunnen er ook zo moeilijk over doen. Een vrouw/meisje wordt ongesteld. Dat is niet vies, dat is normaal. En dan gebruiken ze maandverband of tampons of cups of menstruatieondergoed, en dat is niet iets om lacherig over te doen. Laten we dat vooral op de basisschool al gewoon onderwijzen.
Eens! Onze jongens weten ook wat ongesteld zijn is en dat je dan bloedt. Ook dat je soms last hebt van buikpijn. Ik heb wel eens gevraagd aan de oudste of hij wist of meisjes uit de klas ongesteld waren, maar daar wist hij niks van. Ik denk niet dat het echt besproken is in de klas. Bij ons mogen ze de wc van de leraren gebruiken. Omdat het montessori-onderwijs is, komt het sowieso vaak voor dat kinderen over de gang lopen, dus het valt niet direct op.quote:Op vrijdag 4 oktober 2024 08:59 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dit
Het is ook helemaal niet gek, en daar moeten we met z'n allen aan werken om dat ook echt door te laten dringen. Volwassenen kunnen er ook zo moeilijk over doen. Een vrouw/meisje wordt ongesteld. Dat is niet vies, dat is normaal. En dan gebruiken ze maandverband of tampons of cups of menstruatieondergoed, en dat is niet iets om lacherig over te doen. Laten we dat vooral op de basisschool al gewoon onderwijzen.
Dit is wel iets wat 'we' er zelf van maken natuurlijk. Waarom is het niet ok om gewoon te zeggen: joh, ik ben ongesteld, dus ik neem wel een setje extra kleding mee? In plaats daarvan wordt er wanhopig geprobeerd om het te verbergen. Stel je voor dat iemand iets merkt.quote:Op vrijdag 4 oktober 2024 09:10 schreef capricia het volgende:
[..]
Eens.
Maar dat betekent voor mij ook dat een kamp waarin er geen normale douches zijn, je geacht wordt in dezelfde kleding te blijven lopen, of een latrine-gat oid te graven, echt niet zomaar kan. Dan sluit je dus meisjes uit.
Of je maakt het ze wel erg lastig en schaamtevol.
Denk dat sommige scholen hier nog wel even over na mogen denken.
Dat is zeker waar. Er zijn sowieso nog te veel basisscholen waar er niet eens aan gedacht wordt dat meisjes dan al ongesteld kunnen zijn. De eerste basisschool van mijn dochter was zo ook. Ze hadden wel een informatieavond voor ouders over seksuele vorming en grenzen aangeven en toen daar door een aantal moeders (waaronder ik) werd gevraagd hoe het zal met prullebakjes maandverbandjes hadden ze geen idee. Dat hebben ze toen wel meteen aangepakt, overigens.quote:Op vrijdag 4 oktober 2024 09:10 schreef capricia het volgende:
[..]
Eens.
Maar dat betekent voor mij ook dat een kamp waarin er geen normale douches zijn voor de kinderen, je geacht wordt in dezelfde kleding te blijven lopen, of een latrine-gat oid te graven, echt niet zomaar kan. Dan sluit je dus meisjes uit.
Of je maakt het ze wel erg lastig en schaamtevol.
Denk dat sommige scholen hier nog wel even over na mogen denken.
Als er geen douches of normale toiletten zijn op kamp voor kinderen. En ze moet dus maar toestemming aan onbekende ouders en docenten vragen om hun toilet en douche te gebruiken?quote:Op vrijdag 4 oktober 2024 09:14 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Dit is wel iets wat 'we' er zelf van maken natuurlijk. Waarom is het niet ok om gewoon te zeggen: joh, ik ben ongesteld, dus ik neem wel een setje extra kleding mee? In plaats daarvan wordt er wanhopig geprobeerd om het te verbergen. Stel je voor dat iemand iets merkt.
Daarin is zeker een rol weggelegd voor de school of kampleiding. Daar moet vooraf al worden besproken (met de hele groep) wat de mogelijkheden zijn voor meisjes die ongesteld zijn. Dat neemt de noodzaak om het ter plekke te bespreken weg en hopelijk ook een groot deel van de schaamte (het blijven pubers natuurlijk).quote:Op vrijdag 4 oktober 2024 09:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Als er geen douches of normale toiletten zijn op kamp voor kinderen. En ze moet dus maar toestemming aan onbekende ouders en docenten vragen om hun toilet te gebruiken?
Ja. dat vind ik schaamtevol.
En gaat volledig voorbij aan de eventuele gevoelens van zo'n meisje.
Of je het aan iedereen wil vertellen is aan de persoon zelf. En niet iets wat 'afgedwongen' zou moeten worden.
Eens. En graag al bij groepen waar de kinderen vanaf 9 jaar zijn.quote:Op vrijdag 4 oktober 2024 09:30 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Daarin is zeker een rol weggelegd voor de school of kampleiding. Daar moet vooraf al worden besproken (met de hele groep) wat de mogelijkheden zijn voor meisjes die ongesteld zijn. Dat neemt de noodzaak om het ter plekke te bespreken weg en hopelijk ook een groot deel van de schaamte (het blijven pubers natuurlijk).
Het gebeurt steeds vaker, B is ook al vanaf zijn 9e in de puberteit. Meisjes zijn nog wat sneller. Hij heeft meerdere meisjes in de klas die ook al puberen en wellicht dus ongesteld worden. (Groep 7 en ook 9 jarige meisjes)quote:Op vrijdag 4 oktober 2024 09:39 schreef Phaidra het volgende:
Het lijkt me wel heftig hoor, met 9/10 jaar al ongesteld. Nu heb ik jongens, dus uiteraard zitten die anders in elkaar. Maar 9 is nog zo jong... (ik ben al blij als ze de wc netjes achterlaten, zeg maar. Laat staan dat er nog bloed bij komt kijken)
Ja. Het gebeurt vaker dan je zou denken.quote:Op vrijdag 4 oktober 2024 09:39 schreef Phaidra het volgende:
Het lijkt me wel heftig hoor, met 9/10 jaar al ongesteld. Nu heb ik jongens, dus uiteraard zitten die anders in elkaar. Maar 9 is nog zo jong...
Oh, die ook nog idd.quote:
Ja. Beter ben je goed voorbereidquote:Op vrijdag 4 oktober 2024 09:55 schreef Kyara het volgende:
Ik vond 10-11 jaar al jong. Maar 9 jaar, oef dat is wel erg jong. Maar wat je zegt over zwemmen etc snap ik. Maar dat geldt natuurlijk net zo goed voor de brugklas.
Maar goed, mijn meiden van 11 zijn sinds hun 10e voorbereid. Met een moeder die al jaren niet meer ongesteld is, is het hier in huis dus niet iets vanzelfsprekends. Dus ook echt een pak maandverband ervoor in huis gehaald. Oudste (jongen) er ook bij betrokken. En in de bovenbouw is het inderdaad ook besproken.
Die 2 of 3 meiden in zo'n klas zullen niet synchroon lopen.quote:Op vrijdag 4 oktober 2024 10:15 schreef Kyara het volgende:
Ja.... komt misschien ook omdat ze dan de enige is?
Mijn meiden worden in groep 8 bijvoorbeeld buitengesloten omdat ze nog niet ongesteld zijnWant ja, het is superstoer om tijdens gymles ongesteld te zijn zodat je niet hoeft te gymmen en chocola mee mag nemen naar school enzo.
Ik zat vroeger op een hele kleine school (eentje die eigenlijk dicht moest want te weinig leerlingen) en zelfs daar was een mini wc voor keuters en een aparte wc voor middenbouw en bovenbouw waarbij de bovenbouw voorzieningen had zoals een prullenbakje.quote:Op vrijdag 4 oktober 2024 08:54 schreef Tink89 het volgende:
Hier hebben de kleuters hun eigen miniwc's direct aan hun lokaal. En daarna per bouw inderdaad. Ik denk dat grote scholen vaker dat onderscheid hebben dan kleine schooltjes.
Ik had 2 (flink) oudere zussen. Ik wist alles al op mijn 8equote:Op vrijdag 4 oktober 2024 10:08 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Oh, die ook nog idd.
Op de basisschool van D&C ging de bovenbouw (groep 6/7/8) elke week zwemmen vanuit school. Daar fietste ik als ouder ook wel mee en ging mee de dameskleedkamer in, maar nooit gehoord dat 1 van de meisjes ongesteld was. Ik weet zo van 1 meisje dat ze af en toe niet mee kon ivm iets medisch. Dus misschien was dat het wel..
Mijn moeder was te laat met de voorlichting.. Dat was nogal schrikken.
Voor zover in die tijd voorlichting werd gedaan. Ik heb meer geleerd van de boeken in de bieb.
5 tegelijk volgens de juf. Lekker zo'n klas vol hormonen.quote:Op vrijdag 4 oktober 2024 10:18 schreef capricia het volgende:
[..]
Die 2 of 3 meiden in zo'n klas zullen niet synchroon lopen.Als ze het al van elkaar weten.
Gymles overslaan ofzo, dat is hier niet echt bespreekbaar (en ook niet nodig).
Ik heb mijn zusje ook maar voor gelicht (4 jaar jonger). Toen ze op haar 11/12e een poos flink buikpijn had was ik degene die dacht aan de start van de menstruatie..quote:Op vrijdag 4 oktober 2024 10:25 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Ik had 2 (flink) oudere zussen. Ik wist alles al op mijn 8e. Toen ik zelf eindelijk ongesteld werd toen ik 12/13 was, werd dat gevierd met taart
.
Oefquote:Op vrijdag 4 oktober 2024 10:28 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Ik heb mijn zusje ook maar voor gelicht (4 jaar jonger). Toen ze op haar 11/12e een poos flink buikpijn had was ik degene die dacht aan de start van de menstruatie..
En achteraf had mijn moeder/huisarts me eerder aan de pil moeten laten gaan. Inmiddels hebben mijn huisarts en ik het vermoeden dat ik endometriose heb. Maar destijds was het gewoon kiezen op elkaar en doorgaan (krampen, hoofdpijn, veeeeel bloed)..
Pas toen ik richting mijn eindexamen ging mocht het van de huisarts omdat het echt geen optie was dat ik tijdens de examens ongesteld zou zijn. Dat was 7,5 jaar ellende later.. Oertijd perikelen
Er bestaat tegenwoordig menstruatie zwemkleding. Geen idee of het echt zo goed werkt als wordt gezegd want ik ben minimaal ongesteld. Wasbaar menstruatieondergoed lijkt mij ook een uitkomst voor kinderen als extra bescherming tegen doorlekken.quote:Op vrijdag 4 oktober 2024 09:48 schreef capricia het volgende:
Wat denk je van zwemmen? Die kinderen gebruiken op die leeftijd vaak echt geen tampons. Dus uitjes met iets van zwemmen erin, ook vanuit school, kun je niet meer verplicht stellen.
Ik had tijdens mijn arme studententijd meegedaan aan een medicijn trial voor de yaz24 en dat hielp me echt goed, nagenoeg geen bloedingen meer. Dus sindsdien ben ik dat/varianten erop blijven gebruiken.quote:Op vrijdag 4 oktober 2024 10:31 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Oef![]()
. Een vriendin van mij is er ook pas op haar 30e achtergekomen dat ze endometriose heeft. Die is ook altijd weggestuurd bij de huisarts. 'Hoort erbij'. Tot ze op de SEH terecht kwam...
Ja. Zoiets heb ik wel eens gelezen hier op fok, menstruatie zwemkleding.quote:Op vrijdag 4 oktober 2024 10:32 schreef Elleska het volgende:
[..]
Er bestaat tegenwoordig menstruatie zwemkleding. Geen idee of het echt zo goed werkt als wordt gezegd want ik ben minimaal ongesteld. Wasbaar menstruatieondergoed lijkt mij ook een uitkomst voor kinderen als extra bescherming tegen doorlekken.
Of je het koopt voor je kind zal inderdaad afhankelijk zijn of je dat wil of kan betalen. Hier zou het geen probleem zijn, maar we zwemmen ook graag. Voor mezelf heb ik een extra broekje, een zwarte, die in principe met elke bikini topje te combineren is.quote:Op vrijdag 4 oktober 2024 10:44 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Zoiets heb ik wel eens gelezen hier op fok, menstruatie zwemkleding.
Maar ik denk dat weinig ouders dat kopen voor hun 10/11 jarige voor een keertje zwemmen met school/gym. Want dat moet je dan naast de gewone kinder-zwemkleding aan gaan schaffen. En ik weet ook niet hoe een 10 of 11 jarige daar mee omgaat, kan zomaar een smeerboel worden in zo'n tas.
Voor volwassenen kan het wel een uitkomst zijn (al vraag ik me af hoe lang zoiets houdt).
Menstruatie-ondergoed hebben we in huis. Al is dat in kindermaten niet makkelijk te verkrijgen dat het ook goed zit.
Ik vind dat allesbehalve schaamtevol, maar we hebben het hier over pubers die zich nog kunnen schamen voor hun neus als het toevallig zo uitpakt. Dus lijkt me voor net beginnende ongestelders inderdaad heftig.quote:Op vrijdag 4 oktober 2024 09:24 schreef capricia het volgende:
Als er geen douches of normale toiletten zijn op kamp voor kinderen. En ze moet dus maar toestemming aan onbekende ouders en docenten vragen om hun toilet en douche te gebruiken?
Ja. dat vind ik schaamtevol.
En gaat volledig voorbij aan de eventuele gevoelens van zo'n meisje.
Wellicht Name It? en Next? Daar slaagt B meestal wel. Ik heb nu kleding voor hem besteld bij beide en de We en bij Molo. Die jongen was overal weer eens uitgegroeid, maat 164 is het nu.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 17:19 schreef laziness het volgende:
Wat zijn goede winkels voor een 13 jarige jongen die precies tussen kinder- en volwassen maten zit? Wat valt een beetje smal? Het lijkt allemaal huge qua breedte.
En oh my god hoe saai en donker als je een blik op de kleding in een herenwinkel werpt. Effen en donkere kleuren, meer lijkt er niet te bestaan.
NewYorker misschien?quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 17:19 schreef laziness het volgende:
Wat zijn goede winkels voor een 13 jarige jongen die precies tussen kinder- en volwassen maten zit? Wat valt een beetje smal? Het lijkt allemaal huge qua breedte.
En oh my god hoe saai en donker als je een blik op de kleding in een herenwinkel werpt. Effen en donkere kleuren, meer lijkt er niet te bestaan.
De WE heeft de super skinny er uit gemiktquote:Op dinsdag 8 oktober 2024 17:54 schreef Kyara het volgende:
[..]
NewYorker misschien?
Met mijn meiden shop ik ook gewoon bij Only, Berschka en NewYorker. Die passen nu ook al prima in de XS. En idem voor de (vloeken in de kerk) Primark. Jongenskleding is hier meestal gewoon de WE maar die heeft ook een voorkeur voor saai en donker
Hij is te groot voor 176 tenzij het lang valt. Kind is over de 1.80m.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 17:28 schreef exode het volgende:
[..]
Wellicht Name It? en Next? Daar slaagt B meestal wel. Ik heb nu kleding voor hem besteld bij beide en de We en bij Molo. Die jongen was overal weer eens uitgegroeid, maat 164 is het nu.
En vergeet ik bijna Cool Cat.
4ff is uit de gratie helaasquote:Op dinsdag 8 oktober 2024 17:43 schreef Phaidra het volgende:
Wij hebben sinds kort een Name-It winkel in het centrum, maar die gaan t/m 158 helaas.
Ik vind de grotere-jongenscollecties vaak al treurig qua kleur en printjes. 4ff loopt wel door in volwassen maten, valt dat niet ook smal? En anders, al vindt hij dat vast niet leuk: damesmaten? Dat valt wel smaller.
Op Kleertjes.com en Zalando kan je wel filters aanzetten t/m 188. Misschien het proberen waard?quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 19:14 schreef laziness het volgende:
[..]
De WE heeft de super skinny er uit gemikt![]()
NewYorker vonden we niks voor heren vandaag.
[..]
Hij is te groot voor 176 tenzij het lang valt. Kind is over de 1.80m.
Vroeger had je ook maat 182 en 188 maar dat zie je nergens meer.
[..]
4ff is uit de gratie helaas![]()
The sting had wel smalle spijkerbroeken maar allemaal knopen ipv rits en dat kreeg een veto.
Het is even een lastige fase qua kleding hier.
Moet je eens doen en kijken hoeveel er uit komt bij allebei aan resultatenquote:Op dinsdag 8 oktober 2024 19:22 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Op Kleertjes.com en Zalando kan je wel filters aanzetten t/m 188. Misschien het proberen waard?
Ik zie wel een skinny jeans!quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 19:27 schreef laziness het volgende:
[..]
Moet je eens doen en kijken hoeveel er uit komt bij allebei aan resultaten
Omdat het allemaal als een hobbezak zit. Truien zijn ook echt veel te breed.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 20:22 schreef FlyingFish het volgende:
Maar met 1,80 heb je toch een volwaardige volwassen maat? Mijn man is kleiner en draagt ook gewoon volwassen kledingWaarom zou je perse kinderkleding willen (afgezien van design)? Misschien hem eens laten opmeten bij jeans center (of vergelijkbaar) zodat je broeken op lengte- en breedtemaat kunt gaan kopen, als broeken het probleem zijn? Of naar een Levi winkel? Daar kunnen ze vaak wel een goede inschatting maken is mijn ervaring.
Maar bij broeken heb je daar toch juist de breedte maat voor?quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 20:38 schreef laziness het volgende:
[..]
Omdat het allemaal als een hobbezak zit. Truien zijn ook echt veel te breed.
Jouw man is vast wel zwaarder dan 45 kilo.
Wij hadden hier hetzelfde probleem en zijn uiteindelijk voor jeans bij de heren afdeling van de C&A geslaagd, daar hebben ze hele smalle stretch denim broeken.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 20:38 schreef laziness het volgende:
[..]
Hier struikelde B vaak, hij ging ook vaak door zijn enkels. Zijn enkels stonden/staan naar binnen. Hij heeft nu elke 4 weken fysio (hij zit tegen hypermobiel aan) en zooltjes van de podotherapeut. Sinds zijn zooltjes is het struikelen weg.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 12:57 schreef Sunshine1982 het volgende:
De eerste keer dat hier post voor mijn 4 jaar oude zoon! Hoi iedereenIk ben op zoek naar wat ervaringen en het gaat om het volgende.
Ik merk (evenals de psz een paar maanden geleden en nu zijn juf op de basisschool) dat A. veel struikelt en valt. Ik ben gisteren met hem bij het consultatiebureau bureau geweest voor een ogentest om te kijken of het aan zijn zicht ligt, maar alles was prima. Consultatiebureau opperde om een fysiotherapeut te raadplegen, ook omdat na wat testjes zijn grove motoriek wat achter loopt en zijn coördinatie niet is wat het zijn moet. Volgende week heb ik met A. een afspraak bij de kinderfysio.
Hebben meer ouders dit voor gehad? Hoe is het traject bij de fysio gegaan? Heeft het voldoende opgeleverd?
Ja, wat jij opnoemt, daar gaat de fysio ook naar kijken. Ik ben wel benieuwd. Ik herken dit wel bij mijn dochter toen ze nog zo jong was, ze viel ook regelmatig. Maar dat is wel goedgekomen toen ze naar school ging, vandaar dat ik ook eventjes gewacht heb bij A met actie ondernemen.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 13:14 schreef exode het volgende:
[..]
Hier struikelde B vaak, hij ging ook vaak door zijn enkels. Zijn enkels stonden/staan naar binnen. Hij heeft nu elke 4 weken fysio (hij zit tegen hypermobiel aan) en zooltjes van de podotherapeut. Sinds zijn zooltjes is het struikelen weg.
Eerste stap is dat ze naar zijn loop keken, de stand van zijn voeten etc. Ook een loop filmpje. Echt als intake zeg maar. Daarna werd alles doorgesproken en advies gegeven.
Hij doet elke dag spierversterkende oefeningen, eerst alleen voor zijn enkels en daarna voor zijn benen. We dachten eerst alleen aan enkel problemen namelijk.
1,5 jaar denk ik. B zijn enkels stonden altijd naar binnen. Wij kregen het advies rond zijn 8e weer te kijken. Hij was net 9 toen we uiteindelijk bij de kinderfysio waren. In eerste instantie alleen voor zijn enkels, maar al snel bleek hij dus bij al zijn gewrichtsbanden nogal soepel te zijn. Voor alleen zijn enkels zouden we geen zooltjes hebben gedaan.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 18:38 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ja, wat jij opnoemt, daar gaat de fysio ook naar kijken. Ik ben wel benieuwd. Ik herken dit wel bij mijn dochter toen ze nog zo jong was, ze viel ook regelmatig. Maar dat is wel goedgekomen toen ze naar school ging, vandaar dat ik ook eventjes gewacht heb bij A met actie ondernemen.
Hoe lang zijn jullie al bezig?
Ja hoi, herkenbaar probleem maar dat zal je niet verbazenquote:Op dinsdag 8 oktober 2024 20:38 schreef laziness het volgende:
[..]
Als je spijkerbroeken zoekt moet je hem meenemen naar Vegter in Enschede. Daar hebben ze voor iedereen goed passende spijkerbroeken. Smal, breed, lang, kort en combo's. En ze hebben ook de mogelijkheid om te vermaken.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 17:19 schreef laziness het volgende:
Oh, dat is wel een goed punt. De mijne draagt altijd sketchers. Ik zal volgende week eens vragen welke schoenen ze aanraadtquote:Op vrijdag 18 oktober 2024 18:56 schreef exode het volgende:
[..]
1,5 jaar denk ik. B zijn enkels stonden altijd naar binnen. Wij kregen het advies rond zijn 8e weer te kijken. Hij was net 9 toen we uiteindelijk bij de kinderfysio waren. In eerste instantie alleen voor zijn enkels, maar al snel bleek hij dus bij al zijn gewrichtsbanden nogal soepel te zijn. Voor alleen zijn enkels zouden we geen zooltjes hebben gedaan.
De oefeningen doet hij trouw elke avond, ik weet niet of je dat bij een 4 jarige voor elkaar krijgt. Overigens helpen goede schoenen ook een hoop. Met name met verstevigde hiel. B draagt New Balance en van die Puma X riders, beide houden zijn voet aardig recht. Skechers zijn bijvoorbeeld te slap.
Bij B werden geen specifieke schoenen aangeraden. Wij moeten op 3 dingen letten: verstevigde hiel, veters ipv klittenband en zooltjes die eruit kunnen. Bij onze eerste afspraak had B Skechers aan en daar begon ze meteen over. Dat die geen steun geven.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 11:32 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Oh, dat is wel een goed punt. De mijne draagt altijd sketchers. Ik zal volgende week eens vragen welke schoenen ze aanraadt
Dat zei ik ook altijd over onze oudste.quote:Op maandag 21 oktober 2024 11:06 schreef Schanu het volgende:
Die zou haar hoofd nog kwijtraken als hij niet vast zou zitten
Ja! Wat een ommezwaai he? Het gaat wel eens mis, zo was hij vrijdag vergeten zijn Frans mee naar huis te nemen om vanochtend huiswerk te maken (ze hadden maandag een tto-dag dus geen les, dit was wel erg ver vooruitkijken). Maar dan stapt hij zonder aansporing of mopperen (!!) om 8 uur op de fiets om het boek te halen en thuis nog even een half uurtje Frans te doen. Ik kijk mijn ogen uitquote:Op maandag 21 oktober 2024 17:29 schreef Kyara het volgende:
[..]
Dat zei ik ook altijd over onze oudste.
En nu in de brugklas is hij ineens superzelfstandig en vergeet vrijwel niks meer terwijl in groep 8 nog alles vergat.
ik denk dat zijn verstrooidheid op school ook te wijten was aan het gebrek aan uitdaging en dat het vo nu ook zijn hersenen wat meer geactiveerd heeft of zo
Hij moet wel elke dag een leesboek mee naar school, die zat ook in zijn tas. En zijn Engels leesboek ook (Odyssey van Stephen Fry)quote:Op woensdag 23 oktober 2024 18:18 schreef Lemijn het volgende:
Oh ik dacht misschien is hij het gaan lezen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het is een fase.. Die regelmatig weer terugkomtquote:Op donderdag 7 november 2024 09:52 schreef MaJo het volgende:
Is dit een fase of heb ik vanaf nu een stuiterbal in huis?
Sinds mijn kind naar school gaat staat zijn mond niet meer stil. Hij is nu 13quote:Op donderdag 7 november 2024 09:52 schreef MaJo het volgende:
Ik heb sinds 2 weken een kleuter in huis. Dit is zijn eerste volle week op de basisschool en dat gaat tot nu toe goed
Maar mijn God, sinds de eerste schooldag is hij voortdurend super DRUK
Stuiteren, poepdingen zeggen (poephoofd, poepneus, poepscheet, ALLES POEP) en dat gaat dus de hele dag door, van wakker worden tot slapen. Waar is mijn rustige lieve jongetje gebleven?
Is dit een fase of heb ik vanaf nu een stuiterbal in huis?
Echt hè? Dat ze zoveel kunnen pratenquote:Op donderdag 7 november 2024 10:11 schreef laziness het volgende:
[..]
Sinds mijn kind naar school gaat staat zijn mond niet meer stil. Hij is nu 13![]()
Hij ondertitelt graag het leven
Dat is inderdaad precies het niveauquote:Op donderdag 7 november 2024 09:57 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Het is een fase.. Die regelmatig weer terugkomt![]()
Dat poep-gedoe is ook zowat. Ik heb na een paar weken gezegd dat we een dag alles poep-zeggen, maar daarna gewoon er klaar mee zijn (wat eten we mama, nou, poep. Kom je spelen? Met de poep-lego of poep-auto? Dat niveau). We hebben een dag lol gehad. Maar daarna was hij er ook wel klaar mee
Oh boy... Aapie is altijd wel een kletskous geweest maar nu is het vooral continu en luid. Hopelijk is dat toch wel een fasequote:Op donderdag 7 november 2024 10:11 schreef laziness het volgende:
[..]
Sinds mijn kind naar school gaat staat zijn mond niet meer stil. Hij is nu 13![]()
Hij ondertitelt graag het leven
Hahaha hier ook,Grote zus ziet alles en bemoeit zich overal mee...quote:Op donderdag 7 november 2024 10:32 schreef exode het volgende:
Sinds Juul op school zit, weten we eindelijk wat B allemaal uitvoert. Ze houden elkaar goed in de gaten zeg maar en Juul vertelt alles en B corrigeert.
Hier gaan de weken na een vakantie gepaard met extra brutale apen in huis. Dat vlakt vanzelf weer af.
B heeft de poepfase overgeslagen, hij heeft wel lang in de piemelfase gezeten. Alles was piemel en hij vroeg ook aan iedereen of ze een piemel hadden.
Piemel op de boterham, piemel tas, piemel les en hij sprak het uit als piemol.
Hier dus andersom, de kleine zus ziet alles en hoort alles.quote:Op donderdag 7 november 2024 12:07 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Hahaha hier ook,Grote zus ziet alles en bemoeit zich overal mee...
Hier ook een poep/piemel fase die soms nog weer terugkomt... ik besteedt er weinig aandacht aan, gaat vanzelf weer over.
Ik vind dit redelijk normaal eigenlijk..of in ieder geval herkenbaar. Het is een enorme overgang. Hij moet mee in de pas met de rest, z'n plek in de groep vinden, de regeltjes en routines leren, heeft minder ruimte om te razen... Ik zou het effe een weekje of twee aankijken. Hij is wrs doodmoe, hyper, overprikkeld etc. Eventueel een keer een woe overslaan kan geen kwaad, zodat hij wat uitrusttijd heeft. Maar ik vind het nog niet zorgelijk.quote:Op donderdag 7 november 2024 15:13 schreef MaJo het volgende:
Aapie net weer helemaal overprikkeld van school gehaald, dit is echt niet leuk meerSuperdruk, huilen om alles wat niet gaat zoals hij wil, continu geluid maken en weer poep poep poep. Ik heb hem nu op bed gelegd onder het mom van “even rusten” maar ik hoor hem nog steeds losgaan. Is dit echt normaal gedrag of moet ik hem misschien toch eens een dagje thuishouden van school?
Wij hebben dat ongeveer een half jaar gehad, toen ons huidige huis nog niet klaar was en wij tijdelijk in een vakantiehuisje zaten. Zeker geen 30 minuten, overigens, max 20, maar meestal was het wat sneller.quote:Op dinsdag 12 november 2024 17:41 schreef Hupje het volgende:
Zijn er hier mensen die hun kind verder weg (20 a 30 autominuten) op school hebben zitten?
Hoe bevalt dat? Praktisch gezien, qua belasting voor jezelf, enz?
Tijdelijk of voor de hele schooljaren?quote:Op dinsdag 12 november 2024 17:41 schreef Hupje het volgende:
Zijn er hier mensen die hun kind verder weg (20 a 30 autominuten) op school hebben zitten?
In ons geval zou het voor anderhalf jaar zijn, als we het gaan doen.quote:Op dinsdag 12 november 2024 18:18 schreef Ynske het volgende:
[..]
Tijdelijk of voor de hele schooljaren?
Dat is denk ik wel te overzien.quote:Op dinsdag 12 november 2024 19:09 schreef Hupje het volgende:
[..]
In ons geval zou het voor anderhalf jaar zijn, als we het gaan doen.
Hou er ook rekening mee dat in die anderhalf jaar het spelen met vriendjes van school logistiek ook lastiger wordt. En sporten.quote:Op dinsdag 12 november 2024 19:09 schreef Hupje het volgende:
[..]
In ons geval zou het voor anderhalf jaar zijn, als we het gaan doen.
Wij hebben dat gedaan. 20 (max 30) auto minuten. Voor 2 jaar.quote:Op dinsdag 12 november 2024 17:41 schreef Hupje het volgende:
De basisschool was 20 minuten met de auto (2 jaar gereden) en het VO is nu 35 minuten met de auto (zonder files). We wisselen hier thuis af met rijden, zodat het voor ons te overzien is, we hebben ons werkschema moeten aanpassen zodat we altijd kunnen rijden.quote:Op dinsdag 12 november 2024 17:41 schreef Hupje het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |