Verenigingquote:Op maandag 9 september 2024 08:25 schreef blomke het volgende:
Misschien een beetje off-topic, maar dit appartement (lees: galerijflat) is ook wel apart:
https://www.funda.nl/deta(...)erzicht-82/43626364/
Mag van de VvE niet met hypotheek worden bezwaard. Ik vraag me oprecht af, of dat de prijs drukt tot ¤235000?
Btw wel maandelijks ¤410 voor de VvE
Is dus meer een soort huur of zo? Heb dit nog niet eerder gezien.quote:Op maandag 9 september 2024 08:44 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Vereniging
Vereniging “Panoramflat de Paasberg” is eigenaar van het gebouw. Als bewoner wordt u lid van deze Vereniging en koopt u een woonrecht. Dit woonrecht kan niet met een hypotheek bezwaard worden. Voor nieuwe bewoners geldt een leeftijdsgrens van 50 tot 80 jaar, daarnaast is er bij de aankoop een kennismakingsgesprek met het bestuur.
Normaal gesproken heb je een appartementsrecht, daar kan een hypotheek op rusten. In dit geval is die stichting eigenaar en heb je in ruil daarvoor het recht om er te wonen.quote:Op maandag 9 september 2024 11:59 schreef Essebes het volgende:
[..]
Is dus meer een soort huur of zo? Heb dit nog niet eerder gezien.
Mm, je koopt jezelf dus in? En zo'n gesprek met de VvE?. Krijg studentenkamer vibes hierbij....
Is dat de reden dat er geen enkel "recht van hypotheek" gevestigd mag worden? Zou dat de prijs drukken??quote:Op maandag 9 september 2024 12:04 schreef Sport_Life het volgende:
Normaal gesproken heb je een appartementsrecht, daar kan een hypotheek op rusten. In dit geval is die stichting eigenaar en heb je in ruil daarvoor het recht om er te wonen.
Dat zal de reden zijn, maar de exacte voorwaarden zullen wel in een gebruikersovereenkomst komen.quote:Op maandag 9 september 2024 15:11 schreef blomke het volgende:
[..]
Is dat de reden dat er geen enkel "recht van hypotheek" gevestigd mag worden? Zou dat de prijs drukken??
Ja binnen de doelgroep! Qua interesse: vroeg me gewoon af waarom je geen hypotheek zou mogen vestigen en wat de invloed op de (vraag)prijs zou zijn: veel lager??quote:Op maandag 9 september 2024 15:37 schreef Sport_Life het volgende:
Vanwaar die interesse, wil je er gaan wonen dan? Je valt wel binnen de doelgroep toch ?
Je koopt je in om op een plekje te mogen wonen. je krijgt idd geen appartementsrecht. Zonder appartementsrecht kan je geen hypotheek verkrijgen.quote:Op maandag 9 september 2024 15:42 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja binnen de doelgroep! Qua interesse: vroeg me gewoon af waarom je geen hypotheek zou mogen vestigen en wat de invloed op de (vraag)prijs zou zijn: veel lager??
Maar "in een hok binnen een flat wonen", lijkt mij de grootste martelgang die ik me maar kan indenken. Deze "flat" resp. "hok" heeft dan als voordeel dat er geen kinderen wonen, resp. je maar 5 buurhokken hebt.
Meest gruwelijke lijkt me een hok in een woonflat met 8 buurhokken (linksonder, & -boven, links, rechtsboven & -onder en rechts en boven & onder) met krijsende kinderen en blaffende honden.
Dat is hetzelfde als een appartementsrecht.quote:Op maandag 9 september 2024 12:04 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Normaal gesproken heb je een appartementsrecht, daar kan een hypotheek op rusten. In dit geval is die stichting eigenaar en heb je in ruil daarvoor het recht om er te wonen.
Nee, dat is niet hetzelfde.quote:Op maandag 9 september 2024 17:29 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat is hetzelfde als een appartementsrecht.
Appartementsrecht. Je koopt nooit een appartement, strikt juridisch gezien is het gebouw, voor zover ik weet, altijd van de VVE.quote:Op maandag 9 september 2024 17:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, je koopt het woonrecht, niet het appartement.
Zullen wel een snelle roulatie hebben in het bestuur.quote:Op maandag 9 september 2024 17:31 schreef Sport_Life het volgende:
En ik vermoed dat de stichting beheert wordt door enkele bewoners die daar de dienst uitmaken
Nee gebouw is niet van de VvE, de VvE omvat alle bewoners en voorziet in het onderhoud. Als de VvE eigenaar zou zijn dan zou de VvE ook de eigendomslasten betalen, maar die worden betaald door de bewoner en niet de VvE.quote:Op maandag 9 september 2024 17:38 schreef ludovico het volgende:
[..]
Appartementsrecht. Je koopt nooit een appartement, strikt juridisch gezien is het gebouw, voor zover ik weet, altijd van de VVE.
Het is beide een gebruiksrecht. Ze zullen afwijken in voorwaarden, ergens, allicht, defacto op een appartement.
Ik denk dat het een soort corpsflat is, de nieuwe bewoner begint in het kleinste appartement en ieder jaar als er iemand dood gaat verhuis je naar een groter appartementquote:Op maandag 9 september 2024 17:43 schreef ludovico het volgende:
[..]
Zullen wel een snelle roulatie hebben in het bestuur.
Werd je terecht gewezen joh, dat je op zoiets zo hard in gaat?quote:Op maandag 9 september 2024 17:38 schreef ludovico het volgende:
[..]
Appartementsrecht. Je koopt nooit een appartement, strikt juridisch gezien is het gebouw, voor zover ik weet, altijd van de VVE.
Het is beide een gebruiksrecht. Ze zullen afwijken in voorwaarden, ergens, allicht, defacto op een appartement.
I stand corrected dan. Het komt denk ik bottem line aardig op hetzelfde neer. Maar in een juridisch andere vorm gegoten in dat geval.quote:Op maandag 9 september 2024 17:43 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Nee gebouw is niet van de VvE, de VvE omvat alle bewoners en voorziet in het onderhoud.
Die stichting, die is wel eigenaar van die flat en precies om die reden zegt een bank nee tegen krediet.
Stel je niet aan.quote:Op maandag 9 september 2024 17:46 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Werd je terecht gewezen joh, dat je op zoiets zo hard in gaat?
Appartementsrecht!=woonrecht
Je moet wel wat te verkopen hebben als bank natuurlijk.quote:Op maandag 9 september 2024 17:43 schreef Sport_Life het volgende:
Die stichting, die is wel eigenaar van die flat en precies om die reden zegt een bank nee tegen krediet. (Want geen onderpand en waarschijnlijk onredelijke clauses).
Bank kijkt naar onderpand en het risico. Beide zijn (gok ik) red flags. Vandaar de prijs .quote:Op maandag 9 september 2024 17:55 schreef ludovico het volgende:
[..]
Je moet wel wat te verkopen hebben als bank natuurlijk.
Ik vind het een kut idee.quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 19:46 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Rabobank stelt voor om overwaarde te gaan belasten. Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik dat nou een rechtvaardig idee vind of niet.
Zoiets is hier in het dorp ook. Het is een coöperatie, het is hier erg populair. Veel oudere mensen waarvan de partner is overleden gaan er wonen. Het is best een prima concept.quote:Op maandag 9 september 2024 08:25 schreef blomke het volgende:
Misschien een beetje off-topic, maar dit appartement (lees: galerijflat) is ook wel apart:
https://www.funda.nl/deta(...)erzicht-82/43626364/
Mag van de VvE niet met hypotheek worden bezwaard. Ik vraag me oprecht af, of dat de prijs drukt tot ¤235000?
Btw wel maandelijks ¤410 voor de VvE
Het verschil is dus een VvE (hier: Vereniging “Panoramflat de Paasberg” is eigenaar van het gebouw. Als bewoner wordt u lid van deze Vereniging en koopt u een woonrecht.) en het appartementsrecht?quote:Op maandag 9 september 2024 17:43 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Nee gebouw is niet van de VvE, de VvE omvat alle bewoners en voorziet in het onderhoud. Als de VvE eigenaar zou zijn dan zou de VvE ook de eigendomslasten betalen, maar die worden betaald door de bewoner en niet de VvE.
Die stichting, die is wel eigenaar van die flat en precies om die reden zegt een bank nee tegen krediet. (Want geen onderpand en waarschijnlijk onredelijke clauses).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |