Kun je gewoon even weer stoppen met op de man spelen en users hier geen zelf verzonnen motivaties in de schoenen schuiven?quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 10:36 schreef Chivaz het volgende:
Ook wel leuk om te zien hoe pro Afghanistan oorlog de progressieven in dit topic zijn omdat Biden heeft gefaald met de terugtrekking waar voor miljarden aan materiaal is achter gelaten en talloze Amerikanen zijn achter gelaten en om het leven zijn gekomen.
De datum stond inderdaad vast maar de uitvoering komt toch echt op het conto van Biden en die heeft gefaald.
Ik kan hier overigens wel op uit opmaken dat de users hier liever hadden gezien dat de VS nog langer in Afghanistan hadden gezeten?
Op welke man speel ik hier? Bovendien zie ik dat de terugtrekking word bekritiseert dus dan is het aannemelijk dat men liever had gezien dat de VS langer in Afghanistan zou zitten.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 10:47 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Kun je gewoon even weer stoppen met op de man spelen en users hier geen zelf verzonnen motivaties in de schoenen schuiven?
Je weet donders goed wat ik bedoel.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 11:00 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Op welke man speel ik hier? Bovendien zie ik dat de terugtrekking word bekritiseert dus dan is het aannemelijk dat men liever had gezien dat de VS langer in Afghanistan zou zitten.
Niemand gelooft dit.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 11:00 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Op welke man speel ik hier? Bovendien zie ik dat de terugtrekking word bekritiseert dus dan is het aannemelijk dat men liever had gezien dat de VS langer in Afghanistan zou zitten.
Maar ik begrijp uit jouw bijdragen dat jij het een uitstekend idee vond van Trump om een deal te sluiten met de Taliban voor de vrijlating van 5000 extremistische strijders.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 11:00 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Pas op Koos, je schuift nu een standpunt in mijn schoenen en deze discussietechniek word als zeer storend ervaren en is daarom onwenselijk.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 11:19 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maar ik begrijp uit jouw bijdragen dat jij het een uitstekend idee vond van Trump om een deal te sluiten met de Taliban voor de vrijlating van 5000 extremistische strijders.
Ja zeg, natuurlijk worden die ingrijpende besluiten genomen in de laatste weken van een administratie periode en de opvolger in de schoenen geschoven.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 11:19 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maar ik begrijp uit jouw bijdragen dat jij het een uitstekend idee vond van Trump om een deal te sluiten met de Taliban voor de vrijlating van 5000 extremistische strijders.
Is dat niet zo dan? Dat is nou precies wat ik met mijn vorige post aan je probeerde duidelijk te maken.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 11:26 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Pas op Koos, je schuift nu een standpunt in mijn schoenen en deze discussietechniek word als zeer storend ervaren en is daarom onwenselijk.
Nu is de grote vraag gaan we daar een eerlijk normaal antwoord op krijgen of worden zulke lastige vragen zoals gebruikelijk bij sommige conservatieven dan weer niet beantwoord en begint er weer een volgende te reutelen met de nieuwe uit hun bubbel voorgeschotelde talking points.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 11:32 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Is dat niet zo dan? Dat is nou precies wat ik met mijn vorige post aan je probeerde duidelijk te maken.
Ik stel je ook veel liever een vraag: wat vind jij van de deal die Trump sloot met de Taliban, waardoor 5000 strijders vrij werden gelaten terwijl westerse troepen zich nog niet hadden teruggetrokken?
Er worden eigenlijk weinig concrete plannen uitgelegd hoe men deze kiezers nu wil gaan terugwinnen. Het enig wat ter sprake komt is leeftijd en abortus. Het is vooral een verhaal van campagnevoerders en anonieme bronnen die stellen een verandering te zien. Harris wordt zelfs vergelijken met Obama, wat opmerkelijk is. Maar hoe men verder concreet de Latino kiezer wil gaan overtuigen blijft onbesproken in het stuk.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 11:20 schreef Monolith het volgende:
Politico had nog wel een aardig stuk over hoe Harris de Latino vote probeert terug te winnen:
https://www.politico.com/(...)tino-voters-00173976
Biden had daar enorm veel terrein verloren en het is in swing states als Arizona en Nevada een heel significante kiezersgroep.
Blijkbaar ging het om een gevangenruil, ik vind het fijn voor de gevangenen die thuis zijn gekomen dankzij die ruil.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 11:32 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Is dat niet zo dan? Dat is nou precies wat ik met mijn vorige post aan je probeerde duidelijk te maken.
Ik stel je ook veel liever een vraag: wat vind jij van de deal die Trump sloot met de Taliban, waardoor 5000 strijders vrij werden gelaten terwijl westerse troepen zich nog niet hadden teruggetrokken?
Ach ja, het alternatief is een bejaarde verwarde man die mijmert over 'crowd sizes' en de 'great, late Hannibal Lector'.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 11:47 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Er worden eigenlijk weinig concrete plannen uitgelegd hoe men deze kiezers nu wil gaan terugwinnen. Het enig wat ter sprake komt is leeftijd en abortus. Het is vooral een verhaal van campagnevoerders en anonieme bronnen die stellen een verandering te zien. Harris wordt zelfs vergelijken met Obama, wat opmerkelijk is. Maar hoe men verder concreet de Latino kiezer wil gaan overtuigen blijft onbesproken in het stuk.
je gaat ook niet je grote strategie bloot leggen vlak voor je hem uit gaat voeren dat doe je pas als het gebeurd is en het resultaat bekend is, succes of mislukkingquote:Op dinsdag 27 augustus 2024 11:47 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Er worden eigenlijk weinig concrete plannen uitgelegd hoe men deze kiezers nu wil gaan terugwinnen. Het enig wat ter sprake komt is leeftijd en abortus. Het is vooral een verhaal van campagnevoerders en anonieme bronnen die stellen een verandering te zien. Harris wordt zelfs vergelijken met Obama, wat opmerkelijk is. Maar hoe men verder concreet de Latino kiezer wil gaan overtuigen blijft onbesproken in het stuk.
Een ruil was inderdaad onderdeel van de deal, maar de verhoudingen waren in het voordeel van de Taliban. Bovendien ging het om niet om Amerikanen, maar om Afghanen die werden vastgehouden door de Taliban.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 11:54 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Blijkbaar ging het om een gevangenruil, ik vind het fijn voor de gevangenen die thuis zijn gekomen dankzij die ruil.
Je vraagt mij eigenlijk, moet je mensen in de handen laten van de taliban als je van plan bent om terug te trekken? Kun je dat moreel verantwoorden naar jezelf en de families van die gevangenen?
Verder is de heersende opvatting dat de deal vooral in het voordeel was van de Taliban:quote:The United States would release 5,000 Taliban prisoners; the Taliban would release 1,000 of its prisoners.
En daarna bleek dat de Taliban niet bepaald betrouwbare dealmakers zijn - en ja, Trump zat toen nog in het Witte Huis, maar die deed niks.quote:One gaping problem, say scholars (including some from the Trump administration): The peace agreement came with no enforcement mechanism for the Taliban to keep its word.
The Taliban basically had to sign a pledge saying it wouldn’t harbor terrorists. Nowhere did the Taliban have to — nor did it choose to — denounce al-Qaeda, the terrorist group that launched the 9/11 attacks from Afghanistan, Miller writes.
The biggest tangible commitment from the Taliban looked like this: For seven days before the deal was signed, its leaders significantly reduced their attacks on Afghan forces to show they were capable of controlling the group across the country. But the deal didn’t require that the Taliban stop its attacks against Afghan security forces.
Overall, it was a pretty good deal for the Taliban, critics said. “Trump all but assured the future course of events would reflect the Taliban’s interests far more than the United States,” Miller writes. H.R. McMaster, Trump’s second national security adviser, has recently called it “a surrender agreement with the Taliban.” Another member of Trump’s National Security Council said it was “a very weak agreement.”
As The Fix’s Aaron Blake notes, former Trump officials are suddenly and conspicuously scrambling to distance themselves from that deal.
Bron
quote:A few months after the agreement was signed, there was plenty of evidence that the Taliban wasn’t as sincere as it appeared about peace. The United Nations said it had evidence that the Taliban and al-Qaeda still had ties. U.S. intelligence warned that al-Qaeda was “integrated” into the Taliban. The Taliban launched dozens of attacks in Afghanistan, ramping up its violence
“The Taliban views the negotiations as a necessary step to ensure the removal of U.S. and other foreign troops under the U.S.-Taliban agreement, but the Taliban likely does not perceive that it has any obligation to make substantive concessions or compromises,” a U.S. inspector general report read.
It was all enough that when Biden came into office, U.S. officials questioned whether the Taliban was breaking its side of the deal.
Want? De discussie ging over de stelling dat DeSantis een betere verkiesbaar zou zijn geweest dan Trump. Dan is het feit dat hij in zijn eigen primaries verloren had relevant. Wat de democraten zoal doen totaal niet.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 00:34 schreef MoreDakka het volgende:
Blijft toch bijzonder, sommige posters verven zichzelf constant in de hoek. Beginnen over de primaries van de Republikeinen...
Ik geloof gerust dat om Afghanen ging, juist de Afghanen die hoogst waarschijnlijk de Amerikanen hebben geholpen in hun strijd tegen de taliban. Niet elke deal pakt altijd even goed uit maar het voornaamste is dat die gevangenen niet meer in handen zijn van de taliban.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 12:02 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Een ruil was inderdaad onderdeel van de deal, maar de verhoudingen waren in het voordeel van de Taliban. Bovendien ging het om niet om Amerikanen, maar om Afghanen die werden vastgehouden door de Taliban.
[..]
Verder is de heersende opvatting dat de deal vooral in het voordeel was van de Taliban:
[..]
En daarna bleek dat de Taliban niet bepaald betrouwbare dealmakers zijn - en ja, Trump zat toen nog in het Witte Huis, maar die deed niks.
[..]
Alleen had die 'slechte deal' ook invloed op de chaotische terugtrekking, aangezien de Taliban zich er dus niet aan hield en de aanvallen opvoerde. Die 5000 vrijgelaten strijders kwamen daarbij goed van pas.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 12:10 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Ik geloof gerust dat om Afghanen ging, juist de Afghanen die hoogst waarschijnlijk de Amerikanen hebben geholpen in hun strijd tegen de taliban. Niet elke deal pakt altijd even goed uit maar het voornaamste is dat die gevangenen niet meer in handen zijn van de taliban.
Soms is een slechte deal beter dan geen deal, de gevangenen daar laten zitten was veel slechter geweest voor het imago van de VS.
Beetje makkelijk wel om te zeggen omdat Trump het aantal troepen had gereduceerd was er van fatsoenlijk terugtrekken geen sprake.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 12:23 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Alleen had die 'slechte deal' ook invloed op de chaotische terugtrekking, aangezien de Taliban zich er dus niet aan hield en de aanvallen opvoerde. Die 5000 vrijgelaten strijders kwamen daarbij goed van pas.
Ondertussen bleef Trump het aantal troepen in Afghanistan reduceren en hield hij vast aan de afgesproken vertrekdatum. Daardoor werd Biden voor een voldongen feit gesteld toen hij het stokje overnam en was de Amerikaanse troepenmacht een aanzienlijk gekrompen toen het moment daar was om zich volledig terug te trekken.
En wat betreft die vrijgelaten gevangenen. Hartstikke leuk, maar ze zijn nu wel hun land kwijt, de Taliban zijn terug aan de macht. Je weet wel, dezelfde idioten waar zij tegen hebben gevochten.
Ik mag voor die Afghanen hopen dat de VS ze heeft opgenomen (en hun families).
Wel leuk dit soort klinklare propaganda en de productiekwaliteit is natuurlijk ook geweldig. Ik vind dat ze hier een serie van moeten maken en dat ze het project 2025 moeten noemen.quote:
je bent een beetje laat, want die serie is er al. The Handmaids Talequote:Op dinsdag 27 augustus 2024 12:42 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Wel leuk dit soort klinklare propaganda en de productiekwaliteit is natuurlijk ook geweldig. Ik vind dat ze hier een serie van moeten maken en dat ze het project 2025 moeten noemen.
Een serie waar Republikeinen zich afscheiden van de rest van het land en verder gaan in een natie dat slechts bestaat uit de rode staten.
Het meisje in dit spotje kan samen met haar vader de hoofdrol spelen. Het meisje is zwanger, maar door haar losbandige levensstijl weet zie niet wie de vader is.
Haar moeder heeft door zoveel verdriet al zelfmoord gepleegd en de kerk heeft vader verbannen uit de gemeenschap.
Nu zijn ze naarstig op zoek naar een uitweg naar een blauwe staat waar ze dan hopelijk in alle vrijheid een abortus kan plegen. Ze heeft exact 8 maanden de tijd om de grens over te steken.
Zal ze het halen? Zullen de groypers en proudboys haar weten te vinden voor dat ze ontsnapt, of is ze verplicht om te bevallen en word ze daarna verbannen naar een mega Church waar ze in de kelder word vastgehouden als een broedkip?
En niet te vergeten de film idiocracy.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 12:46 schreef Sabata het volgende:
[..]
je bent een beetje laat, want die serie is er al. The Handmaids Tale
Het word de hoogste tijd dat ik die serie eens ga kijken, ik zie altijd die vrouwen zo naar beneden kijken met een hoofddoek op een hoofd en een rode jurk.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 12:46 schreef Sabata het volgende:
[..]
je bent een beetje laat, want die serie is er al. The Handmaids Tale
De insteek is christelijk maar veel verschillen religieuze fundamentalisten vaak niet van elkaar.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 12:49 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Het word de hoogste tijd dat ik die serie eens ga kijken, ik zie altijd die vrouwen zo naar beneden kijken met een hoofddoek op een hoofd en een rode jurk.
Moet ik denken aan het islamitische ideaal qua vrouwen of is het pure fictie?
Even voor jouw beeld:quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 12:35 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Beetje makkelijk wel om te zeggen omdat Trump het aantal troepen had gereduceerd was er van fatsoenlijk terugtrekken geen sprake.
Biden had er geen enkele moeite mee om allerlei maatregelen die Trump had genomen terug te draaien dan wel aan te passen. De chaotische terugtrekking komt geheel op het conto van Biden die genoeg opties had om dit beter te laten verlopen.
Ik neem het ze beide overigens niet kwalijk dat het land weer in handen is gevallen van de taliban, het lijkt mij ook schier onmogelijk om de taliban volledig uit te roeien in Afghanistan. Afghanistan is het voorbeeld dat regime change niet werkt.
De trein was vertrokken. De Amerikaanse troepenmacht was geminimaliseerd toen Biden het stokje overnam. Het moment van terugtrekken verder uitstellen en opnieuw Amerikaanse soldaten die kant opsturen zou voor de aangesterkte Taliban aanleiding zijn geweest om de oorlog nieuw leven in te blazen en te intensiveren. Met mogelijk nieuwe Amerikaanse doden als gevolg.quote:When Biden took over, there were just 3,500 U.S. troops left in the country (from a high of 100,000 during the Obama years). He pushed back the date of the planned withdrawal from May 1 to four months later, but he kept the deal intact. U.S. troops would be out of Afghanistan by the 20th anniversary of the 9/11 attacks.
Bron
het is gebaseerd op een boek van Margaret Atwood, een Canadese die Amerika omschreef na een burgeroorlog waarin de puriteinen weer in opkomst waren en de hele maatschappij naar hun ideaal inrichten. en laat dat nu precies het plan van de club achter Project 2025 zijn. ik vraag me zelfs af of ze verplicht de serie moeten kijken in mogelijke fouten in de strategie eruit te filterenquote:Op dinsdag 27 augustus 2024 12:53 schreef Perrin het volgende:
[..]
De insteek is christelijk maar veel verschillen religieuze fundamentalisten vaak niet van elkaar.
Welke opties had Biden dan, o gij groot geopolitiek genie?quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 12:35 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Beetje makkelijk wel om te zeggen omdat Trump het aantal troepen had gereduceerd was er van fatsoenlijk terugtrekken geen sprake.
Biden had er geen enkele moeite mee om allerlei maatregelen die Trump had genomen terug te draaien dan wel aan te passen. De chaotische terugtrekking komt geheel op het conto van Biden die genoeg opties had om dit beter te laten verlopen.
Ik neem het ze beide overigens niet kwalijk dat het land weer in handen is gevallen van de taliban, het lijkt mij ook schier onmogelijk om de taliban volledig uit te roeien in Afghanistan. Afghanistan is het voorbeeld dat regime change niet werkt.
Aftreden en een capabel persoon president laten worden.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 13:01 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Welke opties had Biden dan, o gij groot geopolitiek genie?
Kennelijk is het voldoende.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 11:47 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Vertel beste Koos, had jij er voor gekozen om langer in Afghanistan te blijven en de gevangen aan hun lot over te laten?quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 12:55 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Even voor jouw beeld:
[..]
De trein was vertrokken. De Amerikaanse troepenmacht was geminimaliseerd toen Biden het stokje overnam. Het moment van terugtrekken verder uitstellen en opnieuw Amerikaanse soldaten die kant opsturen zou voor de aangesterkte Taliban aanleiding zijn geweest om de oorlog nieuw leven in te blazen en te intensiveren. Met mogelijk nieuwe Amerikaanse doden als gevolg.
En de rampzalige deal die Trump sloot met de Taliban (nota bene in Camp David) lag hier ten grondslag aan.
Maar goed, ik verwacht ook niet dat je je held ook maar enigszins bekritiseert. Een kutdeal is volgens jou beter dan geen deal (een stelling die nergens op slaat) en Biden is hoe dan ook schuldig.
Deze discussie is dan ook vooral bedoeld voor de meelezers, voor het geval een deel van hen denkt dat jij een punt hebt.
Nou er zijn wel degelijk zeer grote verschillen. Kijk maar eens in welk streng christelijk land vrouwen niet vrij zijn. Die zijn er niet.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 12:53 schreef Perrin het volgende:
[..]
De insteek is christelijk maar veel verschillen religieuze fundamentalisten vaak niet van elkaar.
Oh, Harris dus. Goed plan. Is dit alles wat je in huis hebt?quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 13:08 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Aftreden en een capabel persoon president laten worden.
LOW ENERGYquote:Op dinsdag 27 augustus 2024 12:33 schreef KoosVogels het volgende:
[ x ]
Deze verwarde man is vier jaar president geweest en toch snapt hij nog altijd niet hoe de NAVO werkt. Trump zou 'you owe me money' hebben gezegd tegen de leider van een andere lidstaat.
Hij lijkt nog altijd te denken - en als hij beter weet, dan liegt hij z'n toehoorders voor - dat lidstaten de Amerikanen betalen voor hun NAVO-deelname.
Ik zeg een capabel persoon…. Bovendien is het toch wel duidelijk dat mijn reactie alles behalve serieus was.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 13:28 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Oh, Harris dus. Goed plan. Is dit alles wat je in huis hebt?
Eerst claimen dat er talloze opties waren en dan hiermee aan komen? Wat een armoe.
Biden had natuurlijk ook ervoor kunnen kiezen om aanwezig te blijven in Afghanistan.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 12:55 schreef KoosVogels het volgende:
De trein was vertrokken. De Amerikaanse troepenmacht was geminimaliseerd toen Biden het stokje overnam. Het moment van terugtrekken verder uitstellen en opnieuw Amerikaanse soldaten die kant opsturen zou voor de aangesterkte Taliban aanleiding zijn geweest om de oorlog nieuw leven in te blazen en te intensiveren. Met mogelijk nieuwe Amerikaanse doden als gevolg.
Dat is natuurlijk een valse tegenstelling van jewelste. Deze kwestie was helemaal niet zwart-wit.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 13:17 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Vertel beste Koos, had jij er voor gekozen om langer in Afghanistan te blijven en de gevangen aan hun lot over te laten?
..en Trump alvast wel zo enorm veel troepen had teruggehaald, en bovendien had hij het land al weggegeven aan de Taliban, dat blijven ook maar weinig effect zou scoren.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 13:39 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Biden had natuurlijk ook ervoor kunnen kiezen om aanwezig te blijven in Afghanistan.
Punt is dat daar nauwelijks draagvlak voor is bij de Amerikaanse bevolking.
Met Hannibal Lecter in hun team komt het allemaal goed.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 13:38 schreef Mike het volgende:
Ik snap wel dat MAGA heel enthousiast wordt van het team dat Trump nu omringt. Het zijn toch een beetje al hun superhelden bij elkaar.
Ergens ben ik ook wel benieuwd wat ze ervan zouden gaan maken, al was het maar voor entertainment, zolang het geen invloed zou hebben op Nederland. Maar ik zie het somber in voor Oekraine en voor de NAVO als de Republikeinen het Witte Huis winnen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |