abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:24:13 #276
16180 CoolGuy
Money makes the world go round
pi_215238187
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 19:23 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat is wel echt waardeloos, dat je niet eens kunt zien wat je panelen doen en dus ook je feitelijke energieverbruik niet meer kunt monitoren.
Je weet alleen wat je afgenomen en teruggeleverd hebt, niet wat je directe verbruik is.
Inderdaad.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_215238189
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 19:20 schreef capricia het volgende:

Nah, dat zit in de huurprijs.
Dat zeg ik toch??

quote:
1s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 19:20 schreef capricia het volgende:
Mijn zus betaalt best wel flink voor de zonnepanelen op haar sociale huurwoning. Heeft daar geen keuze in.
En een app om alles te monitoren wat verstandig is qua energiecontract is er ook niet. Blijft eigendom van de sociale verhuurder. :')

Beetje lastig qua keuze voor je energiecontract.
Eeehh....je bent toch vrij om je energieleverancier te kiezen, ook voor wat betreft je (teruglevering door) PV's? Ik bedoel, dat is toch één en dezelfde company?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:26:36 #278
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215238207
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 19:24 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat zeg ik toch??
[..]
Eeehh....je bent toch vrij om je energieleverancier te kiezen, ook voor wat betreft je (teruglevering door) PV's? Ik bedoel, dat is toch één en dezelfde company?
Maar het is best handig om inzicht te hebben in wat je panelen doen, plus dat je nu geen flauw idee hebt hoeveel stroom je het ene jaar meer of minder verbruikt hebt dan het andere jaar.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:27:13 #279
236264 crew  capricia
pi_215238214
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 19:23 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat is wel echt waardeloos, dat je niet eens kunt zien wat je panelen doen en dus ook je feitelijke energieverbruik niet meer kunt monitoren.
Je weet alleen wat je afgenomen en teruggeleverd hebt, niet wat je directe verbruik is.
Correct.
Achteraf per maand kun je de optelling zien. En dan weet je eigenlijk dus nog niets.
Maar wel iedere maand extra betalen. :{

Ik vind het vooral sneu. Omdat je weet dat wij als bezitter veel meer informatie tot ons (kunnen) krijgen.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  Moderator vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:28:53 #280
236264 crew  capricia
pi_215238229
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 19:24 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat zeg ik toch??
[..]
Hoe weet zij wat de PVs opbrengen dan?

Ja natuurlijk is ze vrij om een energieleverancier te kiezen.
Alleen is er geen enkele info wat zo'n paneel per welk moment van de dag opbrengt. Alleen achteraf per maand ziet ze wat ze uiteindelijk verbruikt heeft. :{
- Goethe, “Faust”
  vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:30:41 #281
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215238245
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 19:27 schreef capricia het volgende:

[..]
Correct.
Achteraf per maand kun je de optelling zien. En dan weet je eigenlijk dus nog niets.
Maar wel iedere maand extra betalen. :{

Ik vind het vooral sneu. Omdat je weet dat wij als bezitter veel meer informatie tot ons (kunnen) krijgen.
Dat. Plus dat je nu met de terugleverkosten misschien meer kwijt bent aan huur voor de zonnepanelen plus terugleverkosten dan ze opleveren.
Zeker als ze vol op zuid liggen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_215238251
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 19:17 schreef blomke het volgende:

[..]
Ja, draai je ook voor de kosten in de vorm van een huurverhoging op? Pak-em-beet ¤200 per maand erbij voor de verduurzaming.
De huur gaat elk jaar al omhoog. De wettelijke maximale huurverhoging kan je hier vinden :

Huurverhoging sociale huurwoning vanaf 1 juli 2024
Vanaf 1 juli 2024 mag uw verhuurder de huur verhogen met:

maximaal 5,8% als de (kale) huur ¤ 300 of meer per maand is (dit is gelijk aan de gemiddelde loonontwikkeling);
maximaal ¤ 25 als de (kale) huur lager is dan ¤ 300 per maand. Dit is meer dan 5,8%. Zo kunnen verhuurders heel lage huren sneller verhogen. En daarmee een huur vragen die beter past bij de kwaliteit van de woning.
Deze huurverhoging hangt niet af van uw inkomen. De huurverhoging is van toepassing als u een zelfstandige woning (eengezinswoning, appartement, studio, bungalow, en dergelijke) huurt.

Meer huurverhoging voor huurders sociale huurwoning met hoger inkomen
Huurt u een zelfstandige woning (eengezinswoning, appartement, studio, bungalow, en dergelijke)? En heeft u een hoger middeninkomen of een hoog inkomen? Dan mag uw verhuurder meer huurverhoging voorstellen. De hoogte hangt af van uw inkomen. Ook huishoudens waar 1 of meer personen AOW ontvangen, kunnen een hogere huurverhoging krijgen.
  vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:32:19 #283
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215238263
Voor woningverbetering en verduurzaming mag de huur ook gewoon omhoog.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:33:29 #284
236264 crew  capricia
pi_215238273
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 19:30 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat. Plus dat je nu met de terugleverkosten misschien meer kwijt bent aan huur voor de zonnepanelen plus terugleverkosten dan ze opleveren.
Zeker als ze vol op zuid liggen.
Ik denk dat ze niet weet wat ze teruglevert. Er is namelijk geen inzicht in te krijgen.
En dus kijkt ze daar niet meer naar.

Daar is een wereld te winnen dus.
- Goethe, “Faust”
  vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:40:40 #285
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215238386
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 19:33 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik denk dat ze niet weet wat ze teruglevert. Er is namelijk geen inzicht in te krijgen.
En dus kijkt ze daar niet meer naar.

Daar is een wereld te winnen dus.
Heeft ze geen slimme meter dan?
Als ze een slimme meter heeft dan kan ze met een gratis account bij Enelogic.nl een half jaar terugkijken wat er dal- en normaaltarief afgenomen en teruggeleverd is.

Vanaf het moment dat ze het account heeft en de toestemming voor uitlezen van de meter goedgekeurd is, en dat gaat om de naam van degene die het energiecontract heeft.

Kun je het zelf over de lange termijn bij gaan houden op Energiemanager.nl bijvoorbeeld.

Dan krijg je iig inzicht.
Er is voor beiden ook een betaalde variant trouwens, en je kunt ook gewoon iedere eerste van de maand in je meterkast kijken en daar de standen vandaan halen, maar op Enelogic kun je ook zien wat er wanneer gebeurde.

Dit geeft best inzicht:
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_215238651
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 19:32 schreef Leandra het volgende:
Voor woningverbetering en verduurzaming mag de huur ook gewoon omhoog.
De huur gaat ook omhoog zonder woningverbetering- of verduurzaming hoor, Leandra.
  vrijdag 11 oktober 2024 @ 20:00:01 #287
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215238689
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 19:57 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
De huur gaat ook omhoog zonder woningverbetering- of verduurzaming hoor, Leandra.
En met woningverbetering of verduurzaming gaat de huur tussendoor ook nog een keer omhoog en per 1 juli weer.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_215238797
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 20:00 schreef Leandra het volgende:

[..]
En met woningverbetering of verduurzaming gaat de huur tussendoor ook nog een keer omhoog en per 1 juli weer.
Jazeker, het is wat hoor.
  vrijdag 11 oktober 2024 @ 20:14:19 #289
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215238906
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 20:07 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Jazeker, het is wat hoor.
Ah, het wordt weer eens te moeilijk voor je als dat wat je wilt meer gaat kosten dan je dacht?
Succes hè, het is wel godsgeklaagd ook, eerst jaren vanuit het buitenland zaniken dat je in NL kansloos bent op de huizenmarkt, en dan ben je terug in NL, blijk je toch woonruimte te hebben, en nog vrij ruim ook, met je drie kamers.

Gelukkig heb je inmiddels wat anders om over te miepen.
Misschien had je die woning gewoon niet moeten accepteren als hij niet aan je eisen voldoet.

En ja, als de verhuurder je huis gaat verduurzamen dan ga jij daar ook voor betalen, om te beginnen met een huurverhoging voor die verduurzaming, en ieder jaar stijgt dat mee met de jaarlijkse verhoging.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_215239672
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 20:14 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ah, het wordt weer eens te moeilijk voor je als dat wat je wilt meer gaat kosten dan je dacht?
Waar in mijn post staat dat, Leandra? Zou je dat kunnen screenshotten? Want volgens mij heb ik dat niet gezegd.

quote:
Succes hè, het is wel godsgeklaagd ook, eerst jaren vanuit het buitenland zaniken dat je in NL kansloos bent op de huizenmarkt, en dan ben je terug in NL, blijk je toch woonruimte te hebben, en nog vrij ruim ook, met je drie kamers.

Misschien had je die woning gewoon niet moeten accepteren als hij niet aan je eisen voldoet.
Waarom zou ik die woning nou weer niet accepteren?

quote:
En ja, als de verhuurder je huis gaat verduurzamen dan ga jij daar ook voor betalen, om te beginnen met een huurverhoging voor die verduurzaming, en ieder jaar stijgt dat mee met de jaarlijkse verhoging.
Gaan ze toch niet doen, het is hier zelfs nog met een aansluiting voor een gasfornuis.
  vrijdag 11 oktober 2024 @ 21:33:59 #291
16180 CoolGuy
pi_215240144
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 20:14 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja goed, je moet 't wel allemaal maar geloven natuurlijk.
  Moderator vrijdag 11 oktober 2024 @ 21:39:27 #292
236264 crew  capricia
pi_215240215
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 21:33 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Het is niet echt dat je een keuze hebt op de huurmarkt. Helaas.
- Goethe, “Faust”
pi_215240223
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 21:33 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Waar denk jij dat ik woon? Dan bedoel ik niet de woonplaats maar de woonvorm.

Vrijesectorhuur, op kamers, bij ouders, sociale huurwoning of koopwoning?

Het juiste antwoord is namelijk: in een sociale huurwoning.
pi_215240237
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 21:39 schreef capricia het volgende:

[..]
Het is niet echt dat je een keuze hebt op de huurmarkt. Helaas.
Op zich wel hoor maar je krijgt lang niet alle woningen, ook niet met 12 wachtjaren, dus als je dan kieskeurig bent kan het best lang duren. En ik vond 12 jaar al redelijk lang.
  Moderator vrijdag 11 oktober 2024 @ 21:45:20 #295
236264 crew  capricia
pi_215240289
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 19:40 schreef Leandra het volgende:

[..]
Heeft ze geen slimme meter dan?
Als ze een slimme meter heeft dan kan ze met een gratis account bij Enelogic.nl een half jaar terugkijken wat er dal- en normaaltarief afgenomen en teruggeleverd is.

Vanaf het moment dat ze het account heeft en de toestemming voor uitlezen van de meter goedgekeurd is, en dat gaat om de naam van degene die het energiecontract heeft.

Kun je het zelf over de lange termijn bij gaan houden op Energiemanager.nl bijvoorbeeld.

Dan krijg je iig inzicht.
Er is voor beiden ook een betaalde variant trouwens, en je kunt ook gewoon iedere eerste van de maand in je meterkast kijken en daar de standen vandaan halen, maar op Enelogic kun je ook zien wat er wanneer gebeurde.

Dit geeft best inzicht:
[ afbeelding ]
Ik denk wel dat ze een slimme meter heeft. Ik zal het eens doorgeven. Dank!
Dan ziet ze wellicht ook wat ze opwekt en wat ze daarvan direct verbruikt.. Of niet?

Nu ziet ze de opwek sws niet. Zijn immers niet haar panelen. :{
- Goethe, “Faust”
  vrijdag 11 oktober 2024 @ 21:45:35 #296
16180 CoolGuy
pi_215240291
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 21:40 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Waar denk jij dat ik woon? Dan bedoel ik niet de woonplaats maar de woonvorm.

Vrijesectorhuur, op kamers, bij ouders, sociale huurwoning of koopwoning?

Het juiste antwoord is namelijk: in een sociale huurwoning.
Naja het verhaal wás huur in Ierland he, maar schijnbaar is dat nu 'ineens' huur in NL.
pi_215240386
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 21:45 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Naja het verhaal wás huur in Ierland he, maar schijnbaar is dat nu 'ineens' huur in NL.
Wat ?
pi_215240406
Ik woon gewoon in de provincie Zuid Holland hoor
pi_215240422
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 21:45 schreef capricia het volgende:

[..]
Dan ziet ze wellicht ook wat ze opwekt en wat ze daarvan direct verbruikt.. Of niet?

Ik heb ook een slimme meter , en dit is een ouwe galerijflat sociale huur. Dus lijkt me sterk dat er nog mensen zijn zonder slimme meter.
  vrijdag 11 oktober 2024 @ 21:57:35 #300
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215240437
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 21:45 schreef capricia het volgende:

[..]

Nee, maar dan ziet ze wel wat ze inkoopt en teruglevert.
Wat je direct verbruikt gaat niet via de meter dus dat meet de meter niet.

De meter meet alleen wat er van buiten het huis binnenkomt (inkoop) en wat er vanuit het huis naar buiten gaat (teruglevering).

Als haar energieverbruik niet toegenomen is en altijd stabiel was dan zal haar directe verbruik ongeveer zijn wat haar inkoop nu minder is dan vroeger.

Overigens denk ik dat ze best een account kan aanmaken als ze de omvormer in huis heeft hangen, kans van 9 op 10 dat dat wel kan met de gegevens op de omvormer.
Wullie bin KOEL © Soneal
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')