abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 4 september 2024 @ 11:00:53 #1
35189 Troel
scherp en bot
pi_214887823
Alles over je jeugd/post-kleuter/kleuter-geweest/schoolkind/kind.

Nja, over kinderen die ouder zijn dan kleuters maar nog niet volwassen. Ofzo.

Waar ik afsloot met het appje van mijn 16-jarige student. Die gisteren veel gedoe had met de trein. En vandaag dus met dit kwam:

En waar we het hadden over allerlei spellen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_214888038
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 17:29 schreef PoesInDoos het volgende:
Mijn zoon is gék op Fortnite en er ook belachelijk goed in. Ik kijk regelmatig met hem mee en verbaas me over hoe snel hij met die controller kan omgaan.
Hier ook! Eén van de weinige spellen, samen met Rocket League, waarbij hij mij gewoon de keihard de baas is. Of mij telkens moet reviven :D.

Best bijzonder om te lezen trouwens dat een vrij onschuldige cartooneske game als Fortnite afgekeurd wordt, maar Assassin's Creed, waarbij veel meer geweld en gore toegepast wordt, wél prima is. :?

quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 20:53 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Sta ik nog steeds achter! Fortnite is alweer een tijdje uit, maar we zijn recentelijk wel weer samen aan Mincecraft begonnen. Hij is 14 nu.
Cool! Jammer genoeg houdt mijn zoon helemaal niet van de creatieve sandbox-games, zoals Minecraft.
pi_214888339
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 11:20 schreef DjVero het volgende:

[..]
Hier ook! Eén van de weinige spellen, samen met Rocket League, waarbij hij mij gewoon de keihard de baas is. Of mij telkens moet reviven :D.

Best bijzonder om te lezen trouwens dat een vrij onschuldige cartooneske game als Fortnite afgekeurd wordt, maar Assassin's Creed, waarbij veel meer geweld en gore toegepast wordt, wél prima is. :?
[..]
Cool! Jammer genoeg houdt mijn zoon helemaal niet van de creatieve sandbox-games, zoals Minecraft.
Assassin's Creed mag natuurlijk alleen gespeeld worden in demo/safe mode, en dan krijg je leuke tours met info over de Griekse wereld. Hartstikke leerzaam ;) Vechten mag nog niet uiteraard.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_214888826
Het bericht dat je wilde plaatsen:
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 09:06 schreef FlyingFish het volgende: [..] Voor samen spelen vind ik Lego City de leukste. Dat is gewoon GTA maar dan in een lego jasje, en waarbij je het verhaal kunt spelen, losse missies of gewoon een beetje kunt rondrennen in de wereld) Vrijwel alles van Nintendo zelf is leuk en kwalitatief goed (Mario party, super Mario wonder, Mario maker, Mario Odyssee, Pokémon snap, Pokémon shield). En ze kiezen zelf ook regelmatig een game voor hun verjaardag/sint. Kirby, Mario Strikers, Princess Peach, Disney-spellen). Voor alleen spelen zou ik Hogwarts Legacy, Zelda, God of War of Ratchet & Clank (PlayStation) aanraden.
Tnx Lego City is idd echt tof O+ Ik vind (helaas, want het zou zo makkelijk zijn) Mario spellen bijna allemaal niet leuk. Ik ga eens naar God of War kijken ^O^

Ow toch niet. Heb alleen een switch.

[ Bericht 1% gewijzigd door Vanyel op 04-09-2024 13:11:05 ]
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_214889227
Behalve Mario Kart vind ik de Mario spellen ook niet heel leuk. Ik ben meer van de relaxte games zoals Animal Crossing en Dreamlight Valley waarbij ik vooral leuk aan het inrichten ben _O-

Switch sports wordt hier ook gespeeld trouwens, vooral golf en tennis. Dat kunnen Juul en B samen spelen zonder dat ze elkaar de hersenen inslaan.

Juul heeft zo na school haar eerste dansles in het oudere groepje. Ze kon nog bij haar 4-6 groepje blijven dansen maar ze was nogal ongeduldig met de 4jarigen...dus ze gaat nu naar het 6-8 jaar groepje. Erg benieuwd want dit is wel wat serieuzer dan het kleuterspringen en swieren.
pi_214889310
quote:
1s.gif Op woensdag 4 september 2024 12:47 schreef Vanyel het volgende:
Het bericht dat je wilde plaatsen:
[..]
Tnx Lego City is idd echt tof O+ Ik vind (helaas, want het zou zo makkelijk zijn) Mario spellen bijna allemaal niet leuk. Ik ga eens naar God of War kijken ^O^

Ow toch niet. Heb alleen een switch.
Maar ook in Mario spellen zit veel variatie. Mario Odyssee is een totaal ander spel dan Super Mario Wonder wat meer old-school Mario is, en Paper Mario is weer een ander soort game. Weliswaar allemaal met Mario in de hoofdrol maar qua gameplay echt anders. Paper Mario and the thousand year door is meer RPG-achtig maar dan met een tof kleurrijk verhaal. Ik heb het origineel al liggen (en veel gespeeld), dus geen interesse in deze remake, maar dat is ook echt een aanrader. En Mario vs Donkey Kong is weer een puzzelgame waarin Mario ook een willekeurig ander figuurtje had kunnen zijn.

Meest constante favoriet hier in huis is overigens Mario Party.
pi_214897091
In de extra sportklas zijn veel kinderen afgehaakt, vorig jaar in de brugklas waren het er ongeveer 65, nu maar nog de helft en in het derde minder dan 10 leerlingen. Er waren wel ook enkele nieuwe bijgekomen.

Ik weet niet of de meeste het interesse hebben verloren of niet tevreden waren over de kwaliteit van de extra sportlessen of gewoon meer vrije tijd willen overhouden. Vorig jaar ging zeker 1/3 tot 1/2 van de lessen die in het rooster hiervoor stonden niet door.

En hoe zit het nu precies met de vrijwillige bijdrage voor activiteiten? Vorige week waren er drie introductiedagen voor groep 2. Ik weet nog steeds niet, wat ze precies hebben gedaan. Ze waren elke dag hooguit 3 uur op school. Volgens mij een sportdag en een soort theaterworkshop. Gisteren kregen wij bericht dat wij hiervoor de vrijwillige bijdrage kunnen betalen.
Ik will best betalen, maar heb ook het idee dat ze misschien meer vragen, omdat een deel van de ouders niet betaalt. En ze hebben niet echt dingen gedaan die heel speciaal zijn, ook geen eten gehad of zo. Misschien dat er voor de theaterworkshop iemand is ingehuurd. "Gewone" introductie lijkt mij bij school horen. Vorig jaar zijn ze echt met een botter naar een eilandje in de buurt gevaren en hebben daar gegeten.

Toen hebben wij ook rekeningen gekregen voor sportkleren, sportkamp en extra activiteiten van de sportklas, maar dat is normaal daarvoor heb je gekozen.

Maar ook de excursie naar een museum moest worden betaald en ik had niet het idee dat het een klassenreisje was.

Nu ja, misschien krijgen wij volgende week nog wat meer uitleg op de introductieavond.

Hoe gaat dit op andere scholen?

En de pauzetijden zijn inderdaad veranderd en sinds dit jaar heeft de hele school op hetzelfde moment middagpauze. Vorig jaar was dat opgesplitst in onder- en bovenbouw. Nu moeten ze dus in de Aula of buiten pauze houden of een rondje lopen in de buurt, want er zijn niet genoeg zitplaatsen en ze mogen niet meer door het schoolgebouw/ leerpleinen. Ben benieuwd, hoe ze dat in het koude jaargetijde of bij harde regen gaan doen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Zana op 05-09-2024 10:52:40 ]
pi_214897314
quote:
1s.gif Op donderdag 5 september 2024 10:26 schreef Zana het volgende:
In de extra sportklas zijn veel kinderen afgehaakt, vorig jaar in de brugklas waren het er ongeveer 65, nu maar nog de helft en in het derde minder dan 10 leerlingen. Er waren wel ook enkele nieuwe bijgekomen.

Ik weet niet of de meeste het interesse hebben verloren of niet tevreden waren over de kwaliteit van de extra sportlessen of gewoon meer vrije tijd willen overhouden. Vorig jaar ging zeker 1/3 tot 1/2 van de lessen die in het rooster hiervoor stonden niet door.

En hoe zit het nu precies met de vrijwillige bijdrage voor activiteiten? Vorige week waren er drie introductiedagen voor groep 2. Ik weet nog steeds niet, wat ze precies hebben gedaan. Ze waren elke dag hooguit 3 uur op school. Volgens mij een sportdag en een soort theaterworkshop. Gisteren kregen wij bericht dat wij hiervoor de vrijwillige bijdrage kunnen betalen.
Ik will best betalen, maar heb ook het idee dat ze misschien meer vragen, omdat een deel van de ouders niet betaalt. En ze hebben niet echt dingen gedaan die heel speciaal zijn, ook geen eten gehad of zo. Misschien dat er voor de theaterworkshop iemand is ingehuurd. "Gewone" introductie lijkt mij bij school horen. Vorig jaar zijn ze echt met een botter naar een eilandje in de buurt gevaren en hebben daar gegeten.

Toen hebben wij ook rekeningen gekregen voor sportkleren, sportkamp en extra activiteiten van de sportklas, maar dat is normaal daarvoor heb je gekozen.

Maar ook de excursie naar een museum moest worden betaald en ik had niet het idee dat het een klassenreisje was.

Nu ja, misschien krijgen wij volgende week nog wat meer uitleg op de introductieavond.

Hoe gaat dit op andere scholen?
Dit staat op de website van onze school in detail uitgelegd.
is een heel document maar stukje:

Vrijwillige ouderbijdrage
De school vraagt jaarlijks aan de ouders/verzorgers een vrijwillige ouderbijdrage. Deze bijdrage is bedoeld om kosten te dekken van activiteiten waarvoor XYZ geen bekostiging krijgt van de overheid. Het gaat om activiteiten die in zijn geheel ten goede komen aan onze leerlingen, zoals:
☉ een ongevallenverzekering voor alle leerlingen
☉ interne schaderegeling
☉ gebruik van de mediatheek
☉ culturele activiteiten

De hoogte van de vrijwillige ouderbijdrage is, in overleg en met instemming van de oudergeleding van de MR, vastgesteld op ¤30,-.

En:

Vrijwillige studiegebonden bijdrage
XYZ vindt excursies en reizen van groot belang voor een compleet onderwijsaanbod voor onze leerlingen. De MR onderschrijft dit belang. Voor excursies en reizen vragen wij een vrijwillige bijdrage van de ouder(s)/verzorger(s). Indien meer dan 20% van de ouders de vrijwillige bijdrage niet betaalt, vervalt de excursie of reis. In het geval u niet in staat bent deze kosten te betalen, verwijzen wij u naar de: (websites)
Met een meidenkwartet
pi_214897326
Wij kregen bij oudste ergens richting oktober/november 1 rekening voor alle kosten van jou kind. Dat werd echt gespecifieerd, dingen als kopieerpas, bijdrage leerlingenvereniging, dagje Ameland, excursie Westerbork etc. Voor specifieke trajecten en de eindexamenreis kwam daar een extra eenmalige bijdrage bij.
In Corona jaren kregen we eind van het jaar soms ook nog een bedrag terug als een uitje niet door kon gaan.

Ook bij jongste hadden we vorig jaar 1 bedrag voor alle activiteiten.

Het verschilt bij allebei dus per leerjaar en keuzevak van die bijdrage is. Maar het is maar 1 of 2 betalingen per kind per jaar. Voor D is het 142,50 dit jaar. C ergens rond de 100 euro (beetje afhankelijk van de workshops die ze met lo kiezen/geplaatst worden.
pi_214897341
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2024 10:55 schreef Deepfreeze het volgende:
Wij kregen bij oudste ergens richting oktober/november 1 rekening voor alle kosten van jou kind. Dat werd echt gespecifieerd, dingen als kopieerpas, bijdrage leerlingenvereniging, dagje Ameland, excursie Westerbork etc. Voor specifieke trajecten en de eindexamenreis kwam daar een extra eenmalige bijdrage bij.
In Corona jaren kregen we eind van het jaar soms ook nog een bedrag terug als een uitje niet door kon gaan.

Ook bij jongste hadden we vorig jaar 1 bedrag voor alle activiteiten.

Het verschilt bij allebei dus per leerjaar en keuzevak van die bijdrage is. Maar het is maar 1 of 2 betalingen per kind per jaar.
Bij ons ook. 1 per jaar. Exclusief de kosten voor de uitwisseling die buiten de standaard plannen valt.
Met een meidenkwartet
pi_214897342
Hier een hoge eigen bijdrage, vrijwillig, maar dat wisten we toen we voor deze school keken. Er staat beschreven wat er gedaan wordt van de eigen bijdrage:

"Deze bijdrage wordt o.a. ingezet als tegemoetkoming in de kosten wat betreft huur accommodaties, gevarieerd aanbod workshops sportondersteuning, mogelijkheden krachttraining, inzet diverse experts op gebied van (individuele) begeleiding, inzet trainers en een gevarieerd aanbod in onze gezonde kantine tegen aantrekkelijke prijzen.

Topsportbijdrage is om het topsportprogramma in de benen te houden. Wanneer de vrijwillige ouderbijdrage door een (te) grote groep niet zal worden betaald, kan de school haar concept niet in stand houden en dergelijke activiteiten niet meer aanbieden."

De bijdrage is per sport verschillend. Laagste is voor het VO 350 euro, hoogste 900.
de hockeyclub is minder duur dan de manege.

Hiernaast kan nog een bijdrage gevraagd worden voor excursies.
*poef* nu is het weg
pi_214897672
De nieuwe schoolgids staat er nog niet op, maar heb even in de oude van vorig schooljaar gekeken. Als vrijwillige bijdrage is daar 75¤ begroot, deze is bedoeld voor:
allerlei extra activiteiten en materialen waarvoor de school geen vergoedingen ontvangt, bijvoorbeeld inhuren van een theatergezelschap, extra
busvervoer naar een bijeenkomst of tentoonstelling, de diplomering en
(Beroepen)voorlichtingen.

Ook worden hiervan materialen zoals verf voor kunstwerken en high-tech meetapparatuur voor vernieuwende profielwerkstukken bekostigt. En deze bijdrage wordt gebruikt voor de mentor-/coachactiviteiten en de aankleding van het gebouw/de aula voor feesten en feestdagen.

Bovendien staat er 55¤ voor de introductie en 2x 80¤ voor een sportieve/ educatieve/ culturele activiteit in de begroting voor vorig schooljaar.

En er komen dan nog kosten voor reizen of de masterklassen bij.

Wij kregen verschillende rekeningen door het hele schooljaar heen.
  donderdag 5 september 2024 @ 13:12:00 #13
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_214898762
Heb je geldzorgen dat je het niet kan betalen? Want anders kan je ook gewoon wel zien wanneer de rekening komt en gewoon betalen in plaats van nu al heel erg veel zorgen te maken op iets waar je niks aan kan veranderen.

Hier zijn er veel verschillen tussen beide middelbare scholen waar mijn kind op zit.
1 is duur met veel losse facturen voor iedereen en hun moeder en de ander is goedkoop en incasseert 1 keer per jaar 2 facturen en klaar.
pi_214898922
Wij krijgen in principe 1 keer per jaar via het schoolloket een verzoek tot betaling, meestal in oktober/november. Het is een bedrag dat ik alleszins redeliljk vind en dat we prima kunnen betalen, dus ik vraag het me niet eens af of ik die vanwege het vrijwillige karakter wel of niet zal betalen; ik betaal gewoon. Als iedereen er moeilijk over gaat doen, gaan onze kinderen heel weinig leuke extra's meer hebben.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_214899884
Volgens mij hier ook 1x per jaar, tenzij er nog een reis bij komt volgens mij.
We kunnen dat prima betalen en doen dat dus ook. Toen mijn oudste in de eerste zat gingen ze met de klas uit eten en kon er iemand niet mee omdat de ouders het niet konden betalen (hoorden we achteraf).
Tegenwoordig betaalt school deze dingen, wellicht van een deel van de vrijwillige ouderbijdrage, geen idee. Maar de jongste had vorig jaar een bbq met de klas, daar hoefden we niet extra voor te betalen.

Ik vind het goed dat je niet buitengesloten wordt als je ouders het niet kunnen betalen en dus ook gewoon mee kan, maar als de meerderheid niet betaalt omdat het vrijwillig is dan zijn er straks geen buitenschoolse activiteiten en extra's meer. En dat zou ik wel zonde vinden.
Fake it till you make it...
pi_214900036
Ik bedenk me nu dat C vorig jaar nog 5 euro mee moest nemen. Geen van de klassen hadden hun mentorbudget op. En met die 5 euro per kind konden ze een pizzeria afhuren :D
Niet gehoord dat er kinderen miste.

Die communicatie uit school bij D is ook heerlijk chaotisch. Krijg je woensdagmiddag het rooster van school voor de donderdag. En krijg je een uur later een mail van de mentor dat de planning anders is. En vanmiddag dus weer hetzelfde. Planning was van 12:00-15:15 vlotten bouwen en een wiskundeles. nu gaan ze van 10-12 vlotten bouwen en dan picknicken en zijn ze klaar. Een neefje van me was helemaal over de flip gegaan van die onduidelijkheid. D kan het gelukkig niet schelen. :D
pi_214901177
Wij hebben twee weken school en nog geen mail van de mentor gehad en volgens mij was er ook nog geen mentoruur (de mentoren geven wel les in de klas dus misschien dat ze dan info doorgeven)...uitnodiging voor de ouderavond en andere informatie komen centraal van de leerlingencoordinator of zo.

Vorig schooljaar waren verkiezingen voor de medezeggenschapsraad en èèn van de twee kandidaten had als punt van extra aandacht financiële gezondheid van de
school. Als gewone ouder heb je daar natuurlijk geen zicht op, maar ik vond het wel opmerkelijk.
En het is niet zo dat ik niet wil betalen, maar ik vind er moet wel iets tegenoverstaan als ze specifiek een bijdrage vragen voor de introductie, maar dan niet echt iets extra's hebben gedaan.

En veranderingen in het rooster waren bij ons ook heel vaak, vorig jaar hadden ze ook nog twee systemen om het in te zien, via de website van school, daar stond vaak de meest recente versie en via Magister zelf, dat werd pas uren later aangepast. Sinds dit jaar is alleen nog Magister en moet nu blijkbaar ook het huiswerk daar in staan. Dat deed vorig jaar elke leerkracht ook anders, sommige wel huiswerk, sommige alleen extra informatie, maar iedereen wel de toetsen minimaal één week van tevoren.

[ Bericht 12% gewijzigd door Zana op 05-09-2024 18:23:51 ]
pi_214901252
Ik heb hier een beetje hetzelfde hoor @Zana
Bij de uitsplitsing van de vrijwillige ouderbijdrage staan ook activiteiten voor andere jaren. En ik weet niet of ik daar voor wil gaan betalen.
Weet niet eens of mijn kind daar over 2 jaar nog wel zit.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_214908068
Hier zijn de kosten echt wat je voor dat jaar gebruikt. Daardoor betaal je het ene jaar meer dan de andere. Sparen voor toekomstige reizen is wel een leuk idee, maar idd, wat doe je dan als een kind van school gaat of later instroomt of blijft zitten. Ik vind het 'per jaar-principe' wel prima.

Hier net mail, ik dacht dat de kinderen 2 weken intro zouden hebben, maar er ging wat mis in de planning bij andere leerjaren. Dus nu volgende week gewoon school, maar de geplande activiteiten voor D zijn leerjaar gaan gewoon door. Heerlijk die chaos.

Ik zie dat hij nu op donderdag 1 uur gym heeft. Dat is 45 minuten. Zowel de binnenlocatie op het rooster, als het buitenveld is 10 minuten fietsen. Dus dan is het 15 minuten voordat ze op het veld staan, 15 minuten sporten en dan weer terug. Ben erg nieuwsgierig hoe dat gaat.
Gelukkig zit het ingeklemd tussen 2 andere vakken. Want anders lopen ze makkelijk over in de pauze en zit je weer met eet-tijd. Kun je het beter einde/begin van de dag plannen, of een half jaar 2 uur en een half jaar niks..
pi_214909119
Ik vind 1 uur gym sowieso wel wat weinig eigenlijk. Maar als ze geen eigen gymlocatie hebben dan wordt dat ook lastiger denk ik.

Ik snap wel de overweging om de kosten elk jaar gelijk te houden en dus het totaal bedrag te verrekenen met de jaren maar het zou voor mij ook voelen alsof ik voor de excursies en reisjes van anderen betaal. Bij ons betaal je gewoon elk jaar voor je eigen jaar. Dus het ene jaar betaal je ook meer dan het andere.
  vrijdag 6 september 2024 @ 17:27:27 #21
35189 Troel
scherp en bot
pi_214909140
quote:
1s.gif Op donderdag 5 september 2024 18:16 schreef capricia het volgende:
Ik heb hier een beetje hetzelfde hoor @:zana
Bij de uitsplitsing van de vrijwillige ouderbijdrage staan ook activiteiten voor andere jaren. En ik weet niet of ik daar voor wil gaan betalen.
Weet niet eens of mijn kind daar over 2 jaar nog wel zit.
Bij jongste kunnen we vanaf de eerste al sparen voor de werkweek in het laatste jaar. Als je van school af gaat voor die werkweek, krijg je het geld terug, staat ook keurig vermeld.
Ik zet gewoon zelf het geld opzij, kan ik zelf de rente trekken ;)

O en hij heeft dus 3 keer een uur les. Uren van 50 minuten.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_214909436
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 september 2024 17:25 schreef Kyara het volgende:
Ik vind 1 uur gym sowieso wel wat weinig eigenlijk. Maar als ze geen eigen gymlocatie hebben dan wordt dat ook lastiger denk ik.
Ze hebben ook nog ergens een blokuur. Die is nu ingeroosterd op de eigen gymzaal, maar zal waarschijnlijk wel op het buitenveld op fietsafstand zijn.

In de eerste hadden ze 2*2 uur, nu 2+1. En vanaf de 3e nog 2 uur. Dus het is nu een jaar met dat ene losse uur.
pi_214985197
Ik was geen echte puber.

Verdraaid want ik had zin om iedereen dwars te zitten.
Werewolf
pi_214996496
Hier vorige week informatieavond gehad, niet heel veel nieuws. Heb wel het idee gekregen dat ze de coachuren dit jaar wel beter willen gaan benutten. Ze hebben de klas gesplitst en elk mentor gaat met "zijn" leerlingen in gesprek, om de 5 weken is iedereen aan de beurt. Er is één gezamenlijk coachuur voor de hele klas en in het andere uur volgen ze een roots en water training in de komende weken.

Verder hadden ze het over huiswerkbegeleiding via commerciële bureaus en (betaald) tutoring door oudere leerlingen....eigenlijk gek, want ze zitten op school om wat te leren, ik hoop dat daar goede uitleg bijhoort, zodat ze het op school al snappen...

Vandaag al weer een (onverwachte) studiedag, officieel kregen wij het e-mail met de aankondiging pas eind vorige week.

En een gedeelde van de (nieuw samengestelde) klas had vorig jaar meerdere weken/ maanden geen Engels en/of wiskunde...dus het kan altijd nog erger, mijn zoon had alleen geen/ minder kunst en een vervangende wiskundeleraar, die niet zo goed uitleg kon geven.
Wiskunde en Engels zijn kernvakken, waar ze geen onvoldoende mogen hebben, maar ze hebben dus een gedeelde van het stof van vorig jaar ook niet behandeld.

Schoolfotograaf was ook weer, zelfde als vorig jaar...ben benieuwd. Vorig jaar kregen wij foto's direct toegestuurd, zonder dat wij zelfs mochten kiezen, maar de kwaliteit was echt niet goed, vooral van het klassenfoto. Ik heb ze toen niet genomen en weer teruggestuurd. Vind het nog steeds een vreemd concept.

Maar aan de ander kant, leerlingen op de middelbare lijken echt fotoschuw. In vergelijking met de basisschool krijg je bijna niets te zien afgezien van de enkele foto op social media van school na.
In de presentatie van de informatieavond waren vier kleine foto's van hun introductiedagen verwerkt. Ze hebben op school wat spelletjes gedaan. Ik heb daarom ook besloten de vrijwillige bijdrage voor de introductieweek dit jaar niet te voldoen, even kijken hoe vrijwillig de vrijwillige bijdrage is. Ik denk echt dat het niet om de kosten gaat voor deze introductieactiviteiten, maar dat alles op een grote hoop wordt gegooid. Oudere leerlingen hebben bijvoorbeeld een citygame gespeeld en waren daarna eten bij een restaurant en de brugklassen waren botervaren, dus daar zijn echt kosten buiten school om gemaakt.
pi_214996644
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2024 10:24 schreef Zana het volgende:
Maar aan de ander kant, leerlingen op de middelbare lijken echt fotoschuw. In vergelijking met de basisschool krijg je bijna niets te zien afgezien van de enkele foto op social media van school na.

Veel scholen worden hierin ontzettend beperkt door de AVG. Als je een foto maakt waarop een paar leerlingen staan, moet je van elk van die leerlingen uitzoeken a) wie het zijn en b) of er wel of geen toestemming is gegeven voor het gebruik van foto's en c) of die gegeven toestemming voor álle situaties geldt. In het geval van de school waar ik werk, geven leerlingen/ouders ook nog per medium en/of gelegenheid aan of het wel of niet mag: wél op de schoolsite, wél in de nieuwsbrief, maar níet op de socials of tijdens de diploma-uitreiking. Je kunt het niet zomaar aan de leerlingen in kwestie vragen, want als ze nog geen 16 zijn, mogen ze daar niet zelf over beslissen.

De lust om foto's te maken vergaat je dan nogal :')

Nog los van het feit dat ze iets te groot worden om fotootjes voor papa en mama te laten maken door de juf.

De vrijwillige bijdrage is overigens echt vrijwillig.
pi_214996771
Bij onze basisschool kan je ook voor alles apart toestemming geven (Parro, website, Facebook enz.). Op openbare media lossen ze het op door de kinderen onherkenbaar in beeld te brengen, dus van achteren, alleen handen of voeten enz. Dan krijg je toch best mooie foto’s vaak.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_214996889
De school van C plaatst regelmatig foto's op de socials. Ze kijken wel naar de toestemming van de ouders&kind. Zo heb ik hier en daar nog een beeld van wat hij doet op excursies. Ook gewoon vol gezichten in beeld.
De school van D heeft vorig jaar precies 1 foto op de socials gezet, van een welkomstkraampje begin van het jaar.

Terwijl de school van D kleiner is en ik het idee heb dat de leerkrachten de leerlingen daar ook beter kennen. Blijkbaar is er een andere overweging gemaakt. Je kunt bij beide scholen ook kiezen voor gebruik op folders/socials/schoolfotograaf

Hier volgende week de eerste ouderavonden. Vanochtend om 4:00 C uitgezwaaid voor zijn examenreis. Hopelijk krijg ik daar nog een foto van te zien op de socials :D
pi_214997566
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2024 10:45 schreef Jentin het volgende:

[..]

De lust om foto's te maken vergaat je dan nogal :')

Ik snap dat wel, maar toch vind ik het jammer. Ik zou het leuk vinden om een beeld bij de medeleerlingen van mijn zoon te hebben. De namen weten wij alleen, omdat een leerkracht een klassenlijst voor het vak in de elektronische leeromgeving heeft geplaatst. Vorig jaar had een leraar zelfs de cijfers/ uitslagen van toetsen op die manier bijgehouden...hoewel het ons natuurlijk helemaal niets aangaat vond ik het toch interessant om te zien, hoe mijn kind het in verhouding had gedaan.

Ik kende trouwens ook bijna geen ouders tijdens de informatieavond, je hebt er ook verder geen contact mee tijdens het schooljaar.

Binnenkort beginnen weer de wervingsactiviteiten voor de groep 8 leerlingen, daar doen ze echt veel moeite voor.
  maandag 16 september 2024 @ 12:45:06 #29
319308 Tink89
To live is to dance
pi_214997807
Mijn kind mag niet op de socials. We maken de juffen regelmatig foto's en die plaatsen ze dan in de ouder-app. Daar hebben we wel toestemming voor gegeven.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_214997919
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2024 12:21 schreef Zana het volgende:

[..]
Ik snap dat wel, maar toch vind ik het jammer. Ik zou het leuk vinden om een beeld bij de medeleerlingen van mijn zoon te hebben. De namen weten wij alleen, omdat een leerkracht een klassenlijst voor het vak in de elektronische leeromgeving heeft geplaatst. Vorig jaar had een leraar zelfs de cijfers/ uitslagen van toetsen op die manier bijgehouden...hoewel het ons natuurlijk helemaal niets aangaat vond ik het toch interessant om te zien, hoe mijn kind het in verhouding had gedaan.

Ik kende trouwens ook bijna geen ouders tijdens de informatieavond, je hebt er ook verder geen contact mee tijdens het schooljaar.

Binnenkort beginnen weer de wervingsactiviteiten voor de groep 8 leerlingen, daar doen ze echt veel moeite voor.
Volgens mij is de docent die al die informatie openbaar maakt wel in overtreding, AVG-technisch.

Mijn dochter wil zelf niet op al die socials en nieuwsbrieven en de site. Ik vind het prima dat ze daar voorzichtig mee zijn en het desnoods vrijwel niet meer doen.
  maandag 16 september 2024 @ 14:47:21 #31
319308 Tink89
To live is to dance
pi_214998694
quote:
7s.gif Op maandag 16 september 2024 12:59 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Volgens mij is de docent die al die informatie openbaar maakt wel in overtreding, AVG-technisch.

Mijn dochter wil zelf niet op al die socials en nieuwsbrieven en de site. Ik vind het prima dat ze daar voorzichtig mee zijn en het desnoods vrijwel niet meer doen.
Zeker is die in overtreding. Ik zou als ouder ook echt not amused zijn als de resultaten van mijn kind met de hele klas en alle ouders gedeeld zouden worden...
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_214998999
Ik denk, dat de ouders eigenlijk ook geen toegang hebben, alleen wanneer je meekijkt als je kind is ingelogd in de ELO.

Ouders hebben van school alleen de inloggevens voor Magister gekregen, en daar staan de cijfers van je eigen kind, maar daar stond vorig jaar niet alles in betreffende huiswerk en andere opdrachten.

In de ELO staat ook de planning voor elk vak en er zullen zeker kinderen zijn die alles zelfstandig kunnen plannen en nauwkeurig bijhouden in de brugklas, maar dat was vorig echt nog niet altijd te doen voor mijn zoon met de vele wisselingen en uitval. En als ik daar niet had gekeken, was ik ook nooit te weten gekommen, welke mogelijkheden ze hebben om on-line te oefenen, want daar staan ook de digitale boeken en oefentoetsen.
En het is gewoon handig om te weten dat de meeste in een klas een toets niet zo goed hebben gemaakt, dan wanneer je kind met een slecht cijfer naar huis komt en je het niet goed kunt plaatsen.
Ik doe er verder niets met de informatie, ik ken de kinderen toch niet.
Ik heb het wel altijd heel leuk gevonden dat wij relatief veel foto's hebben gekregen toen die nog op de basisschool zat, want hij vertelde nooit zo veel en dan kon je nog wel eens aan hand van een foto iets vragen.
pi_215001059
Ik vind het persoonlijk al best ver gaan dat ik in realtime de cijfers van mijn eigen kind kan zien. Ik zou er niet aan moeten denken dat andere ouders ook een beetje gaan lopen neuzen in de cijfers van mijn kind.

Is het concept huiswerkbegeleiding en bijles nu ook al iets raars? Er zijn toch genoeg kinderen die extra hulp en uitleg nodig hebben? Dat zegt mijns inziens maar weinig over hoe de school lesgeeft maar vooral waar iemands talenten liggen.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  maandag 16 september 2024 @ 19:51:51 #34
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_215001642
quote:
1s.gif Op maandag 16 september 2024 19:04 schreef Clubsoda het volgende:
Ik vind het persoonlijk al best ver gaan dat ik in realtime de cijfers van mijn eigen kind kan zien. Ik zou er niet aan moeten denken dat andere ouders ook een beetje gaan lopen neuzen in de cijfers van mijn kind.

Is het concept huiswerkbegeleiding en bijles nu ook al iets raars? Er zijn toch genoeg kinderen die extra hulp en uitleg nodig hebben? Dat zegt mijns inziens maar weinig over hoe de school lesgeeft maar vooral waar iemands talenten liggen.
Nou, op zich is dat niet al heel lange tijd heel normaal hoor. En het is ook wel controversieel omdat het de tweedeling in het onderwijs vergroot. Het is nou eenmaal niet gratis. En ik vind het geen heel raar idee om te denken dat je in principe dingen op school moet leren en uitgelegd krijgen. Natuurlijk kan ik me voorstellen dat als je bijvoorbeeld heel slecht in wiskunde bent, dat je dan wat bijles krijgt, maar tegenwoordig is het wel wat algemener en voor meer vakken. Geen waardeoordeel verder, maar wat Zana zegt klopt ook wel in mijn optiek.

Ik zag ook deze column wat ik wel interessant vond.
https://www.aob.nl/actueel/artikelen/bijles-ondermijnt-leraar/
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_215002283
Oh, ik gaf 20 jaar geleden al bijlessen, ik had niet de indruk dat het een nieuw fenomeen was.

Ik ben te moe om er iets zinnigs over te zeggen dus het is denk ik verstandiger als ik mijn snavel even hou ;)
pi_215002385
C mag als hogere klasser ook bijles geven aan lagere klassen. Dat levert 5 euro op per uur. (Doet hij niet, niet zijn hobby). Ik weet zo niet wie dat betaald.

Maar ze hebben ook elke dag de laatste 2 uur een lokaal open met thee en een leraar om huiswerk te maken. Dat is voor het 2e schooljaar.
En het eerste lesuur (half uurtje) hebben ze ondersteuningslessen voor vakken.

Wij hadden vroeger echt geen bijles. Je kon wel eens een uurtje extra blijven voor hulp, maar kan me niks structureels herinneren.
pi_215003220
Bij mij op middelbare school (2002-2008) was er ook al (betaalde) huiswerkbegeleiding en bijles. Ik heb ook nog bijles gegeven destijds. Niet standaard voor iedereen, maar als je behoefte had aan huiswerkbegeleiding of bijles, dan kon dat dus gewoon op school. Ook zeker niet iedereen deed dat bij ons, maar het was er wel.

Verder ben ik wel blij dat ik op de middelbare zat toen alles nog wat meer prive was - geen online systeem waar mn ouders cijfers in konden zien, zelfs al voordat ik het zelf had kunnen vertellen - als ik dat überhaupt had gewild, geen online systeem waar huiswerk in stond waar mn ouders in konden, niemand v schoolpersoneel die er ook maar een seconde over nadacht foto's van me te maken tijdens activiteiten en die dan via welke weg dan ook te verspreiden. Heerlijk.

En wbt vergelijken: als je kind thuis komt met een cijfer dat je niet kunt plaatsen, dan kan je dat toch ook met je kind bespreken? Ze praten heus onderling met elkaar, dus als de hele klas het slecht had gemaakt dan kan hij je dat ook wel vertellen, daar is inzage in het systeem helemaal niet voor nodig (naast dat het idd absoluut niet mag).
  dinsdag 17 september 2024 @ 07:29:23 #38
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_215004520
Ja hoor, mijn kind kan prima vertellen of het een moeilijk en lang proefwerk was wat iedereen niet af had en dus het gemiddelde cijfer niet zo hoog lag.
Ze zijn 13 geen 3.

Idem voor de namen van medeleerlingen. Ik vind het raar dat je die weet omdat je meekijkt in een systeem die niet voor jou bedoeld is maar dat je kind blijkbaar echt helemaal niks zegt thuis en het nooit over anderen heeft?

En het is de middelbare school, ze zijn zelfstandig dus je spreekt geen andere ouders meer op het schoolplein maar heeft je kind niet een paar vrienden waar je de ouders wel eens van ziet?

Hier zijn de afstanden wat groter dus we rijden nog wel eens en dan breng je wat kids thuis etc en dan ontmoet je ouders van de vrienden van je kind.

Qua foto’s is er op de middelbare school ook gewoon veel minder interessants om te delen. Op de basisschool waren ze om de haverklap op pad, projecten, juffen&meester feest, sinterklaasviering, kerstviering. Dat is op de middelbare allemaal veel minder.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_215004588
Ik vind dat geloof ik heel fijn, dat je niet voortdurend andere ouders in je nek hebt hijgen :+ mijn heeft best een gek rooster (1e 3 uur vrij en dan tot het 8e bijvoorbeeld) en het is wel zo rustig om dat gewoon zelf even op een rijtje te krijgen zonder dat er een groepsapp over explodeert.
  dinsdag 17 september 2024 @ 07:47:33 #40
244125 laziness
pi_215004644
Ik haat groepapps dus ik mis die van de basisschool totaal niet :N

Heeft je kind geen groepsapp die explodeert? _O-
pi_215004673
Ik merk dat ik moeite heb met de (in mijn ogen) eindeloze stroom aan negatieve en verdrietige berichten over alles wat er mis is met Nederlandse onderwijs en/of deze specifieke school in inmiddels twee topics. En vooral over het gebrek aan dialoog daarin. Daar reageer ik dan steeds maar snibbig op. Waarschijnlijk kan ik het beter negeren :+
pi_215004679
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 september 2024 07:29 schreef laziness het volgende:
Ja hoor, mijn kind kan prima vertellen of het een moeilijk en lang proefwerk was wat iedereen niet af had en dus het gemiddelde cijfer niet zo hoog lag.
Ze zijn 13 geen 3.

Idem voor de namen van medeleerlingen. Ik vind het raar dat je die weet omdat je meekijkt in een systeem die niet voor jou bedoeld is maar dat je kind blijkbaar echt helemaal niks zegt thuis en het nooit over anderen heeft?

En het is de middelbare school, ze zijn zelfstandig dus je spreekt geen andere ouders meer op het schoolplein maar heeft je kind niet een paar vrienden waar je de ouders wel eens van ziet?

Uh, nee.
Mijn kind vertelt soms véél later pas wat er op school gebeurd is. En zeker nooit dezelfde middag dat ze een SO of een proefwerk had en hoe dat ging.
Namen van klasgenoten hoor ik ook niet.

Niet ieder kind komt meteen vol met verhalen thuis.
There is a name for it:
We call them Poor"
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 17 september 2024 @ 07:53:16 #43
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_215004683
Hier geen groepsapp gelukkig op de basisschool (ok, groep 2) of komt dat later?
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_215004694
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 september 2024 07:47 schreef laziness het volgende:
Ik haat groepapps dus ik mis die van de basisschool totaal niet :N

Heeft je kind geen groepsapp die explodeert? _O-
Die hebben ze geloof ik verplaatst naar Snap maar dat heeft ie niet. Hij kan sowieso goed apps negeren. Ook de nuttige }:|
  dinsdag 17 september 2024 @ 07:55:57 #45
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_215004716
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 september 2024 07:52 schreef Clubsoda het volgende:
Ik merk dat ik moeite heb met de (in mijn ogen) eindeloze stroom aan negatieve en verdrietige berichten over alles wat er mis is met Nederlandse onderwijs en/of deze specifieke school in inmiddels twee topics. En vooral over het gebrek aan dialoog daarin. Daar reageer ik dan steeds maar snibbig op. Waarschijnlijk kan ik het beter negeren :+
Is het mis met de school, of met de verwachtingen?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_215004736
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2024 07:55 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Is het mis met de school, of met de verwachtingen?
Ja, dat weet ik dus niet, die dialoog mis ik dus.
pi_215004752
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2024 07:53 schreef Ynske het volgende:
Hier geen groepsapp gelukkig op de basisschool (ok, groep 2) of komt dat later?
Ja hoor, wees maar niet bang :+
pi_215004760
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2024 20:55 schreef Deepfreeze het volgende:
C mag als hogere klasser ook bijles geven aan lagere klassen. Dat levert 5 euro op per uur. (Doet hij niet, niet zijn hobby). Ik weet zo niet wie dat betaald.

Maar ze hebben ook elke dag de laatste 2 uur een lokaal open met thee en een leraar om huiswerk te maken. Dat is voor het 2e schooljaar.
En het eerste lesuur (half uurtje) hebben ze ondersteuningslessen voor vakken.

Wij hadden vroeger echt geen bijles. Je kon wel eens een uurtje extra blijven voor hulp, maar kan me niks structureels herinneren.
Bij de jongste is het ondersteuningsuur er per dit jaar weer vanaf, blijkbaar hebben ze de corona achterstanden weggewerkt of er werd te weinig gebruik van gemaakt.
Ze hadden van elke les 5 minuten afgehaald om zo voor schooltijd (half 9) een ondersteuningsuur te creëren. Nu dus weer lessen van 50 minuten en geen ondersteuningsuur.

Bijles hadden wij vroeger niet, tenzij je het specifiek ging vragen aan een docent.
Ik moest wel naar het huiswerkinstituut, vreselijk vond ik het. Was niet op school, maar in mijn woonplaats. En die lui vonden dat je minimaal 2 uur per dag aan je huiswerk moest zitten. Dus als je klaar was dan verzonnen ze wel extra werk. En zij bepaalden wanneer je weg mocht.

De ouders van de 3 vriendinnen van mijn jongste ken ik wel en we hebben elkaars nummers van de logeerpartijtjes de eerste keren. Nog nooit nodig gehad, maar handig om te hebben.
Van de oudste heb ik geen idee, die heeft de meeste contacten online.
Fake it till you make it...
  dinsdag 17 september 2024 @ 08:01:56 #49
244125 laziness
pi_215004779
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 september 2024 07:52 schreef capricia het volgende:

[..]
Uh, nee.
Mijn kind vertelt soms véél later pas wat er op school gebeurd is. En zeker nooit dezelfde middag dat ze een SO of een proefwerk had en hoe dat ging.
Namen van klasgenoten hoor ik ook niet.

Niet ieder kind komt meteen vol met verhalen thuis.
Je kan dingen toch gewoon vragen? Met wie ben je vrienden in de klas, met wie breng je de pauze door?
pi_215004910
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 september 2024 08:01 schreef laziness het volgende:

[..]
Je kan dingen toch gewoon vragen? Met wie ben je vrienden in de klas, met wie breng je de pauze door?
Wat was het stomste ding van de dag? Is er nog iemand uitgestuurd? Welke leraar had vandaag de domste grap?
Met een meidenkwartet
pi_215004921
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 september 2024 07:52 schreef Clubsoda het volgende:
Overal hoor je mensen klagen over school, de docenten, de tussenuren, het rooster, het huiswerk, eventuele problemen van kind met docenten. Het geeft mij nog meer respect voor de docenten die het nog wel willen doen.

Ik moet dan ook vaak denken aan vroeger, toen we zelf op de middelbare school zaten. Toen was er helemaal niets digitaal (ok, ik zat in de jaren 80 op de middelbare school) en kwam ik zo vaak op school dat het eerste uur uitviel. En dan amuseerde je je maar, want even terug naar huis zat er ook niet in. Ik denk dat de verwachtingen van school en docenten echt veel te hoog ligt tegenwoordig.
pi_215004923
Groepsapp met ouders op de basisschool ja? Hier gelukkig niet gehad en heb hem ook niet gemist, zou niet weten wat daar dan in gecommuniceerd zou moeten worden eigenlijk.

Alleen eind groep 8 is er bij de klas van de oudste even een groepsapp geweest waarin gevraagd werd om mee te werken aan een afscheidsboek voor alle groep 8 kinderen met foto’s van je kind en hoe en aan wie je die foto’s aan moest leveren. Dat werd een groepsapp omdat die betreffende ouder niet alle nummers had en zo iedereen nummers van andere ouders kon aanvullen. Was ook geen app waar veel in gecommuniceerd werd verder.

Van de basisschoolvrienden/vriendinnen heb ik wel telefoonnummers van de ouders. Was met afspreken wel makkelijk.
Van de middelbareschoolvrienden van de oudste (die er nieuw bij zijn gekomen) heb ik die niet. Maar hij spreekt buiten school ook niet zo veel met ze af en ik hoef daar zelf ook niets in te regelen meer. 1 ouder heb ik een keer gezien. Die kwam de oudste ophalen toen hij met een vriend naar de bios ging. Maar moet zeggen dat ik dan verder de noodzaak van verder contact niet zie. De kinderen regelen het onderling zelf wel. (Al zou het soms sneller zijn als je het zelf met ouders regelt, maar ze leren er ook van).
pi_215004926
quote:

[..]
Buiten dat: de middelbare school is ook het moment dat er weer een stukje losgelaten moet worden.
  dinsdag 17 september 2024 @ 08:28:13 #54
244125 laziness
pi_215004961
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 september 2024 08:24 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Buiten dat: de middelbare school is ook het moment dat er weer een stukje losgelaten moet worden.
True maar daar hebben we het hele vorige schooljaar het brugklas topic mee vol gepraat en in de tweede is dat nog steeds niet geland blijkbaar.
pi_215004972
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 september 2024 08:22 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Overal hoor je mensen klagen over school, de docenten, de tussenuren, het rooster, het huiswerk, eventuele problemen van kind met docenten. Het geeft mij nog meer respect voor de docenten die het nog wel willen doen.

Ik moet dan ook vaak denken aan vroeger, toen we zelf op de middelbare school zaten. Toen was er helemaal niets digitaal (ok, ik zat in de jaren 80 op de middelbare school) en kwam ik zo vaak op school dat het eerste uur uitviel. En dan amuseerde je je maar, want even terug naar huis zat er ook niet in. Ik denk dat de verwachtingen van school en docenten echt veel te hoog ligt tegenwoordig.
Absoluut. Ik geloof niet dat mijn ouders zich ook maar een seconde druk hebben gemaakt om mijn tussenuren, zelfs niet ze er überhaupt weet van hadden. Ik kwam vrolijk uit school en haalde goede cijfers, dus dan zal het wel goed geweest zijn.
pi_215004986
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2024 08:28 schreef laziness het volgende:

[..]
True maar daar hebben we het hele vorige schooljaar het brugklas topic mee vol gepraat en in de tweede is dat nog steeds niet geland blijkbaar.
Er zijn natuurlijk altijd ouders voor wie het wat lastiger is. En op zichzelf vind ik het ook niet gek als je daarin moet groeien als ouder. Maar er moet wel sprake zijn van groei.
pi_215004999
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2024 08:19 schreef Cathmar het volgende:

[..]
Wat was het stomste ding van de dag? Is er nog iemand uitgestuurd? Welke leraar had vandaag de domste grap?
Dat soort strategieën werken hier helaas niet bij mijn kind. Ik heb op de basisschool al alle tips en trucs uit de kast getrokken om meer info te krijgen over z’n dag. Maar ‘hij weet het niet’. En nu op de middelbare school was het gewoon stom of saai.

Af en toe vertelt hij wat. Daar doe ik het mee met die info. Doorvragen (op wat voor manier dan ook) zorgt er voor dat ie alleen maar minder vertelt. Dus helaas werkt dat niet bij alle kinderen ;)

De jongste vertelt gelukkig wel redelijk makkelijk. Dus het ligt niet aan mij ;)

Ik heb hier overigens geen problemen met school hoor, tuurlijk heb je ooit een puntje waarvan je denkt, volgens mij zou dit beter kunnen (de beamer nog even aan laten staan zodat je nog kan zien in welk lokaal de mentor van je kind zit bij de ouderavond (man wist de naam zo niet, moest het even opzoeken) maar het scherm stond direct uit, liep naar voren in de aula maar kon ook niet herkennen wie dan leraar of ouder was, en na vragen aan twee mensen die het ook niet wisten is hij maar naar huis gegaan. Er gingen er overigens best veel blijkbaar). Dus wel wat info gemist wellicht :@ maar jammer maar helaas ;)
pi_215005033
quote:

[..]
Denk je dat ik dat niet af en toe doe? :D
"Dat weet ik niet meer". "ik ga met iedereen om" "ik ben moe" "vraag niet zoveel"
"Alles is prima"

Kind gaat verders gewoon met gezond plezier en tegenzin ( ;) ) naar de brugklas.
Ik vind het prima hoor.
Maar het idee dat ieder kind dat allemaal wel thuis vertelt is fictie.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_215005036
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2024 08:32 schreef hilliebillie het volgende:

[..]
Dat soort strategieën werken hier helaas niet bij mijn kind. Ik heb op de basisschool al alle tips en trucs uit de kast getrokken om meer info te krijgen over z’n dag. Maar ‘hij weet het niet’. En nu op de middelbare school was het gewoon stom of saai.

Af en toe vertelt hij wat. Daar doe ik het mee met die info. Doorvragen (op wat voor manier dan ook) zorgt er voor dat ie alleen maar minder vertelt. Dus helaas werkt dat niet bij alle kinderen ;)

De jongste vertelt gelukkig wel redelijk makkelijk. Dus het ligt niet aan mij ;)

Ik heb hier overigens geen problemen met school hoor, tuurlijk heb je ooit een puntje waarvan je denkt, volgens mij zou dit beter kunnen (de beamer nog even aan laten staan zodat je nog kan zien in welk lokaal de mentor van je kind zit bij de ouderavond (man wist de naam zo niet, moest het even opzoeken) maar het scherm stond direct uit, liep naar voren in de aula maar kon ook niet herkennen wie dan leraar of ouder was, en na vragen aan twee mensen die het ook niet wisten is hij maar naar huis gegaan. Er gingen er overigens best veel blijkbaar). Dus wel wat info gemist wellicht :@ maar jammer maar helaas ;)
Mijn dochter is ook helemaal niet zo mededeelzaam. Dat wil zeggen: ze lult een hoop, maar vertelt weinig :') Als ik zie dat het goed met haar gaat, dat ze goed in haar vel zit en met gepaste tegenzin en wat plezier naar school gaat, ga ik ervan uit dat het goed gaat.

De mentoren van mijn dochter hebben tot nu toe ieder jaar een powerpoint in de klas gedaan met relevante info, en die kregen we dan achteraf via de mail. Dat vond ik wel erg prettig, want sommige info is inderdaad wel handig. Hoewel ik eigenlijk nog maar zelden contact met een docent of mentor op heb hoeven nemen.
pi_215005063
quote:

[..]
Je kunt vragen wat je wil, maar niet alle kinderen geven daar dan ook antwoord op.
Ik weet van mezelf dat mijn ouders ook af en toe niet wisten waar ze het zoeken moesten door de nietszeggende antwoorden die ik overal op wist te geven. Geen splinter info liet ik los (en nee, wij hadden geen slechte relatie oid, ik wilde gewoon niet praten over wat ik overdag deed).

Ow. Beetje spuit 11.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_215005069
Mijn kind heeft een parallel leven sinds hij 8 maanden is dus we zijn al vanaf héél jong geoefend om te praten over dingen die we meemaken. Ik mag graag geloven dat hij daarom veel vertelt, dat het dus te oefenen is. Zal wel dezelfde borstklopperij zijn als van ouders met kinderen die alles lusten :+ We gaan het zien bij de tweede :+

Ik vraag wel heel specifiek vaak. 'Je had vandaag muziek, wat doe je dan eigenlijk in zo'n les? Is techniek altijd in dat lokaal waar we met de open dag waren? Waar zit je kluisje en ga je daar elke pauze heen?' Vooral de vragen over hoe dingen werken en waarbij wat uitgelegd kan worden aan een naïeve moeder zetten wel aan tot vertellen.

En ik vertel zelf ook veel. Hoe mijn dag was maar ook de dingen die ik moeilijk of verdrietig vond.
pi_215005082
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2024 08:32 schreef hilliebillie het volgende:

[..]

Herkenbaar! Hier is dat ook altijd al zo geweest. En dan opeens weken later komt er soms een verhaal uit.
Maar doorvragen heeft gewoon geen zin. En ik ken ook alle trucjes met open vragen etc.

Ik denk dat ze het eerst voor zichzelf moet verwerken voordat ze überhaupt er iets over zegt.

Vroeger op de basisschool (kleuter) was het makkelijker: speelde ik wel eens met handpoppen met haar. Kwam er soms wel (en soms ook niet) een verhaal uit over die dag.
Maar verders.. :N
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_215005090
B vertelt best veel, maar nooit als je het vraagt en meestal weken na de gebeurtenis. Vooral als we samen fietsen of in de auto zitten. Hoe meer je hem vraagt hoe geirriteerder hij wordt, dus daar hebben we nu een andere weg in gevonden.

Juul daarentegen kan niet stoppen met kletsen, die vertelt honderuit over haar dag, de dag van de juf, de dag van haar beste vriendin, van de vogel op het schoolplein, van de concierge etc etc.
pi_215005094
Je de presentatie van het plenaire deel is ook niet gedeeld. Maar goed als ik iets moet melden op school of bespreken en ik weet niet bij wie ik moet zijn, zullen ze me echt wel doorverwijzen naar de juiste persoon.

En tussenuren hebben ze hier tot nu toe nog niet standaard. Alleen bij uitval. En die worden juist fijn gevonden, want dat betekent geen les.
Hij zou evt ook naar huis kunnen als hij wil. Zeker als er straks verhuisd zijn, dan wonen we letterlijk om de hoek. Maar ik geloof niet dat hij dat zal doen. Is wel gezellig met vrienden.

Ik kreeg hem alleen niet uitgelegd, vrienden uit de andere klas hadden vorig jaar een leraar die bijna de helft van het jaar was uitgevallen. Dat had hij ook zo graag gewild. Want ze gaven toch geen toetsen over stof die je niet gehad had dus het was alleen maar mooi als je zo veel uitval hebt. Dat had hij ook graag gewild. Maar hij snapt dus niet dat je die stof toch ergens moet inhalen omdat je anders op een ander moment dingen niet weet die je wel had moeten weten om de rest te snappen.
pi_215005100
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2024 08:40 schreef Clubsoda het volgende:
Mijn kind heeft een parallel leven sinds hij 8 maanden is dus we zijn al vanaf héél jong geoefend om te praten over dingen die we meemaken. Ik mag graag geloven dat hij daarom veel vertelt, dat het dus te oefenen is. Zal wel dezelfde borstklopperij zijn als van ouders met kinderen die alles lusten :+ We gaan het zien bij de tweede :+

Ik vraag wel heel specifiek vaak. 'Je had vandaag muziek, wat doe je dan eigenlijk in zo'n les? Is techniek altijd in dat lokaal waar we met de open dag waren? Waar zit je kluisje en ga je daar elke pauze heen?' Vooral de vragen over hoe dingen werken en waarbij wat uitgelegd kan worden aan een naïeve moeder zetten wel aan tot vertellen.
Ik denk dat het is als kinderen die alles lusten (daar heb ik ook beide versies van, eentje wel eentje niet) en niet oefening. Maar dat is gebaseerd op anekdotisch bewijs.
pi_215005115
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 september 2024 08:44 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ik denk dat het is als kinderen die alles lusten (daar heb ik ook beide versies van, eentje wel eentje niet) en niet oefening. Maar dat is gebaseerd op anekdotisch bewijs.
Dat zeg ik :D Ik kom me over een paar jaar nog wel even melden. Ik ben in ieder geval wel goed geworden in vragen stellen ('wat heb je gegeten bij papa?' 'weetikniet' 'je ruikt naar burrito's :+ ' 'ooooh ja!' :') )
pi_215005125
quote:

En ik vertel zelf ook veel. Hoe mijn dag was maar ook de dingen die ik moeilijk of verdrietig vond.
Daarom eten wij ook altijd 's avonds aan tafel. En dan praten we. Zo vertellen we allemaal wel wat en komt er eens wat ter sprake.

Het scheelt ook wel dat ik weet dat als er echt iets heel naars speelt, ze dat zeker met ons bespreekt. Dat heeft ze tot nu toe altijd gedaan. Dat we dan niet alles horen over wat er op school gebeurt, kan ik we mee leven.
pi_215005127
quote:

Hier een kind dat alles lust en niets verteld en een kind dat weinig lust, maar veel verteld. Zelfde opvoeding, dus denk dat het echt aan het kind ligt en niet aan de opvoeding ;) hier tenminste.

Verder de vragen die je hier als voorbeeld noemt, die zouden hier met een diepe zucht met ja worden beantwoord en de vervolgvragen met jaha (met zeker zo’n diepe zucht er bij, je bent puber of je bent het niet)

waarom worden smileys altijd de eerste twee/drie keer op een willekeurige plek in de zin gezet en dan pas op het einde, waar ook m’n cursor staat :?
pi_215005131
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 september 2024 08:49 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Daarom eten wij ook altijd 's avonds aan tafel. En dan praten we. Zo vertellen we wel wat en komt er eens wat ter sprake.

Het scheelt ook wel dat ik weet dat als er echt iets heel naars speelt, ze dat zeker met ons bespreekt. Dat heeft ze tot nu toe altijd gedaan. Dat we dan niet alles horen over wat er op school gebeurt, kan ik we mee leven.
Ja, wij ook. Heel waardevol is dat. En ik ben dankbaar dat dat de meeste dagen ook lukt met sport en werk (een dag ben ik te laat thuis maar dan eet mijn vrouw met de jongens). De mijne vraagt ook regelmatig om even te wandelen, dat praat lekkerder O+

En die wetenschap is het belangrijkste. Ze hebben ook recht op hun eigen leven zonder alle details te hoeven vertellen.
  dinsdag 17 september 2024 @ 09:00:58 #70
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_215005176
quote:
Mijn N=2 van kinderen met parallelle levens: oefening levert niets op.
quote:
Ja, dan komt er opeens een heel verhaal uit, soms. Maar dan voelt het ook echt alsof hij dat voor mij doet. Niet omdat hij het graag vertelt. Dus ik probeer deze techniek niet al te vaak in te zetten.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  dinsdag 17 september 2024 @ 09:05:50 #71
244125 laziness
pi_215005204
Dan ben ik blijkbaar gezegend met een praatgraag kind.
Als hij thuiskomt en ik ben in een meeting is hij teleurgesteld dat hij niet meteen zijn verhaal kan doen. Die komt als nog naar boven als hij hoort dat ik uitgebeld ben.
En soms is het alleen om gedag te zeggen want er is niks meldenswaardigs gebeurd.
Ik vraag altijd zijn er nog bijzonderheden? Als in dingen die ik echt moet weten. Hij duikt bijna altijd wel een feitje op. Niks noemenswaardigs meestal maar lekker bitchen over een stomme leraar is hij niet vies van :D

Overigens ouwehoert hij vanaf peuter af aan al de hele dag door over alles maar dan ook echt alles en dat is soms net zo vermoeiend als niks zeggen. Maar goed ik ben volledig op de hoogte dat wel ;)
pi_215005214
Hoe het hier ook gaat, hoe druk het ook is, wij eten altijd met zijn 4en aan tafel. Inderdaad de plek voor gesprekken. Dat half uur bestaat uit:
'Lust ik niet!'

'B, waar ga je heen?'
'Poepen!'

'Mama, Juul kijkt raar naar me'

'Pfffff'

'Waarom eten we geen pizza?'

En andere hoogdravende gesprekken. Als B al praat aan tafel, gaat het over dingen die ik echt niet snap, maar wel naar luister. Altijd game gerelateerd.
pi_215005262
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2024 09:05 schreef laziness het volgende:
Dan ben ik blijkbaar gezegend met een praatgraag kind.
Als hij thuiskomt en ik ben in een meeting is hij teleurgesteld dat hij niet meteen zijn verhaal kan doen. Die komt als nog naar boven als hij hoort dat ik uitgebeld ben.
En soms is het alleen om gedag te zeggen want er is niks meldenswaardigs gebeurd.
Ik vraag altijd zijn er nog bijzonderheden? Als in dingen die ik echt moet weten. Hij duikt bijna altijd wel een feitje op. Niks noemenswaardigs meestal maar lekker bitchen over een stomme leraar is hij niet vies van :D

Overigens ouwehoert hij vanaf peuter af aan al de hele dag door over alles maar dan ook echt alles en dat is soms net zo vermoeiend als niks zeggen. Maar goed ik ben volledig op de hoogte dat wel ;)
Oh ja, precies dit. Ik krijg ook voor het ontbijt al een hele uiteenzetting met alle emoties voor die dag (Vandaag Frans, dat is moeilijk en vriend X is al voor de tweede pauze vrij dat is saai en ik sliep niet lekker want ik was om 2.04 en om 5.21 wakker). Meestal vooral alles wat stom is met allerlei details :') nou ja, het heeft voor- en nadelen zullen we maar zeggen.
  dinsdag 17 september 2024 @ 09:17:52 #74
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_215005264
Mijn zoon (8) komt tegenwoordig thuis en roept eerst "GEEN VRAGEN!" :D

De vertelmomentjes komen dan wel, tijdens een fietstochtje idd, of vlak voor naar bed gaan.
pi_215005281
Wat ik wel eens lastig vind, is als echt alles wat stom is er tegelijk op heftige toon uitkomt. Heel boos, verontwaardigd, heftig, en dan even alles tegelijk: die is stom, dat vak is kut, die docent is echt belachelijk, school slaat nergens op en die vriendin deed echt idioot en HC. Dan moet ik wel even zoeken naar een goede manier van reageren.
pi_215005290
:Y Ik vind dat ook veel vragen, om goed te reageren op die negativiteit.
  dinsdag 17 september 2024 @ 09:26:25 #77
244125 laziness
pi_215005311
Eens die verontwaardige toon vinden wij beiden moeilijk om goed op te reageren.
pi_215005346
Wat fijn om te lezen. Ik dacht echt dat dat een gebrek aan mijn kant is :D
Niet dat ik geen gebreken heb, maar goed...fijn dat het herkenbaar is.
pi_215005475
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 september 2024 08:49 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Daarom eten wij ook altijd 's avonds aan tafel. En dan praten we. Zo vertellen we allemaal wel wat en komt er eens wat ter sprake.
Wij ook. Ik kan me eerlijk gezegd nauwelijks voorstellen dat je dat niet doet met kinderen.
Tot voor kort had dat weinig effect, er kwam gewoon meestal niks zinnigs uit.
Gister werd ik tot mijn verbazing getrakteerd op een concreet verhaal van een kwartier over de dag zelf. Wie weet wat ik vanavond krijg :D
pi_215005481
Mijn kleuter zegt ook vrij weinig. Ook niet als ik directe vragen stel. Het is eigenlijk altijd: 'weet ik niet', nee joh!, goed.. Heel soms komt er dan 's avonds of dagen later er ineens een verhaal uit. Maar die zijn ook vaak piemel, poep of plas gerelateerd :')

Ergens wel jammer, want het is in deze fase wel fijn om wat meer te horen. Wel fijn om te horen dat ik niet de enige ben, want dacht bijna dat ik de enige was en iets fout deed :D
Shine bright like a diamond.
pi_215005493
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2024 09:07 schreef exode het volgende:
Hoe het hier ook gaat, hoe druk het ook is, wij eten altijd met zijn 4en aan tafel. Inderdaad de plek voor gesprekken. Dat half uur bestaat uit:
'Lust ik niet!'

'B, waar ga je heen?'
'Poepen!'

'Mama, Juul kijkt raar naar me'

'Pfffff'

'Waarom eten we geen pizza?'

En andere hoogdravende gesprekken. Als B al praat aan tafel, gaat het over dingen die ik echt niet snap, maar wel naar luister. Altijd game gerelateerd.
Haha heerlijk dit, héél herkenbaar!
pi_215005508
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2024 09:05 schreef laziness het volgende:

Oh dit wel ook hoor. Als er iets vermoeiender is dan iemand die voortdurend ouwehoert over vanalles en nog wat is het wel iemand die voortdurend ouwehoert over helemaal niks.
pi_215005536
Als ik mijn 6 jarige vraag hoe haar schooldag was krijg ik letterlijk een opsomming:
We gingen lezen, fruit eten, buiten spelen, rekenen, nog meer lezen, weer buiten spelen.

Heerlijk feitelijk :+

Als ik mijn 7 jarige vraag hoe haar schooldag was is het standaard: weet ik niet meer. Of: ik had de hele dag buikpijn.

Maar die vertelt sowieso zelden wat over school, is nooit anders geweest, ik ben altijd blij dat we soms nog wat foto's en verhalen van de juf ontvangen :D
Tot een jaar terug als je haar naar haar dag vroeg vertelde ze alleen wat ze had gegeten. Bij een schooldag kreeg je dan te horen dat ze haar lunch niet had op gekregen of dat ze het beleg dat ze zelf had uitgezocht vandaag opeens niet meer lustte. En bij een speeldate of kinderfeestje kreeg je te horen wat ze hadden gekregen als eten/lekkers. Verder niks inhoudelijks over de dag zelf of of ze het leuk had gehad. Nooit begrepen waar dat vandaan kwam haha, moest er altijd wel een beetje om lachen.
pi_215005546
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 september 2024 09:22 schreef miss_sly het volgende:
Wat ik wel eens lastig vind, is als echt alles wat stom is er tegelijk op heftige toon uitkomt. Heel boos, verontwaardigd, heftig, en dan even alles tegelijk: die is stom, dat vak is kut, die docent is echt belachelijk, school slaat nergens op en die vriendin deed echt idioot en HC. Dan moet ik wel even zoeken naar een goede manier van reageren.
Ik probeerde dat vaak te relativeren (want dit doet mijne wel, schreeuwen over dat alles K is, alleen vaak zonder inhoudelijk verhaal erbij), maar dat hielp voor geen meter.
Dus ik heb mijne gevraagd wat ie nou wilde. En dat is eigenlijk wat we imo allemaal willen. Even empathie en erkenning. "Ja het is ook allemaal K en wat rot voor je dat ..." Als ie dat gehad heeft is ie veel sneller weer voor rede vatbaar.
pi_215005608
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 september 2024 09:49 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Oh dit wel ook hoor. Als er iets vermoeiender is dan iemand die voortdurend ouwehoert over vanalles en nog wat is het wel iemand die voortdurend ouwehoert over helemaal niks.
Dat helemaal niks is op dit moment de verschillende personages uit de boeken die ze leest. Die wij niet lezen en ook niet gelezen hebben (nieuwe Engelstalige Romantasy is het geloof ik). Hele monologen waarom een bepaalde actie wel of niet goed is en wat er nog wordt verwacht. Ze komt er zelfs speciaal haar bed voor uit om het met ons te delen O+ :')
pi_215005631
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 september 2024 09:52 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ik probeerde dat vaak te relativeren (want dit doet mijne wel, schreeuwen over dat alles K is, alleen vaak zonder inhoudelijk verhaal erbij), maar dat hielp voor geen meter.
Dus ik heb mijne gevraagd wat ie nou wilde. En dat is eigenlijk wat we imo allemaal willen. Even empathie en erkenning. "Ja het is ook allemaal K en wat rot voor je dat ..." Als ie dat gehad heeft is ie veel sneller weer voor rede vatbaar.
Relativeren werkt inderdaad niet, daar ben ik ook wel achter. Empatisch reageren, ontvangen en erkennen op zichzelf wel en dat lukt vaak ook wel. Maar als de lawine van verontwaardige boosheid groot genoeg is, heb ik daar wel moeite mee.

Het stomme is dat ik over alles wat ze eruit gegooid heeft veel langer loop te malen dan zijn. Als het eruit is allemaal, is het ook weg. Ofzo.
pi_215005733
Ja, dat helpt wel het beste, vooral niet teveel erop ingaan. Als de emotie niet heel hoog is maar er wel veel kritiek is, probeer ik nog wel eens een anders perspectief te bieden. Vanochtend was er een verhaal over Henk en Piet die nóóit hun kluisje gebruiken en hoe DOM en RAAR dat is. Dus ik opperde dat zij heen en weer lopen naar hun kluisje misschien onhandige vonden? Daar zat wel wat in want ze willen in de pauze zo lang mogelijk gamen :Y mooi lesje mentaliseren meegepakt ^O^ of ik vraag om nu eens iets te noemen wat leuk/prettig/positief was, want ik trek zelf die negativiteit niet zo (gut :') :+ )

Ik vind gelul over niets ook vermoeiend maar dan kan ik wel een beetje uitzonen. Met Emoties en Problemen heb ik ook het gevoel iets te moeten.
pi_215006579
Geen pubers die gewoon ronduit verhalen zaten te verzinnen?

"Een man die in het centrum zijn jas opendeed en zijn piemel aan iedereen liet zien", toen ik terug fietste naar huis.
"Een klasgenoot die van zijn fiets viel en waarbij de sleutel door zijn been stak."
"Een man die was gevallen van zijn fiets en met een dikke plas bloed om hem heen op straat lag."

En ga zo maar door. Totdat ik een vriendje van hem sprak en zei: "Zo, dat was even heftig, hea, met die man op straat in een plas bloed?" "Huh, waar heeft u het over?" Daarna was het verhalen verzinnen klaar....

Écht vertellen heeft 'ie nog nooit gedaan. Veel praten, weinig zeggen. Over niks ook nog eens. Met mijn hoofd, dat altijd overal en nergens is, vind ik het enorm moeilijk om dáár mijn aandacht bij te houden.
  dinsdag 17 september 2024 @ 17:17:10 #89
35189 Troel
scherp en bot
pi_215009338
Ik zoek input voor cadeau's voor een knul die 15 wordt. Hij houdt van gamen. We komen nu niet verder dan cadeubonnen en geld, hij weet echt niet wat hij moet vragen (blijkbaar heeft hij alles al). Misschien hebben jullie een andere denkrichting waardoor ik verder kan :@
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_215009443
Iets leuks om te doen, misschien? Een ervaring of uitje?
pi_215009454
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 september 2024 17:17 schreef Troel het volgende:
Ik zoek input voor cadeau's voor een knul die 15 wordt. Hij houdt van gamen. We komen nu niet verder dan cadeubonnen en geld, hij weet echt niet wat hij moet vragen (blijkbaar heeft hij alles al). Misschien hebben jullie een andere denkrichting waardoor ik verder kan :@
Gamen met de PC?
Wij hebben zo'n grote muismat (meer dan een meter) met licht gegeven. Dat is echt wel leuk.
Een goede bluetooth koptelefoon.
Een superieure muis. :D
Een game monitor met een kromming. soort wide screen.
Tv op de slaapkamer.
iPhone voor de middelbare.

Toen ze 12 werd.

Niet allemaal in 1 keer.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 17 september 2024 @ 17:28:53 #92
35189 Troel
scherp en bot
pi_215009498
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 september 2024 17:25 schreef capricia het volgende:

[..]
Gamen met de PC?
Wij hebben zo'n grote muismat (meer dan een meter) met licht gegeven.
Een goede bluetooth koptelefoon.
Ja, hij heeft al een prima muis, mat, koptelefoon, toetsenbord enzo. Hij is tevreden met zijn stoel (dat was mijn eerste idee).
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_215009720
Mijn neef werd toen hij 15 werd heel blij van itunes kaarten en bioscoopbonnen. Maar dat valt onder de categorie cadeaubonnen.
pi_215009869
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 september 2024 17:28 schreef Troel het volgende:

[..]
Ja, hij heeft al een prima muis, mat, koptelefoon, toetsenbord enzo. Hij is tevreden met zijn stoel (dat was mijn eerste idee).
Als hij een eigen (oude) tv heeft een Google Chromecast.

Een Google Nest op de slaapkemer.Voor muziek en Storytel.

Een lichtslang, of van die andere licht-figuren die je kunt programmeren.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_215009955
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 september 2024 08:24 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Pre-cies!
Met een meidenkwartet
pi_215010151
quote:
Een sonos, coole hoodie, nieuwe sneakers, een platenspeler, steam platform giftcards, gave verlichting voor z’n kamer.
Met een meidenkwartet
  dinsdag 17 september 2024 @ 19:12:25 #97
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_215010745
Geen conrete tips, maar ik weet voor pubers vaak nog wel wat leuks te scoren bij getdigital

Is een duitse website, maar het komt over het algemeen op tijd binnen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  dinsdag 17 september 2024 @ 19:28:36 #98
35189 Troel
scherp en bot
pi_215011009
Tnx, daar kan ik wel weer wat mee!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_215011369
Wat is je budget?

Hier heeft de gamer dit streamdeck voor zijn verjaardag gehad (toen hij 120 euro was, en hij verder echt niks wist).
Hij heeft al wat speciale knopjes per game en wat algemene. Echt tof ding.

https://tweakers.net/pric(...)zwart/specificaties/

(Op Amazon is de er een paarse voor 116, ziet er ook prima uit, maar paars moet je van houden)
pi_215015977
quote:
Neem 'm mee naar GameForce in Jaarbeurs Utrecht, 5 en/of 6 oktober 2024. Trakteer hem op pizza en red bull. Of houdt hij daar niet van?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')