Iemand moet de fake news fearmongering uitlichtenquote:Op zondag 18 augustus 2024 13:02 schreef controlaltendelete het volgende:
[..]
Oh nee, PSVCL& cad hebben gepost. Stop de persen! Snel erover posten!
Je vraagt je af of ze wel echt bestaan overigens.quote:Op zondag 18 augustus 2024 14:56 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
De opgedrongen transideologie.
https://www.ad.nl/podcast(...)-innerlijk~a10842aa/
quote:Media zouden de regering kritisch moeten benaderen, maar volgens voormalig NOS-directeur Bauke Geersing zijn het NOS Journaal en veel andere media tegenwoordig niets meer dan spreekbuizen van de macht.
Opmerkelijk hoeveel waarde opeens aan NOS wordt gehecht als er iets wordt gezegd wat in het straatje past. Deze man heeft ongetwijfeld gelijk en alle andere NOS medewerkers niet!quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 09:00 schreef Candymannetje het volgende:
De oud-directeur van de NOS heeft het zelf ook gezegd.
Nogmaals: allicht zit er een kern van waarheid in zijn betoog. Maar gezien het huidige kabinet, met partijen die zogezegd grotendeels een broertje dood hebben aan klimaatverandering, immigratie en mannetjes die denken vrouwtjes te zijn, horen wij dan niet ondertussen een ander verhaal te horen van NOS? Als zij daadwerkelijk een spreekbuis zouden zijn van het kabinet?quote:
Het antoniem van waarheid is niet propaganda.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 21:42 schreef ems. het volgende:
[..]
Opmerkelijk hoeveel waarde opeens aan NOS wordt gehecht als er iets wordt gezegd wat in het straatje past. Deze man heeft ongetwijfeld gelijk en alle andere NOS medewerkers niet!
Even los van dat de beste man al bijna 30 jaar niets meer met NOS te maken heeft, trouwens. En dat NOS niets met AD te maken heeft. En dat hij een hele brede uitspraak doet over de NOS (waar mogelijk best wat waarheid in kan zitten hoor, dat terzijde). En dat het helemaal niets te maken heeft met het hele trans-circus.
Hoe heeft dit iets te maken met mijn post over dat er geen 'propaganda' komt op NOS voor transities?
[..]
Nogmaals: allicht zit er een kern van waarheid in zijn betoog. Maar gezien het huidige kabinet, met partijen die zogezegd grotendeels een broertje dood hebben aan klimaatverandering, immigratie en mannetjes die denken vrouwtjes te zijn, horen wij dan niet ondertussen een ander verhaal te horen van NOS? Als zij daadwerkelijk een spreekbuis zouden zijn van het kabinet?
En tenslotte: Hoe is die link precies geen propaganda? Je kan niet alles wat je niet aanstaat propaganda noemen en alles wat je wel fijn vindt citeren als de waarheid hm? Dan ben je zelf namelijk gevangen in een net van daadwerkelijke propaganda.
Maar wat wil je dan? Dat de NOS jouw meningen overneemt? Ik snap niet zo goed wat je van "de media" verwacht.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 21:52 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het antoniem van waarheid is niet propaganda.
Eerlijke en neutrale berichtgeving.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 22:05 schreef ems. het volgende:
[..]
Maar wat wil je dan? Dat de NOS jouw meningen overneemt? Ik snap niet zo goed wat je van "de media" verwacht.
Ik verwacht precies dit van de media. Maakt niet dat er geen rode draad te vinden valt in bias en wat belangrijk gevonden wordt cq wat ze als nieuws bestempelen.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 22:05 schreef ems. het volgende:
[..]
Maar wat wil je dan? Dat de NOS jouw meningen overneemt? Ik snap niet zo goed wat je van "de media" verwacht.
Ik heb nog geen indicatie gezien dat jij dit ambieert.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 07:39 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Eerlijke en neutrale berichtgeving.
Die valt altijd te vinden als je maar hard genoeg kijkt en dingen aan elkaar lijmt.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 08:04 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik verwacht precies dit van de media. Maakt niet dat er geen rode draad te vinden valt in bias en wat belangrijk gevonden wordt cq wat ze als nieuws bestempelen.
Heb je voorbeelden waar NOS dan 'transgenderheid' promoot? En wat zou aan de berichtgeving moeten veranderen omtrent dit onderwerp waardoor ze wel "objectief" zouden zijn?quote:Denk dat de propaganda in die zin ook relatief impliciet kan zijn, hoewel sommige zaken zoals transgenderism wel echt ver gaan. De kans dat dat bewust gaat is heel wat groter. Dat zal in de koppies van het personeel nog geen propaganda heten maar zo komt het wel over.
Jij mist wel meer dingen.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 09:03 schreef ems. het volgende:
[..]
Ik heb nog geen indicatie gezien dat jij dit ambieert.
Als jij iedere dag een wekker zet en een ochtend ritueel houdt weiger je nog te erkennen dat ergens een patroon in zit. Natuurlijk kent de NOS patronen, het is een organisatie met een bepaalde cultuur.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 09:03 schreef ems. het volgende:
Die valt altijd te vinden als je maar hard genoeg kijkt en dingen aan elkaar lijmt.
Kijk maar in het topic, hoewel niet gelimiteerd tot de NOS, dit onderwerp zal hier best weleens langskomen.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 09:03 schreef ems. het volgende:
Heb je voorbeelden waar NOS dan 'transgenderheid' promoot? En wat zou aan de berichtgeving moeten veranderen omtrent dit onderwerp waardoor ze wel "objectief" zouden zijn?
https://www.telegraaf.nl/(...)utm_campaign=twitterquote:
Ik denk dat dat komt omdat we niet op dezelfde golflengte opereren gezien ik niet zo beïnvloed ben door allerlei media.quote:
Ik heb gekeken maar het zou fijn zijn als je even een specifiek artikel kan noemen waar iets heel ergs in wordt gezegd over dat onderwerp wat echt niet zou kunnen.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 09:16 schreef ludovico het volgende:
[..]
Kijk maar in het topic, hoewel niet gelimiteerd tot de NOS, dit onderwerp zal hier best weleens langskomen.
Voor zover je terug kunt kijken en er artikelen worden gedeeld....
Oh, dat heb ik ook wel eens. Maar dat heeft elke media. Dan lees ik het gewoon niet.quote:Loop ik echt genoeg tegen onderwerpen aan waarvan ik denk dat iets "van god los" wordt gepropageerd via MSM.
Wat is hier dan het probleem van?quote:Op woensdag 21 augustus 2024 09:17 schreef ludovico het volgende:
[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)utm_campaign=twitter
"Klachten over lespakket Greenpeace: 'Vlees maakt ziek'"
He? Hij post gewoon de waarheid. Je moet wel lezen als je een topic opent en iemand je wijst op je eigen bias.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 14:26 schreef ludovico het volgende:
Rolf je kunt niet lezen. Succes ermee.
Welke bias heb je het over? Roflje leest selectief, begint een nieuw onderwerp, dat gaat niet werken.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 09:26 schreef MMaRsu het volgende:
He? Hij post gewoon de waarheid. Je moet wel lezen als je een topic opent en iemand je wijst op je eigen bias.
Dat is niet het onderwerp van dit topic, "heel ergs"quote:Op woensdag 21 augustus 2024 09:26 schreef ems. het volgende:
Ik heb gekeken maar het zou fijn zijn als je even een specifiek artikel kan noemen waar iets heel ergs in wordt gezegd over dat onderwerp wat echt niet zou kunnen.
Kan, maar wat mij betreft is het structureel en met een bepaalde kleur, als je daar patronen in ziet is de stap naar beïnvloeding (bewust danwel onbewust) niet zo groot.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 09:26 schreef ems. het volgende:
Oh, dat heb ik ook wel eens. Maar dat heeft elke media. Dan lees ik het gewoon niet.
Dat is weer een typisch propaganda verhaaltje naar kinderen "vlees = slecht." Past ook precies in alle prikkels/signalen die over de maatschappij worden rondgestrooid op dit moment om de mens te beïnvloeden.quote:
Ben je nu voorbeelden aan het zoeken voor je stelling? Daar lijkt het op in dit topic.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 11:33 schreef ludovico het volgende:
[..]
Kan, maar wat mij betreft is het structureel en met een bepaalde kleur, als je daar patronen in ziet is de stap naar beïnvloeding (bewust danwel onbewust) niet zo groot.
En als dat "van god los" is, dan is zulks beïnvloeding wel noemenswaardig. Maar ok, ik zie ook wel dat als je daar wat in zou zien dat het redelijk "BNW" begint te worden, maar daarom staat het ook in BNW.
Ik vind het vooral boeiend dat het zoveel weerstand moet opleveren allemaal.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 11:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Ben je nu voorbeelden aan het zoeken voor je stelling? Daar lijkt het op in dit topic.
Vind dat een beetje een vreemde gang van zaken. Geen enkel voorbeeld maakt je stelling meer waar.![]()
Kom maar met iets wat we kunnen falsifiëren.
En ze pakken het best slim en sluw aan zodat het bijna niet opvalt.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 11:36 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat is weer een typisch propaganda verhaaltje naar kinderen "vlees = slecht." Past ook precies in alle prikkels/signalen die over de maatschappij worden rondgestrooid op dit moment om de mens te beïnvloeden.
Vlees is vooral heel lekker en erg voedzaam, maar daarin zitten uiteraard nuances.
Anyhow, beïnvloeding op de gedachten van kinderen door professionele organisaties.
Dus je topic is eigenlijk: 'hier post ik berichten van bias in de media'.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 12:18 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik vind het vooral boeiend dat het zoveel weerstand moet opleveren allemaal.
Ik "zoek" geen voorbeelden voor mijn "stelling" ik lees iedere dag nieuws waar op een of andere manier wel een dikke bias op ligt danwel er uit het nieuwsbericht blijkt dat er beïnvloeding plaatsvindt.
Vlees = slecht. (2x)
Wolf = goed.
Oorlog = spectaculair.
Elon Musk = slecht.
Hamas = Soort van Christenunie.
Gezonde lichaamsdelen amputeren = normaal.
Voor mij zijn die berichten dermate vreemd maar daarnaast ergens ook binnen verwachting dat ik vind dat het in BNW thuishoort.
Bedoel, de oorlog in Oekraïne is het ook erg duidelijk dat we "voor" Oekraïne zijn, logisch ook wel hoor, maar dat optimistische heroïsche is wmb misplaatst, en pure beinvloeding, objectief nieuws lijkt het niet.
Impliciete en expliciete beinvloeding.... Voorbeelden + discussie... Zoietsquote:Op woensdag 21 augustus 2024 12:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Dus je topic is eigenlijk: 'hier post ik berichten van bias in de media'.
Dan heb ik je OP verkeerd begrepen.
Beetje racistisch schelden = 8 maanden gevangenis.quote:A self-styled paedophile hunter was jailed after admitting racially abusing pro-Palestinian demonstrators in Leeds.
Nouja je loopt het de laatste tijd om de dag wel voor de voeten toch?quote:Op woensdag 21 augustus 2024 12:19 schreef Candymannetje het volgende:
En ze pakken het best slim en sluw aan zodat het bijna niet opvalt.
Ja en dat zal denk ik onbewust zo gaan, al zou je kijken wat personeel bij de krant zou stemmen zou het denk ik niet representatief danwel een pluriforme afspiegeling van de samenleving zijn.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 12:19 schreef Candymannetje het volgende:
Dat geldt ook voor de media.
Wat in het gewenste narratief valt geven ze gewoon meer aandacht.
De grote stap is in welke mate het bewust gaat, en in welke mate de beïnvloeding concreet komt vanuit "de staat" maar allerhande instituties zijn onderdeel van die beïnvloedingsmatrix... Die zijn ook ooit opgezet vanuit de staat... Dusja. Het beestje houdt zichzelf in stand.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 12:19 schreef Candymannetje het volgende:
Niet verboden en valt lang niet iedereen op maar het is wel propaganda.
De waarheid/ belangrijk / etc. Ja het is niet erg zwart-wit in die zin.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 12:19 schreef Candymannetje het volgende:
Maar ook dat is weer aan perceptie onderhevig, wat voor de ene propaganda is dat is voor de ander gewoon de waarheid.
Wat is je definite van woke dan?quote:Op woensdag 21 augustus 2024 12:53 schreef ludovico het volgende:
Persoonlijk voorbeeld:
T.o.v. vrienden die tamelijk links zijn, wordt er flink afgegeven op een Elon Musk bijvoorbeeld omdat hij Woke een virus vindt.
Dat Woke virus heeft defacto zijn zoon afgepakt... Musk zei daarover in een interview dat die voor hem dood was.
Ik hou mijn mond maar bij die discussies ik vind Woke ook vergif, hypocriete racisten en seksisten die professionele mutilatie van lichaamsdelen promoten, en dan anderen de maat nemen dat ze niet inclusief zijn.
Ik ben het daarin echt eens met een Jordan Peterson die dat Mengelse praktijken noemt.
W.m.b. de overtreffende trap van "progressief" overigens definieer ik "progressie" als vooruitgang en de mensen die ze progressieven noemen streven veelal zaken na die niks te maken hebben met vooruitgang, dus matige benaming wat dat betreft.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 13:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat is je definite van woke dan?
Is dat wat men ook wel progressief noemt?
Mogelijk...quote:Op woensdag 21 augustus 2024 14:14 schreef Alarmonoff het volgende:
Dat het huidige woke compleet anders is dan de originele betekenis, houdt misschien in dat de originele betekenis een bedreiging werd, deze was oprecht, nu is het een karikatuur en weaponized.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Woke
Het is w.m.b. een sekte maar ach.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 14:14 schreef Alarmonoff het volgende:
Hier wordt het een nieuwe religie genoemd
https://news.columbia.edu(...)trayed-black-america
Maar wat heeft dat dan met links te maken? De SP is nogal links, maar absoluut niet progressief of woke ofzo.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 14:24 schreef ludovico het volgende:
[..]
W.m.b. de overtreffende trap van "progressief" overigens definieer ik "progressie" als vooruitgang en de mensen die ze progressieven noemen streven veelal zaken na die niks te maken hebben met vooruitgang, dus matige benaming wat dat betreft.
[..]
Mogelijk...
[..]
Het is w.m.b. een sekte maar ach.
Tjah de regenboog bestaat ook uit meerdere kleuren.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 14:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Maar wat heeft dat dan met links te maken? De SP is nogal links, maar absoluut niet progressief of woke ofzo.
Activist Jan Rotmans.quote:Zonder aanpak van klimaatverandering stijgt de inflatie de komende tien jaar tot drie procent per jaar, aldus de Europese Centrale Bank. Nu ingrijpen, bepleit hoogleraar Jan Rotmans in de Telegraaf: dan bespaart Nederland zich tot 2050 zo'n 275 miljard euro aan belastinggeld.
Allemaal bullshit.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 17:27 schreef ludovico het volgende:
[..]
Activist Jan Rotmans.
Alleen dat verhaal van de ECB is wel bijzonder te noemen. Hoe komen zij tot dit soort voorspellingen?
https://www.bnr.nl/nieuws(...)sten-stuwen-inflatie
Maar nu.nl weigert ze terrorist te noemen....quote:Zij worden onder andere door de Europese Unie en de Verenigde Staten als terroristisch gezien.
Om de allianties van nu.nl maar even te benadrukken, is dat politiek wenselijk dat de media terroristische organisaties en personen verheerlijkt als strijders? Is dit "neutraal" als de politieke consensus in een land is dat het een terreur organisatie is? Wat denken jullie?quote:Onder de doden zouden ruim 400 Hezbollah-strijders en 132 burgers zijn.
Naast dan dat ze letterlijk ieder individu die zich zou hinderen aan deze verheerlijkingen van nu.nl zouden moeten censureren... Natuurlijk levert die openlijke alliantie aan terroristische organisaties een weerwoord op.quote:Waarom je niet kunt reageren onder dit bericht
De reactiemogelijkheid onder artikelen en video's over het Israëlisch-Palestijnse conflict staat standaard uitgeschakeld. De hevigheid van de discussies maakt goede moderatie lastig
Ze zijn te schijterig om kritisch te zijn naar minderheden toe. Die worden daar juist om een voetstuk geplaatst, anders is het niet "eerlijk". Dan krijg je dit soort rare fratsen.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 03:58 schreef ludovico het volgende:
https://www.nu.nl/buitenl(...)dant-in-libanon.html
[..]
Maar nu.nl weigert ze terrorist te noemen....
Sterker nog, de benaming door nu.nl voor dat terroristische onkruid komen we een paar zinnen later tegen:
[..]
Om de allianties van nu.nl maar even te benadrukken, is dat politiek wenselijk dat de media terroristische organisaties en personen verheerlijkt als strijders? Is dit "neutraal" als de politieke consensus in een land is dat het een terreur organisatie is? Wat denken jullie?
Deze woordkeuze is overigens structureel, wordt ook zo gebruikt voor Hamas dat heten ook allemaal strijders. Al vermoorden en verkrachten ze je kind vrouw en hond.
[..]
Naast dan dat ze letterlijk ieder individu die zich zou hinderen aan deze verheerlijkingen van nu.nl zouden moeten censureren... Natuurlijk levert die openlijke alliantie aan terroristische organisaties een weerwoord op.
Wat mij betreft levert nu.nl overigens stemmen op voor de PVV. Geen grotere promotie denkbaar voor de partij van Wilders dan openlijke allianties aan terroristen.
https://www.nu.nl/buitenl(...)dant-in-libanon.html
Waarom is dit nou allemaal zo significant?
Het is geen klein bier, maar je verwacht dit gedrag ook alleen bij extremistische moslim blogjes. Niet bij "mainstream" media.
Dit is toch een gerenommeerde source ondertussen? Hoeveel bezoekers heeft zo een nu.nl?
Je lacht je suf overigens hoe ernstig comments daar afwijken van bijvoorbeeld een Fok!, lijkt allemaal in elkaar gezet door AI. Alles wat afwijkt wordt daar doodgecensureerd .
Je bent een racist, of je je er bewust van bent of niet, tenzij je zwart bent want dan kun je per definitie geen racist zijn. Huidskleur is bepalend voor je schuld of onschuld.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 10:25 schreef Feola het volgende:
Ze zijn te schijterig om kritisch te zijn naar minderheden toe. Die worden daar juist om een voetstuk geplaatst, anders is het niet "eerlijk". Dan krijg je dit soort rare fratsen.
Net als die racisme week een aantal jaar geleden: https://www.nu.nl/over-nu(...)st-discrimineer.html
Maar die consumeert ook energie. Best veel. En het opwekken van energie is niet altijd even 'groen'. Dat staat als een paal boven water.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 11:29 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat is niet het onderwerp van dit topic, "heel ergs"
Het gaat over bias / actualiteiten waarin ideologie een grote rol speelt, en dit topic zit in BNW omdat dat soms wel érg ver gaat. Maar het structurele plaatje an sich (dus ieder kleine beetje met steeds dezelfde richting van de bias) zegt ook wat.
Zoals in dit topic bijvoorbeeld de airco er al van langs kreeg, want die consumeert energie.
Maar je hebt het nu over 'de media' terwijl je eigenlijk constant met andere bronnen komt? AD is geen NOS is geen telegraaf is geen FOX is geen X. Die hebben allemaal hun eigen bias.quote:Dat hele transitie gebeuren met transgenders bijvoorbeeld, dat is geen lichte soep, maar een zeer schadelijke procedure die mensen ook defacto onvruchtbaar en aseksueel maakt. Als de media daar lichtjes over praat alsof het allemaal maar een positief gebeuren is dan krijgt dat van mij een plekje in dit topic.
Ik geloof best dat je ergens een punt hebt hoor maar ik zeg dat dat gewoon onvermijdelijk is. Pure objectiviteit bestaat simpelweg niet. Mensen die een artikel schrijven hebben ook altijd hun eigen bias en de lezers daarvan wegen dat weer met hun persoonlijke bias. Wel lijkt het mij oneerlijk (en bovendien onhandig) om al die verschillende kranten/nieuwskanalen onder de zelfde noemer te plaatsen.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 11:33 schreef ludovico het volgende:
[..]
Kan, maar wat mij betreft is het structureel en met een bepaalde kleur, als je daar patronen in ziet is de stap naar beïnvloeding (bewust danwel onbewust) niet zo groot.
En als dat "van god los" is, dan is zulks beïnvloeding wel noemenswaardig. Maar ok, ik zie ook wel dat als je daar wat in zou zien dat het redelijk "BNW" begint te worden, maar daarom staat het ook in BNW.
Maar vlees = goed is dan toch net zo goed een propaganda verhaaltje?quote:Op woensdag 21 augustus 2024 11:36 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat is weer een typisch propaganda verhaaltje naar kinderen "vlees = slecht." Past ook precies in alle prikkels/signalen die over de maatschappij worden rondgestrooid op dit moment om de mens te beïnvloeden.
Maar als een vermeende professionele organisatie zegt dat vlees op z'n tijd best kan dan is dat dus net zo goed een 'agenda pushen'. Begrijp je dat?quote:Vlees is vooral heel lekker en erg voedzaam, maar daarin zitten uiteraard nuances.
Anyhow, beïnvloeding op de gedachten van kinderen door professionele organisaties.
Damn. Wat had jij gerookt joh?quote:Op woensdag 21 augustus 2024 19:13 schreef PSVCL het volgende:
[..]
Allemaal bullshit.
Naast de nep oorlogen / pandemieeen etc wordt ook de zelf gecreëerde klimaat verandering als excuus gebruikt om de prijzen te laten stijgen.De (mentale en fysieke) oorlog die gaande is is tegen de mensheid. Youll own nothing..
ECB,de media, politiek, navo,eu, zelensky ,putin etc etc werken allemaal samen. Gore tyfus satanisten zijn het.
Maar polarisering is ook precies wat ze willen.quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 09:11 schreef ludovico het volgende:
[ x ]
Geen media, maar wel "actualiteit" de types die met wel hele zware termen meningen de ether in gooien. Het zijn niet erg neutrale termen.
Maar dat zorgt ook wel voor wat polarisatie in den samenleving.
Moet allemaal wel kunnen hoor maar ik wens wat "resilient" burgers die zich niet zo makkelijk laten opnaaien.
Woke is ook totaal niet "resilient" bijvoorbeeld.
Och..quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 11:17 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Maar polarisering is ook precies wat ze willen.
Zolang wij elkaar aanvallen, zoals hier op het forum, kunnen ze doen wat ze willen.
Zodra wij eendracht gaan vormen dan worden een gevaar voor de zittende macht.
Of dat nou links of rechts is maakt niet uit.
De consensus is anders nog steeds dat voedingsstoffen die in vlees zitten best gezond zijn. De consensus is ook dat veel van die voedingsstoffen ook uit andere zaken gehaald kan worden.quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 08:59 schreef ludovico het volgende:
Die nuance dat het best wel gezond kan zijn etc die zul je niet zo snel tegenkomen. Dat is meer het punt.
Ik niet. Maar meningen zijn ook maar meningen. Het is niet alsof nieuwsbronnen de waarheid spreken, zij geven ook gewoon een gekleurde mening aan de hand van de feiten die zij hebben. En ja, dat kan soms een bepaalde kant op gaan. Maar dat is toch precies wat jij hierboven wat betreft vlees ook wil horen?quote:We worden echt wel een bepaalde richting op genudged. Het is mij alleen zwaar gaan opvallen. Kom het iedere keer wel weer tegen.
Ik vind dat persoonlijk niet zo'n spannend detail. Daarnaast is politiek ook een collectie meningen. Ben jij het altijd met de politiek eens?quote:En als de politiek iets terroristen noemt dan is afwijken naar strijder uiterst bijzonder.
Vanzelfsprekend niet.quote:Als je iets van een wetenschappelijk paper kunt lezen en je doet dat voor de gein, is bias ook echt niet gelimiteerd tot nieuwsmedia.
Deze begrijp ik niet zo goed.quote:Veelal zijn het geen randomized controlled trials die ze delen. De zelf selectie van ongezonde mensen die vaker goedkoop vlees eten kent wel wat ongezonde karaktereigenschappen.
De correlatie matig vlees en ongezond zijn bestaat dus maar is niet gelijk causaal. Daarnaast, allicht wel causaal, maar specifiek en minder intens door andere eigenschappen. Die bias daar kun je wel aanvoelen toch?
Je kan het niet lezen. Of je leest lekker rechtse bias. Met het internet kan je genoeg vinden wat allemaal in je straatje past.quote:Maar als een onderzoek X uitwijst wat "binnen naratief" valt. Dan is het nieuwswaardig. Dat is qua bias van linkse journalisten ook logisch, Anyhow, dat mogen wij dan dus iedere keer lezen en dat valt mij gewoon op.
Dus we moeten met z'n allen meegaan in wat de politiek ons dicteert wat de vijand is of niet?quote:Allicht is het logisch, maakt het voor mij niet minder opvallend. En waarschijnlijk de frequentie van het nieuws is hetgeen wat het maakt dat het voelt als propaganda / gedragsbeinvloeding.
Hoewel zaken prima impliciet zo gebeuren. Is het verhaal van kiezen voor het woord strijder voor een terrorist heel bewust. Geen enkel respect voor dat type vijandsallianties en ik zie het zelfs als een gevaarlijk symptoom voor onze rechtsstaat.
Dit is de enige mogelijkheid om collectief klimaatverandering terug te dringen, pleziertjes en noden afpakken, niet groen bijplanten, dat moet ook zo veel mogelijk weg, kunnen ze vast wetenschappelijk onderbouwen.quote:
quote:De Nederlandse overheid zet, meestal in de aanloop naar grote beleidswijzigingen, psychologische oorlogvoeringsstrategieën in om het gedrag van burgers te beïnvloeden en krijgt daarbij alle medewerking van de reguliere media. Dat schrijft de zelfstandig data-analist Cees van den Bos in zijn nieuwste Substack-blog ‘Psyops en gedragsbeïnvloeding’. Volgens de Wob-onderzoeker zouden psychologische operaties onderwerp moeten zijn van een grote ethisch maatschappelijke discussie, maar gebeurt dat niet omdat het grote publiek er geen weet van heeft.
Psyops zijn volgens de Navo “geplande activiteiten waarbij gebruik wordt gemaakt van communicatiemethoden en andere middelen (…) om percepties, houdingen en gedrag te beïnvloeden, waardoor de verwezenlijking van politieke en militaire doelstellingen mogelijk wordt gemaakt”, schrijft Van den Bos. Een conventie bij deze van oorsprong militaire strategieën, ook wel oorlogvoering tegen de collectieve geest genoemd, is dat deze niet mogen worden ingezet tegen de eigen bevolking. Vele overheden, zo ook de Nederlandse, trekken zich daar volgens de data-onderzoeker niks van aan.
In coronatijd is dat voor veel mensen aan de oppervlakte zichtbaar geworden. Van den Bos geeft in zijn nieuwste blog, Psyops en gedragsbeïnvloeding, op basis van vrijgekomen Wob-documentatie zoals interne rapportages, memo’s en e-mail- en whatsappverkeer een inkijkje in de strategieën achter de gedragsbeïnvloeding. Hij schrijft dat er vlak voor belangrijke beleidswijzigingen in de diverse reguliere media, vaak nagenoeg synchroon, nieuwsberichten, polls en proefballonnetjes verschijnen. Ook zogenaamde ‘witte jassen’, experts die het vertrouwen van het grote publiek moeten winnen, worden naar voren geschoven om de opinie te beïnvloeden. Dat is allerminst toeval. Het is een grondig voorbereide psychologische operatie, oftewel een psyop.
Prominent voorbeeld van zo’n psyop is de introductie van de avondklok in coronatijd, op 23 januari 2021. Ambtenaren waren zeker sinds de zomer van 2020 al aan het broeden op deze maatregel, waarvan al bekend was dat de juridische basis wankel was, zo blijkt bijvoorbeeld uit annotatie van het directeurenoverleg covid-19 waarin een ambtenaar schrijft dat er een “groot juridisch risico kleeft aan het invoeren van nieuwe maatregelen via noodverordeningen”. Dus moest eerst goed gepeild worden hoe het publiek zou kunnen reageren. In de weken voorafgaand aan deze omstreden maatregel, verschenen er bij diverse nieuwsverspreiders, zoals de kranten van DPG Media, peilingen met stellingen als ‘Avondklok? Graag zo snel mogelijk’ en ‘Prima als die avondklok er nu snel komt’. Van den Bos constateert dat de polls zeer tendentieus geformuleerd zijn, met als doel om de geesten rijp te maken voor wat er zou komen én om de sentimenten (via sociale media) te peilen. “Sentimenten worden gemeten, gecategoriseerd, geprioriteerd en vormen zo de basis voor de verdere strategie”, aldus de data-analist. Op basis van die verzamelde gegevens kan er worden bijgestuurd. Deze methode heet de ‘feedbackloop’.
Bij de avondklok had het Land Information Manoeuvre Centre (LIMC), dat werd aangestuurd door de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV), een belangrijke rol in het maken van de zogenaamde sentimentanalyses, die aan de basis staat van de feedbackloop. “Zo’n analyse is een gedetailleerde duiding van de onderwerpen in het nieuws in relatie tot de sentimenten die dit oproept bij burgers”, aldus Van den Bos. Het LIMC kwam niet lang daarna in opspraak, omdat bleek dat de dienst in het geheim, zonder mandaat op grote schaal informatie over burgers had verzameld. Minister van Defensie Ank Bijleveld (CDA) liet weten dat het een experiment betrof en dat het LIMC sinds 2020 niet meer werkzaam is, maar zij deelde drie maanden na de veelbesproken rechtszaak over de avondklok van Viruswaarheid op 16 februari 2021 opnieuw een sentimentenanalyse. Van den Bos acht de kans groot dat LIMC onder de radar gewoon is doorgegaan. In 2022 volgde er opnieuw een analyse rond de tijdelijke wet cyberoperaties.
De genoemde feedbackloop is slechts een onderdeel van de geavanceerde psyop-techniek die bekend staat als Behavioural Dynamics Methodology (BDM). Met deze methodologie wordt het gedrag van bevolkingsgroepen grondig geanalyseerd, waarna er producten – zoals kranten, posters, folders, radio- en tv-programma’s – worden ontwikkeld. Deze producten worden vervolgens ingezet en geanalyseerd, om daarna in verbeterde vorm opnieuw te gebruiken, totdat het doel is bereikt. BDM is in het verleden met succes ingezet in Irak om sympathie op te wekken voor de motieven van het Westen en bij een politieke campagne in Trinidad en Tobago om zwarte burgers te ontmoedigen te gaan stemmen. Tegenwoordig maken onder meer de Belgische, Franse, Amerikaanse, Spaanse en Nederlandse overheid gebruik van BDM om de eigen bevolking te manipuleren. “Met de komst van internet en sociale media hebben de autoriteiten een gegevensbron in handen gekregen waarmee de informatie verkregen uit de feedbackloop verrijkt kan worden en nader ingezet kan worden. BDM is een doorontwikkelde versie van een psyop. Nederlandse militairen zijn geschoold in deze BDM-tactieken”, stelt Van den Bos.
Bij de introductie van het corona toegangsbewijs (CTB) is de methode ook ingezet. Opnieuw was er sprake van een campagne vol polls en boude, extreem polariserende stellingen. Ongevaccineerden kregen de schuld van de repressieve coronamaatregelen die nog golden, terwijl beleidsmakers die de regels hadden bedacht al lang wisten dat gevaccineerden net zo goed het virus verspreidden. EenVandaag meldde desalniettemin: “Geduld van gevaccineerden is op: zeven van de tien willen specifieke maatregelen voor ongevaccineerden”. Trouw kopte: “Lockdowns voor ongevaccineerden. Europese corona-aanpak richt zich steeds meer op vaccinweigeraars”. Van den Bos: “Ook hier hadden wij te maken met een zorgvuldige campagne waarin de media een hoofdrol vervulden om de geesten rijp te maken en de feedbackloop van de sentimenten te voeden”. De data-analist publiceerde op zijn Substack documenten waaruit blijkt dat het AD en De Volkskrant zijn bewogen om de sentimenten te voeden. In een memo over de invoering van de wet cyberoperaties, een andere psyop, stelt een ambtenaar dat “het sentiment in de media voortdurend wordt gemonitord, zodat constant de afweging gemaakt kan worden om bij te sturen met mediaoptredens”.
Volgens Van den Bos is het zeer bedenkelijk dat de reguliere media “grote bereidwilligheid tonen om zich te schikken naar de uitkomsten van de sentimentenanalyses”. Daaruit blijkt volgens hem dat de meeste media in Nederland niet onafhankelijk opereren. “De coronaperiode heeft ons geleerd dat het Nederlandse medialandschap vrijwel zonder uitzondering de beleidsmakers steunt”. Het publiek zou zich moeten realiseren dat de overheid nooit controle mag uitoefenen over de media, zoals in Nederland in toenemende mate het geval is, vindt hij.
De data-analist stelt dat er voor de bevolking maar één manier is om niet in de valstrik van deze psyops te trappen: door er bewust van te zijn en daarnaar te handelen. “Of het nou gaat om woke-gedachtegoed, klimaat, stikstof, Nord Stream, Oekraïne, Israël of andere ophef, ze tonen allemaal hetzelfde patroon. Er wordt bij BDM niet voor niets gesproken van een niet-dodelijk wapen dat voorheen alleen door krijgsmachten werd gehanteerd tegen vijandige partijen. Ze zijn met het psyop-wapen in staat het objectieve redeneringsvermogen en gedrag van de burgers te beïnvloeden”, aldus Van den Bos.
Trollen en factcheckers
Hoewel de westerse overheden China en Rusland ervan beschuldigen, maken ze zelf ook op grote schaal gebruik van bots en trollenlegers. Uit Wob-documenten in het bezit van Cees van den Bos blijkt dat NCTV werkt met ‘avatars’. In haar periode als minister van Justitie kreeg Minister Dilan Yeşilgöz-Zegerius (JenV) hier Kamervragen over. Ze ontkende het gebruik van nepaccounts door de veiligheidsdienst niet. Trollen zijn socialemedia-accounts die bestuurd worden door een algoritme. Een bot deelt en hergebruikt bestaande berichten om de publieke opinie te manipuleren. Met een botnet kan dit op grotere schaal. Gevolg: een onderwerp of bericht kan veel populairder lijken dan het in werkelijkheid is. Ook het fenomeen factchecken wordt door de overheid manipulatief gebruikt.Psyop-eenheden maken zich erg druk om desinformatie. Berichten of meningen die zorgvuldig opgebouwde narratieven bedreigen, worden geanalyseerd door zogenaamde factcheckers. Kenmerkend voor factcheckers is dat zij zonder uitzondering alleen kritisch zijn op informatie die de overheidsnarratieven in gevaar kan brengen en nooit kritisch zijn op onderwerpen die de overheid, al dan niet via de mainstreammedia, propageert. “Factcheckers zijn dan ook niet onafhankelijk en dat blijkt uit de Wob-documenten. Op de ministeries worden factchecks ook altijd als waarheid beschouwd”, besluit Van den Bos. Zijn uitgebreide analyse is te lezen op:
bomenenbos.substack.com/p/psyops-en-gedragsbeinvloeding
Mooi stukje compleet subjectieve bias.quote:Op zondag 25 augustus 2024 13:05 schreef Candymannetje het volgende:
Mooi stukje over dit onderwerp.
https://deanderekrant.nl/(...)bevolking-2024-08-25
[..]
En hier ook, alleen maar afzeiken en verder niks toevoegen.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 08:59 schreef ems. het volgende:
[..]
Mooi stukje compleet subjectieve bias.
Ik applaudisseer je post juist omdat het precies illustreert waar dit topic over gaat. Subjectieve nieuwsmedia die je een bepaalde mengen proberen op te dringen.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 09:05 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
En hier ook, alleen maar afzeiken en verder niks toevoegen.
Er is een verschil tussen nieuwsfeiten brengen en een agenda opdringen.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 09:07 schreef ems. het volgende:
[..]
Ik applaudisseer je post juist omdat het precies illustreert waar dit topic over gaat. Subjectieve nieuwsmedia die je een bepaalde mengen proberen op te dringen.
Je lijkt het verschil tussen opinie en nieuws niet te kennen?quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 09:08 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen nieuwsfeiten brengen en een agenda opdringen.
Ook een opinie kan je onderbouwen met nieuws.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 09:10 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Je lijkt het verschil tussen opinie en nieuws niet te kennen?
Maar dat blijft een circel redenatie en dus slechts een mening (opinie). en geen verslaglegging en of feitenquote:Op dinsdag 27 augustus 2024 09:15 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ook een opinie kan je onderbouwen met nieuws.
En waarom kunnen er geen feiten in een opiniestuk staan?quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 10:09 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Maar dat blijft een circel redenatie en dus slechts een mening (opinie). en geen verslaglegging en of feiten
Er kunnen zeker feiten in een opinie stuk staan. waar ontken ik dit.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 10:56 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
En waarom kunnen er geen feiten in een opiniestuk staan?
Nou best, jou feestje om maar on topic te blijven.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 11:46 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Er kunnen zeker feiten in een opinie stuk staan. waar ontken ik dit.
Elke opinie trekt een conclusie en die conclusie hoeft geen feit nog waarheid tebevatten. Ookal is hij gebasseerd op 'feiten'.
voorbeeld:
"Ik vind dinsdagen echt slecht voor het mileu, want vandaag schijnt de zon wel erg fel" .
Het hele stuk. is precies zoals mijn korte zinnetje doet.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 12:31 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Nou best, jou feestje om maar on topic te blijven.
Welke conclusie uit het stuk komt niet overeen met de feiten?
Prima, jou zin over dinsdagen kan ik makkelijk ontkrachten want morgen schijnt de zon ook.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 12:58 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Het hele stuk. is precies zoals mijn korte zinnetje doet.
"Nederlandse overheid zet, meestal in de aanloop naar grote beleidswijzigingen, psychologische oorlogvoeringsstrategieën in om het gedrag van burgers te beïnvloeden en krijgt daarbij alle medewerking van de reguliere media."
Om vervolgens te beginnen over spyops navo...en terrorisme bespreiding hielp dus... maar goed de reden dat dit soort dingen niet gepubliceerd worden komtdus door de extreem slechte kwaliteit van de onderbouwing en is een schakel van "zie je wel, want..." gebeurtenissen om een mening neer te valideren ipv te bewijzen. Precies zoals mijn zin over dinsdagen.
Nee, want dinsdagen zijn niet het zelfdeals zaterdagen. Veel meer auto's op de weg en dus veelmeer uitstoot en ook meer verkeersongevallen. Veel mensen die opwarming van de aarde ontkennen, rijden met hun auto op dinsdagen dan op zondagen en vooral als de zon velbrand.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 13:10 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Prima, jou zin over dinsdagen kan ik makkelijk ontkrachten want morgen schijnt de zon ook.
Dus feit klopt niet bij jou opinie.
Nou jij dan over dat artikel.
Als je dit nou nog niet in de gaten hebt dan heeft het geen zin om verder te praten.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 13:14 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Hij zal eerst die zin: "Nederlandse overheid zet, meestal in de aanloop naar grote beleidswijzigingen, psychologische oorlogvoeringsstrategieën" moeten bewijzen. doet hij niet, zijn bewijzen zijn vooral deze dingen zijn ook gebeurt zie je wel.
Welke volgende maatregelen?quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 13:19 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Als je dit nou nog niet in de gaten hebt dan heeft het geen zin om verder te praten.
Corona en de oorlog in Oekraine waren echt zeer goede voorbeelden hoe de overheid de media gebruikt om maatregelen door te voeren en het publiek klaar te stomen voor volgende maatregelen.
En nee ik ga geen voorbeelden noemen want die zijn al tig keer besproken.
Precies zoals ik stel hij roept dingen die passen bij jou overtuigingen. Maar als jij nu het model van escaltie er naast zou leggen, dan zie je een natuurlijk en ongunstig verloop. als we zijn onderbouwingen analyseren is het precies zoals ik hier boven doe. Nu zijn wij beiden niet overtuigd van mijn dinsdagen gelul. Dus zijn de denkfouten makkelijk te herkennen.....quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 13:19 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Als je dit nou nog niet in de gaten hebt dan heeft het geen zin om verder te praten.
Corona en de oorlog in Oekraine waren echt zeer goede voorbeelden hoe de overheid de media gebruikt om maatregelen door te voeren en het publiek klaar te stomen voor volgende maatregelen.
En nee ik ga geen voorbeelden noemen want die zijn al tig keer besproken.
Joh er zijn meerdere WOB verzoeken die zijn verhaal ondersteunen.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 13:34 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Precies zoals ik stel hij roept dingen die passen bij jou overtuigingen. Maar als jij nu het model van escaltie er naast zou leggen, dan zie je een natuurlijk en ongunstig verloop. als we zijn onderbouwingen analyseren is het precies zoals ik hier boven doe. Nu zijn wij beiden niet overtuigd van mijn dinsdagen gelul. Dus zijn de denkfouten makkelijk te herkennen.....
zijn mening isdat overheid iets doet en media weinig er tegen doet. maar dat bewijst hij niet. Hij bewijst niet dat de overheid het doet. Zijn voorbeelden zijn aannames met andere contexten, waarin het geen hij zegt de overheid doet niet eens gebeuren plus de Aanbeveling van de wob (niet zelfde als een conclusie) is dat overheid meer in moet zetten om ethische discussie te fasciliteren.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 14:10 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Joh er zijn meerdere WOB verzoeken die zijn verhaal ondersteunen.
Dat jij dat niet weet komt waarschijnlijk doordat je geen interesse hebt in het onderwerp anders hadden we heel dit gesprek niet gehad.
Omdat het al lang bewezen is, het zijn geen aannames maar bewezen feiten.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 14:14 schreef Korenfok het volgende:
[..]
zijn mening isdat overheid iets doet en media weinig er tegen doet. maar dat bewijst hij niet. Hij bewijst niet dat de overheid het doet. Zijn voorbeelden zijn aannames met andere contexten, waarin het geen hij zegt de overheid doet niet eens gebeuren plus de Aanbeveling van de wob (niet zelfde als een conclusie) is dat overheid meer in moet zetten om ethische discussie te fasciliteren.
Klopt. Heel slecht.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 07:07 schreef ludovico het volgende:
[ x ]
Vlees = slecht.
Begrijp dat nou eens!!
https://www.rijksoverheid(...)ansitie-in-nederlandquote:Minister Adema (LNV) informeert de Tweede Kamer over de resultaten van 2 monitors die de consumptie, het aanbod en de verkoopverhouding van plantaardige en dierlijke eiwitten bij supermarktketens in beeld hebben gebracht
geef die bewijzen eens. sorry dit is BNW, dus je hoeft je stelling niet te onderbouwen.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 14:16 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Omdat het al lang bewezen is, het zijn geen aannames maar bewezen feiten.
Je mag het wel vragen natuurlijkquote:Op dinsdag 27 augustus 2024 14:42 schreef Korenfok het volgende:
[..]
geef die bewijzen eens. sorry dit is BNW, dus je hoeft je stelling niet te onderbouwen.
En hetgeen waar jij het mee eens bent zijn ongetwijfeld allemaal feiten en alles waar je het niet mee eens bent is een agenda opdringenquote:Op dinsdag 27 augustus 2024 09:08 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen nieuwsfeiten brengen en een agenda opdringen.
Welnee, niemand heeft de wijsheid in pacht.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 19:58 schreef ems. het volgende:
[..]
En hetgeen waar jij het mee eens bent zijn ongetwijfeld allemaal feiten en alles waar je het niet mee eens bent is een agenda opdringen
What the fuck,quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 14:18 schreef Nober het volgende:
[..]
Klopt. Heel slecht.
Kamerbrief over huidige situatie eiwittransitie in Nederland
[..]
https://www.rijksoverheid(...)ansitie-in-nederland
Nibba we hebben geen constitution doe es ff normaal manquote:Op woensdag 28 augustus 2024 08:06 schreef ludovico het volgende:
Facebook gaf ook toe dat ze zich bezigen met censuur.
Die gedragsbeinvloeding ligt er wel heel dik bovenop en is een breach of the cobstitution, ook in dit land.
hebben we wel, we hebben geen bill of rights.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 11:11 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Nibba we hebben geen constitution doe es ff normaal man
We wonen niet in Amerika
En als het je hier niet bevalt verhuis je toch
I stand correctedquote:Op donderdag 29 augustus 2024 11:45 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
hebben we wel, we hebben geen bill of rights.
Natuurlijk hebben we hier wel een grondwet.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 11:11 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Nibba we hebben geen constitution doe es ff normaal man
We wonen niet in Amerika
En als het je hier niet bevalt verhuis je toch
Wel zoveel kersen dat je er kersenvlaai van kan maken.quote:
Het is vooral de consumptie van ongezond rood vlees dat de overheid aan het terugdringen is. Veel soorten vis zijn een stuk gezonder. En insecten bestaan bijna alleen maar uit eiwitten. De consumptie daarvan is juist enorm gezond.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 07:57 schreef ludovico het volgende:
[..]
What the fuck,
Dit is gewoon niet ok wat mij betreft, zijn ze knettergek?
Wordt dit nog besproken in de media of durven ze zelf ook niet uit te komen voor deze manipulatieve doelstellingen?
Je zult minder vlees eten! (wtf?) zegt Big Brother.
Het terugdringen van CO2 uitstoot binnen de landbouwsector is vrij letterlijk het decimeren van de sector.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 10:32 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Het is vooral de consumptie van ongezond rood vlees dat de overheid aan het terugdringen is. Veel soorten vis zijn een stuk gezonder. En insecten bestaan bijna alleen maar uit eiwitten. De consumptie daarvan is juist enorm gezond.
-edit- my bad het is wel gemeld enkel wat details weg gelaten.quote:New Zealand’s Lesbian Navy Captain Loses $100M Naval Ship in Peacetime Disaster – Ship Runs Aground, Catches Fire, and Sinks, Unleashing Oil Spill off Samoa Coast
quote:Een onderzoeksschip van de marine van Nieuw-Zeeland is gezonken na een hevige brand. Het vuur ontstond nadat het schip vastliep op een rif voor de kust van Samoa, een kleine eilandengroep in Oceanië.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |