Nee, gewoon ieder jaar een klein stukje van je huis verkopenquote:Op zondag 25 augustus 2024 11:12 schreef Hanca het volgende:
Moet ik dan mijn hypotheek verhogen om belasting te kunnen betalen?
Ah, de belastingdienst is vanaf volgend jaar de eigenaar van de eerste zoveel dakpannen? Weet je wat, ik geef ze eerst wel mijn rotte kozijnen en stel ze dan aansprakelijk als ik schade heb aan mijn deel van de woning doordat hun deel water door laat...quote:Op zondag 25 augustus 2024 11:27 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, gewoon ieder jaar een klein stukje van je huis verkopen
Dus niet het huidige systeem. In het huidige systeem betaal je geen belasting over die 200k. Zoals jij zelf ook aangeeft. Eventueel minder HRA is geen belasting betalen over die 200k.quote:Op zondag 25 augustus 2024 11:26 schreef freak1 het volgende:
[..]
je bedoeld.. het huidige systeem? geld wat je door middel van overwaarde hebt gerealiseerd en wat je niet in een nieuwe woning steekt, wordt je gekort op het bedrag waar je hypotheekrente aftrek over krijgt bij afsluiten nieuwe hypotheek.
voorbeeld:
huidige woning is 500K.
na 10 jaar 700K en ik verkoop
ik koop nieuwe woning van 700K
ik sluit nieuwe hypotheek af van 700K
ik gebruik die 200K om mee te feesten en niet om binnen 3 jaar in mijn woning te steken.
dan mag ik over 500K van die nieuwe hypotheek HRA gebruiken, die 200 niet.
en ik moet na een aantal jaar ook vermogensbelasting gaan betalen.
dus er is al een systeem voor om dat te belasten bij de belastingdienst.
en ook een systeem dat heet de markt. mijn nieuwe woning stijgt net zo hard als mijn huidige woning.
dat gelul over overwaarde altijd.
Net zo hilarisch als de EWF bijtelling. Voor mij een reden om geen stuiver op mijn hypotheek af te lossen.quote:Op zondag 25 augustus 2024 11:26 schreef Confetti het volgende:
Hilarisch hoe iedereen hier op de achterste poten staat als geopperd wordt om de overwaarde bij verkoop te belasten.
Met het nieuwe box 3 stelsel zal dat ook gaan gebeuren. Dan geldt belasting over het werkelijk rendement over een vermogensbestanddeel, waaronder huizen. Al die beleggers hebben tonnen overwaarde gecasht zonder een cent belasting, dat kan echt niet.quote:Op zondag 25 augustus 2024 11:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dus niet het huidige systeem. In het huidige systeem betaal je geen belasting over die 200k. Zoals jij zelf ook aangeeft. Eventueel minder HRA is geen belasting betalen over die 200k.
Zeker bij 2e en verdere woningen zou die gerealiseerde winst best belast moeten kunnen worden, bij 1e woningen kan het eventueel ook maar daar zitten wel wat meer haken en ogen aan.
Dat laatste wordt dus gezegd over ongerealiseerde overwaarde, niet over gerealiseerde winst. Die ongerealiseerde overwaarde is papieren winst, fictief. Voor hetzelfde geld is je huis een jaar later weer tienduizenden euro's minder waard. Zolang je niet verkoopt heb je simpelweg geen winst.quote:Op zondag 25 augustus 2024 11:26 schreef Confetti het volgende:
Hilarisch hoe iedereen hier op de achterste poten staat als geopperd wordt om de overwaarde bij verkoop te belasten.
De overwaarde waarvan constant en door vrijwel alle huiseigenaren bezworden wordt dat het niet echt is, je er niks aan hebt, papieren winst etc.
Ja en? eigen keuze toch??quote:Op zondag 25 augustus 2024 11:43 schreef Confetti het volgende:
Met welk scenario je ook rekent, de buurman met een eigen huis heeft over een mensenleven vele tonnen extra vermogen opgebouwd ten opzichte van de buurman de huurder.
dat is allemaal volk die het niet begrijpt. Ik claim iig dat allemaal niet en je haalt dingen door elkaar.quote:Op zondag 25 augustus 2024 11:26 schreef Confetti het volgende:
De overwaarde waarvan constant en door vrijwel alle huiseigenaren bezworden wordt dat het niet echt is, je er niks aan hebt, papieren winst etc.
Macro economisch gezien maakt het wel uit. Als het naar de verkoper gaat, komt het weer in de economie terecht: nieuwe badkamer, spullen, auto etc. etc. etc. Als het naar vadertje staat gaat, komt het bij ... terecht.quote:Op zondag 25 augustus 2024 11:44 schreef Hanca het volgende:
Nou zou een plan om de winst te belasten in principe de huizenprijzen moeten drukken, dus per saldo heb je best kans dat het wat dat betreft weinig uit maakt. Of je nu een deel van je winst over maakt naar de belastingdienst en de rest naar de verkoper van je nieuwe huis, of je hele winst over maakt naar de verkoper, per saldo hou je geen euro over.
welke gerealiseerde winst?quote:Op zondag 25 augustus 2024 11:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dus niet het huidige systeem. In het huidige systeem betaal je geen belasting over die 200k. Zoals jij zelf ook aangeeft. Eventueel minder HRA is geen belasting betalen over die 200k.
Zeker bij 2e en verdere woningen zou die gerealiseerde winst best belast moeten kunnen worden, bij 1e woningen kan het eventueel ook maar daar zitten wel wat meer haken en ogen aan.
Ook daar zeg ik: pas belasten bij verkoop. Maar dan het liefst wel gewoon met een fors tarief, handel in aandelen is gewoon de hoofd inkomstenbron voor veel mensen en de winst daarin hoort dan ook hetzelfde tarief te krijgen als arbeid.quote:Op zondag 25 augustus 2024 11:43 schreef Confetti het volgende:
[..]
Met het nieuwe box 3 stelsel zal dat ook gaan gebeuren. Dan geldt belasting over het werkelijk rendement over een vermogensbestanddeel, waaronder huizen. Al die beleggers hebben tonnen overwaarde gecasht zonder een cent belasting, dat kan echt niet.
Dan moet je koop dus bereikbaarder maken, niet omtmoedigen. Het idee moet zijn om armeren rijker te maken, niet om andere mensen armer te maken. Het voor minder mensen bereikbaar maken om te kopen. Dat zou een hele rare doelstelling zijn.quote:Maar de grootste economische ongelijkheid blijft bestaan als je box 1 woningen niet aanpakt. Met welk scenario je ook rekent, de buurman met een eigen huis heeft over een mensenleven vele tonnen extra vermogen opgebouwd ten opzichte van de buurman de huurder.
Als ik even nadenk, wat ik er aan zou hebben.....:quote:Op zondag 25 augustus 2024 11:26 schreef Confetti het volgende:
dat is gewoon niet waar.quote:Op zondag 25 augustus 2024 11:43 schreef Confetti het volgende:
[..]
Met het nieuwe box 3 stelsel zal dat ook gaan gebeuren. Dan geldt belasting over het werkelijk rendement over een vermogensbestanddeel, waaronder huizen. Al die beleggers hebben tonnen overwaarde gecasht zonder een cent belasting, dat kan echt niet.
Maar de grootste economische ongelijkheid blijft bestaan als je box 1 woningen niet aanpakt. Met welk scenario je ook rekent, de buurman met een eigen huis heeft over een mensenleven vele tonnen extra vermogen opgebouwd ten opzichte van de buurman de huurder.
Je hebt winst ten opzichte van starters. Zo simpel is het wel.quote:Op zondag 25 augustus 2024 11:48 schreef freak1 het volgende:
[..]
welke gerealiseerde winst?
als ik een huis van 200K heb. over 10 jaar is dat 400K waard geworden. ik koop een nieuw, vergelijkbaar huis (wat 10 jaar geleden 200K was en nu ook 400K) en daar gebruik ik die 200K overwaarde voor, 200K hypotheek en ik doe er een extra hypotheek bij of persoonlijke lening met die 200K overwaarde als onderpand, dan heb ik 200K in de hand (als lening) maar nog geen druppel winst. leg mij dan uit waar die winst zit.
pas als ik het huis verkoop en in een doos ga leven, of met een tentje rond ga trekken, dan zou er over winst te praten zijn. en ik heb het helemaal niet over 2e huizen. ik heb het over je hoofd woonverblijf.
ook geen geldig argument.quote:Op zondag 25 augustus 2024 11:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je hebt winst ten opzichte van starters. Zo simpel is het wel.
Natuurlijk wel. Jij verkoopt je huis en koopt een nieuw huis, maar wie zegt dat er niemand die geen huis heeft om te verkopen dat nieuwe huis wil hebben? Daar ben jij gewoon een concurrent van en daarop heb jij dankzij je overwaarde een voordeel: met een lager inkomen kun je dat huis wel betalen omdat jij je overwaarde kunt gebruiken. Dat voordeel iets belasten waardoor het een klein beetje minder groot wordt vind ik best redelijk.quote:Op zondag 25 augustus 2024 11:52 schreef freak1 het volgende:
[..]
ook geen geldig argument.
als ik een huis verkoop en die overwaarde gebruik ik bij mijn nieuwe huis, ben ik per definitie geen starter meer en concureer ik daar niet mee.
Stel ik heb een woning met een overwaarde van 300.000 euro. Ik verkoop deze. De overwaarde-belasting is dan op basis van de box 3 belasting nu ongeveer 100.000 euro. Dat zou je dan aftikken.quote:Op zondag 25 augustus 2024 11:50 schreef freak1 het volgende:
[..]
dat is gewoon niet waar.
over de overwaarde mag je gewoon vermogens belasting betalen en als je dat binnen een bedrijf doet is het gewoon winst en betaal je belasting.
sure, de vraag is of het genoeg belasting was, maar belast werd het.
en mbt de huurder vs koper discussie, voor beide kampen is wat te zeggen. het statement dat een koper altijd beter uit de bus komt dan de huurder is ook niet waar.
Hoe bereken je dat?quote:Op zondag 25 augustus 2024 12:02 schreef Confetti het volgende:
Stel ik heb een woning met een overwaarde van 300.000 euro. Ik verkoop deze. De overwaarde-belasting is dan op basis van de box 3 belasting nu ongeveer 100.000 euro. Dat zou je dan aftikken.
Waarom verwacht je zoiets van de overheid? Diezelfde overheid heeft de afgelopen 30 - 35 jaar voor gezorgd dat het verschil steeds groter werd tussen starters en have's.quote:Op zondag 25 augustus 2024 11:57 schreef Hanca het volgende:
Het verschil tussen starters (have nots) en mensen die al een huis hebben verkleinen lijkt me dan wel weer een uistekend doel voor de overheid.
Je 'rendement' is 300.000. Dan kun je natuurlijk nog aflossing, misschien verbouwingen er van af halen. Maar stel dat het dan 3 ton is. Je verkoopt in feite een vermogensbestanddeel met een winst van 3 ton.quote:
Snap ik.quote:Op zondag 25 augustus 2024 12:07 schreef Confetti het volgende:
[..]
Je 'rendement' is 300.000. Dan kun je natuurlijk nog aflossing, misschien verbouwingen er van af halen. Maar stel dat het dan 3 ton is. Je verkoopt in feite een vermogensbestanddeel met een winst van 3 ton.
Dan mag je er nu 36% (dus iets meer dan 100.000 zelfs) over aftikken.
Alleen voor box 1 huizen geldt dat niet. Je mag eerst die 3 ton winst belastingvrij ontvangen, en dan ga je pas belasting betalen over het rendement over die 3 ton. Dat is een groot verschil.
Edit: ik ga nu wel even uit van belastinf over werkelijk rendement. Dat is er natuurlijk nog niet.
ik snap niet wat je zegt.quote:Op zondag 25 augustus 2024 12:02 schreef Confetti het volgende:
[..]
Stel ik heb een woning met een overwaarde van 300.000 euro. Ik verkoop deze. De overwaarde-belasting is dan op basis van de box 3 belasting nu ongeveer 100.000 euro. Dat zou je dan aftikken.
In jouw voorbeeld betaal je vermogensrendementsheffing over die 300.000 euro nadat je het op je rekening gestort krijgt. Dat is 6% van 300.000 en dan vervolgens 36 %. Kom je uit op 6.480 euro.
Je ziet over het hoofd dat je die 3 ton eerst belastingvrij krijgt in het huidige systeem.
Omdat dat de enigen zijn die dat kunnen, dat we nu al 30 jaar economisch voluit rechts beleid hebben, zeker op de woningmarkt, zegt niet dat het nooit anders kan.quote:Op zondag 25 augustus 2024 12:05 schreef blomke het volgende:
[..]
Waarom verwacht je zoiets van de overheid? Diezelfde overheid heeft de afgelopen 30 - 35 jaar voor gezorgd dat het verschil steeds groter werd tussen starters en have's.
ja zo ken ik er nog wel 20.quote:Op zondag 25 augustus 2024 11:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Jij verkoopt je huis en koopt een nieuw huis, maar wie zegt dat er niemand die geen huis heeft om te verkopen dat nieuwe huis wil hebben? Daar ben jij gewoon een concurrent van en daarop heb jij dankzij je overwaarde een voordeel: met een lager inkomen kun je dat huis wel betalen omdat jij je overwaarde kunt gebruiken. Dat voordeel iets belasten waardoor het een klein beetje minder groot wordt vind ik best redelijk.
Het verschil tussen starters (have nots) en mensen die al een huis hebben verkleinen lijkt me dan wel weer een uistekend doel voor de overheid.
wut?quote:Op zondag 25 augustus 2024 13:04 schreef IkbenGradus het volgende:
Waar tegenstander van belasting op overwaarde wel heel makkelijk overheen stappen met hun tegenargumenten is dat dan ook iedereen met overwaarde daarmee te maken zal krijgen. Het argument: de woningmarkt zal ervan op slot gaan klopt m.i. niet.
Het zal een dempend effect hebben van de stijging van de woningprijzen in de huidige markt of dalende impact hebben op verkoopprijzen in een neutrale markt. Simpelweg omdat men minder geld beschikbaar heeft voor de aankoop van een huis, maar dat heeft dan ook iedereen met overwaarde. Het speelveld blijft dus tussen concurrenten met overwaarde onderling gelijk.
Eigenlijk gebeurt precies het omgekeerde aan alle maatregelen die de laatste jaren zijn genomen in de vorm van: vergroten leenruimte, vergroten mogelijkheden om tweede inkomen mee te tellen bij de hypotheekruimte, de introductie van extra leenruimte voor energiezuinige woningen. Al deze toegang tot extra krediet vertaalt zich onmiddelijk tot hogere woningprijzen.
Wat met het belasten van overwaarde gebeurt is precies het tegenovergestelde. Je ontvangt netto minder geld als je je huis verkoopt en kunt minder bieden op jouw nieuwe huis, maar omdat iedereen daarmee te maken heeft, zal de volgende woning verhoudingsgewijs goedkoper/ minder duur worden.
Je merkt al dat ik voor ben. Net als dat ik vind dat we juist toe moeten naar 80-/90% kunnen financieren op een woning. Als je dat invoert zal dat op korte en middellange termijn een dempend effect hebben op de vraag. Op een gegeven moment past de markt zich daar weer op aan, maar het goede nieuws is dat starters hun eerste woning met minder financiering kopen en dus minder hoeven te vrezen dat ze onder water komen te staan. Ook stimuleert het spaargedrag, wat mij een iets lijkt dat sowieso gestimuleerd moet worden. Niets komt vanzelf.
Starters zijn zeker niet allemaal single, hoe kom je daar nu weer bij? En starters die een huis van 4 ton kopen zijn echt niet zeldzaam.quote:Op zondag 25 augustus 2024 13:37 schreef freak1 het volgende:
[..]
ja zo ken ik er nog wel 20.
alhoewel iedereen die een eerste huis koopt en voor het eerst een hypotheek aangaat een starter, is in het algemeen genomen een starter single, verdiend 65k of minder per jaar en zoekt een huis van 355k of minder. dat is mijn beleving, maar als ik de hypotheek sites een beetje mag geloven, ook de gemiddelde beleving.
iemand die al lang genoeg een huis bezit om een significante overwaarde te creeren dat je fors kan overbieden is echt niet op zoek naar die starterswoning.. dat zijn echt losse markten.
de grootste concurrenten van de starters zijn andere starters die meer verdienen en het absoluite gebrek aan starters woningen.
https://letmegooglethat.c(...)er+op+de+woningmarktquote:Op zondag 25 augustus 2024 15:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Starters zijn zeker niet allemaal single, hoe kom je daar nu weer bij? En starters die een huis van 4 ton kopen zijn echt niet zeldzaam.
Het is gewoon simpel: het verschil tussen met een koophuis en zonder een koophuis wordt wel erg groot. Maatregelen om die kloof te verkleinen zal ik, als huisbezitter, altijd toejuichen. Zolang het niet maatregelen zijn om mensen met een huis uit hun huis te jagen, wat een belasting op niet gerealiseerde overwaarde wel zou zijn.
Of daartussen: geen fictief geld belasten, maar daadwerkelijk gerealiseerde winsten wel belasten. Bijbouwen, bijbouwen, bijbouwen doen we al jaren maximaal en dat helpt niet. Bouwen voor lage inkomens is al verplicht, helpt niet voldoende. De kloof tussen mensen met en zonder huis moet kleiner, zo snel mogelijk. En dan kun je dus niet alleen op bouwen wachten.quote:Op zondag 25 augustus 2024 15:17 schreef freak1 het volgende:
[..]
en mbt regelingen kunnen we 2 kanten op
1)de communistische linkse kant waarin we als een dolle iedereen met (fictief) geld gaan belasten net zo lang tot die groep geen geld meer heeft en daar alles van bekostigen voor de groep met minder geld. het ultieme nivelleren. zorgen dat dingen als overwaarde of een hoog inkomen geen rol meer spelen bij een huis.
2)lekker die groep met overwaarde en hoge inkomens met rust laten, dat lost zijn eigen wel op maar huizenbouw voor lagere inkomens, huur en koop zwaar stimuleren, desnoods verplichten. bijbouwen, bijbouwen, bijbouwen. en dat voor starters. gericht op lage en midden inkomens. zorg dat die groep kan kopen en huren.
Mijn reactie was van algemene strekking en niet tegen jou bedoeld.quote:Op zondag 25 augustus 2024 13:53 schreef freak1 het volgende:
[..]
wut?
ik geloof ook niet dat als er belasting op overwaarde geheven wordt dat de woningmarkt op slot gaat. daarvoor zijn er simpelweg te veel mensen en te weinig huizen. dat denderd wel door.
als je overwaarde gaat belasten tussen aankoop en verkoop, dus op momenten dat die overwaarde onmiddelijk verhuist tussen 2 huizen dan wordt alleen de overheid daar beter van. ik vraag me af wat het met de prijzen gaat doen. de vraag is maar net of je minder kan bieden. er zullen er altijd zijn die het hele zaakje onder een hypotheek gooien. en hoeveel wil je gaan belasten?
je laatste punt ben ik het wel volledig mee eens.. financieer nu eens niet 100 procent, pak 90 procent. dat is in landen om ons heen heel normaal.
maar, en dat zal het issue worden, hoe ga je de kloof dichten tussen de mensen met huizen en die zonder huis. met 90 procent financieren is de barrier to entry juist weer hoger..
links of rechtsom moeten we toe naar betaalbare starterswoningen. en laat die mensen die al een huis hebben het onderling maar uitvechten bij de doorgroei. dat stopt wel ergens.
We kunnen een woordenspelletje maken van wie starter is en wie niet, maar ik denk dat wel duidelijk is hoe het zit of niet?quote:Op zondag 25 augustus 2024 15:17 schreef freak1 het volgende:
[..]
https://letmegooglethat.c(...)er+op+de+woningmarkt
ik verzin het toch niet?
en mbt regelingen kunnen we 2 kanten op
1)de communistische linkse kant waarin we als een dolle iedereen met (fictief) geld gaan belasten net zo lang tot die groep geen geld meer heeft en daar alles van bekostigen voor de groep met minder geld. het ultieme nivelleren. zorgen dat dingen als overwaarde of een hoog inkomen geen rol meer spelen bij een huis.
2)lekker die groep met overwaarde en hoge inkomens met rust laten, dat lost zijn eigen wel op maar huizenbouw voor lagere inkomens, huur en koop zwaar stimuleren, desnoods verplichten. bijbouwen, bijbouwen, bijbouwen. en dat voor starters. gericht op lage en midden inkomens. zorg dat die groep kan kopen en huren.
hier zitten toch een aantal fouten in;quote:Op zondag 25 augustus 2024 15:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Of daartussen: geen fictief geld belasten, maar daadwerkelijk gerealiseerde winsten wel belasten. Bijbouwen, bijbouwen, bijbouwen doen we al jaren maximaal en dat helpt niet. Bouwen voor lage inkomens is al verplicht, helpt niet voldoende. De kloof tussen mensen met en zonder huis moet kleiner, zo snel mogelijk. En dan kun je dus niet alleen op bouwen wachten.
En waarom je belasting communistisch noemt is me een raadsel.
de overheid bouwt geen huizen, dus nee.quote:Op zondag 25 augustus 2024 15:30 schreef IkbenGradus het volgende:
[..]
Mijn reactie was van algemene strekking en niet tegen jou bedoeld.
Ik heb ook een passage even vetgedrukt gemaakt. En wat zou de overheid daarmee kunnen doen denk je? Met dat extra opgehaalde geld uit belasting op overwaarde? Huizen bouwen misschien?
dat mag jij vinden, maar dmv belastingen de kapitaalkrachtige omlaag drukken om zo het speelveld gelijk te maken valt voor mij zeker onder nivellering cq communisme. zo werkt de wereld niet en het kapitalisme niet.quote:Op zondag 25 augustus 2024 15:37 schreef IkbenGradus het volgende:
[..]
We kunnen een woordenspelletje maken van wie starter is en wie niet, maar ik denk dat wel duidelijk is hoe het zit of niet?
En het vetgedrukte deel vind ik toch altijd van een ingrijpende soort van kinderachtigheid. Alles was afwijkt van het huidige beleid en is bedoeld om de markt af te koelen = communisme. Alles moet blijven zoals het is, er mag vooral niets veranderen. En 2. wordt al jaren beloofd, maar nakomen ho maar.
Daar hebben die hogere inkomens en eigenwoningbezitters met overwaarde namelijk helemaal geen belang bij, meer aanbod van betaalbare woning. Want dan veranderen de verhoudingen in vraag- en aanbod misschien wel en dan wordt hun eigen woning minder waard! Dus lekker overal tegenin gaan? Huizen bouwen? Tegen! Vergunningenprocedures inkorten? Tegen. Bezwaarmogelijkheden beperken? Tegen? Woonsituatie fiscaal gelijk behandelen huurders vs. kopers? Communisme!!!!!
eensch. dat frustreren mag onmiddelijk gestopt worden. ik erger me groen en geel aan van die idioten die de bouw van een starterswijk 10 jaar kunnen frustreren zoals in eindhoven omdat het uitzicht belemmerd wordt. jongens, het is vol in NL, we moeten bouwen. dan veranderen er dingne.quote:Op zondag 25 augustus 2024 15:44 schreef IkbenGradus het volgende:
Allemaal in koor roepen dat er woningen gebouwd moeten worden en dan via de achterdeur alle vormen van sabotage, obstructie en treiteren toepassen om ervoor te zorgen dat dat niet gebeurt! Dat is in de gehele westerse wereld volksport nummer 1 geworden.
En ons dan ook blindstaren op de bouwen want inderdaad sowieso al moeilijk genoeg. Terwijl het ook heel goed mogelijk is (en makkelijker is) om aan de vraagkant te zorgen dat deze wordt afgeknepen. Waarbij dan iedereen een veer moet laten. En dan een breed pakket van maatregelen waar in principe iedereen door wordt getroffen en iets zal moeten laten. Starter moeten langer sparen als ze maar 90% kunnen financieren, daar worden zij door getroffen. Maar met belasting op overwaarde kan geld uit de markt worden gehaald wat mensen minder kunnen spenderen waardoor de prijsstijgingen worden gedempt. Met de opbrengsten kunnen we verder woningen bouwen. Daar zouden huidige woningbezitters door getroffen worden.
Maar nee, waarom zou je een compromis sluiten als je ook uit plat egoļsme en opportunisme alleen vóór de maatregelen kunt zijn waar je zelf geen last van hebt en de rest wilt skippen.
Er zijn 2,3 miljoen sociale huurwoningen. 7.2% woont scheef. Je zit er 100k naast.quote:Op zondag 25 augustus 2024 15:47 schreef freak1 het volgende:
[..]
hier zitten toch een aantal fouten in;
we bouwen al jaren verre van maximaal. we laten al 10+ jaar het bijbouwen volkomen frustreren door boomers en aanverwanten die al een huisje hebben en tegen elke vorm van bijbouwen protesteren. NIMBY's van de uiterste klasse. de voorbeelden zijn legio en al meerdere malen genoemd in deze topics. zogauw er een groter bouwproject komt komt onmiddelijk de gehele buurt in verweer tegen het bouwen.
we kunnen in NL met gemak 150K huizen bouwen in een jaar. makkelijk. maar wet, regelgeving en de lokale bevolking werkt daar niet aan mee.
dus, nee, we bouwen verre van maximaal.
bijbouwen voor lage inkomens is verplicht. daar wil ik zelfs een dubbel
![]()
voor doen. het rijk heeft als doel om tot 40 procent voor middeninkomens te bouwen. middeninkomen he, dus van de 100 nieuw te bouwen woningen mogen de lage en middeninkomens vechten om de eerste 40 en de hogere inkomens om de resterende 60. ik snap het wel, want marges liggen hoger bij de hogere markt, maar je maakt me niet wijs dat dit een deuk maakt in het lagere segment. ik ben voor een 80-20 verdeling. misschien wel 90-10. maar er moet dubbel zoveel bijgebouwd worden als nu, we kunnen veel harder maar mogen het niet. en de meerderheid moet zich richten op lage inkomens. alleen dan kom je o.a. van het scheefwonen (240.000+ huishoudens wonen scheef!!) af. die mensen moeten op de particuliere markt een kans maken. daar moeten woningen voor zijn dat die door kunnen schuiven en de zwakkere weer bescherm kunnen worden met de sociale huur.
ik noem belastingen zeker niet communistisch, ik noem mijn voorbeeld 1 waarbij we alles gaan belasten tot er een nviellering plaatsvind communistisch. want dat is het.
ik vind belasting prima. ik betaal ook een flinke stuiver. en ik betaal een stuk meer dan de gemiddelde nederlander omdat ik meer verdien. en dat is prima, sterke schouders enzo. maar zogauw ik procentueel ineens een berg meer moet betalen omdat ik een huis heb, dan riekt het naar communisme.
Ja doei, dan komen we om in de griebesbuurten waar we er al teveel van hebben.quote:Op zondag 25 augustus 2024 15:49 schreef freak1 het volgende:
dan moeten we geen droomkastelen gaan b0ouwen dat iedereen maar in een vrijstaande villa gaat wonen.
bijbouwen, appartementen en rijtjeshuizen, gericht op lage en middeninkomens.
Kom he, de HRA is juist in het leven geroepen om het EWF te compenseren.quote:Op zondag 25 augustus 2024 15:55 schreef freak1 het volgende:
verder ben ik zeer groot voorstander van een hoop regelingen. regelingen die ook slecht zijn voor huizenbezitters.
HRA? weg ermee.
Zullen de banken niet fijn vinden en die hebben een flinke vinger in de pap. Aflossingsvrij bestaat nog gewoon.quote:Op zondag 25 augustus 2024 15:55 schreef freak1 het volgende:
aflossingsvrij? weg ermee, alles annuitair. aflossen die leningen.
Gemengde wijk heeft ook zo zijn voordelen. Hier is alles 2 kapper of vrijstaand met heel veel groen, heerlijk rustig wonen alleen weten raddraaiers het ook wel te vinden.quote:Op zondag 25 augustus 2024 16:52 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja doei, dan komen we om in de griebesbuurten waar we er al teveel van hebben.
Als huizenbezitter, zijn de lasten de laatste tijd alleen maar afgenomen.quote:Op zondag 25 augustus 2024 15:58 schreef freak1 het volgende:
het heeft ook geen nut. het veranderd niets. okay, de woningmarkt in het hogere segment koelt wat af. maar het maakt startersowningen niet goedkoper of meer gebouwd.. ik zie daar geen oplossing in.
als we die markt afkoelen door meer aanbod dan stopt die overwaarde vanzelf. die schaarsheid moet aangepakt worden.
ik denk dat het kortzichtig is als mensen nu nog denken dat maatregelen op de woningmarkt hun niet gaat treffen. ik ben voor een flink aantal maatregelen die ook miuj als huizenbezitter zouden treffen.
Rot op met je kinderen. Die heb ik toch niet gewild?quote:Op zondag 25 augustus 2024 15:58 schreef freak1 het volgende:
maar ik wil ook voor mijn kinderen een gezonde markt...
welke lasten zijn afgenomen dan volgens jou?quote:Op zondag 25 augustus 2024 16:59 schreef blomke het volgende:
[..]
Als huizenbezitter, zijn de lasten de laatste tijd alleen maar afgenomen.
sorry was even je ikke-ikke-ikke mentaliteit vergeten. mijn foutquote:[..]
Rot op met je kinderen. Die heb ik toch niet gewild?
excuus, je hebt gelijk. ik gebruikte oudere cijfers.quote:Op zondag 25 augustus 2024 16:25 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Er zijn 2,3 miljoen sociale huurwoningen. 7.2% woont scheef. Je zit er 100k naast.
het is tekenend voor je rotte levensinstelling dat jij onmiddelijk lage en midden inkomens met griebes aanduid. bedoel je overigens niet Gribus? ik weet dat je houd van verbeteren en hameren op taalfouten, maar griebes kan ik toch echt niet vindenquote:Op zondag 25 augustus 2024 16:52 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja doei, dan komen we om in de griebesbuurten waar we er al teveel van hebben.
Dus samengevat een soort fantasiebeeld: mensen die zich het schompes werken om hun huis en hypotheek te betalen, krijgen een nieuwe belasting op de overwaarde (door externe factoren en hun investering in onderhoud) en dat geld wordt aangewend om goedkope huizen voor starters te bouwen.quote:Op zondag 25 augustus 2024 15:44 schreef IkbenGradus het volgende:
Maar met belasting op overwaarde kan geld uit de markt worden gehaald wat mensen minder kunnen spenderen waardoor de prijsstijgingen worden gedempt. Met de opbrengsten kunnen we verder woningen bouwen. Daar zouden huidige woningbezitters door getroffen worden.
Misschien kan die beter langs de kringloop gaan en er een kopen, want tot die tijd kan het niet anders in elkaar steken.quote:Op zondag 25 augustus 2024 17:05 schreef freak1 het volgende:
[..]
mijn moreel compas steekt wat anders in elkaar dan het jouwe.
Tuurlijk, bescherm de zwakke maar; lekker makkelijk een ander voor je laten werken.quote:Op zondag 25 augustus 2024 15:47 schreef freak1 het volgende:
daar moeten woningen voor zijn dat die door kunnen schuiven en de zwakkere weer bescherm kunnen worden met de sociale huur.
zit dat alu hoedje van je niet wat te krap?quote:Op zondag 25 augustus 2024 16:55 schreef blomke het volgende:
[..]
Kom he, de HRA is juist in het leven geroepen om het EWF te compenseren.
rot op met je banken, zoals jij graag mag zeggen.quote:[..]
Zullen de banken niet fijn vinden en die hebben een flinke vinger in de pap. Aflossingsvrij bestaat nog gewoon.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |