die massawerkloosheid viel ook wel weer mee hequote:Op zaterdag 10 augustus 2024 08:54 schreef blomke het volgende:
[..]
Geen tegenwind?
Wat dacht je van (in de jaren 1980 - 2000):
Massawerkeloosheid, Gierende Inflatie, Hypotheekrente van 9 - 10%, Militaire Dienstplicht (voor de onopgeleiden dan), Koude Oorlog, PvdA in de regering, Kristelijke partijen en ga zo maar door.
Maakt allemaal niet uit, ik ben er hard en sterk van geworden en heb op de juiste momenten geļnvesteerd.
quote:
Misschien kan hij vast op Kanaleneiland gaan kijken, dat is de volgende Utrechtse wijk die gaat gentrificeren.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 20:18 schreef blomke het volgende:
Vandaag van collega - letterlijk uit zijn mond vernomen - wil graag van huurflatje af, naar een woning in de stad Utrecht met tuintje en drie slaapkamers.
Tussenwoning uit 1988 in de wijk Overvecht (!!), waar nog een nieuwe keuken en badkamer in moet; vraagprijs ¤439.000 Collega heeft bod van ¤565.000 gedaan omdat hij het zo graag wil kopen voor/met partner en (enig) kind. Mis, net niet het hoogste bod ¤575.000
En anders op tijd inkopen in een wijk waar queer mensen kopen, dan moet de witte homostellen, maar de diversere queers. De gaytrification maakt het vanzelf onbetaalbaar.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 21:24 schreef Leandra het volgende:
[..]
Misschien kan hij vast op Kanaleneiland gaan kijken, dat is de volgende Utrechtse wijk die gaat gentrificeren.
Gentrificeert Overvecht nu? Ik ben er ruim tien jaar geleden gillend weggerend nadat ik er de eerste jaren prima heb gewoond in Overvecht Zuid, wat een raar volk kwam er wonen en de vage drugsdealers aan het begin van de straat waren ook geen feestje. Mijn sociale huurwoning werd na mijn vertrek verkocht voor ¤150.000 en ik zag vorig jaar dat in hetzelfde buurtje een huis voor 4 ton maar niet verkocht leek te worden https://indebuurt.nl/utre(...)op-3~344038/#slide-3quote:Op donderdag 22 augustus 2024 21:05 schreef investeerdertje het volgende:
Goh, een koopwoning in een van de meest gewilde steden, in een snel gentrificerende buurt, is bovengemiddeld duur.
Wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Ja. Utrecht is stervensduur aan het worden. En alles wordt overboden.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 20:18 schreef blomke het volgende:
Vandaag van collega - letterlijk uit zijn mond vernomen - wil graag van huurflatje af, naar een woning in de stad Utrecht met tuintje en drie slaapkamers.
Tussenwoning uit 1988 in de wijk Overvecht (!!), waar nog een nieuwe keuken en badkamer in moet; vraagprijs ¤439.000 Collega heeft bod van ¤565.000 gedaan omdat hij het zo graag wil kopen voor/met partner en (enig) kind. Mis, net niet het hoogste bod ¤575.000
Ja, daarnaast is die woning onderhand gewoon verkocht. Was de woz waarde maar iets lager dan de vraagprijs.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 21:52 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Gentrificeert Overvecht nu? Ik ben er ruim tien jaar geleden gillend weggerend nadat ik er de eerste jaren prima heb gewoond in Overvecht Zuid, wat een raar volk kwam er wonen en de vage drugsdealers aan het begin van de straat waren ook geen feestje. Mijn sociale huurwoning werd na mijn vertrek verkocht voor ¤150.000 en ik zag vorig jaar dat in hetzelfde buurtje een huis voor 4 ton maar niet verkocht leek te worden https://indebuurt.nl/utre(...)op-3~344038/#slide-3
Overvecht gentrficeert enigszins. De wijk heeft echt een groot oppervlakte, dus je hebt grote verschillen tussen de subbuurten. Subbuurten met vooral rijtjeshuizen gentrificeren best lekker. Grote flats natuurlijk minder.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 21:52 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Gentrificeert Overvecht nu? Ik ben er ruim tien jaar geleden gillend weggerend nadat ik er de eerste jaren prima heb gewoond in Overvecht Zuid, wat een raar volk kwam er wonen en de vage drugsdealers aan het begin van de straat waren ook geen feestje. Mijn sociale huurwoning werd na mijn vertrek verkocht voor ¤150.000 en ik zag vorig jaar dat in hetzelfde buurtje een huis voor 4 ton maar niet verkocht leek te worden https://indebuurt.nl/utre(...)op-3~344038/#slide-3
Ik kom "veel" in dat winkelcentrum "Zamenhofdreef"; vraag me dan altijd af in welk land ik ben....quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 20:20 schreef Coppi het volgende:
[..]
Overvecht gentrficeert enigszins. De wijk heeft echt een groot oppervlakte, dus je hebt grote verschillen tussen de subbuurten. Subbuurten met vooral rijtjeshuizen gentrificeren best lekker. Grote flats natuurlijk minder.
136k overboden.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 20:18 schreef blomke het volgende:
Ik blijf me ook weer iedere keer verbazen. Vorig jaar stond hier nog een 2 kapper 3-4 maanden te koop, diezelfde soort woning wordt nu met hogere vraagprijs weer met >100k overboden. Daar kocht je 2-3 jaar geleden een vrijstaande woning voor met 2x zo grote tuin.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 20:18 schreef blomke het volgende:
Dat waren vermoed ik wel doorstromers die vorig jaar dan ook zelf weer een nieuw goedkoper huis konden kopen.quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 09:23 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ik blijf me ook weer iedere keer verbazen. Vorig jaar stond hier nog een 2 kapper 3-4 maanden te koop, diezelfde soort woning wordt nu met hogere vraagprijs weer met >100k overboden. Daar kocht je 2-3 jaar geleden een vrijstaande woning voor met 2x zo grote tuin.
Wel in Utrecht, niet de stad zelf.
Tja met al die hugenoten is Nederland niet meer hetzelfde als in 1684. Ik voel je pijn.quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 21:15 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik kom "veel" in dat winkelcentrum "Zamenhofdreef"; vraag me dan altijd af in welk land ik ben....
Je zit er een eeuw naast: de Bartholomeusnacht was in 1572, toen kwamen ze met 104-den naar de Republiek waar geloofsvrijheid heerste.quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 11:46 schreef mcmlxiv het volgende:
Tja met al die hugenoten is Nederland niet meer hetzelfde als in 1684. Ik voel je pijn.
In het segment waar wij zoeken, zijn de (vraag)prijzen plm. 40% gestegen in 4 jaar tijd, wat overbieden betreft, kan het meer zijn.quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 09:23 schreef Sport_Life het volgende:
Daar kocht je 2-3 jaar geleden een vrijstaande woning voor met 2x zo grote tuin.
Klopt. Veel van mijn medestudiegenoten .............. en zitten daar nu nog.quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 08:53 schreef PietjePuk2000 het volgende:
En dat zijn dan vaak al (generaliserend) wat meer de levensgenieters die zich nooit zo enorm druk hebben gemaakt om geld. Zo zie je maar weer dat al in je twintiger jaren goed nadenken over geld heel verstandig is.
Leuke poging maar je zit er een eeuw naast.quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 11:46 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Tja met al die hugenoten is Nederland niet meer hetzelfde als in 1684. Ik voel je pijn.
Wanneer je dan iemand napraat, doe dan vooral even zelf onderzoek voordat je dezelfde onzin uitkraamt. Na de Bartolomeüs nacht zijn er weinig mensen gevlucht, dat was ruim een eeuw later.quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 18:17 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Leuke poging maar je zit er een eeuw naast.
Dat valt nog mee.quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 11:58 schreef blomke het volgende:
[..]
In het segment waar wij zoeken, zijn de (vraag)prijzen plm. 40% gestegen in 4 jaar tijd, wat overbieden betreft, kan het meer zijn.
Ik zou het rechtvaardiger vinden als ze het verschil tussen de hypotheekrente vs persoonlijke lening rente zouden belasten. Dat is inkomen/voordeel. Niet de overwaarde an sichquote:Op zaterdag 24 augustus 2024 19:46 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Rabobank stelt voor om overwaarde te gaan belasten. Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik dat nou een rechtvaardig idee vind of niet.
Plus, wat is overwaarde in dat geval, dat wat het huis meer waard is geworden sinds de aankoop of dat wat het meer waard is geworden plus wat ik afgelost heb?quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 20:23 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik zou het rechtvaardiger vinden als ze het verschil tussen de hypotheekrente vs persoonlijke lening rente zouden belasten. Dat is inkomen/voordeel. Niet de overwaarde an sich
En eigenlijk worden beiden al belast.quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 20:29 schreef Leandra het volgende:
[..]
Plus, wat is overwaarde in dat geval, dat wat het huis meer waard is geworden sinds de aankoop of dat wat het meer waard is geworden plus wat ik afgelost heb?
Belasting betalen over geld dat je niet hebt lijkt me eerder tot problemen dan tot oplossingen leiden.quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 19:46 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Rabobank stelt voor om overwaarde te gaan belasten. Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik dat nou een rechtvaardig idee vind of niet.
Dat zelfs niet, het is een brainfart van een econoom die bij de Rabobank werkt.quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 21:43 schreef investeerdertje het volgende:
Het is een brainfart van een ouderwets Instituut uit het verleden. Minstens drie weken geleden dat de dit uitbrachten als ik t goed heb.
De rabobank. De bank die de natuur en meer in dit land gesloopt heeft.
Dan kan je nog beter de hra afschaffen en daarmee het belastingstelsel makkelijker ipv ingewikkelder maken.quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 20:23 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik zou het rechtvaardiger vinden als ze het verschil tussen de hypotheekrente vs persoonlijke lening rente zouden belasten. Dat is inkomen/voordeel. Niet de overwaarde an sich
Zou dus betekenen, dat hoe hoger je hypotheek, des te minder belasting. Dus voordelig t.o.v. de huidige situatie waarbij je hele waarde d.m.v. het EWF wordt belast. Sterker nog: door afschaffing Wet Hillen, worden diegenen die geen hypotheek hebben, of aflossen, in de toekomst zwaarder belast.quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 19:46 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Wat al tijden het geval is met EWF-bijtelling en erfbelastingquote:Op zaterdag 24 augustus 2024 20:53 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Belasting betalen over geld dat je niet hebt lijkt me eerder tot problemen dan tot oplossingen leiden.
Vind het prima als ze het bij verkoop willen belasten, maar niet zo lang je er nog woont.quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 20:53 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Belasting betalen over geld dat je niet hebt lijkt me eerder tot problemen dan tot oplossingen leiden.
Zoals de overdrachtsbelasting nu?quote:Op zondag 25 augustus 2024 08:46 schreef viceversa het volgende:
Vind het prima als ze het bij verkoop willen belasten, maar niet zo lang je er nog woont.
die overwaarde, zolang het in je huis zit, kan never nooit niet belast worden.quote:Op zondag 25 augustus 2024 07:24 schreef ColtZ40 het volgende:
Ze gaan je overwaarde t.z.t. echt wel belasten. Daarom moet iedereen die een nieuwe hypotheek aangaat de hypotheek binnen 30 jaar volledig aflossen. Is gewoon een nieuw verdienmodel voor de overheid.
Onderhoud en verbetering: Het levert een enorme administratieve (en fraudegevoelige) rompslomp op omdat alle investeringen die waarde toevoegen moeten worden bijgehouden.quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 21:16 schreef freak1 het volgende:
overwaarde belasten is debiel. dat is vragen om ellende.
-overwaarde is fictief. dat is niet gerealiseerd vermorgen tot je kan cashen. en in tegenstelling tot iets als aandelen of vermogen op de bank, kun je er pas wat mee als je je huis verkoopt. een primaire levensbehoefte. en dan wordt de overwaarde feitelijk al belast als je niet meteen in een nieuw huis steekt. dus de regeling bestaat allang voor overwaarde wanneer die liquide wordt.
-krijg je dan geld terug als je huis onder water staat? als je in de bubbel koopt maar de prijzen gaan omlaag, mag ik dan de onderwaarde van de belasting aftrekken?
-waarom worden mensen die aflossingsvrij wonen dan beloond?
-er wordt al reeds overwaarde belaste via de WOZ waarde en eigenwoning forfait
en dat is wat me in 3 tellen te binnen schiet.
En de onderhouds/verbeterkosten aftrekbaar dan?quote:Op zondag 25 augustus 2024 09:54 schreef stavromulabeta het volgende:
Onderhoud en verbetering: Het levert een enorme administratieve (en fraudegevoelige) rompslomp op omdat alle investeringen die waarde toevoegen moeten worden bijgehouden.
Enig idee wat dit met de huizenmarkt doet? Hij gaat nog verder op slot. Want als je de keuze hebt tussen blijven zitten waar je zit of naar een gelijkwaardige woning verhuizen en even 100.000 euro aftikken, is de keuze snel gemaakt.quote:Op zondag 25 augustus 2024 08:46 schreef viceversa het volgende:
[..]
Vind het prima als ze het bij verkoop willen belasten, maar niet zo lang je er nog woont.
Lijkt me wel. Anders wordt een badkamer bijvoorbeeld dubbel belast: Eerst belasting over het inkomen waarmee je hem betaald en dan nog een keer belasting over de waarde die hij toevoegt.quote:Op zondag 25 augustus 2024 09:59 schreef blomke het volgende:
[..]
En de onderhouds/verbeterkosten aftrekbaar dan?
ho ho, nu heb jij het over 2e huizen. voor 2e huizen, dus niet je hoofdverblijf, hebben wij in NL al heel andere regels.quote:Op zondag 25 augustus 2024 10:02 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Lijkt me wel. Anders wordt een badkamer bijvoorbeeld dubbel belast: Eerst belasting over het inkomen waarmee je hem betaald en dan nog een keer belasting over de waarde die hij toevoegt.
Zo werkt het in ieder geval in sommige regio's van Frankrijk waar tweede huizen op deze manier belast worden. Het nadeel is dan gelijk dat onderhoud door professionele partijen moet worden uitgevoerd omdat het anders niet aftrekbaar is.
Wat voor belastingtarief heb jij in gedachten joh?quote:Op zondag 25 augustus 2024 10:00 schreef stavromulabeta het volgende:
Want als je de keuze hebt tussen blijven zitten waar je zit of naar een gelijkwaardige woning verhuizen en even 100.000 euro aftikken, is de keuze snel gemaakt.
Inderdaad. Overwaarde belasten kan, maar dan alleen bij verkoop op het moment dat de 'winst' wordt gerealiseerd. En dan gewoon het verschil tussen aankoop en verkoop rekenen, eventueel met aftrek van verbouwingen (waarvoor je dan wel de bonnen moet bewaren).quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 20:53 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
niet alleen dat, verder is 100.000 overwaarde in je huis niet een bedrag wat je verdiend hebt maar slechts een teken dat de markt met 100K is gestegen in gelijkwaardige woningen. is helemaal geen winst.quote:Op zondag 25 augustus 2024 11:03 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat voor belastingtarief heb jij in gedachten joh?
je bedoeld.. het huidige systeem? geld wat je door middel van overwaarde hebt gerealiseerd en wat je niet in een nieuwe woning steekt, wordt je gekort op het bedrag waar je hypotheekrente aftrek over krijgt bij afsluiten nieuwe hypotheek.quote:Op zondag 25 augustus 2024 11:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Inderdaad. Overwaarde belasten kan, maar dan alleen bij verkoop op het moment dat de 'winst' wordt gerealiseerd. En dan gewoon het verschil tussen aankoop en verkoop rekenen, eventueel met aftrek van verbouwingen (waarvoor je dan wel de bonnen moet bewaren).
Ik zou dit trouwens alleen bij tweede huizen en verder doen, niet bij huizen waar de eigenaar zelf in woont.
Ongerealiseerde overwaarde belasten is gekheid. Dat is fictieve winst, dan wil ik ook met fictief geld belasting kunnen betalen. Vooral ook omdat je het geld misschien helemaal niet hebt. Ik kan er niks aan doen dat mijn huis in 4 jaar 70% duurder is geworden, waarom zou ik daar over moeten betalen? En waarmee? Moet ik dan mijn hypotheek verhogen om belasting te kunnen betalen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |