abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214931505
Misschien een beetje off-topic, maar dit appartement (lees: galerijflat) is ook wel apart:

https://www.funda.nl/deta(...)erzicht-82/43626364/

Mag van de VvE niet met hypotheek worden bezwaard. Ik vraag me oprecht af, of dat de prijs drukt tot ¤235000?

Btw wel maandelijks ¤410 voor de VvE
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_214931610
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 08:25 schreef blomke het volgende:
Misschien een beetje off-topic, maar dit appartement (lees: galerijflat) is ook wel apart:

Mag van de VvE niet met hypotheek worden bezwaard. Ik vraag me oprecht af, of dat de prijs drukt tot ¤235000?

Vereniging
Vereniging “Panoramflat de Paasberg” is eigenaar van het gebouw. Als bewoner wordt u lid van deze Vereniging en koopt u een woonrecht. Dit woonrecht kan niet met een hypotheek bezwaard worden. Voor nieuwe bewoners geldt een leeftijdsgrens van 50 tot 80 jaar, daarnaast is er bij de aankoop een kennismakingsgesprek met het bestuur.
pi_214932828
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 08:44 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Vereniging
Vereniging “Panoramflat de Paasberg” is eigenaar van het gebouw. Als bewoner wordt u lid van deze Vereniging en koopt u een woonrecht. Dit woonrecht kan niet met een hypotheek bezwaard worden. Voor nieuwe bewoners geldt een leeftijdsgrens van 50 tot 80 jaar, daarnaast is er bij de aankoop een kennismakingsgesprek met het bestuur.
Is dus meer een soort huur of zo? Heb dit nog niet eerder gezien.

Mm, je koopt jezelf dus in? En zo'n gesprek met de VvE?. Krijg studentenkamer vibes hierbij....
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_214932864
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 11:59 schreef Essebes het volgende:

[..]
Is dus meer een soort huur of zo? Heb dit nog niet eerder gezien.

Mm, je koopt jezelf dus in? En zo'n gesprek met de VvE?. Krijg studentenkamer vibes hierbij....
Normaal gesproken heb je een appartementsrecht, daar kan een hypotheek op rusten. In dit geval is die stichting eigenaar en heb je in ruil daarvoor het recht om er te wonen.
pi_214934025
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 12:04 schreef Sport_Life het volgende:
Normaal gesproken heb je een appartementsrecht, daar kan een hypotheek op rusten. In dit geval is die stichting eigenaar en heb je in ruil daarvoor het recht om er te wonen.
Is dat de reden dat er geen enkel "recht van hypotheek" gevestigd mag worden? Zou dat de prijs drukken??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_214934028
- weg dus -
pi_214934153
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 15:11 schreef blomke het volgende:

[..]
Is dat de reden dat er geen enkel "recht van hypotheek" gevestigd mag worden? Zou dat de prijs drukken??
Dat zal de reden zijn, maar de exacte voorwaarden zullen wel in een gebruikersovereenkomst komen.

Vanwaar die interesse, wil je er gaan wonen dan? Je valt wel binnen de doelgroep toch ? :P
pi_214934179
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 15:37 schreef Sport_Life het volgende:
Vanwaar die interesse, wil je er gaan wonen dan? Je valt wel binnen de doelgroep toch ? :P
Ja binnen de doelgroep! Qua interesse: vroeg me gewoon af waarom je geen hypotheek zou mogen vestigen en wat de invloed op de (vraag)prijs zou zijn: veel lager??

Maar "in een hok binnen een flat wonen", lijkt mij de grootste martelgang die ik me maar kan indenken. Deze "flat" resp. "hok" heeft dan als voordeel dat er geen kinderen wonen, resp. je maar 5 buurhokken hebt.

Meest gruwelijke lijkt me een hok in een woonflat met 8 buurhokken (linksonder, & -boven, links, rechtsboven & -onder en rechts en boven & onder) met krijsende kinderen en blaffende honden.

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 09-09-2024 15:53:27 ]
pi_214934869
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 15:42 schreef blomke het volgende:

[..]
Ja binnen de doelgroep! Qua interesse: vroeg me gewoon af waarom je geen hypotheek zou mogen vestigen en wat de invloed op de (vraag)prijs zou zijn: veel lager??

Maar "in een hok binnen een flat wonen", lijkt mij de grootste martelgang die ik me maar kan indenken. Deze "flat" resp. "hok" heeft dan als voordeel dat er geen kinderen wonen, resp. je maar 5 buurhokken hebt.

Meest gruwelijke lijkt me een hok in een woonflat met 8 buurhokken (linksonder, & -boven, links, rechtsboven & -onder en rechts en boven & onder) met krijsende kinderen en blaffende honden.
Je koopt je in om op een plekje te mogen wonen. je krijgt idd geen appartementsrecht. Zonder appartementsrecht kan je geen hypotheek verkrijgen.

Grote voordeel voor bewoners is dat je geen echte huurders in je pand krijgt
pi_214935016
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 12:04 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Dat is hetzelfde als een appartementsrecht.

Maar die oudjes willen gewoon geen arme sloebers in het bejaardentehuis.

[ Bericht 6% gewijzigd door ludovico op 09-09-2024 17:37:58 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_214935044
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 17:29 schreef ludovico het volgende:

[..]
Nee, dat is niet hetzelfde.

Bij een appartementsrecht is de koper eigenaar van het appartementsrecht, in deze situatie heb je als koper recht om te wonen in een appartement welke in eigendom is van de stichting.
Hoe dat precies zit weet ik niet want ik ken het contract niet :P. Maar er zullen waarschijnlijk clausules in staan die nadelig zijn voor bewoner en gunstig voor de stichting. En ik vermoed dat de stichting beheert wordt door enkele bewoners die daar de dienst uitmaken :X
  maandag 9 september 2024 @ 17:34:10 #212
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214935067
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 17:29 schreef ludovico het volgende:

[..]
Nee, je koopt het woonrecht, niet het appartement.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_214935114
quote:
1s.gif Op maandag 9 september 2024 17:34 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nee, je koopt het woonrecht, niet het appartement.
Appartementsrecht. Je koopt nooit een appartement, strikt juridisch gezien is het gebouw, voor zover ik weet, altijd van de VVE.

Het is beide een gebruiksrecht. Ze zullen afwijken in voorwaarden, ergens, allicht, defacto op een appartement.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_214935148
quote:
1s.gif Op maandag 9 september 2024 17:31 schreef Sport_Life het volgende:
En ik vermoed dat de stichting beheert wordt door enkele bewoners die daar de dienst uitmaken
Zullen wel een snelle roulatie hebben in het bestuur.
pi_214935155
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 17:38 schreef ludovico het volgende:

[..]
Appartementsrecht. Je koopt nooit een appartement, strikt juridisch gezien is het gebouw, voor zover ik weet, altijd van de VVE.

Het is beide een gebruiksrecht. Ze zullen afwijken in voorwaarden, ergens, allicht, defacto op een appartement.
Nee gebouw is niet van de VvE, de VvE omvat alle bewoners en voorziet in het onderhoud. Als de VvE eigenaar zou zijn dan zou de VvE ook de eigendomslasten betalen, maar die worden betaald door de bewoner en niet de VvE.

Die stichting, die is wel eigenaar van die flat en precies om die reden zegt een bank nee tegen krediet. (Want geen onderpand en waarschijnlijk onredelijke clauses).

[ Bericht 3% gewijzigd door Sport_Life op 09-09-2024 17:49:37 ]
pi_214935184
quote:
10s.gif Op maandag 9 september 2024 17:43 schreef ludovico het volgende:

[..]
Zullen wel een snelle roulatie hebben in het bestuur.
Ik denk dat het een soort corpsflat is, de nieuwe bewoner begint in het kleinste appartement en ieder jaar als er iemand dood gaat verhuis je naar een groter appartement :+.

Verklaart ook waarom het gemeubileerd is
pi_214935190
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 17:38 schreef ludovico het volgende:

[..]

Werd je terecht gewezen joh, dat je op zoiets zo hard in gaat?

Appartementsrecht!=woonrecht
pi_214935213
quote:
1s.gif Op maandag 9 september 2024 17:43 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Nee gebouw is niet van de VvE, de VvE omvat alle bewoners en voorziet in het onderhoud.

Die stichting, die is wel eigenaar van die flat en precies om die reden zegt een bank nee tegen krediet.
I stand corrected dan. Het komt denk ik bottem line aardig op hetzelfde neer. Maar in een juridisch andere vorm gegoten in dat geval.

Dus er is een woonstichting die het juridisch-eigendom heeft en appartements(gebruiks)rechten verkoopt.
Blijkbaar is regulier het juridisch eigendom gewoon van de koper van het appartement.

Gok ik.

[ Bericht 2% gewijzigd door ludovico op 09-09-2024 17:54:00 ]
pi_214935247
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 17:46 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Werd je terecht gewezen joh, dat je op zoiets zo hard in gaat?

Appartementsrecht!=woonrecht
Stel je niet aan.
pi_214935264
quote:
Die stichting, die is wel eigenaar van die flat en precies om die reden zegt een bank nee tegen krediet. (Want geen onderpand en waarschijnlijk onredelijke clauses).
Je moet wel wat te verkopen hebben als bank natuurlijk.
pi_214935483
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 17:55 schreef ludovico het volgende:

[..]
Je moet wel wat te verkopen hebben als bank natuurlijk.
Bank kijkt naar onderpand en het risico. Beide zijn (gok ik) red flags. Vandaar de prijs .
pi_214935499
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2024 19:46 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Rabobank stelt voor om overwaarde te gaan belasten. Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik dat nou een rechtvaardig idee vind of niet.
Ik vind het een kut idee.
pi_214935545
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 08:25 schreef blomke het volgende:

Zoiets is hier in het dorp ook. Het is een coöperatie, het is hier erg populair. Veel oudere mensen waarvan de partner is overleden gaan er wonen. Het is best een prima concept.
  maandag 9 september 2024 @ 18:39:23 #224
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_214935643
Wat ik een beetje vreemd vind is dat je als koper de kosten draag maar dat je niet zelf de notaris mag uitzoeken. :?
R.I.P. kat. Ik was er toch best gek mee. ;(
pi_214935930
quote:

[..]
Nee gebouw is niet van de VvE, de VvE omvat alle bewoners en voorziet in het onderhoud. Als de VvE eigenaar zou zijn dan zou de VvE ook de eigendomslasten betalen, maar die worden betaald door de bewoner en niet de VvE.

Het verschil is dus een VvE (hier: Vereniging “Panoramflat de Paasberg” is eigenaar van het gebouw. Als bewoner wordt u lid van deze Vereniging en koopt u een woonrecht.) en het appartementsrecht?

[ Bericht 5% gewijzigd door blomke op 09-09-2024 19:21:08 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')