Sywert was lid van CDA.quote:Op woensdag 5 februari 2025 21:29 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik dacht gezien te hebben in de "geheime" communicatie dat ze dolenthousiast waren dat ze "eindelijk" de grote klapper gingen maken en derhalve daarna alles konden doen wat ze wilden. Ze zijn gelijk aan Klaas Bruinsma kapot gegaan op het binnenhalen van de "Grote Berg".
Het zou heel goed kunnen dat het groepje sowieso bezig was met plannen hoe de overheid financieel pootje te lichten. Het kwam niet uit de lucht vallen vermoed ik. Dat maakt hem inherent slecht m.i. Een typische VVD man.
Zoals zo vaak maakt de gelegenheid de dief. De overheid heeft 'm alle kansen gegeven en bevriende CDA-ers hebben hem zelfs een handje geholpen.quote:Op woensdag 5 februari 2025 17:49 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Deels mogen we dat concluderen?
Lijkt me wel duidelijk dat Sywert de boel voorgelogen heeft en wel degelijk op deze deal aangestuurd heeft.
Zijn Agema en Schoof dan ook verwijtbaar nu we in Nederland weer bezuinigen op pandemische paraatheid?quote:Op donderdag 6 februari 2025 08:22 schreef Halcon het volgende:
[..]
Zoals zo vaak maakt de gelegenheid de dief. De overheid heeft 'm alle kansen gegeven en bevriende CDA-ers hebben hem zelfs een handje geholpen.
Ongelooflijk dat über-narcist Hugo hier zo makkelijk mee weg komt.
Wat heeft dat te maken met deze mondkapjeszwendel?quote:Op donderdag 6 februari 2025 08:31 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Zijn Agema en Schoof dan ook verwijtbaar nu we in Nederland weer bezuinigen op pandemische paraatheid?
De gelegenheid is toch gewoon dat we de shit niet voor elkaar hadden?quote:Op donderdag 6 februari 2025 08:35 schreef Halcon het volgende:
[..]
Wat heeft dat te maken met deze mondkapjeszwendel?
De gelegenheid was de paniek.quote:Op donderdag 6 februari 2025 08:52 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
De gelegenheid is toch gewoon dat we de shit niet voor elkaar hadden?
Dat kan. Maar kan ook door het hoofd koel proberen te houden. Miljoenen mondkapjes opslaan en om de zoveel tijd verbranden en opnieuw inkopen lijkt me in elk geval nutteloos in het kader van "pandemische paraatheid".quote:Op donderdag 6 februari 2025 10:43 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Kun je paniek verminderen door voorbereiding, door laten we zeggen pandemische paraatheid?
Hoezo valt dat vooral VWS te verwijten? Ik heb nergens een goede bron gezien dat VWS een commerciële deal wilde. De enige bron is Sywert zelf.quote:Op woensdag 5 februari 2025 19:34 schreef alpeko het volgende:
[..]
Richting de Staat? Daar lijkt het niet op. VWS wist van en stuurde zelfs aan op een commerciële deal. Zelfs LCH wist van het winstoogmerk maar was tegen een deal. Het gesteggel over wel of geen winstoogmerk valt vooral VWS te verwijten.
Hoezo lag het probleem bij Coolblue en KLM? Sowieso zijn Coolblue en KLM ook voorgelogen door Sywert en consorten.quote:Als die akkoord waren gegaan met distributie via Coolblue en aanvoer via KLM was het hele probleem er niet geweest. Waarom alleen Frequin het anders wilde, daar is hij schimmig over.
Even terug naar 2020, er was een gigantische krapte aan beschermingsmaterialen, er werden mensen ziek, en er gingen mensen dood door een gebrek aan beschermingsmaterialen.quote:Dat hij naar buiten toe een ander verhaal vertelde en gelogen heeft tegen andere bedrijven en tegen de medewerkers van de Stichting is evident. Dat geeft Camille ook toe al gooit ie het op dat dat uit naïviteit kwam i.p.v. opzet. En dat het niet mocht van VWS. Die Camille vind ik nog wel oprecht (en naïef overkomen). Bernd en Sywert zijn glibberig.
Check die docu. Frequin (VWS) komt daar aan het woord..quote:Op donderdag 6 februari 2025 13:31 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Hoezo valt dat vooral VWS te verwijten? Ik heb nergens een goede bron gezien dat VWS een commerciële deal wilde. De enige bron is Sywert zelf.
Lastig discussiëren als je de docu niet hebt gezien. En nee het lag niet aan KLM en Coolblue maar die worden wel opgevoerd als excuus waarom het niet non-profit zou werken voor VWS. Het is een warrig verhaaquote:Hoezo lag het probleem bij Coolblue en KLM? Sowieso zijn Coolblue en KLM ook voorgelogen door Sywert en consorten.
Nou ja in feite dus wel. VWS wist dat het ondernemersrisico bij Sywert & co kwam te liggen en dat daardoor een winst zou kunnen overblijven. Er lagen 2 routes op tafel: de non-profit waar VWS niet mee kon leven (om een vage reden) en de profit waar LCH en een andere topambtenaar het niet mee eens was. Frequin lijkt de doorslaggevend geweest te zijn waardoor die profit deal er kwam. Dat de druk die Sywert publiek opvoerde mee zal spelen is vrijwel zeker maar dat an sich is niet strafbaar.quote:Maar de staat wist er toch vanaf zal jij zeggen?
Die docu van gisteravond? Deel 1 van het mondkapjesgoud? Die heb ik wel gezien.quote:Op donderdag 6 februari 2025 14:22 schreef alpeko het volgende:
[..]
Check die docu. Frequin (VWS) komt daar aan het woord..
[..]
Lastig discussiëren als je de docu niet hebt gezien.
Laat dat maar zien dan. Ik heb het in die docu niet gezien.quote:En nee het lag niet aan KLM en Coolblue maar die worden wel opgevoerd als excuus waarom het niet non-profit zou werken voor VWS. Het is een warrig verhaa
[..]
Nou ja in feite dus wel. VWS wist dat het ondernemersrisico bij Sywert & co kwam te liggen en dat daardoor een winst zou kunnen overblijven. Er lagen 2 routes op tafel: de non-profit waar VWS niet mee kon leven (om een vage reden) en de profit waar LCH en een andere topambtenaar het niet mee eens was. Frequin lijkt de doorslaggevend geweest te zijn waardoor die profit deal er kwam.
VWS is ook verantwoordelijk voor de deal die er gekomen is. Ze hebben ervoor gekozen om een bestelling bij Sywert te doen, en ze wisten dat ze (te) veel betaalden.quote:Op donderdag 6 februari 2025 14:22 schreef alpeko het volgende:
Ik pleit Sywert dus niet vrij van zijn gedrag en van het feit dat hij de Stichting en medewerkers en zakelijke partners heeft bedonderd. Wel stel ik dat VWS mede verantwoordelijk is voor de deal die er is komen te liggen. Een groot deel van de gesprekken is (clandestien) opgenomen.
Ik wel. Heb de eerste 3 afleveringen gezien.quote:Op donderdag 6 februari 2025 14:26 schreef luxerobots het volgende:
Laat dat maar zien dan. Ik heb het in die docu niet gezien.
Los daarvan was het natuurlijk een enorme stress situatie bij VWS aangezien ze in een ongekende crisis zaten op dat moment. Dus dan zijn ze al lang blij dat ze ergens die mondkapjes kunnen krijgen en zullen ze de leverancier ook niet tot in den treure kunnen onderzoeken. Daar is gewoon misbruik van gemaakt.quote:Op donderdag 6 februari 2025 13:31 schreef luxerobots het volgende:
Even terug naar 2020, er was een gigantische krapte aan beschermingsmaterialen, er werden mensen ziek, en er gingen mensen dood door een gebrek aan beschermingsmaterialen.
Sywert zei toen dat hij aan beschermingsmateriaal kon komen, en dat hij dit zonder winstoogmerk zou regelen. Hij heeft toen beschermingsmateriaal laten invliegen (achteraf gezien van slechte kwaliteit) en dit verkocht. En de cynische grap is, dat hij iedereen voorgelogen had (de Nederlandse burger, KLM, CoolBlue en de vrijwilligers) en flink zijn zakken gevuld had.
Maar de staat wist er toch vanaf zal jij zeggen? Dat ligt iets genuanceerder. Sywert heeft natuurlijk nooit tegen VWS gezegd dat hij zijn zakken ging vullen. Wel kon VWS zien dat er hoogstwaarschijnlijk winst gemaakt zou worden. Ze zagen dat ze zaken deden met een bv en ze wisten wat de prijzen voor mondkapjes waren. VWS is gezwicht voor de druk van Sywert, die hij zowel publicitair (om niet) als van binnenuit (via allerlei CDA'ers) flink opgevoerd had.
https://www.ftm.nl/artike(...)terug-naar-stichtingquote:Analyse · Vandaag 6:00 · clock 7 MIN
De staat kan fluiten naar Sywerts miljoenen – en dat is slecht nieuws voor het Openbaar Ministerie
- Jan-Hein Strop
Sywert van Lienden en zijn partners moeten de winst van hun mondkapjesdeal afstaan aan de stichting Hulptroepen Alliantie, oordeelde de rechtbank Amsterdam deze week. Die oordeelde tevens dat de staat, die ook aanspraak op de winst maakte, niet is bedrogen. Dat is geen gunstig voorteken voor de slaagkans van de strafzaak, waarin oplichting van de staat het belangrijkste verwijt is.
Sywert van Lienden, Bernd Damme en Camille van Gestel moeten in elk geval ruim 20 miljoen euro betalen aan de stichting Hulptroepen Alliantie. Dat is de winst die zij met hun commerciële bv Relief Goods Alliance (RGA) binnenhaalden met de beruchte mondkapjesdeal van april 2020, terwijl het trio zei alles ‘om niet’ te doen.
De rechtbank Amsterdam oordeelde deze week dat de drie hun eigen commercieel belang zwaarder hebben laten wegen dan het belang van de door hen opgerichte stichting. Daarom kan hen persoonlijk een ‘ernstig verwijt’ worden gemaakt. Alle aangevoerde verweren van Van Lienden en co tegen de claim van de stichting zijn van tafel geveegd, waaronder hun verdediging dat het ‘risico’ van de deal met de staat te groot zou zijn geweest voor de stichting.
Maar het vonnis bevatte niet alleen slecht nieuws voor de drie mondkapjesmiljonairs.
Ook de staat claimde die miljoenen terug, omdat Van Lienden en co het ministerie van Volksgezondheid (VWS) op het verkeerde been zouden hebben gezet. Bij een juist beeld van het winstoogmerk en de hoogte van de winst zou de deal niet zijn gesloten, beweert de staat. Daarom moest de overeenkomst ongedaan worden gemaakt en geld worden terugbetaald. Daarmee probeerde de staat de claim van de stichting in de wielen te rijden.
Tevergeefs: de staat is niet bedrogen, oordeelde de rechtbank. (..)
Hugo wilde vooral dat Sybertje niet zo vervelend deed in talkshows.quote:Op donderdag 6 februari 2025 16:52 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Los daarvan was het natuurlijk een enorme stress situatie bij VWS aangezien ze in een ongekende crisis zaten op dat moment. Dus dan zijn ze al lang blij dat ze ergens die mondkapjes kunnen krijgen en zullen ze de leverancier ook niet tot in den treure kunnen onderzoeken. Daar is gewoon misbruik van gemaakt.
Uiteraard, maar zelfs al was hij nooit op TV, dan had dit plan kunnen slagen.quote:Op vrijdag 7 februari 2025 18:27 schreef Halcon het volgende:
[..]
Hugo wilde vooral dat Sybertje niet zo vervelend deed in talkshows.
Apart eigenlijk wel dat de overheid 100 miljoen uitgeeft, iets onbruikbaars ontvangt en alles koek en ei is (crisis of niet). Ik weet dat het makkelijk is, belastingcenten uitgeven, maar het is toch wel apart dat er niemand bij die club verantwoording heeft afgelegd. Vooral als de rechter zegt dat de overheid, die 100 miljoen euro aan afval gekocht heeft, niet opgelicht is. Met alle gedoe en advieskosten zul je wel op 150 miljoen zitten ondertussen. Hopelijk leren ze ervan.quote:Op vrijdag 7 februari 2025 08:48 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
Gratis (vandaag) artikel over de uitspraak bij FTM:
[..]
https://www.ftm.nl/artike(...)terug-naar-stichting
Hoe dan?quote:Op donderdag 6 februari 2025 14:29 schreef alpeko het volgende:
[..]
Ik wel. Heb de eerste 3 afleveringen gezien.
2.99 uitgeven aan NPO Plus, dan heb je meteen alle uitzendingen muv de laatste (die nog gemaakt wordt obv de rechterlijke uitspraak).quote:
Hier heb je nog steeds geen opheldering over gegeven.quote:Op donderdag 6 februari 2025 14:22 schreef alpeko het volgende:
Er lagen 2 routes op tafel: de non-profit waar VWS niet mee kon leven (om een vage reden)
https://www.bnr.nl/nieuws(...)n-buidel-moet-tastenquote:Manuel Lokin, hoogleraar Ondernemingsrecht
Lokin kan zich goed vinden in het vonnis van de rechter. Het houdt heel erg rekening met de rol van de bestuurders: als je een stichting hebt met de intentie om te voorkomen dat anderen grote winsten maken met mondkapjes, is het niet gepast om stiekem een eigen bv op te richten. 'Dan doe je precies wat in strijd is met het hele doel van de stichting. Want inmiddels staat wel vast dat alles stiekem is gebeurd, ten opzichte van stichting, medewerkers, Randstad, Coolblue, beurshandelaar IMC én de vrijwilligers.'
Ik BETAAL HELEMAAL NERGENS MEER VOOR JAquote:Op zaterdag 8 februari 2025 12:23 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
[..]
2.99 uitgeven aan NPO Plus, dan heb je meteen alle uitzendingen muv de laatste (die nog gemaakt wordt obv de rechterlijke uitspraak).
Waarom zou ik daar opheldering over moeten geven? Ik geef aan hoe de reconstructie ging. Die is gebaseerd op flink wat bronnen en opgenomen gesprekken.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 12:29 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Hier heb je nog steeds geen opheldering over gegeven.
Overigens is het ook geen sterk argument. Als VWS verlangde dat er met een commerciële partij gehandeld werd, waarom deed Sywert dan alles stiekem? Daarbij werd Sywert ook niet gedwongen om grote winsten te maken (en deze niet terug te storten).
[..]
https://www.bnr.nl/nieuws(...)n-buidel-moet-tasten
Omdat ik nog nergens die bron gezien heb (dat VWS zou verlangen dat de deal commercieel ging).quote:Op zondag 9 februari 2025 07:24 schreef alpeko het volgende:
Waarom zou ik daar opheldering over moeten geven? Ik geef aan hoe de reconstructie ging. Die is gebaseerd op flink wat bronnen en opgenomen gesprekken.
Dat is interessant voor de claim van de overheid, maar voor de claim van de stichting maakt dat niets uit.quote:Op zondag 9 februari 2025 14:45 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Omdat ik nog nergens die bron gezien heb (dat VWS zou verlangen dat de deal commercieel ging).
https://www.pwc.nl/nl/themas/de-economie.htmlquote:Voor haar komst naar PwC was Barbara onder andere werkzaam bij Rabobank.
https://www.pwc.nl/nl/per(...)m-pwc-nederland.htmlquote:Baarsma was van 2016 tot maart 2023 verbonden aan de Rabobank. Meest recent was zij CEO van de Rabo Carbon Bank.
Dat verhaal is ook al direct ontkracht. Het bleek van Lienden zelf die geheimhouding als voorwaarde had gesteld.quote:Helaas gebruikt Van Lienden zijn zendtijd niet om goed uit te leggen waarom hij negen miljoen euro aan de handel verdiende terwijl hij aan het publiek en de vrijwilligers van de stichting voorspiegelde dat het pure liefdadigheid was. In zijn schriftelijke weerwoord op de site van KRO-NCRV stelt hij dat dit komt doordat het ministerie en het LCH wilden dat hij de mondkapjesdeal geheimhield. Geen plausibel verhaal.
quote:Op donderdag 6 maart 2025 13:13 schreef ikweethetookniet het volgende:
Sywert van Lienden zegt dat hij de hoofdrolspeler is in een verhaal waarin hij niet de hoofdrolspeler is
Sywert van Lienden betuigt spijt over de ‘mondkapjesdeal’. Althans, dat stelt omroep KRO-NCRV in een persbericht over Het Mondkapjesgoud (NPO 2). Deze documentaire over een trio pandemieprofiteurs tijdens de coronatijd had aanvankelijk vier afleveringen, maar woensdag werd er een extra aflevering aan toegevoegd.
Hoofdverdachte Van Lienden was tot nu toe alleen aanwezig via apps en opgenomen telefoongesprekken, maar in deze ‘bonusaflevering’ kwam hij dan eindelijk zelf aan het woord. En betuigde hij spijt? Hij zei: „Deze deal had ik niet moeten maken.” Niet vreemd gezien de vervolging en de nationale haat die hem ten deel viel sinds hij in 2020 veertig miljoen mondkapjes aan de overheid verkocht. Maar betuigde hij ook spijt dat hij mensen had bedonderd? Nee, zeker niet. „Ik heb het met goede intenties gedaan.”
In zijn verdediging stelt Van Lienden dat hij niet de leiding had. Hij was naïef geweest, had geen verstand van ondernemen, anderen hadden hem overgehaald terwijl hij zelf de deal niet wilde. „Ik ben de hoofdrolspeler in een verhaal waarin ik niet de hoofdrolspeler ben.” En: „Over het algemeen was ik er niet bij betrokken.” Van Lienden stelt verder dat het ministerie de deal bewust naar de pers heeft gelekt en dat de Nederlandse rechtspraak verrot is.
Volgens Van Lienden had hij de mondkapjes het liefst onbezoldigd willen leveren via een stichting, waarna apparatenwinkel Coolblue de distributie zou verzorgen. Maar het landelijke distributiecentrum LCH, en vooral de medische bedrijven die hierin met de overheid samenwerkten, vreesden deze concurrentie. Daarom wilde het ministerie liever dat Van Lienden en zijn kompanen de mondkapjes via hun commerciële bedrijf zouden leveren. Plausibel verhaal.
Helaas gebruikt Van Lienden zijn zendtijd niet om goed uit te leggen waarom hij negen miljoen euro aan de handel verdiende terwijl hij aan het publiek en de vrijwilligers van de stichting voorspiegelde dat het pure liefdadigheid was. In zijn schriftelijke weerwoord op de site van KRO-NCRV stelt hij dat dit komt doordat het ministerie en het LCH wilden dat hij de mondkapjesdeal geheimhield. Geen plausibel verhaal.
...
https://www.nrc.nl/nieuws(...)olspeler-is-a4885422
https://nos.nl/artikel/24(...)n-van-mondkapjesdealquote:Sywert van Lienden en zijn compagnons hadden al in een vroeg stadium de intentie om miljoenen binnen te halen met de mondkapjesdeal die hij in het voorjaar van 2020 sloot met de overheid. Op dat moment beloofde Van Lienden om de mondkapjes 'om niet' beschikbaar te stellen, maar uit geluidsopnames waarvan de Volkskrant getranscribeerde teksten heeft blijkt dat hij andere plannen had met de deal.
Vorig jaar werd bekend dat Van Lienden en zijn compagnons Bernd Damme en Camille van Gestel zo'n 30 miljoen euro hebben verdiend met de mondkapjesdeal. Na belastingaftrek keerde Van Lienden zichzelf 9 miljoen euro uit, zijn zakenpartners ieder 5 miljoen euro. De drie worden verdacht van oplichting, verduistering en witwassen.
Afgelopen jaar hebben de drie meerdere redenen opgevoerd voor de commerciële operatie. Zo zou de overheid hebben geëist dat er ondernemersrisico werd genomen en moest vanwege 'mededingingstechnische redenen' een commerciële bv worden gebruikt.
'Alle vier miljonair'
Uit de geluidsopnames, die zijn opgedoken in het strafrechtelijk onderzoek naar de mondkapjesaffaire, van interne overleggen van de Stichting Hulptroepen Alliantie blijkt iets anders. De opnames, die veelal via Zoom of per telefoon verliepen, lijken zeer belastend voor de verdachten. "We gaan gewoon die shit naar Nederland halen en we worden alle vier miljonair", zei Van Lienden volgens de Volkskrant over de mondkapjesdeal.
Met 'vier' doelt Van Lienden ook op de beoogde vierde partner, Saskia van Huijgevoort, die ook aan gesprekken deelnam maar uiteindelijk brak met het drietal en niets verdiende aan de commerciële deal.
'Gillend rijk'
Van Lienden zou in een gesprek in april 2020 duidelijk hebben gemaakt er flink aan te willen verdienen. "In ieder geval is één eis dat we alle vier gillend rijk worden, want het is één grote middelvinger van de overheid. Ik ga dit echt serieus voor geen goud vrijwillig doen", zei Van Lienden volgens de krant.
Hij voelde zich volgens de Volkskrant gekrenkt omdat het ministerie van Volksgezondheid een non-profitvoorstel van hem had afgewezen. Daarin zou de stichting hebben voorgesteld om 120 miljoen mondkapjes te leveren via een "volledig gecontroleerde supply chain". Een topambtenaar zou het plan terzijde hebben geschoven, omdat die niet wilde dat Hulptroepen voor het hele proces verantwoordelijk zou zijn. Het transport en de distributie zouden moeten worden geregeld door het opgetuigde inkoopcentrum van de overheid, het Landelijk Consortium Hulpmiddelen.
Dat was tegen het zere been van Van Lienden. In het opgenomen overleg zou hij hebben gezegd: "We hebben twee oplossingen: of we verdedigen ons eerste voorstel (non-profitvoorstel, red.), waar ik voor ben, want dat is beter voor de zorg. Als ze daar niet toe in staat zijn: laat ze maar een prijs quoten en we gaan gewoon die shit naar Nederland halen en we worden alle vier miljonair."
Verder blijkt uit de transcripties dat de partners van plan waren de winsten geheim te houden. "Geen nieuwe auto, geen nieuwe huizen, geen nieuwe kleren", zou er tijdens het overleg gezegd zijn.
'Gênant gesprek'
Van Lienden zegt in een reactie aan de Volkskrant dat hij zich een "bij vlagen gênant intern gesprek" herinnert. "We hebben daarin onze frustraties geuit", aldus Van Lienden. "Sommige teksten uit het gesprek zijn best ongelukkig en sluiten niet aan bij mijn intenties van destijds of bij mij als persoon."
Nou, het is meer dat deze Yvonne Brinkerink zelf een absoluut onbetrouwbaar sujet is met een enorme fantasie.quote:Op zondag 16 maart 2025 22:35 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Heel goed Sywert, laat je niet gek maken
''Het is absoluut niet afkomstig uit een strafrechtelijk dossier. Graag verzoek ik u dit te corrigeren.''quote:
"Door een foutje van @Het_OM"quote:Op zondag 16 maart 2025 22:44 schreef luxerobots het volgende:
[..]
''Het is absoluut niet afkomstig uit een strafrechtelijk dossier. Graag verzoek ik u dit te corrigeren.''
Sywert, vuile oplichter, nergens staat dat het uit een strafrechtelijk dossier komt.
Wat ik jammer vind is dat die compagnons van hem bijna geen aandacht krijgen.quote:Op maandag 21 april 2025 15:15 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Ach, Sywert zoekt een dak boven zijn hoofd nadat zijn relatie uit is gegaan. Iemand nog een zolderkamer over voor hem?
[ x ]
Hugo de Jonge was laatst toch gewoon weer in het nieuws man?quote:Op maandag 21 april 2025 16:07 schreef Joppiez het volgende:
Wat ik jammer vind is dat die compagnons van hem bijna geen aandacht krijgen.
Het OM is nogal biased.quote:Op dinsdag 9 december 2025 12:44 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[ x ]
Het OM die een rechter wraakt![]()
Daar is iets compleet verkeerd gegaan.
Het OM is zo corrupt en ondeskundig als maar zijn kanquote:Op dinsdag 9 december 2025 12:44 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[ x ]
Het OM die een rechter wraakt![]()
Daar is iets compleet verkeerd gegaan.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |