abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214932828
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 08:44 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Vereniging
Vereniging “Panoramflat de Paasberg” is eigenaar van het gebouw. Als bewoner wordt u lid van deze Vereniging en koopt u een woonrecht. Dit woonrecht kan niet met een hypotheek bezwaard worden. Voor nieuwe bewoners geldt een leeftijdsgrens van 50 tot 80 jaar, daarnaast is er bij de aankoop een kennismakingsgesprek met het bestuur.
Is dus meer een soort huur of zo? Heb dit nog niet eerder gezien.

Mm, je koopt jezelf dus in? En zo'n gesprek met de VvE?. Krijg studentenkamer vibes hierbij....
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_214932864
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 11:59 schreef Essebes het volgende:

[..]
Is dus meer een soort huur of zo? Heb dit nog niet eerder gezien.

Mm, je koopt jezelf dus in? En zo'n gesprek met de VvE?. Krijg studentenkamer vibes hierbij....
Normaal gesproken heb je een appartementsrecht, daar kan een hypotheek op rusten. In dit geval is die stichting eigenaar en heb je in ruil daarvoor het recht om er te wonen.
pi_214934025
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 12:04 schreef Sport_Life het volgende:
Normaal gesproken heb je een appartementsrecht, daar kan een hypotheek op rusten. In dit geval is die stichting eigenaar en heb je in ruil daarvoor het recht om er te wonen.
Is dat de reden dat er geen enkel "recht van hypotheek" gevestigd mag worden? Zou dat de prijs drukken??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_214934028
- weg dus -
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_214934153
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 15:11 schreef blomke het volgende:

[..]
Is dat de reden dat er geen enkel "recht van hypotheek" gevestigd mag worden? Zou dat de prijs drukken??
Dat zal de reden zijn, maar de exacte voorwaarden zullen wel in een gebruikersovereenkomst komen.

Vanwaar die interesse, wil je er gaan wonen dan? Je valt wel binnen de doelgroep toch ? :P
pi_214934179
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 15:37 schreef Sport_Life het volgende:
Vanwaar die interesse, wil je er gaan wonen dan? Je valt wel binnen de doelgroep toch ? :P
Ja binnen de doelgroep! Qua interesse: vroeg me gewoon af waarom je geen hypotheek zou mogen vestigen en wat de invloed op de (vraag)prijs zou zijn: veel lager??

Maar "in een hok binnen een flat wonen", lijkt mij de grootste martelgang die ik me maar kan indenken. Deze "flat" resp. "hok" heeft dan als voordeel dat er geen kinderen wonen, resp. je maar 5 buurhokken hebt.

Meest gruwelijke lijkt me een hok in een woonflat met 8 buurhokken (linksonder, & -boven, links, rechtsboven & -onder en rechts en boven & onder) met krijsende kinderen en blaffende honden.

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 09-09-2024 15:53:27 ]
pi_214934869
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 15:42 schreef blomke het volgende:

[..]
Ja binnen de doelgroep! Qua interesse: vroeg me gewoon af waarom je geen hypotheek zou mogen vestigen en wat de invloed op de (vraag)prijs zou zijn: veel lager??

Maar "in een hok binnen een flat wonen", lijkt mij de grootste martelgang die ik me maar kan indenken. Deze "flat" resp. "hok" heeft dan als voordeel dat er geen kinderen wonen, resp. je maar 5 buurhokken hebt.

Meest gruwelijke lijkt me een hok in een woonflat met 8 buurhokken (linksonder, & -boven, links, rechtsboven & -onder en rechts en boven & onder) met krijsende kinderen en blaffende honden.
Je koopt je in om op een plekje te mogen wonen. je krijgt idd geen appartementsrecht. Zonder appartementsrecht kan je geen hypotheek verkrijgen.

Grote voordeel voor bewoners is dat je geen echte huurders in je pand krijgt
pi_214935016
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 12:04 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Dat is hetzelfde als een appartementsrecht.

Maar die oudjes willen gewoon geen arme sloebers in het bejaardentehuis.

[ Bericht 6% gewijzigd door ludovico op 09-09-2024 17:37:58 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_214935044
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 17:29 schreef ludovico het volgende:

[..]
Nee, dat is niet hetzelfde.

Bij een appartementsrecht is de koper eigenaar van het appartementsrecht, in deze situatie heb je als koper recht om te wonen in een appartement welke in eigendom is van de stichting.
Hoe dat precies zit weet ik niet want ik ken het contract niet :P. Maar er zullen waarschijnlijk clausules in staan die nadelig zijn voor bewoner en gunstig voor de stichting. En ik vermoed dat de stichting beheert wordt door enkele bewoners die daar de dienst uitmaken :X
  maandag 9 september 2024 @ 17:34:10 #212
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214935067
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 17:29 schreef ludovico het volgende:

[..]
Nee, je koopt het woonrecht, niet het appartement.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_214935114
quote:
1s.gif Op maandag 9 september 2024 17:34 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nee, je koopt het woonrecht, niet het appartement.
Appartementsrecht. Je koopt nooit een appartement, strikt juridisch gezien is het gebouw, voor zover ik weet, altijd van de VVE.

Het is beide een gebruiksrecht. Ze zullen afwijken in voorwaarden, ergens, allicht, defacto op een appartement.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_214935148
quote:
1s.gif Op maandag 9 september 2024 17:31 schreef Sport_Life het volgende:
En ik vermoed dat de stichting beheert wordt door enkele bewoners die daar de dienst uitmaken
Zullen wel een snelle roulatie hebben in het bestuur.
pi_214935155
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 17:38 schreef ludovico het volgende:

[..]
Appartementsrecht. Je koopt nooit een appartement, strikt juridisch gezien is het gebouw, voor zover ik weet, altijd van de VVE.

Het is beide een gebruiksrecht. Ze zullen afwijken in voorwaarden, ergens, allicht, defacto op een appartement.
Nee gebouw is niet van de VvE, de VvE omvat alle bewoners en voorziet in het onderhoud. Als de VvE eigenaar zou zijn dan zou de VvE ook de eigendomslasten betalen, maar die worden betaald door de bewoner en niet de VvE.

Die stichting, die is wel eigenaar van die flat en precies om die reden zegt een bank nee tegen krediet. (Want geen onderpand en waarschijnlijk onredelijke clauses).

[ Bericht 3% gewijzigd door Sport_Life op 09-09-2024 17:49:37 ]
pi_214935184
quote:
10s.gif Op maandag 9 september 2024 17:43 schreef ludovico het volgende:

[..]
Zullen wel een snelle roulatie hebben in het bestuur.
Ik denk dat het een soort corpsflat is, de nieuwe bewoner begint in het kleinste appartement en ieder jaar als er iemand dood gaat verhuis je naar een groter appartement :+.

Verklaart ook waarom het gemeubileerd is
pi_214935190
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 17:38 schreef ludovico het volgende:

[..]

Werd je terecht gewezen joh, dat je op zoiets zo hard in gaat?

Appartementsrecht!=woonrecht
pi_214935213
quote:
1s.gif Op maandag 9 september 2024 17:43 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Nee gebouw is niet van de VvE, de VvE omvat alle bewoners en voorziet in het onderhoud.

Die stichting, die is wel eigenaar van die flat en precies om die reden zegt een bank nee tegen krediet.
I stand corrected dan. Het komt denk ik bottem line aardig op hetzelfde neer. Maar in een juridisch andere vorm gegoten in dat geval.

Dus er is een woonstichting die het juridisch-eigendom heeft en appartements(gebruiks)rechten verkoopt.
Blijkbaar is regulier het juridisch eigendom gewoon van de koper van het appartement.

Gok ik.

[ Bericht 2% gewijzigd door ludovico op 09-09-2024 17:54:00 ]
pi_214935247
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 17:46 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Werd je terecht gewezen joh, dat je op zoiets zo hard in gaat?

Appartementsrecht!=woonrecht
Stel je niet aan.
pi_214935264
quote:
Die stichting, die is wel eigenaar van die flat en precies om die reden zegt een bank nee tegen krediet. (Want geen onderpand en waarschijnlijk onredelijke clauses).
Je moet wel wat te verkopen hebben als bank natuurlijk.
pi_214935483
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 17:55 schreef ludovico het volgende:

[..]
Je moet wel wat te verkopen hebben als bank natuurlijk.
Bank kijkt naar onderpand en het risico. Beide zijn (gok ik) red flags. Vandaar de prijs .
pi_214935499
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2024 19:46 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Rabobank stelt voor om overwaarde te gaan belasten. Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik dat nou een rechtvaardig idee vind of niet.
Ik vind het een kut idee.
pi_214935545
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 08:25 schreef blomke het volgende:
Misschien een beetje off-topic, maar dit appartement (lees: galerijflat) is ook wel apart:

https://www.funda.nl/deta(...)erzicht-82/43626364/

Mag van de VvE niet met hypotheek worden bezwaard. Ik vraag me oprecht af, of dat de prijs drukt tot ¤235000?

Btw wel maandelijks ¤410 voor de VvE
Zoiets is hier in het dorp ook. Het is een coöperatie, het is hier erg populair. Veel oudere mensen waarvan de partner is overleden gaan er wonen. Het is best een prima concept.
  maandag 9 september 2024 @ 18:39:23 #224
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_214935643
Wat ik een beetje vreemd vind is dat je als koper de kosten draag maar dat je niet zelf de notaris mag uitzoeken. :?
R.I.P. kat. Ik was er toch best gek mee. ;(
pi_214935930
quote:

[..]
Nee gebouw is niet van de VvE, de VvE omvat alle bewoners en voorziet in het onderhoud. Als de VvE eigenaar zou zijn dan zou de VvE ook de eigendomslasten betalen, maar die worden betaald door de bewoner en niet de VvE.

Het verschil is dus een VvE (hier: Vereniging “Panoramflat de Paasberg” is eigenaar van het gebouw. Als bewoner wordt u lid van deze Vereniging en koopt u een woonrecht.) en het appartementsrecht?

[ Bericht 5% gewijzigd door blomke op 09-09-2024 19:21:08 ]
  maandag 9 september 2024 @ 19:05:10 #226
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214935959
quote:
1s.gif Op maandag 9 september 2024 17:46 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Ik denk dat het een soort corpsflat is, de nieuwe bewoner begint in het kleinste appartement en ieder jaar als er iemand dood gaat verhuis je naar een groter appartement :+.

Verklaart ook waarom het gemeubileerd is
En als je op de bovenste verdieping woont ben je zo dichtbij de hemel dat je tijd gekomen is :+

Wel tricky om bovenib te beginnen in die hut :')
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator maandag 9 september 2024 @ 19:07:15 #227
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_214935991
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 19:05 schreef Leandra het volgende:

[..]
En als je op de bovenste verdieping woont ben je zo dichtbij de hemel dat je tijd gekomen is :+

Wel tricky om bovenib te beginnen in die hut :')
Oeh jg Ballard zou hier wel een boekje over kunnen schrijven :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_214938332
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 19:03 schreef blomke het volgende:

[..]
Het verschil is dus een VvE (hier: Vereniging “Panoramflat de Paasberg” is eigenaar van het gebouw. Als bewoner wordt u lid van deze Vereniging en koopt u een woonrecht.) en het appartementsrecht?
Die koop je niet. Het is een corporatie die het appartementsrecht heeft. Je verkrijgt enkel het woonrecht, je koopt je in
pi_214938362
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 18:29 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Zoiets is hier in het dorp ook. Het is een coöperatie, het is hier erg populair. Veel oudere mensen waarvan de partner is overleden gaan er wonen. Het is best een prima concept.
Soort nieuw bejaardentehuis dus. Dit gebouw heeft wel iets weg van een omgebouwd voormalig bejaardentehuis eigenlijk.
pi_214938398
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 00:50 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Soort nieuw bejaardentehuis dus. Dit gebouw heeft wel iets weg van een omgebouwd voormalig bejaardentehuis eigenlijk.
Nee, meer een appartement met bescherming van bewonersbelangen ipv winst belang
pi_214938519
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 00:50 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Bij ons bestaat het gebouw en concept al vanaf eind jaren 60. Vroeger was het alleen weggelegd voor de rijke oudere bewoners met poen. Je mag immers geen hypotheek, dus je moet een appartement zo aftikken. Tegenwoordig verkopen ouderen hun huis dat (gedeeltelijk)is afbetaald en kopen daar een appartement, inmiddels is dit ook al jaren voor de mensen uit het arbeidersmilieu bereikbaar.
pi_214939961
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 01:26 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Nee, meer een appartement met bescherming van bewonersbelangen ipv winst belang
Alleen binnen bereik voor mensen die het geld cash op tafel kunnen leggen.

Maar het ene sluit het andere niet uit toch?
pi_214939973
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 05:58 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Bij ons bestaat het gebouw en concept al vanaf eind jaren 60. Vroeger was het alleen weggelegd voor de rijke oudere bewoners met poen. Je mag immers geen hypotheek, dus je moet een appartement zo aftikken. Tegenwoordig verkopen ouderen hun huis dat (gedeeltelijk)is afbetaald en kopen daar een appartement, inmiddels is dit ook al jaren voor de mensen uit het arbeidersmilieu bereikbaar.
Mits ze ooit een huis gekocht hebben in het verleden.
  dinsdag 10 september 2024 @ 10:54:02 #235
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214940063
quote:

[..]
Volgens mij is in dit gebouw altijd al deze constructie gehanteerd, het stamt meer uit de tijd dat bejaardentehuizen vooral voor mensen waren die zich de kosten van een bejaardentehuis helemaal niet konden permitteren.

Daarom gingen de mensen die de werkelijke lasten wel konden dragen er niet wonen, want die werden niet gesponsord en moesten hun vermogen op maken.

Daarom denk ik ook dat nieuwe bejaardentehuizen het helemaal niet zo druk gaan krijgen, want de boomers met overwaarde hebben geen zin om > ¤ 2.500 per maand af te tikken om er te kunnen wonen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_214940278
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 september 2024 10:54 schreef Leandra het volgende:

[..]
Volgens mij is in dit gebouw altijd al deze constructie gehanteerd, het stamt meer uit de tijd dat bejaardentehuizen vooral voor mensen waren die zich de kosten van een bejaardentehuis helemaal niet konden permitteren.

Daarom gingen de mensen die de werkelijke lasten wel konden dragen er niet wonen, want die werden niet gesponsord en moesten hun vermogen op maken.

Daarom denk ik ook dat nieuwe bejaardentehuizen het helemaal niet zo druk gaan krijgen, want de boomers met overwaarde hebben geen zin om > ¤ 2.500 per maand af te tikken om er te kunnen wonen.
Wat zijn de plannen in NL voor nieuwe bejaardentehuizen eigenlijk? Hier in het VK zie je vooral kleine tehuizen waar vooral vermogende ouderen zitten.

Mijn moeder is vorig jaar van de randstad naar Limburg verhuisd waar mijn zus woont. Nog niet oud genoeg voor een bejaardentehuis, maar ze wilde eigenlijk wel naar een kleiner apartement. Dat was niet voorhanden in de plaats waar ze wilde wonen, dus een flink huis gekocht welke een slaapkamer ook op begane grond heeft. Wel jammer, daar zou een gezin ook goed kunnen wonen, maar wat ze zocht was er gewoon niet.
  dinsdag 10 september 2024 @ 11:25:07 #237
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214940347
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 11:16 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Wat zijn de plannen in NL voor nieuwe bejaardentehuizen eigenlijk? Hier in het VK zie je vooral kleine tehuizen waar vooral vermogende ouderen zitten.

Mijn moeder is vorig jaar van de randstad naar Limburg verhuisd waar mijn zus woont. Nog niet oud genoeg voor een bejaardentehuis, maar ze wilde eigenlijk wel naar een kleiner apartement. Dat was niet voorhanden in de plaats waar ze wilde wonen, dus een flink huis gekocht welke een slaapkamer ook op begane grond heeft. Wel jammer, daar zou een gezin ook goed kunnen wonen, maar wat ze zocht was er gewoon niet.
Er zijn vooralsnog geen nieuwe plannen voor bejaardentehuizen, want bejaardentehuizen zoals we die vanaf de jaren 60/70 hadden zijn onbetaalbaar.
Daar zat zoveel subsidie op zorgkosten op dat dat helemaal niet meer aantrekkelijk is voor mensen die een eigen woning achterlaten of een goed pensioen hebben, dat is alleen maar aantrekkelijk voor de bejaarde in een sociale huurwoning en een slecht pensioen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_214940380
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 11:25 schreef Leandra het volgende:

[..]
Er zijn vooralsnog geen nieuwe plannen voor bejaardentehuizen, want bejaardentehuizen zoals we die vanaf de jaren 60/70 hadden zijn onbetaalbaar.
Daar zat zoveel subsidie op zorgkosten op dat dat helemaal niet meer aantrekkelijk is voor mensen die een eigen woning achterlaten of een goed pensioen hebben, dat is alleen maar aantrekkelijk voor de bejaarde in een sociale huurwoning en een slecht pensioen.
Dus ook niet echt commerciele plannen? Kleinschalige tehuizen, waar mensen die het kunnen en willen betalen hun 80- en 90-er jaren kunnen slijten?
pi_214940458
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 10:39 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Alleen binnen bereik voor mensen die het geld cash op tafel kunnen leggen.

Maar het ene sluit het andere niet uit toch?
Hoe je het geld betaald is niet zo relevant voor of het om winst gaat. Maar deze rechten zijn een stuk minder waard, vandaar.
pi_214940488
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 10:41 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Mits ze ooit een huis gekocht hebben in het verleden.
Dat dus wel ja.
pi_214940513
quote:
Niets koekoek. Gewoon een combinatie van dom/onverstandig en pech.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_214940793
quote:
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 11:42 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Niets koekoek. Gewoon een combinatie van dom/onverstandig en pech.
Nou is die auteur Jos Koets, een bekende & expert als het gaat om het oplaten van proefballonnetjes waar verder niets uitkomt & - vooral - zijn eigen naamsbekendheid te vergroten.

Een mooie inhoudsloze uit zijn vele columns is wel deze:

https://www.homefinance.n(...)ypotheek-afgeschaft/
pi_214941224
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 12:27 schreef blomke het volgende:

[..]
[..]
Nou is die auteur Jos Koets, een bekende & expert als het gaat om het oplaten van proefballonnetjes waar verder niets uitkomt & - vooral - zijn eigen naamsbekendheid te vergroten.

quote:
Ik heb uit betrouwbare bronnen vernomen dat banken achter de schermen bezig zijn om de aflossingsvrije hypotheek aan te pakken.

:')

Ging mij ff om de situatie van die mensen, dan ben je wel goed genaaid.
blablablabla
  dinsdag 10 september 2024 @ 13:26:04 #244
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214941286
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 11:28 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Dus ook niet echt commerciele plannen? Kleinschalige tehuizen, waar mensen die het kunnen en willen betalen hun 80- en 90-er jaren kunnen slijten?
Volgens mij zijn die er gewoon, waarbij er wel een verschil is tussen de mensen met echt geld, die probleemloos 10K per maand kunnen ophoesten voor een riante locatie en uitstekende zorg, en voor mensen die ¤ 345.678 overwaarde hebben en verder niet echt vermogend zijn en een modaal pensioen hebben.
Die zullen niet staan te springen om op hun 80ste 10K per maand te gaan aftikken, want dan is de kans groot dat ze weer moeten verhuizen omdat het geld op is.

Een kleinschalig gebeuren dat tussen de ¤ 2.500 en ¤ 3.500 per maand kost is er niet zoveel, en eerlijk gezegd denk ik dat het gros van de boomers dat ook "te duur" vindt, en dus liever in hun eigen huis blijft zitten.
Hoewel ze daar met ¤ 345.678 overwaarde op de overwaarde alleen al 100 maanden in zo'n compleet verzorgde toko zouden kunnen zitten, maar ook dan is de kans dat je geld op is voor je dood bent.

Die 10K per maand gevallen zijn er zeker, maar daar weten vooral mensen van die het kunnen betalen ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_214941815
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 september 2024 13:26 schreef Leandra het volgende:

[..]
Volgens mij zijn die er gewoon, waarbij er wel een verschil is tussen de mensen met echt geld, die probleemloos 10K per maand kunnen ophoesten voor een riante locatie en uitstekende zorg, en voor mensen die ¤ 345.678 overwaarde hebben en verder niet echt vermogend zijn en een modaal pensioen hebben.
Die zullen niet staan te springen om op hun 80ste 10K per maand te gaan aftikken, want dan is de kans groot dat ze weer moeten verhuizen omdat het geld op is.

Een kleinschalig gebeuren dat tussen de ¤ 2.500 en ¤ 3.500 per maand kost is er niet zoveel, en eerlijk gezegd denk ik dat het gros van de boomers dat ook "te duur" vindt, en dus liever in hun eigen huis blijft zitten.
Hoewel ze daar met ¤ 345.678 overwaarde op de overwaarde alleen al 100 maanden in zo'n compleet verzorgde toko zouden kunnen zitten, maar ook dan is de kans dat je geld op is voor je dood bent.

Die 10K per maand gevallen zijn er zeker, maar daar weten vooral mensen van die het kunnen betalen ;)
Denk dat voor 3000 euro je het niet gedaan krijgt commercieel. De kosten voor het vastgoed zal al meer dan 1000 pppm zijn, dan moet er nog gezorgd worden voor eten, gezondheidszorg en vertier. Plus nog allerlei kosten van verzekeringen, beveiliging, belastingen, etc.
pi_214942223
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 12:27 schreef blomke het volgende:

[..]
[..]

Hij is wel goed hoor.
  dinsdag 10 september 2024 @ 15:52:53 #247
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214942261
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 14:34 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Denk dat voor 3000 euro je het niet gedaan krijgt commercieel. De kosten voor het vastgoed zal al meer dan 1000 pppm zijn, dan moet er nog gezorgd worden voor eten, gezondheidszorg en vertier. Plus nog allerlei kosten van verzekeringen, beveiliging, belastingen, etc.
Daarom, dus is er maar een heel kleine groep waarvoor dit interessant zou kunnen zijn, namelijk mensen met meer dan ¤ 500.000 eigen vermogen en boven de 85 jaar.
Bij ¤ 3.500 per maand kunnen ze dan nog 142 maanden wonen van die ¤ 500.000, dus een kleine 12 jaar.

Als je dan verder niet veel hebt, maar wel kinderen waar je geen hekel aan hebt, dan kan ik me voorstellen dat je dat niet doet.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_214942780
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2024 19:46 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Rabobank stelt voor om overwaarde te gaan belasten. Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik dat nou een rechtvaardig idee vind of niet.
Is toch een waardeloos idee? Die euro's overwaarde heb je niet. Maar dan mag je wel belasting aftikken? Nee
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_214943100
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 16:37 schreef Black-Death het volgende:
Is toch een waardeloos idee? Die euro's overwaarde heb je niet. Maar dan mag je wel belasting aftikken? Nee
:Y Echt een kolder idee vanuit die ruk-bank.

[ Bericht 8% gewijzigd door blomke op 10-09-2024 17:58:18 ]
pi_214943436
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 16:37 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Gewoon cf vermogensbelasting box 3 zoals we dat nu hebben.
Dat zou dan gewoon jaarlijks wat toenemen omdat ze vinden dat je met het aflossen wat rijker wordt.
Klopt ook wel op zich.

En je betaalt minder rente dus de belastingdienst heeft wel weer wat te snaaien bij je. Minder kale kip = meer te plukken.
pi_215027399
Ook erg,
geen woonvergunning,
heeft iemand zijn liftkoker omgebouwd tot huisje?
https://www.funda.nl/deta(...)lensteeg-2/43637479/
pi_215027576
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2024 11:29 schreef paulowna het volgende:
Ook erg,
geen woonvergunning,
heeft iemand zijn liftkoker omgebouwd tot huisje?
https://www.funda.nl/deta(...)lensteeg-2/43637479/
quote:
Bijzonderheden:
- Er is geen woonvergunning
??? Hoe is dit legaal?
pi_215027588
Wel decadent voor een student.
pi_215027701
Ik weet niet exact wat "woonvergunning" inhoudt,
misschien kan je je elders inschrijven?
pi_215030407
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2024 11:57 schreef paulowna het volgende:
Ik weet niet exact wat "woonvergunning" inhoudt,
misschien kan je je elders inschrijven?
Dat je mag wonen op die bestemming
pi_215236631
OZB stijgt hier met bijna 13% komend jaar en de afvalstoffenheffing en rioolheffing met bijna 10%.

Dat is ook een manier om als gemeente je kasboekje op orde te maken.
blablablabla
pi_215236664
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 16:28 schreef Elan het volgende:
OZB stijgt hier met bijna 13% komend jaar en de afvalstoffenheffing en rioolheffing met bijna 10%.

Fors deel is wel inflatie natuurlijk. Ook van de huizenprijzen zegmaar.
pi_215236749
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 16:33 schreef ludovico het volgende:

[..]
Hoezo, we hebben toch niet meer afval door de hogere prijzen?
pi_215236816
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 16:46 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Hoezo, we hebben toch niet meer afval door de hogere prijzen?
Is de Q factor het enige component van de kosten of heb je ook een P factor?
pi_215236859
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 16:53 schreef ludovico het volgende:

[..]
Is de Q factor het enige component van de kosten of heb je ook een P factor?
De inflatie is ~3%, geen 10%...
pi_215236877
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 16:58 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
De inflatie is ~3%, geen 10%...
Sinds (bijvoorbeeld) 2020?
En de huizenprijzen?

Er zal best wat scheefgroei in die twee liggen maar zoveel?
Maar je zult evenwel geen sympathie krijgen van de politiek, die vinden dat woningbezitters flink rijker geworden zijn door die stijgende huizenprijzen.
pi_215237372
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 17:01 schreef ludovico het volgende:

[..]
Sinds (bijvoorbeeld) 2020?
En de huizenprijzen?

Er zal best wat scheefgroei in die twee liggen maar zoveel?
Maar je zult evenwel geen sympathie krijgen van de politiek, die vinden dat woningbezitters flink rijker geworden zijn door die stijgende huizenprijzen.
Dat zijn we ook.
Heb een woning volledig verbouwd incl gasloos maken van de overwaarde en kreeg nog subsidie op de warmtepomp, isolatie en pv panelen :D. Auto rijdt ook 'gratis' op de pv panelen (salderen) , krijg zelfs nog een kilometer vergoeding van 23ct belastingvrij ;).

Natuurlijk is het hartstikke scheef, maar ik laat gratis geld niet liggen.. (betaal wel netjes inkomstenbelasting).
pi_215237390
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 17:50 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Dat zijn we ook.
Heb een woning volledig verbouwd incl gasloos maken van de overwaarde en kreeg nog subsidie op de warmtepomp, isolatie en pv panelen :D. Auto rijdt ook 'gratis' op de pv panelen (salderen) , krijg zelfs nog een kilometer vergoeding van 23ct belastingvrij ;).

Natuurlijk is het hartstikke scheef, maar ik laat gratis geld niet liggen.. (betaal wel netjes inkomstenbelasting).
Mensen met geld kunnen tenminste investeren in verduurzaming, dus alle lof voor mensen met geld dat ze een stapje vooruit doen m.b.t. de energietransitie!
Totaal anders dan arme sloebers, die doen niks voor het klimaat.
pi_215237482
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 17:53 schreef ludovico het volgende:

[..]
Mensen met geld kunnen tenminste investeren in verduurzaming, dus alle lof voor mensen met geld dat ze een stapje vooruit doen m.b.t. de energietransitie!
Totaal anders dan arme sloebers, die doen niks voor het klimaat.
Mijn woningbouwcorporatie mag van mij best verduurzamen in de woning van deze arme sloeber, hoor. Geen problemen mee.
pi_215237485
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 18:05 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Mijn woningbouwcorporatie mag van mij best verduurzamen in de woning van deze arme sloeber, hoor. Geen problemen mee.
Gelijk maar weer de verantwoording afschuiven op de woningcorporatie.
pi_215237657
quote:
13s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 18:05 schreef ludovico het volgende:

[..]
Gelijk maar weer de verantwoording afschuiven op de woningcorporatie.
Dat is toch de eigenaar van dit pand
pi_215237670
Welk energielabel ik officiëel heb weet ik niet, maar het is hier in de winter best koud en in de zomer best warm. Ouderwetse CV ketel en gasfornuis. De eigenaar van het pand is daar natuurlijk verantwoordelijk voor.
  vrijdag 11 oktober 2024 @ 18:47:07 #268
16180 CoolGuy
Money makes the world go round
pi_215237887
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 17:50 schreef Sport_Life het volgende:

Natuurlijk niet, dat doet niemand. Ik pak ook elke cent die ik kan, want ik verdien geld aan het opladen van de auto. En I love it.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_215238046
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 16:33 schreef ludovico het volgende:

[..]
Volgens mij is dit het kale tarief en komt de stijging van de huizenprijzen er nog bovenop.
blablablabla
  vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:11:57 #270
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215238090
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 19:04 schreef Elan het volgende:

[..]
Volgens mij is dit het kale tarief en komt de stijging van de huizenprijzen er nog bovenop.
Klopt, inflatie wordt berekend zonder de huizenprijzen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:16:10 #271
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215238117
Overigens weet ik dat de huizen in de wijk waar mijn ouders in 1980 gekocht hebben in 1970 gebouwd zijn en toen 100.000 gulden kostten (ja, dat waren dure huizen in die tijd).
Als je met de inflatiecalculator die 100.000 gulden van 1970 omrekent naar de waarde in euro's in 2024 kom je op ¤ 266.622 uit.
Daar kun je diezelfde huizen nu niet eens meer voor laten bouwen, en dan bedoel ik letterlijk alleen de bouwkosten, zonder de grond.

En ja, er zijn best huizen die je voor dat bedrag wel kunt laten bouwen, maar geen tweekappers met garage van dat formaat en luxe.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_215238133
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 18:05 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Ja, draai je ook voor de kosten in de vorm van een huurverhoging op? Pak-em-beet ¤200 per maand erbij voor de verduurzaming.
pi_215238146
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 16:28 schreef Elan het volgende:

Tja, zo'n instantie heeft het wat dat betreft wel een stuk makkelijker dan individuele burgers die zich het schompes moeten werken om van wat ze overhouden, nog een beetje rond te kunnen komen.
  Moderator vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:20:51 #274
236264 crew  capricia
pi_215238167
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 19:17 schreef blomke het volgende:

[..]
Ja, draai je ook voor de kosten in de vorm van een huurverhoging op? Pak-em-beet ¤200 per maand erbij voor de verduurzaming.
Nah, dat zit in de huurprijs.
Mijn zus betaalt best wel flink voor de zonnepanelen op haar sociale huurwoning. Heeft daar geen keuze in.
En een app om alles te monitoren wat verstandig is qua energiecontract is er ook niet. Blijft eigendom van de sociale verhuurder. :')

Beetje lastig qua keuze voor je energiecontract.
Toch een beetje tweederangs als sociale huurder.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:23:10 #275
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215238180
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 19:20 schreef capricia het volgende:

[..]
Mijn zus betaalt best wel flink voor de zonnepanelen op haar sociale huurwoning. Heeft daar geen keuze in.
En een app om alles te monitoren wat verstandig is qua energiecontract is er ook niet. Blijft eigendom van de sociale verhuurder. :')

Dat is wel echt waardeloos, dat je niet eens kunt zien wat je panelen doen en dus ook je feitelijke energieverbruik niet meer kunt monitoren.
Je weet alleen wat je afgenomen en teruggeleverd hebt, niet wat je directe verbruik is.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:24:13 #276
16180 CoolGuy
pi_215238187
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 19:23 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat is wel echt waardeloos, dat je niet eens kunt zien wat je panelen doen en dus ook je feitelijke energieverbruik niet meer kunt monitoren.
Je weet alleen wat je afgenomen en teruggeleverd hebt, niet wat je directe verbruik is.
Inderdaad.
pi_215238189
quote:

Dat zeg ik toch??

quote:

Eeehh....je bent toch vrij om je energieleverancier te kiezen, ook voor wat betreft je (teruglevering door) PV's? Ik bedoel, dat is toch één en dezelfde company?
  vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:26:36 #278
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215238207
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 19:24 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat zeg ik toch??
[..]
Eeehh....je bent toch vrij om je energieleverancier te kiezen, ook voor wat betreft je (teruglevering door) PV's? Ik bedoel, dat is toch één en dezelfde company?
Maar het is best handig om inzicht te hebben in wat je panelen doen, plus dat je nu geen flauw idee hebt hoeveel stroom je het ene jaar meer of minder verbruikt hebt dan het andere jaar.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:27:13 #279
236264 crew  capricia
pi_215238214
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 19:23 schreef Leandra het volgende:

[..]
Correct.
Achteraf per maand kun je de optelling zien. En dan weet je eigenlijk dus nog niets.
Maar wel iedere maand extra betalen. :{

Ik vind het vooral sneu. Omdat je weet dat wij als bezitter veel meer informatie tot ons (kunnen) krijgen.
- Goethe, “Faust”
  Moderator vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:28:53 #280
236264 crew  capricia
pi_215238229
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 19:24 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat zeg ik toch??
[..]
Hoe weet zij wat de PVs opbrengen dan?

Ja natuurlijk is ze vrij om een energieleverancier te kiezen.
Alleen is er geen enkele info wat zo'n paneel per welk moment van de dag opbrengt. Alleen achteraf per maand ziet ze wat ze uiteindelijk verbruikt heeft. :{
- Goethe, “Faust”
  vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:30:41 #281
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215238245
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 19:27 schreef capricia het volgende:

[..]
Correct.
Achteraf per maand kun je de optelling zien. En dan weet je eigenlijk dus nog niets.
Maar wel iedere maand extra betalen. :{

Ik vind het vooral sneu. Omdat je weet dat wij als bezitter veel meer informatie tot ons (kunnen) krijgen.
Dat. Plus dat je nu met de terugleverkosten misschien meer kwijt bent aan huur voor de zonnepanelen plus terugleverkosten dan ze opleveren.
Zeker als ze vol op zuid liggen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_215238251
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 19:17 schreef blomke het volgende:

[..]
De huur gaat elk jaar al omhoog. De wettelijke maximale huurverhoging kan je hier vinden :

Huurverhoging sociale huurwoning vanaf 1 juli 2024
Vanaf 1 juli 2024 mag uw verhuurder de huur verhogen met:

maximaal 5,8% als de (kale) huur ¤ 300 of meer per maand is (dit is gelijk aan de gemiddelde loonontwikkeling);
maximaal ¤ 25 als de (kale) huur lager is dan ¤ 300 per maand. Dit is meer dan 5,8%. Zo kunnen verhuurders heel lage huren sneller verhogen. En daarmee een huur vragen die beter past bij de kwaliteit van de woning.
Deze huurverhoging hangt niet af van uw inkomen. De huurverhoging is van toepassing als u een zelfstandige woning (eengezinswoning, appartement, studio, bungalow, en dergelijke) huurt.

Meer huurverhoging voor huurders sociale huurwoning met hoger inkomen
Huurt u een zelfstandige woning (eengezinswoning, appartement, studio, bungalow, en dergelijke)? En heeft u een hoger middeninkomen of een hoog inkomen? Dan mag uw verhuurder meer huurverhoging voorstellen. De hoogte hangt af van uw inkomen. Ook huishoudens waar 1 of meer personen AOW ontvangen, kunnen een hogere huurverhoging krijgen.
  vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:32:19 #283
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215238263
Voor woningverbetering en verduurzaming mag de huur ook gewoon omhoog.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:33:29 #284
236264 crew  capricia
pi_215238273
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 19:30 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat. Plus dat je nu met de terugleverkosten misschien meer kwijt bent aan huur voor de zonnepanelen plus terugleverkosten dan ze opleveren.
Zeker als ze vol op zuid liggen.
Ik denk dat ze niet weet wat ze teruglevert. Er is namelijk geen inzicht in te krijgen.
En dus kijkt ze daar niet meer naar.

Daar is een wereld te winnen dus.
- Goethe, “Faust”
  vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:40:40 #285
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215238386
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 19:33 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik denk dat ze niet weet wat ze teruglevert. Er is namelijk geen inzicht in te krijgen.
En dus kijkt ze daar niet meer naar.

Daar is een wereld te winnen dus.
Heeft ze geen slimme meter dan?
Als ze een slimme meter heeft dan kan ze met een gratis account bij Enelogic.nl een half jaar terugkijken wat er dal- en normaaltarief afgenomen en teruggeleverd is.

Vanaf het moment dat ze het account heeft en de toestemming voor uitlezen van de meter goedgekeurd is, en dat gaat om de naam van degene die het energiecontract heeft.

Kun je het zelf over de lange termijn bij gaan houden op Energiemanager.nl bijvoorbeeld.

Dan krijg je iig inzicht.
Er is voor beiden ook een betaalde variant trouwens, en je kunt ook gewoon iedere eerste van de maand in je meterkast kijken en daar de standen vandaan halen, maar op Enelogic kun je ook zien wat er wanneer gebeurde.

Dit geeft best inzicht:
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_215238651
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 19:32 schreef Leandra het volgende:
Voor woningverbetering en verduurzaming mag de huur ook gewoon omhoog.
De huur gaat ook omhoog zonder woningverbetering- of verduurzaming hoor, Leandra.
  vrijdag 11 oktober 2024 @ 20:00:01 #287
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215238689
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 19:57 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
De huur gaat ook omhoog zonder woningverbetering- of verduurzaming hoor, Leandra.
En met woningverbetering of verduurzaming gaat de huur tussendoor ook nog een keer omhoog en per 1 juli weer.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_215238797
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 20:00 schreef Leandra het volgende:

[..]
En met woningverbetering of verduurzaming gaat de huur tussendoor ook nog een keer omhoog en per 1 juli weer.
Jazeker, het is wat hoor.
  vrijdag 11 oktober 2024 @ 20:14:19 #289
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215238906
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 20:07 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Jazeker, het is wat hoor.
Ah, het wordt weer eens te moeilijk voor je als dat wat je wilt meer gaat kosten dan je dacht?
Succes hè, het is wel godsgeklaagd ook, eerst jaren vanuit het buitenland zaniken dat je in NL kansloos bent op de huizenmarkt, en dan ben je terug in NL, blijk je toch woonruimte te hebben, en nog vrij ruim ook, met je drie kamers.

Gelukkig heb je inmiddels wat anders om over te miepen.
Misschien had je die woning gewoon niet moeten accepteren als hij niet aan je eisen voldoet.

En ja, als de verhuurder je huis gaat verduurzamen dan ga jij daar ook voor betalen, om te beginnen met een huurverhoging voor die verduurzaming, en ieder jaar stijgt dat mee met de jaarlijkse verhoging.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_215239672
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 20:14 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ah, het wordt weer eens te moeilijk voor je als dat wat je wilt meer gaat kosten dan je dacht?
Waar in mijn post staat dat, Leandra? Zou je dat kunnen screenshotten? Want volgens mij heb ik dat niet gezegd.

quote:
Succes hè, het is wel godsgeklaagd ook, eerst jaren vanuit het buitenland zaniken dat je in NL kansloos bent op de huizenmarkt, en dan ben je terug in NL, blijk je toch woonruimte te hebben, en nog vrij ruim ook, met je drie kamers.

Misschien had je die woning gewoon niet moeten accepteren als hij niet aan je eisen voldoet.
Waarom zou ik die woning nou weer niet accepteren?

quote:
En ja, als de verhuurder je huis gaat verduurzamen dan ga jij daar ook voor betalen, om te beginnen met een huurverhoging voor die verduurzaming, en ieder jaar stijgt dat mee met de jaarlijkse verhoging.
Gaan ze toch niet doen, het is hier zelfs nog met een aansluiting voor een gasfornuis.
  vrijdag 11 oktober 2024 @ 21:33:59 #291
16180 CoolGuy
pi_215240144
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 20:14 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja goed, je moet 't wel allemaal maar geloven natuurlijk.
  Moderator vrijdag 11 oktober 2024 @ 21:39:27 #292
236264 crew  capricia
pi_215240215
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 21:33 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Het is niet echt dat je een keuze hebt op de huurmarkt. Helaas.
- Goethe, “Faust”
pi_215240223
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 21:33 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Waar denk jij dat ik woon? Dan bedoel ik niet de woonplaats maar de woonvorm.

Vrijesectorhuur, op kamers, bij ouders, sociale huurwoning of koopwoning?

Het juiste antwoord is namelijk: in een sociale huurwoning.
pi_215240237
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 21:39 schreef capricia het volgende:

[..]
Het is niet echt dat je een keuze hebt op de huurmarkt. Helaas.
Op zich wel hoor maar je krijgt lang niet alle woningen, ook niet met 12 wachtjaren, dus als je dan kieskeurig bent kan het best lang duren. En ik vond 12 jaar al redelijk lang.
  Moderator vrijdag 11 oktober 2024 @ 21:45:20 #295
236264 crew  capricia
pi_215240289
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 19:40 schreef Leandra het volgende:

[..]
Heeft ze geen slimme meter dan?
Als ze een slimme meter heeft dan kan ze met een gratis account bij Enelogic.nl een half jaar terugkijken wat er dal- en normaaltarief afgenomen en teruggeleverd is.

Vanaf het moment dat ze het account heeft en de toestemming voor uitlezen van de meter goedgekeurd is, en dat gaat om de naam van degene die het energiecontract heeft.

Kun je het zelf over de lange termijn bij gaan houden op Energiemanager.nl bijvoorbeeld.

Dan krijg je iig inzicht.
Er is voor beiden ook een betaalde variant trouwens, en je kunt ook gewoon iedere eerste van de maand in je meterkast kijken en daar de standen vandaan halen, maar op Enelogic kun je ook zien wat er wanneer gebeurde.

Dit geeft best inzicht:
[ afbeelding ]
Ik denk wel dat ze een slimme meter heeft. Ik zal het eens doorgeven. Dank!
Dan ziet ze wellicht ook wat ze opwekt en wat ze daarvan direct verbruikt.. Of niet?

Nu ziet ze de opwek sws niet. Zijn immers niet haar panelen. :{
- Goethe, “Faust”
  vrijdag 11 oktober 2024 @ 21:45:35 #296
16180 CoolGuy
pi_215240291
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 21:40 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Waar denk jij dat ik woon? Dan bedoel ik niet de woonplaats maar de woonvorm.

Vrijesectorhuur, op kamers, bij ouders, sociale huurwoning of koopwoning?

Het juiste antwoord is namelijk: in een sociale huurwoning.
Naja het verhaal wás huur in Ierland he, maar schijnbaar is dat nu 'ineens' huur in NL.
pi_215240386
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 21:45 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Naja het verhaal wás huur in Ierland he, maar schijnbaar is dat nu 'ineens' huur in NL.
Wat ?
pi_215240406
Ik woon gewoon in de provincie Zuid Holland hoor
pi_215240422
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 21:45 schreef capricia het volgende:

[..]
Dan ziet ze wellicht ook wat ze opwekt en wat ze daarvan direct verbruikt.. Of niet?

Ik heb ook een slimme meter , en dit is een ouwe galerijflat sociale huur. Dus lijkt me sterk dat er nog mensen zijn zonder slimme meter.
  vrijdag 11 oktober 2024 @ 21:57:35 #300
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215240437
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 21:45 schreef capricia het volgende:

[..]

Nee, maar dan ziet ze wel wat ze inkoopt en teruglevert.
Wat je direct verbruikt gaat niet via de meter dus dat meet de meter niet.

De meter meet alleen wat er van buiten het huis binnenkomt (inkoop) en wat er vanuit het huis naar buiten gaat (teruglevering).

Als haar energieverbruik niet toegenomen is en altijd stabiel was dan zal haar directe verbruik ongeveer zijn wat haar inkoop nu minder is dan vroeger.

Overigens denk ik dat ze best een account kan aanmaken als ze de omvormer in huis heeft hangen, kans van 9 op 10 dat dat wel kan met de gegevens op de omvormer.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 11 oktober 2024 @ 22:00:47 #301
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215240477
Vol...
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator vrijdag 11 oktober 2024 @ 22:04:36 #302
236264 crew  capricia
pi_215240534
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 21:57 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nee, maar dan ziet ze wel wat ze inkoopt en teruglevert.
Wat je direct verbruikt gaat niet via de meter dus dat meet de meter niet.

De meter meet alleen wat er van buiten het huis binnenkomt (inkoop) en wat er vanuit het huis naar buiten gaat (teruglevering).
Als je nooit gezien hebt wat je zonnepanelen opleveren op een goede dag, als je niet ziet dat je je wasmachine er van kunt laten draaien, dan zegt dat een leek helemaal niets. Krijg je hooguit een staatje per dag, van wat je van het net verbruikt of teruglevert.

En ik ben het volledig eens met je redenering. Want ik zie wel alles. En veel mensen die alles al kunnen zien, vinden dit al lastige materie. Genoeg vragen op fok gaan daar over.

Iemand in een sociale huurwoning die de opwek überhaupt niet uit kan lezen, die gaat zich hier 9 van de 10 keer niet in verdiepen.

Het is jammer. En je hebt gewoon gelijk. Maar dit gaat hem niet worden.
- Goethe, “Faust”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')