Miniem | vrijdag 19 juli 2024 @ 16:34 |
![]() Hoe lang droogt houtlijm? Draai ik een kraan los als ik met de klok mee draai? Mag een wasmachine en een wasdroger op dezelfde elektrische groep? Kan ik latex buiten gebruiken? Mag ik spaanplaatschroeven ook in ander hout gebruiken? Welke kleur elektrische draad is ook alweer de aarde? ![]() Dit soort korte vraagjes kom je vaak tegen als je gaat klussen. Het is niet altijd de moeite waard om er een compleet topic voor te openen, maar je wilt ook niet blijven zitten met je vraag. Voor al dat soort vragen is er dit Korte Klus Kwesties topic! Probeer zo duidelijk mogelijk je vraag te formuleren, en posten maar! En let op, er bestaan geen domme vragen maar wel domme antwoorden ![]() | |
Miniem | vrijdag 19 juli 2024 @ 16:34 |
Ik heb een zonneboiler waar deze aansluiting in de schuur zit. https://imgur.com/a/YUPgW6P Sowieso heeft iemand dit erg beun aangesloten. Ik werk normaal met Wago's, kun je daar zon flexible draad ook insteken? Plus kan ik hier een stopcontact bijsteken? Want ik weet niet precies de werking van een zonneboiler. Alvast bedankt. Heb de link van de afbeelding erbij gezet want weet niet precies hoe ik die afbeelding hier plaats. | |
maily | vrijdag 19 juli 2024 @ 16:38 |
Heb geen klustips voor je maar wel de foto ![]() ![]() | |
Vonkenboer | zaterdag 20 juli 2024 @ 10:03 |
Dat is wel heel erg beunhaas aangesloten, en zeker niet volgens de voorschriften. Die twee snoertjes waar gaan die dan precies heen ? Heb je een foto van de hele situatie ? Wago 221 lasdoppen zijn eigenlijk de lasdoppen die je moet hebben, deze zijn in de bouwmarkten wel verkrijgbaar, dat zijn deze lasdoppen. https://www.wago.com/nl/v(...)lemmen-ontdekken/221 De lasdoos zou ik dan vervangen voor een exemplaar waar direct een wandcontactdoos op gemonteerd kan worden. Dan heb je deze onderbak nodig; https://www.elektramat.nl(...)s-met-deksel-3640-s/ Daar past dan vervolgens weer dit stopcontact op; https://www.elektramat.nl(...)tact-grijs-3640w2-s/ | |
Miniem | zaterdag 20 juli 2024 @ 13:40 |
Links gaat naar boven het dak op. Rechts gaat in een mantel onder de grond door naar (meterkast)? De wagos 221 heb ik. Maar een stopcontact kan dus wel? Zal later een nieuwe foto toevoegen. | |
Vonkenboer | zaterdag 20 juli 2024 @ 13:48 |
Ik vind het wel een heel dun snoertje, over wat voor afstand heb je het dan ? | |
Miniem | zaterdag 20 juli 2024 @ 14:25 |
Naar t dak zon 10 meter. Meterkast, meter of 6? Maar weet ook niet exact qaar die rechter kabel heen loopt. Er zit ook geen boiler in de keukenkast oid. | |
PzKpfw | zaterdag 20 juli 2024 @ 14:38 |
Hoe lang gaan G4 halogeen lampjes bij jullie gemiddeld mee? Hier in de afzuigkap heb ik ze vorig jaar alle 3 al eens moeten vervangen en nu is net alweer de laatste van de 3 overleden. Ik vraag me af of het normaal is dat deze lampen maar een jaar meegaan. | |
Vonkenboer | zaterdag 20 juli 2024 @ 15:07 |
Hoeveel branduren maken ze ? Heb je veel last van trillingen in het oppervlak waar de lampen zitten ? Dat beinvloed natuurlijk ook de levensduur behoorlijk. | |
PzKpfw | zaterdag 20 juli 2024 @ 16:33 |
Gewoon bij het koken, zeg elke dag een uurtje gemiddeld. Ja trillingen.. ze zitten in de afzuigkap. Maar als dit zo doorgaat druk ik er gewoon LEDjes in. | |
Vonkenboer | zaterdag 20 juli 2024 @ 16:49 |
Die zijn daar doorgaans ook beter tegen bestand. En energiezuinig. | |
PzKpfw | zaterdag 20 juli 2024 @ 16:54 |
Maar volgens mij niet 1 op 1 uit te wisselen in verband met de trafo. | |
Vonkenboer | zaterdag 20 juli 2024 @ 17:06 |
12V is 12V. G4 is de fitting soort, dus dan zou een steeklampje zoals dit --> https://www.123led.nl/123(...)10W-i12062-t495.html prima moeten functioneren. | |
Piles | zaterdag 20 juli 2024 @ 20:22 |
Ik ga vd week een paar gaten in de betonnen vloeren (naar kruipruimte) en baksteengevel (naar buiten) laten boren voor leidingen. Maar de vraag is nu: hoe maak je dat lucht- en waterdicht om je leidingen? Ik kreeg als tip Soudal Aquaswell, maar dat is alleen online te krijgen en ik zoek iets wat ik makkelijk meer kan halen indien nodig. Daar moet toch iets voor zijn? Ik heb een Hornbach en Toolstation om de hoek (naast de standaard bouwmarkten waar ik nooit kom). | |
bleiblei | zaterdag 20 juli 2024 @ 20:48 |
Nope, halogeentrafos hebben vaak een ondergrens aan wattage. Dus als je er ledlampjes in duwt en die halen samen niet de ondergrens van de trafo. Gebeurt er weinig. En als er iets van een dimmer op zit kan dat weer tot knipperende ledjes leiden. Dus neen, er is meer dan alleen het voltage dat telt. [ Bericht 0% gewijzigd door bleiblei op 20-07-2024 23:29:36 ] | |
Vonkenboer | zaterdag 20 juli 2024 @ 22:39 |
True, maar mijn ervaring is wel dat het vaak gewoon goed functioneerd. | |
Miniem | zondag 21 juli 2024 @ 19:27 |
Hier nog een foto van heel de situatie. Links gaat naar het dak en rechts door een mantel naar? https://imgur.com/a/8ETiCnh Heb overigens nu alles netjes aangesloten met Wago 221's. | |
PzKpfw | zondag 21 juli 2024 @ 20:17 |
Wil het eigenlijk wel proberen maar die LED-lampjes zijn aanzienlijk duurder dan de halogeen-variant dus dat kan een duur gokje worden.. | |
NedKelly | maandag 22 juli 2024 @ 06:11 |
Ik heb in mijn vorige huis ook de halogeen vervangen voor G4 led, ik had juist wel de hele avond de lampjes aan. Ik had ze gewoon van Lidl/Aldi of Ikea. Werkte gewoon, geen flikkering. Afzuigkap was een Pelgrim uit 2006. | |
Miniem | maandag 22 juli 2024 @ 14:01 |
Zou ik een stopcontact gewoon erop kunnen aansluiten? | |
Vonkenboer | maandag 22 juli 2024 @ 20:45 |
Als Weet je waar de andere kant van dat snoer uitkomt en wat er eventueel nog meer op zit ? | |
Miniem | maandag 22 juli 2024 @ 22:32 |
Nee, helaas. Zou ook niet weten hoe ik dat kan traceren. | |
bleiblei | dinsdag 23 juli 2024 @ 00:30 |
Kijken op welke groep het zit. En vervolgens checken wat er nog meer op die groep hangt. Maar een groep waar een boiler aanhangt zou ik zelf niet zo maar ff extra meuk aan hangen. Want zonne... heel tof. Maar hoeveel trekt ie in de winter als je ff lekker hebt staan opwarmen in een heet bad. | |
Miniem | dinsdag 23 juli 2024 @ 13:28 |
Maar een zonneboiler werkt ook als ik de stroom uitzet. Hoe check ik dat dan? Snap niet waarom het ook aan het aan het net zit? Voor de winter waarschijnlijk dat hij opwarmt zonder zon? | |
Vonkenboer | dinsdag 23 juli 2024 @ 16:02 |
De elektronica die er inzit zal vast elektrische spanning nodig hebben om te kunnen regelen. | |
PzKpfw | dinsdag 23 juli 2024 @ 17:16 |
Even een update. Had G4 LED lampjes van Philips opgehaald, die werkten wel maar waren te groot waardoor het kapje er niet meer op paste. Terug naar de bouwmarkt en geruild voor LED lampjes van het huismerk (die waren waren kleiner van formaat). Deze pasten wel onder het kapje en deden het ook... welgeteld 5 minuten. Twee doen het helemaal niet meer en eentje knippert heel zachtjes. Nu hoop ik dat de lampjes kapot zijn en niet de trafo. Maar goed dit is dus ook even een waarschuwing voor anderen. | |
bleiblei | dinsdag 23 juli 2024 @ 17:35 |
Klinkt alsof die trafo sowieso niet ok is. Als halogeen snel sneuvelt en nu je ledlampjes er in no time uitvliegen zou ik juist de trafo eens goed bekijken. | |
Piger | dinsdag 23 juli 2024 @ 22:53 |
Ik heb het ooit geprobeerd met 2x led. Lampjes gingen meteen weer uit. 1 led en 1 reguliere werkte wel samen. | |
bleiblei | dinsdag 23 juli 2024 @ 23:36 |
Dat heeft met die ondergrens te maken denk ik. 2xled zit je op max 10w en 1xled en 1x halogeen op 30w ofzo. En de ondergrens zit vaak op 20w. | |
Miniem | woensdag 24 juli 2024 @ 21:26 |
Ahzo. Enige waar ik het stopcontact voor nodig heb is Starlink en er een keer een accu op te laden van een boormachine. Weet niet zo goed wat ik nu het beste kan doen. Trekveer erdoor heen halen en kijken waar het uitkomt ofzo? | |
kalinhos | maandag 29 juli 2024 @ 17:48 |
Vraagje of dit kan: Ik heb een meterkast met 7 groepen + nog een aparte groep voor de zonnepanelen/omvormer. Op groep 1 zit mn woonkamer (tv, wat verlichting en eens een oplader) en mijn buitenberging. Op de buitenberging zit het lichtje van mn berging, het buitenlicht van de brandgang (gek genoeg) en 2 stopcontacten. Nu wil ik vanaf de kabeldoos die in mn berging zit een aftakking maken naar mijn overkapping. Daar wil ik 2 stopcontacten plaatsen en 1 lamp ophangen op een lichtschakelaar. Geen heaters ofzo. Het lijkt me dat dit toch gewoon moet kunnen qua vermogen of kijk ik ergens overheen? Kheb nu (nog niks aangesloten) alvast een grondkabel vanaf mn kabeldoos nar buiten getrokken en naar een kabeldoos geleid die ik op mn overkapping heb vastgemaakt (foto vorige topic) [ Bericht 0% gewijzigd door kalinhos op 29-07-2024 18:52:06 ] | |
Piles | maandag 29 juli 2024 @ 18:33 |
Ja joh, makkelijk. Verlichting en andere woonkamerdingen doen niks qua stroom. Zolang je idd geen heaters of andere verwarmingsapparaten er aan hangt, geen probleem. | |
lipje | maandag 29 juli 2024 @ 20:47 |
Tel alle vermogens bij elkaar op en als het meer dan 3600 watt is dan kan het niet. | |
lipje | maandag 29 juli 2024 @ 20:47 |
[quote ipv edit] | |
kalinhos | maandag 29 juli 2024 @ 21:24 |
Ja dat haal ik nooit. Nog niet eens tegelijkertijd denk ik. | |
Vonkenboer | maandag 29 juli 2024 @ 21:47 |
Dat moet prima kunnen ![]() | |
hilliebillie | maandag 29 juli 2024 @ 21:49 |
Hou er wel rekening mee, dat wanneer je ooit waterproblemen hebt omdat het buiten is, ook je hele woonkamer zonder stroom zit. Nou zal het onder een afdak wel meevallen, maar buiten en binnen zou ik gescheiden houden qua groepen denk ik. | |
Piles | woensdag 31 juli 2024 @ 08:44 |
Ok, stomme vraag misschien, maar hoe sluit je een opbouw-wcd netjes aan op de pvc-buis op de muur? Je moet een gat maken in de opbouw-wcd, maar ik krijg dat nooit netjes voor elkaar op een of andere manier ![]() Daar moet vast een handigheidje voor zijn, maar ik heb 'm nog niet ontdekt. Enige filmpjes/instructies die ik tegenkom is een opbouw-wcd op een buis vanuit de muur (dus zonder gat in de wcd). | |
exlurker | woensdag 31 juli 2024 @ 08:52 |
ik frais de invoerpoort altijd met een dremel | |
Vonkenboer | woensdag 31 juli 2024 @ 11:40 |
Voorzichtig met een klein kniptangetje lukt het mij vaak prima. En dan rustig stukjes er af knabbelen. | |
Hupje | dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:03 |
Ik wil een nieuw vliegengordijn kopen, maar laat het liefst de bevestigingslat zitten (zo'n aluminium hoekprofiel met gaatjes). Ik heb alleen geen idee meer welk merk het is. Passen alle merken met hulzen op dezelfde bevestiging? | |
kalinhos | maandag 12 augustus 2024 @ 21:58 |
Nog een vraagNog een vraag hierover(ik ben een heeeeel langzame klusser) de kabeldoos waarop ik de kabel wil aansluiten in de schuur ziet er zo uit ![]() Deze is er door de bouw ingezet en ik heb geen spruitstukjes extra. Kan ik dan gewoon deze erin zetten en zo de kabel in de doos doen(en zorgen dat het dus mooi dicht is). ![]() https://www.hornbach.nl/p(...)uw-10-stuks/5078624/ Ik zal denken dat het wel kan (als het past dan past het) maar omdat kleuren altijd vrij belangrijk zijn en mn doos grijs is en dit blauw twijfel ik toch enigszins. | |
SV-tje | maandag 12 augustus 2024 @ 23:37 |
Wat je laat zien is voor een inbouwdoos (deze zijn vaak blauw), maar buiten heb je een lasdoos en daar heb je andere wartels voor. @Vonkenboer kan je vast de preciese details vertellen | |
einzeinz | dinsdag 13 augustus 2024 @ 00:38 |
Iemand die een goedkope transparante silicone kent voor buiten? | |
Vonkenboer | dinsdag 13 augustus 2024 @ 08:49 |
Wat je laat zien is een ABB 3640 lasdoos, die blauwe invoeren passen alleen op inbouwdozen. Je zult zo'n kabeldoos moeten bestellen. Bij iedere kabeldoos zitten standaard drie wartels bij. | |
kalinhos | dinsdag 13 augustus 2024 @ 09:20 |
Bestel ik die doos dan voor de wartels of is het de bedoeling dat ik de bestelde doos ophang op de plek waar nu die huidige doos hangt? | |
Vonkenboer | dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:27 |
De wartels zijn ook los te krijgen natuurlijk, als je die wilt bestellen dan moet je dit, en dit artikel hebben. Bij een kabeldoos zitten standaard drie inzetstukken en drie kabelgeleiders bij. | |
kalinhos | zondag 18 augustus 2024 @ 12:55 |
Tis besteld en ontvangen dus ik ga het vandaag in orde maken. Ik vind stroomschema’s altijd wat lastig te begrijpen dus ik heb het in kleur gedaan qua kabelkleur, zo moet ik het aansluiten he? Voor 2 buitenstopcontacten en 1 schakelaar voor een lamp: ![]() Enige wat ik me afvraag: de lamp heeft alleen een blauwe en zwarte draad. Waar sluit ik die aarde op aan? Het is een oude scheepslamp met metalen omhulsel. | |
Vonkenboer | zondag 18 augustus 2024 @ 13:32 |
Gebruik je YMVK kabels of ga je installatiedraad gebruiken ? Je schema klopt in principe. De lamp heeft geen aarde schroef of een lip aan het metaal zitten ? | |
kalinhos | zondag 18 augustus 2024 @ 13:35 |
Voor de stopcontacten YMVK kabels Voor de lamp + schakelaar moet ik installatiedraad gebruiken lijkt me? Tenminste, hoe anders moet ik ‘m splitsen dat de bruine kabel alleen naar de schakelaar gaat en de rest er omheen? Ik ga op de lamp checken of er ergens een schroef zit, vermoed van wel | |
Vonkenboer | zondag 18 augustus 2024 @ 13:48 |
Je kunt toch gewoon de schakelaar en de lamp apart naar de kabeldoos brengen en daar de verbindingen maken ? | |
kalinhos | zondag 18 augustus 2024 @ 13:59 |
Hoe bedoel je dat? Kheb t gevoel dat ik even te ingewikkeld denk | |
Piles | zondag 18 augustus 2024 @ 14:23 |
Ja met VD. Niet met YMvK. | |
kalinhos | zondag 18 augustus 2024 @ 17:22 |
Zo, eerste is klaar, de aansluiting op de kabeldoos in de berging. Tis wat druk maar het is vanuit de bouw zo aangelegd dus ik verander er zo min mogelijk aan, enige wat ik gedaan heb is de 3-voudige lasklemmen vervangen door 5-voudige (helaas ben ik 4-voudig niet tegengekomen) en heb ik de groen-gele tape om de aardlitze gedaan. Los van dat het wat vol oogt: kan dit zo? ![]() | |
PzKpfw | zondag 18 augustus 2024 @ 17:48 |
Inmiddels terug van vakantie, heb bij de bouwmarkt weer gewoon nieuwe halogeenlampjes gehaald en nu werkt het weer. Wel bijzonder dat die LED'jes het nog wel een paar minuten hebben gedaan. | |
Vonkenboer | zondag 18 augustus 2024 @ 22:13 |
Dit kan prima zo ![]() | |
kalinhos | dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:22 |
De lamp in kwestie: Zou ik dan die aarde er aan de onderkant door moeten wurmen of wat is handig? | |
DX11 | dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:49 |
Ik heb per ongeluk een "low pressure tap" (keukenkraan) gekocht, terwijl wij uiteraard gewoon een boiler op druk hebben. Geen idee wie/wat ooit een systeem heeft zonder druk. Maargoed, die kraan heeft dus een 3e slang naast koud/warm, die gaat naar een ontluchting uitgang ofzo? Kan ik nou gewoon B en C aansluiten op koud en warm en hem gewoon gebruiken? Of moet die 3e slang ergens op aangesloten zijn (afdoppen?) ![]() | |
Vonkenboer | dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:26 |
Het snoer is maar twee aderig ? | |
kalinhos | dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:51 |
Ja. Zoals gezegd: oud ding, ik denk echt ergens dattie in gebruik was jaren 60,70 | |
whY... | dinsdag 20 augustus 2024 @ 23:46 |
Nieuw snoer aan die fitting maken en aarde aan de metalen behuizing maken. | |
Roberto_BOZ | woensdag 21 augustus 2024 @ 00:29 |
Kort vraagje: het water van een plat dak komt uit in een gedeelde afvoer om vervolgens verder afgevoerd te worden. Het water zou in de vergaarbak moeten vallen. Maar het blijft onder de afvoerbuis zitten waardoor het terug loopt tegen de gevel aan en niet in de vergaarbak drupt. Iemand verklaring hier voor? Hoe is dit op te lossen? | |
whY... | woensdag 21 augustus 2024 @ 09:01 |
Als een theepotje die niet snel genoeg schenkt en dus op de vloer de thee drupt en niet in het glas? Misschien zitten er wat ruwe randjes aan het einde van de afvoerbuis? Kan je deze nog wat richten en eventueel van schuinte laten veranderen? Een oude truc om water te geleiden is een stalen ketting of draad van je tuit naar je vergaarbak. ![]() | |
kalinhos | woensdag 21 augustus 2024 @ 09:41 |
Hoe doe ik dat laatste? Gewoon een schroef in dat metaal draaien of? | |
whY... | woensdag 21 augustus 2024 @ 09:44 |
Wel even kijken wat een mooi plekje is, liefst waar je het niet ziet natuurlijk. Je hebt metaalschroefjes die zelf borend zijn, klein ringetje ertussen zodat de kabel mooi klemt, eventueel als je het hebt een ringetje aanknijpen aan de kabel: | |
kalinhos | woensdag 21 augustus 2024 @ 10:44 |
Thanks! Zo’n ringetje heb ik niet maar zal vast een bouwmarkt wel hebben. Heb de lamp in mijn vorige woning opgehangen buiten in mn overkapping, zonder aarde. Maar wil het deze keer helemaal goed doen. | |
215 | woensdag 21 augustus 2024 @ 14:38 |
Als ik de tekening goed begrijp is A je aanvoer van koud water. Slang B zal via de warmwater kraan druk krijgen om je boiler te vullen. C krijgt dan water omdat B levert aan de boiler. De stang van de kraan naar de koppeling met C is dan de koud water toevoer vanaf de kraan. De losse slang met bocht en gewicht is omdat je de kraankop er uit kan trekken. Geen idee of je boiler er tegen kan om zonder druk te verwarmen. Gewoon proberen lijkt mij. | |
DX11 | woensdag 21 augustus 2024 @ 22:03 |
Waar de kraan komt zijn maar 2 slangen, warm en koud (dus b en c). A blijft over, ik heb het opgezocht, het is een ontluchting slang ofzo voor mensen met een druk-loos systeem. Volgens chatgpt kan ik hem het beste afdoppen alleen is de kraan misschien niet bestand tegen de druk van een niet-drukloos systeem, maar proberen kon inderdaad wel (voorzichtig). Ik kan me overigens niet voorstellen dat een drukloze kraan binnen europa ineens van zwakkere materialen wordt gemaakt ofzo, dus ik verwacht dat wel goed gaat. Maar dan zit je dus wel met een overbodige extra slang, beetje jammer. | |
215 | woensdag 21 augustus 2024 @ 22:11 |
Dan zou ik de fabrikant ook even om een andere tekening vragen. Want deze klopt dan niet veel van. Waarom tekenen ze de aansluiting voor de boiler vanuit de kraan zelf? Een loze leiding (of slang) van meer dan 10 cm lang die afgedopt is kan een broedplaats voor legionella zijn, zeker als aftakking van een warmwaterleiding. Die zou ik dan niet afdoppen aan het einde van de slang maar verwijderen en het gat afdoppen. edit: Probeer maar eens wat er gebeurd als je op B druk zet. Ik vermoed dat er dan continu water uit C gaat stromen. Zo niet dan heb jij gelijk. [ Bericht 3% gewijzigd door 215 op 21-08-2024 22:18:08 ] | |
DX11 | woensdag 21 augustus 2024 @ 22:16 |
Misschien klopt het wel voor mensen met een drukloos systeem. Ik ging er even vanuit dat ik B en C door warm/koud in de keuken kon vervangen. Ik ga maar gewoon de kraan terugsturen en een niet-drukloze versie bestellen. Alleen deze was zo lekker goedkoop, nu blijkt ook waarom (oeps). | |
215 | woensdag 21 augustus 2024 @ 22:19 |
Beter plan. Sowieso zijn budget kranen veel te snel versleten. Niet het juiste om op te bezuinigen. | |
Grublit | donderdag 22 augustus 2024 @ 20:26 |
Ik wil een draadeind verlijmen in kunststof (voordeur). De lijm moet vullend zijn, want ruimte over. Aan het draadeind zit de voordeur hendel, dus er komt kracht op. Ik heb een bus chemisch anker staan. Kan ik dat hiervoor gebruiken, of moet een deel hiervoor poreus zijn (steen)? Wat zou ik anders kunnen gebruiken? Constructiebruislijm? Maar dat is bedoeld voor hout... | |
bleiblei | donderdag 22 augustus 2024 @ 20:44 |
Die deur is hol dus? Je zou een poging kunnen wagen met een zeefhuls Maar ja, zou het tricky vinden. Je hebt 1 kans en als dat mis gaat is je deur vernachelt. Heb je al gedacht aan een flinke paraplu/togglerplug? Ik weet niet hoe dik dat draadeind is, maar ik kom ze tegen t/m M8. Edit: hier, m10 zelfs: https://baptist.nl/ijzerw(...)ewand-anker-10-64-mm | |
Grublit | donderdag 22 augustus 2024 @ 21:49 |
Die hollewandplug zit er in. Daarin zat het draadeind van de deurhendel gedraaid. Maar vanwege de afstand in de deur, zat die er maar net in, 1,5-2 slagen of zo. Schijnbaar niet vast genoeg en is door de speling los gekomen.er zit nu dus een soort van huls om dat spul in te spuiten. Gaat mij erom of chemisch anker hecht of kunststof (PVC denk ik dan?) i.c.m. staal. | |
bleiblei | donderdag 22 augustus 2024 @ 22:45 |
Het anker hoeft niet te hechten maar moet uitzetten aan de binnenkant. Wat je zoekt is iets dat hetzelfde doet als zo een veeranker/hollewandplug. Maar dan met voldoende grip op het draadeind. Langer draadeind in de deurhendel draaien is ook geen optie? Klinkt alsof het draadeind gewoon te kort is. En iets aan een klein oppervlak in de deur gaan willen proberen te lijmen én het gewricht aan een deurhendel op moet kunnen vangen... Sterkte. Maar goed, wederom... wel met een hoop aannames vanuit mijn kant. Want ik heb geen idee wat de afmetingen en oppervlaktes allemaal zijn. Dus helpt sowieso om volledig te zijn met je informatie. - Hoe lang is het draadeind dat uitsteekt. - Hoe dik is de deur van buitenkant tot het holle stuk - hoeveel bewegingsruimte heb je in de deur - Hoe ziet de klink eruit - kan het draadeind in de klink vervangen worden - Hoe dik is het draadeind en hoe groot het gat in de deur Enz. Enz. Enz. [ Bericht 18% gewijzigd door bleiblei op 22-08-2024 22:52:43 ] | |
Grublit | vrijdag 23 augustus 2024 @ 11:06 |
Zie https://forum.fok.nl/topic/2711299/deurgreep-blinde-bevestiging-aan-kuststof-voordeur.html Ik heb er dus uiteindelijk een hollewand anker in gekregen. https://www.elektramat.nl(...)I4NsG4xoCsZoQAvD_BwE Het 'draadeind' is ook de montagepen van de deurhendel, dus die kan ik niet verlengen. Deurhendel zit met 2 montagepunten vast. Onder zit hij nog vast, boven los geschoten. in het gat van ca 20mm, zit nu dat stuk kunststof van die Toggler plug en daarachter dat stuk metaal. Hier kan een (dikke) lijm zicht wel aan hechten lijkt me. Ik heb vaker met chemisch anker gewerkt, maar altijd in steen (poreus). Nu wil ik alleen kunststof en metaal hechten. Dat is mijn issue... Edit: ik heb overigens dit spul staan: https://tec7.com/nl-NL/pr(...)nchor#technical-info | |
kalinhos | zondag 25 augustus 2024 @ 19:27 |
Ik heb die lamp nog eens goed bekeken en ook de fitting In de fitting vind ik dit schroefje, is dit dan bedoeld voor de aarde op aan te sluiten? ![]() Of indien niet: de onderkant vd lamp (waar de kabel naar binnenkomt de fitting in) heeft ook 4 gaatjes. Zou ik dan hier een boutje doorheen moeten doen, ringetje van de aarde eromheen en dan met een moertje aan de binnenkant vastdraaien? ![]() | |
exlurker | zondag 25 augustus 2024 @ 20:32 |
Het schroefje in de fitting is bedoeld om het draadeind waar mee de fitting gemonteerd word te borgen. Ik zou een gaatje in de bovenzijde van de fitting boren en daar de aardedraad doorvoeren en deze monteren aan de afdekplaat doormiddel van een boutje en moertje | |
whY... | zondag 25 augustus 2024 @ 20:50 |
Wat Exlurker zegt klopt, maar je zou naast zijn advies ook de aarde erbij kunnen klemmen. Exlurker geeft wel een mooiere oplossing om eerlijk te zijn. | |
kalinhos | zondag 25 augustus 2024 @ 21:10 |
En met afdekplaat bedoel je die metalen onderkant van de lamp? Anders begrijp ik niet hoe ik dit allemaal kwijt kan in die fitting qua ruimte | |
kalinhos | zondag 25 augustus 2024 @ 21:16 |
En met klemmen bedoel je de oplossing om het vast te maken, via zo’n ringetje, aan een boutje en moertje aan de onderkant vd behuizing? | |
whY... | zondag 25 augustus 2024 @ 21:25 |
ja precies, het enige dat telt is dat de aardedraad vastzit aan de metalen behuizing. | |
ieniminimuis | dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:33 |
Ik maak later nog even een foto van de zijkant. Van mijn IKEA bureau is dit stekkertje kapot. Nu moet ik het hele snoer inclusief transformator vervangen, best duur. Iemand enig idee wat dit voor stekkertje is? ![]() | |
kalinhos | woensdag 28 augustus 2024 @ 10:38 |
Je kan het ff in chatgpt gooien | |
ieniminimuis | vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:01 |
Het is een molex stekker ![]() | |
Lonaa | dinsdag 3 september 2024 @ 18:07 |
Ok, ik heb een paar Void-speakers die hun originele paarse kleur nog hebben en die ik ook zo wil houden. In de loop der tijd zijn ze her en der wat beschadigd bij transport en opbouw-afbouw, dus her en der is er wat hout zichtbaar. De kleur die ze hebben is geen standaard kleur. Bestaat er een manier om diezelfde kleur te laten mengen oid? Is er een bedrijf dat dat kan, met bijv. een sample ofzo? | |
ieniminimuis | dinsdag 3 september 2024 @ 18:51 |
Gamma heeft tegenwoordig een kleur scanner. Product meenemen en dan zou er bijna dezelfde kleur verf gemengd kunnen worden. | |
Lonaa | dinsdag 3 september 2024 @ 19:05 |
Ja het product zijn dus 4 subwoofers van 40x80x120 ![]() Edit: ik zie dat het product niet ergens in hoeft. Dat scheelt de helft. | |
kingjotte | woensdag 4 september 2024 @ 10:54 |
Deze kerel vragen: | |
Burdie | donderdag 3 oktober 2024 @ 15:46 |
Vraagje, ik ben een muurtje aan het maken en wil het laatste stukje dicht maken. Nou is het de bedoeling dat er op dat stukje een snoer voor een hanglamp uit de muur komt. Hoe werk ik dat netjes af? De lamp komt er niet overheen te hangen. Zijn daar speciale afwerkkapjes voor om op de inbouwdoos te plaatsen? | |
bleiblei | donderdag 3 oktober 2024 @ 19:44 |
Ja, je kan gewoon blindplaten monteren. https://nlshop.se.com/schakelmateriaal/blindplaten Maar de constructie is mij niet helemaal duidelijk, wat voor draad gaat er dan van de inbouwdoos naar de lamp? Edit: ben ff door gaan googlen. Nooit geweten, maar er zijn ook blindplaten met een draaddoorvoer: https://www.google.com/search?q=blindplaat+doorvoer | |
Vonkenboer | donderdag 3 oktober 2024 @ 20:24 |
Of je neemt een gewone blindplaat en boort daar voorzichtig een gat in. | |
bleiblei | donderdag 3 oktober 2024 @ 20:26 |
Ja dat zou ik zelf ook gedaan hebben inderdaad ![]() | |
Burdie | vrijdag 4 oktober 2024 @ 19:12 |
Bedankt voor het meedenken, ik heb het uiteindelijk anders opgelost door een mini verlaagd plafonnetje te maken en daar de inbouwdoos in te plaatsen, zodat daar precies het afdekkapje van de hanglamp overheen past. Mochten we de lamp ooit vervangen, zien we het wel weer verder ![]() ![]() ![]() ![]() | |
_mido | zaterdag 5 oktober 2024 @ 12:37 |
In mijn kruipruimte zie ik een vrij forse kabel vanonder de funderingsbalk komen die 20cm onder de vloer is doorgeknipt. Iemand een idee wat dit is? Is dit een oude hoofdvoeding die de hele meterkast zou moeten voorzien van stroom?![]() | |
blomke | zaterdag 5 oktober 2024 @ 13:33 |
Zo te zien een grondkabel met krachtstroom: 3 fasen plus nul. | |
Vonkenboer | zaterdag 5 oktober 2024 @ 17:24 |
Lijkt een oude voedingskabel ergens van. Behoorlijke doorsnede ook, ik schat massief vier of zes mm². Grondkabel met aardscherm. | |
Brodderlug_Koolvoet | zaterdag 5 oktober 2024 @ 18:25 |
Hallo allemaal. Ik wil graag mijn cv-ketel bijvullen met water om de druk zeer laag is (is in anderhalf jaar niet gebeurt). Het schijnt niet moeilijk te zijn, maar in de filmpjes zijn de vulkraantjes altijd overduidelijk te zien, inclusief een rode hendel om de kraan te openen en sluiten. Zelf lijk ik een dergelijk hendeltje niet op deze installatie te hebben zitten. Als jullie deze situatie zo bekijken, zouden jullie misschien weten waar ik moet zijn? Alvast bedankt.![]() ![]() ![]() | |
Vonkenboer | zaterdag 5 oktober 2024 @ 19:51 |
Volgens mij kun je de dop aan de onderzijde van deze aansluiting eraf draaien, dan zit daar de aansluiting waarop je de vulslang op kunt aansluiten. Dan kun je volgens mij die spindel die aan de rechterkant zit open en dicht draaien om water vanuit de vulslang je systeem in te laten lopen. ![]() | |
blomke | zaterdag 5 oktober 2024 @ 20:21 |
Direct onder de manometer. | |
Brodderlug_Koolvoet | zaterdag 5 oktober 2024 @ 21:04 |
Ah, ik was me er niet van bewust dat het een dop was. Dan draai ik die eraf en koppel de vulslang eraan. En rechtsboven de vulslang kan ik die kop open en dicht draaien? Bedankt voor de adviezen, en ik zal het morgen eens proberen. | |
Vonkenboer | zaterdag 5 oktober 2024 @ 22:13 |
De kans is groot dat het dopje waarmee de leiding afgesloten is waarop je de slang aansluit ook gebruikt word om de spindel open en dicht te kunnen draaien. | |
#ANONIEM | zondag 6 oktober 2024 @ 16:04 |
Is het gelukt? | |
pmponer | zondag 6 oktober 2024 @ 21:45 |
Vulslang wel eerst vullen met water Het systeem staat wel erg onder nivo inderdaad. | |
lipje | maandag 7 oktober 2024 @ 07:07 |
Een schroevendraaier gebruiken of een dop. Je moet daar rechts het binnenwerk draaien. | |
_mido | dinsdag 8 oktober 2024 @ 22:47 |
Dank voor jullie reacties. Begrijp ik het goed dat dit waarschijnlijk een oude kabel is die vanuit de meterkast ergens naar toe ging en niet een oude kabel die de meterkast juist voedde? Ik vind het er best knullig uit zien zo open en bloot onder de vloer. | |
blomke | woensdag 9 oktober 2024 @ 08:21 |
Dat kan je zo niet zien tenzij je 'm uitgraaft. Even meten of er "prik" op staat en je weet 't [ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 09-10-2024 08:35:19 ] | |
Miniem | zondag 20 oktober 2024 @ 17:01 |
Vraagje, ik heb een normaal stopcontact voor binnen in een buitenmuur zitten (zit wel een balkon boven) Nu lijkt me dit niet heel veilig? Wat is het beste te doen? Een waterdichte opbouwdoos eroverheen te plaatsen of zijn er ook waterdichte die je in een buitenmuur plaatst? | |
whY... | zondag 20 oktober 2024 @ 17:38 |
Heb je een inbouw op je buitenmuur begrijp ik? Volgens mij heb je geen 'echte' inbouw voor buiten, maar je hebt wel inbouw met een klepje tegen spettervocht. ![]() En anders moet je even wachten tot een echte elektricien hier reageert. edit: ik zie bij de beschrijving wel voor buiten: https://www.hornbach.nl/p(...)-zuiver-wit/5867213/ Artikeldetails Type artikel Gebruik, Stopcontact Uitvoering Stopcontact Gebruiksmogelijkheden Binnen, Buiten, Vochtige ruimte Accessoires/onderdelen Scharnierende deksel, Draagring, Stekkeraansluiting, Klauw en schroeven Nominale spanning 250 V Nominale stroom 16 A Breedte 71 mm Hoogte 71 mm Serie ROTH LANGE Plus Ruimtes in het huis Montagewijze Inbouw Kleur Zuiverwit IP waarde IP 20 (beschermt tegen middelgrote voorwerpen) Fabricage artikelnummer 67674 AKN 3CZJ EAN 4306517234508 | |
Managarm | zondag 20 oktober 2024 @ 18:18 |
Ik wil zoiets maken van een buis, dus de uiteinden afplatten en een gat in boren. Kan ik dat het beste doen met een bankschroef en voor de gaten de kolomboor?![]() | |
whY... | zondag 20 oktober 2024 @ 22:34 |
Ja dat kan. Ik zou de gaten misschien uit de hand doen met een accu boor of op draad. Als die plat is wil die misschien niet lekker onder de kolomboor. Met een vuistje sla hem trouwens ook zo plat. Als je gladde bekken hebt voor je bankschroef zou ik dat wel doen. Mocht je voor de hamer kiezen leg er iets verhoogd onder zodat je vouw in het midden ligt Klein gaatje voorboren of een center slaan. Dan met een steppenboor (die zijn voor dun metaal) de juiste gat grootte maken. Gewoon staalboortje kan eventueel ook. Alle netjes afbramen en veilen/schuren is het net uit de fabriek. Ps. Als het moet scharnieren zoals in de foto zou ik wel voorzichtig zijn met de bankschroef als je alleen de gewone bekken hebt. Die maken wel schade door krassen aan de platte kant van je buis. Dan scharnier hij minder mooi. | |
Managarm | zondag 20 oktober 2024 @ 22:40 |
Bedankt, het is voor mijn tunnelkas. Die wil ik tijdens het bouwen wat steviger maken, ik heb niet genoeg buizen daarvoor. [ Bericht 1% gewijzigd door Managarm op 20-10-2024 22:56:17 ] | |
Miniem | maandag 4 november 2024 @ 09:02 |
Ik heb een kleine ruimte aan mn huis waar ik mijn werkplaats van gemaakt hebt. Echter heb ik daar geen stroom, aan de andere kant van de muur zit de badkamer met 1 stopcontact. Nu wil ik graag in dat "hok" een opbouw stopcontact plaatsen. Hoe kan ik dit t beste doen? In een stopcontact mag je volgens mij niet zomaar achterin een gat boren en dan doortrekken? En weet ook niet of er leidingen van t water in de muur zitten of afvoeren... Suggesties? | |
blomke | maandag 4 november 2024 @ 10:06 |
Je kan prima een gat in de muur boren, PVC buis en draden erdoor en nieuwe WCD aansluiten! Gat achterin doos is ook geen probleem als de PVC buis daarin steekt. Genoeg dozen met een gat in de achterwand. ![]() [ Bericht 5% gewijzigd door blomke op 04-11-2024 10:19:34 ] | |
Miniem | maandag 4 november 2024 @ 10:43 |
Oke top, dus een 19mm gat in 1x doorboren? En passende inbouwdozen met doorvoergat zoeken. Hoe kom je erachter of er geen leidingen zitten of afvoer? Heb wel een bosch truvo, maar dat is altijd maar een beetje aftasten. | |
blomke | maandag 4 november 2024 @ 13:22 |
Hoe diep/dik? | |
Miniem | maandag 4 november 2024 @ 14:50 |
Hoe dik de muur is? Heb echt geen idee. Kan dat ook niet zien. | |
215 | maandag 4 november 2024 @ 17:13 |
Begin te boren vanuit de bestaande doos. Na een pilot-hole kan je dat opruimen naar formaat van je buis. Is de muur dik kan je een inbouwdoos kwijt en anders zit je vast aan opbouw. | |
Vonkenboer | maandag 4 november 2024 @ 19:59 |
16mm is ook zat. | |
derLudolf | maandag 4 november 2024 @ 22:42 |
Heeft iemand ervaring met het laten repareren van elektrisch gereedschap, in dit geval Bosch (blauw)? In het specifieke geval, afgebroken bout in de schuur zool van de GEX 125-150 AVE. Gat boren en linkse tap er in ging niet, dan draai ik de bout er verder in. Gaat om nummer 35. | |
blomke | dinsdag 5 november 2024 @ 09:42 |
Zal het gaan om een linkse schroefdraad, tegen de rotatierichting in? | |
Ronzz | dinsdag 5 november 2024 @ 10:34 |
Ik ben mijn plinten zwart aan het schilderen. Helaas een beetje ‘mislukt’ door het niet goed aanbrengen van afplaktape waardoor er nu een beetje uitstulpingen van het zwart op het behang is gekomen. Ik moet de rand nog wel kitten maar het moet een wat dikkere kitrand worden. Tips? | |
PzKpfw | dinsdag 5 november 2024 @ 10:42 |
Het is een hele klus maar als je het netjes wilt doen plak je een rechte rand af (tot waar de kitrand zou moeten komen). Dan kitten en de overtollige kit weghalen met je vinger of een schuin afgezaagd stuk elektrobuisje. Vervolgens de tape weghalen en het geheel dan nog een keer heel lichtjes afstrijken met je vinger/buisje. Afhankelijk van of je siliconenkit of acrylaatkit gebruikt moet je bij het afstrijken water met/zonder een scheutje zeepsop gebruiken. | |
Ronzz | dinsdag 5 november 2024 @ 10:46 |
Dank! Eerst de rest afmaken en daarna afwerken met je tips. ![]() | |
stavromulabeta | dinsdag 5 november 2024 @ 17:01 |
Voetventiel zit muurvast Ik heb een voetventiel dat volledig dicht zit. Maar er is met geen mogelijkheid beweging in te krijgen. Ik heb er al wat WD40 in proberen te spuiten maar dat levert niets op. Zijn er nog trucs die ik kan proberen voordat ik de boel ga vervangen door een nieuwe? ![]() | |
loveli | dinsdag 5 november 2024 @ 17:47 |
Innotec debloc ice of een dergelijke spray. Combo kruipolie en kou, de verbinding krijgt een koudeschok. | |
derLudolf | dinsdag 5 november 2024 @ 18:24 |
Dat had ik nog niet geprobeerd volgens mij ![]() ![]() | |
whY... | dinsdag 5 november 2024 @ 22:50 |
Is het een waterleiding? Hitte maakt alles los, maar het moet wel veilig kunnen. Ik weet niet hoe duur die ventielen precies zijn, maar vervangen is natuurlijk ook een optie. | |
stavromulabeta | woensdag 6 november 2024 @ 06:26 |
CV-leiding. De prijs van een nieuwe ventiel is het probleem ook niet. Meer het gedoe van systeem leeg laten lopen, geknoei mer smerig zwart water en daarna weer vullen en ontluchten. | |
blomke | woensdag 6 november 2024 @ 11:26 |
Draai je wel de goede kant op? Anders met föhn, heet föhnen en weer draaien. Plus inwerktijd kruipolie. | |
Anne | woensdag 6 november 2024 @ 12:49 |
Ben ik nou op zoek naar iets heel lastigs? Ik wil graag twee inbouwspots, op batterijen. Iemand tips? Ik kan ze niet vinden (of gebruik niet de juiste zoektermen). | |
bleiblei | woensdag 6 november 2024 @ 12:54 |
Dat lijkt mij vrij lastig ja. Of vooral onpraktisch. Maar ik vind ze wel met Google. Vraag is, waar moeten ze voor je aan voldoen? Want ik krijg genoeg hits op inbouwspot+accu en inbouwspot+batterij. Zoals https://www.bol.com/nl/nl(...)en/9200000095485786/ Dus ik vermoed dat de hits die ik krijg niet voldoen aan je requirements. Edit: Ok, het is wel wat lastiger. Maar buiten dat ik niet snap waarom je dat zou willen, kan je denken aan een ledspot op accu kopen en die in een inbouwframepje midden. Of een ledspot met afstandsbediening aan een 12v accutje hangen. Of dat ding wat ik net postte met dubbelzijdige tape in een gat plakken. [ Bericht 11% gewijzigd door bleiblei op 06-11-2024 13:00:14 ] | |
hilliebillie | woensdag 6 november 2024 @ 12:59 |
Dat zijn opbouw (nou ja opplak) spots. Dus niet inbouw. Ik kan met Google ook geen inbouw spots vinden op batterij. Maar het lijkt me ook wel een beetje het een of het ander. Als je inbouw wil zit er vaak al een gat met een kabel. Heb je geen kabel liggen, dan zit er vaak ook geen gat en zou ik voor opbouw gaan zodat je niet onnodig moet boren. Lijkt me ook niet ideaal telkens de batterijen moeten vervangen terwijl de spot is ingebouwd. Dat betekent dat ie er regelmatig uit moet, lijkt me het gat ook niet ten goede doen (beschadiging rondom) | |
bleiblei | woensdag 6 november 2024 @ 13:01 |
Die kan je toch ook gewoon in een gat plakken ![]() ![]() | |
Anne | woensdag 6 november 2024 @ 13:14 |
We hebben dus twee gaten met kabels erachter, en ik denk een (kapotte) trafo. We krijgen geen enkel lampje werkend aan die kabels en we kunnen er verder niet bij komen zonder de hele keukenkast eraf te halen. En ook dat gaat niet makkelijk want die kast is helemaal ingebouwd qua plinten ed. Dus ik dacht; inbouwspotjes op batterijen in die gaten frotten! | |
215 | woensdag 6 november 2024 @ 14:28 |
Die trafo zit vast ergens met een stekker aangesloten of op een oud lichtpunt. Zou even met een multimeter testen of er inderdaad geen spanning meer op staat, dat is iets betrouwbaarder dan met willekeurige lampjes testen. Sowieso zou ik ff moeite doen om te verzinnen waar het aangesloten zit. Stop je telefooncamera eens in een van die gaten. USB spotjes op een flinke powerbank zal wel kunnen maar dan moet je best regelmatig alsnog weer laden als er ook nog bruikbaar licht uit moet komen. https://www.bol.com/nl/nl(...)2_60.67.ProductTitle Deze is 80 mm en waarschijnlijk eenvoudig met een paar nokjes tot inbouw te maken. Anders een metalen stripje maken boven het gat zodat ze aan de magneet blijven zitten. [ Bericht 17% gewijzigd door 215 op 06-11-2024 14:35:46 ] | |
kalinhos | donderdag 7 november 2024 @ 17:53 |
Gekke vraag wellicht maar waar kan je goedkoop een strook zeil/vynyl halen? Ik wil achter de schotten op mijn zolder wat neerleggen, nu is dat gewoon beton met pur. Ik ben niet van plan vaak achter mn zolderschotten te komen, maar wil er wat spullen neerleggen dus ik dacht wellicht ff een zeiltje erin leggen. Maar ik heb maar 2 stukken van 5mx1.20 nodig dus bij elkaar net geen 12m2. Ben nu kwantum en carpetright geweest maar vind t best prijzig eigenlijk? | |
Vonkenboer | donderdag 7 november 2024 @ 18:51 |
Er zijn daar natuurlijk ook rest stukken heb je daar ook nagekeken ? | |
stavromulabeta | donderdag 7 november 2024 @ 19:12 |
Marktplaats? | |
whY... | vrijdag 8 november 2024 @ 09:21 |
Wij hadden bij de hornbach een aantal jaar geleden voor niet te veel zeil. https://www.hornbach.nl/p(...)00-cm-breed/6053234/ | |
215 | vrijdag 8 november 2024 @ 12:20 |
Tafelzeil bij de Blokker? Is niet zo heel dik maar als het alleen is om spullen van de grond te houden voldoet dat prima | |
loveli | vrijdag 8 november 2024 @ 12:21 |
Snel, voor ze failliet gaan. | |
loveli | donderdag 14 november 2024 @ 14:45 |
Jottem. Keukenkraan vervangen die er al 50 jaar zit. Hartafstand warm en koud iets kleiner, maar daar draai je toch makkelijk zo'n nieuw ding in. Rozet van de koude kraan en dingen waarmee je de hartafstand aanpast zitten muurvast door kalk en/of roest en ik ben bang dat ik iets wat in de muur zit sloop als ik teveel kracht zet. Kwaliteit van de oude rozetten is wel veel degelijker dan de flutdingetjes die bij de nieuwe kraan zijn meegeleverd, dikke schroefdraad. Is er een middel zoals kruipolie voor kalk ipv roest? Plan c is alleen binnenwerk van de lekkende koudwaterkraan vervangen en geen keramische schijven. | |
loveli | donderdag 14 november 2024 @ 14:58 |
Zo'n kraan: En m'n ma kon zich herinneren dat m'n pa hem jaren geleden ook al niet los kreeg ![]() Mijn griptang niet bij me, die van hem kwijt. [ Bericht 28% gewijzigd door loveli op 14-11-2024 15:04:18 ] | |
215 | donderdag 14 november 2024 @ 15:56 |
Je kan er een doek gedrenkt in azijn tegenaan hangen. En als je een tijd zonder water kan dan ook aan de binnenkant een lap met azijn in proppen. | |
kalinhos | donderdag 14 november 2024 @ 16:15 |
Goeie tip (en de rest ook trouwens, dank allemaal) Uiteindelijk bleek het bij een andere kwantum 3,75 per m2 te kosten (voor zwarte vloerbedekking) dus ik was voor iets minder dan ¤34 helemaal klaar. | |
loveli | donderdag 14 november 2024 @ 16:23 |
Gedaan, maar niet genoeg effect. Toch maar plan C gedaan, tot het volgende kraanleertje. | |
Miniem | woensdag 20 november 2024 @ 09:10 |
Nvm [ Bericht 42% gewijzigd door Miniem op 21-11-2024 22:34:02 ] | |
crystal_meth | vrijdag 29 november 2024 @ 14:56 |
Ben aan parket aan het werken, dit type: ![]() wat blijkbaar "dambord mozaiek" genoemd wordt. De vernislaag was beschadigd, dus het plan was: - Vloer reinigen (reeds gedaan) - alle vernis (en de meeste kleur) verwijderen met (excentrische) schuurmachine (reeds gedaan) - ontstoffen - ontvetten - kleuren met een getinte primer - 2 of 3 lagen vernis aanbrengen De vorige keer dat ik het parket in een andere kamer deed heb ik na het schuren ontvet met verdunde ammoniak, en dan afgewassen met water om de ammoniakresten te verwijderen (werd aangeraden op een engelstalige website). Maar deze keer heb ik in het nederlands gegogled, en heel wat sites raden het gebruik van ammoniak op bloot hout af, vaak adviseert men aceton, wasbenzine of ontvetter van een bepaald merk. Op het blik van de primer staat ontvetten met aceton. Op het blik vernis: zorgvuldig ontvetten met een produkt op soda basis (alkalisch). Mijn vraag: wat kan ik het best gebruiken: - Een soda oplossing: ik heb natriumcarbonaat ("washing soda"), natriumbicarbonaat en natriumhydroxide in huis. - Ammoniak In beide gevallen moet ik nadien de resten met water verwijderen, en wachten tot het hout gedroogd is. - Aceton of wasbenzine: beide zijn zeer brandbaar, en een groot oppervlak met aceton reinigen lijkt me lastig omdat het zo snel verdampt. | |
_mido | vrijdag 29 november 2024 @ 23:50 |
Blijkbaar was het resultaat van de vorige keer niet OK omdat je nu weer ging 'goglen'? Ik haal prima resultaten met ammoniak in elk geval. | |
crystal_meth | zaterdag 30 november 2024 @ 14:23 |
Nee, het resultaat was goed, ik googelde slechts om m'n geheugen op te frissen. Ammoniak wordt het dus. Weet je toevallig welke concentratie (verdunning) je gebruikte? | |
loveli | zaterdag 30 november 2024 @ 16:20 |
Tijdje een facebookgroep gevolgd voor opknappen van meubels. Voor ontvetten gebruiken er veel Dasty. Garantie tot de drempel. | |
_mido | zaterdag 30 november 2024 @ 23:48 |
Dat weet ik inderdaad toevallig: 100% oftwel onverdund. | |
Miniem | maandag 2 december 2024 @ 10:34 |
Ik hev net voor de 1e keer pur schuom gebruikt. Weggooien na gebruiken of kun je het bewaren? | |
Piles | maandag 2 december 2024 @ 10:41 |
Hangt er vanaf hoe lang ![]() Ik bewaarde het altijd wel even, maar probleem is vooral het slangetje weer openkrijgen. | |
Miniem | maandag 2 december 2024 @ 12:38 |
Wat is even? Ijzerdraad erdoorheen, of werkt dat niet? | |
Piles | maandag 2 december 2024 @ 12:40 |
Paar weken is me wel gelukt, en inderdaad, met een lange schroef het uitgeharde pur eruit gepeuterd. | |
crystal_meth | dinsdag 3 december 2024 @ 08:12 |
Heb uiteindelijk toch voor aceton gekozen. Daarna de primer aangebracht (V33, primer & tint voor parket, kleur "midden eik") maar het resultaat is niet om aan te zien, veel te grote kleurverschillen. van quasi kleurloos tot bijna zwart. Waarschijnlijk deels door inconsistent schuren. Gelijkmatig schuren is moeilijk wanneer haast elke tegel hoger of lager is dan de tegels ernaast. Zelfs latjes van dezelfde tegel verschilden soms een halve mm. Verder ligt de helft van het parket op een betonnen vloer, de andere helft op een vrij dunne houten plank (die bovendien niet horizontaal ligt, waardoor het parket in het midden een zichtbare bult heeft). En een deel van het parket (en de plank eronder) heeft vorig jaar waterschade opgelopen (door een lekkende dakkoepel), waardoor het hout blijkbaar veel meer primer kan opnemen. Heb enkele opties overwogen: - De donkerste plekken lichter maken door de primer met white spirit of aceton gedeeltelijk te verwijderen. - De donkerste plekken lichter maken met schuurpapier. - De lichtste plekken donkerder maken met een tweede laag primer. - Volledig opnieuw beginnen - de tegels verwijderen en nieuw parket plaatsen. - enkel de beschadigde tegels vervangen, en opnieuw beginnen; - het in deze toestand vernissen, in de hoop dat het resultaat toch zal meevallen. En anders de ergste plekken bedekken (tapijt, plantenbak, whatever...) Iemand een advies? | |
Managarm | dinsdag 3 december 2024 @ 09:44 |
Ik denk dat je er foto's bij zal moeten plaatsen van het huidige resultaat. | |
crystal_meth | woensdag 4 december 2024 @ 03:52 |
Heb vandaag de andere helft van het parket gedaan, maar deze keer de primer met een doekje ipv een verfborstel aangebracht: een minimale hoeveelheid primer op een katoenen doekje, over een zo groot mogelijk oppervlak uitgewreven, daarna met een droge verfroller in "alle" richtingen erover gegaan. Dat herhaald tot alle tegels ongeveer de gewenste kleur hadden. Het resultaat is beter dan ik had durven hopen: een vrij lichte kleur (veel lichter dan de kleur die op het blik staat (https://static.gamma.be/dam/168294/23), en enkel kleurverschillen die je bij haast alle dambord mozaiek parketten ziet (latjes die iets lichter of donkerder dan de rest zijn), geen storende vlekken. Wat een verschil met gisteren, toen was ik de wanhoop nabij, nu heb ik hoop dat ik de andere helft kan verbeteren (met uitzondering misschien van de tegels met waterschade). Hopelijk volstaat white spirit om de tint te verwijderen, want in nog meer schuren heb ik weinig zin. | |
Miniem | maandag 9 december 2024 @ 10:50 |
Vraagje, ik wil iets aan elkaar popnagelen. Het zat ook gepopnageld aan elkaar. Een holle lat van zon 8mm dik (2 gaten van 4mm erin) aan een deur als raambeveiliging. Echter hoe werkt dit? Want als je de popnagel in de hlat steekt dan knijpt hij al af op het eerste stukje plaat van de lat. Terwijl hij er eerst volledig doorheen zou moeten gaan en achter de deur (3e stukje plaat) zou moeten afknijpen. Of ik heb daar dan speciale popnagels voor nodig? Weet niet helemaal of jullie snappen wat ik bedoel? [ Bericht 6% gewijzigd door Miniem op 09-12-2024 11:07:16 ] | |
whY... | maandag 9 december 2024 @ 11:43 |
Klinkt een beetje alsof je gat niet diep genoeg is. Zit de oude popnagel er nog in? Je hebt wel wat verschillende popnagels maar dat zijn vooral verschillen in lengte en diameter. Hij zou dus ook te kort kunnen zijn. Met een popnageltang hoor je dit zo gepiept te hebben. | |
Miniem | maandag 9 december 2024 @ 12:05 |
Ik heb een popnageltang gekocht hiervoor. Maar daar zitten 4 maten popnagels bij. Heb de 4mm nodig. En snap wel hoe je een plaat aan elkaar maakt. Maar die lat moet aan de deur. Dus eigenlijk 3 platen. Want hij moet door de lat heen en dan aan de deur. Maar de popnagel wordt al afgeknepen aan de achterkant van de 1e plaat. Binnenkant holle lat dus. Heb je dan een andere maat popnagel nodig die je volledig door de lat kan steken? | |
whY... | maandag 9 december 2024 @ 14:09 |
Ja je hebt ook lange popnagels namelijk. Dus waarschijnlijk heb je meer dan die standaard 8/10mm nodig. Misschien wel 30, maar dat zou je kunnen meten. | |
kalinhos | dinsdag 7 januari 2025 @ 12:10 |
Misschien een vrij domme vraag maargoed: Dit is de muur in mijn badkamer, rechts begint de douche en daarnaast het bad. Dit is dus de muur waar de wc tegenaan staat en daarachter loopt (neem ik aan?) ergens wel een waterleiding. Nou wil ik een lijstje ophangen en wat pluggen in de voegen boren: kan dat zomaar of zit ik dan dalijk in zo’n waterleiding? Tis nieuwbouw uit 2022, kheb de bouwer gemaild maar die had geen bouwtekening beschikbaar dus kon mij het antwoord niet geven. ![]() Ik heb nog dit gevonden: Het gaat dus om het muurtje achter de WC ![]() [ Bericht 13% gewijzigd door kalinhos op 07-01-2025 12:25:28 ] | |
215 | dinsdag 7 januari 2025 @ 13:04 |
Het is in ieder geval een koker waar de ventilatie door loopt. Het muurtje is 70 mm dik, waarschijnlijk gipsblokken, ik zou daar in durven boren tot zeg 60 mm diep. Er is een reële kans dat er ook andere leidingen in die koof lopen maar die gaan ze dan echt niet in dat dunne muurtje wegwerken. Die zitten dan op of langs de muur. Maar ik ben geen deskundige....Ik zou het wel durven gokken. edit: Misschien kan je vanaf een verdieping hoger langs die ventilatie buis in de koker kijken. Die ruimte/koker achter het bad verbaas mij. [ Bericht 4% gewijzigd door 215 op 07-01-2025 13:37:05 ] | |
GlennQuagmire | dinsdag 7 januari 2025 @ 17:25 |
Ik was bezig het behang van de muren van mijn werkkamer te halen omdat we ze wilden laten stucen. Nu bleek hierachter een dunne laag piepschuim (max enkele mm) te zitten. Hier overheen kan je niet direct stuccen lijkt me, dus was begonnen het eraf te halen. Daaronder zit weer een rode resp. bruine laag. Mijn vermoeden is dat dit de lijm is waarmee het piepschuim was vastgeplakt. Zou stucwerk hier wel op hechten? of moet dit er ook nog af?![]() | |
kalinhos | dinsdag 7 januari 2025 @ 17:40 |
De ruimte achter het bad is vanwege een nis die daar gemaakt is om handdoeken etc in te leggen. | |
Miniem | dinsdag 14 januari 2025 @ 08:46 |
Kunnen jullie meedenken? Ik wil een vrij simpele "trapkast" maken. Het is alleen om een droger en stofzuiger in op te bergen. Dus ik dacht eraan om 2 simpele openslaande deuren te plaatsen. Links heb je de muur en rechts een houten pilaar vd trap. (Kan fotos maken als dat het makkelijker maakt. Ik dacht zelf links en rechts een regel te plaatsen om de deuren aan te hangen (onder niet ivm plaatsen droger). Maar toen dacht ik, regels zijn niet handig want dan zie je deze als je de deur eraan hangt? Wss overdenk ik het. Kan ik de deuren van wit melamine spaanplaat maken? En wat voor scharnieren zijn het makkelijkst? Voor potscharnieren heb ik nog geen gereedschap overigens.(forstsnerboor en mal?) mag van mij evt ook aan de buitenkant komen zon sierscharnier (dit hebben andere kastdeuren ook boven) | |
bleiblei | dinsdag 14 januari 2025 @ 09:33 |
Pianoscharnieren zijn (vind ik) het makkelijkst. Maar niet in combinatie met spaanplaat. Dan zou ik voor MDF of multiplex gaan ![]() | |
Miniem | dinsdag 14 januari 2025 @ 10:15 |
Dan nog regels / tussenstuk plaatsen links en rechts? Boor die piano's ook liever niet rechstreeks met zoveel gaten in de muur en massieve paal vd trap. | |
bleiblei | dinsdag 14 januari 2025 @ 10:56 |
Mooiste is om een frame te maken rondom. Dan vang je ook kieren boven en onder af. Gewoon panlatten (18x44) voor gebruiken als het niet super netjes hoeft. | |
Miniem | dinsdag 14 januari 2025 @ 13:30 |
Zoiets dacht ik ook. Maar die panlatten zie je dan toch ook? Of plaats je daar dan ook weer een stuk mdf over? Of dekken die scharnieren dan af? | |
loveli | dinsdag 14 januari 2025 @ 16:47 |
Mijn pa heeft verschillende kasten gemaakt met pianoscharnieren/kogelsnapslot en die houden het na meer dan 60 jaar nog steeds goed vol. Sluitingen van de meest gebruikte deuren zijn wel een keer omgedraaid, ivm slijtage. | |
loveli | dinsdag 14 januari 2025 @ 16:51 |
Verf-vraag. Moet na lekkage het plafond van een inpandige kast vervangen. Heb er een dunne plaat MDF voor. In huis bij oude mensen enzo, dus geuroverlast van verf moet heel beperkt blijven. Welke verf is snel droog en slaat niet op de luchtwegen? Hoeft alleen wit te worden, niet fancy, gewoon functioneel wit. (Ze hebben nog spul op terpentine-basis staan, denk niet dat dat een goed plan is ![]() | |
Managarm | dinsdag 14 januari 2025 @ 17:38 |
Als het niet te ver is dan plaat op locatie op maat maken en thuis verven? Kan je gewoon de terpentine-verf gebruiken. | |
bleiblei | dinsdag 14 januari 2025 @ 18:30 |
Zo heeft de klusjesman het bij ons gedaan (na 5 jaar was ik wel klaar met de meterkast in het zicht, dus heb het maar ff uitbesteed vorig jaar ![]() ![]() Zijn mdf deurtjes met panlatten er omheen. Oh, en op de deurtjes zit ook een lat waar die scharnier opgeschroefd zit. Want het is maar 9mm mdf. | |
Miniem | dinsdag 14 januari 2025 @ 18:49 |
Zitten hier dan ook pianoscharnieren op? Kan niet zien hoe ze zitten ![]() [ Bericht 5% gewijzigd door Miniem op 14-01-2025 18:55:36 ] | |
bleiblei | dinsdag 14 januari 2025 @ 19:37 |
Ja, je ziet het als je goed kijkt de pianoscharnier tussen deurtje en zijkant. Dit is open. ![]() Niet al te duidelijke foto, maar het is allemaal wat krasjes daar. | |
Miniem | dinsdag 14 januari 2025 @ 19:46 |
Ahja, ik begrijp hem nu. Hartelijk dank ![]() | |
loveli | dinsdag 14 januari 2025 @ 22:59 |
Het idee is juist geen terpentine, want oude mensen met longklachten in de slaapkamer ernaast ![]() Plaat MDF gescoord in de goede maat. Morgen gaten voor lampen erin zetten. | |
Miniem | vrijdag 17 januari 2025 @ 11:02 |
Nvm, al opgelost. ![]() [ Bericht 97% gewijzigd door Miniem op 18-01-2025 21:22:32 ] | |
_mido | zaterdag 18 januari 2025 @ 21:18 |
Ik heb een lambisering gemaakt van 9mm multiplex met daarop stroken van 5,5mm multiplex. gelijmd en geschroeft op de muur. Nu heb ik houten knopjes gekocht om zoiets als dit te kunnen maken:![]() Ik heb deze knopjes: ![]() Ik moet dus iets hebben met een boutdiameter M4 dat uit het hout/de muur steekt en waar ik die knop op kan draaien. Een stokeindje zou kunnen alleen die hebben bij een M4-diameter maar een beperkte lengte zodat die net half-half in het hout en half in de muur komt. Wat zou nou eens een goed alternatief kunnen zijn? | |
_mido | zaterdag 18 januari 2025 @ 21:50 |
Zou een rampa-moer een optie zijn? Heb ik zelf geen ervaring mee en ik vraag me af hoeveel kracht zo'n ding kan hebben. ![]() | |
Lucky_Strike | woensdag 22 januari 2025 @ 22:31 |
Ik wil plinten laten plaatsen maar deze liever niet aan de muur kitten. Hoe maken we ze het beste vast aan de muur? Het worden platte lage plinten, dus niet met een lat er achter. Daarnaast willen we laten behangen op de muur waar de plinten moeten komen. Is het handiger om eerst het behang te plaatsen of de plinten? | |
_mido | donderdag 23 januari 2025 @ 00:15 |
F*ck-f*ck rampamoeren binnen maar blijkbaar met een andere draad dan in de houten knoppen zit. | |
Hojdhopper | donderdag 23 januari 2025 @ 13:22 |
Stokschroef M4 een optie? Eventueel moet je hem van beide kanten inkorten als je niet de juiste lengte kunt vinden. | |
Hojdhopper | donderdag 23 januari 2025 @ 13:25 |
Heb ergens gelezen om geen plinten op het behang te plakken, mocht het behang loslaten dan liggen ook je plinten los. Maar aangezien je de plinten niet wil plakken, zou dat iig geen probleem moeten zijn. Bij ons zijn de plinten in de muur geschroefd (maar je ziet dus wel de schroefkop). | |
Managarm | donderdag 23 januari 2025 @ 13:33 |
Als je het schroefgat verzinkt en dan afwerkt met kneedbaar hout en verft dan zie je het bijna niet meer. | |
whY... | donderdag 23 januari 2025 @ 22:29 |
Je wilt ze laten plaatsen? Dan de vakman gewoon z'n werk laten doen. Plinten kan op veel manieren, met een spijkerpistool ( eventueel spijkers geschikt voor beton), boren en schroeven, slag pluggen. Maar de meest gebruikte methode is toch kit/high tack eventueel met een nietje / finishing nail om een blinde verbinding te houden. Het kan ook helemaal blind, je hebt ook plinten met een soort kliksysteem waarbij je eerst een rail plaatst, of plaatjes aan de muur. Daarna klik je de plint erop. Ook erg mooi. | |
whY... | donderdag 23 januari 2025 @ 22:31 |
Edit: eerst behangen, hoef je onder minder precies te starten. | |
_mido | vrijdag 24 januari 2025 @ 10:13 |
Aan stokschroeven heb ik gedacht inderdaad maar die kan ik niet vinden in een beetje lengte. Die zijn maximaal 40mm en de eerste15mm is hout dus dan zit die maar een klein stukje in de wand. Dat is te weinig vlees om stevig te hangen. Heeft iemand een goeie tip voor een metaalwebshop waar ze echt héél veel voorraad hebben in obscure maten? | |
Hojdhopper | vrijdag 24 januari 2025 @ 10:26 |
Ja, zou ook mijn keuze zijn. Maar huurappartement dus zat er zo al in. | |
derLudolf | vrijdag 24 januari 2025 @ 10:28 |
Waarom niet kitten? Nee je moet geen rommel van Bison ofzo gebruiken. Hightech gebruiken en er gebeurd niets mee. Gewoon een eigen merk van Bouwcenter oid is prima, veel goedkoper dan Bison, veel beter en zuiniger in gebruik. | |
Hojdhopper | vrijdag 24 januari 2025 @ 10:41 |
Heb even zelf zitten Googlen maar idd lastig te vinden (bij. M4x60). Maar, denk je niet dat die 25mm in de wand en dan nog 15mm in het hout genoeg zijn? Ik bedoel, er hangen jassen aan á wat, 1, misschien 2kg per stuk? | |
Lucky_Strike | vrijdag 24 januari 2025 @ 12:53 |
Nou, ik ben niet onder de indruk van de kitkwaliteiten van onze timmerman. Verder levert hij puik werk maar kitten kan hij niet zo goed. Ik heb inmiddels een andere route gevonden. Hij mag de plinten vastkitten en het afkitten laten we door een kitbedirjf doen. Die moet hier toch nog eens wat nieuwe kit in de badkamer komen plaatsen. | |
PerryVogelbekdier | maandag 27 januari 2025 @ 07:41 |
Ik moet wat nieuwe stroomkabels trekken naar de garage, dat gaat vanuit de kruipruimte naar buiten. Maar op de plek buiten (nu oprit/carport) wordt later een aanbouw gemaakt. Hoe diep moet ik de mantelbuizen stoppen om te zorgen dat ik later onder de fundering uit kom? Want ik wil dit later niet meer opnieuw hoeven te verleggen. | |
Burdie | maandag 27 januari 2025 @ 08:20 |
Hoi! Ik wil een kamer isoleren dmv voorzetwanden. Maar ik weet niet zeker of de muren al geïsoleerd zijn; als ze al geïsoleerd zijn dan is dit sowieso minimaal. Moet ik dit eerst uitzoeken (en hoe?) of kan ik sowieso de voorzetwandjes plaatsen? Ik wil het isoleren met PIR platen. Er zit nu granol op de muren, mijn man denkt dat dat eraf moet, ik denk dat dit wel goed komt icm een kleine luchtspouw en het dampdicht maken van de naden aan de binnenkant. | |
bleiblei | maandag 27 januari 2025 @ 08:34 |
Op zandgrond, 80cm diep. Maar goed, je kan een mantelbuis ook prima in de vorstrand storten. Dus ik zou het gewoon op minimaal 60 diep houden (zo diep hoort elektra in de tuin te liggen). | |
PerryVogelbekdier | dinsdag 28 januari 2025 @ 19:02 |
Het wordt een stuk waar nooit een tuin zal komen, maar dan gaat ie gewoon 80cm diep. Dank voor het antwoord. | |
bleiblei | dinsdag 28 januari 2025 @ 19:21 |
Ok, anders verwoord. Overal waar niet een gebouw bovenop staat hoor je elektra 60cm. diep te leggen ![]() | |
_mido | zaterdag 1 februari 2025 @ 13:14 |
Even update op mijn eigen vraag: druppeltje loc-tite in alle knopjes gedrupt ![]() rampa-moer op een boutje gedraaid, bovenste stukje van het draad afgeslepen, druppeltje loc-tite erop, houten knop geforceerd op de rest van het intacte draad bout gedraaid: ![]() verzameling knopjes: ![]() kop van de bout geslepen, 6mm gat in het hout, 4mm gat in de muur en dan draaien maar: ![]() Dit is het resultaat dan uiteindelijk. (plus een blaar op mijn wijsvinger omdat het behoorlijk moeite kostte om 15 knoppen helemaal ingedraaid te krijgen...) ![]() Zit als een huis dus ik ben tevreden. | |
bleiblei | zaterdag 1 februari 2025 @ 14:43 |
Ziet er tof uit!!! Mooi gedaan ![]() | |
Miniem | maandag 3 februari 2025 @ 18:05 |
Nog een vraagje. Ik denk erover om 15mm mdf te gebruiken. Wat voor schroeven gebruik je dan het beste voor het pianoscharnier aan de kopse kant van het mdf vast te zetten? Gaten zijn 3,8mm. Schroeven met platte kop van 3,5x? Edit: zie dat er wel een lichte verzinking in de gaten van het scharnier zit, dus niet perse platte kop. Rest alleen nog welke maat. [ Bericht 3% gewijzigd door Miniem op 03-02-2025 18:13:44 ] | |
bleiblei | maandag 3 februari 2025 @ 19:53 |
Zo lang mogelijk maar te kort om aan de andere kant weer uit het mdf te komen ![]() Als het grote deuren qua oppervlak zijn zou ik er een panlat op schroeven & lijmen zodat je wat langere schroeven kan gebruiken. | |
Miniem | dinsdag 4 februari 2025 @ 09:23 |
Heb het verkeerd begrepen denk ik. Schroeven gaan niet in de kopse kant. https://imgur.com/a/CA4JlTw Dus zo of zo. Snap ff niet hoe het nu bij jou zit. Maar vind beide niet echt mooi. De plaat is dan opliggend of je ziet het scharnier aan de buitenkant. | |
Syba | dinsdag 4 februari 2025 @ 09:27 |
Hi, wij hebben een probleem met een kraan die zo enorm stroef dichtdraait, dat dit vaak gewoon niet eens lukt en hij dus blijft lopen/druppelen. Het gaat om zo’n soort kraan: https://www.tegeldepot.nl(...)WvtspsaAn7BEALw_wcB# Hij zit op nogal creatieve manier half in de muur bevestigd (don’t ask), dus hele kraan vervangen is niet meteen de gemakkelijkste optie. Heeft iemand een tip hoe we die kraan wat minder stroef kunnen krijgen? | |
blomke | dinsdag 4 februari 2025 @ 10:48 |
Er zit een schroefdraad in, die je kan invetten met kranenvet. ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door blomke op 04-02-2025 10:54:52 ] | |
Syba | dinsdag 4 februari 2025 @ 12:02 |
Dank je wel! ![]() | |
Hojdhopper | dinsdag 4 februari 2025 @ 13:48 |
Creatief gedaan, mooi resultaat! | |
Nico987 | woensdag 19 februari 2025 @ 10:44 |
Hallo, Ik heb een aantal planken verwijderd, van een gips muurtje. Ze zaten vast met toggler pluggen. Kunststof pluggen die je er in schroeft. En vervolgens schroef er in. Liggen iets op de muur. Nu moeten ze er uit en zijn die gaten dol gedraait. Wat is nu een goede snelle manier om ze te verwijderen? | |
bleiblei | woensdag 19 februari 2025 @ 11:26 |
Gipsplaat of gipsblokken? Bij gipsplaat, bovenkant eraf knippen en er doorheen duwen. Gipsblokken, proberen te pakken met een (waterpomp)tang en trekken. En in beide gevallen vervolgens dichtsmeren ![]() | |
Miniem | zaterdag 22 februari 2025 @ 16:11 |
https://imgur.com/a/bFhNPvQ Zie afb. Ik heb een redelijke krater in mn betonnen oprit. Heb alle onkruid, zand ed zoveel mogelijk verwijderd. Hoe kan ik dit nu t beste dichten? Een betonprimer en zak beton kopen en dichtsmeren of moet er hier nog meer aan gebeuren? | |
admiraal_anaal | zondag 6 april 2025 @ 21:21 |
Iemand een tip? Moet stapelblokken (patioblokken) zagen binnenkort (10x12x60 cm) Wat kan ik hier het best voor gebruiken/huren? Heb zelf een haakse slijper met zaagblad 210mm met diamantzaagblad maar dat is niet genoeg om er doorheen te komen | |
bleiblei | zondag 6 april 2025 @ 22:09 |
4 kanten inslijpen dan tikje op het blok en indien nodig laatste stukje nog bijwerken. Als je dat teveel gedoe vindt en liever een lomp stuk gereedschap wil huren, ga je deze halen bij Boels of Borent: https://borent.nl/gereeds(...)ijpmachine-benzine-1 | |
Miniem | maandag 7 april 2025 @ 15:46 |
Stopcontact gaten dichten (buiten) Hoe kun je dit het beste doen? Las dat de meeste mensen het met cement dichten en dan voor binnen snelgips gebruiken. Maar wat doe je buiten? Of kun je het gewoon volledig dichten met cement en eroverheen verven? | |
blomke | dinsdag 8 april 2025 @ 08:46 |
Cement is watervast, gips niet. Vandaar de buiten/binnenkeuze. Gips kan je spiegelglad afstrijken, vandaar de binnenkeuze, | |
blomke | dinsdag 8 april 2025 @ 08:47 |
Welk materiaal? | |
admiraal_anaal | dinsdag 8 april 2025 @ 09:08 |
Beton | |
blomke | dinsdag 8 april 2025 @ 09:48 |
Je hebt dus 100 mm nodig? Van beide kanten met je 210 mm blad, zou toch genoeg moetten zijn? | |
bleiblei | dinsdag 8 april 2025 @ 10:08 |
Met een 210 blad haal je 95mm max denk ik. Maar goed, wat ik hier boven al typte. Dat laatste stukje slijp je zo bij. | |
Miniem | dinsdag 8 april 2025 @ 19:23 |
Ja snap ik. Maar kun je gewoon over cement heen verven dan? Of moet ik voor t laatste laagje iets anders wat wel watervast is hebben om erover heen te kunnen verven? | |
blomke | dinsdag 8 april 2025 @ 21:59 |
Ik heb vorige week 28m2 betonvloer geverfd: eerst een primer (2x), daarna PU-verf (2x). Probleemloos. | |
Miniem | woensdag 9 april 2025 @ 09:19 |
Dank. | |
Piles | zaterdag 19 april 2025 @ 14:12 |
Ik heb een metalen gevelplaat voor buitenkraan in de muur zitten, en wil vanaf daar over naar tyleen ivm verplaatsen buitenkraan. Dus ik heb zo'n ding gekocht: ![]() Gebruik ik daar nog teflontape of loctite55 bij, of gewoon zo in de gevelplaat? | |
blomke | zaterdag 19 april 2025 @ 14:39 |
HEb je foto gevelplaat op het aansluitpunt. | |
Piles | zaterdag 19 april 2025 @ 14:52 |
![]() Heb m er nu in gedraaid met paar slagen loctite, maar hij drupt nog wat. Verder aandraaien is lastig, want kan er niet in met een sleutel/tang. | |
blomke | zaterdag 19 april 2025 @ 14:56 |
Vraagje: is dit de buitenmuur? Dan vreemde constructie; voor zover ik die muurplaten ken, zijn ze om een kraan op te draaien, i.d.d. met teflon of paardenhaar + vet op de schroefdraad. En dan op de kraan, een kunststof aansluiting: ![]() Maar goed, ik zou het ook wel willen zien zonder die groene wartel. Al met al denk ik dat je hier met loctite draad / teflon aan de slag moet gaan. Als je teveel kracht op die wartel zet met een tang, draai je het schroefdraad aan gruzelementen. [ Bericht 3% gewijzigd door blomke op 19-04-2025 15:05:09 ] | |
Piles | zaterdag 19 april 2025 @ 15:05 |
Zo zat het idd, maar ik heb mn buitenkraan verplaatst ![]() Is dus idd buitenmuur. Dus vanuit de muurplaat over naar tyleen, om aan de andere kant vd tuin uit te komen ![]() Maar meer loctite ga ik proberen. En idd, aandraaien aan de wartel gaat niet. Die draai je stuk. Dus daar ik ga nog eens over nadenken ![]() | |
Boris_Boef | zaterdag 19 april 2025 @ 19:23 |
En een heel raar idee de kraan gewoon terugzetten eventueel met een grotere doorloop en daar een slang aan vast koppelen? Dit ziet er namelijk wel vreemd uit | |
loveli | vrijdag 25 april 2025 @ 11:21 |
Wil een oud bed in elkaar zetten, zakje met bouten en moeren weg. Type verbinding - zie plaatje. Lunar nuts M6 besteld, maar die zijn te groot voor het gat. Gat is iets groter dan een 2 euro munt, tegen de 30mm. Geloof dat de lunar nut M6 voor rond 38mm is (30mm lang, dat wel, maar de verkeerde boog). Kan geen M5 vinden. Weet iemand de juiste Nederlandse naam voor een halfronde moer, of halfrond plaatje waarmee je de bout/moer strak kunt trekken? Bij de Gamma/karwei hebben ze niet wat ik zoek. ![]() | |
Managarm | vrijdag 25 april 2025 @ 17:08 |
Vatmoer? (op Ikea onderdelen gezocht) of halvemaan moer. | |
ludovico | maandag 28 april 2025 @ 13:29 |
Ik heb iets kleins... Maar als je niet weet wie je ervoor kan helpen misschien iets groots: Ik wil een deur fineren in hetzelfde fineer als mijn keukenkasten zodat het een "verborgen deur" wordt. Ik kan zelf het fineer regelen + de deur... Maar heb een partij nodig die de deur zou kunnen fineren voor me... Interieurbouwers zullen het best wel kunnen doen maar die zijn gewend met grotere projecten te werken en de eerste offerte die ik daarvan heb gezien is ronduit absurd. Heeft iemand ideeën hier misschien? | |
_mido | maandag 28 april 2025 @ 22:38 |
Met half moon nut ø30mm vind je op amazon wel wat, bij Nederlandse sites kom ik nergens iets dergelijks tegen. | |
ieniminimuis | donderdag 1 mei 2025 @ 13:42 |
Hoe kort ik dit het beste in over de lengte? Nog geen cm overigens![]() | |
215 | donderdag 1 mei 2025 @ 17:08 |
Wat is het? Materiaal? Afmetingen? Dus ook de dikte van het materiaal? Moet alleen het licht gekleurde worden ingekort of ook de donkeren staafjes? | |
ieniminimuis | donderdag 1 mei 2025 @ 19:43 |
Roestvrijstaal 51x11cm waarbij het dus naar 51x10cm zou moeten gaan. Zwarte staafjes zijn om ze weer in de overige plinten te schuiven. Eventueel eeen andere oplossing voor te bedenken | |
Mortaxx | maandag 5 mei 2025 @ 17:29 |
Ik wil hier een stekker tussen zetten met een schakelaar zodat ik niet iedere keer de stekker eruit moet halen als ik weg ben. Wat is dit voor aansluiting?![]() ![]() | |
FlippingCoin | maandag 5 mei 2025 @ 17:34 |
Perilex | |
Mortaxx | maandag 5 mei 2025 @ 17:41 |
https://image.allekabels.(...)ar-1-stopcontact.jpg Zoiets wil ik dan maar vind ik niet met perilex??? | |
FlippingCoin | maandag 5 mei 2025 @ 17:51 |
Hm dat weet ik niet. Misschien @Vonkenboer of iemand anders | |
Zomaarevenkijken | maandag 5 mei 2025 @ 18:54 |
En het moet er ook nog een beetje netjes uit blijven zien zeker? Iemand met een plaatschaar zou het misschien op maat kunnen knippen, maar mogelijk zit die zetting dan wel in de weg. En anders, in volgorde van snel naar langzaam: haakse slijper (wel kans op verkleuren als het te heet wordt), decoupeerzaag met metaalzaagblad (zo traag mogelijk), dremel met doorslijpschijfje (als niet te dik), beugelzaag (lastig als dun). Maar de kans dat het er niet strak uitziet en je krassen maakt is erg groot. Materiaal afplakken met tape tegen krassen en een geleidelatje bij het zagen kunnen helpen, maar ik zou het alleen proberen als verprutsen geen ramp is. | |
Piles | maandag 5 mei 2025 @ 19:18 |
Wat voor apparaat zit er aan, wat je wil loskoppelen als je niet thuis bent ![]() Sterker, de 4 pinnen kunnen op een verschillende manier aangesloten zijn qua fases en nul. Daarom ga je er ook geen standaard schakelaar voor vinden. | |
Mortaxx | maandag 5 mei 2025 @ 20:07 |
de mechanische ventilatie, die hoeft niet te draaien als ik er niet ben | |
Piles | maandag 5 mei 2025 @ 20:13 |
Heb je geen stand 0? En waarom zou je niet willen ventileren als je er niet bent? | |
Mortaxx | maandag 5 mei 2025 @ 20:15 |
Nee ook op 1 draait het. Als ik weg ben zet ik een raam open en dat ding uit, scheelt stroom | |
Mortaxx | maandag 5 mei 2025 @ 20:16 |
Maar goed, ik begrijp dat dit hiervoor niet bestaat. Dan maar de stekker steeds eruit halen. Topic mag dicht | |
Vonkenboer | dinsdag 6 mei 2025 @ 06:09 |
Daar bestaan geloof ik niet zulke schakelaars voor. Als je dat wilt dan kun je beter in de meterkast de desbetreffende automaat uit zetten. Maar waarom wil je dat perse spanningsloos maken? | |
loveli | vrijdag 9 mei 2025 @ 10:27 |
Lang verhaal kort.. ik kan ze vinden, maar of ze verzenden niet naar NL, of 2 maanden levertijd, of erg hoge verzendkosten. De plaatselijke ijzerwarenzaak (zo eentje die nog weet welk moertje je zoekt) had ze ook niet (soms is er vraag, maar niet genoeg om in bulk in te kopen). Dus ze zijn onderweg on a very slow boat from China. Als ik te ongeduldig word ga ik wel frobelen met hout om passende wigjes te maken. | |
215 | vrijdag 9 mei 2025 @ 12:48 |
Als je de box zelf open maakt is het niet heel ingewikkeld om daar een draadje van een schakelaar te voorzien. Waarschijnlijk staat er ergens wel een schemaatje om te zien welke draadje je moet hebben. Niet heel ingewikkeld maar voor een huurhuis misschien minder verstandig omdat je wel intern een draadje moet stuk knippen en een gaatje moet maken voor een schakelaar. | |
loveli | vrijdag 9 mei 2025 @ 21:51 |
Zoek eens op tweakers. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2239214 https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2057832 https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2212114 https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2187492 https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2234540 https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2199418 | |
Lucky_Strike | zondag 8 juni 2025 @ 21:11 |
We zijn een buitenkeuken aan het bouwen. Vandaag even snel in elkaar gezet om te zien hoe het staat. Morgen gaan we de laag hout in het midden schuren en oliën. Denken jullie dat het zin nodig is om dat hout met montagekit aan het beton te bevestigen?![]() | |
archito | zondag 8 juni 2025 @ 21:19 |
We laten komende een plak pvc vloer leggen op de eerste verdieping. Nu kwamen er onder het laminaat lijmresten tevoorschijn van een oude vloerbedekking. Zit wel goed vast verder. De vloerenlegger zegt dat hij het met een extra sterke primer en egaline wel aandurft, maar dat het een risico is. Nu ga ik ervan uit dat dat zijn eigen risico is, want over vervallen van garantie heb ik niks gehoord. Iemand ervaring met egaline op een niet schoon geschuurde dekvloer? | |
whY... | maandag 9 juni 2025 @ 13:46 |
Ik zou er niet zonder meer vanuit gaan dat je garantie blijft omdat je beide hebt geconstateerd dat je ondergrond niet optimaal is. Ik vermoed dat primer en egaline voldoende is, je hebt echter genoeg aan 1 slechte plek om de egaline te laten breken en een zichtbare hobbel te krijgen. Ben je zelf zeker genoeg om een vloerschuurmachine te huren en de vloer na te lopen? Ik weet niet om hoeveel m2 vloer het gaat, het kan de moeite zijn om het wel eraf te halen. | |
archito | maandag 9 juni 2025 @ 19:24 |
Ik begreep vandaag dat ze eigenlijk sowieso niet aan garantie doen op een oude ondervloer. Wel op de legkwaliteit enzo natuurlijk. De legger heeft de vloer bekeken en gaf aan dat hij het al veel vaker zo heeft gedaan en nooit problemen heeft gehad, maar dat het wel een risico blijft. Baal er vooral van dat de verkoper eerder aangaf na een foto dat het geen enkel probleem was en de legger pas een paar dagen van tevoren risico's benoemde. Schuren nog inplannen lukte niet meer en leggen uitstellen ook niet i.v.m. verhuizing. Dus we gokken het er nu maar op dat het gewoon goed gaat. De legger heeft een extra sterke primer gebruikt en er is dikker geëgaliseerd. Hopelijk gaat het allemaal goed. Maar die paar honderd euro voor extra egaliseren had ik net zo goed aan schuren kunnen besteden natuurlijk.😅 | |
Harveo | dinsdag 10 juni 2025 @ 18:34 |
Ik heb onder mijn overkapping dezelfde blokken liggen met een Douglas houten frame er op. Zonder kit of lijm of iets dergelijks en heb nog niet meegemaakt dat dit verschuift. Als je geen risico wilt nemen zou ik aan de onderkant van het blad een blokje schroeven en deze vervolgens aan de wand vast schroeven. Zie je niks van en het is eenvoudig los te maken. | |
PerryVogelbekdier | woensdag 11 juni 2025 @ 12:51 |
Ik heb ooit eens egaline over 30x30 tegels gegoten, en zelfs dat is in een ongeïsoleerd hok niet gebroken. Dit gaat gewoon goed hoor. | |
Lucky_Strike | woensdag 11 juni 2025 @ 12:58 |
Ik denk ook dat kitten niet nodig is bij nader inzien. Dit weekend weer verder prutsen en dan de BBQ er in ![]() | |
derLudolf | vrijdag 13 juni 2025 @ 22:37 |
Moin, In D zijn de inbouwdozen kleiner als NL, ik vermoed zelfde maat als hollewanddozen Ik wil hier naast een wcd hebben. Ik heb gewoon de standaard blauwe Nederlandse dozen met boormaat 82. Is verder geen bezwaar toch lijkt me? ![]() | |
blomke | vrijdag 13 juni 2025 @ 23:04 |
Eeeehh...hoe ga je het afmonteren? | |
Vonkenboer | zaterdag 14 juni 2025 @ 17:53 |
Ik zou de bestaande doos er dan gewoon helemaal uithalen en een standaard inbouwdoos plaatsen. | |
derLudolf | zaterdag 14 juni 2025 @ 18:44 |
Dat is gewoon gelukt, in stopcontacten zitten vier schroefjes, twee om op de standaard 82mm dozen te monteren en twee voor 'vleugeltjes' die een wcd vast klemmen in de doos. Uiteindelijk bij een doos toch niet helemaal goed geboord. Toen heb ik het gat maar wat groter gemaakt, twee oude wcd's en raampje opgeofferd en de doos in het te groot gat vast gepurd. Standaard voor NL ![]() | |
derLudolf | zaterdag 14 juni 2025 @ 18:58 |
Kan een aardlek ook kapot trouwens? Eind van de middag vloog die er ineens uit toen de ik de stofzuiger of slijptol in wilde schakelen. Stop van de keuken, waar ik met de stroom bezig ben, zit er niet in, dus dat ik daar iets geraakt heb kan het niet zijn. Ik heb twee groepen geprobeerd beide vliegt er uit Er zit een oud ding in, door de vorige huurder erin gebeund omdat er een 30mA in moest (omdat ie het pand zakelijk gebruikte ofzo) en er een zwaardere in zat. Als ie het door een bedrijf had laten doen, had de hele jaar kast vervangen moeten worden. Dat laat ik doen, maar dat wordt pas volgende maand. Vreemd dat ie er nu ineens uit klapt | |
blomke | zaterdag 14 juni 2025 @ 20:53 |
Eeehhh...klinkt professioneel... | |
blomke | zaterdag 14 juni 2025 @ 20:54 |
In theorie wel, maar wat jij beschrijft is een aardlek; slijptol is typisch met een grote aanloopstroom waarbij een groep eruit vliegt. [ Bericht 4% gewijzigd door blomke op 14-06-2025 21:01:23 ] | |
derLudolf | zondag 15 juni 2025 @ 15:40 |
Toch vliegt niet een stop er uit, maar de aardlekschakelaar. De slijptol heeft voor zover ik weet soft start, destijds nog bewust naar gekeken toen ik hem kocht. Bovendien heeft deed de boel het gisteren nog gewoon, heb diverse keren de stofzuiger aangehad. Problemen met aanloopstroom is ook meer iets van automaten met B karakteristiek dan van smeltzekeringen toch? Edit: om mij onbekende redenen is het probleem na het vervangen van de stop voor de bovenverdieping verholpen. Snap er niks van en zal blij zijn als die ouwe meuk is vervangen. [ Bericht 20% gewijzigd door derLudolf op 15-06-2025 17:42:17 ] | |
Syba | vrijdag 27 juni 2025 @ 10:36 |
Hallo! Ik ben op zoek naar een klein en specifiek scharniertje, om een retro poppenstoeltje/-wagentje uit de jaren ‘50 mee te repareren. Ik kan echter geen scharniertje vinden met (ongeveer) dezelfde afmetingen, maar wellicht zoek ik niet met de juiste zoektermen. Hier een foto van een van de (helaas doorgebroken) originele scharniertjes: https://ibb.co/jvB99VD0 (Sorry, foto plaatsen lukt niet dus dan maar met link.) Afmeting is 0,8cm bij 4 cm. Kan hier iemand me verder helpen? ![]() | |
whY... | vrijdag 27 juni 2025 @ 10:55 |
Hoi Syba, veel poppenhuisspullen zijn zelf gemaakt omdat het grotendeels een toevoeging is van de hobby. Dat zou met dit scharniertje ook zo gegaan kunnen zijn. Ik weet niet in welke regio je woont, maar er zijn beurzen, winkels en actieve ruilgroepen voor deze hobby. In Den Haag zit nog een winkel: https://www.maupertuus.net/cla05540-scharnier Ze hebben meer materialen als dit niet het scharnier is dat je zoekt. https://www.maupertuus.net/poppenhuis-bouwmaterialen | |
Syba | vrijdag 27 juni 2025 @ 14:28 |
Bedankt voor je bericht! Ik heb al heel veel gezocht op websites met modelbouw onderdelen, maar die zijn allemaal dan juist weer veel te klein… Alles wat ik vind is te groot danwel te klein, maar nooit passend voor wat ik nodig heb (8x40 mm). Het is geen poppenhuisstoeltje maar een gewoon poppenstoeltje en daarmee een aardige slag groter! Ik zit nu te bedenken of ik het mss anders op kan lossen, met een klepscharniertje tussen beide stukken van de pootjes ipv aan de voorkant erop, maar weet niet of dat werkt… |