quote:Op vrijdag 26 juli 2024 vindt de openingsceremonie plaats van de Olympische Spelen van Parijs. Voor het eerst in de geschiedenis van de Zomerspelen wordt dit evenement niet in een stadion gehouden, maar op en rondom de iconische Seine.
Spektakel in de Lichtstad
De ceremonie begint om 19:30 uur en duurt naar verwachting meer dan drie uur. Het belooft een uniek spektakel te worden, waarbij gebruik wordt gemaakt van het natuurlijke licht van de ondergaande zon.
Met ongeveer 94 boten wordt een delegatie van de 10.500 olympische sporters vervoerd. Volgens traditie vertrekt de Griekse delegatie als eerste. Daarna volgen de andere landen in alfabetische volgorde. De Franse delegatie van het gastland zal als laatste aankomen bij Pont d'Iéna voor de grande finale op de Place du Trocadéro.
Handbalster Lois Abbingh en 3x3 basketballer Worthy de Jong dragen de Nederlandse vlag tijdens de openingsceremonie. Voor Lois Abbingh zijn het haar derde Olympische Spelen, Worthy de Jong maakt zijn debuut op het olympisch podium.
Parade over de Seine
De boten leggen een route van zes kilometer af, van Pont d’Austerlitz bij het park Jardin des Plantes tot Pont d’Iéna, tegenover de Eiffeltoren bij Trocadéro. Langs de kade en op de bruggen van de Seine zijn optredens en shows van verschillende artiesten. De botenparade voert ook langs olympische wedstrijdlocaties zoals Place de la Concorde, waar de BMX-wedstrijden zullen plaatsvinden.
Openingsceremonie bekijken
Het publiek kan de ceremonie gratis bijwonen; er kunnen ongeveer 222.000 mensen terecht op de hogere kades van de Seine. Ook zijn er 104.000 betalende toeschouwers welkom op de lagere kades van de Seine. De organisatie verwacht dat anderhalf miljard tv-kijkers wereldwijd de parade over de Seine zullen volgen.
TV gids: NOS, Eurosport, De Belg, De Duitser en BBC
Gejat van Joop, komt wel een factuurtje die kant op.quote:
je geilt op Macron?quote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:36 schreef Jane het volgende:
Net op tijd voor Macron.
(dacht dat het om 8 uur begon)
En de kwaliteit van het zwemwaterquote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:37 schreef Mexicanobakker het volgende:
Dit is slecht voor de stikstofdoelen
ow niks van gemerktquote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:37 schreef OmniRocket het volgende:
@:karina post even door het slotje heen
Nee, dat was een grapje. Was het eerste dat ik zag. Ik dacht wel dat het om 8 uur begon.quote:
je mag het best toegeven hoor, als je hem lekker vindtquote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:38 schreef Jane het volgende:
[..]
Nee, dat was een grapje. Was het eerste dat ik zag. Ik dacht wel dat het om 8 uur begon.
Niemand mocht komen en iedereen moest binnenblijven ivm de veiligheid.quote:
In december ben je weer welkom.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:38 schreef TweedeKlum het volgende:
De Notre Dame hadden ze niet even af kunnen bouwen?
Normaal zijn die van achterenquote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:39 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ah we beginnen meteen met de Grieken
Niet echt mijn type.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:39 schreef TAmaru het volgende:
[..]
je mag het best toegeven hoor, als je hem lekker vindt
je bent niet de enige!
Zo erg deint het niet hier tochquote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:40 schreef Karina het volgende:
je zal maar last hebben van zeeziekte als atleet.
Dat doen de Russen.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:40 schreef wdn het volgende:
zou je dit ook met een onderzeeboot mogen doen?
Jij welquote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:40 schreef wdn het volgende:
Wacht maar tot ze de rem vinden.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:40 schreef Arth_NL het volgende:
Zo heb je tenminste geen landen die belachelijk langzaam door het stadium lopen en de rest ophouden.
nou ja ik krijg overal zeeziektequote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:40 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Zo erg deint het niet hier toch
De Seine is geen zee.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:40 schreef Karina het volgende:
Hoe zullen ze de Amerikanen doen? Drie boten tegelijk?quote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:40 schreef Remco het volgende:
Dit gaat niet er bij kleine delegaties wel een beetje potsierlijk uitzien ben ik bang.
De Duitsers zullen zo wel arriveren.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:40 schreef wdn het volgende:
Ah jij maakt je vooral druk over de achtergrondconcentratie. Dan kun je beter de waterstand in de veenweidegebied verhogen. Maar ja dat willen de boeren niet.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:37 schreef Mexicanobakker het volgende:
Dit is slecht voor de stikstofdoelen
Karina!quote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:40 schreef Karina het volgende:
Duurt 4 uur toch? Dat is sowieso langquote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:41 schreef kilon het volgende:
Duurt lang wel. Die boten mogen dichter op elkaar
Rechtstreeks van de middellandse zee, en voor het eerst met vrouwen.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:41 schreef Montov het volgende:
Ah, de vluchtelingenboot. Hoort ook bij Frankrijk.
nee de helft hangt aan de railingquote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:41 schreef Arth_NL het volgende:
[..]
Hoe zullen ze de Amerikanen doen? Drie boten tegelijk?
Yep, de stoomboot van sinterklaas.quote:
Te weinig?quote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:43 schreef Nattekat het volgende:
Waarom krijgt Duitsland geen eigen boot?
Dat ging in 1940 niet zo goed.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:43 schreef Nattekat het volgende:
Dat is de Spaanse boot.quote:
Groot deel doet niet mee?quote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:43 schreef Nattekat het volgende:
Je like komt niet goed binnen. Graag nog een keer.quote:Like Alert
26-07-2024 @ 19:42:20
@wdn heeft een van jouw posts geliket in "Olympische Spelen 2024 / [26-07 19:30] Olympische Spelen: Openingsceremonie #2 Tricolore"
Sea Baby godenquote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:43 schreef Szura het volgende:
Oekraïne stuurt zo een zeedrone de Seine op
Ja wel gemiste kans, mooie drone show erbij had ik mooier gevonden. Maar we zitten pas bij het begin.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:43 schreef Em31 het volgende:
Ik gok dat het er in het donker wat beter uitziet. Wel erg triest zo aan de zijkant.
Horloges af dan.quote:
Dit is wel een mooie samenvatting ja.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:44 schreef Koffieplanter het volgende:
Ben op deze manier toch meer fan van een stadion. Goed idee, slechte uitvoering.
Varen het hele jaar door daar dus geen probleemquote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:44 schreef BillDauterive het volgende:
Ik kon volgende week ook op de boot, maar dan in de grachten van Amsterdam. Helaas kan ik niet.
Die boten zijn ook wel wat triest zoquote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:44 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Ja wel gemiste kans, mooie drone show erbij had ik mooier gevonden. Maar we zitten pas bij het begin.
Hihi mallerd, groetjes Julio.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:45 schreef Frozen-assassin het volgende:
Wordt er straks nog een Argentijn overboord gesmeten?
Pride paradequote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:44 schreef Ploplap het volgende:
Het is net alsof ik naar Sail Amsterdam zit te kijken.
Het moet nog beginnen manquote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:44 schreef Koffieplanter het volgende:
Ben op deze manier toch meer fan van een stadion. Goed idee, slechte uitvoering.
Dan hadden ze Rusland mee moeten laten doenquote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:43 schreef Szura het volgende:
Oekraïne stuurt zo een zeedrone de Seine op
Klopt, had die dingen vol gehangen met vlaggen of zo.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:45 schreef Em31 het volgende:
[..]
Die boten zijn ook wel wat triest zohadden ze ook wel wat meer van kunnen maken
Is nog van toen ze een aparte status hadden gekregen binnen het koninkrijkquote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:45 schreef Jahr00n het volgende:
aruba???? die horen gewn bij nederland tog
Plus de atleten hoeven geen rondje te lopenquote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:45 schreef Szura het volgende:
Wel veel sneller dan dat trage stadiongedoe
Foutje van de organisatie.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:46 schreef Mexicanobakker het volgende:
Vlag van Australië is toch niet rood-wit-rood?
In daglicht. En zo van de zijkant is het wel erg flets ja.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:43 schreef Em31 het volgende:
Ik gok dat het er in het donker wat beter uitziet. Wel erg triest zo aan de zijkant.
Idd raak al uitgekeken. TikTok generatiequote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:45 schreef kilon het volgende:
Er zal tussendoor toch wel wat spetakel komen nog? Of laten ze eerst alle boten voorbijgaan en dan nog alles moeten doen.
Er doen wel Russen meequote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:45 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dan hadden ze Rusland mee moeten laten doen
Niet onder de Russische vlagquote:
Had anders gekund met banners aan zijkant inderdaadquote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:47 schreef Arth_NL het volgende:
Je kunt de vlaggendragers niet eens zien met die rare paarse vlaggen waar de landennaam op staan.
Anders gaan ze gelijk naar olie boren.quote:
Stukje Joran-cultuur.quote:
Die dan wel in het Engels zijn, waardoor er niks van de volgorde kloptquote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:47 schreef Arth_NL het volgende:
Je kunt de vlaggendragers niet eens zien met die rare paarse vlaggen waar de landennaam op staan.
Vandaar dat je gezellig meekijkt.quote:
Ze hanteren het alfabet van het gastland.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:47 schreef Momo het volgende:
Ze zullen wel grotendeels Grieks alfabet aanhouden maar wel rekening houden met spanningen in de wereld
Is volgens mij de alfabetische volgorde van de landen in het Frans.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:47 schreef Momo het volgende:
Ze zullen wel grotendeels Grieks alfabet aanhouden maar wel rekening houden met spanningen in de wereld
Alizeequote:
Weer wat geleerdquote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:48 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Ze hanteren het alfabet van het gastland.
Als het goed is op volgorde van de Franse landennamen, toch?quote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:47 schreef Momo het volgende:
Nog net het achtersteven van Frankrijk in beeld.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:48 schreef kilon het volgende:
Zou leuk zijn als de boten ondertussen gewoon doorvaren en we straks alweer bij Estland zijn of zo
Correct en tevens juistquote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:49 schreef Hamlapjes het volgende:
[..]
Als het goed is op volgorde van de Franse landennamen, toch?
Duidelijk zichtbaar wélquote:
Toen was je bezopenquote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:49 schreef Aratanax het volgende:
Zelfs Lady Gaga is in deze show saai. Ik heb betere producties gezien in all inclusive resorts in Turkije.
Nounounou, het is niet veel, maar nu maak je het wel heel extreem.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:49 schreef Aratanax het volgende:
Zelfs Lady Gaga is in deze show saai. Ik heb betere producties gezien in all inclusive resorts in Turkije.
Jazekers Met Griekenland eerst, dan gastland.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:49 schreef Hamlapjes het volgende:
[..]
Als het goed is op volgorde van de Franse landennamen, toch?
Dit dus, zenuwenplaatquote:
De watte?quote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:50 schreef kilon het volgende:
Superbowl, Olympische Spelen. Ze heeft echt alleen nog de EGOT om voor te gaan zeg
En Allemagnequote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:50 schreef Pino112 het volgende:
[..]
L'Afrique du Sud is niet voor niets zo aan het begin.
Emmy Grammy Oscar Tonyquote:
Verbaast me ook. Heb een collega van daar en ze is zeker niet blank (maar wel lekker trouwens).quote:
Ben je nu opgestaan dan?quote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:50 schreef zorro28 het volgende:
Wel fijn dat ze de vlaggenparade in stukjes hebben gebroken, alles achter elkaar is zo'n lange zit.
Daglicht maakt t niet veel sfeervoller neequote:Op vrijdag 26 juli 2024 19:47 schreef FlippingCoin het volgende:
Ik vind het er allemaal helemaal niet spectaculair uitzien eigenlijk
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |