Nee, gewoon ieder jaar een klein stukje van je huis verkopenquote:Op zondag 25 augustus 2024 11:12 schreef Hanca het volgende:
Moet ik dan mijn hypotheek verhogen om belasting te kunnen betalen?
Ah, de belastingdienst is vanaf volgend jaar de eigenaar van de eerste zoveel dakpannen? Weet je wat, ik geef ze eerst wel mijn rotte kozijnen en stel ze dan aansprakelijk als ik schade heb aan mijn deel van de woning doordat hun deel water door laat...quote:Op zondag 25 augustus 2024 11:27 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, gewoon ieder jaar een klein stukje van je huis verkopen
Dus niet het huidige systeem. In het huidige systeem betaal je geen belasting over die 200k. Zoals jij zelf ook aangeeft. Eventueel minder HRA is geen belasting betalen over die 200k.quote:Op zondag 25 augustus 2024 11:26 schreef freak1 het volgende:
[..]
je bedoeld.. het huidige systeem? geld wat je door middel van overwaarde hebt gerealiseerd en wat je niet in een nieuwe woning steekt, wordt je gekort op het bedrag waar je hypotheekrente aftrek over krijgt bij afsluiten nieuwe hypotheek.
voorbeeld:
huidige woning is 500K.
na 10 jaar 700K en ik verkoop
ik koop nieuwe woning van 700K
ik sluit nieuwe hypotheek af van 700K
ik gebruik die 200K om mee te feesten en niet om binnen 3 jaar in mijn woning te steken.
dan mag ik over 500K van die nieuwe hypotheek HRA gebruiken, die 200 niet.
en ik moet na een aantal jaar ook vermogensbelasting gaan betalen.
dus er is al een systeem voor om dat te belasten bij de belastingdienst.
en ook een systeem dat heet de markt. mijn nieuwe woning stijgt net zo hard als mijn huidige woning.
dat gelul over overwaarde altijd.
Net zo hilarisch als de EWF bijtelling. Voor mij een reden om geen stuiver op mijn hypotheek af te lossen.quote:Op zondag 25 augustus 2024 11:26 schreef Confetti het volgende:
Hilarisch hoe iedereen hier op de achterste poten staat als geopperd wordt om de overwaarde bij verkoop te belasten.
Met het nieuwe box 3 stelsel zal dat ook gaan gebeuren. Dan geldt belasting over het werkelijk rendement over een vermogensbestanddeel, waaronder huizen. Al die beleggers hebben tonnen overwaarde gecasht zonder een cent belasting, dat kan echt niet.quote:Op zondag 25 augustus 2024 11:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dus niet het huidige systeem. In het huidige systeem betaal je geen belasting over die 200k. Zoals jij zelf ook aangeeft. Eventueel minder HRA is geen belasting betalen over die 200k.
Zeker bij 2e en verdere woningen zou die gerealiseerde winst best belast moeten kunnen worden, bij 1e woningen kan het eventueel ook maar daar zitten wel wat meer haken en ogen aan.
Dat laatste wordt dus gezegd over ongerealiseerde overwaarde, niet over gerealiseerde winst. Die ongerealiseerde overwaarde is papieren winst, fictief. Voor hetzelfde geld is je huis een jaar later weer tienduizenden euro's minder waard. Zolang je niet verkoopt heb je simpelweg geen winst.quote:Op zondag 25 augustus 2024 11:26 schreef Confetti het volgende:
Hilarisch hoe iedereen hier op de achterste poten staat als geopperd wordt om de overwaarde bij verkoop te belasten.
De overwaarde waarvan constant en door vrijwel alle huiseigenaren bezworden wordt dat het niet echt is, je er niks aan hebt, papieren winst etc.
Ja en? eigen keuze toch??quote:Op zondag 25 augustus 2024 11:43 schreef Confetti het volgende:
Met welk scenario je ook rekent, de buurman met een eigen huis heeft over een mensenleven vele tonnen extra vermogen opgebouwd ten opzichte van de buurman de huurder.
dat is allemaal volk die het niet begrijpt. Ik claim iig dat allemaal niet en je haalt dingen door elkaar.quote:Op zondag 25 augustus 2024 11:26 schreef Confetti het volgende:
De overwaarde waarvan constant en door vrijwel alle huiseigenaren bezworden wordt dat het niet echt is, je er niks aan hebt, papieren winst etc.
Macro economisch gezien maakt het wel uit. Als het naar de verkoper gaat, komt het weer in de economie terecht: nieuwe badkamer, spullen, auto etc. etc. etc. Als het naar vadertje staat gaat, komt het bij ... terecht.quote:Op zondag 25 augustus 2024 11:44 schreef Hanca het volgende:
Nou zou een plan om de winst te belasten in principe de huizenprijzen moeten drukken, dus per saldo heb je best kans dat het wat dat betreft weinig uit maakt. Of je nu een deel van je winst over maakt naar de belastingdienst en de rest naar de verkoper van je nieuwe huis, of je hele winst over maakt naar de verkoper, per saldo hou je geen euro over.
welke gerealiseerde winst?quote:Op zondag 25 augustus 2024 11:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dus niet het huidige systeem. In het huidige systeem betaal je geen belasting over die 200k. Zoals jij zelf ook aangeeft. Eventueel minder HRA is geen belasting betalen over die 200k.
Zeker bij 2e en verdere woningen zou die gerealiseerde winst best belast moeten kunnen worden, bij 1e woningen kan het eventueel ook maar daar zitten wel wat meer haken en ogen aan.
Ook daar zeg ik: pas belasten bij verkoop. Maar dan het liefst wel gewoon met een fors tarief, handel in aandelen is gewoon de hoofd inkomstenbron voor veel mensen en de winst daarin hoort dan ook hetzelfde tarief te krijgen als arbeid.quote:Op zondag 25 augustus 2024 11:43 schreef Confetti het volgende:
[..]
Met het nieuwe box 3 stelsel zal dat ook gaan gebeuren. Dan geldt belasting over het werkelijk rendement over een vermogensbestanddeel, waaronder huizen. Al die beleggers hebben tonnen overwaarde gecasht zonder een cent belasting, dat kan echt niet.
Dan moet je koop dus bereikbaarder maken, niet omtmoedigen. Het idee moet zijn om armeren rijker te maken, niet om andere mensen armer te maken. Het voor minder mensen bereikbaar maken om te kopen. Dat zou een hele rare doelstelling zijn.quote:Maar de grootste economische ongelijkheid blijft bestaan als je box 1 woningen niet aanpakt. Met welk scenario je ook rekent, de buurman met een eigen huis heeft over een mensenleven vele tonnen extra vermogen opgebouwd ten opzichte van de buurman de huurder.
Als ik even nadenk, wat ik er aan zou hebben.....:quote:Op zondag 25 augustus 2024 11:26 schreef Confetti het volgende:
dat is gewoon niet waar.quote:Op zondag 25 augustus 2024 11:43 schreef Confetti het volgende:
[..]
Met het nieuwe box 3 stelsel zal dat ook gaan gebeuren. Dan geldt belasting over het werkelijk rendement over een vermogensbestanddeel, waaronder huizen. Al die beleggers hebben tonnen overwaarde gecasht zonder een cent belasting, dat kan echt niet.
Maar de grootste economische ongelijkheid blijft bestaan als je box 1 woningen niet aanpakt. Met welk scenario je ook rekent, de buurman met een eigen huis heeft over een mensenleven vele tonnen extra vermogen opgebouwd ten opzichte van de buurman de huurder.
Je hebt winst ten opzichte van starters. Zo simpel is het wel.quote:Op zondag 25 augustus 2024 11:48 schreef freak1 het volgende:
[..]
welke gerealiseerde winst?
als ik een huis van 200K heb. over 10 jaar is dat 400K waard geworden. ik koop een nieuw, vergelijkbaar huis (wat 10 jaar geleden 200K was en nu ook 400K) en daar gebruik ik die 200K overwaarde voor, 200K hypotheek en ik doe er een extra hypotheek bij of persoonlijke lening met die 200K overwaarde als onderpand, dan heb ik 200K in de hand (als lening) maar nog geen druppel winst. leg mij dan uit waar die winst zit.
pas als ik het huis verkoop en in een doos ga leven, of met een tentje rond ga trekken, dan zou er over winst te praten zijn. en ik heb het helemaal niet over 2e huizen. ik heb het over je hoofd woonverblijf.
ook geen geldig argument.quote:Op zondag 25 augustus 2024 11:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je hebt winst ten opzichte van starters. Zo simpel is het wel.
Natuurlijk wel. Jij verkoopt je huis en koopt een nieuw huis, maar wie zegt dat er niemand die geen huis heeft om te verkopen dat nieuwe huis wil hebben? Daar ben jij gewoon een concurrent van en daarop heb jij dankzij je overwaarde een voordeel: met een lager inkomen kun je dat huis wel betalen omdat jij je overwaarde kunt gebruiken. Dat voordeel iets belasten waardoor het een klein beetje minder groot wordt vind ik best redelijk.quote:Op zondag 25 augustus 2024 11:52 schreef freak1 het volgende:
[..]
ook geen geldig argument.
als ik een huis verkoop en die overwaarde gebruik ik bij mijn nieuwe huis, ben ik per definitie geen starter meer en concureer ik daar niet mee.
Stel ik heb een woning met een overwaarde van 300.000 euro. Ik verkoop deze. De overwaarde-belasting is dan op basis van de box 3 belasting nu ongeveer 100.000 euro. Dat zou je dan aftikken.quote:Op zondag 25 augustus 2024 11:50 schreef freak1 het volgende:
[..]
dat is gewoon niet waar.
over de overwaarde mag je gewoon vermogens belasting betalen en als je dat binnen een bedrijf doet is het gewoon winst en betaal je belasting.
sure, de vraag is of het genoeg belasting was, maar belast werd het.
en mbt de huurder vs koper discussie, voor beide kampen is wat te zeggen. het statement dat een koper altijd beter uit de bus komt dan de huurder is ook niet waar.
Hoe bereken je dat?quote:Op zondag 25 augustus 2024 12:02 schreef Confetti het volgende:
Stel ik heb een woning met een overwaarde van 300.000 euro. Ik verkoop deze. De overwaarde-belasting is dan op basis van de box 3 belasting nu ongeveer 100.000 euro. Dat zou je dan aftikken.
Waarom verwacht je zoiets van de overheid? Diezelfde overheid heeft de afgelopen 30 - 35 jaar voor gezorgd dat het verschil steeds groter werd tussen starters en have's.quote:Op zondag 25 augustus 2024 11:57 schreef Hanca het volgende:
Het verschil tussen starters (have nots) en mensen die al een huis hebben verkleinen lijkt me dan wel weer een uistekend doel voor de overheid.
Je 'rendement' is 300.000. Dan kun je natuurlijk nog aflossing, misschien verbouwingen er van af halen. Maar stel dat het dan 3 ton is. Je verkoopt in feite een vermogensbestanddeel met een winst van 3 ton.quote:
Snap ik.quote:Op zondag 25 augustus 2024 12:07 schreef Confetti het volgende:
[..]
Je 'rendement' is 300.000. Dan kun je natuurlijk nog aflossing, misschien verbouwingen er van af halen. Maar stel dat het dan 3 ton is. Je verkoopt in feite een vermogensbestanddeel met een winst van 3 ton.
Dan mag je er nu 36% (dus iets meer dan 100.000 zelfs) over aftikken.
Alleen voor box 1 huizen geldt dat niet. Je mag eerst die 3 ton winst belastingvrij ontvangen, en dan ga je pas belasting betalen over het rendement over die 3 ton. Dat is een groot verschil.
Edit: ik ga nu wel even uit van belastinf over werkelijk rendement. Dat is er natuurlijk nog niet.
ik snap niet wat je zegt.quote:Op zondag 25 augustus 2024 12:02 schreef Confetti het volgende:
[..]
Stel ik heb een woning met een overwaarde van 300.000 euro. Ik verkoop deze. De overwaarde-belasting is dan op basis van de box 3 belasting nu ongeveer 100.000 euro. Dat zou je dan aftikken.
In jouw voorbeeld betaal je vermogensrendementsheffing over die 300.000 euro nadat je het op je rekening gestort krijgt. Dat is 6% van 300.000 en dan vervolgens 36 %. Kom je uit op 6.480 euro.
Je ziet over het hoofd dat je die 3 ton eerst belastingvrij krijgt in het huidige systeem.
Omdat dat de enigen zijn die dat kunnen, dat we nu al 30 jaar economisch voluit rechts beleid hebben, zeker op de woningmarkt, zegt niet dat het nooit anders kan.quote:Op zondag 25 augustus 2024 12:05 schreef blomke het volgende:
[..]
Waarom verwacht je zoiets van de overheid? Diezelfde overheid heeft de afgelopen 30 - 35 jaar voor gezorgd dat het verschil steeds groter werd tussen starters en have's.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |