abonnement Unibet Coolblue
pi_214868052
Samenvatting 7 oktober tot met 29 januari (wiki)

De oorlog tussen Hamas en Isral is een escalatie van het Isralisch-Palestijns conflict die begon op 7 oktober 2023 en zich ontwikkelde tot een Isralische invasie in de Gazastrook.

De aanleiding van de inval in de Gazastrook was een gecordineerde verrassingsaanval door de militante beweging Hamas vanuit de Gazastrook op Isral, onder de naam Operatie Al-Aqsa-storm. Duizenden raketten werden afgevuurd op Isralische plaatsen in de grensstreek, terwijl ongeveer 3.000 militanten de grens met Isral doorbraken en aanslagen pleegden op Isralische militaire bases, woonwijken en een muziekfestival, waarbij circa 1.200 mensen werden gedood, waarvan 846 burgers. Naar schatting 200-250 personen werden gevangengenomen en als gijzelaars naar de Gazastrook overgebracht. Hamas verklaarde dat de aanval een reactie was op het geweld van Isralische kolonisten, de blokkade van de Gazastrook, de ontheiliging van de Al-Aqsamoskee in Jeruzalem, evenals op de wreedheden die in de afgelopen decennia van Isralische zijde waren begaan tegen de Palestijnen.

In reactie op de aanval voerden de Isralische strijdkrachten (IDF) wekenlang dag en nacht bombardementen uit op de Gazastrook. Langs de grens werd een troepenmacht samengetrokken ter voorbereiding op een grondoffensief, met als doel de vernietiging van Hamas en het opsporen en bevrijden van de Isralische gijzelaars. In heel Gaza werden huizen en civiele infrastructuur vernietigd. Na een aantal korte voorbereidende grondoperaties werd begin november een grootschalig Isralisch grondoffensief gestart.

IDF voerde tevens invallen uit op de bezette Westelijke Jordaanoever. Ook in het grensgebied tussen Isral en Libanon liepen de spanningen op en waren er meerdere confrontaties tussen Hezbollah en IDF. Nadat Hezbollah-militanten vanuit Libanon raketten hadden afgevuurd op Isral, reageerde Isral met luchtaanvallen op Libanon.

Op 26 oktober publiceerde het door Hamas aangestuurde Ministerie van Volksgezondheid in Gaza een lijst van ruim 7.000 personen die tussen 7 en 26 oktober in de Gazastrook werden gedood, waaronder bijna 3.000 kinderen en ruim 3.000 vrouwen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Ook daarna viel er nog een onbekend aantal doden en gewonden. Nieuwsmedia en internationale organisaties zoals de WHO achtten de genoemde aantallen betrouwbaar. Volgens voorlopige tellingen waren er op 10 november meer dan 11.000 Palestijnen gedood, waaronder ruim 4.500 kinderen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Op de Westelijke Jordaanoever werden sinds het begin van de oorlog tot half november meer dan 190 Palestijnen gedood, waarvan ruim 50 kinderen. Wijdverbreide burgerdoden hebben ertoe geleid dat zowel Isral als Hamas zijn beschuldigd van oorlogsmisdaden.

Isral spoorde de 1,1 miljoen inwoners van het noordelijke deel van de Gazastrook aan om te evacueren naar het zuiden, terwijl Hamas de bewoners opriep in hun huizen te blijven. De Verenigde Naties (VN) meldde dat er ongeveer 1,7 miljoen Palestijnen, meer dan 70% van de bevolking van Gaza, intern ontheemd waren geraakt. Ongeveer 500.000 Israli's werden gevacueerd.Mensenrechtenorganisaties riepen op tot de opname van vluchtelingen uit de Gazastrook.De oorlog heeft geleid tot een ernstige humanitaire crisis in Gaza. Verschillende hulporganisaties hebben Isral ervan beschuldigd honger te gebruiken als oorlogswapen. De VN heeft gewaarschuwd voor de dreiging van hongersnood en de verspreiding van ziekten in de regio, als gevolg van de afsluiting van water, brandstof, voedsel en elektriciteit door Isral. De VN en veel landen riepen op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren.

Op 27 januari 2023 heeft het Internationaal Gerechtshof een tussentijdse uitspraak gedaan in de zaak Zuid-Afrika vs Isral [af]. Het Hof zag het potentile risico van genocidale daden tegen de bevolking van Gaza en herinnerde Isral aan zijn naleving van de Genocide Conventie en vroeg Isral binnen een maand te rapporteren over de gevraagde taken.

SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Geschiedenis conflict
Enkele belangrijke links
Liveblog Nu.nl
Liveblog NOS
Liveblog AD

SPOILER: Livestreams
Hier verder
Intolerant voor intolerantie
pi_214868088
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2024 12:38 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Wat is je onderbouwing hierbij. In plaats van een linkdump kan je ook inhoudelijk erop ingaan.
8)7
quote:
Alsof ik met een vmbo'er aan het debatteren ben.
:+

Leuke poging verder. Ik ga even door. :W
pi_214868251
quote:
10s.gif Op maandag 2 september 2024 12:52 schreef Cuendillar het volgende:

[..]
8)7
[..]
:+

Leuke poging verder. Ik ga even door. :W
Leuke smileys
  Moderator maandag 2 september 2024 @ 13:09:51 #4
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_214868260
Begin meer de indruk te krijgen dat het niveau van deze reeks een flinke impuls zou krijgen als er een handvol VMBO'ers mee zou komen babbelen ...
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_214868473
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  maandag 2 september 2024 @ 13:35:19 #6
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_214868499
quote:
bron: nu.nl 1 sep 2024 om 21:57
De grootste Isralische vakbond Histadrut heeft voor maandag een staking aangekondigd. De vakbond wil de druk op premier Netanyahu opvoeren om zo een deal te sluiten met Hamas.

De staking is aangekondigd nadat het Isralische leger zondagochtend bekendmaakte dat het de lichamen van zes gijzelaars had gevonden. Volgens het leger lagen die in een tunnel onder de stad Rafah, in het zuiden van de Gazastrook. De lichamen werden gevonden tijdens een militaire operatie. Het zou gaan om vier mannen en twee vrouwen.
Blijft (mij) bizar hoe een inmiddels emotioneel aangedaan land zo de pest heeft aan Netanyahu dat ze zich liever inzetten om zo mee te strijden voor hamas die hun geliefden liever afschiet dan ze vrij te laten.

Ergens las ik een gekunstelde verklaring namens hamas dat die gegijzelden door Isralische luchtaanvallen zouden zijn gedood...... hoe die doden dan van dichtbij in tunnels bron doorzeefd zijn vertelt dat verhaal niet.

Useful Idiots die menen dat een deal mogelijk is met hamas, hebben vast niet haar handvest gelezen die op niets mis te verstane wijze aangeeft dat Isral vernietigd moet worden.

Maar goed, ik kan ook begrijpen - maar niet vatten - dat iemand "verkiest" om met een geliefde in onderdrukking te leven en desnoods alles daar voor te offeren dan in vrijheid levend terug te moeten denken wat dat voor betekenis en waarde heeft.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_214868548
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2024 13:35 schreef Vallon het volgende:

[..]
Blijft (mij) bizar hoe een inmiddels emotioneel aangedaan land zo de pest heeft aan Netanyahu dat ze zich liever inzetten om zo mee te strijden voor hamas die hun geliefden liever afschiet dan ze vrij te laten.

Ergens las ik een gekunstelde verklaring namens hamas dat die gegijzelden door Isralische luchtaanvallen zouden zijn gedood...... hoe die doden dan van dichtbij in tunnels bron doorzeefd zijn vertelt dat verhaal niet.

Useful Idiots die menen dat een deal mogelijk is met hamas, hebben vast niet haar handvest gelezen die op niets mis te verstane wijze aangeeft dat Isral vernietigd moet worden.

Maar goed, ik kan ook begrijpen - maar niet vatten - dat iemand "verkiest" om met een geliefde in onderdrukking te leven en desnoods alles daar voor te offeren dan in vrijheid levend terug te moeten denken wat dat voor betekenis en waarde heeft.
Zoals ik in het vorige topic ook al aangaf: ik had precies hetzelfde gedaan als ouder van een ontvoerd kind.

Gevolgen be damned, ik wil mijn kind vrij. :(

Dat begrijp ik zelfs, hier in het verre Nederland.

Maar het staat eveneens als een paal boven water dat Hamas geen partij meer is waarmee onderhandeld zou moeten worden... gijzelaars of geen gijzelaars.
  Moderator maandag 2 september 2024 @ 13:51:43 #8
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_214868639
quote:

[..]

Eisen dat de overheid meer doet om die gegijzelden levend terug te krijgen vind ik niet hetzelfde als meestrijden met hamas
  Overall beste user 2022 maandag 2 september 2024 @ 14:04:11 #9
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_214868739
quote:
88s.gif Op maandag 2 september 2024 13:51 schreef sp3c het volgende:

[..]
Eisen dat de overheid meer doet om die gegijzelden levend terug te krijgen vind ik niet hetzelfde als meestrijden met hamas
Dat is toegeven aan terrorisme.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  Moderator maandag 2 september 2024 @ 14:11:27 #10
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_214868800
quote:
1s.gif Op maandag 2 september 2024 14:04 schreef Ulx het volgende:

[..]
Niet echt maar dan nog is het wat anders dan mee strijden met hamas
pi_214868831
quote:

[..]

Er wordt niet gestaakt omdat ze een hekel hebben aan Netanyahu, maar omdat ze een deal proberen af te dwingen.

En de redenen om voor een deal te zijn lopen uiteen. Ook in het defensieapparaat van Israel zijn er veel voorstanders voor een deal, die menen dat een deal strategisch te rechtvaardigen is. Jij denkt dat zij het handvest van hamas niet kennen? Zie: https://www.timesofisrael(...)i-corridor-decision/

Een deal met hamas is mogelijk, er was letterlijk een deal met hamas die meer levende gijzelaars terug heeft gebracht dan alle reddingsoperaties van de IDF bij elkaar.

Prima dat jij niet voor een deal bent. Dat is een hele normale positie. Maar om mensen die wel voor een deal zijn weg te zetten als useful idiots die zogenaamd samen werken met hamas en alleen staken en een deal willen om Netanyahu te pesten is echt ongelooflijk achterlijk. Ik kan het helaas niet zachter verwoorden.
  Overall beste user 2022 maandag 2 september 2024 @ 14:17:55 #12
3928 Ulx
pi_214868851
"Een deal"

Maak dat eens concreet.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_214868877
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2024 14:17 schreef Ulx het volgende:
"Een deal"

Maak dat eens concreet.
Dat is in reactie op een user die dooddoeners typt als “een deal is niet mogelijk”, “een deal is meestrijden met hamas” en “een deal is alles opofferen”.

Met je eigen dooddoener: “Dat is toegeven aan terrorisme.”

Lees je in over de onderhandelingen die al een paar weken aan de gang zijn.
  Overall beste user 2022 maandag 2 september 2024 @ 15:15:49 #14
3928 Ulx
pi_214869274
Een eis van Hamas is dat de architect van de moord op zo'n 1300 mensen een -defacto- pardon krijgt en zijn rol mag houden.

Moet aan die eis worden voldaan?
pi_214869302
Defacto een pardon krijgt :?
Er was in november al een deal dus die architect heeft blijkbaar allang een pardon ontvangen
  Overall beste user 2022 maandag 2 september 2024 @ 15:22:30 #16
3928 Ulx
pi_214869335
quote:
1s.gif Op maandag 2 september 2024 15:18 schreef opgebaarde het volgende:
Er was in november al een deal dus die architect heeft blijkbaar allang een pardon ontvangen
Hij wil een vrijgeleide voor hem en zijn familie en de garantie dat de Mossad hem niet liquideert.

Voor de bewoners van Gaza boeit het niet of hij leeft of niet. Dus dit is puur eigenbelang. Moet Isral daarop ingaan zodat er misschien wat gijzelaars vrijkomen?
  maandag 2 september 2024 @ 15:25:14 #17
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_214869360
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2024 14:15 schreef oblo het volgende:

[..]
Er wordt niet gestaakt omdat ze een hekel hebben aan Netanyahu, maar omdat ze een deal proberen af te dwingen.

En de redenen om voor een deal te zijn lopen uiteen. Ook in het defensieapparaat van Israel zijn er veel voorstanders voor een deal, die menen dat een deal strategisch te rechtvaardigen is. Jij denkt dat zij het handvest van hamas niet kennen? Zie: https://www.timesofisrael(...)i-corridor-decision/

Een deal met hamas is mogelijk, er was letterlijk een deal met hamas die meer levende gijzelaars terug heeft gebracht dan alle reddingsoperaties van de IDF bij elkaar.

Prima dat jij niet voor een deal bent. Dat is een hele normale positie. Maar om mensen die wel voor een deal zijn weg te zetten als useful idiots die zogenaamd samen werken met hamas en alleen staken en een deal willen om Netanyahu te pesten is echt ongelooflijk achterlijk. Ik kan het helaas niet zachter verwoorden.
Het speelt hamas volledig in de kaart en ik zeg niet dat die mensen die strijden voor hun (on)geluk, achterlijk zijn maar ze worden daarin wel zo door partijen als nuttige pionnen op het schaakbord neergezet.

Je kunt/wil toch niet ontkennen dat de werkwijze van Netanyahu en tegenstelling binnenin de regering, geen rol speelt om een staking te houden ?
Terzijde: Wat en waarom een vakbond bezielt om zich te bemoeien met druk uitoefenen op het (ingestemde) veiligheidsbeleid van de regering is mij ergens een raadsel.

Vandaag nog in de T. een pagina groot artikel die dat "Vingerwijzen naar Netanyahu" deels aanstipt. Hier ter illustratie een excerpt:
quote:
„Niets is belangrijker dan een akkoord.” Dat het daarvan nog niet is gekomen, ligt volgens hem voorzitter Arnon Bar-David aan de politieke overwegingen van premier Benjamin Netanyahu"
... ....
"Alleen militaire druk kan Hamas tot concessie dwingen, is hun (de conservatieve) overtuiging.
Dat is ook de opvatting van Netanyahu en zijn extreemrechtse coalitiepartners.
Maar niet van het leger en de veiligheidsdiensten".
Zie hier de tweedeling die jij in je reactie bevestigd.
Een deal waarin een partij de aanwezigheid van Isral afwijst, is wmb idd een misdeal.

Wanneer het mijn geliefden zou betreffen, ben ik voor elke deal en als (eerder) gezegd, begrijp ik (meer dan) de inzet. Een deal maken die een paar mensen redt ten koste van een grotere stabiliteit, is een bad deal.
Ik zie niet of en hoe hamas Isral met een deal voortaan met rust zal worden gelaten.
Dat maakt die afweging, waar emotie en functie voortdurende ter discussie staat, ook zo buitengewoon ingewikkeld om te onderscheiden.

En ja het zijn benaderingen die de n doet instemmen met een oplossing deal die een ander in afgrijzen daarvan doet bezien.

[ Bericht 1% gewijzigd door Vallon op 02-09-2024 15:30:32 ]
pi_214869363
De een is gewoon tegen een deal en de ander is onder bepaalde voorwaarden voor een deal. Verschillende meningen zonder de noodzaak om hierbij rariteiten erbij te verzinnen

Ik ben onder bepaalde voorwaarden voor een deal. Ik vind het het belangrijkste dat de nog levende gijzelaars terugkomen en ik kan me goed voorstellen dat anderen van mening zijn dat de levens van die mensen, in het landsbelang, van ondergeschikte waarde is. Lijkt me heel logisch na tig jaar terreur en een prima te accepteren meningsverschil.

Ik zou voor het vrijlaten van de gijzelaars niet alles opofferen. De 100% volledige controle over Gaza kan dan nog steeds het doel zijn en een punt zijn waar niet over onderhandeld kan worden.
  maandag 2 september 2024 @ 15:26:53 #19
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_214869373
Nu deals sluiten met Hamas betekent dat ze in november weer 100 nieuwe gijzelaars hebben. Want kennelijk werkt het.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_214869437
Sinwar is in 2011 vrijgekomen. Misschien ben ik slecht genformeerd maar hoeveel gijzelaars heeft Hamas tussen 2011 en 2023 gevangen genomen en heeft dit tot onacceptabele deals geleid?

Ik kan me niet voorstellen dat Hamas dit nog een keer lukt, met alle nieuwe maatregelen en een op scherp staande IDF
pi_214869500
quote:
Hamas is breaking records of cruelty!
The six hostages that were murdered in Rafah were all filmed!
Hamas just published a teaser video promising to share their last messages.
I won't share the video!

It's terrible to see! It's the first time we see some of them (especially heartbreaking for me to see Eden Yerushalmi and Carmel Gat) alive, and we see it only after their death
twitter
pi_214869554
quote:
Nieuwste stokpaardje van zionisten om te roepen dat Palestina fake is? Wat maakt het uit, al-Aqsa is niet fake en die oorlog zal alleen stoppen zodra het in islamitische handen is.
pi_214869560
Een deal bevestigt voor Hamas (en andere terroristen) dat het nemen van Isralische gijzelaars werkt. Dat het volgens hen een zwakheid is van Isral dat zij hun mensen te allen tijde terugwillen en dat zij dat kunnen misbruiken.

Dat is de spagaat.
  maandag 2 september 2024 @ 15:51:15 #24
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_214869564
quote:
1s.gif Op maandag 2 september 2024 15:18 schreef opgebaarde het volgende:
Ook die deal was en is niet anders dan wat nu speelt.

Dat pardon krijgt de architect van een door hem belaagde groep die inmiddels zo zijn afgestompt dat zij liever even de schijn van rust heeft dan zich nog te willen verbeelden dat zij daarin meer zekerheid krijgen.
Een leven onder voortdurende spanning van gevaar wordt dan heel normaal om vandaag te kunnen overleven om pas morgen te kijken of dat zo gaat blijven.

Alles staat en valt wmb dat hamas c.s. de keuze heeft de consequenties te aanvaarden van haar terreur of Isral in haar bestaan tenminste te tolereren.
De politiek van een beetje (ver)trappen en (aan)duwen met spaken in het wiel, lijkt mij wel klaar.
Zoals hamas het ook bedoelde en ingeplande met haar weerzinwekkende terreuraanslag, door dingen eens en voor haar altijd te gaan (laten) kantelen.

Het is een zero-game waar wmb geen andere tussenoplossing in mogelijk is.
De enige manier is voorkomen dat vijanden van Isral haar soevereiniteit nog (kunnen of willen) gaan bedreigen.
De keuze is dan: Gaza wordt een omheind parkeerterrein of zij werpt de agressie af om zich met haar gelijkgestemden in hun eigen "bloei" te kunnen smoren.

quote:
1s.gif Op maandag 2 september 2024 15:34 schreef opgebaarde het volgende:
Sinwar is in 2011 vrijgekomen. Misschien ben ik slecht genformeerd maar hoeveel gijzelaars heeft Hamas tussen 2011 en 2023 gevangen genomen en heeft dit tot onacceptabele deals geleid?

Ik kan me niet voorstellen dat Hamas dit nog een keer lukt, met alle nieuwe maatregelen en een op scherp staande IDF
Hier toegeven gaat dan nog een keer lukken omdat na een periode van oppervlakkige rust, het IDF zal inkakken.
Mark my words dat na 6 maanden of 6 jaar iemand iemand gaat roepen of 'het' nog wel nodig is om zo strak de vinger aan een veiligheidspols te houden. Exact wat nu - in feite - is gebeurd.

[ Bericht 11% gewijzigd door Vallon op 02-09-2024 15:59:58 ]
  maandag 2 september 2024 @ 16:45:42 #25
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_214870008
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2024 06:44 schreef Cuendillar het volgende:

[..]
Dus je gelooft een regering van een democratisch land minder dan een terreurorganisatie. Dat slaat nergens op. Hoe praat je dat goed voor jezelf?
De leiders van Hamas zijn ook democratisch verkozen. Moet ik ze om die reden ook maar geloven?

quote:
Doel je nou op die paar oorlogsmisdaden waarvan de militairen gewoon vervolgd en berecht worden door Isral zelf?

Er zijn hier ook users die alle oorlogsslachtoffers moord vinden (of zelfs genocide). Daarbij gaat het meestal om projectie van de eigen wens.
De berichten die duidelijk maken dat Isral burgerslachtoffers niet ontziet zijn nogal overweldigend. Het Isralische beleid op dat gebied is een oorlogsmisdaad en het is duidelijk dat ze daar niets tegen doen. Wat ze aanpakken zijn enkel de gevallen waarbij de slachtoffers westerse hulpverleners waren of waarbij het wel heel prominent in het nieuws kwam.
  Overall beste user 2022 maandag 2 september 2024 @ 17:13:46 #26
3928 Ulx
pi_214870322
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2024 16:45 schreef beantherio het volgende:

[..]
De leiders van Hamas zijn ook democratisch verkozen. Moet ik ze om die reden ook maar geloven?
[..]
De berichten die duidelijk maken dat Isral burgerslachtoffers niet ontziet zijn nogal overweldigend. Het Isralische beleid op dat gebied is een oorlogsmisdaad en het is duidelijk dat ze daar niets tegen doen. Wat ze aanpakken zijn enkel de gevallen waarbij de slachtoffers westerse hulpverleners waren of waarbij het wel heel prominent in het nieuws kwam.
Nee, klopt niet. De beruchte zaken die in het nieuws kwamen kwamen in het nieuws nadat en doordat de IDF al een onderzoek was gestart.
Het kan uiteraard wel dat iemand eerder naar de pers rent dan naar de krijgsraad maar daar valt weinig aan te doen.
pi_214870439
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2024 15:15 schreef Ulx het volgende:
Een eis van Hamas is dat de architect van de moord op zo'n 1300 mensen een -defacto- pardon krijgt en zijn rol mag houden.

Moet aan die eis worden voldaan?
Specifiek aan die eis? Dat lijkt mij een van de minst belangrijke eisen van Hamas. Daar is niet eens discussie over in Israel. Veel minder belangrijk dan eisen zoals controle over philadelphi corridor en een langdurige staakt-het-vuren.

[ Bericht 0% gewijzigd door oblo op 02-09-2024 17:33:38 ]
pi_214870464
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2024 15:42 schreef Nober het volgende:

[..]
[ x ]
Vreselijk voor die mensen. Die vieze gore Netanyahu had voor 7 oktober al aan een n/twee statenoplossing moeten werken en na 7 oktober een deal moeten sluiten om de gijzelaars vrij te krijgen. Helaas is het project Groot-Isral en zelf uit de cel blijven belangrijker voor hem dan het redden van deze mensen en het voorkomen van toekomstig bloedvergieten. Sinwar en Bibi zijn geen haar beter van elkaar. Jammer dat we ze beide nooit in Den Haag voor het gerecht zullen zien.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_214870473
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2024 15:49 schreef Cuendillar het volgende:
Een deal bevestigt voor Hamas (en andere terroristen) dat het nemen van Isralische gijzelaars werkt. Dat het volgens hen een zwakheid is van Isral dat zij hun mensen te allen tijde terugwillen en dat zij dat kunnen misbruiken.

Dat is de spagaat.
Voor wie is dat de spagaat? Het meerendeel van de Israelis is voor onderhandelen van een deal die de gijzelaars vrij krijgt. Ook de regering en de coalitie is voor een deal onder bepaalde voorwaarden.

Deal of geen deal is alleen een spagaat voor een groep hardliners in Israel die de minderheid vormen.
pi_214870489
-

[ Bericht 99% gewijzigd door oblo op 02-09-2024 17:33:26 ]
pi_214870503
quote:
1s.gif Op maandag 2 september 2024 14:04 schreef Ulx het volgende:

[..]
Mensen die schrijven dat de gijzelaars niet teruggehaald moeten worden zijn moreel net zo erg als de terroristen
  Overall beste user 2022 maandag 2 september 2024 @ 17:42:07 #32
3928 Ulx
pi_214870587
quote:
8s.gif Op maandag 2 september 2024 17:30 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]
Vreselijk voor die mensen. Die vieze gore Netanyahu had voor 7 oktober al aan een n/twee statenoplossing moeten werken en na 7 oktober een deal moeten sluiten om de gijzelaars vrij te krijgen. Helaas is het project Groot-Isral en zelf uit de cel blijven belangrijker voor hem dan het redden van deze mensen en het voorkomen van toekomstig bloedvergieten. Sinwar en Bibi zijn geen haar beter van elkaar. Jammer dat we ze beide nooit in Den Haag voor het gerecht zullen zien.
Er was een tweestatenoplossing in 1947, die werd afgewezen. Elke poging daarna was minder gunstig voor Arabieren.

Wat is je voorstel?
  Overall beste user 2022 maandag 2 september 2024 @ 17:42:58 #33
3928 Ulx
pi_214870593
quote:
1s.gif Op maandag 2 september 2024 17:27 schreef oblo het volgende:

[..]
Specifiek aan die eis? Dat lijkt mij een van de minst belangrijke eisen van Hamas. Daar is niet eens discussie over in Israel. Veel minder belangrijk dan eisen zoals controle over philadelphi corridor en een langdurige staakt-het-vuren.
Die Sinwar heeft een veto. Dus ja.
pi_214870953
quote:
1s.gif Op maandag 2 september 2024 10:43 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Dat is niet wat ik hier standaard zie gebeuren, eigenlijk. Ik denk dat iedereen wel snapt dat er na/naast de militaire acties het echte werk pas ligt om te zorgen dat iedereen op het grondgebied op de lange termijn genoeg perspectief en gelijke kansen en rechten krijgt.
Waarom op de lange termijn? Je moet er gelijk mee beginnen. Sterker het had er al moeten zijn. Gelijke rechten is geen luxe maar een basis waar je vanuit werkt. Daarmee kan je ook je eigen voortbestaan verankeren in een grondwet.
pi_214870979
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2024 15:26 schreef Janneke141 het volgende:
Nu deals sluiten met Hamas betekent dat ze in november weer 100 nieuwe gijzelaars hebben. Want kennelijk werkt het.
Hamas geeft er 103 laten gaan en wat heeft het ze opgeleverd? Je krijgt ze op korte termijn echt niet terug denk ik.
  maandag 2 september 2024 @ 18:10:42 #36
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_214870998
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2024 18:09 schreef Chadi het volgende:
Hamas geeft er 103 laten gaan en wat heeft het ze opgeleverd?
In elk geval een hoop vrijgelaten criminelen. En er gaan (internationaal) nog steeds een heleboel stemmen op om in ruil voor het vrijlaten van gijzelaars Hamas een voorschot te geven op een eigen staat.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_214871129
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2024 15:49 schreef Cuendillar het volgende:

Dat is de spagaat.
Je had ook naar het Palestijnse volk kunnen luisteren dan had je Hamas alle wind uit de zeilen gehaald en had je in vrede geleefd misschien wel in een 2 onder 1 kap constructie.
Maar of je nou vreedzaam demonstreert of niet het maakt de zionistische junta niets uit.

Ashira Darwish vertelt over de gruwelijkheden die haar zijn aangedaan in Isralische gevangenschap. Gearresteerd omdat het kan. Khalida Jarrar zit al tijden vast om niks. Dit zijn geen hamas leden maar juristen en film makers
  Overall beste user 2022 maandag 2 september 2024 @ 18:23:47 #38
3928 Ulx
pi_214871206
twitter
pi_214871210
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2024 18:10 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
In elk geval een hoop vrijgelaten criminelen. En er gaan (internationaal) nog steeds een heleboel stemmen op om in ruil voor het vrijlaten van gijzelaars Hamas een voorschot te geven op een eigen staat.
Daar trappen ze niet in.
pi_214871222
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2024 18:23 schreef Ulx het volgende:
[ x ]
De media afdeling van de IDF draait overuren. Hashhhbaraaaa.
pi_214871286
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2024 16:45 schreef beantherio het volgende:

[..]
[..]
De berichten die duidelijk maken dat Isral burgerslachtoffers niet ontziet zijn nogal overweldigend.
Dat is geen moord, maar oorlog.

De stelling dat alle doelen waarbij burgerslachtoffers aanwezig waren, op vergisbombardementen na, militair valide doelen waren, is goed verdedigbaar. En uiteraard waren er de afzwaaiers van terroristenraketten waar Isral gewoon de schuld van kreeg, initieel.

Moord (en genocide) zijn verkeerde woorden om te gebruiken in deze context. Oorlog is het goede woord.
quote:
Het Isralische beleid op dat gebied is een oorlogsmisdaad en het is duidelijk dat ze daar niets tegen doen.
Uiteraard niet, het is namelijk geen oorlogsmisdaad.
quote:
Wat ze aanpakken zijn enkel de gevallen waarbij de slachtoffers westerse hulpverleners waren of waarbij het wel heel prominent in het nieuws kwam.
Wat ze aanpakken, zijn de gevallen waar een verdenking is van moord. Zoals het in een beschaafd land gaat.

Nog eens wat anders dan het uitbundig te vieren, zoals de Palestijnen doen bij moord.
pi_214871309
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2024 15:49 schreef Triggershott het volgende:

[..]
Nieuwste stokpaardje van zionisten om te roepen dat Palestina fake is? Wat maakt het uit, al-Aqsa is niet fake en die oorlog zal alleen stoppen zodra het in islamitische handen is.
Maar dat is helemaal geen realistisch doel, dus waarom zou je je daaraan blijven vastklampen?

Het is toch veel beter om je erbij neer te leggen dat Al-Aqsa in joods gebied ligt, maar dat je er als moslim gewoon kan komen?
  Overall beste user 2022 maandag 2 september 2024 @ 18:36:31 #43
3928 Ulx
pi_214871349
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2024 18:24 schreef Chadi het volgende:

[..]
Ministerie van volksgezondheid heet dat toch?
pi_214871423
quote:
1s.gif Op maandag 2 september 2024 18:18 schreef Chadi het volgende:

[..]
Je had ook naar het Palestijnse volk kunnen luisteren dan had je Hamas alle wind uit de zeilen gehaald en had je in vrede geleefd misschien wel in een 2 onder 1 kap constructie.
Wie denk je voor de gek te houden met dit argument?
quote:
Maar of je nou vreedzaam demonstreert of niet het maakt de zionistische junta niets uit.

Ashira Darwish vertelt over de gruwelijkheden die haar zijn aangedaan in Isralische gevangenschap. Gearresteerd omdat het kan. Khalida Jarrar zit al tijden vast om niks. Dit zijn geen hamas leden maar juristen en film makers
:')
pi_214871463
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2024 18:24 schreef Chadi het volgende:

[..]
Is er iets onwaar aan? Indien ja, wat is dan jouw verklaring?
pi_214871484
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2024 18:42 schreef oblo het volgende:

[..]
Is er iets onwaar aan? Indien ja, wat is dan jouw verklaring?
Het staat niet vast dat ze door hamas om het leven zijn gebracht. Hamas ontkent. Hamas heeft het voordeel van de twijfel in deze
pi_214871523
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2024 18:44 schreef Chadi het volgende:

[..]
Het staat niet vast dat ze door hamas om het leven zijn gebracht. Hamas ontkent. Hamas geeft het voordeel van de twijfel in deze
Van wie zijn de kogelwonden dan volgens jou?
pi_214871531
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2024 18:47 schreef oblo het volgende:

[..]
Van wie zijn de kogelwonden dan volgens jou?
Het meest morele leger ter wereld.
pi_214871566
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2024 18:48 schreef Chadi het volgende:

[..]
Het meest morele leger ter wereld.
Hoe weet je dat?
  maandag 2 september 2024 @ 18:51:35 #50
330914 Sherlock_Holmes
2de plaats WIDM prono 2020
pi_214871582
quote:
1s.gif Op maandag 2 september 2024 18:44 schreef Chadi het volgende:

[..]
Het staat niet vast dat ze door hamas om het leven zijn gebracht. Hamas ontkent. Hamas heeft het voordeel van de twijfel in deze
Dat is eerlijk. Zelf geef ik terroristen altijd het voordeel van de twijfel.

Je weet maar nooit tenslotte:

´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')